View Full Version : Vetopainotietoutta jäseniltä???
Komanssi
07.05.2010, 19:36
Terve! Osaisiko kukaan neuvoa/selittää ostamani kulkineen vetopainoon liittyvistä pointeista?
Auto on Jeep Comanche 2.1TD 5-vaiht. 4x4 (pick up), pidempilavainen malli. Ensirek. 6.5.-91. Ajoneuvoluokka N1/pakettiauto. Omamassa 1570kg. Otteessa oleva jarrullinen perävaunumassa VAIN 1670kg! Auto katsastettu viimeksi 2005 ja liikenteestäpoisto 11/2007 josta viimeinen ote jossa tuo em. vetopaino.
Käsittääkseni näissä Comancheissa monilla vetopaino n.2300kg. Ja Jeep Cherokeissa (sama tekniikka käytännössä, usein min.2500kg ja itseasiassa Komanchessa isompi kantavuus lavan takia. Mistähän johtuu tämän Comanchen alhainen vetopaino? Ajoneuvoluokasta vai mistä? Eikö tuohon aikaan ollut nelivetoautoissa vetopaino ainakin aina se puoltoistakertaa omapaino?
Luin joskus myös jostain ongelmista Ake:n uudessa järjestelmässä juuri 2007 loppuvuoden aikoihin että tulostettuihin otteisiin tuli "virheitä" uuden järjestelmän sisäänajon takia? Tarvitsisin sen min. 2200kg vetopainoksi ko. autoon. Mitä olisi siis tehtävissä? Katsastuskonttori ei osannut sanoa mitään (eikä paljoa tuntunut kiinnostavankaan tosin). Kiitos etukäteen tiedoista!
Ääh!!Hatusta ovat repäisseet nuo koukkupainot, valitettavasti....
Esim. Mulla on kaksi patrollia toinen normi pitkä ja toinen orkkis lavuri, pitkässä jarrullinen on 3500kg ja lavurissa 1400kg.. Lavurin kokonais massa on 3000kg ja pitkässä 2540kg.
Edittinä mainittakoon että kaverin suitsassa (sj410) oli otteessa 1700kg jarrullinen koukkupaino:confused::D
Vetopaino otetaan valmistenumeron mukaan Trafilta
Sit kyssäri perään, kortti on AbeC1eC, kärry 3500kiloo täyteen kuormattuna. Pääasiassa vedän Cantterilla (vetopaino 3450kg, junapaino 7500), mutta joskus tarttis kiskoa Hiacella (vetopaino 2000kg). Eli mitäs sakkosedät antaa kytkentämassan ylittämisestä? Muutenhan kaikki on lain rajoissa.
Vetopaino otetaan valmistenumeron mukaan Trafilta
Sit kyssäri perään, kortti on AbeC1eC, kärry 3500kiloo täyteen kuormattuna. Pääasiassa vedän Cantterilla (vetopaino 3450kg, junapaino 7500), mutta joskus tarttis kiskoa Hiacella (vetopaino 2000kg). Eli mitäs sakkosedät antaa kytkentämassan ylittämisestä? Muutenhan kaikki on lain rajoissa.
Eiköhän tule ihan jokaiselta alkavalta 100kg sakkoa lisää. Ei kokemusta mutta kuulema kallista :)
ps. Jos cantterin omamassa 3450kg ja kärryn kokonaismassa 3500kg on yhdistelmällä ajettaessa oltava CE kortti.
Eiköhän tule ihan jokaiselta alkavalta 100kg sakkoa lisää. Ei kokemusta mutta kuulema kallista :)
ps. Jos cantterin omamassa 3450kg ja kärryn kokonaismassa 3500kg on yhdistelmällä ajettaessa oltava CE kortti.
Joo mut ajatellaan et kärryn massa on 3450kiloa niin C1e riittää. Jaaha et tulee sakot aina ylikuormasta, vaikka kärryn kuorma on rajoissaan mutta auton kytkentämassa ei sitä kestä. No elämä on.
Ajokortin riittävyys katotaan papereista. Muuten mennään todellisten painojen mukaan.
