PDA

View Full Version : Offikaluston kuljetus, mikä järkevin tapa???


lepoantti
30.04.2010, 16:02
välillä tulee miettineeksi että mikä olisi järkevin ja suht edullinen tapa siirrellä ajokalustoa paikasta toiseen. tällä hetkellä oma hiluxi on kilvissä ja vakuutukset ym. maksut juoksee kokoajan, tän vuoden puolella olen ehkä ajanut sillä alle 400km. trailerin päällä saman verran. on se helppoa ja kätevää kun on autossa kilvet mutta..... jos lähtee vähänkin etemmäs ja sattuu vakavampi kalustovaurio niin milläs kotiin, jos olisi auto niin eikun kyytiin ja menoksi. ja kilvetönkin on pajalla tekeillä.

trailerit on ihan käteviä tavallaan mutta en silti oikein tykkää sellaista nyhtää, ja vaatii tanakan vetoauton. seuraava vaihtoehto on joku lavapaku 3500 kg kokonaismassalla jolloin kantavuudet jää vissiin paraimmillaan n.1500kg luokkaa joka ei oikein riitä. mutta kiitos uudistuneen saasteveron maksut pomppaa 485+nk. dieselvero lisäksi ja siihen tietysti vakuutukset lisäksi.

ja sitten siirytään kuorma-autoihin. joku pikku kuorkki ainakin ajatuksena olisi kätevä, koppimallisena tietysti kopin koko huomioiden mukaan saisi varaosia ja vaikka pienen työpisteen. myös auton säilytykseen moista voisi käyttää. vaan mitä tuollaisen pikkukuorkin käyttökustannuskset vuositasolla on, katsastus, verot, vakuutus ym. polttoainetta ei tuollaisen luulisi vievän veturi+traileri yhdistelmään enemmän. vai onko vaara että kuorma-auton ylläpidosta tulee uusi harrastus. ja jos hommaisi koppiversion niin sais ainakin paljon kavereita jotka muuttaa tai muuten vaan pitää siirtää tavaraa paikasta toiseen.

jos jollakulla on omakohtaista kokemusta mitä viimeisenä mainitun kuorkin kulut on, niin olisi mukava saada tietoa, siis verot ja vakuutukset ja polttoaineen kulutus ja ym.

savu
30.04.2010, 17:30
10t kokonaispainolla verot noin 1e päivä,vakuutukset ilman bonuksia noin 800e vuodessa,katsastus 100e(ei jarrusovitteita) jos ei ole käyttöä ainahan voi poistaa tilapäisesti rekisteristä niin ei maksa mitään muuta kuin n.2x15e ja kuklutus noin 15-20l sadalla.

artsi777
30.04.2010, 19:15
Käytössä 8 tonninen Fl 6 volvo -89 hinuri. Vakuutus n.700e vuosi nolla bonuksilla ja vero n. 320e vuosi. Löpöä kuluu n. 20-25litraa satasella. Muihin kuluihin mitä tulee..niin ainahan tuollaisesta vanhassa rouskusta jotain hajoaa ,mikä nostaa kätevästi käyttökuluja vuositasolla;)

toyota4x4
30.04.2010, 19:26
itellä on 814 mese kuorkki aina on kerrasta tullu leima , 2x öljyt vaihettu ja flekti korjattu 2 vuoden aikana, joten aikana halpa ylläpittää. tekniikalla ajettu 100tkm kuulemma. naftaa vie sen 15l/100km kantavuus 4 tonnia.plussana autos on hiappi 3.5 tonnin joka nostaa auton kyytiin.

lepoantti
30.04.2010, 19:32
itellä on 814 mese kuorkki aina on kerrasta tullu leima , 2x öljyt vaihettu ja flekti korjattu 2 vuoden aikana, joten aikana halpa ylläpittää. tekniikalla ajettu 100tkm kuulemma. naftaa vie sen 15l/100km kantavuus 4 tonnia.plussana autos on hiappi 3.5 tonnin joka nostaa auton kyytiin.

mitäs tollaseen on vero ja vakuutus noin suunnilleen?

joo, kyllä näiden esimerkkien kautta näyttää siltä että ei aivan täysin tyrmättävä ajatus

hiski
30.04.2010, 19:39
Ja paljonko tollasen katsastus maksaa, minkälaiset jarrutestit jne?.

Rak
30.04.2010, 19:52
Kuorkissa on lisäksi se etu että lopsauttaa koukun kiinni niin kulkee jonkun onnettoman kikotin samalla ajolla jos sattuu kärry löytymään.

Se mulle on vielä epäselvää että vaikuttaako vetokuula veroihin vai ei?
Kidan kera kerroin tais olla 2 tai 3.

pee
30.04.2010, 20:36
ei vaikuta koukku veroihin, kortin kanssa tarkkana

HeikkiH
30.04.2010, 21:12
Ja paljonko tollasen katsastus maksaa, minkälaiset jarrutestit jne?.

Hinnat A-Katsastuksella seuraavat; katsastus 89€, savut 39€, jarruajo 134€ (paineilmajarrut), sitten vielä nopeudenrajoittimesta lappu joka vuosi ja piirturista joka toinen (noiden hintoja en tiedä vaikka työkseni niitäkin teen). Ja jos pomppaa leimalla sekä jarruista, että jostain muusta, niin kustantaa 39€+134€.

Bj Andy
30.04.2010, 21:29
välillä tulee miettineeksi että mikä olisi järkevin ja suht edullinen tapa siirrellä ajokalustoa paikasta toiseen.

Siirtokilvet. Niissä maksat vain ajasta ja saa viikoksi kerrallaan.

Ja jos tulee kalusto rikkoja niin silloin kannattaa turvautua johonkin samalla tavalla ajattelevaan kaveriin ja maksaa vaikka reilustikkin.

Jos ostat kuorkin niin osta joku semmonen jossa on neste jarrut niin ei tule sitä jarrusovitusrumbaa katastuksessa. Ja jos se on bensa koneella ei ole dieseliveroa eli vieläkin maksetaan vain käytöstä.

Joku 60`luvun bensakuorkki olisi sekä hieno että seisontakustannuksiltaan edullinen ja lisäksi sillä voisi kulettaa muutakin, jos ei se traileri käy.

pjtk
30.04.2010, 21:44
Kuinkahan tanakka vetoauto sit pitäs olla traikun kanssa. Ite retuutin 90 vuoden discolla Varkauden takaa Tampereelle traikulla 70 luvun Dodge pickupin. Dodgen konepelti oli suunilleen Discon katon tasolla. En ny muista mitä Doge painaa, mutta tuskin ihan keijukainen. Jyväskylä Tampere välissä muutamaan ylämäkeen piti tarjota kolmosta, että jakso mennä. Vauhtia ei tehnyt mieli hakea alamäissä kun pakkasta oli joku 5 astetta ja tihuutti vettä.
Kiisseliä meni noin 11,3 sataselle. Siittä vajaa puolet oli tyhjällä kärryllä.
Tosin tästäkin huolimatta oma suosikki olisi kuorkki. Varmasti pitemmällä reissulla paras ja mukavin.

lepoantti
01.05.2010, 07:12
Hinnat A-Katsastuksella seuraavat; katsastus 89€, savut 39€, jarruajo 134€ (paineilmajarrut), sitten vielä nopeudenrajoittimesta lappu joka vuosi ja piirturista joka toinen (noiden hintoja en tiedä vaikka työkseni niitäkin teen). Ja jos pomppaa leimalla sekä jarruista, että jostain muusta, niin kustantaa 39€+134€.

onko nopeuden rajoittimissa mitään ikärajajuttuja vai vaaditaanko se kaikkiin kuorma-autoiksi merkittyihin? ja entäs piirturi, pitääkö sellainen olla myös yksityiskäytössä olevissa autoissa?

kyllä siirtokilvetkin on olleet harkinnassa mutta siinäkin on oma vaivansa kun tältä kylältä ei sellaisia saa, pitäs ajaa Leppävirran eteläiselle slummialueelle varkauteen niinkin paljon kuin 20 km niitä hakemaan. ja kalustovaurion sattuessa on edelleen sama ongelma että millä romut kotiin.

traileria varten veturista sen verran että pitäis olla laki jotta alle 150hv tai alle 4L koneilla ei saa nyhtää mitään jarrullista, ja auton paino vähintään 2000kg

Rekisteröimätön
01.05.2010, 08:35
mites ois bussi ( kuormaauto matkailuajoneuvo) sillä voi matkustaa kuljettaa auton yöpyä .ruokailu ja yöpymisen kulut kun huomioi
ei vakuutus ym kulut ole hirveet. on muuten mukava tapa matkustaa vaikka pitkiä matkoja

sisua45
01.05.2010, 08:44
onko nopeuden rajoittimissa mitään ikärajajuttuja vai vaaditaanko se kaikkiin kuorma-autoiksi merkittyihin? ja entäs piirturi, pitääkö sellainen olla myös yksityiskäytössä olevissa autoissa?

Rajoittimelle on ikäraja, olikohan se 1988..? Vuodesta en ole ihan varma, mutta 80-luvun lopulla se on.

