View Full Version : hilux ln110 vs ln 105 erot
Eli olisiko kellään tietoa onko kyseisten mallien pelti osissa eroja vai onko ne samasta muotista tulleet ulos?
SuurSyömäri
16.04.2010, 20:03
Eli olisiko kellään tietoa onko kyseisten mallien pelti osissa eroja vai onko ne samasta muotista tulleet ulos?
Käsittääkseni samoja peltiosia käytetään remontinkorjauksessa molemmissa. Eli peltiosiltaan ovat samat
hermanni
16.04.2010, 20:13
105 on jäykällä akselilla ja lehti jousilla ei tietääkseni muuta eroa....... ihan mielen kiinnosta mistä tulee moinen ajatus????????? eli suomeksi sama mihin tietoa tarvitaan???
maailmalla näkyy olevan järki hintaan ln 105:n tarvike peltiosia myytävänä ja valikoima erittäin hyvä. mutta 110 merkinnällä aika huonosti tarjolla ovia yms.
hermanni
16.04.2010, 20:47
maailmalla näkyy olevan järki hintaan ln 105:n tarvike peltiosia myytävänä ja valikoima erittäin hyvä. mutta 110 merkinnällä aika huonosti tarjolla ovia yms.
jos ovia ym ym pelti osia oot tilaamassa oisin kiinnostunut kanssa ottaan jotain
pikku-pepe
16.04.2010, 20:48
eikös 105:n ollut pätkällä hytillä.. lyhyemmällä akseli välillä.
eikös 105:n ollut pätkällä hytillä.. lyhyemmällä akseli välillä.
Näin justiinsa. ln110 aks.väli=3100 ja ln105=2850. Eurooppaan lyhempi tuotiin jäykäl akselil ja pitkä retkukeulal. Jenkeis molemmat oli retku keulal.
Minäkin olisin kiinnostunut ottamaan jotakin.
Lainataampa hiukan topiccia. Saako 110 hilun runkoa pätkästä tai akselia tuoda vaihtoehtosesti eteenpäin että saadaan tuo akseliväli mahd. lyhyeksi lainpuitteissa. Kierreperä tulossa johonkin rakoon niin samalla menis aksula hiukan eteenpäin..
Lainataampa hiukan topiccia. Saako 110 hilun runkoa pätkästä tai akselia tuoda vaihtoehtosesti eteenpäin että saadaan tuo akseliväli mahd. lyhyeksi lainpuitteissa. Kierreperä tulossa johonkin rakoon niin samalla menis aksula hiukan eteenpäin..
Runkoa saa pätkästä ihan muutoskatsastamalla ja vertailumalliksi käy juurikin LN105 vaikka ei oo ees sama ku 110. Akselia ei saa siirtää rungolla,kierre jouset ja niihin kuuluvan tuennan saa asentaa,muutos katsastuksen vaatii.
Runkoa saa pätkästä ihan muutoskatsastamalla ja vertailumalliksi käy juurikin LN105 vaikka ei oo ees sama ku 110. Akselia ei saa siirtää rungolla,kierre jouset ja niihin kuuluvan tuennan saa asentaa,muutos katsastuksen vaatii.
Hölmöä että pitää runko lyödä poikki kun kiinnikkeetkin voisi helposti siirtää eteenpäin ja pätkästä runkoa takaa ( lisää :D ). Toki lehtien etupää tippuis muutaman sentin mutta mun tapauksessa se olisi vain plussaa. Kierteytys tehdään evo 2 versiossa. Eikai se auta kun ottaa laikka käteen ja mennä pistämään terve runko poikki. :eek:
Ja onko väliä mistä välistä nappaan palat pois?
Muista sitte katkasta kohtisuoraan, ettei varmasti tule liian luja :D
Muista sitte katkasta kohtisuoraan, ettei varmasti tule liian luja :D Juu näin oli tarkoitus ilman vahvike lappuja tietenkin. :D
Akselia ei saa siirtää rungollaLukee missä?
779/1998 11§
3. Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai asentaminen auton mallisarjan puitteissa. Muutos on tehtävä auton valmistajan ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla. Jollei näissä ohjeissa muuta määrätä, on jarrujen voimansiirron laitteet muutettava siten, ettei aiheuteta ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia.
Iso kiitos ja kumarrus taas matille. :) Tässä vaiheessa itse laitan jäitä housuun ja akseli siirretään kun tarvittavat osat on hankittu kiertetystä varten.
Iso kiitos ja kumarrus taas matille. :)
Tähän on helppo yhtyä, on se hyvä että joku tietää faktat näistä koukeroisista lakijutuista !
