Kirjaudu sisään

View Full Version : D-max tuuninkia


Sutsu
04.04.2010, 14:27
Tässä topikiss yritetään parantaa laviskan ajo nautintoa joka rintamalla..:)



http://www.unlimitedammo.fi/isuzu/HPIM3945.jpg

Tämmösen pläjäyksen oli hieman myöhässä joulupukki rapasila kengilä käyny tuomassa meän talliin. Mitähän tästä läjästä syntyis?



http://www.unlimitedammo.fi/isuzu/HPIM3947.jpg

Viikko oltu kipiänä ja edelleen köhityttää ku keuhkotauissa, vaan mielenkiinto ajoi ohi fyysisestä kunnosta ja tälläistä jälkeä tuli kun komponenteille etti paikkoja. Parit venttiilit näyttää puuttuvan ja paineakuille ei ole kaikkia liittimiä. Mutta, mutta mihin tuo koneikko sopii..!!



http://www.unlimitedammo.fi/isuzu/HPIM3949.jpg
http://www.unlimitedammo.fi/isuzu/HPIM3950.jpg

Joo-o. Siinä on ainoa lovi tän pellin alla, mihin vois mahtua, mutta hieman on eessä ämpärin kokoinen ilmanputsari kotelo ja tuo moottorin ohjausyksikkö tököttää keskellä tietä, menis offaileen siittä..



http://www.unlimitedammo.fi/isuzu/HPIM3951.jpg

Noni, kattos, ämpäri on pois ja hillopurkki tilalla, viimeistelyä vailla. Ja samalla ohjausyksikkö lähti nojaileen paisariin. Hyvä on olla kompura kainalossa tuossa nurkassa. Uuden putsarin alla on nyt täydellinen reikä koneikolle. Kiinnittimet jäi vielä tekemättä joten ei ole mötikkä vielä kolossaan. Kuka se väitti, ettei konepellin alle sovi enää lisä romua..:D



http://www.unlimitedammo.fi/isuzu/HPIM3952.jpg

Pelti kii autolta ja mieheltä tältä päivältä. Itse tuuninki kohde esittäytyy.

-MaTTi-
08.04.2010, 19:56
Mikäs kaasunestejousitus tämä on olevinaan? Mielenkiintoinen kyhäelmä...

psk123
08.04.2010, 21:40
Tää on vissii tossa toisessa topikissa mainittu L&L systeemi. Kiire vaan tulee... Lumet lähtee. Joo pitää laitella kuvia, kun lumet lähtee. "L&L" -systeemikin pitäs olla alla siihen mennessä.;)

Jopo_
08.04.2010, 22:50
Tää on vissii tossa toisessa topikissa mainittu L&L systeemi. Kiire vaan tulee... Lumet lähtee.

Niin siis mikä...?!? Mitä tuo "äl et äl" käytännössä tarkoittaa? Alkoi oikein kiinnostamaan...

A-P
09.04.2010, 05:45
Itämainen Citroen!!!

Sutsu
09.04.2010, 09:22
L&L = Lift & Leveling. Onneksi on lumien lähtö myöhässä, muuten ois aikataulu kussu jo. Kusee se kuitenkin, kun liki kaks kuukautta kesti osien tulo kauemmin kuin odotettiin. Joo eli hydraulisylinterit iskarien paikalle, eli nestejousitus. Kun systeemi pelaa, niin orkkis takajousista lähtee lateja kävelemään ja keulan sauvoja löysätään ja näin saadaan auto alas noin 50 mm. Tarvittaessa voidaan sitten hydrauliikalla nostaa siitä noin 100 mm, eli +50 mm orkkis korosta. Siis täysin säädettävä auton korkeus, jousituksen jäykkyys ja paluuvaimennuksien kovuus. Itämainen sitikka siis, mutta itämaisuudesta johtuen tämä toimii paremmin.. Lisäoptioista lisää myöhemmin, niitä on tulossa "riittävästi".:D

Jopo_
09.04.2010, 09:39
Kysymys vielä että saako tuota jousitusta leimattua autoon? Ja onko nuo sylinterit normaaleja 2-toimisia hydraulikkasylintereitä? Missä hintaluokassa pyörii tuo paketti?

KoniJeep
09.04.2010, 10:06
Toimiiko näin:
Paljon maavaraa=jäykkä jousitus?
Mukavan löysä jousitus=matala maavara?
Vai pysyykö "joustavuus" /joustot maastokykyisenä, riippumatta auton lento korkeudesta?

