Kirjaudu sisään

View Full Version : Tulivuori ja lentokenttien sulkeminen


Mutis
16.04.2010, 20:14
Olenkos ainua palstalainen, jolla Islannin tulivuori kusee muroihin?

Emäntä jumissa Lontoossa ja serkku kaksoset Kreetalla.
Lontoossa hotellit täynnä ja taitaa mennä lentokenttä yöpymiseksi.

Ja vaikka UK antaisikin luvan lentää, niin pääseekö Suomeen tai edes nurkille...
Meri/maateitse menee min.3 päivää ja hintaakin tulee kotireissulle.

kaistapää
16.04.2010, 20:21
kusee muroihin....ei helvata.jätkällä on tiedossa A-luokan viikonloppu eikä pelkoa että mamma tulisi häiritsemään.ota ny hyvä mies siitä ilo irti.mutta jos on ikävä puoliskoa ja aiot olla kiltisti niin sitten onhan se paska juttu.toivotaan että pääsee himaan tai että löytyy edes hyvä yöpaikka nopsan.

Mutis
16.04.2010, 20:39
Lähinnä se ajatus, että emäntä nukkuu jossain lentokentällä ja kotiintulosta ei vielä tiedä miten onnistuu. Olis eri asia jos olis joku kusipäinen röntti, mut kun ei ole.

Viipo
16.04.2010, 21:01
niin, kellään ei oo kokemusta oikein, miten pitkään toi tulivuori vittuilee... viimeksi 1820-luvulla se hönkäili puolisen vuotta, joten jos maanantaina ei vielä lentokoneet liiku, niin kannattaa varmaan harkita sitä paattireissua tai junaseikkailua. Vai liikkuskohan sieltä lauttoja tuonne Norjan rannikolle? siinähän ois hyvä kesäreissu hakea emäntä sieltä :P

bluevan
16.04.2010, 21:05
Mä vein just veneen halliin lämpeemään. Tuo sa Mutis polttoaineet ni lähetään ;)
Ja ööö onks sulla karttaa tonne Lontooseen. Tomtom ei tuntenu.

Mutis
16.04.2010, 21:09
Kuljetusten surffailun lomassa tuli mieleen, että lautalla Saksaan ja sieltä auto alle ja ajais Tukholmaan ja kotio. Oli vaan nuo G Mersut pirun kalliita Saksassakin! :)

Mutis
16.04.2010, 21:11
Mä vein just veneen halliin lämpeemään. Tuo sa Mutis polttoaineet ni lähetään ;)
Ja ööö onks sulla karttaa tonne Lontooseen. Tomtom ei tuntenu.


Mul on hupelimes joku navikaattori juttu... Eiköhän me pärjätä. Käyn hakemas kaljaa ja makkaraa hyvällisen määrän! Olisko ysi hyvä lähtöaika? :D Ja ei se vaikea reitti ole, ruåtti kierretään vasemmalta ja tanska oikeelta!

toyota4x4
16.04.2010, 21:12
juu.. haittaa osa tilauksia jenkeistä..., oikeestaa islantilaiset ne imeee rahat muilta mailta ja nyt vie vielä tuhkatkin pesästä.

SuurSyömäri
16.04.2010, 22:01
Just pokasin faijalle about 20 lankkua lisää perkattavaa...

Ryytykää te sinne lentokentille.....

Mutis
16.04.2010, 22:19
Just pokasin faijalle about 20 lankkua lisää perkattavaa...

Ryytykää te sinne lentokentille.....

Miksi sinun faijasi perkaa lankkuja? Voisi ajatella, että on aika puisevaa touhua?

MOGGI
16.04.2010, 22:46
kaverin poika on roomassa luokkaretkellä, nyt ne tulee linja-autolla roomasta saksaan josta laivalla helsinkiin, saa tunnin jos toisen istua linjurissa.