Käsittääkseni piirturia ei tarvita yksityis ajossa. Ainakaan kiekkoa ei tarvitse käyttää ajon aikana. Pari kertaa ollaan tuosta vängätty poliisien kanssa, mutta sakkoa ei ole tullut, vaikka piirturissa on muovikiekko. Katsastusmiehien mukaan kiekkoa ei tarvitse käyttää.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9&pictureid=47522

Tuossa on oma tapa kuljettaa offi-kalustoa, mönkijä kulkee henkilöauton peräkärryssä. Tuon mersun kuluista en tiedä, se on veljen auto. Muistaakseni tuossa 16 ton kok painoisessa mersussa on veroja liki puolet enemmän kuin esim 10 ton kok painoisessa. Verot pompsahtaa aika paljon 12 ton kohdalla.

Kaikkein järkevin kuljetusauto olisi varmaan joku 4 tonnin kantavuudella oleva kevyt kuorma-auto. Mersu, volvo F6, ford cargo, rellu. Kahta viimeksi mainittua en tosin itselle ostaisi. :D Kaikkein halvimmalla saa varmaan armeijan vanhoja relluja. Ne ovat mukavia, ja kevyitä ajettavia, mutta koneesta puuttuu vääntö. Kierroksia rellun kone ottaa yli 4000, ja ne kulkee 120 km/h. :)

jonetzu
01.05.2010, 09:19
Mulla on käytössä tuollainen kuljetus auto. Pituutta sillä on sen 10m ja leveyttä 2.4m. Hyvin mahtuu kerralla kyytiin sukisuki ja huoltoauto. Niin ja auto on rekistöröity kuudelle hengelle, joten koko tiimi matkustaa samassa autossa kerralla.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1990&pictureid=58113

Bj Andy
01.05.2010, 09:43
onko nopeuden rajoittimissa mitään ikärajajuttuja vai vaaditaanko se kaikkiin kuorma-autoiksi merkittyihin? ja entäs piirturi, pitääkö sellainen olla myös yksityiskäytössä olevissa autoissa?

89` ja siitä eteenpäin tarvii rajoittimen muistaakseni. Ja jos on piirturi niin sen pitää toimia.
Eli tarpeeksi vanha ettei ole piirturia ym. eli joku 70 luvun kapistus.

young n dum
01.05.2010, 10:09
veljellä on tällänen ivecon pikku kuorkki mitä saan lainailla.

kantavuus: 2400 kg

teho: 115 hepoa

kulutus: 11,8l tyhjänä

vakuutukset: n:800e/ vuosi (suunnillee)

aivan mahtava peli ajella pitkääkin matkaa ja kätevä ku on suht matala lastaus korkeus. miinuksena suht pien koppi mut lavalla meil on puinen pakki mihi mahtuu varaosat.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2312&pictureid=51606
jos miun pitäs valita kuorkin ja traikku yhistelmän väliltä.. ni ehkä kuorkki kummiki. paitsi jos ois vetoautona joku jättiläis jenkki lotja:D

MK
01.05.2010, 10:17
Mulla oli aluksi Range + traileri jolla kuljetin BJ:tä. Bensaa paloi semmonen 20l/ 100 km ja talvella oli tosi huono vetää vaikka oli nastat sekä rangessa että kärryssä. Sitten kun tuli BJ:hin isompaa rengasta ja leveempää akselia niin piti alkaa miettimään isompaa kuljetuspeliä. Kivisen kanssa sitten hommattiin Iveco 79-14 jossa oli kantavuus jotain 4-5 t ja siina oli iso lava ja perälautanostin. Toi perälautanostin toimi hyvin ramppina eli sai auton nopeesti kyytiin. Iveco oli aika iso nurkissa pyörimiseen ja ohjaamokin oli pieni eli sinne ei mahtunut kun ukot kyytiin. Iveco vaihtui sitten 609 mersuun miehistöhytillä ja pieni nostin oli lavalla. Ton kokoseen peliin mahtuu hyvin työkalut ym varaosat kyytiin sisälle. Lava ja kantavuus oli just passeli BJ:lle, isompaa/painavampaa autoa ei oikein pysty laillisesti kuskaa. Ton kokoisella kuorkilla pystyy ajelee ihan hyvin normaalissakin liikenteessä. Mahtuu parkkiruutuun just. Ja jos on vähänkin muutakin käyttöä kun auton kuskausta niin kannattaa ehdottomasti hommaa kuorkki. Itelläkin säästy aika mukavasti kuljetuskuluja talon rakennuksessa kun itse kuskasin melkein kaikki tarvittavat kamat.

Nyt on sit alla 814 mersu nelivedolla ja tietty miehistöhytti ja hiab. Tommonen takavetoinen pikkukuorkki on talvella tyhjänä aika helposti kiinni niin päivitettiin nelivetoiseksi kuljetuspelikin :D

Kulut noissa olleet aika samoja kuin noissa aikaisemmissa vastauksissa. Bonukset kun on 70% niin vakuutusmaksut on ihan kohtalaisia ja kulutus Ivecolla oli noin 20l/100km ja 609 mersulla 12l/100km ja 814 näyttäis ottavan noin 15l/100km.

Missään noista ei ole kyllä ollut mitään nopeuden rajoittimia, piirturit oli kaikissa ja niissä on käytetty kiekkoa mutta katsastuksessa ei ole tarvinnut esittää mitään todistuksia piirturin huollosta ym. Nosturin tarkastuksistakaan ei ole yksityiskäytössä kyselty. Nestejarrut ollut kaikissa eli katsastus edullisempi. Ivecossa ja 814 mersussa on paineilmatehostetut jarrut eli jos tarvii paineilmaa esim renkaan täyttöön niin sitä saa adapterilla säiliön liittimestä.

Kannattaa sitten myös miettiä korjausmahdollisuuksia. Pientä kuormuria just nostelee normaalilla hallitunkilla ja pystyy korjailemaan perustyökaluilla.

Tossapa pientä tarinaa. Itse suosittelen siis kuormuria varsinkin jos on joskus muutakin kuljetettavaa.

young n dum
01.05.2010, 10:35
Muistini mukaan nopeusrajoitin on kuorma-autoissa oltava vm.-87 eteenpäin, kevytkuorma-autoissa 10/2001 ja sen jälkeen rekisteröidyissä...

Piirturin käyttösäännöt muuttui muistaakseni vuoden alusta niin, että kaikissa kokonaismassaltaan 12000kg ja yli olevissa kuorma-autoissa on käytettävä piirturia oli ajo mitä tahansa...

Jouni_S
01.05.2010, 11:31
Eikä katsastusmiestä kiinnosta se piirturitodistus.Mutta poliisi on siitä hyvinkin kiinnostunut, jos pysäyttävät.

sunday23
01.05.2010, 13:24
Alavuudella jouduin LP:n ratsiaan ajokkina Ateco 815 7,5 tn + kärry 2,5 tn pituus 8 m. Oli kaksi poliisiautoa siviili Audi farkku ja Maija. Oli kuulemma kiinnostavan näköinen yhdistelmä. Meillä kaikilla tuntui olevan runsaasti aikaa käytössä, koska käytimme yhteiseen harrastukseen tunnin aikaa sunnuntai-iltana. Tarkastettiin kaikki mitä voi keksiä, paitsi ei puhallettu.
Kävimme pitkää vääntöä piirturista, ilmeisesti hävisin. Piirturi oltava käytössä aina kun on yli 50 km päässä kotoa, kuulostaa
oudolta. Piirturi oltava leimattu. Ajon tarkoituksella ja tavaroilla ei ole mitään merkitystä. Lopputulos oli "Me tästä jatkammekin matkaa".

sössö84
01.05.2010, 14:08
viime syksynä kävin konttuurillä kyselee siirtokilpiä renault kuorma autoon
et pitäs hakee traktori sillä.niin onnistui kunhan kuljetettava tavara on omaa.
35 e 2päivää. entiedä onnistuuko tän vuoden puolella.

lepoantti
01.05.2010, 15:06
viime syksynä kävin konttuurillä kyselee siirtokilpiä renault kuorma autoon
et pitäs hakee traktori sillä.niin onnistui kunhan kuljetettava tavara on omaa.
35 e 2päivää. entiedä onnistuuko tän vuoden puolella.

tästä kuorma-auton siirtokilpiajelusta tuli taannoin puhetta erään kuljetusfirman omistajan kanssa, hänen kertomana siirtokilvet on tarkoitettu vain ja ainoastaan auton siirtoa varten!!! ei kuulema saa ottaa mitään kuljetettavaa, voi kuulemma tulla ankarat seuraumukset. onko näin että ammattiliikenettä koskee erilaiset määräykset kuin yksityiskäyttöä tässä asiassa?

tuo oliskin mielenkiintoinen juttu jos kuorkkia vois ajella tarvittaessa kuorman kanssa siirtokilvillä...

Pauli
01.05.2010, 15:06
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=68855
Siitä vanha hyvin koulutettu iveco, kantavuutta 1600kg, b-kortti riittää, oli mulla joskus vuosia sitten, itse kuljetin sillä lyhkästä avo G-mersua. Kaveri lainasi sitä Hki-Joensuu-Hki reissulle, lavalla kulki Lj, jaksoi ylämäkeenkin kiivetä.

Nykyään itsellä käytössä pitkähyttinen chevy pickup, 6,2l jossa reilusti alle 150hv ja traileri kulkee ihan tyydyttävästi perässä, kulutus jotain 14-15l/100km, vaihtovaatteet ja työkalut, vararenkaat ym. mahtuu vetoautoon. Toisena kuljetusvälineenä on dyna, mutta mieluummin kuljetan chevyllä ja trailerilla, on huomattavasti mukavampaa matkustamista kuin noilla kuorma/paketti-autoilla.