Jos toimis: matalana=jäykempi ja korkeana=löysempi, niin tollaista sarjaa vois aatellakkin! (jos sopivaa löytyy?)

Sutsu
09.04.2010, 11:14
Leimauksesta en ole vielä 100%:n varma koska systeemi ei ole alla ja en ole konttorilla näyttänyt. Oma arvioni on että ei ole ongelmia konttorilla, koska orkkis jouset ovat olemassa, vaikka niitä olisikin kevennetty/säädetty. Alkuperäinen pyöräntuenta ei siis muutu. Kovalla jousituksella kuormaa toki ohjautuu erikin kautta kuin orkkis jouset, mutta se ei liene merkitsevä, sillä minkä tahansa sylinterikin pettäessäkin auto on silti omilla jousillaan ja tuennoillaan. Normaaleja 2-toimisiä sylintereitä, jotka on vaan teetetty mittojen mukaan. Mitään hintoja en julkista vielä, tiedot tulee kun homma on paketissa.

Jeeppimiehelle: Peruskytkennällä jousitus on periaatteessa hyvin lähelle tasajäykkä joka korkeudessa, mutta käytännössä kuitenkin jäykkenee yläasentoa kohti. Tämä ei itselleni sopinut, vaan halusin samaa kuin sinäkin aattelit ja siksi tulee ainakin kaksi paineakkua/akseli. Näihin akkuihin ajetaan eri esitäyttö. Maastossa kun auto on nostettu ylös ajetaan löysällä akulla ja kun tullaan tielle, niin kytketään hana kiinni löysältä akulta niin käyttöön tulee jäykkä/jäykät akut (eli suuremmalla esitäyttö paineella olevat) ja alusta on ala-asennossa jämäkkä. Tämä pelkästään paineakuilla, lisäksi voidaan säätä paluuvaimennukset esim. maastossa vapaasti virtaaviksi ja tienpäällä kuristaa. No kaikkihan tapahtuu nykymaailmassa sähköllä, joten säädöt on parin sekunnin juttuja.

Edit: Cros4wd.commin kaverin kanssa on asiasta puhuttu ja kun homma on testattu minun osaltani, niin voimme rakennella/tarjota näitä mihin vaan autoon. Omassani pyrin testaamaan mahdollisimman monta eri kytkentä variaatiota ja niiden toimintaa / toiminta mahdollisuuksia.

gikseri
09.04.2010, 11:19
Onko kuvia autosta vielä uusilla 20" vanteilla?

Mites tuossa etupäässä kun korkeutta muuttelee, niin vaikuttaako mitään pyörän kulmiin ja auraukseen?

Sutsu
09.04.2010, 12:45
Tarkasti en ole tutkinut, mutta kyllä varmaan vaikuttaa pyörän kulmiin. Nosto vaikuttanee enemmän koska kääntää jyrkempään kulmaa tukivarsia. Yläasento jos jatkuvasti käyttää, niin kulmien säätö on paikallaan. Laskeminen vaikuttanee vähemmän, koska tukivarsien kulma muuttuu vain vähän. Katsotaan sitten myöhemmin onko tarpeellsita säädättää vai löytyykö toimiva kompromissi.

En saanut Incubusseja ollenkaan. Odotin kaks kuukautta ja aina vaan oli toimitusaika avoin. Vaihdoin ne Dotz Terra SE Blackkeihin http://www.myranes.com/images/Falgar/16/DOTZ%20TERRA%20BLK%207x16%205108%20ET43+ET48.jpg

Koko edelleen 20x9. Pitäs tulla nyt 1-2 viikossa, mutta saa nähä. Hinta oli sama joten ei väliä. Ilmeisesti Dotz kuitenkin on raskaampi kuin Incubus olisi ollut. Offsettikin tulee 12 lisää ulos ja todennäköisesti ei sovi lokasuojan sisään kokonaan. Ulkonäkö melko paljon samaa luokkaa. Kuva alla tulee kun saan nuo kotiin, kumet on odotellut jo viikko tolkulla.

HeikkiH
09.04.2010, 13:53
Tuohon sähköllä ohjattuun alustaan on aika helppo lisiä toimintoja, kuten 4Lo kytkettäessä +50mm, ja 60km/h -50mm.

Leimaamisen kanssa ei pitäisi olla ongelmaa, onhan kuorma-autoissakin säädettävä ilmajousitus.

gikseri
09.04.2010, 20:50
Mikäs muuten oli rengaskoko joka tuohon on tulossa? Paljon tuo paketti kustansi renkaiden kanssa?