Mutis
16.04.2010, 23:13
kaverin poika on roomassa luokkaretkellä, nyt ne tulee linja-autolla roomasta saksaan josta laivalla helsinkiin, saa tunnin jos toisen istua linjurissa.

Taitaa tulla lähemmäs 2k kilometriä.. Mut onhan nuorisolla tunnetusti pitkä pinna!! :D

Byrocrat
16.04.2010, 23:22
Kuljetusten surffailun lomassa tuli mieleen, että lautalla Saksaan ja sieltä auto alle ja ajais Tukholmaan ja kotio. Oli vaan nuo G Mersut pirun kalliita Saksassakin! :)

Pääseehän sieltä Lontoosta junalla vaikka Tukholmaan vuorokaudessa ja sitten laivalla Hesaan tai Turkuun. Ongelmana taitaa vaan olla ettei junissa ole hirveesti enää tilaa:mad:

Mutis
16.04.2010, 23:53
Pääseehän sieltä Lontoosta junalla vaikka Tukholmaan vuorokaudessa ja sitten laivalla Hesaan tai Turkuun. Ongelmana taitaa vaan olla ettei junissa ole hirveesti enää tilaa:mad:

Pääsee varmasti normi tilanteessa hyvinkin. Nyt näyttäisi olevan Eurostar 2 päivää loppuunmyyty. Aika moni kanaalin laivakin ranskaan/alankomaihin myyty loppuun. Ihmekkös tuo, jos lentoliikenne 5M hlö/pvä Lontoon ympäristössä tavallisena päivänä.

Byrocrat
16.04.2010, 23:59
Pääsee varmasti normi tilanteessa hyvinkin. Nyt näyttäisi olevan Eurostar 2 päivää loppuunmyyty. Aika moni kanaalin laivakin ranskaan/alankomaihin myyty loppuun. Ihmekkös tuo, jos lentoliikenne 5M hlö/pvä Lontoon ympäristössä tavallisena päivänä.
Göteboriinkin pääsee laivalla yhdessä yössä Lontoon pohjoispuolelta Felixtown tai joku siinä lähellä.:) Jos ei olis niin ruuhkainen siihen suuntaan kuin mantereelle.

Mutis
17.04.2010, 00:23
Göteboriinkin pääsee laivalla yhdessä yössä Lontoon pohjoispuolelta Felixtown tai joku siinä lähellä.:) Jos ei olis niin ruuhkainen siihen suuntaan kuin mantereelle.

Mikäs varustamon nimi mahatisi olla? Tai vaihtoehtoja Tanska/Ruotsi/Norja(Oslo)

Pete
17.04.2010, 06:55
Vuokraa lontoosta auton ja ajaa ranskaan josta sitten junalla ja bussilla tukholmaan josta lautalla tsadiin.
Kyllä siihen 2-3 päivää menee, mutta jos lontooseen jää nin voi mennä 1-2 viikkoa helposti

veijon-esso
17.04.2010, 07:09
Ite olin eteläruotsissa torstaina kun paluulennot peruuntui. Köpiksestä otettu vuokra-auto alla niin ei muuta kuin täräytin sillä 611km tukholmaan ja hyppäsin laivaan ja vielä turuusta junalla kotio. Meni ihan nappiin verrattuna siihen että olisin ehtiny palauttaa auton köpiksen kentälle ja alkanu sit kyselee vaihtoehtoja! :-) Ja oli muuten porukkaa laivalla normaalin opiskelijapossen lisäks.

AVRO
17.04.2010, 12:18
Tänään piti lähteä etelän lämpöön, ei sitten lähdetty vaan ruvettiin siivoamaan pihaa. Onhan siinäkin.
Jos oikein pitkään jatkuu lentämättömyys niin sehän käy tilipussille kun työmaat vaan seisoo kentällä.

Pete
17.04.2010, 12:25
Voisko Islannin valtiolta hakea korvauksia?

Viipo
17.04.2010, 12:31
Voisko Islannin valtiolta hakea korvauksia?

ei kai, kun nyt siltä on viety tuhkatkin pesästä...