Tähän on helppo yhtyä, on se hyvä että joku tietää faktat näistä koukeroisista lakijutuista !
Ja jaksaa selvittää näitä tavan tallaajille. :) Ei voi tosiaan kun nostaa hattua ja tarjota kahvit / kaljat kun näkee.
Lukee missä?
779/1998 11§
Kun ei onnistu. Jos tuo taka akselia eteenpäin sen 25cm ni takapää nousee n. 10cm ja riipukkeet tulee jotai 30cm pitkiksi,sitte runko on jyrkässä etukenossa joka tekee laitteesta vinkeän näköisen. Kartaanikulma menee entistä enemmän päin persettä. Vaikka se olisi laillista ei ole ehkä ihan viksua. Eriasia on se mitä mallisarjaa se sitte vastaa kun ei oo enää vähääkään tekemistä minkään mallisarjan kanssa. Toki riippuu katsastus miehestä minkä hyväksyy ja mitä ei mut periaatteessa pitäs saada vastaamaan mallisarjaa mahdollisimman lähelle. Kysymyshän on mallisarjan sisäisestä muutoksesta.
Kun ei onnistu. Jos tuo taka akselia eteenpäin sen 25cm ni takapää nousee n. 10cm ja riipukkeet tulee jotai 30cm pitkiksi,sitte runko on jyrkässä etukenossa joka tekee laitteesta vinkeän näköisen. Kartaanikulma menee entistä enemmän päin persettä. Vaikka se olisi laillista ei ole ehkä ihan viksua. Eriasia on se mitä mallisarjaa se sitte vastaa kun ei oo enää vähääkään tekemistä minkään mallisarjan kanssa. Toki riippuu katsastus miehestä minkä hyväksyy ja mitä ei mut periaatteessa pitäs saada vastaamaan mallisarjaa mahdollisimman lähelle. Kysymyshän on mallisarjan sisäisestä muutoksesta.
Omassa on palikat aksulan ja lehtien välissä mitkä olisi tarpeettomat jos lehden kiinnittäisi alemmas etupäästä. Toki riippuja joutuisi pidentää mutta siinä en näe mitään huonoa alustan toimivuuden kannalta. Matti kertoikin minulle jo privana että akselia saa siirtää jos sen järkevästi pystyy toteuttamaan. Eli tulkinnan varaisia juttuja? Kardaanikulma tosiaan jyrkkenee mutta ainahan kardaania voi laskea tukilaakerin kohdalta niinkuin omassa on toteutettu. nooh anyway jätän muutoksen viellä hautumaan ja toteutetaan se kun lehdet häviää ja kierteet / tukivarret tulevat laittoon. silloin tuolla rungon muodolla ei ole enää niin merkitystä.
Jäi viellä sanomatta että jos lehdet jäisi omaan laitteeseen taakse niin nappaisin kyllä rungosta palan pois mielummin. Loppupeleissä vähempi varmaan hommaa vaikka kopan joutuisikin nostamaan pois ( ja lehden kiinnitys pysyisi omassa paikassaan). Toki itse nostaisin kopan kaivurilla joten ajattelin asiaa myös sen kannalta.. :p
Riippuu tosiaan paljo katsastusmiehestä mitä hyväksyy ja mitä ei. Mut sit sellanen pointti kiertareita ajatellen et jos ei siirrä akselia ni mahtuu pidempi kierrejousi,jousenhan olis hyvä olla pitkä. Ja rungonhan saa suoraan ku nostaa etupäätä vastaavasti,voi tulla vaan ylikorkeeksi ollakseen laillinen. Itellä on retkukeula edessä ja 15mm laput yläpallon ja tukivarren välissä,takana rangen komposiitti varret ja 40mm korottavat rangen kierre jouset jotka sopi hyvin kun akselia ei oo siirretty,jos siirtäis akselia eteen päin 25cm joutus jousta lyhentää n. 10cm korkeuden ollessa sama. Koppaa on nostettu 50mm ja 35" rengas mahtuu hyvin pyörimään,edessä hieman joutu leikkelee. Filosofiana on ollu et autoa korotetaan mahdollisimman vähän kunhan renkaat mahtuu pyöriin,mittailin juurikin akselin siirtämistä ja rungon katkaisua ku lyhensin akseliväliä,loppujen lopuks paras tapa oli katkaista runko keskeltä. Maa varaa sais lisää akselin siirrolla mu se hukkuu hankalaan kartaani kulmaan ku laatikkoo joutuu laskee,se joka tapauksessa ottaa ensimmäisenä kiinni joten rungon noususta ei ole juuri hyötyä muuten ku painopiste nousee. Taka ylitystä voi lyhentää muutenkin jos tekee Flat bedin ni sen 2.25m2 saa vaik lyhentää 20cm. Jos leimalle aiot ni kannattaa ehdottomasti käydä konttorilla neuvottelemassa ja karkeesti luonnostella paperille ja mitä muutetaan ja katsurin nimi muistiin et on sitte leimatessa sama äijä ni tietää mikä on homman nimi. Ettei käy niin et yks äijä lupaa ja toinen kieltää.