Tumi
09.04.2010, 21:06
Itämainen sitikka siis, mutta itämaisuudesta johtuen tämä toimii paremmin..

No tuskin tuota voi verrata sitikan aktiivi jousitukseen. Mitkäs merkit niitä citroenin jousitus komponentteja käyttikään... joku semmonen britti pulju joka tais alkaa R:llä. Eikä ollu aikaan rover.:D

Sutsu
09.04.2010, 21:27
Mikäs muuten oli rengaskoko joka tuohon on tulossa? Paljon tuo paketti kustansi renkaiden kanssa?

275/45-20, Hankook Ventus RH06. Kumet makso kotipihaan tuotuna 590 ja vanteet maksaa (jos tulevat) 895 haaparannalla, eli yht: 1485 suomen alvilla.



No tuskin tuota voi verrata sitikan aktiivi jousitukseen. Mitkäs merkit niitä citroenin jousitus komponentteja käyttikään... joku semmonen britti pulju joka tais alkaa R:llä. Eikä ollu aikaan rover.:D

Kiitos tiedosta, en muistanutkaan että RR olis tehnyt myös Citroenin BX -mallin..:D

-MaTTi-
13.04.2010, 22:00
L&L = Lift & Leveling.
Normaaleja 2-toimisiä sylintereitä, jotka on vaan teetetty mittojen mukaan. Mitään hintoja en julkista vielä, tiedot tulee kun homma on paketissa.

Onkos tämä ihan valmis yleismallin osta-heti-paketti autoon vai ootko käyny hytikkaliikkeessä ostelemassa sylkkää, nippaa, palloo ja venttiiliä?

Sutsu
14.04.2010, 07:31
Ei todellakaan ole valmis. Meinasin ensin laittaa korotuksen paineilmalla, mutta eräs hydrauliikka mies perusteli nesteen puolesta sen verran, että en sitten siihen lähtenyt. Hän sitten lähetti peruspaketin ja nyt olen itse täydennellyt tarpeita ja suunnitellut uudestaan tätä. Pikkuhiljaa ymmärtää itekki, että mihin tällä voi pystyä. Tarkoitus olis tehdä melkein plug and play tyylinen systeemi tästä, jossa vaan mitoitukset tarkistettas autokohtaisesti ja ajajan mieltymysten mukaan. Sen verran on tuota muuttujaa, että samat palikat ei käy kaikkiin autoihin.

Pelkästään offiin järjestelmä on kohtuu helppo tehdä ja toisaalta pelkästään onroadiinkin kohtuu helppo, tosin palikkaa tulee enemmän kuin offiin. Itse pyrin nyt yhdistään molemmat ja siihen tuntuu tulevan tuota palikkaa. Tavoitteet siis näin:

1. On Road
- Lasketaan autoa 50 mm, poistamalla takaa lehtiä, siten että ainakin norra jääpi, ehkä yks apulehtikin. Edessä löysätään vastaavasti vääntösauvoja.
- Hydrauliikalla jäykistetään jousitus ala-asennossa, jäykkyydeltään yhtäkovaksi/ tarvittaessa kovemmaksi kuin vakiojouset ovat.
- Taka- ja etuakselin itsenäinen korkeuden säätö. Esim. jos lavalla kuormaa, niin nostetaan perää niin että auto vaaterissa, samalla kasvaa jäykkyys, eli ei niiaile tyhjää enempää heitoissa.
- Säädettävä paluu vaimennus joka sylinteriin (pyörään).
- Hydraulinen kallituksen vaimentaja (ainakin yhdelle akselille).

2. Off Road
- Nostetaan autoa hydrauliikalla 50 mm(100mm ala-asennosta).
- Yläasennossa jousitus veltostetaan hydraulisesti.
- Etu- ja takaakselin itsenäinen korkeuden säätö on käytössä jos lavalla on paljon kuormaa, tällöin seuraava ominaisuus ei ole käytössä.
- Jos lavalla on kuormaa vain vähän tai ei ollenkaan, voidaan samanpuolen etu- ja takarengas kytkeä toimimaan parina. Kun etupyörä ajetaan esim. kannon nokkaan, eli maksimaaliseen sisäänjoustoon niin painetaan saman aikaisesti samanpuolen takarengasta samalla voimalla alaspäin. Tästä johtuen ulosjouston vaiheissa on pyörään kohdistuva voima suurempi kuin ilman lisäpainetta ja vastaavasti kannon nokassa olevan pyörän paine on pienempi, kuin vakiopaineella. Käänteisesti tämä tapahtuu auton toisella puolella järjestelmän ollessa päällä.
- Järjestelmässä painemittarit josta nähdään etu- ja taka-akselin paineet, joilloin voidaan arvioida painerosta, onko ylläoleva peri kytkentä mahdollinen, eli onko kuormaa liikaa, vai ei.
- Voidaan eliminoida hydraulinen kallistuksen vaimentaja pois käytöstä. Vilttoa rinnettä ajettaessa, voidaan kallistuksen vaimentajaa käyttää myös ylä-asennossa, koska muutoin järjestelmä lisää kallistumaa vakiojousiin verrattuna.