Hiacen perään voit laittaa kokonaismassaltaan 3500 kg:n kärryn kunhan sen omapaino+kuorma ei ylitä 2000 kiloa.
Ja omamassaltaan 3450kg cantterilla et saa vetää kokonaismassaltaa 3500 kilon kärryä vaikka kyydissä olis yks peruna.
Ajokortin riittävyys katotaan papereista. Muuten mennään todellisten painojen mukaan.
Hiacen perään voit laittaa kokonaismassaltaan 3500 kg:n kärryn kunhan sen omapaino+kuorma ei ylitä 2000 kiloa.
Ja omamassaltaan 3450kg cantterilla et saa vetää kokonaismassaltaa 3500 kilon kärryä vaikka kyydissä olis yks peruna.
Tiedossa on, kysymys olikin sakon määrästä, jos hiacella vetää 3500kilosta kärryä täyteen kuormattuna (3500kg todellista).
Ja Omamassaltaan 3450 cantterilla saan vetää kyllä 3500kilosta kärryä, 3450kiloon asti kuormattuna (C1E kortti).
Edit: Kortithan riittää kaikkiin näihin eli mietitään vain kytkentämassan ylityksestä saatavia herkkuja poliiseilta. Turvallisuuden kannaltahan yhdistelmä on täysin ok, "ajatellen että koukku pysyy kiinni vetoautossa" koska kärry jarruttaa sen omaavan kuorman. Eteneminen tietysti hiukan tahmaisempaa.
http://www.nettivaraosa.com/viewPart.php?id_part=782232 ; siinä vähän kytkentämassan ylitystä (sprintterin omapaino 2000kg)
Rekisteröimätön
08.05.2010, 16:48
Tiedossa on, kysymys olikin sakon määrästä, jos hiacella vetää 3500kilosta kärryä täyteen kuormattuna (3500kg todellista).
Ja Omamassaltaan 3450 cantterilla saan vetää kyllä 3500kilosta kärryä, 3450kiloon asti kuormattuna (C1E kortti).
Edit: Kortithan riittää kaikkiin näihin eli mietitään vain kytkentämassan ylityksestä saatavia herkkuja poliiseilta. Turvallisuuden kannaltahan yhdistelmä on täysin ok, "ajatellen että koukku pysyy kiinni vetoautossa" koska kärry jarruttaa sen omaavan kuorman. Eteneminen tietysti hiukan tahmaisempaa.
http://www.nettivaraosa.com/viewPart.php?id_part=782232 ; siinä vähän kytkentämassan ylitystä (sprintterin omapaino 2000kg)
Kerokaapas nyt ku mielestäni ei tuossa välttämättä mikään ylity. Jos MB on kuorma-auto ja koukussa riittää painot. 3500 asti sais vetää siinä tapauksessa?
Kerokaapas nyt ku mielestäni ei tuossa välttämättä mikään ylity. Jos MB on kuorma-auto ja koukussa riittää painot. 3500 asti sais vetää siinä tapauksessa?
Ei tossa ylitykkään, mutta hiacessa "suurin sallittu perävaunumassa 2000kg" Eli tästä seuraamukset kiinnostaa. ns. kytkentämassan ylitys.
Ja Omamassaltaan 3450 cantterilla saan vetää kyllä 3500kilosta kärryä, 3450kiloon asti kuormattuna (C1E kortti).
Etkä saa.
Tässä tapauksessa vetoauton omamassa on pienempi kuin kärryn kokonaismassa. Ja kun kortin riittävyys katsotaan papereista EIKÄ TODELLISISTA PAINOISTA niin et saa.
Samasta syystä (että massat katsotaan papereista) saat vetää samaa kärryä hiacella kunhan kärryn TODELLINEN MITATTAVA SEN HETKINEN paino on alle 2000kg.
Eli voit saada cantterilla sakot ajo-oikeudetta ajamisesta pelkästään ajokortin ja rekisteriotteiden tietojen mukaan. Turha kitistä vaakaa paikalle kun se ei mitään auta. Korkeintaan voit saada lisää rapsuja jos kuorma onkin vielä jotenkin ylimittainen.