JanneBlomgren
01.05.2010, 15:18
tästä kuorma-auton siirtokilpiajelusta tuli taannoin puhetta erään kuljetusfirman omistajan kanssa, hänen kertomana siirtokilvet on tarkoitettu vain ja ainoastaan auton siirtoa varten!!! ei kuulema saa ottaa mitään kuljetettavaa, voi kuulemma tulla ankarat seuraumukset. onko näin että ammattiliikenettä koskee erilaiset määräykset kuin yksityiskäyttöä tässä asiassa?

tuo oliskin mielenkiintoinen juttu jos kuorkkia vois ajella tarvittaessa kuorman kanssa siirtokilvillä...


Minun käsitykseni on juuri se että kyydissä ei saa olla mitään.

sössö84
01.05.2010, 17:31
en ole vielä päässyt tiilenpäitalaskemaan, eikä pamppua tullut.

baxxter
01.05.2010, 17:45
http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/V%C3%A4liaikainen+k%C3%A4ytt%C3%B6/Siirtolupa/Ajoneuvon+k%C3%A4ytt%C3%B6+siirtoluvalla.htm
"Muissa siirtoluvan perusteena olevissa käyttötarkoituksissa kuorman on oltava siirtoluvan haltijan henkilökohtaiseen käyttöön tarkoitettua (esim. muuttokuorma). "

Paavo
01.05.2010, 17:55
Trailerilla minäkin olen kalustoa kuskaillut, vetoautona on ollut range, bensaa on mennyt tyypillisesti 22-25 sataselle kun perässä on tosi iso kärry ja siinä 2½ tonnia korkeaa autoa, kärryn kokonaispaino varmaan lähempänä kolmea ja puolta kuin kolmea tonnia.

Meneehän se, kovin ahtaisiin paikkoihin ei vaan kannata alella.

Hommasin sitten puolivahingossa syksyllä pikku-volvon, FL408, kokonaispiano 7500kg ja kantavuutta reilu kolme tonnia. Menee kivasti C1E kortin kanssa, perään saa trailerin jos haluaa, ja kun vetoauton omapaino on reilu neljä tonnia niin ei ole kärryn painojenkaan kanssa ongelmaa, kolmen ja puolen tonnin kärry menee kevyesti.

Sitä en tiedä miten loistokkaasti tuollainen laiskimus jaksaa kahta autoa viedä, suska lavalla ei vaikuta kulkuun juuri mitenkään. Tyhjänä 14 sataselle ja suskan kanssa 16. Rekisteriotteen mukaan 3.6l suora kutonen, tehoa tais olla 90 heppaa tai kilowattia. Kulkee tyhjänä (ja suskan kanssa) aika kevyesti kiekkamittarin punarajalle, vauhtia satanen tai satakymmenen (en muista). Kiihtyis vielä jotain tahtia (=hitaasti) edelleen, ei vaan ole tarvinnut kokeilla enempää.

Lava on 210 leveä (sisämitta), eli laidat joutuu ottaan pois kun ajelee rangen sinne. Lavalla oli muistaakseni 4 metriä pituutta. Akseliväli on aika pitkä, ihan niinkuin tässä olis joskus ollut pidempi lava tai koppi päällä. Kuvakulma korostaa koppia turhan paljon, on siinä oikesti se lavakin.

http://stiletti.wipsl.com/gallery/d/91838-2/20100421_004.jpg

tepa78
01.05.2010, 22:31
Tuommosella voortilla kulkee kalusto:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2524&pictureid=58187

2400 kantavuutta, 110 heppaa, samalla tavalla hyytyy mäkeen oli kyydissä sitten hoojii tai beejii, tyhjänä ehkä vähän paremmin kulkee.

128€ oli viime torstaina paikallisella asemalla katsastus+pakokaasutesti, liikennekäytöstäpoistossa kun ei ole ajoa niin ei niistä vakuutuksista ja veroista niin kauheita kerry.

En mä kyllä ilman nosturia tuollasta kuorkkia ostais, on sen verran näppäräksi kapistukseksi osoittautunut.
Ja tuollaseen voorttiin ei taida kovin helposti mitään osia löytyä(ainakaan uutta), mut tehdään tuosta peräkärryt jos räjähtää käsiin:D

swamber
02.05.2010, 11:33
Tommonen matkailuauton ja trailerin yhistelmä. Aika keviän tuntosesti tullee peräsä mitä oon jopa pikkusen kerenny kokkeileen. Soppii tarvittaisa 8 vänkäriä mukkaan tai muutamasa minnuutisa kaikki takapenkit pois. Koukku ja kärryn kokonaispaino 2.7t ja auto 3 tai 3.2t.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1544&pictureid=53978

tanet
03.05.2010, 00:23
Tommonen matkailuauton ja trailerin yhistelmä. Aika keviän tuntosesti tullee peräsä mitä oon jopa pikkusen kerenny kokkeileen. Soppii tarvittaisa 8 vänkäriä mukkaan tai muutamasa minnuutisa kaikki takapenkit pois. Koukku ja kärryn kokonaispaino 2.7t ja auto 3 tai 3.2t.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1544&pictureid=53978


Onko tuo rekisteröity kuorkiksi vai mikä tuo 3-3.2t on?
Miten matkailuauton vetopainot muodostuu?
Ollut vain sellainen kuva että pakettiauton pohjalta olevissa autoissa max. vetopainot olisi n.2500kg merkistä riippumatta valmistajan asettamia kiloja,olenko väärässä?

Rekisteröimätön
03.05.2010, 14:15
Ettei vaan olis T5 linja-auto?.

Arska-tehtaalta
03.05.2010, 15:28
Kappaletavarakärry 3.5t kokonaispainolla "maasturin" perässä. Huono puoli on, että pitää olla maasturi käyttiksenä.

offroadjouni
03.05.2010, 15:32
Kappaletavarakärry 3.5t kokonaispainolla "maasturin" perässä. Huono puoli on, että pitää olla maasturi käyttiksenä.Samanlainen ratkaisu allekirjoittaneella ja varsin tyytyväinen olen tähän vaihtoehtoon.

petpi
10.06.2014, 17:29
Onnistuisikohan Suomessa tällaisen tekeminen?
http://iforce.co.nz/i/ftxf1j0d.xkv.jpg

turakki
10.06.2014, 17:34
Kyllä suomessakin on näkynyt avoperäisiä bussialustaisia autonkuljetusautoja.

Racingrabbit
10.06.2014, 17:44
Tämä taitaa olla vielä Joensuussa,ja muistaakseni vielä myytävänäkin...

http://racingrabbit.galleria.fi/kuvat/Skannattuja/IMG.jpg/_img900.jpg

http://racingrabbit.galleria.fi/kuvat/Skannattuja/1-IMG_0002.jpg/_img900.jpg

Nerd-O
11.06.2014, 07:29
Onko tuo rekisteröity kuorkiksi vai mikä tuo 3-3.2t on?
Miten matkailuauton vetopainot muodostuu?
Ollut vain sellainen kuva että pakettiauton pohjalta olevissa autoissa max. vetopainot olisi n.2500kg merkistä riippumatta valmistajan asettamia kiloja,olenko väärässä? Kyllähän tuo voi olla matkailuauto. Siinä saa olla silloin 9 paikkaa. Kunhan löytyy nukkumatilat+säilytystilat+pöytä+keittolevy. Itse muinoin tein omasta bussimallin transportterista matkailuauton. Ei ollut kovin vaikea homma ja verot putosi. T4 koppasissa vaan vetopaino on pieni ongelma. En tiedä onko missään T4 koppasessa enemmän vetopainoa kuin 2000kg? Eikä tuo T5 näytä sen paremmalta. Tosin näyttää siltä että jos T5 alustan pituus on 3080 niin sillä saa vetää 2500kg. Jos taas 3000 niin pienimmällä koneella vain 2200kg, mutta hieman tehokkaammilla taas 2500kg. 2850 pituudella saa vetää vain 2000kg.

Mut tuossa tapauksessa jos vetokyky on 2500kg niin aika hilkulle menee onko tuo oikeasti laiton yhdistelmä. Kärry kuitenkin painaa todennäköisesti 750kg? Joten Offipeli saisi painaa 1750kg. Villi veikkaus että se painaa enemmän ;) Toisaalta näyttäis että sitä on vähän riisuttu, mut kaippa tuo jo vakiokuntoisena painaa lähemmäs 1700kg? Mutta aika samahan tuo nykyään on. Ketään ei voisi vähempää kiinnostaa mitä vetää. Kunhan yhdistelmä vaan näyttää lailliselta ja se on sidottu kunnolla. Ainakaan meikäläistä ei ole koskaan pysäytetty ja katsottu mitä menopelillä saa vetää. Tolppakaan ei mittaile tuollaisia ja paljon muita poliiseja tuolla liikenteessä ei näy.

ajelija
13.06.2014, 15:42
Ei huono yhistelmä :o Ja jaksoi vetää... 320 CDI

tekniikkamies
13.06.2014, 15:59
Ei huono yhistelmä :o Ja jaksoi vetää... 320 CDI

Ei toi nyt hassummalta näytä - paljos tossa 320 CDI:ssä on laillinen vetopaino?

-Captain-
13.06.2014, 16:31
Ei toi nyt hassummalta näytä - paljos tossa 320 CDI:ssä on laillinen vetopaino?

Taitaa jarrullisen vetopaino olla 2100kg, ainaki muutamas nettiauton ilmotukses oli ilmotettu...