Kun ei onnistu. Jos tuo taka akselia eteenpäin sen 25cm ni takapää nousee n. 10cm ja riipukkeet tulee jotai 30cm pitkiksi,sitte runko on jyrkässä etukenossa joka tekee laitteesta vinkeän näköisen. Kartaanikulma menee entistä enemmän päin persettä. Vaikka se olisi laillista ei ole ehkä ihan viksua.
Ei tietenkään tälleen, rungon pysyttävä alkuperäisen kaltaisessa asennossa. Mut jos rungon muoto sen sallii ja tehtäis samalla esim. persus kierrejousille niin en näe silloin olevan ongelmaa. Hiluxissa taka-akseli 25 cm etemmäs voi kyllä tuottaa monenlaista tuskaa.
Riippuu tosiaan paljo katsastusmiehestä mitä hyväksyy ja mitä ei. Mut sit sellanen pointti kiertareita ajatellen et jos ei siirrä akselia ni mahtuu pidempi kierrejousi,jousenhan olis hyvä olla pitkä. Ja rungonhan saa suoraan ku nostaa etupäätä vastaavasti,voi tulla vaan ylikorkeeksi ollakseen laillinen. Itellä on retkukeula edessä ja 15mm laput yläpallon ja tukivarren välissä,takana rangen komposiitti varret ja 40mm korottavat rangen kierre jouset jotka sopi hyvin kun akselia ei oo siirretty,jos siirtäis akselia eteen päin 25cm joutus jousta lyhentää n. 10cm korkeuden ollessa sama. Koppaa on nostettu 50mm ja 35" rengas mahtuu hyvin pyörimään,edessä hieman joutu leikkelee. Filosofiana on ollu et autoa korotetaan mahdollisimman vähän kunhan renkaat mahtuu pyöriin,mittailin juurikin akselin siirtämistä ja rungon katkaisua ku lyhensin akseliväliä,loppujen lopuks paras tapa oli katkaista runko keskeltä. Maa varaa sais lisää akselin siirrolla mu se hukkuu hankalaan kartaani kulmaan ku laatikkoo joutuu laskee,se joka tapauksessa ottaa ensimmäisenä kiinni joten rungon noususta ei ole juuri hyötyä muuten ku painopiste nousee. Taka ylitystä voi lyhentää muutenkin jos tekee Flat bedin ni sen 2.25m2 saa vaik lyhentää 20cm. Jos leimalle aiot ni kannattaa ehdottomasti käydä konttorilla neuvottelemassa ja karkeesti luonnostella paperille ja mitä muutetaan ja katsurin nimi muistiin et on sitte leimatessa sama äijä ni tietää mikä on homman nimi. Ettei käy niin et yks äijä lupaa ja toinen kieltää.
Juu leimalle joutuu auton viemään. Takapään muutos hahmottuu kun saa kaikki palikat käsiin. Juurikin pähkäilin että minkä varret sinne istuttaisi. Edessä on lj.n(etu)varret ja akseli. rungonmuotohan on viellä heikompi edessä kun jäykän akselin laittaa joten korotus on alustassa jo maksimissaan.. Tarkoitushan oli tehdä matala ja kevyt mutta mutta.. :p Flatbed tulee näillänäkymin ja huoltoautossa ei ole tuolla koollakaan niin väliä. Olisi mielenkiintoista nähdä RIPAX.in auto livenä. :)
pistetääs pari kuvaa ln 105:sta kun ne on niin kivoja
Tolle HITOYlle vastaten et muistaakseni oot sen meikäläisen vessan Kyrsälän Tebiksellä joskus nähny. Ainaki sun autos oon nähny ohimenne,sun autos ei palanu vissiin siel teijän tallilla?
Tolle HITOYlle vastaten et muistaakseni oot sen meikäläisen vessan Kyrsälän Tebiksellä joskus nähny. Ainaki sun autos oon nähny ohimenne,sun autos ei palanu vissiin siel teijän tallilla?
Voi olla että tb.llä oon nähnyt.. Juu ei onneksi palanut vaan kököttää turvallisesti tuolla kotipihalla. :)