View Full Version : Moottorisaha taitajia palstalla?
räyhäracing
06.04.2010, 21:56
Eli ongelma on se että en saa sachs:in dolmaria säätöihin. Kun sen saa laulaan kunnolla ja päästää kaasusta irti ni sehän sammuu justiinsa. Ja sitten kun saa käymään nätisti tyhjää niin sitte se ei ota jenkaa :mad: Muovi sihdin putsasin,ilman putsarista otin sisukset vitordikseen ja kaasarinkin purin atomeiksi eikä vieläkään pelitä. Löysin tuon romun keräyksestä enkä enää ihmettele miksi :D
joskus tuli pienkonehuollossa oltua kesäduunis.. useimmiten lähti kalvokaasuttimella oleva vehje kun vehje pelittää, kun vaihto uuden kalvon, eli siitä lähtisin aluks liikenteesee... ja sit tietty uus tulppa ja uudet gasot tankkii!
Hupsvarnassa on ainakin kaasarin perussäätö kun molemmat ruuvit kiinni ja siitä 1,5 kierrosta auki,en tiedä oisko muissa merkeissä sitten sama.
Ja tankin imuletku kannattaa tsekata..
Rekisteröimätön
07.04.2010, 06:38
voisi olla ne kalvot ,leikannut kiinni
kampiakselin tiivisteet vuotaa
kaasuttimen ja pytyn välinen tiivistys
tulobensaletkussa ilmavuoto
äänenvaimemtimen kipinäverkko tukossa
räyhäracing
07.04.2010, 07:54
voisi olla ne kalvot ,leikannut kiinni
kampiakselin tiivisteet vuotaa
kaasuttimen ja pytyn välinen tiivistys
tulobensaletkussa ilmavuoto
äänenvaimemtimen kipinäverkko tukossa
Kalvot on päällisin puolin eheät ja mäntä+renkaat oli kuin uudet imuaukosta kattottuna,tiivisteetkin oli hyvät. Täytyy kattoo vielä toi änkkäri ja gason suodatin.
Rekisteröimätön
07.04.2010, 08:01
kurkkaa mäntää pakoaukon puolelta
Mulla oli kans pitkä tappelu mun raivaussahan kanssa. Eilen sain viimeseltä käyntiin. Vaihdoin viimekesänä kalvot kaasariin ja putsasin tankin ja siivilän ja kaikkee, mut se vaan kävi hetken, kierroksilla, tai sit ei lähtenyt ollenkaan käyntiin.
Eilispäivänä otin hussea sarvista ja purin koko paskan, noin miljoonannen kerran. siinä pytyn ja kaasarin välissä on sellanen bakeliitti tms. imukurkku, mä otin ja hioin sen pöydällä santapaperia vasten et se tuli varmasti suoraks, ja kas kummaa, se autto! eli siinä oli varmaan pikkanen käyristymä tai sellanen ja se hori ilmaa sieltä kaasarin ja pytyn välistä?
En sitte tiiä oliks tästä sulle apua, mut eti tietoa guuglesta, siinä on kummiskii tillotsonin kaasari, eikö? tietoa löytyy vähintään hyvin..
moggirange
07.04.2010, 16:03
Yleisin vika on pensalekussa. Akselitiivisteet myös tuppaavat vuotamaan kauemmin varastoitaessa. Tämä on helppo kokeilla siten, että muuttuuko tyhjäkäynti laitettaessa saha kyljelleen molemmin puolin?
Suuttimien säätö: Säädä moottoria lähempänä olevasta suuttimesta tyhjäkäynti silleen että käy kovimmilla kierroksilla ja senjälkeen säädä tyhjäkäyntiruuvista (se joka vastaa kaasuakseliin) tyhjäkäynti sopivaksi.
Seuraavaksi kaasuliipasin pohjaan ja siitä moottoria kauempana olevasta suuttimesta väännät kovimmat kierrokset mitä siitä löytyy ja siitä vielä hieman aukipäin silleen että vähän hiipuu ne kovimmat kierrokset. Lopuksi vielä tyhjäkäynti ruuvista säätelet niin ettei terä pyöri tyhjäkäynnillä.
Tyhjäkäyntisuutinta säädät sitten tarpeenmukaan hyttyykö vai tukehtuuko kiihdyttäessä.
Ei voi olla ISOA vikaa niin PIENESSÄ laitteessa:D:D:D:D:D
Bensaletku kannattaa vaihtaa heti kärkeen.
¤Offi-Osku¤
07.04.2010, 19:59
Joo bensaletkuu itekkin suosittelen tutkiin/vaihtaan ja koko matkalta myös tankin sisältä.
räyhäracing
07.04.2010, 20:32
Ei voi olla ISOA vikaa niin PIENESSÄ laitteessa:D:D:D:D:D
Juu ei,mulla on aina ollu periaate se että kyllä sen pitäis käydä kun kipinäkin tulee :rolleyes: Huomenna sitten palasiksi taas,tänään en kerenny kattoon kun toi JONSERETTI pelaa niin komiasti että puuta kaatuu yhtenä kyrpänä HJ:ta apuna käyttäen :D
Mulla sippas hussesta sähköpuola. Kävi kyllä jonkinlaista tyhjäkäyntiä, mutta ei ottanu yhtään jenkaa. Hetken aikaa sai ihmetellä ja tehä kaasarisulkeisia. Puolan vaihdon jälkeen rupes laullaan.
räyhäracing
08.04.2010, 21:06
Kolmannen kerran kaasari auki,oli jostain tullu se pikkunen metallisihti täyteen saha jauhoa. Huomenna uudet tiivisteet ja kattotaan mitä tapahtuu.
petroman
08.04.2010, 22:52
Joo... oli dolmarin kanssa mullakin ongelmia.Meni pari vuotta purkaessa,säätäessä ja ihmetellessä. Kunnes se prkle teki tenät väärällä hetkellä.
Hoitomuoto silloin muuttui: Kun sain paskan käyntiin pitkän nyhtämisen jälkeen niin liipaisin pohjaan ja täysillä kierroksilla pelto-ojaan,jossa vesi teki temppunsa. Viimeistelynä keskikokoinen fiskars käteen ja dolmari pienen pieniksi paloiksi, kaupan kautta uusi saha(erimerkkinen) kainalossa kotiin teroittamaan kirvestä.
Hoito tepsi,sahaa ei ole tarvinnut säätää sen jälkeen.
Töikseen on tullu muutama vuosi pelattua Hussen ja dollen kaa
santikko
10.04.2010, 17:18
putpolta putki auki,
vaihda kalvot, tulppa ja ilmanputsari.
tsekkaa ettei pensaletkut oo murteimella
säädöt 1,5kierrosta kumpaakin alkuun, ja siitä tuntumalla.
jos ei auta, niin on joko leikannut kii, puola rikki tai kampiakselin laakeri tai stefa vuotaa.
räyhäracing
11.04.2010, 22:52
Ei auttanut tiivisteitten vaihto,ostin uuden imanputsarinkin. Mutta ilmalentoa se jo otti aika rivakkaasti:D Tarttee kattoa vielä ne kampuran tiivisteet/stefat mikkä sielä sitten onkaan,sittenhän sen voi käsitellä sillä fiskarssilaisella hyvin mielin kun siihen on upottanut tarpeeksi rahaa. Ja voi sen jälkeen vannoa saman valan kun pikku poikana yhden bemarin kohdalla että oli ensimmäinen ja viiminen lajiaan meirän tontilla.:mad:
Ei auttanut tiivisteitten vaihto,ostin uuden imanputsarinkin. Mutta ilmalentoa se jo otti aika rivakkaasti:D Tarttee kattoa vielä ne kampuran tiivisteet/stefat mikkä sielä sitten onkaan,sittenhän sen voi käsitellä sillä fiskarssilaisella hyvin mielin kun siihen on upottanut tarpeeksi rahaa. Ja voi sen jälkeen vannoa saman valan kun pikku poikana yhden bemarin kohdalla että oli ensimmäinen ja viiminen lajiaan meirän tontilla.:mad:
Äläppä vielä hermostu, laita postissa tankit tyhjänä meille, kustannusarvio on ilmainen.
Tietysti siihen tulee ne postikulut hin´taan lisää ja varaosat ja työveloitus.
Uskoisin että korjauskustannus ei ole kovin suuri.
Oletko irroittanut pakoputken ja katsonut ettei ole naarmuja männässä ja sylinterissä, jos on niin ei ole korjaaminen kannattavaa. Otappa yhteyttä
Akselitiivisteet myös tuppaavat vuotamaan kauemmin varastoitaessa. Tämä on helppo kokeilla siten, että muuttuuko tyhjäkäynti laitettaessa saha kyljelleen molemmin puolin?
toi tiiviste kun menee oikein huonoks nii ei käynnistykään enää kun kyljellään:confused:
mulla oli toi akselitiivisteet menny stillissä. sahailin sit yhden kesän saha aina toiselle puolelle kylellään
käynnistys naru oli enää 20cm ja jarru lukittu nippusiteellä. mutta kun meni öljypumppu paskaks mä luovutin
ja vaihdoin sahaa toiseen yhtä huonoon ja nyt meni siitäkin akselitiiviste :eek:
On ihan pakko vastata, toi kyljelleen kääntö ei meinaa sitä että kun tyhjäkäynti muuttuu, niin siitä sahasta on akselin tiivisteet paskana. Yleensä se vika on "väärin " säädetty kaasari, sylinterin tiiviste tai imukurkun vuoto ja viimeisenä tulee akselin tiivisteet. Olen itse ollut muutaman vuoden moottorisahan kehitystyössä mukana tehtaan omien suunnitelijoiden ja testaajien kanssa ja on tutkittu häiriöitä tyhjakäynnissä, tehoissa vääntökäyrissä ja monessa muusssakin ihmeellisessä asiassa jota ei tulis ikinä edes mieleen.
Joten älkää nyt ihmeessä heittäkö niitä sahoja männikköön jos on joikin käyntihäiriö ja sahan sylinteri ja mäntä on ehjiä, ne on satavarmasti kumminkin toimivia pelejä, jotka kannattaa korjata tai ostaa aina samanlaisen tilalle jos ei mielenkiinto riitä, ompahan ainakin varaosat vanhasta jäljellä.
