Kirjaudu sisään

View Full Version : Suzukin jarruasiaa

panzer
16.04.2010, 15:19
Pohjustus:
Katsastuskonttorilla katsuri polkaisi jarrua sillä seurauksella, että edellisen omistajan hitsaus petti ja tanko joka jarrupolkimelta menee jarrupääsylinterille meni poikki. No, kaverin pajalle hitsaten hahlo takaisin tankoon. Sen jälkeen alkoivat ongelmat. Jarrut muuttuivat sellaisiksi, että painetta ei ollut heti vaan vasta kolmen polkaisun jälkeen. Nyt on jarrut ilmattu. Takajarrujen säätöventtiili on ilmattu.Aiemmin tuo venttiili on purettu ja putsattu ja herkistelty. Liinat on laitettu niin lähelle rumpuja kuin mahdollista. Mikään mäntä ei vuoda mistään. Kun paineet saa pumpattua niin poljin ei laske kun painetta pedaalilla pitää.
Ottiko tuo pääsylinteri itseensä sen tangon hitsauksesta? Vai mikä ihme noita jarruja alkoi vaivaamaan?
Leimalle kun ajoin niin jarrut toimivat ihan normaalisti.

Viisaita sanoja ja neuvoja kaivattaisiin! Tai siis lähinnä tuohon jarruongelmaan liittyviä!

junnu78
16.04.2010, 15:55
veikkaan pääsylkyn tiivisteen pettäneen...

Caddy
17.04.2010, 08:55
Minulla oli ongelmia suikan jarrujen kanssa aina kun se oli liikenteessä. Vaihtelin sylintereitä, tiivisteet laittelin pääsylkkyyn, mikään vain ei tuntunut auttavan. Purin paineensäätöhässäkän takaakin monta kertaa, enkä saanut koskaan jarruja toimimaan. Mutta autoa purkaessa sitten huomasin että siinä pelkääjän puolella konehuoneessa on on 2pätkää letkua jarruputkien välissä (rungon elämisen takia vissiin) Niin niissä oli molemmissa pahat pykimät ja olivat turvonneet kovasti jo! Epäilin siinä siiskin, että pari kolme polkasua menee ensin siihen, jotta saa ne letkut ääriään myöten täyteen :D Ne kannattanee tarkistella alkuun tässä ja sitten vasta kirota alkuperäiset jarruhäsmäkkeet alinpaan hel..... ja laitella eri auton jarrut

panzer
22.04.2010, 15:38
Nyt ei jaksa riittää ymmärrys!
Pääsylinteri vaihdettu, ilmaruuvit vaihdettu,uudet nesteet,jarrut ilmattu....ja edelleen tekee samaa! Huomenna pitäis taas leimalle tarjota. Mitäs raati ehdottaa?

Letkut ja putket on ehjiä,jarrusylkyt ei vuoda mistään. Liinat on tuotu mahd.lähelle rumpuja...

Nyt menee se pari kolme polkasua ennenkuin paineet tulee, sitten poljin pysyy kyllä paikallaan. Ei vajoa.:mad:

Rekisteröimätön
22.04.2010, 15:50
Letkuja ehdottaisin.

bluevan
22.04.2010, 15:56
Pääsikö se tangon pituus muuttumaan kenties hieman alkuperäistä pidemmäksi.
Jos pääsylinterin mäntä ei pääsekään "taka-asentoonsa".
Tuollainen nyt tuli mieleen mut en tiedä voisko se silti aiheuttaa tuota jarruttomuutta.

panzer
22.04.2010, 16:14
Tangon pituus on ihan orkkis ja myös orkkispolkimet joten "välityssuhteet" pitäisi olla ok.

panzer
22.04.2010, 18:17
Letkut käyty läpi nyt erätauolla ja hyviltä näyttivät.

Kankku
22.04.2010, 18:26
Letkut käyty läpi nyt erätauolla ja hyviltä näyttivät.

tarkista taka sylinterit liikkuvatko kummatkin männät kummallakin puolella.
meillä oli kumpaisestakin taka sylintereistä toinen mäntä jumissa ja samankaltaista vikaa

panzer
22.04.2010, 18:32
tarkista taka sylinterit liikkuvatko kummatkin männät kummallakin puolella.
meillä oli kumpaisestakin taka sylintereistä toinen mäntä jumissa ja samankaltaista vikaa

Ok! Tuo voisi tietty selittää takajarrujen heikkoudenkin! epäilin vain sitä jarrupaineesäädintä taka-akselille. Tuo kun on soattu ja muutenkin korkea ja se säätötanko oli aikas mutkalla.