Ja jos poliisi epäilee, että hiacen perässä oleva kärry nyt oikeasti painaa yli 2000kg, punnitaan kärry ja mahdollisesti saat sakkoa siitä ylikuormasta mutta et ajo-oikeudetta ajosta.
Laitetaan vielä liitteeksi ajokorttiasetuksen 5§ lopusta pari katkelmaa.
Ajoneuvon kokonaismassalla tarkoitetaan ajoneuvon rekisteriin merkittyä kokonaismassaa tai, jollei ajoneuvoa ole rekisteröitävä, sen todellista kokonaismassaa. Ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassalla tarkoitetaan vastaavalla tavalla määräytyvää yhdistelmän muodostavien ajoneuvojen yhteenlaskettua kokonaismassaa. Ajoneuvon omamassalla tarkoitetaan sen rekisteriin merkittyä omamassaa.
Ajoneuvoyhdistelmä, jossa vetoautona on C1- tai D1-luokan ajoneuvo ja jossa koko yhdistelmän kokonaismassa ylittää 12 000 kg tai hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan, kuuluu C1E-luokan sijaan luokkaan CE, jos vetoautona on C1-luokkaan kuuluva ajoneuvo, ja D1E-luokan sijaan luokkaan DE, jos vetoautona on D1-luokkaan kuuluva ajoneuvo
Mitenkäs mulla kun läjän vetopainoksi on lätkästy vain 2 tonnia. kateltiin yhen katsurin kans ltj:stä että 3,5 t vetopainolla olevia lj:tä löyty paljolti, osassa taas oli tuo sama 2 t. vaikka kyseessä on N1G.
Mitenkäs mulla kun läjän vetopainoksi on lätkästy vain 2 tonnia. kateltiin yhen katsurin kans ltj:stä että 3,5 t vetopainolla olevia lj:tä löyty paljolti, osassa taas oli tuo sama 2 t. vaikka kyseessä on N1G.
Tää on helppo:D
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0086F85C-8D7A-4749-B6D1-F3D594093367/0/ATT_142007.pdf
Niin joo atj:tä tarkotin. Eli käytännössä 3,5 t sallitaan edelleen kunhan kirjaimet kortissa riittää?
elhapero
08.05.2010, 20:52
Niin,mun BJ40sessä on jarrullisen vetopaino 1400kg?????????? ei taida olla ihan oikein.
RalliJari
08.05.2010, 21:48
Tää on helppo:D
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0086F85C-8D7A-4749-B6D1-F3D594093367/0/ATT_142007.pdf
Siis hetkonen:eek: Meinaako tuo että mun rj:iillä (rekisteröity vuonna -90) sais oikeesti vetää 3,5t? Nyt on otteessa 2t. Eli vaan katastuskonttorilla vierailu ja tuota lappua näyttää ja otteeseen uus kärryn kokonaismassa?
Ei meinaa!!! Ja oikeesti BJ:ssä on olemassa 1400 kg jarrullisen vetopainoja, myöhemmissä malleissa muistaakseni enemmän (valmistajan sallima) ja LJ/RJ:ssä se on 2000 kg. Miten se on niin vaikeeta tajuta että on olemassa vanhoja ristiinkytkentäkatsastuksessa ennen vanhaan hyväksyttyjä kytkentämassoja millä ei oo mitään tekoo valmistajan sallimien kanssa. Siks on SJ:ssä 1700 kg ja muissakin jopa yli tuplat valmistajan sallimiin.
Jos niitä ei otteella oo, niin silloin mennään valmistajan sallimilla massoilla joilla ei oo taas välttämättä mitään tekoo maalaisjärjen ja auton massojen/tehon kanssa! Monta kertaa vuodessa puidaan samaa asiaa ja silti ollaan jatkuvasti kuutamolla. Mutta toki palstalaisiakin taitaa olla nykyään niin reilusti ettei jokainen tule koskaan lukeneeksi vetopainoista yhtään topikkia...