Dolmarin perussäätö 2007 ja sitä vanhemmissa on 1 kierros molempia suuttimia auki. silloin saha lähtee käyntiin ja pellaa jollain tavoin SIIS ainostaan säätö jotta saha saadaan käymään, sen jälkeen ajetaa saha kuumaksi ja tehdään uudetaan ns. työsäätö ja se on melkein joka sahassa vähän erinlainen, johtuen monista eri asoista.(nykysäädöt voi olla jopa 5 kierrosta suuttimet auki)
Dollen ja Hussen ja jonssen eduksi voi sanoa laadun tasaisuus, ei ole hemmetin kauheita eroja laadussa.
Tehtaalla kasaajan huolellisuus on ensisijaisessa arvossa. Esim. Dollen sahoista löytyy aina 2 leimaa kasaajan nimikirjaimet tai kasaajan numero ja koekäyttäjän numero. Mitä enemmän leimoja pohjasta löytyy, sen huonompi yksilö 5 leimaa maksimi sen jälkeen hylkyyn, joten jos et osaa säätää sahaa vie se ammatitaitoiselle sahankorjaajalle.
Kun haet sahaa pyydä korjaajaa käynnistämään saha, jos se lähtee viimeistään neljännellä nykäisyllä käyntiin on se "ehkä" kunnossa tai ainakin voit luottaa että saha toimii riittävästi. Parhaat sankarit käynnistää sahan yhdellä nykäisyllä ja siinä on jo käytetty ryyppyä, puolikaasua ja painettu samalla kaasu pohjaan.(onnistuu muutaman harjoittelun jälkeen)
Kun käännät sahan kyljelleen muuttuu esim. bensan virtaukset sylinterin pystykanavissa, parhaimmissa näitä kanavia on jopa 9kpl. normi ammattisahassa 5kpl. ja mökkiversiossa ne on täysin avoimia kanavia, joten mökkisahan hifistäminen parhaaseen käyntiin on jopa taidetta.
ns. umpikanavilla saadaan käynti joka kierrosalueella parhaaksi mahdolliseksi ja sahan vääntökäyrä ja tehot mahdollisimmat hyviksi, jos kierrokset esim. laskee kun saha on vielä kylmä on bensa liian "raakaa" ei kaasuunnu tarpeeksi tai kaasarista tulee liian rikas seos... mökkiversiossa voi jopa kierrokset nousta, mutta mutta se sahan SÄÄTÖ on oleellinen sen toimintaan.
Toivottavasti ei sahan omistajat heti hermostuisi kaksitahtipeleihin, on ne sen verran mielenkiintoisia.
edittiä: jäihän tuosta tilhi, parru, sin taiva ja muutama muukin merkki pois, mutta ei ole kokemuksia niistä merkeistä, niin jätän ne lukijan ja jokon toisen korjaajan vastuulle.
Tuossa vielä linkki tehtaan sivuille, mistä näkee toiminnan huomioitavaa on se että molempien suuttimien säätö vaikuttaa huippukierroksiin ja vääntöön ja tehoon.
http://www.dolmar.de/wissen/schulungs__br___material/
räyhäracing
13.04.2010, 22:48
Oletko irroittanut pakoputken ja katsonut ettei ole naarmuja männässä ja sylinterissä, jos on niin ei ole korjaaminen kannattavaa. Otappa yhteyttä
Juu irti on ollut ja samalla poistin sen reikäpelti touhun sieltä sisuksista.Naarmuista sen verran että mitään älyttömiä siellä ei ollut mut kumminkin käytön jälkeä on.Nyt on ne kampuran stefat vaihdettu ja pientä parannusta on havaittavissa,mutta heti kun päästää kaasusta niin sammuu.Lähtee kaasu pohjassa käyntiin muutaman vedon jälkeen.Oudon paljon heittää putsariin bensaa kun koittaa käyntiin.Koitin sahata kantoa poikki niin hiukan lusmulta tuo tuntuu vaikkakin jenkaa ottaa hienosti.Tehrään sillai että lähetän sahan sinne ja te lähetätte mulle 20€ ni voitte pitää koko paskan uusine osineen ongelmineen päivineen ;)
Juu irti on ollut ja samalla poistin sen reikäpelti touhun sieltä sisuksista.Naarmuista sen verran että mitään älyttömiä siellä ei ollut mut kumminkin käytön jälkeä on.Nyt on ne kampuran stefat vaihdettu ja pientä parannusta on havaittavissa,mutta heti kun päästää kaasusta niin sammuu.Lähtee kaasu pohjassa käyntiin muutaman vedon jälkeen.Oudon paljon heittää putsariin bensaa kun koittaa käyntiin.Koitin sahata kantoa poikki niin hiukan lusmulta tuo tuntuu vaikkakin jenkaa ottaa hienosti.Tehrään sillai että lähetän sahan sinne ja te lähetätte mulle 20€ ni voitte pitää koko paskan uusine osineen ongelmineen päivineen ;)
Vaikuttaisi että kaasarin neulaventtiili joko vuotaa tai neulaventtiilin liikettä pitäisi pienentää
räyhäracing
14.04.2010, 20:14
Vaikuttaisi että kaasarin neulaventtiili joko vuotaa tai neulaventtiilin liikettä pitäisi pienentää
Ahaa,täytyypä koittaa pienentää sitä sitten.Silloin kun vaihdoin nuo stefat ni se saha heitti putsarista ja pakoputkesta bensaa kun sitä käymään koitin.Sit loppu bensan tuleminen ja kun puhalsin bensaletkusta tankkiin päin niin sen jälkeen hörähti tulille.Loppuu toi kärsivällisyys väliin mutta siitä huolimatta saa vinkillä heittää jos siitä apua olisi.
Ahaa,täytyypä koittaa pienentää sitä sitten.Silloin kun vaihdoin nuo stefat ni se saha heitti putsarista ja pakoputkesta bensaa kun sitä käymään koitin.Sit loppu bensan tuleminen ja kun puhalsin bensaletkusta tankkiin päin niin sen jälkeen hörähti tulille.Loppuu toi kärsivällisyys väliin mutta siitä huolimatta saa vinkillä heittää jos siitä apua olisi.
Oletko vaihtanut suodattimen... oletko tarkistanut ettei bensaletkussa ole reikää. Mikä malli tuo Dolmar on ja miltä vuodelta, voisi melskein siitä päätellä mitä siinä on vikana.
räyhäracing
15.04.2010, 20:06
Oletko vaihtanut suodattimen... oletko tarkistanut ettei bensaletkussa ole reikää. Mikä malli tuo Dolmar on ja miltä vuodelta, voisi melskein siitä päätellä mitä siinä on vikana.
Olen vaihtanut,tosin vähän käytettyyn sellaiseen.Bensaletku oli ihan timmi.Malli on muistaakseni 115,52cc se on varmasti ja vuodesta on paha sanoa kun se tarrakin on sillai revennyt ettei näy.Neulalle en kerenny mitään tekeen.
Janne1986
29.04.2013, 18:57
Sanokaas monta johtoa pitäisi olla sammuttimella?
Kyseessä vanha 6 sarjan Husse.
2 tai 1, jos katkaisijan toinen laita on runkokontaktissa. 6-sarjaa en ihan varmaksi kuitenkaan muista mutta noin yleensä.
Juu irti on ollut ja samalla poistin sen reikäpelti touhun sieltä sisuksista.Naarmuista sen verran että mitään älyttömiä siellä ei ollut mut kumminkin käytön jälkeä on.Nyt on ne kampuran stefat vaihdettu ja pientä parannusta on havaittavissa,mutta heti kun päästää kaasusta niin sammuu.Lähtee kaasu pohjassa käyntiin muutaman vedon jälkeen.Oudon paljon heittää putsariin bensaa kun koittaa käyntiin.Koitin sahata kantoa poikki niin hiukan lusmulta tuo tuntuu vaikkakin jenkaa ottaa hienosti.Tehrään sillai että lähetän sahan sinne ja te lähetätte mulle 20€ ni voitte pitää koko paskan uusine osineen ongelmineen päivineen ;)
Vieläkö dolmari kiukuttelee?
Jos lähetät sahan minulle ni voin kyllä sen 20e lähettää sinulle.
Pari dolmaria muutenkin käytössä.
Nostokurki
01.05.2013, 08:46
Kertokaapas, tietäjät, että mistä johtuu Jonseredin outo ongelma?
Malli on 2041 ja pysyy säädöissään, käynnistyy suht kivuttomasti ja ottaa jengaa kuin kiimainen teini. Tyhjäkäyntikin putputtaa ihan niinkuin pitää. Mutta ongelma on se, että kun sahaat, päästät tyhjäkäynnille, lasket maahan, pyörii ihan ok, ja kun nappaat takaisin käteen niin lähes aina sammuu?
Muuten saa kyllä roikottaa sahaa tyhjäkäynnilläkin ihan missä asennossa vaan, mutta kun on hetken tasaisella maalla niin sammuu saman tien kun liikauttaa. Tämän jälkeen välillä lähtee kivuttomasti käyntiin ja välillä saa nykiä pidempään ja sen jälkeen savuttaa?
Kolmannen kerran kaasari auki,oli jostain tullu se pikkunen metallisihti täyteen saha jauhoa. Huomenna uudet tiivisteet ja kattotaan mitä tapahtuu.
Morjens
se sun sahajauho johtuu vanhasta bensasta ja huonolaatuisesta 2-T öljystä
Tervehdys
Noita pelejä on tullut ammatikseen hoidettua jo 20 vuotta, olinpa Dolmarin tehtaalla muutamaan kertaan koulutuksessakin, tervetuloa sahahuoltoon.
Mulla oli kans pitkä tappelu mun raivaussahan kanssa. Eilen sain viimeseltä käyntiin. Vaihdoin viimekesänä kalvot kaasariin ja putsasin tankin ja siivilän ja kaikkee, mut se vaan kävi hetken, kierroksilla, tai sit ei lähtenyt ollenkaan käyntiin.
