View Full Version : Haperon asentamista.
Ryyppyde
04.04.2010, 16:19
Joo tuli tuommonen hapero ostettua ekaks maasturi rojektiksi lähinnä puitten ajoon. Nopeesti tämähän ei varmasti edisty kun kaverin kanssa kouluiltoina pääasiassa asennetaan.
Tarkoitus olis laittaa lisäkierrejouset taakse, lavakaarta, isompaa rengastusta ja vinssiä kunhan köyhän opiskelijan pudjetti sallii. Tosiaan ensimmäinen auto on ja paljoa ei kokemusta näistä ole, joten jos näyttää joku menevän ihan perseellleen niin huomautelkaa:D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2902&pictureid=55896
tuommonen ostotilanteessa
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2902&pictureid=55925
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2902&pictureid=55926
tuommonen toisena päivänä
niin ja hitsausjälki tosiaan on mitä on kun eipä tuolla lukiossa kovin hirveesti tuu sitä reenattua:p
Ei muuta kuin tsemppiä rojektiin. Tälläiset muutaman satasen autot ovat usein kaikkein hauskinpia. Pajerosta saa ihan mukavasti maastossa kulkevan vehkeen, vaikka netissä kirjoitellaan muuta. :D Kallistuksen vaimentimet pois edestä ja takaa, niin joustaa vähän paremmin. Ei siitä mitään laatokka-trophyn voittajaa saa, mutta ei kai ole tarviskaan. :)
Itekkin tekis mieli tehdä omasta pajerosta pick-up, mutta sitten ei sovi pienet apukuljettajat kyytiin. :rolleyes:
Hyvä siitä tulee,ei sillä ole väliä miltä se sauma näyttää jos se vaan kestää.
Ota ainakin takaa kallistuksenvakaaja pois ni saat siitä vähän maastokykysemmän
joojoomies
04.04.2010, 18:43
Onnea hankinnalle. Kyllä pajerolla pääsee hyvin metsässä ja joskus poiskin ja puiden ajoon loistava peli.
petrooli
04.04.2010, 19:43
tsemppiä projektiin
Antaa vaan mielikuvitukselle vallan, niin hyvä siitä tulee. :)
Hitsauksen oppii kyl hitsaamalla, tietty jos on jotain perustietoa, niin helpottaa hiukan.
Tässä vielä muutama lisäkuva.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2918&pictureid=56216
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2918&pictureid=56217
Tossa noita rungon korjauksia, toinen puoli on paljon paremmassa kunnossa. Huonommista saumoista saa syyttää mua ja paremmista ryyppyä. :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2918&pictureid=56219
Tossa tollasta yleiskuvaa ennen kun alettiin asetteleen sitä hytin takaosaa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2918&pictureid=56218
Tuommonen läjä lähteny romua.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2918&pictureid=56221
Toivotaan et kuvat näkyy. :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2918&pictureid=56216
Mikä tuon kulmaraudan tehtävä on...? Tukeeko se jousen korvaa?
Vetokoukku ja takapuskuri pois, ne ovat ekana kiinni joka paikassa. Ja takaa rungosta pois 15 cm.
Jos peräluukusta löytyy takapenkit (7 hengen malli), niin älkää heittäkö niitä pois. Ne ovat käteviä asentaa mihin vaan autoon, ja niistä saa muutaman kympin myydessä. Itse myin toisen takapenkin, toinen löytyy vielä. :)
Ja mikä tuo jäässä oleva kaasupullojen paineen säädin oikeen on...???
Rekisteröimätön
05.04.2010, 00:08
Ei muuta kuin tsemppiä rojektiin. Tälläiset muutaman satasen autot ovat usein kaikkein hauskinpia. Pajerosta saa ihan mukavasti maastossa kulkevan vehkeen, vaikka netissä kirjoitellaan muuta. :D Kallistuksen vaimentimet pois edestä ja takaa, niin joustaa vähän paremmin. Ei siitä mitään laatokka-trophyn voittajaa saa, mutta ei kai ole tarviskaan. :)
Itekkin tekis mieli tehdä omasta pajerosta pick-up, mutta sitten ei sovi pienet apukuljettajat kyytiin. :rolleyes:
Kyllähän laatokka trophyn voittajan saa ihan mistä vaan, kysymys on enempi sekä auton rakentajasta, että kuskista. Se auto millä se trophy voitetaan on jo yleensä niin kaukana vakiosta, ettei lähtökohdalla ole paljon merkitystä jos työ on tehty huolella. Ero tulee lähinnä siitä, että jollain toisella autolla se voi olla paljon helpompi saavuttaa, mutta, mitä sitte. :D
Kyllähän laatokka trophyn voittajan saa ihan mistä vaan, kysymys on enempi sekä auton rakentajasta, että kuskista. Se auto millä se trophy voitetaan on jo yleensä niin kaukana vakiosta, ettei lähtökohdalla ole paljon merkitystä jos työ on tehty huolella. Ero tulee lähinnä siitä, että jollain toisella autolla se voi olla paljon helpompi saavuttaa, mutta, mitä sitte. :D
Naulan kantaan. Ei se suora-akseli tojotakaan mikään kuninkaan tekijä ole. Mutta toki helpompi lähtökohta.
