View Full Version : king cab
nenonen2
14.05.2010, 19:01
tuli tuossa hommattua tommonen 86 mallin neliveto king cabbi. mietiskelin tuossa sitten että minkähänlaisia lukkoja sun muuta tommosessa on vakiona, perässä varmaan kitka. edessä ei taida olla mitään vai onko?
automaattiset napalukot on, ja ne vähän reistaa varmaan. kun ajelee nelivedolla niin kytkeytyy kyllä hyvin mutta sitten kun laittaa takavedon päälle niin jytkähtelee siellä etuperässä varmaan jotain, eli yrittääkö napalukko vielä päälle vai mikähän siinä olis. ja olen kyllä peruutellu jonkun matkaa takavedolla että lähtis lukot pois. näin ainakin ymmärsin että pitäis tehdä. sitten kun peruuttelee vähän lisää niin jossain vaiheessa loppuu jytke.
ja onkos näihin saatavissa/laitettavissa jostain muusta mallista manuaaliset napalukot?
ja tietty jos tiedätte tyyppivikoja yms niin kertokaa. ja tietysti vähän vinkkejä maasto-ominaisuuksien parannukseen.
kannattaa ensin koittaa putsata ne lukot.. mut manuaalit on ainaki varma toimiset eikä nyt hirveen kalliitkaan ole. 250 ekee maksaa... takana on kitka ja eessä ei mitää...
nenonen2
15.05.2010, 08:35
kannattaa ensin koittaa putsata ne lukot.. mut manuaalit on ainaki varma toimiset eikä nyt hirveen kalliitkaan ole. 250 ekee maksaa... takana on kitka ja eessä ei mitää...
joo aattelinkin putsata ne. mitäs rasvaa niihin pitäis laittaa sitten kun kasaa ne? onko normi vaseliini liian jäykkää?
ja onko niiden purkammisessa jotain niksejä ja kikkoja vaan ihan vaan purkamista?
joo aattelinkin putsata ne. mitäs rasvaa niihin pitäis laittaa sitten kun kasaa ne? onko normi vaseliini liian jäykkää?
ja onko niiden purkammisessa jotain niksejä ja kikkoja vaan ihan vaan purkamista?
itte oon laittanu vaseliinia, mut vaihdoin manuaalit. ei kai siinä purkamisessa ole mitään kuhan vaan kattoo että kasaa oikein sen.
Tuossakin napalukkojen voiteluun liittyvässä asjassa taitaa olla monenlaista koulukuntaa, toiset käyttää notkeeta vaseliinia, toiset taas öljyä, ite oon käyttänä AMV:n manuaalisissa lukoissa ihan tavallista moottoriöljyy.
Koeta pestä napikset petroolilla tai tiisselillä ja koeta sen jäläkeen, mutta paremmat nuo manuaalit on kuitennii, vaikkakin tarttee käydä kumartamassa rengasta puolellaan mutta liikuntoo sekin :D
nenonen2
17.05.2010, 16:34
Tuossakin napalukkojen voiteluun liittyvässä asjassa taitaa olla monenlaista koulukuntaa, toiset käyttää notkeeta vaseliinia, toiset taas öljyä, ite oon käyttänä AMV:n manuaalisissa lukoissa ihan tavallista moottoriöljyy.
Koeta pestä napikset petroolilla tai tiisselillä ja koeta sen jäläkeen, mutta paremmat nuo manuaalit on kuitennii, vaikkakin tarttee käydä kumartamassa rengasta puolellaan mutta liikuntoo sekin :D
joo minäkin olisin vähän sitä mieltä että tuo perus vaseliini ei varmaan ole paras mahdollinen. se öljy vois olla hyvä, tai sitten kun olen töissä raskaankaluston korjaamolla niin vois laittaa sitä kuorma-autojen keskuspaine voitelu rasvaa. se on kuitenkin paljon notkeampaa kuin vaseliini.
Keskusvoitelurasvoo ne on muutki suositelleet... itekki oisin laittana viimeks ku purin niitä napiksia, muttei olluna just sillon!
Pittää joku viikonloppu jossei muuta tekemistä ni ottoo iteltä irki ja laitella vassut sisuksiin, tahtoo tyo ölppä tykätä tulla ulos noitten sisuksista ni sitte on koko vanne öljypaskasa :D
nenonen2
02.08.2010, 07:19
nyt olis tarkoitus turbottaa tämä laite. mitenhän tuo sd25 moottori kestää puhaltimen kanssa. tuolla holysmoken sivulla näytti olevan vähä juttua ettei kestä, mutta onko näin.
ja kuinkas paljon tässä pitäis olla sylinteri putket lohkon tason yläpuolella?
ja sitten vielä että mistä kätevästi ryöstäis öljyt sille ahtimelle, oisko paineanturilta vai mistä?
nyt olis tarkoitus turbottaa tämä laite. mitenhän tuo sd25 moottori kestää puhaltimen kanssa. tuolla holysmoken sivulla näytti olevan vähä juttua ettei kestä, mutta onko näin.
ja kuinkas paljon tässä pitäis olla sylinteri putket lohkon tason yläpuolella?
ja sitten vielä että mistä kätevästi ryöstäis öljyt sille ahtimelle, oisko paineanturilta vai mistä?