Racingrabbit
13.06.2014, 18:25
Taitaa jarrullisen vetopaino olla 2100kg, ainaki muutamas nettiauton ilmotukses oli ilmotettu...

Samaa kattelin entisen työkaverin pikkukoneisesta cdi-väyrysestä,että koukkupaino oli 2100kg.
Omassa 124 koppaisessa,melkein vastaavan painoisessa ei ollut kuin 1500kg.
Ja molemmat takavetoisia,ei nelivetoja.

Taitaa e-mersu olla ainoita 2-vetoisia henkilöautoja,jolla voi kärryllä laillisesti kuskata samanlaista varaosiksi.:D

Byrocrat
13.06.2014, 20:03
Tuon verran saa uudemmilla vetää !!

Volkswagen Transporter - ID 6263532
umpipa pitkä 2,0 TDI 103 DSG BlueMot
Musta metalliväri pakettiauto 41 900 €
(ALV väh.kelp.)
.
TiedotMyyjä
Vuosimalli 2012 Katsastettu 01-1900
Moottori 2.0 l, Diesel Rek.nro BSC-815
Mittarilukema 27 000 km Vetotapa Etuveto
Sijainti
Lahti, Päijät-Häme
Vaihteisto Automaatti


Tekniset tiedot
Teho: 103 kW / 140 Hv, CO2-päästöt: 198 g/km, Huippunopeus: 172 km/h, Henkilömäärä: 3, Ovien lkm: 4, Kulutus: Kaupunki: 9.30 l/100km, Maantie: 6.50 l/100km, Yhdistetty: 7.50 l/100km, Omamassa: 1 860 kg, Kokonaismassa: 3 000 kg, Vetomassa (jarrullinen): 2 500 kg

Tourinki
13.06.2014, 20:39
Tämä taitaa olla vielä Joensuussa,ja muistaakseni vielä myytävänäkin...

http://racingrabbit.galleria.fi/kuvat/Skannattuja/IMG.jpg/_img900.jpg

http://racingrabbit.galleria.fi/kuvat/Skannattuja/1-IMG_0002.jpg/_img900.jpg

Viime kesänä kovasti tuon näkönen vekotin tuli bongattua Joensuun lähistöltä.

burton
13.06.2014, 21:18
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6507&pictureid=147591
mä hankin tollasen tänää :D
tällä hetkellä pakettiauto mut tuon saa kuorma-autoks ku on bu-15 malli nii kantavuutta sitte n.2500kg ja lavan pituus n.4,5-5m leveyttä sen verta et maasturi menee kyytii.
aattelin leimata ja heti liikennekäytöstä poistoo ja aina puhelimella näpyttelee trafin sivuilta käyttöönoton ku on käyttöä. tosin pikku fiksausta ja sähkövinnsin asennus lavalle.
Tulevaisuudessa tohon olis tarkotus istuttaa turbotettu 2h moottori et kulku olis vähä joutusampaa kuorma päällä.

TsKo
13.06.2014, 22:13
Eikös toi ollu täällä palstallakin myynnissä, muistelisin ihailleeni tätä joskus taannoin? Komee peli:D

burton
13.06.2014, 22:25
Eikös toi ollu täällä palstallakin myynnissä, muistelisin ihailleeni tätä joskus taannoin? Komee peli:D
oli ja hain pois!
pysty putkee, kromii, ledii ja kaikkee laitetaa :D ei vaa, pysty putki riittää, kiillotettua rosterii!

TsKo
13.06.2014, 22:35
Tollain alko mun ja wj jeepin yhteinen taival, mutta tarkoitus olis kyllä vetää tolla kyydissäolijalla tota kärryä silleen et hj on kyydissä:D

BJ-40/76
13.06.2014, 23:47
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6507&pictureid=147591
mä hankin tollasen tänää :D
tällä hetkellä pakettiauto mut tuon saa kuorma-autoks ku on bu-15 malli nii kantavuutta sitte n.2500kg ja lavan pituus n.4,5-5m leveyttä sen verta et maasturi menee kyytii.
aattelin leimata ja heti liikennekäytöstä poistoo ja aina puhelimella näpyttelee trafin sivuilta käyttöönoton ku on käyttöä. tosin pikku fiksausta ja sähkövinnsin asennus lavalle.
Tulevaisuudessa tohon olis tarkotus istuttaa turbotettu 2h moottori et kulku olis vähä joutusampaa kuorma päällä.

Siis tuosta "apinahytti" dynasta jopa ajokokemuksia, siis tuo B moottori kuskaa tuota kapinetta parhaansa mukaan, toki tuo 80 km/h nopeus rajoitus rajoittaa ennakointia täysillä painoilla!
Mutta JOS muuttaa konetta, niin varmaan pitää olla ylivaihde- laatikko? Ja tuossahan sitä tilaa on, siis "lavan etuosassa voi olla osa konekoppaa"?
------------------------
edit: Olisko museorekisteri vaihtoehto? siis osa noista on ollut kuorma-autoja...

burton
14.06.2014, 00:31
Siis tuosta "apinahytti" dynasta jopa ajokokemuksia, siis tuo B moottori kuskaa tuota kapinetta parhaansa mukaan, toki tuo 80 km/h nopeus rajoitus rajoittaa ennakointia täysillä painoilla!
Mutta JOS muuttaa konetta, niin varmaan pitää olla ylivaihde- laatikko? Ja tuossahan sitä tilaa on, siis "lavan etuosassa voi olla osa konekoppaa"?
------------------------
edit: Olisko museorekisteri vaihtoehto? siis osa noista on ollut kuorma-autoja...
tuon mallin dynaa on saanu 6-pyttysellä koneella, eli H-moottori 3,6 litranen.
ei tuota tehoa haeta sen takia et päästeltäs menee 150km/h baanal vaa ihan ajomukavuuden takia. rekkakuski oon ammatilta ja olen todella nuhasilla vehkeilla ajanu sekä vehkeillä mis on tuplasti liikaa voimaa ja kyl se yli tehokas on vaa taloudellisempi ja mukavempi ku ei tartte paiskoa ja riuhtoa vaa menee nätisti ja pysyy muun liikenteen mukana eikä tartte tulppana olla näillä suomen paskaväylillä. tuossa on 5v laatikosto ihan vakiona ja tilaa moottorin etupuolella on syylärii reilusti ja voi sitä konetta tuoda taaksepäin vaikka kuinka paljo, sopii se vaihteisto elämää siellä lavan allakin. kytkin ei ole ongelma, hzj:n levy sopii päävaihteistoo ja 2h moottorin vauhtipyörää ja onhan noita soviteltu, tehää vaikka 4-veto jos siltä tuntuu :) (sellastakin XU-1X dynaa on saanu)
miksei tuota vois museo leimata, noita on sekä ka että pa leimattuna mut ne hommat ei oo mua varte, kuorkkina tuos on jo käyttökulut puolet siitä mitä pakuna ja sitte ku pitää käytöstä poistettuna ku ei ole tarvetta nii ei paljoo vuosi tasolla maksa, katsastus kulut tulee olee suurin menoerä mut tossa on nestejarrut eikä piirtureita nii ei mitää hätää.
ironsialla on tollanen vastaava mut sinkku pyöränen ja vähä lyhyemmällä akselivälillä nii kyl sillä autoo kuskaa ihan vakio koneellakin, mut pitää rauhallisesti mennä :)

Micco
13.07.2015, 16:47
Tuollainen aihio tuli vastaan mistä joku vois alkaa tekemään. Mahtuis porukkaakin kyytiin kivasti.
http://www.tori.fi/satakunta/Volvo_fl408_vm_88_20308831.htm?ca=16&w=3

mara90
13.07.2015, 19:36
Vähän aihetta sivuten, mitenkäs museorekisteröidyissä kuorma-autoissa noi verotukset ja katsastukset menee? Meneekö samalla kaavalla kun henkilöautoissa? Eli minimissään 30v vanha, ajoneuvovero vapaa ja katsastus iästä riippuen 2-4 vuoden välein?

J-H
13.07.2015, 20:13
Vähän aihetta sivuten, mitenkäs museorekisteröidyissä kuorma-autoissa noi verotukset ja katsastukset menee? Meneekö samalla kaavalla kun henkilöautoissa? Eli minimissään 30v vanha, ajoneuvovero vapaa ja katsastus iästä riippuen 2-4 vuoden välein?

Museo kilvellä olevaa ka:ta tuntuupi koskevan samat säännöt kun ha:ta kin.
En minä protosta diisseli veroa maksa, vakuutuski kohtuu hintainen :D

JNaukki
14.09.2015, 21:35
mitenkähän mahtaa olla kuorma-autossa tuo lavan jatkaminen,tuli hommattua -77 vm F6 volvo ja tarvis lavaa jatkaa joku pari metriä...:)

Viipo
14.09.2015, 22:56
Museo kilvellä olevaa ka:ta tuntuupi koskevan samat säännöt kun ha:ta kin.
En minä protosta diisseli veroa maksa, vakuutuski kohtuu hintainen :D

Mut hirveitä muutoksia ei kärsi tehdä. Meillä proto on offikaluston kuljetuksessa ihan normi kuorma-autona. Dieselvero alle parin sadan ja vakuutuksetkaan ei 70% boonuksilla maailmaa kaada...

mitenkähän mahtaa olla kuorma-autossa tuo lavan jatkaminen,tuli hommattua -77 vm F6 volvo ja tarvis lavaa jatkaa joku pari metriä...:)

Kuhan ei älytöntä peräylitystä tule. Perä saisi oikaista max 1,5m naapurin kaistalta jyrkässä käännöksessä. Et tommonen 3-4m on aika maksimi.