Itse pidän pajerosta harrastepelinä, koska kukaan ei usko siitä olevan mihinkään. En ole kovin kummoinen kuski, ja renkaat ovat halvimmat mahdolliset (390e/kierros). Mutta kummasti sillä vaan roikkuu "isojen poikien" perässä. :D
Joo ton kulmaraudan tarkotus on kanssa tukea tota jousenkorvaa. Tosin pysyis kyllä varmaan ilman totakin hyvin kiinni. Ja varsinkin tosta kuvakulmasta se näyttää vielä erikoisemmalle viritelmälle kun onkaan. :D
lisäys: Huomattiin pitkän katonhitsaus session jälkeen että oli ton näköseks menny toi pullo niin otettiin huvikseen kuva.
Ryyppyde
05.04.2010, 00:20
Naulan kantaan. Ei se suora-akseli tojotakaan mikään kuninkaan tekijä ole. Mutta toki helpompi lähtökohta.
Itse pidän pajerosta harrastepelinä, koska kukaan ei usko siitä olevan mihinkään. En ole kovin kummoinen kuski, ja renkaat ovat halvimmat mahdolliset (390e/kierros). Mutta kummasti sillä vaan roikkuu "isojen poikien" perässä. :D
Mitkähän renkaat nuo mahtaa sitten olla kun pitäis semmosiinkin tässä jossain vaiheessa kuluttaa rahaa ja ei oikeen tiedä minkälaiset olis ihan OK metässä mutta halvat. :rolleyes:
Mitkähän renkaat nuo mahtaa sitten olla kun pitäis semmosiinkin tässä jossain vaiheessa kuluttaa rahaa ja ei oikeen tiedä minkälaiset olis ihan OK metässä mutta halvat. :rolleyes:
Ne on 235/85-16 Insa Special Track, todelline korkeus noin 33". Nykyään vissiin noin 540e/kierros. Kaksi vuotta sitten olivat paljon halvempia.
Tuolla on mun pajeron tarina. Ei ehkä mikään viisain ja parhain rakennelma, mutta mukava tuollakin on ajella :) http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=42903
Kannattaa pitää toi hiilidioksidi pullo pystyssä, niin ei tuo venttiili jäädy ja saattaa saumakin parantua samalla..
Vaaka-asennossa tuo hiilidioksidi tulee nesteenä venttiiliin ja höyrystyy vasta siinä, jossain vaiheessa kaasuntulo loppuu kun venttiilli on totaalisen jäässä.
Ok, kiitos neuvosta. Yleensähän meillä tuo pullo on ihan pystyasennossa, mutta tässä tapauksessa ei letkut riittäny hitsuuttelu laitteessa muutakun lavalle laittamalla. Ja koko kippo on sen verran kiikkerä että se pullo ois kaatunu aivan varmasti, mutta pitää kehitellä ens vastaavaan tilanteeseen jotain muuta. :) joten jos näyttää joku menevän ihan perseellleen niin huomautelkaa:D
elhapero
05.04.2010, 11:41
Kyllä Pajerosta hyvän offivehkeen saa.Manuaali napalukot ehdottomasti eteen,noilla automaatti lukoilla ei tee mitään maastossa tai muuttaa automaattilukot kiinteiksi.
Tuolta löytyy oman Pajero offi projektin kuvia
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=1877
ja tuolta muuta juttua matkan varrelta
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=60496
joojoomies
05.04.2010, 13:48
Kannatan tota automaattinapojen kiinteäks laittamista. Helpottaa kummasti etenemistä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2918&pictureid=56333
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2918&pictureid=56334
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2918&pictureid=56335
Nyt on saatu tuo hytin takaseinä kiinni, tai no eihän se ole vielä kokonaan hitsattu, mutta silleen että ei lähe tosta tuulen mukaan. Aika paljon tummunu noi maalit mutta pääasia että ainakin sauman kohdalta poistettiin maalit. Poistettiin myös kallistuksen vakaajat edestä ja takaa ja laitettiin ne pohja"panssarit" takas kun entinen omistaja oli ne irrottanu. Koitettiin myös saada tota etupäätä nostettua mutta ei olla ihan varmoja tuliko siitä mitään. :D
Karu laite tulee, tuo on hieno toi takalasin pyyhin ei oo monessa pickupissa
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2918&pictureid=56878
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2918&pictureid=56879
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2918&pictureid=56880
Nyt on saatu tommosta lavakaarta aikaan. Toi lavakaaren putki oli jotain paskaputkea ja haju oli sen mukanen. :D Saatiin myös etupäätä korotettuu noin 4cm.
