PDA

View Full Version : Paha käry koneremontin jälkeen


Rekisteröimätön
11.04.2010, 13:03
Läjään tehty miltei täydellinen koneremontti,vain männät jätetty uusimatta.Tehtiinkö paha virhe???

Ei pitänyt olla suuremmalti väljä,joten hoonaus ja meännänrenkiden vaihto.Nyt kumminkin jo pienen ajon jälkeen alkaa käryämään kuin öljypoltin,mutta ei päästä savua yhtään.Onko kellään kokemuksia samanlaisesta tilanteesta?Meneekö männät vaihtoon vai voiko pata hioutua kohdalleen vai onko jotain muuta mistä vikaa voi vielä lähteä hakemaan???

pee
11.04.2010, 13:05
selitäpä tätä vähän kansantajuisemmin:

"käryämään kuin öljypoltin,mutta ei päästä savua yhtään"

tokihan hoonaus ja renkaat vähän asettuu, mutta oliks mäntien rengasurat kuinka mitoissaan ?

Rekisteröimätön
11.04.2010, 13:10
Eli pakokaasu haisee todella pahalle,aivan kuin polttaisi pelkkää öljyä mutta kone ei savuta yhtään missän vaiheessa.Urat oli ok

pee
11.04.2010, 13:12
putki puolillaa vettä, öljyä ja paskaa... aja kuumaks ja kato uusiks

toinen hyvä vaihtoehto on suuttimien kiukuttelu...

onks savu harmaata sinistä vai mustaa ? käykö nätisti vai rykiikö ?

Rekisteröimätön
11.04.2010, 13:16
Eli niinkuin sanoin,kone ei savuta,haisee vain todella pahalle.Suuttimet käytettiin penkissä ja niihin vaihdettiin uudet kärjet

Tikri
11.04.2010, 13:27
Terve.Eli aloitin viestiketjun ja nyt sain rekisteröityä itseni tänne kun jotain on tullut aikaisemmin kirjoitettua nimettömänä.Eli autona toyota LJ70 -86,mitä on nyt aloiteltu pikkuhiljaa laittelemaan.Pieniä vastoinkäymisiä vain.Kuvia on otettu paljon ja niitä laittelen kunham menee kuvien liittäminen jollain tavalla jakeluun.Jonkun kuvan sain profiiliin laitettua mutta viestiin lisääminen vaatii vielä aikaa kun tuntuu äkkisiltään hieman monimutkaiselta.

Jani E
11.04.2010, 13:42
jos on pakoputkesta sellasta tuoreen öljyn hajua niin luultavasti loppuu kun on ajettu muutama tonni. näin ainakin kävi oman moottori rempan jälkeen.

aslakki
11.04.2010, 14:34
ot: onx täs iso fööni kyljessä?

Arpe
11.04.2010, 17:10
Mittasitteko sylinterit?? Jos sylintereissä on liikaa soikeutta ei uusi täysin pyöreä männänregas tiivistä kunnolla. Voi olla että vanha sylinteriin sovittunut rengas toimi paremmin.
Vanhoja traktorin moottoreita halvalla elvyttäessä joskus törmätty samaan ilmiöön.
Sovittuu kyllä ja alkaa ajastaan pitämään,mutta kiusallisen hitaasti.

Tikri
11.04.2010, 20:01
Turboksi garrett gt32.Ei varmaan ole soikeutta mitattu.Toivotaan että käry häviää.On ollut koko homma aika tuskien taival...

Jarppe
11.04.2010, 21:39
jos hoonauksen tekee väärin niin samat oireet eli jos hoonauksen jäljet jotain muuta kuin se 45astetta.siitä ei tietoa että kuinka paljon tosta voi heittää mutta tietääkseni ei paljoa.

Mappe
11.04.2010, 22:15
Mulla haisi suzukin kone aluksi kun kasatessa käytin aikas reippaasti semmosta jäykkää asennusöljyä. Hävis muutaman tunnin koneen käyttämisen jälkeen.

-MaTTi-
11.04.2010, 23:39
Eli pakokaasu haisee todella pahalle,aivan kuin polttaisi pelkkää öljyä mutta kone ei savuta yhtään missän vaiheessa.Urat oli ok

No kuluttaako öljyä?

Tikri
13.04.2010, 15:39
Ei vie öljyä.Ja oli velmies hoonauksen jälkeen mitannut sylinterit,ei mainittavaa soikeutta.Autolla nyt ajettu reilu 300 km ja käry vain jatkuu.ja aika mainittavan pahana.Mutta todellakin ihme ja kumma,ei savuta!

Jouni_S
13.04.2010, 16:05
Seisoko auto kuinka kauan koneremontin aikana?Jos olis dieseli päässyt huonoksi ja sen takia käryttää?

Tikri
13.04.2010, 16:45
Ei seisonut kuin muutaman viikon.Alan jo epäilemään itse että ei tuurillani ole kohta muuta vaihtoehtoa kuin ottaa kone uudestaan auki ja porauttaa ja uusien mäntien ostoon...

Tikri
13.04.2010, 17:19
Eli tällaista jälkeä
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2945&pictureid=56992

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2945&pictureid=56993

Jani E
13.04.2010, 17:46
olikos se että hoonausjälki pitäis olla noin 45astetta. jos on vaakampi kuluttaa herkemmin öljyä, ja jos pystympi ohipuhallus suurempaa.

ajele vaan rauhassa tonni...pari lisää ja mieti vasta sitten uudelleen aukiottoa!