JNaukki
14.09.2015, 23:29
Kuhan ei älytöntä peräylitystä tule. Perä saisi oikaista max 1,5m naapurin kaistalta jyrkässä käännöksessä. Et tommonen 3-4m on aika maksimi.[/QUOTE]

ok,koittanu ettiä jotain pykäliä tuohon mut en ole muuta löytänyt ku kokonaispituus 12m. eiköhän tuon jatkaminen onnistune tuon peräylityksenkin puitteissa.

ImacInnes
23.03.2016, 09:27
Itse tulin hankkineeksi Ford Cargo -85 jossa otteen mukaan "Ajoneuvon kuljetus telineet" joka on Kouvolan mökillä jossa pitäis suorittaa kolpin mätähitsaukset loppuun tulevana kesänä.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5647&pictureid=189967
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5647&pictureid=189968

Cargo mahtuu 3metriä korkeasta ovesta sisään ja kantavuutta on 3450 kg joka riittää hyvin maastureiden, varaosien ja työkalujen kuskaamiseen ja suunitelmissa oli ostaa 750kg asuntovaunu perään jonka vetämiseen kortti vielä riittää.

Vaan ei tolla Cargolla pitkän matkan ajaminen mitään herkkua ole joten on tarkoitus leimata ja myydä tuo ja ostaa 3500kg kärry jota vedän sitten Jeepillä tai Astrolla.
Näillä matkustaminen on varmasti mukavampaa ja pihalla olevasta diesel jeepistä teen ehkä pakun ja näin pystyn tarvittaessa sen takosassa kesällä yön tai pari viettämään ja Astrossa on takana ruhtinaalliset tilat.

Eli, mielstäni mukava vetoauto ja traileri on järkevin.

t. Ismo Ämmä

Paavo
27.03.2016, 16:18
Muutaman vuoden tuli vedettyä kärryä, ja sit hommasin muutamalla tonnilla vanhan pikkuvolvon. On kyllä yhtä juhlaa raksutella volvolla siihen kärryn riuhtomiseen verrattuna, korostuu vaan mitä huonompi keli.

Melko hyväksi yksilöksi omasta mielestä osoittautunut se pikkuvolvo, pikkuremppaa on vuosien varrella on oikeastaan aika vähän.

Valinta tuli tehtyä osin mielijohteesta ja osin markkoja ajatellen, hyvä 3.5t uusi kärry olis maksanut sen enemmän kuin sen volvo. Vaakakupissa tietty painoi se kärryn kiskomisen "ihanuus" silloisella/nykyisellä vetoautolla (range), joka on vähän köykänen ja lyhyt ison kärryn eteen.

Plus tietty se että bensaa meni kärryn kanssa keskimäärin luokkaa 25-30l sataselle, joskus harvoin pääsi alle 25 ja joskus talvella huonossa kelissä meni reilusti yli 30l/100km. Kuorkki vie noin 20l sataselle kuorman kanssa.

Mulla on harraste autot (se kuorkki mukaan lukien) normaalisti pois tieliikenteestä, ja sitten kun tulee tarvetta niin otetaan tieliikenteeseen. Ja ajojen jälkeen jos ei ole muutamaan viikkoon tiedossa tarvetta niin samoin tein kotia tultua taas pois tieliikenteestä.

Verot ja vakuutusmaksut menee siis vaan niiltä päiviltä kun autot on tieliikenteessä, ja nykyään veron minimimäärä on 10e, eli yhden päivän jos on vaan autot liikenteessä niin verot on sen 20e (korkki + maastoauto).

Tieliikenteeseen otto ja tieliikenteestä poisto yhteensä 8e trafin sivuilta. Ennen oli 4e/suunta mutta nyt maksetaan vaan toiseen suuntaan se 8e.

Paavo
27.03.2016, 16:28
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5647&pictureid=189967


Tästä on vissiin kahta koulukuntaa, mutta tuo kiinnitystapa ei minusta ole hyvä. Itse sidon muutaman opettavaisen tapauksen kouluttamana aina jousittamattomasta kohdasta kiinni.

Pariin otteeseen siis kävi silleesti kun liinattiin rungosta, ja auto tietysti heiluu ja pomppii lavalla kun tie on mitä on, niin liina kävi löysällä ja koukku lipes irti. Lisäksi hytkyvä sidontapiste "söi" liinaa ja oli ankara rasitus sille sidontapisteelle.

Mutta se toinen koulukunta väittää että kun vetää jouset littuun sidontaliinoilla niin toimii, mulla ei vaan ole riittänyt tähän enää rohkeus ja kokeilunhalu.

Meillä ei ole maastoautoissa akseleissa erityisiä silmukoita tms. joten liinan koukut tulee vanteen reikiin kiinni, joka rattaasta sekä eteen että taakse, ja hyvin on pysynyt maasturit lavalla, vaikka lavan pinta (vaneria) olisi jäinen (=liukas).

Helppo ja nopea liinata vanteesta (kun ei tarvitse kurkotella auton alle tai kiipeillä lavalle) ja pysyy satavarmasti. Ja kun sidontapiste ei hytky ja pompi niin liinat ja koukut kestää. Lavassa olevat sidontapisteet on jämerät, varmasti menee liina poikki ennen kuin ne antautuu.

Heikki L
27.03.2016, 17:14
Kyllä toi pikku ka on yksi mukavimmista tavoista matkustaa, oletko paavo laskenut kustannuksia auto+traileri vs ka kai pikku volvossakin ilma jarrut on?
Atego oli kyllä huippu peli, tuntu vaan että menee pilalle kun jatkuvasti seisoo sateessa ja ajoa 5-10kert vuoteen. Kärryn eteen tarvis kyllä kunnon veturin mutta niihin ei perhana kortti riitä.
Nyt pitäs vielä olla pitkähyttinen ka kun jälkikasvua. Ite vetäny kanssa vanteista kiinni 8 lyhyttä linaa nin nopee homma. Jos joku osa uhkaa autosta irrota se erikseen koppaan kiinni��

saukki
27.03.2016, 17:29
Itsellä tulee kuskattua tuota offikalustoa tuollaisella Man 8.150:llä. Polttoainetta menee sellaiset 13-15l sataselle. Vakuutuksia ja veroja ei vuodessa paljoa mene, kun on käytännössa aina liikennekäytöstä poistettuna. Leimalle menee rahaa sen parisataa euroa, kun on ilmajarrut.

Man 8.150

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7168&pictureid=190257

pee
27.03.2016, 17:33
Monta vuotta vedin erilaisilla, ihan fiksuilla maastureilla hyvää kärryä, mutta kun sitten tuo edellä mainittu AteGo tuli kärryn sijaan pihaan niin kyllä on rentoa menoa. Uskomattoman hyvä ajaa, kuitenkin ketterä ja taloudellinen, 14 taitaa olla suurin kulutus. Tilaa hytissä, hytti jousitettu, istuin jousitettu ja alustassa ilmajouset takana. Upeaa ja kätevää. Ja kuten Paavo sanoi, ei kyllä kulut kiusaa kun on käytöstä pois turhat ajat.

http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=35&pictureid=181950

Eli hyväkuntoinen pikkukuorkki on kyllä hyvä, ja kaiken muun lisäks, nehän on kuorman kuljetukseen suunniteltu ja tehty. Ihan eri asia, kuin kiskoa maksimipainoilla pikkuautoilla.

Uazmies
27.03.2016, 17:36
Kuhan ei älytöntä peräylitystä tule. Perä saisi oikaista max 1,5m naapurin kaistalta jyrkässä käännöksessä. Et tommonen 3-4m on aika maksimi.

ok,koittanu ettiä jotain pykäliä tuohon mut en ole muuta löytänyt ku kokonaispituus 12m. eiköhän tuon jatkaminen onnistune tuon peräylityksenkin puitteissa.[/QUOTE]

Tästä löytyy tietoa asetuksesta joka on annettu ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista (1256/1992) ja sitä on muutettu (671/1997).

Suora copypaste aiheesta:
41 c §
Kääntyvyys
Auton tulee olla siten kääntyvä, että ulommaisen etukulman kulkiessa 12,50 metrin säteisen ympyrän kaarta pitkin sisäsivu kulkee vähintään 5,30 metrin säteistä kaarta pitkin. Yli 13,00 metriä pitkän rakenteeltaan jäykän linja-auton (M2- ja M3-luokka) tulee olla siten kääntyvä, että uloimman etukulman kulkiessa 15,00 metrin säteistä ympyrän kaarta pitkin sisäsivu kulkee vähintään 6,00 metrin säteistä kaarta pitkin.

41 d §
Takakulman sivusuuntainen siirtymä
1. Auton korin tulee olla siten mitoitettu, että lähdettäessä autolla liikkeelle ohjauksen ollessa 12,50 metrin säteistä kääntöympyrää vastaavassa asennossa tai, milloin kääntöympyrä on tätä suurempi, pienintä kääntöympyrää vastaavassa asennossa, korin äärimmäisen takakulman siirtymä auton sivun määräämästä pituussuuntaisesta pystytasosta mitattuna on enintään 0,80 metriä. Nivellinja-autolla saa tässä tarkoitettu sivusuuntainen siirtymä kuitenkin olla enintään 1,20 metriä.

