View Full Version : VOI POISTAA!!!!!!!!
Terseppä terse!
Etupäähän voi soveltaa lehtiä takapakoista, jotka ovat reippaasti käyrempiä kuin etupakat. Omassa vehkeessä on etujouset toteutettu niin, että kaksi ylintä lehteä ovat alkuperäisistä etupakoista, loput nelivedon ja takavedon takapakkojen lehtiä sopiviin mittoihin pätkittynä, jolloin korotusta tuli ~60mm ja ulosjousto parani toiseen potenssiin. Tällöin eteen kannattaa laittaa pidemmät iskarit, vaikka Motonetin HJ60 iskarit (44-4078) jotka ovat saman mittaiset kuin hiluxin 3" korotusiskarit eikä hinta päätä huimaa (~30e/kpl).
Takapakkoihin voi olla vaikeampi löytää käyrempiä lateja muista vehkeistä, joten jos halvalla haluaa päästä niin jousia voi koittaa takoa ja laittaa pidempää riipuketta. Iskareiksi voi takanakin soveltaa HJ:n iskareita ( motonetin tuotekoodi 44-4012). Hinta sama ~30e/kpl ja pituus ??cm hiluxin iskareita pidempi. Jos mitta ei vieläkään riitä niin kiinnityspisteitä voi muuttaa aavistuksen lähemmäksi toisiaan.
Noista voi ainakin aloittaa...
EDIT: Eipä nuo takaiskarit ollutkaan sen pidemmät kuin mitkä tuossa omassa kikkareessa oli jo valmiina paikallaan...?
Jos halua pitkiä lehti pakkoja niin pisin on 63" tuuman chevy. Nämä on paljon käytetty USA:ssa. Saa varmasti jostain autoromulta edullisesti.
Tässä on yks linkki: http://forum.ih8mud.com/79-95-toyota-truck-tech/142052-my-63-chevy-spring-swap.html
Toinen: http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?s=&threadid=20665
Ilmeisesti noita on siis ollu Chevyn ja Gmc:n 1/2- ja 3/4ton lava-auton alla, entäs onko noita ollu maastureiden alla? Eivät ole Suomen purkamoilla niin yleisiä, jotta uusienkin ostopaikat olisi kiinnostavia kuulla?
Ittellä on omen pakat 110 hiluksissa. On suht vetreät ja kivasti progressiiviset kuormallakin,on ollu jonkun vuoden ja ei oo kuoleentunut juuri lainkaan. Huonona puolena akselin kiertymis ilmiö kiihdytyksissä ja jarrutuksissa. Neli veto päällä ongelmaa ei oo ku etupää on jäykkä kiertymisen suhteen ja sama 65 hilussaku siin on se reaktiotanko edessä. Periaatteessa rasittaa periä kun takapää on vetelä ja etupää ei anna periksi,pitäs olla se reaktio tanko takanakin. Mut jos tekee tangot ja hommaa uudet pakat tai yhdistelee ne jostain ja tekee uudet korvat ni eikös olis jo helpompi vaihtaa kierrejousiin? itse laitan taakse kiertarit ja tietenki tukivarret ni poistuu moni ongelma. Vai onko jokin erikoinen syy pysyä lehtipakoissa?
Kustannukset lähinnä rajoittaa kierrejousiin siirtymistä. Jos pelkillä parinsadan lehtijousilla ja motonetin satasen iskaripaketilla selviäisi niin vielä rakentelubudjetti voisi venyä korottamiseen, mutta ei kyllä paljoa enempi tähän palaan saisi maksaa.
Ei kyllä ole oikein tarkkaa käryä noihin sopivista jousista/niiden hinnoista? Varmaan samoja Hj60 iskareita voisi vieterienkin kanssa käyttää, vai pitäiskö siihen sitten jo olla jotain Ranchero vai mikä se merkki oli pitempi-iskuisia iskareita laittamassa? Tukivarsien rakentaminen toki onnistuu kotitallissa, jotta niistä ei isoa laskua tulisi.