PDA

View Full Version : Jimnyn muutoskatsastus


Rekisteröimätön
04.05.2010, 13:32
Laitoin Jimnyyn tarkoitetun 50mm korotussarjan alle ja nyt auto pitäisi muutoskatsastaa korotuksen osalta.

Sarjan mukana ei tullut todistusta EY-tyyppihyväksynnästä tai TÜV-hyväksynnästä. Miten saan rekisteriin? Katsastuskonttorilla vaativat henkilöauton (M1-ajoneuvoluokka) sarjasta hyväksynnän mutta kuulemma pakettiautoon (N1-ajoneuvoluokka) riittäisi pelkkä tosite että sarja on tarjoitettu kyseiseen autoon. Onko muilla ollut samoja ongelmia ja miten niistä on selvitty?

ez-boy
04.05.2010, 16:15
Tänään kysyin konttorilta "korotusjousista", jotka ostanut käytettynä yksityiseltä, että voiko laittaa alle kun ei ole mitään lappuja jousista. Vastaus oli että selvitys mistä ostettu niin voi katsastaa alle, eli joku kuitti keneltä ostettu, näin käsitin katsastajan puheista. Auto RJ70 -90, voi olla uudemmissa joku laki juttu.

Rekisteröimätön
04.05.2010, 17:03
Joo. Lakijuttu on. Uudemmissa rajoittaa juuri tämä AKE:n ohje lain soveltamisesta:

Auton, jonka on edellytetty olevan EY-tyyppihyväksytty tai sitä vastaava (1.1.1996 ja sen jälkeen tyyppihyväksytyt uudet henkilöautomallit ja 1.1.1998 ja sen jälkeen käyttöön otetut henkilöautot), korkeuden muuttaminen käyttämällä automalliin soveltuvia alustan madallussarjoja saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa edellä mainitun liikenneministeriön päätöksen ehdoin. Madallus-sarjan soveltuvuus autoon voidaan osoittaa esim. auton valmistajan lausunnolla tai riippumattoman tutkimuslaitoksen (esim. TÜV) todistuksella. Alkuperäisosina myytävien madallusosien osalta riittää maahantuojan tai valtuutetun jälleenmyyjän ilmoitus osien sopivuudesta kyseiseen autoon.

-MaTTi-
04.05.2010, 19:31
Joo. Lakijuttu on. Uudemmissa rajoittaa juuri tämä AKE:n ohje lain soveltamisesta:

Auton, jonka on edellytetty olevan EY-tyyppihyväksytty tai sitä vastaava (1.1.1996 ja sen jälkeen tyyppihyväksytyt uudet henkilöautomallit ja 1.1.1998 ja sen jälkeen käyttöön otetut henkilöautot), korkeuden muuttaminen käyttämällä automalliin soveltuvia alustan madallussarjoja saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa edellä mainitun liikenneministeriön päätöksen ehdoin. Madallus-sarjan soveltuvuus autoon voidaan osoittaa esim. auton valmistajan lausunnolla tai riippumattoman tutkimuslaitoksen (esim. TÜV) todistuksella. Alkuperäisosina myytävien madallusosien osalta riittää maahantuojan tai valtuutetun jälleenmyyjän ilmoitus osien sopivuudesta kyseiseen autoon.

Luetaampa tarkkaan: madallussarjoja, madallus-sarjan, madallusosien
eli ei koske korotusjousia. Selvitys ko. automalliin soveltuvuudesta riittää, eli jostain kataloogista printti.

Joukka
04.05.2010, 21:54
Jotkut lukutaidottomat katsastus hemmot lukee sanan madallus korotuksena.
Silloin kannattaa vaihtaa konttoria ja mennä vaikkapa suoraan näihin asioihin perehtyneen katsastus hemmon luo.
Sellainen on vaikkapa äsken kirjoittanut -MaTTi- hemmo.

/Joukka

Jopo_
05.05.2010, 10:25
Tänään kysyin konttorilta "korotusjousista", jotka ostanut käytettynä yksityiseltä, että voiko laittaa alle kun ei ole mitään lappuja jousista. Vastaus oli että selvitys mistä ostettu niin voi katsastaa alle, eli joku kuitti keneltä ostettu, näin käsitin katsastajan puheista. Auto RJ70 -90, voi olla uudemmissa joku laki juttu.