2. Akselinnostolaitteella varustettujen ajoneuvojen mitoituksessa 1 momentissa tarkoitettua vaatimusta on sovellettava myös akselin tai akselien ollessa yläasennossa. Niiden N-luokan ajoneuvojen osalta, joiden nostettavat akselit ovat yläasennossa tai kuormitettavat akselit kuormaamattomina, luku 0,80 metriä korvataan luvulla 1,00 metriä.

:)

vmt
27.03.2016, 17:51
Valinta tuli tehtyä osin mielijohteesta ja osin markkoja ajatellen, hyvä 3.5t uusi kärry olis maksanut sen enemmän kuin sen volvo. .

Tuo on tosiaan totta, että kärryt sen verran arvokkaita, että kuorkin saa samaan rahaan tai halvemmalla. Toki vähän enemmän puuhaa, mutta harrastettahan se vaan. :)

Itsellä tulee kuskattua tuota offikalustoa tuollaisella Man 8.150:llä. Polttoainetta menee sellaiset 13-15l sataselle. Vakuutuksia ja veroja ei vuodessa paljoa mene, kun on käytännössa aina liikennekäytöstä poistettuna. Leimalle menee rahaa sen parisataa euroa, kun on ilmajarrut.

Man 8.150


Tosi pienellä menee tuo. Itsellä samanmoiset, mutta nelivetoiset ja isompipyöräiset vie 20 - 25 l/100 km.

Monta vuotta vedin erilaisilla, ihan fiksuilla maastureilla hyvää kärryä, mutta kun sitten tuo edellä mainittu AteGo tuli kärryn sijaan pihaan niin kyllä on rentoa menoa. Uskomattoman hyvä ajaa, kuitenkin ketterä ja taloudellinen, 14 taitaa olla suurin kulutus. Tilaa hytissä, hytti jousitettu, istuin jousitettu ja alustassa ilmajouset takana. Upeaa ja kätevää. Ja kuten Paavo sanoi, ei kyllä kulut kiusaa kun on käytöstä pois turhat ajat.


Eli hyväkuntoinen pikkukuorkki on kyllä hyvä, ja kaiken muun lisäks, nehän on kuorman kuljetukseen suunniteltu ja tehty. Ihan eri asia, kuin kiskoa maksimipainoilla pikkuautoilla.

Kuten jo edellä tuli ilmi, niin munkin mielestä tuo kuorkki hyvä vaihtoehto, mutta kun omissa lastauskorkeus vähän turhan suuri, niin kärryn kanssa sitten.

Mukavahan tuo yhdistelmä on ajella. Negatiivista yleisesti ottaen kai vaan korttivaatimus.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4062&pictureid=190258

Uazmies
27.03.2016, 17:53
Kuljettajahan itse vastaa kuormastaan, mutta sen sanon kohtuullisen monipuolisella kokemuksella erilaisen tavaran kuljettamisesta ammattiliikenteessä, että kaikki jousitettu täytyy sitoa aina jousittamattomasta osastaan. Eli auto renkaistaan tai pyöräntuennan "alapäästä" / akselista, täryvälppä rungostaan jne.

Älkääkä ihmeessä liinoilla kiristäkö jousia pohjaan, tuolloinhan sidontavälineeseen kohdistuu sekä jousien ylöstyöntävä voima, että ajotilanteen aiheuttama dynaaminen voima.

Pyöristä sitoessa jälkimmäistä vielä "pehmentää" korin liike jousien varassa jolloin terävät nykäykset sidontavälineeseen ja kiinnityskohtiin vähenee.

lepoantti
27.03.2016, 19:49
liki kuusi vuotta taapäin näköjään aloitin tän topicin, niin se vaan aika etenee huimaa kyytiä!!! ja edelleen näitä samoja paskoja kuskataan sinne tänne, ei tuo ikävuodet näköjään juurikaan harkintakykyä lisää.

useemman vuoden olen kuljetellut autoja ja tavaroita 2700kg kokonaismassan adamilla vai mikä lieneekään merkiltään, näitä saksan tuliaisia kuitenkin, veturina toiminut pääsääntöisesti HJ-45. yhdistelmä periaatteessa ihan ok, veturissa massaa ja vetokykyä sen verran että pärjää. autoa muutenkin käytetty siviilikulkineena ja metsästysajoneuvona, siksi käyttö ollut perusteltua vaikka käyttömaksut, vakuutukset ja poltoaineenkulutus ei ole välttämättä järkevimpiä.

jos pelkästään autojen kuskausta ajattelee niin kyllä varmasti pikku ka on kuluiltaan halvempi, ja todennäköisesti mukavampikin lähes kaikissa olosuhteissa. sulan maan aikana trailerin kanssa lähtee ihan mielellään reissuun niinä harvoina kertoina kun yleensä jaksaa mihinkään lähteä, mutta talvella tällainen liikennöinti ei ole minun mielestä mitään herkkua.

kulutusta en ole jaksanut suuremmin mittailla, ajotavasta, vauhdista ja tietenkin kuorman painosta hyvin riippuvainen. jos oma suzuki tällätään kyytiin niin ehkä alle 15 l ja jos kaverin "kevennetty" bj niin yli 15....

kuormansidontaa on kokeiltu jos vaikka minkälaista, ehdottomasti parhaaksi ja vakaimmaksi on osoittautunut jouset kasaan menetelmä. kun kaikki liinat mitoitetaan överisti ja sidontaan käytetään 4-6 räikkäliinaa niin pysyy, ja ei ole kiinnityspisteet ja liinat hajonneet. jos vedetään oikeaoppisesti jousittamattomasta niin kyllä tällaiset maastotötteröt suurilla ja pehmeillä joustoilla elää kärrin kyydissä liian paljon. normaalit siviiliautot on sitten ihan eri juttu.

eli nyt jos pitäis valkata niin kyllä ka:n hommaisin, mutta kun haluan että käyttöpelinä on nelikko ja on tottunut sellaiseen niin vaikea olla ilmankaan. siksi piti traileriin tyytyä.

ImacInnes
27.03.2016, 19:57
Tässä on sidonta tilapäisesti pihallasirtelyä varten vain yhdellä liinalla edestä ja takaa laitettu.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5647&pictureid=189967
Maantiellä ajettaessa kahdella liinalla sidotaan pyöristä lavaan edestä ja takaa.

t. Ismo Ämmä

Viipo
27.03.2016, 20:21
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=195&pictureid=186136

Kulkee sillä samalla kyllä muutkin rakkineet.

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=69111&stc=1&d=1459102906

Killer-Wo
27.03.2016, 20:26
Neljä vuotta tullut kuskailtua pikku Volvolla romuja. FL4 eli sama kuin Paavolla. Minulla vaan lyhemmällä akselivälillä. Sais olla sen metrin pidempi akseliväli. Kulutus pyörii 20l paikkeilla. FL4 volvossa on ilmatehosteiset nestejarrut joten katsastus on noin 100e. Onhan tuo kätevä kun on pilkki kyljessä. Hoituu kaikenlaiset nostot ja on tukijalkoja prässinäkin tullut käytettyä :)

Aikaisemmin mentiin HDJ ja 2700kg Eduard atlas yhdistelmällä. Ei sekään huono ollut mutta kokonaispaino ei kärryssä riittänyt. Ja kuten muutkin maininnut niin kalliita ovat kärryt. Ja kun oli tuo kärry niin kokoajan joku oli lainaamassa. Nyt pysyy paremmin kuljetuskalusto pihalla, kun pääsääntöisesti seisonnassa, eikä lainaajat raski maksaa käyttöönottoa ;)

mparty
27.03.2016, 20:48
Tollanen volvo FL612 nyt ollu kolmisen vuotta ja pikku hiljaa remppaillu sitä paremmaks. Runko puhallettu ja maalattu, jne.
Vaihdelaatikko sanoi ittensä irti viime kesänä mutta hommasin romikselta uuden ja kovaa ajoa. Ilmajarrut niin katsastus maksaa kolmisen sataa
vuodessa, kulutus jotain luokkaa 20-25L välillä mutta kyytiin mahtuukin sitten vähän enemmän tavaraa. Aina seisonnassa kun ei käytössä
niin ei paljoa vakuutukset ja muut vuositasolla kustanna.

69119

pjtk
28.03.2016, 08:18
Oma valinta oli kans kuorkki. Tuolla pikku Volvolla on nyt yks keikka ajettuna. Lukuunottamatta ohjaamon meteliä ja hivenen isompaa kulutusta, mielummin kyllä tuolla autoa kuljetan. Hivenen vaan sais olla pitempi tuo lava.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7310&pictureid=190276

Paavo
28.03.2016, 11:41
jos vedetään oikeaoppisesti jousittamattomasta niin kyllä tällaiset maastotötteröt suurilla ja pehmeillä joustoilla elää kärrin kyydissä liian paljon

Itse en ole havainnut lavalla (kärry tai kuorkki) olevan auton heilumisessa mitään inhottavaa.

pjtk
28.03.2016, 13:18
Itse en ole havainnut lavalla (kärry tai kuorkki) olevan auton heilumisessa mitään inhottavaa.
Kaverin Rangea kun haettiin väliaikais säilytyksestä ja siellä oli sisällä romua riittävästi, niin kyllä heilu ilkeesti. Sillä kertaa oli liinoja riittävästi, niin kiristettiin pakettia vetämällä liinat rungon ja akseleiden ympäri.

cybress
28.03.2016, 15:43
2.5 td pajerolla kiskotan kärryä. Traileri erillisjousitettu joten todella mukava kiskoa perässä.

Kantavuus riittää justiinsa 410 suzukille.