Sutsu
13.04.2010, 18:02
Siellähän on maalailtu hihnapyöriä ja vähän muutakin. Nehän siellä nyt käryää ja käry loppuu ku ruoste valtaa alaa.:D

noniin
13.04.2010, 18:07
Täydellisen tietämättömyyden suomalla itsevarmuudella sanoisin että lisää kilometrejä koneeseen. Jos ei mene nesteet sekaisin, tai katoa jonnekin eikä kuulu kilinöitä koneesta niin kovaa ajoa vaan. Haju poistuu aikanaan ja jos ei niin sitten kone auki. Mutta jos muita oireita niin ota auki samantien.

hunter hdj
13.04.2010, 19:06
Ennen kun suunnittelet uudelleen purkua,tee ihmees %ohivuotomittaus hehkutulpan reijän kautta.Nii et turhaan pura ehjää konetta jos näin on.7 bar paineilmaa lämpöiseen pyttyyn ykk, niin johan vuodot paljastuu.

mappe4x4
13.04.2010, 20:32
voi kyllä minustaki johtua nuista maalauksista.. mitä maalia käytit?

-MaTTi-
13.04.2010, 22:53
Ei vie öljyä.Ja oli velmies hoonauksen jälkeen mitannut sylinterit,ei mainittavaa soikeutta.Autolla nyt ajettu reilu 300 km ja käry vain jatkuu.ja aika mainittavan pahana.Mutta todellakin ihme ja kumma,ei savuta!

Joku nyt ei tässä yhtälössä natsaa... Ei savuta, ei kuluta öljyä, mutta käryää. Eiköhän se kohta ala tikussa näkymään että öljyä kuluu, eihän se savu ilmasta tule, jotain palaa. Tässä tapauksessa varmaankin sitten öljyä. Mitäs lientä öljyksi on laitettu? Kokeiles aluksi vaihtaa jotain aivan toisentyyppistä öljyä, vaikka jotain yksaste 30W. Kesähän tässä on jo tulossa, ajelet tolla koneen sisään niin eiköhän se oo siinä. Jos ei tollasella paksulla kesäöljyllä käry vähene, niin johan on kumma.

Tikri
14.04.2010, 14:56
Nyt kävi yhtälö toimimaan!Mutta ei positiivisesti.Reilu mittatikun väli öljyä satasella,sinistä savua käynnistettäessä,ei lämpösenä.Ja alussa ei mitään,pahenee koko ajan joten ajokilometrien lisäämisen en usko parantavan tilannetta...Hermot meni....

Tikri
14.04.2010, 15:17
Entäs hei...Tuli mieleen.Ohjekirja antaa öljyntäyttömääräksi 5,8 litraa.Velmies asentaessaan konetta ihmetteli kun ei 6 litraa riitä ja laittoi 7.Ja vielä jäi vajaaksi.Nyt sitten ku itse laitoin öljymäärän täyteen niin alkoi myös sinistä savua tulla.Öljytikun putki oli kuulemma taipuillut asentaessa,joten olisiko mahdollista että tikku näyttää nyt väärin ja kun koneessa on liikaa öljyä se puskee sen väkisin pois???

mappe4x4
14.04.2010, 15:40
paljon mahdollista. yleensä syy ja seurauskin löytyy ku vetää mietintä myssyn tarpeeksi syvälle päähän :D

BJ-40/76
14.04.2010, 21:36
No, tämä öljysuihkujen venttiilien jousien katkeaminen (mm. 2L srj.) on kyllä jo moneen kertaan kerrottu,
mutta jankataan vielä: Se mäntien öljyjäähdytyksen suihkuputken kiinnitysruuvi ei ole pelkkä passiivinen
osa, siinä on jousikuormitteinen venttiili, joka päästää mäntien jäähdytykseen (ja mm.mäntien voiteluun...)
öljysuihkun kun öljynpaine ylittää rajan (ulkomuistista suuruusluokkaa.1,5 kg/cm2).

ja kun esim. 1. ja 3. sylinteristä k.o jousi on poikki, niin tyhjäkäynnillä esim. 0,4kg paineilla 1. ja 3. sylinteri
ui öljyssä, vastaavasti 2. ja 4. saa voitelua vaan 0,4kg paineella kampiakselin kaulalta.

Jos k.o kone on juuri rempattu,( ja sitä sisäänkäytetään tyhjäkäynnillä,) niin odotettavissa ongelmia.

Olen aiheesta kirjoittanut jo aiemmin, mutta olenko ainut joka k.o ongelmaan on törmännyt?

JOTEN: jos joku on tutkinut noita -80 luvun tojotien paineventtiilien kuntoa, vois vaikka pistää yv
(jos k.o ongelma rajoittuu vain ouluun)

p.s sama venttiili hdj-80 ja siinä ei ole minulle ilmennyt ongelmia.

-jari-

RIPAX
16.04.2010, 22:36
mul on kans täysremppa meneillään saman moiseen pahkaan,saa nähä mitä siit tulee. Nii,se viel et onhan se öljyn paluu turbolta riittävän sutjakka? Ainaki semmonen 12mm reikä pitää olla letkussa ja esteetön lorina öljypohjaan. Jos ei oo ni tunkee öljyn turbon tiivisteistä pakoputkeen.

Tikri
28.04.2010, 21:51
Nyt on ohivuotomittaus tehty mutta olisi pitänyt ottaa selvää enemmän ennenkuin teki.Eli ei tullut katsottua minkä verran olisi ollut hävikkiä kun lopettaa paineen annon sylinteriin...Mutta koko ajan kun meni painetta reilu 7bar,oli ohivuoto kaikissa sylintereissä 10-12 % luokkaa.Onko tästä mitään viitettä mihinkään suuntaan vai kannattaako tehdä uusiksi?