VonLeka
17.04.2010, 13:17
http://fi.wikipedia.org/wiki/Eyjafj%C3%B6ll

Mikäs meillä tässä on ollessa, Katlan purkautumisen alkua odotellessa. "Eyjafjöllillä on taipumus aktivoitua samoihin aikoihin kuin Katlalla". Hoho. Se kun vielä aloittaa paskan puhaltamisen, niin pimeys laskeutuu Eurooppaan, mutta toisaalta yksikään lentokone taas ei laskeudu. Se on niiQ fifty-sixty tää hommeli hei.

Drink and be merry 'cause we will motherfuckin' DIE!!!

Heguli
17.04.2010, 13:32
Emäntä ranskassa jumissa.........

toyota4x4
17.04.2010, 16:45
suomessa on tällä hetkellä 2kpl lentokoneita joilla voidaan lentää tuhkapöllyissä. yllätys että vanhaa tekniikkaa..
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2010/04/32610

k.j
17.04.2010, 17:05
Ja euroopan lentoliikennettä voi seurata--> http://www.flightradar24.com/
Kovin on hilajista. :D

farmari
17.04.2010, 17:39
Ei se kyllä tee hyvää mäntäkoneillekkaan tuo kivituhka. Ei taida olla mitään suodattimia lentokoneiden ilmanotossa? AVROo?
Eikös Tikkakoskellakin ole myös yksi lentokuntoinen dc3?

farmari
17.04.2010, 17:53
Ja euroopan lentoliikennettä voi seurata--> http://www.flightradar24.com/
Kovin on hilajista. :D

Yksi hurja menee Kaliningradista --> Moskovaan, eli Aeroflot. Italian ja Espanjan välissä taas näkyy jo liikennettä enempikin.

Krisse
17.04.2010, 18:29
Emäntä ranskassa jumissa.........
No sieltä nyt pääsee varmaa maita ja meriä pitkin suht vaivattomasti, länsimaa ja muuta. Meillä sen sijaan on emäntä Intiassa ja vähän pistää jänskättämään et mitenhän on asiat siinä vaiheessa kun niiden pitäs lähtä takasin päin alkuviikosta. Kartalta kun kattelee niitä matkan varrella olevia maita, Pakistania, Afganistania ja muita niin junakaan ei oo ehkä järin kiinnostava vaihtoehto.

Junde
17.04.2010, 19:38
Meikäläisen emäntä Göteborgissa!
No se sai bussi juna liput niin että on jo tiistaiksi himassa!

Junde

jeepisti
17.04.2010, 20:10
Ei se kyllä tee hyvää mäntäkoneillekkaan tuo kivituhka. Ei taida olla mitään suodattimia lentokoneiden ilmanotossa? AVROo?
Eikös Tikkakoskellakin ole myös yksi lentokuntoinen dc3?


DC3:seen saa ns. aavikkosuodattimen, joten sillä pystyy lentämään pölyssä, mutta onko se pitkässä juoksussa järkevää?

sisua45
17.04.2010, 22:02
Yksi hurja menee Kaliningradista --> Moskovaan, eli Aeroflot. Italian ja Espanjan välissä taas näkyy jo liikennettä enempikin.

Taitaa olla vaan "normi päivä" Aeroflotille...? :D:D:D

bluevan
17.04.2010, 22:07
Taitaa olla vaan "normi päivä" Aeroflotille...? :D:D:D

Putoo ne ilman tuhkaakin ;)

farmari
18.04.2010, 09:05
Millainen lämpötila turbiinissa on niissä osissa, joihin kivituhka palaa kiinni? Missä kohtaa nämä rupelin osaat sijaitsee?

Näin: http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/article395889.ece

Marcus78
18.04.2010, 09:21
Kaveri oli viimeisiä joka pääsi lähtemään Frankfurtista Suomeen ja soitteli ennen, että meenkö istuttamaan hänen varhaisperunansa jos kuitenkin jää Saksaan tai jos tulee muutaman päivän viive kotiutumiseen.

