Kirjaudu sisään

View Full Version : Suzuki Jimnyn rattia ravistaa...


hutta
17.04.2010, 18:13
Kertokaapa arvon herrat mistä johtuu kun jimnyn rattia ravistaa 60-70 vauhdissa. Ravistelua ilmenee myös jarruttaessa. yritin tuossa lukea jimny.se:tä mutta kielitaito ja tekniikan tietämys eivät siihen riittäneet. Renkaiden tasapainotus on kunnossa? Tälle osiolle vois laittaa semmoisen pysyvän ketjun tuohon ylös missä aloittelijat yms tavikset voisivat kysyä asioita.

Ooppeli
17.04.2010, 20:14
Oisko levyt kierot??

RIPAX
17.04.2010, 20:53
Voihan toi johtuu vaik mistä,vanteet kierot,satula irti,renkaan runko rikki,ohjauskulmat pielessä,ja mitä lie mut on yks tyypillinen ongelma jimnyssä,etu vanteet ei keskitä. Ongelmaa ei juuri ole teräsvanteilla mut aluvanteilla on ja kunnolla. Myös suzukin alkuperäis lisävarusteena saatavissa OZ (170e/kpl)vanteissa. Eli jos sul on aluvanteet ja ei olis pahasta muutenkaan jos sorvais ainaki etunapoihin semmoset soviterenkaat. Samanlaisia on kaikissa ei alkup. aluvanteissa mut suizaan niitä ei oo saatavana. Olin just yhteydessä maahantuojaan asiasta ja lupasivat tutkia.(????) No,ei tienny huoltoneuvoja et sitä on jo tutkittu ja viimeks homma oli yhtä tyhjän kanssa. Eli seuraavaks sorvin ääreen.

jimppa
06.08.2010, 09:08
Joko löysit ravistamisen syyn? Mulla alko kans sama vatkaaminen ja kun yritin ulkomaisia suzuki foorumeita lueskella niin näyttää että ei oo harvinainen ongelma..
Ne puhuu king pin laakerista, pyöränlaakeri?
http://www.suzuki-forums.com/suzuki-jimny-sierra-samurai-forum/12848-jimny-steering-wheel-shudder.html

e: Ei se pyöränlaakeri oo:
http://www.mud-club.com/forum/index.php?topic=57990.0

http://www.jimny.se/kingpinbearings.html


(http://www.suzuki-forums.com/suzuki-jimny-sierra-samurai-forum/12848-jimny-steering-wheel-shudder.html)

Rekisteröimätön
06.08.2010, 14:27
Mulla oli samuraissa sama vika joka johtui juuri siitä että aluminivanteet ei keskittänyt kun ei ollut niitä keskitysrenkaita.Täytyi vaan varovasti käsin kiristellä ja yritää saada keskelle,mutteripyssy kannattaa unohtaa kun laittaa alle.

jimppa
11.08.2010, 18:52
Vaihoin ne laakerit kummalleki puolelle ja loppu vatkaaminen. Laakerin numero on 30302.

wikke
11.08.2010, 23:02
Mikähän tuon "kingpin" laakerin Suomi nimi mahtaa olla? Itsellä vatkaa toisinaan, ei siis säännöllisesti vaan harvoin n. 80kmh ja toisinaan pidemmissä jarrutuksissa kovemmasta vauhdista. Jos laakereista, niin meneeköhän tuommoinen takuun piikkiin?

HeikkiH
11.08.2010, 23:20
Mikähän tuon "kingpin" laakerin Suomi nimi mahtaa olla?

Olkalaakeri, kääntöpään laakeri.

G16AB
14.08.2010, 00:01
se, elikkä olkatappi. Ja sen helat tai laakerit...

Rekisteröimätön
08.03.2011, 21:16
Huomaakohan tuon olkatapin laakerin väljyyden heiluttelemalla rengasta?
Jimny ravistaa miltei koko ajan hieman, etenkin n.80km/h vauhdissa.
Renkaiden on uudelleen tasapainotus ei auttanut.
Nostin renkaat ilmaan, ja kokeilin ravistella, mutta en kyllä tunne/huomaa niissä väljää..