:eek:Eihän tonne mahdu enää etes puita ku on niin jämäkkä toi kaari.
Ryyppyde
14.04.2010, 20:32
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2902&pictureid=57112
tuommoset änkästiin akselin ja rungon väliin vähän korkeutta tuomaan.(noin 6cm)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2902&pictureid=57114
ja jos joku tietävämpi osaisi kertoa, niin mikähän tämä schysteemi mahtaa olla:p
Nostokurki
14.04.2010, 20:36
Takajarrupainetta säätelevä venttiili. Ota pois ja myy mulle jos se on ehjä... :D
Se on se osa mikä painottaa jarruja enemmän taka-akselille silloin kun siellä on enemmän painoa,yleensä jumissa vanhemmissa autoissa :D:D oisko jarrupaineensäädin tai kuormantunnistin tai joku,en tiijä nimeä..
Ryyppyde
14.04.2010, 20:44
nonii kiitoksia tiedoista;). pitää vähä tutkiskella onko tuosta mitää hyötyä/haittaa niin katsellaa sitte myynkö:)
Minkäs jouset laitoit?
näyttäs äkkiselltään jonku Opelin, tai Volvon, kun on päät kavennettua mallia...
Nostokurki
15.04.2010, 16:58
jos auto tulee metsäkäyttöön niin parempi olla ilman tuota ALB-venttiiliä, saa kaikki pyörät tarvittaessa lukkoon. Katsastusmies sen saattaa vaatia katuautoon, riippuu tuurista :)
Mut joo, itsellä siis olis tarvetta sille jos päätät luopua :) vaikkei ehjä olisikaan...
Ryyppyde
15.04.2010, 19:14
Minkäs jouset laitoit?
näyttäs äkkiselltään jonku Opelin, tai Volvon, kun on päät kavennettua mallia...
jouset on bemarin e30 takajouset by motonet:)
nonii kiitoksia tiedoista;). pitää vähä tutkiskella onko tuosta mitää hyötyä/haittaa niin katsellaa sitte myynkö:)
Nyt kun on perse ylempänä niin vedä tuo jousi (taas) tiukalle, niin on jotain hyötyäkin. Sitä paremmat jarrut siis mitä tiukemmalla jousi (jos se vena toimii), teoriassa venttiilistä ei mitään hyötyä/ei alenna jarruille menevää painetta, jos jousi on tiukalla ettei venttiilin kara liiku.
Yleensä enemmän haittaa kun hyötyä, harvassa japskimaasturissa on niin hyvät takajarrut että ennen etusia lukkiintuisivat.
Ryyppyde
15.04.2010, 21:13
Nyt kun on perse ylempänä niin vedä tuo jousi (taas) tiukalle, niin on jotain hyötyäkin. Sitä paremmat jarrut siis mitä tiukemmalla jousi (jos se vena toimii), teoriassa venttiilistä ei mitään hyötyä/ei alenna jarruille menevää painetta, jos jousi on tiukalla ettei venttiilin kara liiku.
Yleensä enemmän haittaa kun hyötyä, harvassa japskimaasturissa on niin hyvät takajarrut että ennen etusia lukkiintuisivat.
pitääpä kokeilla poistaa se kokonaan kunhan tässä kerkeää:rolleyes:
Omasta suitsasta heitin mäkeen koko venttiilin traction barin tieltä. En oo normaali ajossa huomannu eroa ja suzukilla ei mitään kuormia vedetä :D
Ekat maastokokeilut ja heti urheilemaan. Ei menny ku vähän toista tuntia tuossa turatessa.
Ryyppyde
17.04.2010, 19:34
lål:D
Ostakaa 235/85-16 Insat, ja iso kiinan vinssi nokkaan, niin ei tartte turhia jumitella. ;) Insoja myydään suomessa nyt 450e/kierros. Vinssejä löytyy ebaystä parilla-kolmella sadalla.
Ja se alla roikkuva polttoainetankki, pakoputki, takapuskuri ja rungon viimeset 15 cm pois. Vetokuokukusta nyt puhumattakaan. Kun ne putsaa pois, niin pajeron alla ei ole juurikaan mitään, mitä tarvitsee varoa. Saa ajaa reippaasti kiville, eikä peräkään ota niin helposti kiinni. Rungon alapuolella ei roiku mikään, tojotassa kantotutka (jakolaatikon palkki) on jokapaikassa kiinni.