Eilispäivänä otin hussea sarvista ja purin koko paskan, noin miljoonannen kerran. siinä pytyn ja kaasarin välissä on sellanen bakeliitti tms. imukurkku, mä otin ja hioin sen pöydällä santapaperia vasten et se tuli varmasti suoraks, ja kas kummaa, se autto! eli siinä oli varmaan pikkanen käyristymä tai sellanen ja se hori ilmaa sieltä kaasarin ja pytyn välistä?
En sitte tiiä oliks tästä sulle apua, mut eti tietoa guuglesta, siinä on kummiskii tillotsonin kaasari, eikö? tietoa löytyy vähintään hyvin..
Dolmarissa malli 110i löytyy tillotsonin kaasari, muut mallit Walbro ja pienemmissä Zama
Mistäs saisi Zamaan varaosana neulan palautusjousen? Siis sinne kalvon alle...
Mistäs saisi Zamaan varaosana neulan palautusjousen? Siis sinne kalvon alle...
Jostain varaosakaasaristasenainakin saa... Joltain pienkorjaamoplta kyseleen sitä.
Voihan mullakin olla noit Zaman kaasareita tuolla tallissa. Osa voi olla jopa uusiakin, eikä oo tehtaanjäliltä käytettykkään.
Jos kiinnostaa, niin heitä YV:tä niin ehdin tarkistaa asian varmuudella.
Byrocrat
05.05.2013, 18:11
Mistäs saisi Zamaan varaosana neulan palautusjousen? Siis sinne kalvon alle...
http://www.mfgsupply.com/chainsaw/chainsawcarb/chainsawcarbzama.html
ja varmaan tollainen löytyy sjeepiltäkin
http://www.makitacenter.com/index.php?p=1_3_Yhteys
FT-CENTER OY
LEINIKKITIE 20
VANTAA
01350
http://maps.google.fi/maps?q=LEINIKKITIE+20,VANTAA,01350,+Finland&ll=60.309559,25.03208&spn=0.004336,0.013518&sll=60.309878,25.031436&layer=c&cbp=13,290.91,,0,0.02&cbll=60.309818,25.031739&hnear=Leinikkitie+20,+Vantaa&t=m&z=17&panoid=iA3HHSuFvNmxiOvsrn__8w
Lainataan topiccia, mikä olisi hyvä moottorisaha mökille puiden kaatoon ja karsimiseen. Millaisen sahan saa 200€? Kuinka pitkällä laipalla pitää saha olla, jotta katkoo muutakin kuin ohuita rankoja? Onko kellään kokemuksia Dolmar PS-32C tai Solo 636. Näissä molemmissa 14' laippa. Kokemukset moottorisahoista rajoittuu siihen, että muutama puu tuli armeijassa katkottua.
Lainataan topiccia, mikä olisi hyvä moottorisaha mökille puiden kaatoon ja karsimiseen. Millaisen sahan saa 200€? Kuinka pitkällä laipalla pitää saha olla, jotta katkoo muutakin kuin ohuita rankoja? Onko kellään kokemuksia Dolmar PS-32C tai Solo 636. Näissä molemmissa 14' laippa. Kokemukset moottorisahoista rajoittuu siihen, että muutama puu tuli armeijassa katkottua.
Se on oikeastaan tuo 14" laippa, joka kertoo että saha on todellakin mökkikäyttöön. Samoin noissa malleissa on ns. vahvin turvaketju (eniten suojattu takapotkua vastaan) mikä tarkoittaa myös samalla huonompaa katkaisutehoa.
Suomessa yleisin laippa on 13" ja sillä saa jo todella ison puun nurin.
Metsurit, ne joita on vielä muutama jäljellä käyttää 13" laippaa.
Pihapuunkaatajilla (ammattilaisia nekin) on sitten 13" 15" ja 18" laipalla varustettuja sahoja.
Asian selkeyttämiseksi jätin ketjun jaon ja leveyden kokonaan pois.
Lainataan topiccia, mikä olisi hyvä moottorisaha mökille puiden kaatoon ja karsimiseen. Millaisen sahan saa 200€? Kuinka pitkällä laipalla pitää saha olla, jotta katkoo muutakin kuin ohuita rankoja? Onko kellään kokemuksia Dolmar PS-32C tai Solo 636. Näissä molemmissa 14' laippa. Kokemukset moottorisahoista rajoittuu siihen, että muutama puu tuli armeijassa katkottua.
Riippuu siit, että onko tarkoitus kuin useesti käyttää sahaa. Kova sanahna ois joku +36 kuutionen ja sellanen missä kahvakulmat sopii itselle. Kahvakulmia on useita, joten kanaattaa itse sitä kokeilla tarjolla olevista sahoista.
Sit sekin kannattaa miettiä, että ostaako valmista bensaa (Aspen jne), vai hakeeko sen 5litraa ja lantraa itte sen seoksen. Mikäli aikoo tuota valmista käyttää, niin saa varautua siihen et sahan voi jotuu korjauttaan useemmin ku toisella tavalla käyttettävää tankissa ollessa.
Itsellä ihan eka saha ol Joseredin 2041:nen, ja kaikki tankilliset mitä sen käytön aikana meni ni meni itse sekoitettua. Mistä kuulinkin, kun alakerran tiivisteet vaihdettiin ilmavuodon takia.
Seuraavaksi sitten tulikin Huskin 246:nen, joita nykyään taitaa olla 5kpl ja muitakin Huskeja tuolla varastossa. Ohna tuolla muitakin, mutta Huski sopii omiin käsiin paremmin ku esim. Stihl (näitäkin 023:sia pari).
Porvoon Hilma
25.05.2013, 17:01
Lainataan topiccia, mikä olisi hyvä moottorisaha mökille puiden kaatoon ja karsimiseen. Millaisen sahan saa 200€? Kuinka pitkällä laipalla pitää saha olla, jotta katkoo muutakin kuin ohuita rankoja? Onko kellään kokemuksia Dolmar PS-32C tai Solo 636. Näissä molemmissa 14' laippa. Kokemukset moottorisahoista rajoittuu siihen, että muutama puu tuli armeijassa katkottua.
200€ saa jonkunlaisen sahan. Yleensä tuo löytyy marketista muun roinan seasta. Sahaa nuillakin jos käyttää alkylaattibensaa. Sitten jos haluaa sahata eikä olla sahaavinaan, niin katso valtamerkeistä ja niistäkin enemmän ammattilaismalleja kuin ihan pienintä pimpulaa. Mikään ei *ituta enempää kuin paskat vehkeet. Älä osta sitä halvinta pimpulaa, petyt vaan. Valitse ammattilaisten merkeistä joku keskikokoinen. Siiä on sulle sahaa seuraavaksi 50 vuodeksi. Mä en tajua miksi pitää ostaa kolme kun yksikin riittäisi :eek:
Lähde 500 € budjetilla liikkeelle ja käytä valmista bensaseosta, niin sitten sulla on saha silloin kun sitä tarttet.
200€ saa jonkunlaisen sahan. Yleensä tuo löytyy marketista muun roinan seasta. Sahaa nuillakin jos käyttää alkylaattibensaa. Sitten jos haluaa sahata eikä olla sahaavinaan, niin katso valtamerkeistä ja niistäkin enemmän ammattilaismalleja kuin ihan pienintä pimpulaa. Mikään ei *ituta enempää kuin paskat vehkeet. Älä osta sitä halvinta pimpulaa, petyt vaan. Valitse ammattilaisten merkeistä joku keskikokoinen. Siiä on sulle sahaa seuraavaksi 50 vuodeksi. Mä en tajua miksi pitää ostaa kolme kun yksikin riittäisi :eek:
Lähde 500 € budjetilla liikkeelle ja käytä valmista bensaseosta, niin sitten sulla on saha silloin kun sitä tarttet.
Paikallinen kauppias tarjos ku kävin ostoksilla eräälle Stihlin 170:stä 199€:n hintaan... Ja kuului tulevan piha ja puutarha työhön, että vois kyllä siin mennäkkin. Mut mikäli merkist pitäs valita niin kyl se aavistuksen isompi sasi olla, eikä tuollanen lelu silti.
ENKÄ missään nimessä valmista käyttäs missään tilanteessa, vaan ite sekoitettua.
EI millään pahalla, mutta huoltomiehiltä kuullut, että tuo syö sahat pilalle. Naapurikylän Huskin ja Stihlin kauppias EI etes myy tuota alkylaattipohjasta sontaa käyttäjilleen.. Eikä minusta oo kukaan siellä ees kysynytkään tuota kura tankattavakseen. Vaik tarvikkeen ostajia ollut ku oon käynyt tarvikeita hakeen ohimennen (viikottain kävin tien toisella puolen) ja siksikin ku hyllyssä yleensä tarvittavat eikä tilattavissa.
Itsellä ollut omaskoitteinen seos, ja paria huollossa käyttämistä lukuun ottamatta nuo on pelanneet. Jonse sen alakerran tiiivistevian takia, sit Huski kävi lievän käyntivian takia ku itellä ei aikaa ollut sitä katsoo ja varalle oli muutenkin sahaa.. Ei oo tarvinut hävetä kannolla ex Stihlin käyttäjälle, kun se vaihtoi seuraavana vuonna Huskin leiriin ja siellä pysynyt katumatta.
Porvoon Hilma
25.05.2013, 17:29
Paikallinen kauppias tarjos ku kävin ostoksilla eräälle Stihlin 170:stä 199€:n hintaan... Ja kuului tulevan piha ja puutarha työhön, että vois kyllä siin mennäkkin. Mut mikäli merkist pitäs valita niin kyl se aavistuksen isompi sasi olla, eikä tuollanen lelu silti.
ENKÄ missään nimessä valmista käyttäs missään tilanteessa, vaan ite sekoitettua.
EI millään pahalla, mutta huoltomiehiltä kuullut, että tuo syö sahat pilalle. Naapurikylän Huskin ja Stihlin kauppias EI etes myy tuota alkylaattipohjasta sontaa käyttäjilleen.. Eikä minusta oo kukaan siellä ees kysynytkään tuota kura tankattavakseen. Vaik tarvikkeen ostajia ollut ku oon käynyt tarvikeita hakeen ohimennen (viikottain kävin tien toisella puolen) ja siksikin ku hyllyssä yleensä tarvittavat eikä tilattavissa.