Melkein suosittelisin käyttämään kannen irti ja tarkastamaan että männät on edes ehjiä. Voi tulla hieman ongelmia jos ylipaineistaa vielä. Itsellä tuossa oli 320tkm ajettu kun kanentiiviste antautui vakiona ja kaikki männät halki. Turbotuksia en ole itse tehnyt mutta näin ajattelisin, että ongelmia tulossa jos männät halki jo valmiiksi. Noissa kun kuulemma yleistä tuo mäntien halkeilu.
Ja sitten vielä vähän lainaan topic:iä kun kerran otsikko täsmää omaankin ongelmaan.
Moottorin vaihdon yhteydessä katosi ainakin virtalukolta jatkuva virta, valot saa päälle ja rääkkä toimii. Mikään muu ei sitten toimikkaan.
Holysmokessa taitaa keskustelut turbotuksesta tarkoittaa aina yli 2bar paineita.. itellä KC:ssä terranon turbo+jäähy ja 0.8bar paineet ei tee missään kipeää.. välijäähy toki on viisasta laittaa. Ja tietty tärkeintä kaikista on että vedättelyn jälkeen ei naukasta heti konetta sammuksiin vaan antaa kannen lämpöjen tasautua.
Kuten NuuBeRi sanoi, jos peruskone on kunnossa niin mutka putkeen vain.
nenonen2
02.08.2010, 12:58
joo kansi käytetäänkin irti koska se vuotaa öljyä moottorin takanurkasta ulos kannentiivisteen välistä. samalla vähän tarkastellaan moottorin kuntoa.
no garretin t03 on tilattu että jos siihen sen laittais, ja välijäähy toki tulee kanssa.
ja tuohon virta ongelmaan sen verran, että tuliko esim laturin perään kaikki johdot kiinni. myös maadoitukset kannattaa tarkistaa. ja oisko tuolle virtalukon takaiselle virralle ollut sulake? sehän voi äkkiä palaa kun konehuoneessa touhuaa johtojen kanssa.
ja tuohon virta ongelmaan sen verran, että tuliko esim laturin perään kaikki johdot kiinni. myös maadoitukset kannattaa tarkistaa. ja oisko tuolle virtalukon takaiselle virralle ollut sulake? sehän voi äkkiä palaa kun konehuoneessa touhuaa johtojen kanssa.
No sulakkeet menin läpi sieltä ratin"alla" olevasta sulake taulusta. Onko tuossa vehkeessä muualla sulakkeita? Kun siinä v-käyrä huipussaan ei siitä vian etsimisestä tullut mitään. No tänään jatkamaan.
nenonen2
02.08.2010, 17:27
mulla oli tuossa konehuoneessa apukuskin puolella akun takana semmonen rasia missä oli sytytysvirralle joku hyppyjohto, oisko se joku nissanin "sulake"?
ja sitten asiaan, onkos tuo alipainepumpulle tuleva letku kesties öljynpainetta varten. tulee ainakin lohkon kyljestä. siitähän sais varmaan turbolle öljyt ja sitten vaan paluu öljypohjaan.
ja mikshän siitä pumpulta ei lähde paluuta, vai eikö se vaan tarvi sellasta.
edit: olihan siinä pumpulla paluukin kun vähä tarkemmin katso, ja sitten kuulemma ois lohkon kupeessa sokea tulppa mihin sais laitettua paluulinjan.
Just meinasin korjata sen verran että on siltä pumpulta paluukin lohkoon.
(Oma ongelma lähes ratkaistu, vielä kun sais pyyhkijät ja sisätilan puhaltimen toimimaan. Auto käy SD23 koneella todella nätisti. Pitäisköhän siihen suunnitella jotain ahdinta kylkeen ;)
Tyhjäkäynti vaan liian alhaalla, kun ravistaa niin pirtusti. Tänään ehtoolla syöttöä vähän suuremmalle niin siinähän se tyhjäkäyntikin nousee.)
Just meinasin korjata sen verran että on siltä pumpulta paluukin lohkoon.
(Oma ongelma lähes ratkaistu, vielä kun sais pyyhkijät ja sisätilan puhaltimen toimimaan. Auto käy SD23 koneella todella nätisti. Pitäisköhän siihen suunnitella jotain ahdinta kylkeen ;)
Tyhjäkäynti vaan liian alhaalla, kun ravistaa niin pirtusti. Tänään ehtoolla syöttöä vähän suuremmalle niin siinähän se tyhjäkäyntikin nousee.)
