View Full Version : lj turbo kysymys?
komulainen
08.05.2010, 08:29
Rupes punanen turpon valo palamaan kun vähä polettaa. Katoin pellin alle on pikkasen oljyä ruikkinu ja siivisä tuntu väljää. Onkohan turpo tullu tiensä päähän vai kannattaako korjata?
ihan normaalia et on vähän välystä, punainen valo syttyy sen takia kun ahdot nousee 0.6bar yli. ei ole vaarallista. vakio turbolla ei kannata yli 1bar ahtoja nostaa.
ja tahtoo nuo vakio turbot aina vähän tihkasta putkiin öljyä ja meneehäs se huohotinkin sinne imuputkeen joten pieni öljy turbon siivissä/putkissa on normaalia.
kannattaa tarkistaa hukkaportin kellon letku. (menee turbosta painepuolelta sellaiseen kelloon joka liikuttaa läppää 15cmpitkä letku)
ettei ole puhki/poikki.
muuten ei muuta kun kovaa ajoa...
komulainen
08.05.2010, 09:04
joo ahdot 0,9. Näyttäs että on kauemminki ruikkinu vähä turpon alareunasa kuivunutta karstaa. Kantsis varmaan parempi laittaa, mikähän turpo tuonne passais nätteiten? Pumppu laitettu hp:llä. Edellinen omistaja laittanu vapaavirta suodattimen semmosen lerssin nokkaan, voiko sen laittaa suoraan turpoon?
komulainen
08.05.2010, 09:15
näyttäs ahtopaine mittarin letku tulevan siihen 15cm letkuun ja se on ehjä.
no kyl se turbo kannattaa vaihtaa varsinki jos pumppu on päivitetty. saa vetoja ihan erilailla.
helpoin varmaan laittaa välilaippa pakosarjaan et saa paremman turbon siihen kiinni, kun yleensä pulttijako ei passaa suoraan.
sen suodatin kannattais laittaa sellaiseen paikkaan et saa kylmää ulkoilmaa. jos sen välttämättä haluaa pitää.
Rekisteröimätön
09.05.2010, 14:46
Mikähän ahdin se tuommoiseen 2L-T koneeseen ois paras vaihtoehto?
Lähinnä välilaipan, putkien vetämisen ja tehon kannalta?
t. satunnainen foorumin lukija
Rupes punanen turpon valo palamaan kun vähä polettaa.
...
joo ahdot 0,9.
Onks toi punanen alkanu siis ihan itestään palamaan, ilman mitään ruuvailuja? Jos se ei oo ennen palanu niin sittenhän siinä on ollu ahdot max 0.5 nurkilla (=vakiotilanne) mutta jos se nyt on omia aikojaan alkanu työntää 0.9 ni sitte on kyllä jotain mennyt pieleen. Jos sitä taas on tuunattu ahtamaan enemmän kuin vakio niin sittenhän sen punasen kuuluukin palaa.
Omassahan ahdot nousi tonne 0.9-1.0 nurkille (sai ne kakkosella nousemaan jopa 1.2 asti jos oikei revitti) sen takia että hukkaportin kellon kalvo fuskasi ja hukkaportti oli aina kiinni. Tollanen se oli ilmeisesti ollut jo pitkään mutta kyllä mä laitoin sen heti kuntoon kun auton ostin, ei oo lukemani mukaan mikään terveellinen tilanne.
komulainen
09.05.2010, 20:39
en oo ite mitään ruuvaillu. Kun en juuri mitään näitten päälle ymmärrä. Viime syksynä pumppu remontti hp dieselillä sillon ahdot 0,7 ja talvella, ei palanu punanen. Nyt ku kokkeilin lämä pohjassa niin 0.9 ja palaa valo:confused:
komulainen
09.05.2010, 20:42
Niin ja edellisestä omistajasta en tiiä mitä on ruuvaillu tai sitte ei.
No haiskahtaa sitte melkolailla samalta ongelmalta ku mistä tossa ylempänä kerroin, eikai ne mitenkään muuten ala itestään enempää työntämään?