Itsellä ollut omaskoitteinen seos, ja paria huollossa käyttämistä lukuun ottamatta nuo on pelanneet. Jonse sen alakerran tiiivistevian takia, sit Huski kävi lievän käyntivian takia ku itellä ei aikaa ollut sitä katsoo ja varalle oli muutenkin sahaa.. Ei oo tarvinut hävetä kannolla ex Stihlin käyttäjälle, kun se vaihtoi seuraavana vuonna Huskin leiriin ja siellä pysynyt katumatta.
Juu, merkkien välistä taistelua en halua käydä. Hyviä on monia, osa ittelle sopivampia ja osa vähemmän.
Valmisbensalla olen sahannut. Ei syöpää aiheuttavia bentseenejä ja säilyy. On ainakin vielä nuo sahat jotenkin nylkyttämällä puuhun menneet vaikka olen valmiskuraa käyttänyt. Ei siinä muuta. 170 stihl on pienehkö. Itse ottaisin hiukka puhdikkaamman. En edelleenkään ota kantaa merkkeihin.
khonkonen
26.05.2013, 20:10
Ite käyttänyt aina aiemmin ite sekotettua bensaa, mut viime vuonna ostin valmis bensaa kaverin suosituksesta. Toinen kanisterillinen oli sitä menossa 32 vuotta vanhassa huskun 444 sahassa niin eilen hiekkalaatikon puita salvatessa husku veti viimesen henkosensa. Joko jotain laakereita tai sit männänrenkaat meni. En ehtiny sitä vielä purkamaan, mutta ihmeellinen kirkuna käy kun koittaa narusta nykästä ja tulpan reiästä katsottuna pytyssä oli isoja naarmuja.
Nyt taidan ostaa uuden, mutta valinta on vaikea. Huskun 440 ois tarjouksessa, mut se on vaan 1,3 ketjulla ja 40 cc koneella. Eli mahtaa tulla itku isojen puiden kimpussa sellasella...
BJ-40/76
26.05.2013, 20:55
Siis onko tuo akrylaattibensa noin huonoa? onko vastaavia kokemuksia tuosta 4t versiosta? vähäiset kokemukset moottorisahasta, voi sahata vaikka sisällä, niin pää ei tule kipeäksi, jos normi bensalla sahaa edes yhden ovenreiän hirsiseinään, niin mökkiä pitää tuulettaa päivä...
Itse olen aina lantannut itse, teboilin 2t öljyllä ja nykyään nimenomaan 98e:hen.
Tuota 95e ei kannata käyttää muualla, kuin auton tankissa, ja sielläkin vaan, jos auto pysyy jatkuvasti liikenteessä.
-> on vielä vaarallisempaa vanhoille koneille kun tuo 98e.
Ja tuota bensan säilöntäainetta (olikohan Liquit Moly?) olen käyttänyt kaikessa bensassa, siis 4t: (agregaatissa ruohonleikkurissa) ja 2t (moottorisahat ja perämoottorit)
Onko tuosta stabilointi/säilytysaineesta mitään haittaa jatkuvasti käytettynä?
Nopossa vain viimmeisessä tankillisessa.
-khonkonen- Menit sitten rikkomaan tuon koulutodistus huskin.... jos menee romuksi, niin vinkkaa; isällä tuommoinen 2. sahana, jotain osaa vois tarvita. Ja sitten tuo 1,3mm laippaleveys; nykyään ainakin oregonin(?) ketkut kestää aivan eri malliin kuin silloin taannoin... tuo 1,5 mm terä tuntuu syövän huomattavasti tehoja sahasta...
Tuo 440 on pykälää heikompi kuin tuo minun 245:n; ja siinäkin tuntuu tuolla 1,3mm laipallakin olevan vähän tehot vähänä, jos pitää isoja puita pätkiä rantteella.... painoa on sitten "risuhommissa" minulle liikaa, mutta se johtuu huonosta kunnosta...
khonkonen
26.05.2013, 21:01
-khonkonen- Menit sitten rikkomaan tuon koulutodistus huskin.... jos menee romuksi, niin vinkkaa; isällä tuommoinen 2. sahana, jotain osaa vois tarvita. Ja sitten tuo 1,3mm laippaleveys; nykyään ainakin oregonin(?) ketkut kestää aivan eri malliin kuin silloin taannoin... tuo 1,5 mm terä tuntuu syövän huomattavasti tehoja sahasta...
Tuo 440 on pykälää heikompi kuin tuo minun 245:n; ja siinäkin tuntuu tuolla 1,3mm laipallakin olevan vähän tehot vähänä, jos pitää isoja puita pätkiä rantteella.... painoa on sitten "risuhommissa" minulle liikaa, mutta se johtuu huonosta kunnosta...
Tämä saha on perintökalleus ja vituttaa vieläki rivinelosen hajoaminen. Se jos pytty on mennyt niin eipä sitä korjata kannata, mutta tämä saha päätyy autotallin seinälle koristeeksi, jos en sitä korjaa. Ei siitä raski luopua.
Sillä on appiukko vainaa tehty metsurin töitä 10 vuotta, saman verran käyttäny sitä mökkisahana ja mulla se on ollut reilun 10 vuotta käytössä ja puuta on kaatunut.
Ei siis olisi kannattanut siirtyä valmis bensaan, vaikka siinä mielessä hyvä bensa kun ei haise pakokaasuna millekkään.
Porvoon Hilma
26.05.2013, 21:08
Tämä saha on perintökalleus ja vituttaa vieläki rivinelosen hajoaminen. Se jos pytty on mennyt niin eipä sitä korjata kannata, mutta tämä saha päätyy autotallin seinälle koristeeksi, jos en sitä korjaa. Ei siitä raski luopua.
Sillä on appiukko vainaa tehty metsurin töitä 10 vuotta, saman verran käyttäny sitä mökkisahana ja mulla se on ollut reilun 10 vuotta käytössä ja puuta on kaatunut.
Ei siis olisi kannattanut siirtyä valmis bensaan, vaikka siinä mielessä hyvä bensa kun ei haise pakokaasuna millekkään.
jos epäilet, että bensa rikkoi sahan, niin ole yhteydessä bensan valmistajaan. Olis kai noita sahoja mennyt ihan solkenaan, jos ei tuolla valmiilla seoksella voisi sahata koneita rikkomatta. 32 vuotta on mille tahansa kuluvalle vekottimelle paljon.
khonkonen
27.05.2013, 17:43
jos epäilet, että bensa rikkoi sahan, niin ole yhteydessä bensan valmistajaan. Olis kai noita sahoja mennyt ihan solkenaan, jos ei tuolla valmiilla seoksella voisi sahata koneita rikkomatta. 32 vuotta on mille tahansa kuluvalle vekottimelle paljon.
Ei siitä voi bensaa syyttää. Huonoa yhteensattumaa vain.
Iski lenssun päälle niin en ole päässy sahaa purkamaan, et mitä sille tuli.
BJ-40/76
27.05.2013, 17:55
jos epäilet, että bensa rikkoi sahan, niin ole yhteydessä bensan valmistajaan. Olis kai noita sahoja mennyt ihan solkenaan, jos ei tuolla valmiilla seoksella voisi sahata koneita rikkomatta. 32 vuotta on mille tahansa kuluvalle vekottimelle paljon.
Vanhat sahat vaati enemmän öljyä bensan sekaan, ainakin ohjekirjojen mukaan....
-> siis voi olla jopa syy tuo öljynpuute, toinen mahdollinen on uuden bensan erilaiset ominaisuudet, siis voisko liuottaa jotain pikeytymiä/karstoja irti?
Vanhat sahat vaati enemmän öljyä bensan sekaan, ainakin ohjekirjojen mukaan....
-> siis voi olla jopa syy tuo öljynpuute, toinen mahdollinen on uuden bensan erilaiset ominaisuudet, siis voisko liuottaa jotain pikeytymiä/karstoja irti?
Mulle ainakin aikoinaan (-97) Huskin myyjän kautta tieto, että sekoitus suhde on 2,5%:ia 2%:sen sijaan. Ja tieto oli myyjälle tullut sahatehtaalta silloin, jonka tiedon välitti mulle ku kävin tarvikkeita ostaan lisää.
Ja tuon seostusshuhteen kertovia tarroja on jo uusissa Huskeissa valmiina, ja olikohan vielä et 98E:tä käytettävä myös. Ite tuota aina käyttänyt omissa sahoissa juomana ja öljynä ollut Huskilta LowSmokea pääsääntösesti, joskus tullut sekoitettua sekaan Pennzoilin täyssynteettistäkin, kun toinen loppunut kesken (ja tätä jäänyt kelkkailun lopettamisen takia pönttö).
Kimmolle, että käy kysyyn M.Saarelalta mitä mieltä se on siit valmisbensasta. Ja voihan hänellä olla apua sahaankin muutenkin.
BJ-40/76
28.05.2013, 23:05
Mulle ainakin aikoinaan (-97) Huskin myyjän kautta tieto, että sekoitus suhde on 2,5%:ia 2%:sen sijaan. Ja tieto oli myyjälle tullut sahatehtaalta silloin, jonka tiedon välitti mulle ku kävin tarvikkeita ostaan lisää.
Ja tuon seostusshuhteen kertovia tarroja on jo uusissa Huskeissa valmiina, ja olikohan vielä et 98E:tä käytettävä myös. Ite tuota aina käyttänyt omissa sahoissa juomana ja öljynä ollut Huskilta LowSmokea pääsääntösesti, joskus tullut sekoitettua sekaan Pennzoilin täyssynteettistäkin, kun toinen loppunut kesken (ja tätä jäänyt kelkkailun lopettamisen takia pönttö).
