Kirjaudu sisään

View Full Version : Räjäytyskuvia HJn etuperästä / navasta


kany
10.12.2004, 13:11
Tulevaa remonttia varten olis hyvä saada kuvia tuosta HJ61:n navan rakenteesta jos sellasta jollain olis. Räjjäytyskuvat, valokuvat, tjsp. mistä rakenne selviää. Tarkoitus selvitää (ja korjata) miksi öljy kastelee eturenkaan sisälaidat. Muitten kirjoituksia hakemalla ymmärsin että se vois olla vetoakselin stefa - mutta mitä muuta sinne kannattaa samalla vaihtaa tai tarkistaa ja ennenkaikkea miten tuo homma tehdään. Ja oliko nyt niin että alkuperäis osat on parhaat tässä rempassa?

MK
10.12.2004, 13:18
Tossa alkuun muutama:

http://www.birfield.com/downloads-cat-1.html

http://www.birfield.com/~morgan/tech/axle/index.html



Edited by - MK on 10/12/2004 13:19:55

JF
10.12.2004, 14:07
Kuinka paljon autolla on ajettu? Se tavallinen 500 tkm? Onko tietoa hinaus/auraus/tms. rasittavasta käytöstä? Ovatko edelliset omistajat huruutelleet napalukot kiinni kesät talvet? Naputtaako murrokset käännettäessä jyrkästi neliveto päällä?

Jos yhtään epäilyttää, niin kannattaa melkein samantien heittää sinne uudet murrokset tai vähintään se messinkiholkki jota vasten murros jatkuvasti kihnaa pyöriessään. Jos holkki on kovin kulunut, ei akseli ole samankeskinen tiivisteen kanssa, ja tiivisteen vaihto on aika turhaa hommaa.

Se öljy on tosiaan peräisin vetopyörästöstä, jos sitä on pidemmän aikaa valunut, on todennäköisesti peräkin täynnä puuromaista kokkelia kun sitä vaseliinia kulkeutuu herkästi sillekin puolen. Sinne kannattaa sitten vaihtaa uudet öljyt samalla vaivalla.

Napaa aukoessa ei sitten kannata alentua väkivaltaan (napalukon rungon vasaroimininen) kun on sivistyneitäkin keinoja pinnapulttien kartioprikkojen avaamiseksi. Yksinkertaisimmillaan joku messinkituurna tms. terästä pehmeämpi palikka jonka kautta vaan lyödään vasaralla terävin napautuksin pinnapultin päitä (kupolimutterit vaan ensin pois). Näin kiilaprikat korkkaa (ehkä) nätisti irti. Jos haluaa pelata varman päälle, voi mutterit ottaa pois jo vaikka päivää aiemmin ja suihkutella rost-offia koloihin ja nopea uusintakäsittely ennen toimenpiteisiin ryhtymistä.

Olen myös kuullut jännästä tavasta vaihtaa murros tai se tiiviste, jossa irroitetaan koko kääntyvä osa olka-akseliltaan. En ole vielä kokeillut, täytynee jossain vaiheessa. Tietysti näin ei pääse käsiksi siihen messinkiholkkiin, joten...

mikjus
10.12.2004, 15:18
quote:
Olen myös kuullut jännästä tavasta vaihtaa murros tai se tiiviste, jossa irroitetaan koko kääntyvä osa olka-akseliltaan. En ole vielä kokeillut, täytynee jossain vaiheessa. Tietysti näin ei pääse käsiksi siihen messinkiholkkiin, joten...


Joo toihan onnistuu siis kun irrottaa navasta jarruletkun/putken ja pulttaa ylhäältä ja alhaalta yhteensä 8kpl muttereita auki jotka pitää laakerilätkiä ja ohjausvarsia kii. Sit vaan lätkät ylös (ja niis on ylhäällä kans sellaset kivat kartioholkit) jolloin laakerit vapautuu ja kun murros käännetään oikeaan asentoon niin koko navan voi vetää vetareineen pihalle. Olen tehnyt tälleen ainaki pari eri kertaan kun on tehty SOA. En kyllä tiedä onko toi sitten kovin järkevä tapa jos niitä ei muuten tarviis irrottaa kun niihin laakereihin pitäs saada joku esijännitys vedettyy.

- http://www.G-69.tk -

kivinen
10.12.2004, 20:25
quote:

Joo toihan onnistuu siis kun irrottaa navasta jarruletkun/putken ja pulttaa ylhäältä ja alhaalta yhteensä 8kpl muttereita auki jotka pitää laakerilätkiä ja ohjausvarsia kii. Sit vaan lätkät ylös (ja niis on ylhäällä kans sellaset kivat kartioholkit) jolloin laakerit vapautuu ja kun murros käännetään oikeaan asentoon niin koko navan voi vetää vetareineen pihalle. Olen tehnyt tälleen ainaki pari eri kertaan kun on tehty SOA. En kyllä tiedä onko toi sitten kovin järkevä tapa jos niitä ei muuten tarviis irrottaa kun niihin laakereihin pitäs saada joku esijännitys vedettyy.