Vielä vähän tarkennusta: eli noita ennen vanhaan hyväksyttyjä ristiinkytkentäkatsastuksessa hyväksyttyjä massoja ei siis voida syöttää enää tänä päivänä toiselle identtiselle autolle jolla niitä ei ole ollut.
RalliJari
08.05.2010, 23:53
Ei meinaa!!! ....
Vielä vähän tarkennusta: eli noita ennen vanhaan hyväksyttyjä ristiinkytkentäkatsastuksessa hyväksyttyjä massoja ei siis voida syöttää enää tänä päivänä toiselle identtiselle autolle jolla niitä ei ole ollut.
No hö. Mutta siis jos omalla nimenomaisella autolla on aikanaan isompi kärryn massa ollu niin sillon sen vielä saa, tämä taas selviää ku katastusasemalla käy ja ne koneeltaan kattoo. Tuskin ois niin hyvää tuuria käyny mutta pitää käyvä kysäsee.
Ja on tuossa taas yks typerä pykälä lisää Suomen lakikirjasta (eri oikeuksia samanlaisille autoille), ei siellä fiksua tekstiä paljo seassa mahu olemaankaan:rolleyes:
Sama 1670kg on mullakin Comanchen otteessa (N1G)
Täytyy katsoa että olisko jonnekin jäänyt vanhoja otteita, näkisi että onko tuo vetopaino muuttunut jossain vaiheessa.
Mulla kans oli Discosta jossain välissä hävinny koukkupainosta liki tonni otteesta. Soittelin Akeen jossa, eivät osanneet kertoa syytä moiseen. Suosittelivat säilyttään vanhoja otteita, josta näkee tiedot. No eihän semmosia tietenkään ollut. Seuraava ohje oli käydä muutoskatsastamassa auto takasin 3500 vetopainolle. Näin tein ja siittä sit piti muutama kymppi pulittaa, että katsuri vilkas koukun tyyppikilvestä painon ja tarkasti koukun kiinnityksen runkoon. Tokihan se joutu vielä tiedot muuttaan Trafin (Ake) järjestelmään. Tämäkin rahanmeno ja ylimääränen työ vain Aken surkean järjestelmän takia.
Itellä kuitenkin on tallessa vanha ote josta löytyy tuo 3,5t. Eli vaatii muutoskatastuksen jotta surkean järjestelmän vaihossa hävinneen 1,5 t saa takaisin?
Komanssi
09.05.2010, 13:06
Sama 1670kg on mullakin Comanchen otteessa (N1G)
Täytyy katsoa että olisko jonnekin jäänyt vanhoja otteita, näkisi että onko tuo vetopaino muuttunut jossain vaiheessa.
Mun Komanche siis otteessa tyyppi: pakettiauto/N1. Mikä tuo sun otteen tyyppi G.llä (N1G)? Onko siinä jotakin eroa, mulla sitä ei ole?
Suiza410
09.05.2010, 17:20
Mun Komanche siis otteessa tyyppi: pakettiauto/N1. Mikä tuo sun otteen tyyppi G.llä (N1G)? Onko siinä jotakin eroa, mulla sitä ei ole?
G tarkoittaa maastoautoa. Eli N1G maastopakettiauto ja M1G maastohenkilöauto.
Etkä saa.
Tässä tapauksessa vetoauton omamassa on pienempi kuin kärryn kokonaismassa. Ja kun kortin riittävyys katsotaan papereista EIKÄ TODELLISISTA PAINOISTA niin et saa.
Samasta syystä (että massat katsotaan papereista) saat vetää samaa kärryä hiacella kunhan kärryn TODELLINEN MITATTAVA SEN HETKINEN paino on alle 2000kg.
Eli voit saada cantterilla sakot ajo-oikeudetta ajamisesta pelkästään ajokortin ja rekisteriotteiden tietojen mukaan. Turha kitistä vaakaa paikalle kun se ei mitään auta. Korkeintaan voit saada lisää rapsuja jos kuorma onkin vielä jotenkin ylimittainen.