Muuta
- Kaikkia näitä toimintoja ohjataan kojetaulusta omilla katkaisijoilla ja jossa samassa sijaitsee myös painemittarit. Itselleni tulee katkaisija hässäkkä (ON/OFF-tyylinen). Myöhemmin voidaan toimintoihin tehdä logiikoita, joihin voi ohjelmoida toiminnot, eli esim. ONROAD ja OFFROAD ja lisäksi muutama mahdollisuus joiden ominaisuuksien hetkelliseen poiskytkemiseen.
- Kaikki alustan jäykkyydet toimivat kaikissa korkeuksissa. Kerroin ylläolevassa vain käyttöesimerkit. Voidaan siis ajaa esim. kokoajan vakiokorkeudessa (orkkisjousien korkeus) ja säätää vain jäykkyyksiä hydrauliikalla).
- Orkkis jousia ei ole pakko keventää, mutta se antaa enemmän pelivaraa hydrauliikan sovelluksille.
- Vakio mekaaninen kallistuksen vaimentaja voidaan poistaa mutta ei ole välttämätöntä.
- Kehittelyssä vielä muutama hieno säätö.

Parjantaina tullee taas osaa ja viikonloppuna ehkä kasaillaan taas, riippuu vähän sähkökaavion valmistumisestakin. Koneikko jötköttää nyt ruosteisissa (maalaamatta) kiinnikkeissä vapaavirtaus ilmansuodattimen alla.

Racingrabbit
14.04.2010, 08:37
- Nostetaan autoa hydrauliikalla 50 mm(100mm ala-asennosta).
- Yläasennossa jousitus veltostetaan hydraulisesti.

Mielenkiintoista.
Onko järjestelmässä kaksi erillistä hydraulisylnteriä/pyörä tai miten tuo on mahdollista toteuttaa yhdellä sylinterillä?
Minun logiikan mukaan jos nostetaan hydraulisylinterillä,niin eikös se laskeudu takaisin jos jousitus "veltostetaan"?

Silloin se voisi toimia jos erillinen hydrauliikka siirtäisi jousen kiinnityspistettä (vrt proto luokan trial autot,esim Kuksa) ja toinen hydraulisylinteri toimisi iskunvaimentimena?Mutta toisaalta eikös silloin voisi käyttää normaali iskunvaimentimia?

HeikkiH
14.04.2010, 12:52
Onko järjestelmässä kaksi erillistä hydraulisylnteriä/pyörä tai miten tuo on mahdollista toteuttaa yhdellä sylinterillä?


Tuolla aikaisemmin oli kerrottu että kahdella paineakulla.

Racingrabbit
14.04.2010, 14:39
Tuolla aikaisemmin oli kerrottu että kahdella paineakulla.

Piirtäkää nyt joku tuosta kaaviokuva,kun tyhmä (minä) ei ymmärrä toimintaperiaatetta?

Sutsu
14.04.2010, 14:51
Joo elikkä kaks paineakkua kuten 4x4 76 jo valaisikin.

Suurella esipaineella olevat maantie käyttöön ja pienemmällä esipaineella olevat maastoon. Myös paineakun tilavuudella voi pelata. Siinä olet oikeassa että pidättely paine on sama esim. yläasennossa oli käytössä kumpi akusto vain. Jos paine laskee, niin autokin laskee. Paine vaan pääsee purkautuun pienemmällä vastuksella pehmeällä akulla ja sitä jähnätään vastaan enemmän kovilla akuilla. Myös virtaukset sylinterien kesken on sallittu maastoajossa jolloin paine pääsee "karkuun" osittain. Näistä tulee herkkyys yläasentoon ja jäykkyys ala-asentoon.