Lonely Rider
08.03.2011, 22:20
Huomaakohan tuon olkatapin laakerin väljyyden heiluttelemalla rengasta?
Jimny ravistaa miltei koko ajan hieman, etenkin n.80km/h vauhdissa.
Renkaiden on uudelleen tasapainotus ei auttanut.
Nostin renkaat ilmaan, ja kokeilin ravistella, mutta en kyllä tunne/huomaa niissä väljää..

Ainakin mun jimnyssä kuskin puolen olkatapin laakeri oli syksyllä niin säpäleinä että pyöräkin heilui kuin hullun se mielettömän siellä. Kun etukulman nosti ylös niin pyörää pysty heiluttelemaan käsin. Ongelma hävisi laakerin vaihdolla.

Rattia ravisteli nimenomaan noin 80 km/h vauhdissa.

Rekisteröimätön
09.03.2011, 08:11
Juu, kiitoksia.
Kait se on sama tilata nuo laakerit uusiks.

Mitäs kun noilla ulkomaisilla foorumeilla lueskelin, että vaatis jotain simmilevyjä laakerin alle?
Toiset meinas että vain sj:ssä tarttis, mutta jimnyssä ei.
Kuinkahan mahtaa olla, meneekö laakerit vain heittämällä paikoilleen ilman mitään lisäpaloja?

toyota4x4
11.03.2011, 00:27
jossei ole tehostinta niin ohjaus simpukan kiristys on mulla aina auttanu 4 eri jimnyssä

riude
08.05.2011, 09:00
Oliko tuo timkenin 30302 laakeri muuten just käypäinen, vrt. originaali. Jimnystä kyse siis.
Muistanko väärin, että ainakin SJ:ssä joku kirjoitteli kartiokulman olevan hieman eri tjsp.?

RIPAX
09.05.2011, 22:36
Empä tiijä,meidän perheen jimnyssä on uudesta asti(-05) ollu vatkaamis vikaa,viimeksi auttoi pyörien tasapainoitus. Autossa on yhä orkkis renkaat,oon alkanu epäillä renkaan rungoissa olevan jotain hämminkiä kun eräänä kesänä ei vatkaamista ollutkaan joten jos jossain renkaassa on vikaa ni se ei oiskaan sattunu etuakselille.. piru yksin tietää,vikaa on ollu uudesta asti ja klappia ei yllättäen ollu uutenakaan ja tasapainotuskaan ei aina auttanu ja vanteita kiristeltiin ku kipeetä pillua ristiin rastiin ja paineita on kokeiltu erilaisia ja vaik mitä.

Rekisteröimätön
12.05.2011, 05:48
koyo 30302 jr oli tuo alkuperänen laakeri.
Vaihoin molemmat puolet vaikka en silmin vikaa nähnyt. Eikä rengasta heiluttelemalla tuntunut.
Ravistelut lakkas. Toki samalla kinnasin renkaat käsin ja varovasti paikoilleen.

k08888
27.09.2011, 20:41
http://www.bigjimny.com/index.php?option=com_kunena&func=view&catid=7&id=15741&Itemid=75

RIPAX
27.09.2011, 21:37
Vilkasin ton edellisen linkin,ei näköjään oo uusi ongelma suitsassa. Luulin et ongelma ois jo eukon autosta korjattu ajat sitten mutta ei. Eukko on ajellut autolla pokkana muutaman vuoden ja on kuulemma merkkihuollossakin aiheesta huomauttanut mutta mitään ei o tehty. Nyt sitten otin asiakseni maahantuojan korjaamolla asiasta valittaa ja uusivat yhtä sun toista ja vika sen kun jatkuu,mitään järkevää syytä eivät tienneet ja uusivat mm. yhden pyörän laakerin,luulis niitä olevan kaksi mutta sössitty se on joka tapauksessa. Nyt sitten kävin infoamassa huoltoneuvojaa aiheesta ja saapa nähdä kuinka käy. Linkissä näytti olevan tehtaan puolelta tullutta infoa aiheesta ja kun Automaan mämmikourat luultavasti eivät asiasta tiedä niin pitääpä vihjata. Vittu mitä tunareita!!

wikke
05.10.2011, 21:54
Vittu mitä tunareita!!

Normi ME-auto toimintaa. Mm. viimeisimmässä huollossa omasta eivät huomanneet vaihtaa tulppia vaikka ko. huolto-ohjelmaan kuului.