Polttoainetta imee satkulle 10-20 litraa. Riippuu että kuin hapettaa.

Kärryn vakuutus maksut vuodessa noin 16$ ja pajero toimii samalla käyttiksenä. Vakuutukset muistaakseni 300$ vuosi ja siihen huoltoauton verot päälle.


Suzuki tulee yleensä sidottua akseleista kärryyn kiinni. 2 eteen ja 2 taakse.
http://i913.photobucket.com/albums/ac333/cybress3/Mobile%20Uploads/10904612_10204669299305087_4253284437143542439_o_z psemq2diu1.jpeg

Paavo
28.03.2016, 15:57
2.5 td pajerolla kiskotan kärryä. Traileri erillisjousitettu joten todella mukava kiskoa perässä.

Kantavuus riittää justiinsa 410 suzukille.

Tässä on varmaan hyvä suhde vetoauton paino vs. kärryn paino kuorman kanssa?

cybress
28.03.2016, 16:23
Tässä on varmaan hyvä suhde vetoauton paino vs. kärryn paino kuorman kanssa?



Mitsu 1900 kg ja suzuki 870 kg+kärry 430kg ja nämähän on suoraan ote painoja.

Suzukista ei ole tarkkaa painoa muutoksien jälkeen.

Mitsussa kuiteski 3500 kg koukku.

kelo
29.03.2016, 16:02
Tollasella ollaan kuskattu jos samoihin ajoihin menty.

smgt
29.03.2016, 21:39
e39 530d bemarilla oon vetäny sj410 suskaa ja skoda octaviaa. kumpikaan ei painava ole mutta heitoissa kärry laitto bemarin heiluu, nopeus pysy alle 90 jo omasta tahosta ja kulutus mahto pyöriä 15 päällä.

totke ramilla kävin hakkee a6 audin samalla railerilla ja sillä yhistelmällä tuntu 100rajotus pieneltä. kulutus oli 14-15

kerran oon sitten pienellä ivecon lavetilla ajanu missä oli saunamökin hirret kyydissä ja sekin meni tosi nätisti eikä sillä ollu kulutus muistaakseni kun 16 luokkaa.

jos itte pitäs valita millä riuhtoo offi autoo niin ehottomasti lavetti. tai jos raileria repii niin tosi hyvä veturi. omapaino+3000kg

Kaitsu67
30.03.2016, 09:21
totke ramilla kävin hakkee a6 audin samalla railerilla ja sillä yhistelmällä tuntu 100rajotus pieneltä. kulutus oli 14-15


Eikai Ramilla mitään 100:en erikoisrajoitusta ole trailerin tai kärrin kanssa, eikö se ole sama 80km/h kuin muillakin? :rolleyes:

Kala92
30.03.2016, 10:23
Itellä kun ei ole kuin tuo BE kortti, niin autoja aina kuskattava trailerilla. Parilla eirillaisella trailerilla kiskonu menemään ja paras on kyllä ollut firman pikkupyörillä varustettu tapaus. Matalahan se on, mutta eipähän tarte maasturikaan ramppeja. Tyhjänä hiukan pomputtava tapaus joo, mutta ei ole haitannut kun vetoauto on aina oltava kuitenkin aika iso. Nykyautoista kun ei meinaa löytyä 3500kg koukkua. Helppoin reissu sillä on ollut tähän mennessä se, kun hain kingcapin. Vetoautona oli pakettiautoksi rekisteröity mitchubisi canter, jonka omamassa on jo 3200kg luokkaa :D Auton kun laitto akseleista kiinni ja korista yhen liinan painamaan autoa tonttia kohti, niin olihan se letkee pistää menemään.
Sitten taas päinvastainen keikka oli kun patrolli piti siirtää 600km pohjoseen. Traikku oli isorenkainen ja ihan ok, mutta vetoautona oli vm.2009 lava mitsu. Ajoltaan aivan kuin henkilöauto, mutta ei se kyllä trailerin eessä ollut parhaimmillaan. Suurin ongelma oli takana olevat kuormajouset.Autoa ei saanut niin eteen trailerilla, että olisi jaksanut painaa perää alaspäin. Puolessa matkassa meinasin jo ehtiä jonkun romarin, mistä ois saanu lavalle jotain romua painoksi. :D Niin ja oishan siinä saanu joku konikin olla lisää, kun meinasi hiukan olla nuhasta kun Jyväskylän tienoilla koitti pitempiä mäkiä kiivetä :rolleyes: Sai oikeasti ehtiä kolmosta tupaan....

Eli kyllä tykkään vedellä traikulla, jos vaan on tarpeeksi iso vetoauto eessä.

Nikuzai
30.03.2016, 16:06
Itellä kun ei ole kuin tuo BE kortti, niin autoja aina kuskattava trailerilla. Parilla eirillaisella trailerilla kiskonu menemään ja paras on kyllä ollut firman pikkupyörillä varustettu tapaus. Matalahan se on, mutta eipähän tarte maasturikaan ramppeja. Tyhjänä hiukan pomputtava tapaus joo, mutta ei ole haitannut kun vetoauto on aina oltava kuitenkin aika iso. Nykyautoista kun ei meinaa löytyä 3500kg koukkua. Helppoin reissu sillä on ollut tähän mennessä se, kun hain kingcapin. Vetoautona oli pakettiautoksi rekisteröity mitchubisi canter, jonka omamassa on jo 3200kg luokkaa :D Auton kun laitto akseleista kiinni ja korista yhen liinan painamaan autoa tonttia kohti, niin olihan se letkee pistää menemään.
Sitten taas päinvastainen keikka oli kun patrolli piti siirtää 600km pohjoseen. Traikku oli isorenkainen ja ihan ok, mutta vetoautona oli vm.2009 lava mitsu. Ajoltaan aivan kuin henkilöauto, mutta ei se kyllä trailerin eessä ollut parhaimmillaan. Suurin ongelma oli takana olevat kuormajouset.Autoa ei saanut niin eteen trailerilla, että olisi jaksanut painaa perää alaspäin. Puolessa matkassa meinasin jo ehtiä jonkun romarin, mistä ois saanu lavalle jotain romua painoksi. :D Niin ja oishan siinä saanu joku konikin olla lisää, kun meinasi hiukan olla nuhasta kun Jyväskylän tienoilla koitti pitempiä mäkiä kiivetä :rolleyes: Sai oikeasti ehtiä kolmosta tupaan....

Eli kyllä tykkään vedellä traikulla, jos vaan on tarpeeksi iso vetoauto eessä.


Meiän 3500kg traileri siinä muistaakseni hiace ja vanhanmallin lavaducato jonka päällä 307pösö

Ei ollut koppalakkeja jotka ei ois pysäyttänyt, mutta kun kantavuus riitti niin sit kiukuteltiin kortista
Sit yritettiin kiukutella jostain muusta kun auto onkin paku :D
Molemmat eilen leimattu niin mitäs kytät siihen voi :p :D :D


Oli kans helppo lastata pösö trailerille rampit eteen ja pösö ducatolle


Tosin konit saatto olla vähissä siinä kuormassa :(

petr
30.03.2016, 19:26
Ajamalla sillä offiautolla....siten ne on viety ja saatu takaisinkin :D

Toni the Tiger
30.03.2016, 22:07
Viime syksynä tuli hankittua offipeli ja oletin, että pystyn vetämään sitä jo olemassa olevalla traikulla. Traileri on siis lavamitaltaan 5m x 2m eli ei mikään pieni.
Mutta eihän se hitto siihen kunnolla mahtunut. Melkein puolet renkaista oli laidan päällä.
Joten eikun uutta traileria ettimään...ei ollut ihan helppo juttu??!!

Yli 2 metriä leveitä ja kantavuudeltaan yli 2 tonnista traileria ei ole aivan kauhian paljon tarjolla...ainakaan kohtuuhinnalla.

Päädyin kuitenkin -98 malliseen Ategoon ja tyytyväinen olen ollut.
Joskin pientä remppaa on joutunut tekemään myös kuljetuskalustoon :-(
Mutta mahtuu nyt kohtuudella myös muuta roipetta lavalle ja kantavuus riittää.