PeteTurku
22.04.2010, 18:42
Tuki takajarru letkut vaikka lukkopihdeillä ja kokeile sit polkea. Jos toimii moitteetta niin vika on paikallistettu takapäähän.

panzer
22.04.2010, 19:37
Just taas tallista tuli ja tepsi johtaa...taidan mennä takas talliin!:mad:

Mulla on edelleen kutina että se jarrupaineensäätöventtiili imee ilmaa tai jotain. Ärsyttävä vika ja tietty vähän kiirepaikkaan.

Valko-bandiitti
22.04.2010, 20:29
Ilimaappa pääsylinteri kunnolla, jos siellä on ilmaa mäntien välissä niin tekkee se noin. Japsipääsylintereissä useasti kyljessä ruuvi jonka takana etummainen mäntä on, siitä ilmat pihalle.

UPO
22.04.2010, 21:36
Itellä oli sama vika. Korjaantui kun laitoin jarru tehostimen ja siinä mukana vaihtui tietysti pääsylinteri.

Tuoppo
22.04.2010, 22:40
ite otin korotuksen ja soan takia koko jarrupaine säätimen pois, ja hyvin on pelittäny.

panzer
23.04.2010, 10:41
Ei vain älli enää riitä. Ei tuossa pääsylinterissä ole mitään ilmaruuvia. Siellä on se lukitusruuvi alla. Nyt maksaisin jollekkin jos tuon kuntoon tänään saisin. Ei ole herkkua kipeänä veivata samoja ilmausruuveja kokoajan eestaas.

Kankku
23.04.2010, 10:44
Ei vain älli enää riitä. Ei tuossa pääsylinterissä ole mitään ilmaruuvia. Siellä on se lukitusruuvi alla. Nyt maksaisin jollekkin jos tuon kuntoon tänään saisin. Ei ole herkkua kipeänä veivata samoja ilmausruuveja kokoajan eestaas.

ne taka männät sit liikkui ihan hyvin vai?

panzer
23.04.2010, 11:19
Jep, ja ton lukkopihtikikan kokeilin. Ei vaikutusta.
Ilmaa sillä mun mielestä on mutta mistä se sinne tulee ja miksi se ei sieltä poistu. PRKL!

Teme
23.04.2010, 11:50
Säädä sitä tankoa polkimelta. Luultavasti liian lyhyt, voi kyllä olla liian pitkäkin.. se on aika tarkka siitä joskus.

panzer
23.04.2010, 14:35
Eipä ole säätöä siinä. Jollen irrota koko paskaa ja hitsaa jatkoa. MENI HERMOT tuohon laitokseen nyt. Leimalle ei enää ehdi tänään. Loppui sitämyöten kiirekin!

panzer
24.04.2010, 10:21
Jos polttaisin ja ryyppäisin niin olisin jo haudassa. Nyt vaan päätä pakottaa valtava vitutus. Kai tässä pitää lähtee ostaan tuohon pääsylkkyyn tiivisteitä. Saakohan tuohon jarrupaineensäätimeen tiivisteitä mistään? Mitäs jos sen poistais niin pitääkö siihen laittaa tilalle joku jakoblokki?

Offipiru
24.04.2010, 10:53
Mulla olis jouten se uuemman mallin klöntti siihe taka linjaan.

panzer
24.04.2010, 13:58
Mulla olis jouten se uuemman mallin klöntti siihe taka linjaan.

Hintaa ja yhteystietoja!

Rekisteröimätön
24.04.2010, 18:09
Pistin privaa

T: offipiru nyymi

HRD
24.04.2010, 23:28
Ite heitin ajat sitte sen säätimen mäkeen ja laitoin takapiiriin "ruuvista" säädettävän mallin.

Reetu
24.04.2010, 23:38
Ite heitin ajat sitte sen säätimen mäkeen ja laitoin takapiiriin "ruuvista" säädettävän mallin.

Asia ei minulle millään tapaa kuulu, mutta kysympä silti... millä systeemillä ilmasit?

Itellä oli suikassa samat oireet aikanaan (kun siinä oli vielä akselit), ja kyllä syyllinen oli ilma.

puumis
12.09.2010, 19:37
Asia ei minulle millään tapaa kuulu, mutta kysympä silti... millä systeemillä ilmasit?

Itellä oli suikassa samat oireet aikanaan (kun siinä oli vielä akselit), ja kyllä syyllinen oli ilma.

Mikä on oikea tapa ilmata? Kuulin että kauimmaisesta (suhteessa pääsylinteriin) venttiilistä aloitetaan ja siitä järjestyksessä. Mä oon nyt ilmaillu kohta litran nestettä kahdella eri taktiikalla; Pumpataan täyteen ja sitte ruuvi auki ja toinen tapa, jarrupoljin kerran pohjaan ja ruuvi auki jne jne. Kumpikaan ei auta!

Ei paskempia jarruja oo varmaan keksitty kun mitä nuo suzukin on!