Heguli
06.10.2011, 11:45
Normi ME-auto toimintaa. Mm. viimeisimmässä huollossa omasta eivät huomanneet vaihtaa tulppia vaikka ko. huolto-ohjelmaan kuului.
Tämäkin asia on varmaan ihan toimipaikkakohtainen. Osaava ja motivoitunut henkilökunta niin hommat toimii. Espoossa Suomenojan ME-Auto on hoitanut hommat aina todella tyylikkäästi ja ammattitaitoa riittää. On huollatettu Suzukia ja Hyundaita aika monta vuotta siellä.

Toisaalta tien toisella puolella oleva VW-huolto ei paljon ruusuja saa, sitäkin isomman kasan risuja.

Tämä meni taas ohi aiheesta, sorry.

wikke
06.10.2011, 19:48
Juurikin tuosta Suomenojan ME:stä kyse. Milloin koneessa liikaa öljyä ym. Mutsikaan sille järin kehuja ole suoltanut kun on käynyt sieltä myös ostamaansa Koreankummajaistaan huollattamassa, joskin häntä taitaa vielä korveta se että auton ollessa siellä neljä (4!) päivää äänimerkin korjauksessa bilikkaan oli ilmestynyt muhkea klommo etuoven ja lokarin kohdalle.

Eivät siellä aikanaan löytäneet myöskään mitään syytä tuolle vatkaukselle.

wikke
06.10.2011, 19:57
Perkule kun ei ole muokkausnappia!

Tuosta muorin tapauksesta vielä että eivät mitenkään tulleet siinä vastaan ja sanoivat että heillä ei ole turvakameroita alueella että asiaa voisi selvittää. Seuraavan kerran kun kävin siellä kysyin noista kameroista niin vastaus oli "Tottakait on!".

Palvelu kyllä ollut aina asiallista.

Onkohan eräs firman varaosa myyjistä palstalaisia? Karkeampi kuminen vitara ja oli siihen palkki helmoja laittamassa...

Heguli
06.10.2011, 20:20
Juurikin tuosta Suomenojan ME:stä kyse. Milloin koneessa liikaa öljyä ym. Mutsikaan sille järin kehuja ole suoltanut kun on käynyt sieltä myös ostamaansa Koreankummajaistaan huollattamassa, joskin häntä taitaa vielä korveta se että auton ollessa siellä neljä (4!) päivää äänimerkin korjauksessa bilikkaan oli ilmestynyt muhkea klommo etuoven ja lokarin kohdalle.

Eivät siellä aikanaan löytäneet myöskään mitään syytä tuolle vatkaukselle.
Meillä on käynyt siinä tapauksessa hyvä tuuri :)
Tuo Jimny on sen verran harvinainen peli, ettei varmaan kokemus riitä kaikkien vikojen korjaamiseen. Vaikka tietysti pitäisi, merkkikorjaamosta kun on kysymys.

RIPAX
06.10.2011, 22:33
Meijän pyörien ravistus homma etenee hitaahkosti. Nyt myönsivät että uutena myydyt vanteet on väärät,parisen tuntia kuunnellut paskanjauhantaa ja hihasta vedettyjä tekosyitä. Vikaa on käyty näyttämässä Suomenojalla,konalassa,tikkurilassa,pohjoishaagass a,ja herttoniemessä. Aina samat selitykset,vaikka eukko on joka huollon yhteydessä asiasta maininnut. Nyt sitten paneuduin asiaan kunnolla ja nyt sitä sitten ruvettiin korjaamaan,entisen ME-auton ja nykyisen Automaan asiantuntemukselle ei voi kun ihmetellä miten tuhoa ei satu enempää,laittoivat mm. auton ajokieltoon koska etuperä vuotaa öljyä,voi kuulemma leikata kiinni. Eivät tiedä autossa olevan kytkettävä neliveto,perä ei pyöri muuten ku neliveto kytkettynä ja edes vaimoni ei käytä nelivetoa kesäkelillä. Ja tää on vaan jäävuoren huippu,autoa on myyty vuodesta -98 joten luulis jotain tietoa olevan mutta ei.