Mielenkiintoista.
Onko järjestelmässä kaksi erillistä hydraulisylnteriä/pyörä tai miten tuo on mahdollista toteuttaa yhdellä sylinterillä?
Minun logiikan mukaan jos nostetaan hydraulisylinterillä,niin eikös se laskeudu takaisin jos jousitus "veltostetaan"?

k.j
15.04.2010, 17:24
Onko tämä laitettu kiinni ja jos on ,niin missä viipyy kuvat? :( , katos kun kuvat on kivoja. :D
Sitten kiinnostaisi tietää miten laitteisto käyttäytyy jäykkien jousien kanssa? pitääkö vaihtaa jotkin vieteriltä näyttävät alle.
Citroën järjestelmän tunnen , vai onko nämä vain korkeus säädettävä iskunvaimennin ( kolme asentoo? )

-MaTTi-
15.04.2010, 20:52
...poistamalla takaa lehtiä, siten että ainakin norra jääpi, ehkä yks apulehtikin. Edessä löysätään vastaavasti vääntösauvoja.

- Vakio mekaaninen kallistuksen vaimentaja voidaan poistaa mutta ei ole välttämätöntä.



Kait teet taka-akselille traction-barin, meinaan on norrat solmussa joutuin jos ei oo muuta tuentaa/lehtiä tukemassa.

Alkuperäinen vakaaja kiinnikkeineen pitäisi olla katsastuksessa, se kun ei saa olla kotitekoinen (luetaan akseliston osaksi).

Bj Andy
15.04.2010, 21:25
Joo elikkä kaks paineakkua kuten 4x4 76 jo valaisikin.

Suurella esipaineella olevat maantie käyttöön ja pienemmällä esipaineella olevat maastoon. Myös paineakun tilavuudella voi pelata. Siinä olet oikeassa että pidättely paine on sama esim. yläasennossa oli käytössä kumpi akusto vain. Jos paine laskee, niin autokin laskee. Paine vaan pääsee purkautuun pienemmällä vastuksella pehmeällä akulla ja sitä jähnätään vastaan enemmän kovilla akuilla. Myös virtaukset sylinterien kesken on sallittu maastoajossa jolloin paine pääsee "karkuun" osittain. Näistä tulee herkkyys yläasentoon ja jäykkyys ala-asentoon.

Moro!

Mielenkiintoiselta näyttää tuo sinun systeemi.

Ajatuksia:

Jos meinaat saada jousitusta pehmeämmäksi maastossa niin tee se siten että maastossa on molemmat paineakut rinnan sen korotuksen kera koska silloin siellä on sitä kaasutilavuutta ,ja painetta riittää vielä ääri joustoillakin,ja maantie ajossa vain yksi,ja jos ne on eri täytöllä,niin siitä saadaan vielä esim. taakse parikin,eri jäykkyyttä.

Toinen juttu olisi että nuo kaksitoimi sylinterit laitettaisiin toimimaan ykstoimisina siten että männän molemmat puolet olisivat samaa piiriä,ja että niiden väliin laitettaisiin se vaimennus eli kuristus venttiili.
Silloin saataisiin sekä sisä että ulos joustoon vaimennus,ja nekin saataisiin vastaventtiileillä tms. halutunlaisiksi.
Näin toimien tosin männänvarren paksuus olisi se joka määrää tarvittavan paineen.

Ja tuota... kannattaa valmistautua siihen että eka versio ei ole kovin pitkäikäinen jos nuo on tavallisia sylintereitä tavan tiivisteineen,mutta saatan olla väärässäkin.

Itse olen suunnitellut hieman samankaltaista systeemiä mersun hydrauli/kierrejousi systeemistä.(olisi käsivarastossa) tai jostain sopivista iskareista.

Joka tapauksessa mielenkiintoinen systeemi josta mielelläni kuulen ja näen kuvia lisää.

Äläkä vaan lannistu vastoinkäymisistä,sillä äkikseltään niitäkin saattaa olla luvassa .:D:D:D

Sutsu
16.04.2010, 06:59
Onko tämä laitettu kiinni ja jos on ,niin missä viipyy kuvat? :( , katos kun kuvat on kivoja. :D
Sitten kiinnostaisi tietää miten laitteisto käyttäytyy jäykkien jousien kanssa? pitääkö vaihtaa jotkin vieteriltä näyttävät alle.
Citroën järjestelmän tunnen , vai onko nämä vain korkeus säädettävä iskunvaimennin ( kolme asentoo? )

Ei ole paikallaan kuin koneikko nyt. Tänään käyn hakeen lisää osia ja viikonloppuna voi edetä taas. Minulta puuttuu tällä hetkellä kokonaan sähköt ja olen tyhmä niiden kanssa. Kytkentäkaavio piti kaverin tehdä, mutta sitä ei vaan tule, on sanotti hyvästi ja pahasti.. Järjestelmän voisin muuten kasata, mutta kun ei ole sähköjä, niin sitten olisi auto ilman iskareita (ennenkuin saa sähköt) ja on kuitenkin tämän perheen käyttiskin tämä.