Pääsi sitte kotia ja sanos et hän kyl kirjottaa päivämäärän johonki ylös että meinas jäädä perunat istuttamatta tulivuorenpurkauksen takia:) Suomessa jokseeni harvinaista ;)

AVRO
18.04.2010, 10:13
Millainen lämpötila turbiinissa on niissä osissa, joihin kivituhka palaa kiinni? Missä kohtaa nämä rupelin osaat sijaitsee?

Näin: http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/article395889.ece

Ei ole suihkumoottoreissa minkäänlaisia ilmansuodattimia. Kuumat osat ovat moottorin takaosassa pääpiirteittäin.
Matkustamoon moottorista otettu ilma suodatetaan ilmastointilaitteen yhteydessä, mutta ei sekään taida loputtomiin kestää tukkeutumatta jos tomussa ajellaan.

Mäntälusuissa on joko paperi-,tai vaahtomuovisuodatin. Myös täysin suodattamatonta ilmaa saa tarvittaessa, lähinnä jäätymisen(kaasutin) aiheuttamien ongelmien vuoksi tai sitten jostain muusta syystä tukkeutuneen ilmansuodattimen(ruiskuvehkeet) ohittamiseksi.
Noista tähtimoottorien suodattimista ei ole tietoa, ainakin jotain esisuodattimia on käytetty.

Tojo4wd
18.04.2010, 10:47
Tossa iltasanomien jutussa on kuvia hornetin moottorista joka lentänyt tuhkapilvessä.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2096042

Rekisteröimätön
19.04.2010, 23:37
täällä sitä ollaan Wienissä jumissa eikä kotiinpääsystä hajuakaan. Eurolinesin bussit Tallinnaan on buukattu täyteen ensiviikon tiistaihin asti ja autovuokraamot sold out yllättäen. Ensimmäinen Finskin vapaa lento perjantaina, edellyttäen että kentät aukee siihen mennessä. No eipä hätää kun parikymmentä astetta lämmintä päivällä, aurinko paistaa ja biergartenit on auki, voisi sitä paskemmissakin olosuhteissa työviikon aloittaa =P

Nyyminä Kruuse, aus Österreich

Eetza
20.04.2010, 12:51
Erikoista tässä lentokiellossa on se että ilmailuviranomainen on sulkenut kentät vaikkei lentokielto koske ns. visualista lentämistä eli matalammalla ja "näköyhteydellä"...

Ihmettelen myös miksi ei voisi lentää hiukan matalammalla koska käsittääkseni tuhka on jossakin kymmenen kilometrin korkeudella. Matalemmalla lentäminen ei tosin ole yhtä taloudellista mutta eipä se tämäkään tilanne ole...

Sen lisäksi "tuhka pilven" sijainti perustuu aika pitkälti tietokone laskelmiin ja varsinaisia mittauksia ei ole kovin laajalti tehty...

... kuhan nyt vaan avauduin.... kun tuntu siltä.... tsemppiä jumissa oleville....

Krisse
20.04.2010, 15:27
Muutamia tunteja ennenkun tää härdelli käynnistyi, satuin katosmaan Aircrash Investigations (sarja tunnetaan myös nimellä Mayday) jakson (S04E02, Falling from the sky) jossa ne lensvät tollasen tuhkahärdellin läpi. Tokihan noissa tollasissa ohjelmissa dramatisoidaan minkä keretään, mutta oli siinä myös oikeaa kuvamateriaalia moottoreista laskeutumisen jälkeen ja oli siellä kyllä sellaset saisset turpiinin ropeleissa et ihme ettei menneet vallan säpäleiksi.

Tossahan kaikki neljä moottoria sammuivat hyvin lyhyellä aikavälillä ja siitä alkoi sitten hallittu leijuminen alaspäin, mutta kun ne koneet olivat kunnolla jäähtyneet ja suurimmat saisset karisivat pois niin ne lähtivät taas tulille ja homma saatiin sujuvasti päätökseen.

Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/British_Airways_Flight_9) osaa kertoa lisää tapahtumasta jos Englanti taipuu.

Ja loppukevennyksenä heitettäköön että saattaa mun pariviikkoinen poikamiesaika vähän venähtää, rouvakokelaan pitäs reissta TO-PE Intiasta Pariisin kautta Suomeen mutta saas nähhä..

Rekisteröimätön
20.04.2010, 16:54
kaikilla tuntuu olevan vaan emännät jumissa jossain päin maailmaa, johtuuko tämä siitä että tosioffarit ei jää jumiin edes suohon, tillisaveen tai mutalutakkoon? =P

jälleen nyymi-Kruuse

jnu
20.04.2010, 23:02
Erikoista tässä lentokiellossa on se että ilmailuviranomainen on sulkenut kentät vaikkei lentokielto koske ns. visualista lentämistä eli matalammalla ja "näköyhteydellä"...

Ihmettelen myös miksi ei voisi lentää hiukan matalammalla koska käsittääkseni tuhka on jossakin kymmenen kilometrin korkeudella. Matalemmalla lentäminen ei tosin ole yhtä taloudellista mutta eipä se tämäkään tilanne ole...

Sen lisäksi "tuhka pilven" sijainti perustuu aika pitkälti tietokone laskelmiin ja varsinaisia mittauksia ei ole kovin laajalti tehty...

... kuhan nyt vaan avauduin.... kun tuntu siltä.... tsemppiä jumissa oleville....

Ei näistä kielloista pysy perässä. Perjantaina vielä sai lentää näkölentosäännöillä mutta lauantaina kiellettiin kaikki moottorilentäminen, nytkö sitten saa taas?

Mitä mittauksiin tulee niin onkohan sellasia mittareitakaan millä tuhkaa järkevästi mittailis kilometrien korkeudella..? Jossain oli mainittu tuhkaa olevan jotain mikrogramma kuutiometrissä, ilmeisesti ongelma on tiheämmät pilvet joita on varmasti vaikea paikallistaa ja vielä vaikeampi jumbojetillä väistellä. Moottorit voi sammua ja pitää liidellä ensin kilometritolkulla alaspäin että ilma on tarpeeksi paksua moottorien käynnistämiseksi.

Kai se olis mahdollista muuttaa melumääräyksiä ja sitten tuhlata polttoainetta lentämällä matalalla, olis se parempi kuin nykyinen koko maailmaa (taloutta) ahdistava tilanne.

AVRO
21.04.2010, 09:50
Matalalla lentäminen isoilla koneilla ei ole niin yksinkertaista. Polttoainetalous on kuralla, mutta sitäkin hankalampia ongelmia ovat linnut ja sää.
Lintutörmäys voi tulla kohtalokkaaksi kuten on nähty, esim. tämä kuuluisa USAirways:n bussi joka lätsähti jokeen molempien moottorien syötyä liikaa lintua. Muitakin vakavia vaurioita tulee jos lintuja on tarpeeksi, tai riittävän isoja.
Mokomat kun lentävät melko korkealla varsinkin muuttomatkoillaan.

Korkealla lentämällä vältetään myös epämukavat sääolosuhteet. Jatkuva lentäminen esim. hyvinkin kuoppaisessa kelissä ei ole mukavaa, eikä kovin turvallistakaan. Kone ei todennäköisesti hajoa, mutta tarjoilu estyy ja vessarallikin on hankalaa. Myös jatkuva lentäminen esim. pilvissä aiheuttaa sen että jäänpoistoa on pidettävä päällä, taas nousee kulutus. (otetaan moottoreista ilmaa)
Ukkosesta ei vielä taida olla vaivaa, mutta sekin on välteltävä sääilmiö. Suurimpana vaarana ukkospilvissä on voimakas turbulenssi, salamanisku aiheuttaa vähintään aikaa vievän tarkastuksen ja "ei kotikentällä" semmoisen tekeminen voi olla hankalaa + mahdollisesti hajonneita osia ei sitten ole heti saatavilla. Säätutkalla pahimpia torneja voi kierrellä, aina sekään ei ole mahdollista. Varsinkin alempana lennettäessä tilaa ei ole loputtomasti.