Jättäsin ahistamiset tossa Sd moottorissa... Kaverilla oli SD:ssä aikoinaan solmukka ja sai kannetiivisteen uusia ekan kerran 1500km ajon jälkeen... Ja kannen oikasutti siinä ku aukas ja uusi tiivisteet... Ja ajoa kesti tällä kertaa sellaset 1200km ja eiku kansi auki uudestaan... Sen jälkeen ahdin jäikin odottaan toista laitetta, ja auton ehti leimata ahtimelle ja välärille... Öljyruiskuthan siin SD:ssä on, että ei siin mitään mutta kannentiiviste remppoja on siis ainakin tiedossa, jos ahtaa sen. Ahto käyttöön ois TD moottori parempi...
nenonen2
04.08.2010, 20:05
tää taitaa viitata juuri tohon holysmoken sivuillakin olevaan king cab projektiin. vai oonko väärässä.
mutta eikös siinäkin projektissa itse mestarikin ollut sitä mieltä että ois sylinteriputket painunut ja sen takia menis tiivisteitä.
no oli miten oli, kohta se nähdään kuinka tämä yksilö toimii.
älkää missään nimessä turbottako sd moottoria, kaveri hajotti 3 kantta ja ne on muutenkin loppu suomesta kohta.
td moottori kestää turbotusta...
En oo varma, kun tää on viime vuonna tapahtunutta asiaa...
VonLeka on oikeessa, ja kaverilla meni kansia kaa, kun velin kaa tuli puheeksi asia ni selvis lisää... Mut, jos kansia varastossa on ni sit siitä vaan... Multa nimittäin toi mainitsemani kaveri kävi silloin aikoinaan ostaan kannen... No, vei kyllä koko moottorin ku tarjolla oleva oli paremmas kunnossa sylintereilleenkin... Mut jos ei faktat ei mee perille, niin ei sit voi mitään....
nenonen2
05.08.2010, 18:39
kyllähän nuo ns. faktat otetaan huomioon, mutta vielä ei ole tainnut kukaan kertoa omista kokemuksistaan. pelkästään näitä että kaverilla oli joskus ja muistaakseni ei kestänyt.
mutta kai sitä voi yhden kannentiivisteen verran kokeilla ja todeta sitten että oikeassa porukka on. ja toisaalta, jos vaikka kestäiskin niin voishan sillä sitten leveillä foorumeilla.
tarkoitus olis kuitenkin pitää paineet ainakin alkuun pienenä ja cooleri heti paikalleen. ja tolla garretin t03 ei varmaan nouse noi pakopaineetkaan liian isoiks ja ei tuu liian alas vääntöö että voimansiirto hajois.
mites muuten tuo tikpen ajokki, onko sd vai td koneella?
juu sd kone ja oli reilu 200t mittarissa kun sai puhaltimen ja nyt joku 280t. mitään ongemia ei oo ollu koneessa. kytkin täytyy päivittää joku kaunis sadepäivä terranon vauhtipyörälle ja asetelmalle.
kyllähän joka koneen toki saa leivottua, osa ajaa sd koneilla ilman öljyjä ja ihmettelee että miks leipoo... osa ahtaa täysin puusilmänä vajaa 2bar sinne miettimättä yhtään mikä on tarve semmoselle.
minä sanon että koeta ja kun alle 1bar pidät niin piiiiitkälti kilsoja edessä.
nenonen2
06.08.2010, 18:35
no nyt ois projekti aloitettu. kannentiivisteen vaihdoin, näkyi pytyissäkin vielä hooni jäljet, varmaan jossain vaiheessa remontoitu tuo moottori. männät ja kansi vaikutti ehjiltä.
mitenhän nuo putket, kuuluisko niiden olla tasopinnasta korkeammalla? tässä ei ainakaan juuri ollut.
niin ja saatiinhan sinne turbokin jo leivottua paikkalleen. vakiosarjasta lähdettiin parilla mutkalla ja laturin päälle se mutka nyt tuli möllöttämään. jos vielä viikonlopun aikaan tekis down pipen ja ahtoputket ja laittelis öljylinjat niin pääsis ottaa savut. mutta kaikinpuolin hyvällä mallilla on projekti.
nenonen2
09.08.2010, 15:00
noniin, nyt on ahdetulla sd25 takana jo lähes 50km huoletonta ajoa. aika kivasti onnistui kyllä tuo homma, mitä nyt ensi starttauksella ei ollut puristuksia. tästä selvittiin onneksi helpolla, oli jäänyt työtötankoja sinne alapäähän ns hyllylle, eli ne kun laitteli huolella paikalleen niin lähti käyntiin.
syöttöä ruuvattiin puolu kierrosta lisää, tosin sinetti oli jo rikottu joten tuskin ioli tehtaan arvoissa, ahdot säädettiin 0,5 bar:iin.
jossain vaiheessa tarvis vähän säädellä ahtoputkia kun tahtoo resonoida koriin, ja putkeen vois laittaa yhden bilteman änkkärin.
katotaan josko tällä pääsis enemmän kun sen 1500km ennenku hajoo.
ainii, eihän siitä tykkiä tullut mutta vinkuu ja tuhisee ainakin enemmän.
nenonen2
12.08.2010, 13:24
vieläkin toimii, ajettu jopa 150km. pakoputki pärisee vaan ikävästi koriin. ja tämä ois myynnissäkin jos jollakin ois tarvetta, iski vähän rahapula..