Ja jos poliisi epäilee, että hiacen perässä oleva kärry nyt oikeasti painaa yli 2000kg, punnitaan kärry ja mahdollisesti saat sakkoa siitä ylikuormasta mutta et ajo-oikeudetta ajosta.
Laitetaan vielä liitteeksi ajokorttiasetuksen 5§ lopusta pari katkelmaa.
Kyllä asiaa puhut, perun omat sanani. Ei kai auta muutaku muutoskatsastaa kärry 3450kiloseks et olis laillista. tai cantteriin 50kg omamassaa enemmän. Huoh tätä perävaunutouhuu.
Komanssi
09.05.2010, 19:13
G tarkoittaa maastoautoa. Eli N1G maastopakettiauto ja M1G maastohenkilöauto.
No hemmetti, miksiköhän mulla otteessa sitten vain maininta N1/pakettiauto? Minne se "G" on jäänyt?
Otteen osassa "Erikoisehdot ja huomautukset" on mainittu: "Autoverosta vapaa pakettiautona. Katsastuksen huomautukset: LTJ-tyyppikoodi: 4055031303. LTJ-mallimerkintä: Jeep Comanche Pickup-FJ36B-4x4/304"
Voiko em. vaikuttaa alhaiseen vetopainoasiaan? Liekö allaoleva käytäntö vielä voimassa tuon mukaan? Mun auto juuri ensirek. ennen tuota 4.12.-92. eli voinko siis mennä vaatimaan konttorille tolla lapulla lisää kiloja?
AKE:n ohje katsastuskonttoreille v.2007:
"Vanhemmissa ajoneuvoissa on vanhan ajoneuvoasetuksen mukaan sallittu nelivetoisissa autoissa perävaumassaksi kaksinkertainen omamassa, vaikka valmistaja olisi kieltänyt perävaunun vedon, on vanhassa ristiinkytkentäkatsastuksessa saatettu merkitä perävaunun kytkentämassaksi 3000 kg jos auton omamassa on 1500 kg.
Vaikka nykyään autoon kytkettävistä massoista säädetään Asetuksessa ajoneuvon käytöstä tiellä (4.12.1992/1257), on siinä voimaantulosäännösten siirtymäsäännöksissä 57§ 3 momentissa seuraava teksti "Ennen tämän asetuksen voimaantuloa liikenteeseen hyväksyttyä ajoneuvoa tai, jos erillistä hyväksymistä ei vaadita, liikenteessä käytettyä ajoneuvoa saa edelleen käyttää liikenteessä tämän asetuksen voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten ja määräysten tai tämän asetuksen mukaisin ehdoin." Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ajoneuvoa saa edelleen käyttää tieliikenteessä suuremmin kuin valmistajan sallimin massoin. Sallitut kytkentämassat saa näissä tapauksissa selville KATSA-järjestelmästä tai ATP-järjestelmästä"
RalliJari
09.05.2010, 21:06
Sitä ee vaan oo merkattu N1G:eks mutta kyllä se oikeesti on maastopaku ku on neliveto ja alennusvaihteisto. Monessa vanhemmassa maasturissa tuo G kirjain otteesta voi puuttua. Ei vaikuttane kai mihinkään todellisuudessa.
Itellä kuitenkin on tallessa vanha ote josta löytyy tuo 3,5t. Eli vaatii muutoskatastuksen jotta surkean järjestelmän vaihossa hävinneen 1,5 t saa takaisin?
Ja vielä selvennykseksi: etusivun perävaunumassa-lokerot on aina pyhitetty valmistajan sallimille. Nämä ylisuuret-vanhanajanmassat löytyy rekisteriotteen erikoisehdoista.
Eli muistakaa lukea myös otteen toinen sivu. Ja huomatkaa myös että 15.11.2007-8.12.2008 välillä tulostetuissa uudenmallisissa otteissa ei näitä massoja lue, tuon päivämäärän jälkeen lukee jos ne on rekisteritiedoissa.
No hemmetti, miksiköhän mulla otteessa sitten vain maininta N1/pakettiauto? Minne se "G" on jäänyt?