- http://www.G-69.tk -


Ei muuton tarvi irrottaa sitä alempaa "laakerilätkää" ja pitkällä jarruletkulla (levyjarru) ei tarvii irrottaa edes jarruletkua. HJ:n vakio hilkkeistä en tiiä, mutta sinne voi vaihtaa Hiluxin pitkän letkun. Fiiliksen vuoksi olen itse ottanut sen huopatiivisteen sieltä takaa irti kun se voi muuttaa muotoaan irrotuksessa tai peräti hajota.
Homma toimii murroksen vaihdossa niin, että napalukkoa purkaa sen verran, että saa murroksen sokan auki. Navan saa vedettyä irti siten, että murros jää akseliputkeen.

www.alanmiehet.com Sinne ne kaikki hyvät lintat menneet on.

mikjus
10.12.2004, 22:03
quote:
En kyllä tiedä onko toi sitten kovin järkevä tapa jos niitä ei muuten tarviis irrottaa kun niihin laakereihin pitäs saada joku esijännitys vedettyy.


Jaa taas puhuin ihan paskaa sillä ne shimmilevythän sen esijännityksen määrää.

- http://www.G-69.tk -

kivinen
11.12.2004, 11:19
quote:

Ei muuton tarvi irrottaa sitä alempaa "laakerilätkää" ja pitkällä jarruletkulla (levyjarru) ei tarvii irrottaa edes jarruletkua. HJ:n vakio hilkkeistä en tiiä, mutta sinne voi vaihtaa Hiluxin pitkän letkun. Fiiliksen vuoksi olen itse ottanut sen huopatiivisteen sieltä takaa irti kun se voi muuttaa muotoaan irrotuksessa tai peräti hajota.
Homma toimii murroksen vaihdossa niin, että napalukkoa purkaa sen verran, että saa murroksen sokan auki. Navan saa vedettyä irti siten, että murros jää akseliputkeen.

www.alanmiehet.com Sinne ne kaikki hyvät lintat menneet on.

On vähän tajunnan virtaa tossa tekstissä. Asia hukkuu ja puolet jääny pois.

Eli navan irrotus käy yllä olevalla tavalla, vain jos haluaa jättää murroksen kiinni akseliputkeen. Jos murroksen sokkaa ei irrota napalukon alta, pitää ottaa jarruletku irti, jotta navan saa vedettyä suoraan ulos vetareineen kaikkineen. Tarkoitus oli sanoa tässä kohtaa vielä, että itse en tykkää ilmata jarruja, joten irrotan mielummin jarrusatulan navasta. Lisäksi huopatiiviste on pakko irrottaa jos ottaa vain yläpuolisen laakerilätkän/ohjausvarren, ei taida muutoin mahtua liikkumaan tarpeeksi.

Nyt näyttää jo vähän loogisemmalta.


www.alanmiehet.com Sinne ne kaikki hyvät lintat menneet on.

offirauta
16.09.2007, 19:34
Pitäs shimmat olkatapin laakerit suurinpiirtein kohalle mut ku ei ole mitään hajua kuinka paljon laittaa lätkiä alapuolelle että sais keskitettyä sen. Muistelen että oisin jossain nähnyt kuvat jossa vaan raakasti annettiin mitta paljonko piti olla akselin ja kääntökuulan välissa siis siellä alapuolella vai meneekö vaan mittamalla ylä ja ala puolet ja toivoa et on keskellä. Autohan oli HJ-60



Edited by - offirauta on 16/09/2007 20:35:09

Käyttäjä
16.09.2007, 20:17
Laita samat shimmit sinne mitkä siellä olikin ja zoomaile sitten ja kokeile navan vastus käännettäessä...

- - - - - - - - - - - - -
#perillepääsy ei ole itsetarkoitus vaan matkanteko#
SLCK Member #51
kayttaja"at"offipalsta.com
http://www.4x4cup.com/
www.slck.net

http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/Kayttaja-sig.png

offirauta
16.09.2007, 20:43
Siinä se ongelma kohta onkin kun romut on ollu lihalaatikossa ispiraatiota odottamassa ja ne on menny sekasin et ei oo mitään hajua alkuperäisestä järjestyksestä.

snööri
16.09.2007, 22:07
Olisiko tästä apua rakenteen suhteen...
http://www.4x4.dk/billeder/billeder/Diverse/HJ61/index.html

17.09.2007, 11:24
Tässä topikissa taitaa olla kuva siitä simmaus työkalusta jota tarvis.
http://forum.ih8mud.com/showthread.php?t=72996&highlight=knuckle+shim
Muistelen vaan et oisin jossain nähnyt jonku teesseitsemiehen konstin jossa tönärillä mittailemalla kuulan ois saanu keskitettyä aikalailla lähelle(kelpais tämäkin konsti kun ei ole mitään hajua alkuperäisistä simmeistä).

Offirauta nyypinä

Note! This message was posted anonymously!

mikjus
17.09.2007, 12:10
Muistaakseni pääsääntöisesti tehdasshimmit on ollut kaikissa akseleissa ollut samalla tavalla tyyliin ylhäällä yks paksu + ohut mutta mitähän siellä alhaalla sitten on ollut? Olen aina laittanut vakiosimmit takas niinkuin ne on olleet ja hyvin on toiminut.

offirauta
17.09.2007, 14:59
Löysin tommosen linkin
http://www.ncttora.com/fsm/index.html
Näyttäs olevan 4 runnerin ohje mut käsittääkseni sama kääntökuula ku hojossa. Näyttää melko helpolta tuo simmitys oikeilla vehkeillä.sivut on muuten 601 ja 602 et ei tarvi kaikkia selata läpi
Mut eikö tuosta vois aika helpolla itekki tehdä tuollaisen työkalun (olettaen että omistaa sorvin)kaikki mitat saa akselista vai onko taas mielikuvitus juossu järkeä nopeammin.



Edited by - offirauta on 17/09/2007 16:06:19