Siis ilmeisesti kuitti siitä, keneltä sarja on uutena ostettu, vai? Tuskin tupakkalaatikon kanteen kirjoitettu kuitti naapurin Reiskalta kelpaa dokumentiksi muutoskatsastukseen?

Jos Jimnyä korottaa halvimmalla mahdollisimmalla tavalla 75mm, eli huhupuheiden mukaan vaihtaa etujouset taakse ja hommaa eteen w123 mersun jouset, niin tätä ei ilmeisesti saa virallisesti leimattua millään ilveellä?
(jolloin ilmeisesti täytyy toivoa, ettei katsastusmiestä kiinnosta, tai kaivaa offikaupan roskiksesta vanha TUV-todistus ja sinisin silmin yrittää vakuuttaa katsastusmiehelle, että alla on dobinssonin alustasarja?)

tiipe
05.05.2010, 11:28
Ei tartte korotus jousista papereita mittaus riittää ainakin kaakonkulman konttoreilla konttori vaihtoon jos kiukuttelee kyllä siellä tietoa pitää olla jos ei ole niin ottakoot selvää .

Rekisteröimätön
05.05.2010, 19:23
Luetaampa tarkkaan: madallussarjoja, madallus-sarjan, madallusosien
eli ei koske korotusjousia. Selvitys ko. automalliin soveltuvuudesta riittää, eli jostain kataloogista printti.

Samaa yritin katsastuskonttorissa selittää mutta kaksi katsastusmiestä selitti yhdessä että myös korotussarja vaatii hyväksynnän. Mitään AKE_n ohjetta asiasta ei kyllä löytynyt.
Täytyy varmaan suosiolla käydä mittauttamassa kulmat, ottaa printit mukaan ja mennä jollekin toiselle asemalle. Onko MaTTilla joku hyvä osoite minne kannataisi suunnata?

-MaTTi-
05.05.2010, 20:55
Samaa yritin katsastuskonttorissa selittää mutta kaksi katsastusmiestä selitti yhdessä että myös korotussarja vaatii hyväksynnän. Mitään AKE_n ohjetta asiasta ei kyllä löytynyt.
Täytyy varmaan suosiolla käydä mittauttamassa kulmat, ottaa printit mukaan ja mennä jollekin toiselle asemalle. Onko MaTTilla joku hyvä osoite minne kannataisi suunnata?

Joo, ei ole virallista ohjetta eikä edes kannanottoa paperilla. Missäpäin anonyymi-Jimny-mies vaikuttaa? Jos pk-seudulla niin Jäähdytintie 2 on sopiva osoite. ;)

Rekisteröimätön
05.05.2010, 21:45
Joo, ei ole virallista ohjetta eikä edes kannanottoa paperilla. Missäpäin anonyymi-Jimny-mies vaikuttaa? Jos pk-seudulla niin Jäähdytintie 2 on sopiva osoite. ;)

Niin lähellä että osuu työmatkan varrelle. Täytyypä tulla pyörähtää kunhan saan kulmat kuntoon. Kiitokset vinkistä! :)

Rekisteröimätön
06.05.2010, 07:17
kulmat kuntoon.

Tuota noin, itsellä olisi myös tarkoitus Jimnyyn tuo 50mm korotus laittaa, eli mitkä kulmat tulisi huomioida ja mitä niille tehdä/teetättää?

Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista. T: Käsi.

Rekisteröimätön
06.05.2010, 09:20
Tuota noin, itsellä olisi myös tarkoitus Jimnyyn tuo 50mm korotus laittaa, eli mitkä kulmat tulisi huomioida ja mitä niille tehdä/teetättää?

Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista. T: Käsi.

Aurauskulmista oli kyse.

raw
07.05.2010, 12:16
Aurauskulmista oli kyse.

Caster-kulma eli olka-akselin kulma kääntyy korotuksessa eteenpäin joka aiheuttaa sen että ohjaus tulee (entistäkin) vähemmän suuntavakaaksi.... tätä ei pysty varsinaisesti säätämään. Joitain muita korjauskeinoja voi löytyä.

Rekisteröimätön
07.05.2010, 17:09
Epäkesko puslat?

Jopo_
07.05.2010, 17:17
http://www.4wd1.com/Jimny.htm#castor tuolla on ainaki puslia, jotka korjaa tuon...