Otteen osassa "Erikoisehdot ja huomautukset" on mainittu: "Autoverosta vapaa pakettiautona. Katsastuksen huomautukset: LTJ-tyyppikoodi: 4055031303. LTJ-mallimerkintä: Jeep Comanche Pickup-FJ36B-4x4/304"
Voiko em. vaikuttaa alhaiseen vetopainoasiaan? Liekö allaoleva käytäntö vielä voimassa tuon mukaan? Mun auto juuri ensirek. ennen tuota 4.12.-92. eli voinko siis mennä vaatimaan konttorille tolla lapulla lisää kiloja?
G tuli joskus 1993. Ei vaikuta esittämäsi tekstit. Pakettiautoissa sai kärrypaino olla enintään kokonaismassan verran. 30.9.2003 muuttui laki joka salli 1.5 x kokonaismassan kärrylle N1G-luokan ajokille jos valmistaja ei sitä rajoittanut.
Komanssen vetopaino on ilmeisesti juurikin tuo 1670 kg eikä lisää heru ainakaan tolla lapulla.
elhapero
10.05.2010, 16:18
AKE:n ohje katsastuskonttoreille v.2007:
"Vanhemmissa ajoneuvoissa on vanhan ajoneuvoasetuksen mukaan sallittu nelivetoisissa autoissa perävaumassaksi kaksinkertainen omamassa, vaikka valmistaja olisi kieltänyt perävaunun vedon, on vanhassa ristiinkytkentäkatsastuksessa saatettu merkitä perävaunun kytkentämassaksi 3000 kg jos auton omamassa on 1500 kg.
Vaikka nykyään autoon kytkettävistä massoista säädetään Asetuksessa ajoneuvon käytöstä tiellä (4.12.1992/1257), on siinä voimaantulosäännösten siirtymäsäännöksissä 57§ 3 momentissa seuraava teksti "Ennen tämän asetuksen voimaantuloa liikenteeseen hyväksyttyä ajoneuvoa tai, jos erillistä hyväksymistä ei vaadita, liikenteessä käytettyä ajoneuvoa saa edelleen käyttää liikenteessä tämän asetuksen voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten ja määräysten tai tämän asetuksen mukaisin ehdoin." Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ajoneuvoa saa edelleen käyttää tieliikenteessä suuremmin kuin valmistajan sallimin massoin. Sallitut kytkentämassat saa näissä tapauksissa selville KATSA-järjestelmästä tai ATP-järjestelmästä"
Tuon perusteella saan BJssä vetää 3620kg kokonaismassaltaan olevaa kärryä vaikka otteessa lukee 1400kg,ajoneuvon omamassa merkitty 1810kg
Itellä kuitenkin on tallessa vanha ote josta löytyy tuo 3,5t. Eli vaatii muutoskatastuksen jotta surkean järjestelmän vaihossa hävinneen 1,5 t saa takaisin?
Mulla tuo muutoskatsastus onnistui koska auto on alunperinkin tyypitetty 3,5t koukkupainolle. Tais vielä olla niin, että tyyppikatsastuksessa oli määritelty Kovilin koukku mikä piti autosta löytyvän. Soitto Akeen selvittää mikä mahdollista/mahdotonta. Jos eivät ole jo hukanneet tyyppi katsastus tietoja.
Kyllä asiaa puhut, perun omat sanani. Ei kai auta muutaku muutoskatsastaa kärry 3450kiloseks et olis laillista. tai cantteriin 50kg omamassaa enemmän. Huoh tätä perävaunutouhuu.
Nyt on Cantterissa 3620kiloo omamassa ja taas on liikenneturvallisuutta parannettu.:D
Kiitos vastauksista, säilyy kortti paremmin taskussa.
elhapero
11.05.2010, 16:56
BJ40 -77 alkuperäinen 1400kg nyt 2715kg se meni 1.5x ajoneuvon omamassa.Tuo riittää mulle:D
BJ40 -77 alkuperäinen 1400kg nyt 2715kg se meni 1.5x ajoneuvon omamassa.Tuo riittää mulle:D
Kukas hönö tuon muutti? Ei pitäis olla mahdollista. 1400 kg on valmistajan sallima vanhalle BJ40:lle ja enää ei noita 1.5x massoja saa, jos valmistajan sallima on pienempi. Pienin siis määrää.
