View Full Version : miksi työntötanko poikki
Noniin kokeillaas täältä jos tulis vika ehdotuksia.
Sain vihdoin kannen irti ja löyty sit vikaa riittävästi:
Kone 12HT
1 kpl työntötanko poikki
1 kpl työntötanko mutkalla
Kansipahvi puhki kolmesta kohtaa palotilojen väliltä, muuta selvää ei siitä saanukkaa ku oli ku tinapaperia ihme haperoo. Joten mikä on aihettanu nuo työntötanko viat.Venttiilit ei ole ottanu mäntii kiinni.Kannen muut vauriot selviää kuha koneistamo purkaa.
Laakiaasi
07.05.2010, 10:45
Venttiilit "seonnu" yläkierroksilla ?
Paljonkohan kyseinen kone kiertää?
Paljonkohan kyseinen kone kiertää?
-max.4000r/min kiertää.
-eikä löytynyt merkittäviä jälkiä et keinut ois jumahtanu
mikkoimp
07.05.2010, 16:52
imu vai pako tappeja vai imu ja pako?
Rekisteröimätön
07.05.2010, 17:01
Oisko voinu päästä vettä koneeseen missään vaiheessa?
Menikö ihan ajossa poikki ? Siis tarkotan jotta ei korkannut heti startatessa ?
Orastava kansipahvi vika ja jatkoin ajamista niin kauan ku sekos käynti.Veden koneeseen pääsy kyl on voinu olla mahollista, ei se varmaan kerrasta ole katkennu et eka taipunu ja sit naps.Imuvenalta tais olla eli keulasta päin katottuna venttiili parin etummaiset.Käynniskään ei ollut mitään erikoista kunnes ei käynyt enää kaikilla. Kylhä se on voinu vääntyä startateskii mut eipä sitäkää jaksa muistaa ku kummiskii on aina käyntii lähteny et oliko mitään erikoista starttauksessa. Kannesta on melkein löydyttävä jotain kunhan koneistaja saa purettua. Mut eikös vesi pytyssä väännä jo kiertokangen ja tee jotain muutakii tuhoa vai voiko tuo tanko vaan väsyä et rupee taipuu, onko suurilla ahtopaineilla vaikutusta nyt alkaa jo olla liikaa kysymyksiä...
ideanikkari
07.05.2010, 19:53
Dieselistä en tiedä, mutta olin kyydissä kun kaverin Jeeppiin tuli pieni käyntihäiriö kun ajeltiin hissukseen pientä nyppylää ylös. Ihan nätisti mentiin ilman mitään vedättämistä, kun sitten suora kuutonen alkoi käydä omituisesti ja alkoi nykimään. Homma seis ja ajo taukopaikalle missä selviteltiin käynnin syytä. Venttiilikopan alta paljastui sellainen ilmestys että 1. pytyn imuventtiilin työntötanko oli lyhentynyt 50 mm ja pakoventtiilin työntötanko oli mennyt s-mutkalle. Heivattiin vain toisesta moottorista uudet puikot paikoilleen ja matka jatkui taas. Käynti oli taas normaalia, eikä muuta oiretta enää ilmaantunut.
Mietittiin sitten että mikä tuon on aiheuttanut. Eipä siihen mitään muuta keksitty että moottorille olisi joskus annettu liikaa happea ja sen lisäksi on varmaankin ollut huonot nostajat että olisi päässyt lyömään ns. "vastapalloon". Varmaa muistikuvaa ei ole tuosta Jeepin vanhasta kutosesta, mutta siinä taisi olla hydrauliset nostajat. Mitenhän lie tuossa HJ:n moottorissa?
Siis saattaisi olla jollain tavalla viallisesta nostajista/venttiilivälyksistä johtuva juttu. En tunne niin tarkasti hydraulisen nostajan sielunelämää että osaisin sanoa että miten ne voisivat mennä "tilapäisesti epäkuntoon".
Dieselistä en tiedä, mutta olin kyydissä kun kaverin Jeeppiin tuli pieni käyntihäiriö kun ajeltiin hissukseen pientä nyppylää ylös. Ihan nätisti mentiin ilman mitään vedättämistä, kun sitten suora kuutonen alkoi käydä omituisesti ja alkoi nykimään. Homma seis ja ajo taukopaikalle missä selviteltiin käynnin syytä. Venttiilikopan alta paljastui sellainen ilmestys että 1. pytyn imuventtiilin työntötanko oli lyhentynyt 50 mm ja pakoventtiilin työntötanko oli mennyt s-mutkalle. Heivattiin vain toisesta moottorista uudet puikot paikoilleen ja matka jatkui taas. Käynti oli taas normaalia, eikä muuta oiretta enää ilmaantunut.
Mietittiin sitten että mikä tuon on aiheuttanut. Eipä siihen mitään muuta keksitty että moottorille olisi joskus annettu liikaa happea ja sen lisäksi on varmaankin ollut huonot nostajat että olisi päässyt lyömään ns. "vastapalloon". Varmaa muistikuvaa ei ole tuosta Jeepin vanhasta kutosesta, mutta siinä taisi olla hydrauliset nostajat. Mitenhän lie tuossa HJ:n moottorissa?
Siis saattaisi olla jollain tavalla viallisesta nostajista/venttiilivälyksistä johtuva juttu. En tunne niin tarkasti hydraulisen nostajan sielunelämää että osaisin sanoa että miten ne voisivat mennä "tilapäisesti epäkuntoon".
Juu ei ole hydrauliset nostajat ihan ruuvi säätö, tossa vois ollakkii ideaa et ois ollu välykset viturallaa ku edellisen rempan jälkee laitettii välykset ja ei koskaa sen jälkee tarkistettu. Kyllä sen vian on pakko sioittuu männän ja nostinkupin väliin...
Jos nesteet menee sylinteriin koneen käydessä niin Kiertokanki menee varmasti kieroksi. Kokemuksesta voin kertoa.
Jos nesteet menee sylinteriin koneen käydessä niin Kiertokanki menee varmasti kieroksi. Kokemuksesta voin kertoa.
Tulee varmaan niin paljo heittoa ku mäntä on ylhäällä et silmä erottaa vai meneekö kuin tarkaksi mittailuks. Meinaan ettei tartteis alakertaa aukasta.
Rekisteröimätön
08.05.2010, 12:09
Mittaa joka männästä ykk kohdassa männän ja lohkon väli. Jos ei isompia eroja oo niin ei kannata alkaa aukaseen.
Mittaa joka männästä ykk kohdassa männän ja lohkon väli. Jos ei isompia eroja oo niin ei kannata alkaa aukaseen.
nätisti nousee joka mäntä samalle tasolle...
Juu, kannessa kaikki ok paitsi venttiilinjouset vaihdetaan uusiin.Niitä odotellessa...
mummo opetti että rauta vässyy ja kyllä se oikeessa oli ! :D
mummo opetti että rauta vässyy ja kyllä se oikeessa oli ! :D
:) välillä alkaa tuntuu et rakentelija itse väsyy mut kaikesta oppii vaikka sit kalliimman kautta...