Rekisteröimätön
12.05.2010, 08:38
Luetaampa tarkkaan: madallussarjoja, madallus-sarjan, madallusosien
eli ei koske korotusjousia. Selvitys ko. automalliin soveltuvuudesta riittää, eli jostain kataloogista printti.

Eli uutta autoa voi korottaa jousilla. Entä korotussarjat jotka sisältävät jotain muuta(/kin) kuin jouset? Saako autoon vaihtaa mitään muuta kuin jouset, missä kohtaa oikein tulee raja vastaan missä vaaditaan todistuksia?

HeikkiH
12.05.2010, 09:55
Jos alustasarja sisältää tukivarsia ja korvkoita yms, niin ne saa asentaa jos ovat tarkoitettu k.o ajoneuvoon. Täydessä sarjassa yleensä tulee papaeri mikä kertoo että mitä ja mihin.
Jos taas varret esimerkiksi on toisen merkkisestä autosta, niin tarvitaan papru mikä kertoo akselimassat siitä autosta mistä varret on.
Jos vähän viitsii nähdä vaivaa niin ei niitä papruja ole vaikea saada.

Rekisteröimätön
13.05.2010, 09:59
No niin. Nyt on homma päättynyt onnellisesti. Vaihdatutin Jimnyyn epäkeskot Castor puslat (ei lähteny kotikonsteilla irti -98 autosta)i ja käytin nelipyöräsuuntauksessa. Eilen otin suunnan kohti Jäähdytintietä ja nyt on peli muutoskatsastettu.

Kamat hommasin Jimnybitsistä http://www.jimnybits.co.uk/shop/
Kustannuksia tuli seuraavasti:
2" korotussarja + castor puslat 490€ lähetyskuluineen.
Puslien vaihto prässillä 75€
Nelipyöräsuuntaus 85€
Muutoskatsastus 65€

Kiitokset kaikille keskuskuteluun osallistuneille ja ennen kaikkea -MaTTi-:lle

wikke
20.05.2010, 14:40
Olisi kohta tuo castor puslien laitto edessä. Niin arasti utelisin mitähän kannattaa huomioida noiden asemoinnissa? kaikki vinkit ja ovat tervetulleita!

wikke
29.06.2010, 20:51
Tulipahan sitten nähtyä sekin kummallisuus että päätös leimasta ratkesi internetin keskustelupalstalta katsomalla! : ) Hyväksyntää vaatimalla vaadittiin samaiselle +50 sarjalle kuin nyybikin alleen laittanut. ISO kiitos MaTTille, toivottavasti oli mukava ja antoisa lomareissu...

-MaTTi-
30.06.2010, 15:09
Tulipahan sitten nähtyä sekin kummallisuus että päätös leimasta ratkesi internetin keskustelupalstalta katsomalla! : ) Hyväksyntää vaatimalla vaadittiin samaiselle +50 sarjalle kuin nyybikin alleen laittanut. ISO kiitos MaTTille, toivottavasti oli mukava ja antoisa lomareissu...

:) Hauskaa jos nettitsättäily aiheesta auttaa leiman saannissa. Jep, oli hyvä reissu, tänään tultiin takaisin. 7 tkm pyöri Toitsun mittari lisää lukemia Hobby koukussa.

wikke
06.07.2010, 10:56
Sen verran palatakseni aiheeseen että vaikuttaako mihinkään, ja jos niin mihin/miten se että (jo rekisteröidyllä) ajoneuvolla ei ole tyyppihyväksyntänumeroa? Vanha kyllä otteessa mainitaan...

wikke
06.07.2010, 10:59
Aiheesta kyllä googlella löytyi paljon "sana helinää", mutta lähinnä hyväksyttämisestä.

-MaTTi-
06.07.2010, 23:18
Sen verran palatakseni aiheeseen että vaikuttaako mihinkään, ja jos niin mihin/miten se että (jo rekisteröidyllä) ajoneuvolla ei ole tyyppihyväksyntänumeroa? Vanha kyllä otteessa mainitaan...

Ei. Ja jos se ei otteessa lue, se ei tarkoita etteikö sillä sitä olisi.

wikke
07.07.2010, 06:51
Ookoo, askarrutti vain. Kiitoksia taasen!