Supermullikka
17.11.2014, 08:35
Päivää. Kaivelen tässä vanhoja topiceja.
Eukon Jimnyyn vaihdettiin talvikummit alle ja täryytys alkoi. Nopeuden ollessa noin 60km/h alkaa woblaus, joskus kovemmin joskus hiljempaa. Kesäkummeilla ei esiintynyt joten oisko vanteiden/renkaiden vika? On vähä korkeampi profiili kuin kesäkummeissa. Ens viikonloppuna tarkoitus olisi nakella sinne tehostettu ohjaus, joten saa nähdä onko sillä vaikutusta.

landman
17.11.2014, 09:58
Ohjauksen iskunvaimennin auttaa myös,jos renkaissa on epätasapainoa.Itsellä pinnatut Insera Saharat,jotka vatkasivat välillä 60-80 vauhdissa.Iskarin asennuksen jälkeen tärinä väheni selvästi.Lue Suzuki Jimny jutustelua topikki siellä lisää tästäkin asiasta.

Automa
17.11.2014, 17:36
Itselläni oli myös ravistusta 60-70 nopeudella takavedolla ajettaessa, nelivedolla ravistus loppui. Ei löytynyt välyksiä olkatapeista eikä muualtakaan, vaan syyllinen oli jumiutunut napalukko.
Eli toisen puolen alipainetoiminen napalukko ei vapautunut takavedolle kytkettäessä. Ilmeisesti vetari jotenkin täristi pyöritysvoiman tullessa renkaan suunnasta, eikä tasaupyörästöltä. Napalukon sisällä oleva vaseliini oli aikojen saatossa muuttunut "kitiksi" ja jumittanut lukon. Putsaus, rasvaus ja taas mennään.

Supermullikka
18.11.2014, 07:35
Kiitoksia vastauksista. Suzuki Jimny jutustelu topic myös luettu. Renkaat on tasapainotettu juuri ja reilu vuosi sitten vaihdettu kaikki olkalaakerit, stefat ja vetarin stefat. Pitänee miettiä josko tosiaan tuon ohjausiskarin asentelisi. Mangelsin vanteet ja mittailin sen keskiökupin sisältä ettei pitäisi olla hirmu paljo isompi keskireikäkään kuin alkuperäisissä vanteissa, eli soviterengaskaan ei oikein ole tarpeen.

wokkipannu
19.11.2014, 12:56
Täälläkin täristelyä ihmetelty joka ei ilmennyt aina ajettaessa mutta silloin tällöin ja minusta tälläisen auton kuuluukin vähän vapistaa rattia. sitten tuossa jarruremppaa tehdessä huomasin kuskinpuolen etupalan kuluneen reilusti muita enemmän ja epätasaisesti (liekkö jostain syystä päässyt sellaiseen asentoon että tärryyttänyt) :O nyt uusilla paloilla ei ole minkäänlaista tärinää ratissa...

JulmaJii
20.11.2014, 08:51
Autodatassa näkyy olevan yks huoltotiedote Jimnylle, missä mainitaan jarrulevyjen ja renkaitten tasapainotuksen lisäksi vialliset alatukivarren puslat.

sos
20.11.2014, 16:11
Täälläkin täristelyä ihmetelty joka ei ilmennyt aina ajettaessa mutta silloin tällöin ja minusta tälläisen auton kuuluukin vähän vapistaa rattia. sitten tuossa jarruremppaa tehdessä huomasin kuskinpuolen etupalan kuluneen reilusti muita enemmän ja epätasaisesti (liekkö jostain syystä päässyt sellaiseen asentoon että tärryyttänyt) :O nyt uusilla paloilla ei ole minkäänlaista tärinää ratissa...

ei minusta "kuulu" täristää eikä voblata, jos niin tekee ni jossain vikaa

wokkipannu
20.11.2014, 19:46
ei minusta "kuulu" täristää eikä voblata, jos niin tekee ni jossain vikaa

No nyt kun ajellu muutaman viikon tärinättömällä ja voblaamattomalla jimnyllä niin kokenut valaistuksen että eihän se kuulu vuosimalliin :) mutta oli vähän huono sanavalinta tuo "kuulu" tuossa tarkoitin enemmän sitä että jos auton rattia joskus vähän väristää töyssyistä ajellessa ja tuolleen niin ei se aina tarkoita että autossa olisi jotain hajalla.