Kimmolle, että käy kysyyn M.Saarelalta mitä mieltä se on siit valmisbensasta. Ja voihan hänellä olla apua sahaankin muutenkin.
siis tuo koulutodistus (444) huski on 32v vanha??? siis varhaista kasaria, omasta mielestäni silloin oli jo uudempia? Mauri- ja Mantamyrskyjen tuhoja olin itse katsomassa, myöhäisempää selvittelemässä Jonseredin esittelysahalla...(ja jonseredin kilpasahalla myös:eek:) ja tuo isän 444 huski oli silloin jo "vanha/taaksejäänyt", että ensiesittely olisi voinut olla -70 luvun puolella/puolessavälissä?
Tuolloin, -80 luvun alkupuolella Jonsered muistaakseni lupasi sahata kromisylintereillä 2,5% seoksella, JOS käytettiin tuota merkin omaa öljyä.
khonkonen
01.06.2013, 18:08
siis tuo koulutodistus (444) huski on 32v vanha??? siis varhaista kasaria, omasta mielestäni silloin oli jo uudempia? .
Onhan sitä varmaan sillon ollu jo uudempiakin.
Anoppi muisteli appiukon sen -80 tai -81 ostaneen metsurihommiinsa. Se voi olla että tuonne savukoskelle on tullu nuo mallit myöhempään myyntiin ku ollu niin pitkä matka... ;)
Mutta otin huskun tänään auki ja niinhän se oli mäntä leikannu pakopuolelta kiinni. Eli voitelua ei ole ollut tarpeeksi. :(
Pitäisiköhän ihan piruuttaan kysyä nesteeltä tuon valmis polttoaineen käyttämisestä vanhoissa sahoissa... Tuskimpa siihen kuitenkaan mitään kantaa ottavat.
Paikallinen kauppias tarjotteli Jonseredin cs2240 moottorisahaa, jotta olisi riittävä. Ihan kuulemma metsuritkin sitä käyttelevät. Onko kellään kokemusta? Netistä en löytäny siitä tietoa et onko 1,3 vai 1,5 ketju siinä?
Porvoon Hilma
01.06.2013, 19:27
Onhan sitä varmaan sillon ollu jo uudempiakin.
Anoppi muisteli appiukon sen -80 tai -81 ostaneen metsurihommiinsa. Se voi olla että tuonne savukoskelle on tullu nuo mallit myöhempään myyntiin ku ollu niin pitkä matka... ;)
Mutta otin huskun tänään auki ja niinhän se oli mäntä leikannu pakopuolelta kiinni. Eli voitelua ei ole ollut tarpeeksi. :(
Pitäisiköhän ihan piruuttaan kysyä nesteeltä tuon valmis polttoaineen käyttämisestä vanhoissa sahoissa... Tuskimpa siihen kuitenkaan mitään kantaa ottavat.
Paikallinen kauppias tarjotteli Jonseredin cs2240 moottorisahaa, jotta olisi riittävä. Ihan kuulemma metsuritkin sitä käyttelevät. Onko kellään kokemusta? Netistä en löytäny siitä tietoa et onko 1,3 vai 1,5 ketju siinä?
Pienihän tuo on, kevyt kyllä ja 1.3 mm ketjulla. En tiiä, voi olla sopiva tai sitten ei.
Valmisbensassa on sama kuin omissakin sötkötyksissä: ravistettava ennen kaatoa.
khonkonen
01.06.2013, 21:00
Pienihän tuo on, kevyt kyllä ja 1.3 mm ketjulla. En tiiä, voi olla sopiva tai sitten ei.
Valmisbensassa on sama kuin omissakin sötkötyksissä: ravistettava ennen kaatoa.
Pieneksi minäki sitä epäilin. En siis ole koko sahaa edes nähnyt kyselin vain viestillä kaverilta, joka kauppiaana.
Sitäku on tottunu isoja vehkeitä käsittelemään ni ei sitä pienen kans pärjää... ;) ;)
Pienihän tuo on, kevyt kyllä ja 1.3 mm ketjulla. En tiiä, voi olla sopiva tai sitten ei.
Valmisbensassa on sama kuin omissakin sötkötyksissä: ravistettava ennen kaatoa.
Eihän tuossa ketjussa oo muuta eroo, kuin se et se laipan ura on 0.2mm kapeempi ku ennen on ollut.
Omaan Huskin 246:seen se kuului vakiona jo (vuonna 1996), ja kesti ihan hyvin hakkuitakin. Lopulta kärkipyörä vaa hajos, että meni vaihtoon ku muuten ei tuo laippa hajonnut eikä ketjut hajoillu. Ostin tilalle sit sen vanhan vakiokokosen, kun ketjujakin hyllyssä +10kpl (ostin erään kauppiaan loppumyynnistä varastosta noi pois).
Ja sahassa kierrokset tehtaan maksimeissa, eikä ketju tai laippa ongelmia oo ollut yhtään.
Toi ns. pieni ketju herkempi kierroksia ottaan, mutta eipä sitä kauheesti käytössä huomaa ellei oo toista samois säädöissä olevaa ja stanu ketjullista verrokkina samaan aikaan palstalla.
Porvoon Hilma
02.06.2013, 10:35
Eihän tuossa ketjussa oo muuta eroo, kuin se et se laipan ura on 0.2mm kapeempi ku ennen on ollut.
Omaan Huskin 246:seen se kuului vakiona jo (vuonna 1996), ja kesti ihan hyvin hakkuitakin. Lopulta kärkipyörä vaa hajos, että meni vaihtoon ku muuten ei tuo laippa hajonnut eikä ketjut hajoillu. Ostin tilalle sit sen vanhan vakiokokosen, kun ketjujakin hyllyssä +10kpl (ostin erään kauppiaan loppumyynnistä varastosta noi pois).
Ja sahassa kierrokset tehtaan maksimeissa, eikä ketju tai laippa ongelmia oo ollut yhtään.
Toi ns. pieni ketju herkempi kierroksia ottaan, mutta eipä sitä kauheesti käytössä huomaa ellei oo toista samois säädöissä olevaa ja stanu ketjullista verrokkina samaan aikaan palstalla.
No, tuo 1.3mm vetolevy tarkoittaa n. 3,6 mm leveätä leikkuuterää. 1.5 mm vetolevyllisessä terän leveys on luokkaa 5 mm, eli tarttee tehoa hiukka enemmän. Kierroksia saa sahassa olla paljon.
No, tuo 1.3mm vetolevy tarkoittaa n. 3,6 mm leveätä leikkuuterää. 1.5 mm vetolevyllisessä terän leveys on luokkaa 5 mm, eli tarttee tehoa hiukka enemmän. Kierroksia saa sahassa olla paljon.
Eip oo tullu mittailtuu noita sen kummemmin... Ja ku ei silmällä noita nää niin tarkasti. Et pitää olla jo aikaa mittailla, tai sit jostain huoltomanuskasta luettua mitä ei ainakaan oman sahan mukana ollut painettuna tiedolla ku silloin sai valita tuon ja eikä nyt ihan tollast muista ennään (mikäli ollut myyjän kaa puhekkaan).
Mut ihan hyvin on 246:sen maks 15000rpm riittänyt tuon leveemmänkin pyöritykseen. Eikä nuo kiekat häviä ku 500rpm legendaariselle 242:selle maksimeissaan mitä tehdas antaa. Saa toki molemmat kiertään ja reilusti ylitte, mutta kestohan siin kärsii.
Mutta otin huskun tänään auki ja niinhän se oli mäntä leikannu pakopuolelta kiinni. Eli voitelua ei ole ollut tarpeeksi. :(
Pitäisiköhän ihan piruuttaan kysyä nesteeltä tuon valmis polttoaineen käyttämisestä vanhoissa sahoissa... Tuskimpa siihen kuitenkaan mitään kantaa ottavat.
Oliko karstaa männän päällä/pytyn palotilassa? Muuan ammattimetsuri varoitteli liioittelusta öljynkäytöstä, kerää karstaa ja isomman palan irrottaessa rikkoo männän ja sylinterin juurikin pakoaukon reunasta. Tuo rivinelonen toimii erinomaisesti 2,5% seoksella.
Tietenkin pitkiä vetoja suuttimet laihalle säädettynä niin ihan lämpöleikkaaminenkin tulee kyseeseen, hirsimiehillä tuntuu jostain syystä sahoja menevän paljon enemmän kuin metsureilla...
Porvoon Hilma
02.06.2013, 13:53
Eip oo tullu mittailtuu noita sen kummemmin... Ja ku ei silmällä noita nää niin tarkasti. Et pitää olla jo aikaa mittailla, tai sit jostain huoltomanuskasta luettua mitä ei ainakaan oman sahan mukana ollut painettuna tiedolla ku silloin sai valita tuon ja eikä nyt ihan tollast muista ennään (mikäli ollut myyjän kaa puhekkaan).
Mut ihan hyvin on 246:sen maks 15000rpm riittänyt tuon leveemmänkin pyöritykseen. Eikä nuo kiekat häviä ku 500rpm legendaariselle 242:selle maksimeissaan mitä tehdas antaa. Saa toki molemmat kiertään ja reilusti ylitte, mutta kestohan siin kärsii.
No mä mittasin tönärillä nyt kun sellainen sattu olemaan ja aihe kiinnosti. Tää mittaus siis koski Stihl 241 ja 261 ketjuja, voi olla muilla muita mittoja.
Kierroksilla ja terävällä ketjulla se puru saadaan tippumaan kengille. Etenkin mun 241 ottaa kierroksia ihan kivasti ja sillä on nopea ja kevyt oksia.
Onhan sitä varmaan sillon ollu jo uudempiakin.
Anoppi muisteli appiukon sen -80 tai -81 ostaneen metsurihommiinsa. Se voi olla että tuonne savukoskelle on tullu nuo mallit myöhempään myyntiin ku ollu niin pitkä matka... ;)
Mutta otin huskun tänään auki ja niinhän se oli mäntä leikannu pakopuolelta kiinni. Eli voitelua ei ole ollut tarpeeksi. :(
Pitäisiköhän ihan piruuttaan kysyä nesteeltä tuon valmis polttoaineen käyttämisestä vanhoissa sahoissa... Tuskimpa siihen kuitenkaan mitään kantaa ottavat.