Komanssi
12.05.2010, 04:25
:eek: Täh, "Stade" ja "Elhapero" te siis saitte todellakin jossain koukkupainot reippaasti nousemaan vai? Miten se meni, muutoskatsastuksen kautta vai pelkästään konttorilla tiskillä "valittamalla"? Ja saisko noiden katsastuskonttoreiden paikkakunnat ja nimet kiitos? ;) BJ40 -77 alkuperäinen 1400kg nyt 2715kg se meni 1.5x ajoneuvon omamassa.Tuo riittää mulle:D
:eek: Täh, "Stade" ja "Elhapero" te siis saitte todellakin jossain koukkupainot reippaasti nousemaan vai? Miten se meni, muutoskatsastuksen kautta vai pelkästään konttorilla tiskillä "valittamalla"? Ja saisko noiden katsastuskonttoreiden paikkakunnat ja nimet kiitos? ;)
Cantteri ny oli helppo, pelkkä omamassan nosto koska on kuorma-auto, eikä ole merkattu otteeseen vetopainoja.
eli yks hieno laatikko kii kabiiniin ja tankki täyn ni meni jo reippasti 3500kilon paremmalle puolelle, joka tarkotukseen piisas.
eli yks hieno laatikko kii kabiiniin ja tankki täyn ni meni jo reippasti 3500kilon paremmalle puolelle, joka tarkotukseen piisas.
Suomi on hieno maa:D:D
elhapero
12.05.2010, 16:39
:eek: Täh, "Stade" ja "Elhapero" te siis saitte todellakin jossain koukkupainot reippaasti nousemaan vai? Miten se meni, muutoskatsastuksen kautta vai pelkästään konttorilla tiskillä "valittamalla"? Ja saisko noiden katsastuskonttoreiden paikkakunnat ja nimet kiitos? ;)
Menee muutos katsastuksella.Koukussa pitää olla tyyppikilpi oikeille painoille.-92 vanhemmissa 4x4 autoissa pystyy edelleen muuttamaan 1.5x omapaino,vaikka valmistaja olisi toisin määrännyt.Katsastajilla on AKElta tiedote kyseisestä asiasta.Forssa A1 Keitaan ja Viksberkin katsastusasemalla onnistuu,keitaalla kannattaa kysellä Seppo Kaijaa,tietää asian varmuudella.Yritän etsiä jostakin vielä AKEn lapun jossa maininta asiasta.
elhapero
12.05.2010, 16:57
Tuossa se olikin
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0086F...ATT_142007.pdf (http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0086F85C-8D7A-4749-B6D1-F3D594093367/0/ATT_142007.pdf)
Tuossa se olikin
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0086F...ATT_142007.pdf (http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0086F85C-8D7A-4749-B6D1-F3D594093367/0/ATT_142007.pdf)
Ko. lapussa ei luvata merkitä nykyään 1.5x massoja, vaan todetaan että vanhoja (jo merkattuja) voidaan edelleen käyttää.
AKE:lta ei ole mitään tuon kummempaa tiedotetta myöskään.
Forssassa näemmä omat pykälät... tai huono luetunymmärtäminen/kyseenalainen ammattitaito.
Cantteri ny oli helppo, pelkkä omamassan nosto koska on kuorma-auto, eikä ole merkattu otteeseen vetopainoja.
eli yks hieno laatikko kii kabiiniin ja tankki täyn ni meni jo reippasti 3500kilon paremmalle puolelle, joka tarkotukseen piisas.
Nyt pysäytti liikkuvat ton cantteri+traileriyhdistelmän pituus 6m+10m, tavarana puhelinpylväitä. Painot nykyään Cantteri 3620kg omamassa/6000kg kokonaismassa, kärry 820omamassa/3500kokonaismassa.
Ja Teidän palstalaisten ansiosta ilman sakkoja selvittiin, eli kaikki kunnossa, kiitos tästä.