Kulutus on ollut pienimmillään 13L ja suurimmillaan 18L sataselle kuorman kanssa.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7731&pictureid=190473

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7731&pictureid=190472

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7731&pictureid=185357

Kaitsu67
30.03.2016, 22:40
Mitäs toi kyyditettävä Lantikka pitää sisällään tekniikkaa?

smgt
31.03.2016, 06:03
Eikai Ramilla mitään 100:en erikoisrajoitusta ole trailerin tai kärrin kanssa, eikö se ole sama 80km/h kuin muillakin? :rolleyes:

pimeillä teillä saa ajaa 100 jos ei ole liikennettä :D
tarkotin sillä että ilmanvakkaria nopeus hiipi melkeen väkisin reiluun sataan kun 80 tuntuu niin pieneltä.

tuolla reissulla ilmeni kyllä kerralla miks jenkeissä ei isoja kärryjä revitä printtereillä. on nuo vetureiksi kyllä ihan eri luokkaa.

mparty
31.03.2016, 08:02
Ajamalla sillä offiautolla....siten ne on viety ja saatu takaisinkin :D

No nyt kyllä missasit otsikon lopun "... mikä järkevin tapa????" :D

Arska-tehtaalta
31.03.2016, 08:23
X2, kerta mäntsälästä kotiin vääntyneillä ohjauskamoilla riitti, ostin kärryn. Joka on nyt liian kapea :D

ImacInnes
01.04.2016, 15:55
Onhan se etu tai haitta kuorma-autossa että eipä juuri voi muiden kalustoa kuskata ilman liikennelupaa joten kuljetuskalusto on aina valmiina omiin kuljetuksiin. ;)

Trailerilla voit kuskata kenen kalustoa vaan.

t. Ismo Ämmä

Ranee
01.04.2016, 16:22
Onhan se etu tai haitta kuorma-autossa että eipä juuri voi muiden kalustoa kuskata ilman liikennelupaa joten kuljetuskalusto on aina valmiina omiin kuljetuksiin. ;)

Trailerilla voit kuskata kenen kalustoa vaan.

t. Ismo Ämmä

Tavaroiden kuljettaminen tiellä autolla tai traktorilla vaatii pääsääntöisesti
liikenneluvan silloin, kun kuljetuksesta maksetaan korvaus ja ajoneuvon tai
ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa ylittää 2 000 kiloa.
Lähde: http://www.skal.fi/files/14627/Milloin_tarvitset_liikenneluvan.pdf

Ehkä vähän huumorilla itsekkin lähdin asiaa tutkimaan.
Eiköhän tuo kavereiden kamppeitten kuskaaminen talkoilla hissukseen ole yhtä kiellettyä/sallittua käytettävästä ajoneuvosta riippumatta.

Nikuzai
01.04.2016, 18:41
Tavaroiden kuljettaminen tiellä autolla tai traktorilla vaatii pääsääntöisesti
liikenneluvan silloin, kun kuljetuksesta maksetaan korvaus ja ajoneuvon tai
ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa ylittää 2 000 kiloa.
Lähde: http://www.skal.fi/files/14627/Milloin_tarvitset_liikenneluvan.pdf

Ehkä vähän huumorilla itsekkin lähdin asiaa tutkimaan.
Eiköhän tuo kavereiden kamppeitten kuskaaminen talkoilla hissukseen ole yhtä kiellettyä/sallittua käytettävästä ajoneuvosta riippumatta.

Eli maasturilla ei saa kuskata kaverin kamoja kaffe rahoilla ilman liikenne lupaa :eek:


Omaa kamaa saa kuskata eli ensin luovari kamoista, siihen todistajat ja sit tielle.
Jos laina autolla, niin varmuuden vuoksi vielä luovari siitä kaverin autosta, kaupanhan voi aina perua ja siihen ei verottajakaan tunge väliin

HeikkiH
01.04.2016, 18:46
Eli maasturilla ei saa kuskata kaverin kamoja kaffe rahoilla ilman liikenne lupaa :eek:


Omaa kamaa saa kuskata eli ensin luovari kamoista, siihen todistajat ja sit tielle.
Jos laina autolla, niin varmuuden vuoksi vielä luovari siitä kaverin autosta, kaupanhan voi aina perua ja siihen ei verottajakaan tunge väliin

Kuorma-autolla ei saa kuskata.

Nikuzai
01.04.2016, 20:35
Kuorma-autolla ei saa kuskata.


Tavaroiden kuljettaminen tiellä autolla tai traktorilla vaatii pääsääntöisesti
liikenneluvan silloin,kun kuljetuksesta maksetaan korvaus ja ajoneuvon tai
ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa ylittää 2 000 kiloa.

Missään ei puhuta kuorma-autosta vaan ajoneuvosta jonka paino ylittää 2000 kiloa

Taitaa melkein kaikki maasturit mennä kokonaispainosta päälle 2000kg

vmt
01.04.2016, 20:58
Eli maasturilla ei saa kuskata kaverin kamoja kaffe rahoilla ilman liikenne lupaa :eek:


Omaa kamaa saa kuskata eli ensin luovari kamoista, siihen todistajat ja sit tielle.
Jos laina autolla, niin varmuuden vuoksi vielä luovari siitä kaverin autosta, kaupanhan voi aina perua ja siihen ei verottajakaan tunge väliin

No ei varmaan saakaan, jos mainostat niitä "kahvirahoja". Muutenhan liikennelupa ei liity mitenkään yksityisiin korvauksetta suoritettaviin ajoihin. Ja tosiaan kaupallisissa ajoissa sitä tarvitsee kuorkkia pienemmillekin.

Kuorma-autolla ei saa kuskata.

Miksi ei saa? Luultavasti perustelu on ammattipätevyyden tarve. Mutta sitä ei tarvita ei-kaupallisiin, yksityisiin ajoihin. Ja sitähän on vaikkapa se, jos lainaan kaverin maasturia ajopäivää varten ja sitä kuskaan omalla kuorkilla.

Olisin kyllä tästä itsekin väittelemään päässyt ratsiassa, kun vartavasten tarkistivat, että kuorma-autolla vetämässäni kärryssä oleva Jeeppi on minun. Mutta laki sanoo kuitenkin noin:

"Tämä laki ei koske kuljettajaa, jos:
...
6) ajoneuvoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin tavarakuljetuksiin;"

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070273?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=ammattip%C3%A4tevyys

Ranee
01.04.2016, 21:48
Vmt kiteytti hyvin sen mitä itsekkin ajattelin tuota skalin juttua etsiessäni.
Aika harva meistä kaupallisesti harjoittaa kaverin tavaroiden kuskausta.
Vaikka kahviraha vaihtaisi omistajaa ei siitä taida syntyä mitään tositteita, vaan vähän talkoilla kuskaillaan ajankuluksi.

Nikuzai
02.04.2016, 07:16
Tosta vois kyllä vakavissaan joku tehdä kokoelman pykälistä jonka voi näyttää koppalakeille siinä vaiheessa kun ne pysäyttää


Suomaliassa kun on se syyllinen kunnes kykenee itse toisin todistamaan periaate
Helpottais kaikkien hommaa jos vois näyttää skoudeille papruista, et lue tosta niin ei tartte alkaa ihmettelemään

HeikkiH
02.04.2016, 18:16
Tavaroiden kuljettaminen tiellä autolla tai traktorilla vaatii pääsääntöisesti
liikenneluvan silloin,kun kuljetuksesta maksetaan korvaus ja ajoneuvon tai
ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa ylittää 2 000 kiloa.

Missään ei puhuta kuorma-autosta vaan ajoneuvosta jonka paino ylittää 2000 kiloa

Taitaa melkein kaikki maasturit mennä kokonaispainosta päälle 2000kg

Nojoo, meni puurot ja vellit sekaisin kun ei ole tuo liikennelupa kovin läheinen asia ollut. Oli siis tuo ammattipätevyys mielessä, mutta vmt selventikin asian.

vmt
02.04.2016, 20:55
Tosta vois kyllä vakavissaan joku tehdä kokoelman pykälistä jonka voi näyttää koppalakeille siinä vaiheessa kun ne pysäyttää


Suomaliassa kun on se syyllinen kunnes kykenee itse toisin todistamaan periaate
Helpottais kaikkien hommaa jos vois näyttää skoudeille papruista, et lue tosta niin ei tartte alkaa ihmettelemään

Miksi et keräisi sellaista? Varmaan siihen apuja saa, jos toimeen ryhdyt.

Nikuzai
03.04.2016, 07:54
Miksi et keräisi sellaista? Varmaan siihen apuja saa, jos toimeen ryhdyt.


Kehtaisko porukka laittaa kaikki linkit lakipykäliin mitä tietää, niin katon niistä sitten tärkeimmät ja kokeilen löydänkö viitteet muutoksiin ja uudempiin lakeihin

Tekee niistä sit pdf;än jonka voi kotosallaan tulostaa autoon matkaan




Mulla on turha kokeilla hakea lakipykäliä netistä vaikka suomessa ei olekaan sensuuria niin en silti pääse lukemaan tieliikennelakia omalla nimelläni olevalla nettiliittymällä
Joskus erehdyin julkisella foorumilla sanomaan, et tulkitsen finlex;iä kuin piru raamattua, niin ovat perskeleet sit blokanneet multa pääsyn :mad:

Esim. muistaakseni kuorma-auton akselipaino verotuksella en onnistunut mitään löytämään :(

Kaitsu67
03.04.2016, 07:58
Kehtaisko porukka laittaa kaikki linkit lakipykäliin mitä tietää, niin katon niistä sitten tärkeimmät ja kokeilen löydänkö viitteet muutoksiin ja uudempiin lakeihin


Eikös Byrocrat-nimimerkki ollut tässä hommassa haka :rolleyes:...taitaa nukkua :D

hitoy
23.04.2016, 13:43
Itse paininut tämän asian kanssa. Töistä saa VL kuorkin lainaksi kun pyytää mutta patu kun valmistuu niin veikkaan että tulee käytyä useammin ajelemassa = saisi alvariinsa olla autoa lainaamassa = ei hyvä. Tiedossa olisi yksi 4.5 tn tai 5.5tn pikku lt. Lava pois ja ritilä tilalle. Saisikohan akselinväliä pidentää? Näitähän on tehtaalta lähtenyt eri mittasinakin. Miksi ei ostaisi valmista? Tämä yksilö olisi liki ilmainen ja saisi sellaisen kun tulee. Lava nyt 3.5m ja patu puskurista puskuriin reilu 4m. Eli menisi ehkä vaan pitkällä peränylityksellä.. mietityttää vaan että onko liian rimpula korkean maasturin kuskaamiseen. Unelmahan olisi bussi lyhennetyllä "hytillä" ja 5m ritilällä mutta ehkä ei tähän saumaan. :D