Paikallinen kauppias tarjotteli Jonseredin cs2240 moottorisahaa, jotta olisi riittävä. Ihan kuulemma metsuritkin sitä käyttelevät. Onko kellään kokemusta? Netistä en löytäny siitä tietoa et onko 1,3 vai 1,5 ketju siinä?
Oma rivinelonen on joko 83 tai 84' mallinen.
Eniwei tuolla masinisti palstalla oli hiljan joku 444 topicci eli kannattaa tsekata se ja laittaa vaikka osille ostoilmo niin hyvällä munkilla saattaa vielä osat jostain löytyä.
khonkonen
02.06.2013, 21:23
Ostin tilalle sit sen vanhan vakiokokosen, kun ketjujakin hyllyssä +10kpl (ostin erään kauppiaan loppumyynnistä varastosta noi pois).
No juu eihän niissä ketjuissa muuten sillain eroa ole, sekä tuskin enää nykyaikana katkeilevat, mutta kun tässä vuosien saatossa kertynyt noita 1,5 ketjua varmaankin reilu kasa talteen, sekä ainakin 3 laippaa mitkä 1,5 ketjulle... Saishan ne toki myytyä poiskin, mutta itehän ne mielellään käyttäsi.
khonkonen
02.06.2013, 21:24
Oliko karstaa männän päällä/pytyn palotilassa? Muuan ammattimetsuri varoitteli liioittelusta öljynkäytöstä, kerää karstaa ja isomman palan irrottaessa rikkoo männän ja sylinterin juurikin pakoaukon reunasta. Tuo rivinelonen toimii erinomaisesti 2,5% seoksella.
Tietenkin pitkiä vetoja suuttimet laihalle säädettynä niin ihan lämpöleikkaaminenkin tulee kyseeseen, hirsimiehillä tuntuu jostain syystä sahoja menevän paljon enemmän kuin metsureilla...
Ei ollu karstaa. Ihan puhdas pytty ja mäntä.
Tämä lämpöongelmakin kävi mielessä, koska juurikin kovilla kierroksilla ajelin, sekä kuuma päiväkin oli vielä.
Tervehdys
Bensasta sen verran mitä on tullut vuosien saatossa jo todistetuksi.
Valmisbensa OK, jos laittaa täyteen tankkiin TÄYSSYNTEETTISTÄ 2-T öljyä ja nimenomaan ainoastaan moottorisahoihin tarkoitettua, siis teelusikallinen aina keväällä kun ottaa sahan käyttöön ja jos sahaa jatkuvasti ympäri vuoden, niin ehkä noin joka kymmenenteen tankkiin.
Tähän asiaan vaikuttaa tietenki se mistä materiialista kalvot on, mutta olipa kalvomateriaali mitä tahansa, ei tästä öljyn lisäämisestä haittaa ole.
Itse sekoitetussa ainoa bensa on 98E tai Shellin Formula extra power hyper bensa ja taas sama öljy kuin edellä.
Seossuhteessa voi käyttää kolmea tapaa, semisynteettinen öljy 2,5%, täyssynteettinen 2,0% ja vähän harvinaisempi erkoisöljy ns. korkeataajuusöljy 1,0%, itse käytän tuota jälkimmäistä ja ikinä ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia, sylinteri, mäntä ja tulppa on aina kirkkaita. joka kerta kun teen seoksen siitä öljystä, käy mielessä että riittääköhän se varmasti. Kokemuksesta voin sanoa että toimii ja kukkuu 1,0% seoksella.
Suurimmat ongelmat tulee AINA väärästä säilytykstä, olen varmaan monta kertaa tämänkin kertonut, siis kun tietää ettei sahaa tarvitse pitkään aikaaan (kolmeen kuukauteen) Käyttää sahan lämpimäksi, sen jälkeen molemmat tankit tyhjäksi ja laittaa sahan käyntiin ja kaasuttelee varovasti, niin kauan kunnes saha sammuu, sanomalehti alle ja saha hyllyyn. Tietysti huolellinen puhdistus ennen säilytystä.
Teräketjuja olen säilyttänyt synteettisessä öljyssä (moottoriöljyssä) hyöty?? no kun ottaa ketjun käyttöön on se heti valmiiksi öljytty ja olen huomannut että se pyörii herkemmin heti alusta lähtien. Kannattaa kokeilla ! ei ole tullut ns. sinkumisilmiötä kun ketju kuumuu liikaa liian vähän öljyn vuoksi. Sen ole huomannut että kun ottaa teroitetun (käytetyn) ketjun öljyastiasta pois on se puhdistunut pihkasta.
mikkoimp
14.06.2013, 10:26
mitäs eroja noilla 2t öljyillä oikeen on?
itsellä kun löytyy hyllystä kelkkaan ja crossipyörään öljyä muttei sahaan omaansa. näitä olen tähän asti käyttänyt 2,5% seoksella, ei ainakaan vielä ole mikään kilahtanut, mutta en mitään hirsihommiakaan kyllä ole tehnyt että hirveän pitkiä urku auki sahauksia olisi pitänyt tehdä.
mitäs eroja noilla 2t öljyillä oikeen on?
itsellä kun löytyy hyllystä kelkkaan ja crossipyörään öljyä muttei sahaan omaansa. näitä olen tähän asti käyttänyt 2,5% seoksella, ei ainakaan vielä ole mikään kilahtanut, mutta en mitään hirsihommiakaan kyllä ole tehnyt että hirveän pitkiä urku auki sahauksia olisi pitänyt tehdä.
Jos käytät kelkassa ja prätkässä laasukasta öljyä niin samalla öljyllä se sahakin kestää.
BJ-40/76
14.06.2013, 12:15
mitäs eroja noilla 2t öljyillä oikeen on?
itsellä kun löytyy hyllystä kelkkaan ja crossipyörään öljyä muttei sahaan omaansa. näitä olen tähän asti käyttänyt 2,5% seoksella, ei ainakaan vielä ole mikään kilahtanut, mutta en mitään hirsihommiakaan kyllä ole tehnyt että hirveän pitkiä urku auki sahauksia olisi pitänyt tehdä.
Voitelukyvyssä taitaa olla se suurin ero; ts kuumassa toimii paremmin kuumaan koneeseen suunniteltu öljy (esim moottorisaha, ilmajäähdytteiset moottoripyörät yms, ja kylmämpänä käyvään (vesijäähdytteiset) sopii paremmin niille suunniteltu öljy.
Ja pitää muistaa että on vielä ns. seosöljyjä ja tuorevoiteluöljyjä.
perämoottoreissa vielä kiinnitetään huomiota siihen, miten öljy näkyy vedessä.
(Perinteisissä 2T koneissa öljyä pääsee aina palamattomana veteen, varsinkin tyhjäkäynnillä)
Voitelukyvyssä taitaa olla se suurin ero; ts kuumassa toimii paremmin kuumaan koneeseen suunniteltu öljy (esim moottorisaha, ilmajäähdytteiset moottoripyörät yms, ja kylmämpänä käyvään (vesijäähdytteiset) sopii paremmin niille suunniteltu öljy.
Ja pitää muistaa että on vielä ns. seosöljyjä ja tuorevoiteluöljyjä.
perämoottoreissa vielä kiinnitetään huomiota siihen, miten öljy näkyy vedessä.
(Perinteisissä 2T koneissa öljyä pääsee aina palamattomana veteen, varsinkin tyhjäkäynnillä)
Juu näihän se juuri on, ei missään tapauksessa ainakaan perämootoreihin tarkoitettua öljyä moottorisahaan, useita tapauksia tullut vastaan, kampiakselinlaakerit todella kovassa karstassa.
moottorikelkka, moottoripyörä, mikroauto, perämoottori, mottorisaha....j.n.e kaikille on oma öljynsä, joten suosittelen että käytettäisiin oikeaa öljyä oikeassa koneessa, eikä mennä ns. isäukon tai naapurin tai kun olen ennenkin käyttänyt mututuntuman perusteella.
Vai luulettako arvon palstalaiset että EI NE TEHTAALLA ole tienneet tätäkään (pieni provo)
Saisko"sjeepin" kautta dolmarin mäntää. Joku 5000 on se saha. Ei montaa vuotta vanha, mut lämpöleikannut mäntä. Vai missä niitä myydään?
Byrocrat
21.08.2013, 22:06
Saisko"sjeepin" kautta dolmarin mäntää. Joku 5000 on se saha. Ei montaa vuotta vanha, mut lämpöleikannut mäntä. Vai missä niitä myydään?
Taitaapi saada :) http://www.makitacenter.com/
No äkkiseltään juu. Tajuaa vain aukaista linkit.
Mulla on tossa laatikossa palasina Stihl MS181. Pari vuotta vanha, ja työmaalla kesäpoika poltti moottorin paskaks raakalla bensalla :mad::mad: Onko kenelläkään uutta konetta edukkaasti tollaseen, tai haluaako joku kaljapäkkiä vastaan ton varaosiks? Liikkeessä uus kone kympin halvempi ku uus saha.
T3Syncro
23.08.2013, 22:55
Oma "saha" (Patner) lähtee yleensä laakista tai ainakin toisella nykäsyllä käyntiin, mutta ei sammu sammutusnapista?
Oma "saha" (Patner) lähtee yleensä laakista tai ainakin toisella nykäsyllä käyntiin, mutta ei sammu sammutusnapista?
En Partnereista tiedä hevonvittuakaan, mut onko joku muoviklitoris tms. katkennut?
Messätissari
24.08.2013, 06:11
Oma "saha" (Patner) lähtee yleensä laakista tai ainakin toisella nykäsyllä käyntiin, mutta ei sammu sammutusnapista?
Sammuttajasta on kontakti irti. Avaa kuori ja lähde seuraamaan topparikytkimestä lähteviä johtoja. Käynnistinkoppa kannattaa myös avata jo tässä vaiheessa. Samalla tulee putsattua siivekkeet ja katsottua käynnistimen ja narun kunto.
Sammuttajasta on kontakti irti. Avaa kuori ja lähde seuraamaan topparikytkimestä lähteviä johtoja. Käynnistinkoppa kannattaa myös avata jo tässä vaiheessa. Samalla tulee putsattua siivekkeet ja katsottua käynnistimen ja narun kunto.