Kallistuksen vaimentimet (eli jouston rajoittimet) on tietysti siivottu jo pois....? :)
http://www.youtube.com/watch?v=JlBHpU2wX3Y&feature=player_embedded
Videon loppupuolella pääsiäis-pajero menee ojasta yli mummoilu-tyylillä, takapenkillä kun on 3 ja 8v poikia. :D Noin se joustaa vakiona ilman kallistuksen vaimentimia, etupää kiristettynä tappiin.
Ryyppyde
18.04.2010, 00:14
Pitäis tosiaan ostaa uudet renkaat ja vinssi, mutta rahanpuute on aika vallitseva asia näin opiskelijan elämässä:D. Kallistuksen vakaimet otettu pois edestä ja takaa. Tosiaan tuossa kun kokeili tuota metässä niin tuli aika selväks että pitäis nuo napalukot saada kiinteeks. Mitenköhän tapahtuu, onko kokemuksia ja onko vaikeeta?
Tosiaan tuossa kun kokeili tuota metässä niin tuli aika selväks että pitäis nuo napalukot saada kiinteeks. Mitenköhän tapahtuu, onko kokemuksia ja onko vaikeeta?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=678&pictureid=8551
Juu ei ole vaikeeta. Otat vaan napalukot auki, ja tutustut niiden sielun elämään. Minä hitsasin ne tuolla tavalla kiinni, ja hyvin ovat ollet jumissa. Sauma estää osien kiertymistä, jolloin napa ei vapaudu.
Fiksummat ovat saaneet ne käsittääkseni jumiin ilman hitsaustakin, mutta minä luotin sulan metallin voimaan. :D
Ryyppyde
18.04.2010, 00:55
no pitääpä ottaa joku kerta auki toinen puoli ja tutkiskella ja ihmetellä ja kahtella mitä tekee:rolleyes:
joojoomies
18.04.2010, 09:14
Pari osaa pois napalukoista niin johan pysyy kiinni: muistelisin että semmoinen ohut pelti rengas ja semmoinen rengas missä on kyhmyt pois ja kasaan .Muistaa vaan kääntää siihen asentoon että on lukossa hankalampi koota mutta kyllä onnistuu pienellä vaivalla. On mulla ainakin kestänyt 3 vuotta matkaajoo ja pari vuotta pelkkää maasto ajoo 33 silla. Searssilla pitäs löytyä ahosensedän ohje kuvien kera tosta napalukko hommasta.
Pari osaa pois napalukoista niin johan pysyy kiinni: muistelisin että semmoinen ohut pelti rengas ja semmoinen rengas missä on kyhmyt pois ja kasaan .Muistaa vaan kääntää siihen asentoon että on lukossa hankalampi koota mutta kyllä onnistuu pienellä vaivalla. On mulla ainakin kestänyt 3 vuotta matkaajoo ja pari vuotta pelkkää maasto ajoo 33 silla. Searssilla pitäs löytyä ahosensedän ohje kuvien kera tosta napalukko hommasta.
En ainakaan löytänyt mitään kuvia... Ja tiedossa ois manuaalisia nappiksia usemmatkin, jos kiinnostusta on ni voin touhuta sopivaan hintaan. Itellä automaattiset kii ja heivaan ne mäkeen, kun ei ne kestä ku 15-20tkm, vaikka ostas uudet sisukset. Ja tän kerto Mitsun merkkikorjaaja (tehnyt 25v). itelle tilaan ens viikolla noi manuaalit.
Dr.takapotku
20.04.2010, 10:24
Ekat maastokokeilut ja heti urheilemaan. Ei menny ku vähän toista tuntia tuossa turatessa.
Meijä Audi ois menny tuosta iha heittämällä yli. Vaikka sitä onkin madallettu Bilteman sportti-kuormansidontaliinoilla.
tuurimuna
20.04.2010, 10:50
ette jatku
vakiomopodt
20.04.2010, 10:53
Eihän noi Audit ole mistään kotoisin, eikä edes taida kuulua moiset tähän aiheeseen.
Nostokurki
20.04.2010, 15:26
En ainakaan löytänyt mitään kuvia... Ja tiedossa ois manuaalisia nappiksia usemmatkin, jos kiinnostusta on ni voin touhuta sopivaan hintaan. Itellä automaattiset kii ja heivaan ne mäkeen, kun ei ne kestä ku 15-20tkm, vaikka ostas uudet sisukset. Ja tän kerto Mitsun merkkikorjaaja (tehnyt 25v). itelle tilaan ens viikolla noi manuaalit.
mikäs olisi tämä sopiva hinta?