Myös yleisilmailun ilmaantuminen samoille korkeuksille isojen valaiden kanssa on vaarallista.

Nousussa ja laskussa ajellaan tietysti matalalla, mutta se on tietysti pakollista ja väliaikaista. Jatkuvaa lentämistä "matalalla" ei turvallisesti/taloudellisesti voi ajatella.

Skaleton
21.04.2010, 23:42
Ei varmaan ole mukavaa olla jumissa lentokentillä kun kännykän akkukin alkaa tyhjentyä ja kaikki pistorasiat on varattu tai väärillä volteilla. Ja ainahan se on surullista kun joltakulta jää miljardeja voittoja saamatta, empaattisena ihmisenä sitä tuntee lähes tuskaa lentoyhtiöiden tappioiden takia.
Vaan ketkäs tästä hyötyy. Ainakin ne, joitten ei tarvitse maksaa niitä lentoja, kait se 150 miljoonaa päivässä jonkun pussiin jää. Vai ovatko pelurien rahoja jotka vaan polttaa taskunpohjalla

Joske
20.08.2014, 16:31
Jokohan kohta Islannissa jytisee taas?? Tuolla live-seurantaa: http://baering.github.io/

Kaitsu67
21.08.2014, 10:12
Viimekerralla olin yhden ylimääräisen viikon jumissa Maltalla talvilomaviikon päälle...ei tosin haitannu kun sain hotelli- ja ruokarahat ym. takaisin Finskiltä :D

Timo_L
21.08.2014, 14:00
Kun nyt pysyisi magmat säiliössä vielä ainakin maanantai- iltaan asti. Maanantaina klo. 14:10 olisi vaimon kanssa menomatka HEL-JFK-SFO.

*koputtaa puuta* :rolleyes:

Kaitsu67
21.08.2014, 15:02
Maanantaina klo. 14:10 olisi vaimon kanssa menomatka HEL-JFK-SFO.



Vähän OT, mut toi JFK on ihan "herseestä" varsinkin pitkä lennon jälkeen...pari kolme kertaa kun tuli työmatkoja sen kautta lennettyä, niin tuli otettua jatkossa vaihdot Euroopassa ja sit maahantulo suoraan SFO : oon, siellä oli paljon mukavampi vastaanotto kaikin puolin...paitsi jos jää Nykiin niin sitten ei oo tietysti paljon vaihtoehtoja :rolleyes:

Timo_L
21.08.2014, 16:26
Juu, pääsääntöisesti jenkkilennoille vaihdan aina Euroopassa ja sieltä suora lento perille. JFK:n hyvänä puolena on että saa priority- lapun jos on kiirevaihto, niin pääsee maahantulotarkastuksessa pikajonoon. Tällä kertaa oli Finnairilla selvästi halvin lento (yli 100€/ nuppi halvempi) niin sillä mennään..

Joske
23.08.2014, 19:59
Johan sieltä pikkusavut alako huilaamaan, aika mielenkiintoselta näyttää tuo järistyskaavio.

Tuolla lisätietoja: http://www.ruv.is/volcano

Joske
23.06.2016, 20:09
Jokoha kohta taas paukkuu?? Hekla tällä kertaa.

http://www.wired.com/2016/06/icelands-hekla-volcano-really-blow/
http://en.vedur.is/earthquakes-and-volcanism/earthquakes/myrdalsjokull/
http://hraun.vedur.is/ja/hekla/borholu_thensla.html

Ja tuossa se Yellowstonen alueen seuranta: http://quake.utah.edu/earthquake-center/quake-map