Kytketään sammuttaja uudelleen sahaan ja tehdään edellä mainitut asiat, Vanhemmissa sahoissa voi olla maadoitus vika, kytkin saa huonon kosketuksen runkoon.
Tulee yleensä kuntoon kun käyttää kytkimen kiinnitysmutteria auki ja laittaa uudelleen kiinni.
T3Syncro
26.08.2013, 20:08
Kaivanpa sahan korvikkeen joku päivä varastosta ja kurkkaan, josko vian noilla saisin paikallistettua / korjattua.
neulavuori
26.08.2013, 21:50
täältä palstalta löytyy vinkkejä moneen touhuun :D
hienoa keskustelua ja asiantuntemusta :cool:
sahoissakin sekakäyttäjä :eek:
husse, makita, dolmar, mc cullok ja halpis kiinalainen joka ei tosin käyttöä kestä :P
Vilkutin
14.06.2014, 19:40
Löysin romulavalta stihl 031AV sahan, johon tarvisin tulpan johdon uuden..
Mistä semmosta kannattaisi kysellä?
Myös ehjä vetokäynnistin vois kiinnostaa, nykysestä ruuvin korvakkeet poikki toimii toki isoilla prikoilla ok.
Kaiken saa eBay:stä :cool:
Tai sitten marssit lähimpään Stihliä myyvään kauppaan.
No niin. 261 : kkönen rupesi nännättämään ja sammuu tyhjäkäynnillä. Eli onkos se bensaletku ny moro?
Porvoon Hilma
19.06.2014, 17:55
No niin. 261 : kkönen rupesi nännättämään ja sammuu tyhjäkäynnillä. Eli onkos se bensaletku ny moro?
Ei tiiä. Ootko millä bensalla sahaillut ?
Säätänyt ootko tyhjäkänniä? Vaikuttaa siltä, että ei saa bensaa. Tulpan oot varmaan kanssa tutkinut elektronimikroskoopilla tai muuten kattonut?
Voi olla ihan tankissa oleva suodatinkin tukossa.
Kato noi helpot pois ekaks.
Ihan normi mittari 98:silla millä kaikki muutkin koneet pelaa. Toimii kyllä kierroksilla mutta jättää hieman kierroksia jotka alkaa nousta ja sitten sammuu. Vaan pitää kattoa se sihtikin.
Vika alkoi yht äkkiä joten tuskin mikään säätökään on muuttunu...
Porvoon Hilma
19.06.2014, 18:50
Ihan normi mittari 98:silla millä kaikki muutkin koneet pelaa. Toimii kyllä kierroksilla mutta jättää hieman kierroksia jotka alkaa nousta ja sitten sammuu. Vaan pitää kattoa se sihtikin.
Vika alkoi yht äkkiä joten tuskin mikään säätökään on muuttunu...
Kierrokset nousee - vaikuttaa just siltä kun bensa on loppumassa ja kone käy hetken tosi laihalla...
lavanelikko
19.06.2014, 19:08
Kierrokset nousee - vaikuttaa just siltä kun bensa on loppumassa ja kone käy hetken tosi laihalla...
Virman Hitatsi teki ihan samaa tankki täynnäkin... Läks huoltoon kun oli takuu vielä voimassa...
pahapaimen
19.06.2014, 19:12
Sahojen sekakäyttäjä :D Pitäsköhän miunkin sit ilmottautua tähän joukkoon kun noita sahoja on rapiat 20 kappaletta. Käytössä tosin tällä hetkellä vain kuusi joista viisi husqvarnaa(236,435,543,372,T425) ja 110 sahcs dolmar :)
Porvoon Hilma
19.06.2014, 19:15
Sahojen sekakäyttäjä :D Pitäsköhän miunkin sit ilmottautua tähän joukkoon kun noita sahoja on rapiat 20 kappaletta. Käytössä tosin tällä hetkellä vain kuusi joista viisi husqvarnaa(236,435,543,372,T425) ja 110 sahcs dolmar :)
:D:D
Mulla on vaan 4... :D
Vika alkoi yht äkkiä joten tuskin mikään säätökään on muuttunu...
Näin itsekin luulin vielän toissapäivänä :D
Oma saha (Stihl 180) toimi kaasuttimen vaihdon jälkeen todella hyvin ja se jäi vajaan ns. suoraan ajosta pari viikkoa sitten. Eilen tankkasin koneen ja aloin vedellä käyntiin. Normisti lähtee kolmannella vedolla käyntiin mutta nyt sai hinkata oikein kunnolla. Lopulta sain käyntiin mutta kävi vaan osittaista joutokäyntiä. Aikani ihmettelin enkä mitään vikaa löytänyt. Sitten ruuvasin H ja L ruuvit kaasarista kiinni ja sitten 1.5 kierrosta auki. Saha lähti käymään ja siten ihan normi kaasarin säätö minkä jälkeen toimi taas kuten pitääkin.
Ihme juttu, en ymmärrä miten säädöt voi itsestään muuttua noin. Vai olisko ollut kenties roska kaasarissa ?
Kyllä siellä varmaan oli roska jossakin ja sait sen liikkeelle kaasutinta rassatessa.
Tai sitten tankin sisällä imuletkun päässä oleva suodatinklunssi on jäänyt jotenkin hassuun asentoon ja letku veti alkuun ilmat käynnistäessä?
Huskussa 339 on ajoittain ollut outoa "vikaa", kun joskus tuntuu loppuvan bensa hiukan ennen aikojaan. Tankissa on kumminkin ollut ainetta vielä jäljellä, mutta letku on ihme mutkalla ja se klunssi on jossakin muualla kuin tankin alimmassa kohdassa. Sormi mahtuu hyvin korkin reiästä sisään ja kun tökkää klunssin tankin pohjalle, niin pelaa taas monta tankillista kuten pitää.
Mitäs diagnoosia muuten antaisitte tommoselle aika uudelle Dolmarille olikohan se 4600 mallinen: Aikasemmin oireena oli, että sen sai normaalisti käyntiin ja kävi helvetin hyvin tyhjäkäyntiä ja kierroksilla aina siihen pisteesee asti, kunnes kone lämpeni ja sitte se sammu ku seinään, kuulemma. Nyttemmin saatiin kipinäkin häviämään ja kun nykii käyntiin niin tuntuu että se välillä vähän yrittää potkasta itteään käyntiin, mutta tuloksetta. Ei tuu uudellakaan tulpalla enää havaittavaa kipinää.
Puola oireilee tuolla tavalla ainakin mopoissa, olisko sama homma sahoissa.......
Tais olla toi puola aika mukavan kallis osa dolmariin?
Tommonen kotka päivystää kuistilla.
Porvoon Hilma
16.08.2014, 15:54
Tommonen kotka päivystää kuistilla.
Hieno. Oliko kokonaisena puun sisällä piilossa ennenkuin poistit ympäriltä suojaavan puuaineksen ?
Hautalintu
22.08.2014, 09:55
Hieno. Oliko kokonaisena puun sisällä piilossa ennenkuin poistit ympäriltä suojaavan puuaineksen ?
Onkohan noita eläimiä kuinka monessa pölkyssä piilossa? Meinaan vaan ku tossa polttopuita pätkiny ja halkonu ni alkoi mietityttämään et montakohan karhua ja kotkaa oon pistäny tietämättäni "lihoiksi" :D
ja on kyl komia kotka taron kuistilla!
Messätissari
22.08.2014, 17:51
ja on kyl komia kotka taron kuistilla!
Mä olen Hiluksin kuistille miettinyt kukkalootaa tai hirsikalustoa.
Toi kotka on pahapaimenen tekemä, se on paikallinen luonnonsuojelia.
Tolla kotkalla on myös kaveri, muumimörkökin löyty puun sisältä.
pahapaimen
27.08.2014, 20:23
Toi kotka on pahapaimenen tekemä, se on paikallinen luonnonsuojelia.
Tolla kotkalla on myös kaveri, muumimörkökin löyty puun sisältä.
Vai vielä luonnonsuojelija :D
Porvoon Hilma
28.08.2014, 05:59
Toi kotka on pahapaimenen tekemä, se on paikallinen luonnonsuojelia.
Tolla kotkalla on myös kaveri, muumimörkökin löyty puun sisältä.
Kaikenlaista näkyy puiden sisälle piiloutuvan :D
Asiaan liittyen osui aamusta silmiin Puuilon mainos, jossa 52 cm2 moottorisaha maksoi 79 e. Ja onhan esim. Biltemasta saanut sahoja jo pitkään alle satasella. Eli halpoja ovat tollaset amatöörihommiin sopivat harrastesahat. Noiden kestävyydestä ei ole mitään havaintoa eikä myöskään varaosien saatavuudesta mutta hinta houkuttelee kokeilemaan.
Asiaan liittyen osui aamusta silmiin Puuilon mainos, jossa 52 cm2 moottorisaha maksoi 79 e. Ja onhan esim. Biltemasta saanut sahoja jo pitkään alle satasella. Eli halpoja ovat tollaset amatöörihommiin sopivat harrastesahat. Noiden kestävyydestä ei ole mitään havaintoa eikä myöskään varaosien saatavuudesta mutta hinta houkuttelee kokeilemaan.
Kokeilemallahan tuokin selvinnee. Jos on oikeaan sahaan tottunut, voi tulla paha mieli. Oma eka saha oli/on homeliten rautakauppahalpis. On silläkin sahailtu neljän rakennuksen timpuroinnit ja parin talven polttopuut. Plussia: kevyt ja helppo käynnistää, miinuksena tehon puute (33cm3). Kulkee mukana offi ja kalareissuilla. Nykyinen isompi saha on huskun 55.
Eräilves
01.01.2015, 07:58
Onkos palstalaisilla / heidän tutuillaan kokemuksia Stigan sahoista? Keväällä josai vaihees sahaa hankin ja tuo pisti silmään..
http://verkkokauppa.starkki.fi/fi/moottorisaha-stiga-sp52-18
Moottorisaha Stiga SP52-18
Polttomoottorikäyttöinen. Kuutiotilavuus 51,8 Cc. Teho 2,4 Kw. Oregon-laippa ja - ketju .325" .058" (21Bp-72E). Automaattinen ja säädettävä öljypumppu, Primer, ketjun kiristys sivulta. Powermate-kytkin ja Easy Start-käynnistys, varustettu puolipuristusventtiilillä.
Asiaan liittyen osui aamusta silmiin Puuilon mainos, jossa 52 cm2 moottorisaha maksoi 79 e. Ja onhan esim. Biltemasta saanut sahoja jo pitkään alle satasella. Eli halpoja ovat tollaset amatöörihommiin sopivat harrastesahat. Noiden kestävyydestä ei ole mitään havaintoa eikä myöskään varaosien saatavuudesta mutta hinta houkuttelee kokeilemaan.
mulla on tuollainen ollu tuolla venään reissuilla, hyvin on pelannut. ei toki oo ollut ammatti käyttöäkään, mutta asiansa siinä käytössä ajanut. eikä harmita niin paljoa vaikka joutuisi lahjottaan jollekkin sen.
niin ja 100e sijoituksella saa vähän varaketjuja yms matkaan.
Roadstar
01.01.2015, 13:45
Mulla on tuollainen 52cm3 puuilon saha. Aikaisemmin ollut muutama stihl. Puuilon vekotin on ihan kelvollinen satunnaiseen käyttöön. Korkit on vähän heppoiset, tiputtaa öljyä alleen kun seisoo. Tehoa riittävästi, jopa enemmän kuin kytkin pitää. Käynnistyy helposti. Mukana tuleva ketju venyy loputtomasti, mutta kestää terävänä aika pitkään. Stihl.it tuntuvat toimivan nykybensalla huonommin kuin aikaisemmin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4402&pictureid=173772
Mikäs funktio tuolla letkulla on?
Tulee tankista, mutta ei ole mitään paikkaa mihin se kuuluisi. Nousee myös pois reijästä ihan helposti vetämällä. Vaikuttaisi kuitenkin letkun tankin pää siltä, että olisi jossain ollut kiinni.
Ihmetyttää myös se, että letkun juuresta pääsee tulemaan bensaa, etenkin kun kallistaa sahaa vasemmalle kyljelle.
Saha on Jonsered 535. Vm n.-86.
lavanelikko
11.04.2015, 17:57
Mikäs funktio tuolla letkulla on?
Tulee tankista, mutta ei ole mitään paikkaa mihin se kuuluisi. Nousee myös pois reijästä ihan helposti vetämällä. Vaikuttaisi kuitenkin letkun tankin pää siltä, että olisi jossain ollut kiinni.
Ihmetyttää myös se, että letkun juuresta pääsee tulemaan bensaa, etenkin kun kallistaa sahaa vasemmalle kyljelle.
Saha on Jonsered 535. Vm n.-86.
Tankin korvausilmaletku?
Mikäs funktio tuolla letkulla on?
Tulee tankista, mutta ei ole mitään paikkaa mihin se kuuluisi. Nousee myös pois reijästä ihan helposti vetämällä. Vaikuttaisi kuitenkin letkun tankin pää siltä, että olisi jossain ollut kiinni.
Ihmetyttää myös se, että letkun juuresta pääsee tulemaan bensaa, etenkin kun kallistaa sahaa vasemmalle kyljelle.
Saha on Jonsered 535. Vm n.-86.[/QUOTE]
Tuossa vähän kuvaa millanen se pitäs olla; http://www.barrettsmallengine.com/partslist/jonsered535.pdf ... Ja tuo tosiaan tankin korvausilman otto.
Korvausilmaletkua minäkin arvuuttelin.
Jyrdenin kuvasta homma selkisikin. Tankista löytyi irrallaan pieni holkki joka letkun sisälle laitettuna tiivistää letkun aukkoonsa. Varmaa paikkaa en toiselle päälle löytänyt, mutta tuuppasin sen reikään joka johtaa vähän kytkimen takapuolelle. Pääasia, että ei ainakaan ihan solkenaan valuttele bensaa näpeille.
Kiitokset avuista.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4402&pictureid=173795
Nyt olisi näin. Eli se 'pönttö' nyt kaasarin oikealla puolella.
paavojaelvis
11.04.2015, 19:30
Juu, korvausilmaa toimittaa tankkiin. Itselläni on 455, 520SP ja 525.
Korvausilmaletkua minäkin arvuuttelin.
Jyrdenin kuvasta homma selkisikin. Tankista löytyi irrallaan pieni holkki joka letkun sisälle laitettuna tiivistää letkun aukkoonsa. Varmaa paikkaa en toiselle päälle löytänyt, mutta tuuppasin sen reikään joka johtaa vähän kytkimen takapuolelle. Pääasia, että ei ainakaan ihan solkenaan valuttele bensaa näpeille.
Kiitokset avuista.
Hyvä juttu, että asia selvis tuon varaosakuvan perusteellakin. Joskus helpottaa kummasti tuollaset kuvatkin asia.
Kiitos et oli apua linkist.
Hei, onhan täällä vielä sahataitajia?
Ostin äskettäin kiinnileikanneen melkein uuden Stihlin MS661:n. Ajattelin putsata sylinterin ja ostaa laadukkaan tarvikemännän alkuperäisen tilalle. Sylinterissä on vain vähän männänjäämiä, joten sen saanen putsattua ihan hyvin. Mäntä on mielestäni mennyttä, imupuolella syvät skraadut. Kampiakselin laakerit tuntuvat "rouheilta", kun akselia pyörittää, kuuluuhan laakereiden olla tuntumatta?
Kysymys kuuluu tietenkin, miksiköhän se on leikannut kiinni? Alkuperäinen omistaja on sahannut tällä ainoastaan muutaman tunnin jäätä. Spekulointia kylmän ja uuden sahan huudattamisesta vesisuihkun keskellä?
Ajattelin ostaa em. uuden männän, tapin laakerin, kampuran laakerit ja stefat. Onko riskiä uudesta kiinnileikkaamisesta, jos laitan vaan uuden männän paikoilleen ja kokeilen näin? Säästyisi sahan isommalta avaamiselta..
/Tommi
Katoppa että kaasarissa on läpissä ym kaikki ruuvit kiinni. Jotain outoa on tapahtunut jos imupuolella on raapuja. Jos kiinnileikkaaminen kyseessä, pakopuoli kuumempi joten sillä puolella pitäs olla sillo jäljet...
Itte panostasin alkuperäiseen mäntään, ainakin mulle sattunut todella ei-mittatarkkoja tarvikemäntiä...
Joo jos normaali kiinnileikkaantuminen niin pakopuolellakin pitäisi olla raamuja , olisikohan ajettu vahingossa tai tietämättömyyttä puhtaalla bensalla. Kampuran laakerit pitäis pyöriä ilman jurinoita ja jyrinöitä mutta jos kiertokangen alapään laakerissa on väljää tai takertelee on koko kampiakseli hylkytavaraa, eli silloin koko remontti on vähän kyseenalainen.
Kiitos vastauksista! Imupuolella on tosiaan jäljet, pakopuolella ei mitään, hyvä, kun sylinterin pinta on edes kiillottunut.
Kaasaria en ole avannut, se on Stihlin mtronic "itseitseään" säätävä hässäkkä.
En oikein tiedä, paljonko kampiakselissa saa/tulee olla klappia, pitää mitata. Vaikka tähän joutuisi ostamaan uuden kampuran, hinta pysyisi vieläkin siedettävänä. Uusi saha maksaa kuitenkin jotain 1200 euron luokkaa. Jos tämän laittaa huoltoon, korjauskustannukset muuttuvat täysin - harrasteena meinasin laittaa kuntoon ja käyttää rankojen nippusahauksessa, pihapuihin sekä avantoihin.
/Tommi
vellihousu
16.08.2018, 19:49
Piti käydä hakemassa sahaan bensaa kyliltä lasten harrastusten lomassa, kuten arvata saattaa niin tämmönen lahopää unohti kanisterin kotiin.
No ostinpa sitten tota pienkonebensaa. Tuntuu että nyt saa lämpimanä rykiä sahaa käymään hulluna, ennen aina melkeempä laakista tulille. Onko muilla ollut samansuuntaisia kohtaloita vai onko nyt vaan esim. tulppa vaan tullut tiensä päähän? Sahana sthillin joku varmaan 260
Oma mielipide noista pienkonebensoista on että ne vaatii aina kaasarinsäädön. Sanovat myyntimiehet sitten mitä tahansa... tuo bensa on "ohuempaa", joten laite menee rikkaalle kun käyttää.
jokke-76
16.08.2018, 21:13
Juu täytyy säätää
kryyvari
02.01.2019, 20:16
Mulla on ms200 hirrenveistohommissa. Ainoat huollot mitä joutunu tekeen 10vuoden aikana on ilmansuodatin, muutama laippa ja ketju sekä vuoden vanha 231 kaatohommiin.. sahatessa myös huomio käyttöön eli veistohommissa röpöttäen kaasua eli ei huudatetta konetta täysillä kierroksilla yhtä soittoa(vaikka hienolta näyttääkin mutta ei ihmekkään jos leipoo kiinni sillä tyylillä) sitten vielä en päästä tankkia tyhjäksi ikinä niin pysyy seokset kunnossa (tämän kuulin paikalliselta jälleenmyyjältä joka myös huoltaa kyseisiä vehkeitä, näyttänyt toimivan ainakin omassa käytössä nämä vinkit. Kokemusta jonseredeistä ja huskvarmasta mutta kyrpiintyneenä siihen että hiki tuli ennenkuin saha oli käynnissä siirryin stiiliin eikä paluuta ole ollut.
Joo stihliä meilläkin käytettiin hirsihommissa, ennen kun jonseredit oli metallirunkoisia niin silloin tehtiin niillä mut kun tuli ne 2000 sarjalaiset muoviset joskus viimevuos tuhannella niin niitä paloi kun ei saanut jäähdytystä riittävästi siitä asti kun viimeinen punaharmaa oliko 535 koki lopun niin sen jälkeen vaihtui valko oranssiin merkkiin ja niillä on menty siitä asti