Jäykkien jousien (vakiokorkuisten) kanssa käyttäytyy muutoin samoin kuin mitä olen maininnut, mutta alaspäin ei pääse vakio korosta. Yläasennossa ei ole niin rento kuin on löysennetyin jousin. Kaikki ominaisuudet on käytössä silti, mutta käytännössä jää pieni ero jäykkyyksiin jne. Mullakin on tarkoitus kasata ensin hydrauliikka pelaamaan ja sitten vasta laskea autoa löysäämällä jousia.

Toki, vielä että jos son jäykkäakselinen, niin korottaahan voi vaikka 20 senttiä periaatteessa ja silloin on jo vakiojousien voima loppunut, eli toimii yläasennossa erittäin herkästi. Toki sylinterit tulee olla silloin paljon pitemmät, mutta niiden mittahan ei ole ongelma.

Sutsu
16.04.2010, 07:02
Kait teet taka-akselille traction-barin, meinaan on norrat solmussa joutuin jos ei oo muuta tuentaa/lehtiä tukemassa.

Alkuperäinen vakaaja kiinnikkeineen pitäisi olla katsastuksessa, se kun ei saa olla kotitekoinen (luetaan akseliston osaksi).

Joo pakkohan se on tehdä ja mietin myös poikittaistukivartta perään, koska poikittais tuenta ei ainakaan vahvistu jousipakan keventämisellä ja maantieajoon hakisin lisää tukevuutta vakioon nähden. Pitää tutkia tukivarsien tarvetta ku eka sais ne sähköt.

Joo, niin se on tuo kallistuksen vaimennin, siksi laitoinkin että voi poistaa tai olla poistamatta. Voihan sen jumpsauttaa kiinni katsastuspäiväksi.:) Näinhän käy monen auton renkaillekkin.

Sutsu
16.04.2010, 07:10
Joo kummatkin, sekä löysät että jäykät akut on käytössä maastossa ja löysä suljetaan tienpäällä, juuri kuten ajattelitkin. Maantieajoon tulee kaksi akkua seuraavasta syystä:

- Vasen/oikea sylinteri välinen virtaus ei saa olla mahdollinen koska se pyrkisi kallistaan autoa lisää ja tämä on huono ominaisuus maantie ajossa.
- Keskelle tulee siis lukko joka estää yllä olevan maantie ajossa ja siksi maantie akku tulee olla sylinterikohtainen.

Maastoajossa välilukko on auki ja vasen/oikea saa pelata samassa piirissä yhteen, siihen riittää yksi akku. Kun välilukko avataan poistuu samalla hydraulisen kallistuksen vaimentajan ominaisuus.

Sylinterit ja männän puolet ovat samaa piiriä, toki ristissä. Eli kuten kuvailit nosteen säätää paine-ero. Tästä tulee juuri hydraulinen kallistuksen vaimennin, joka on siis eliminoitavissa tarpeen mukaan pois/päällä. Männän varren mitoitus on juuri siksi tärkeää ja veikkaan että itselläni se ei ole ihan optimaalinen, mutta tämä on tätä testausta.

Jep, ei lannistuta, sillä helppo elämä alkoi neljästoista maaliskuuta.:D

Edittiä: kirotusvireitä..

Moro!

Mielenkiintoiselta näyttää tuo sinun systeemi.

Ajatuksia:

Jos meinaat saada jousitusta pehmeämmäksi maastossa niin tee se siten että maastossa on molemmat paineakut rinnan sen korotuksen kera koska silloin siellä on sitä kaasutilavuutta ,ja painetta riittää vielä ääri joustoillakin,ja maantie ajossa vain yksi,ja jos ne on eri täytöllä,niin siitä saadaan vielä esim. taakse parikin,eri jäykkyyttä.

Toinen juttu olisi että nuo kaksitoimi sylinterit laitettaisiin toimimaan ykstoimisina siten että männän molemmat puolet olisivat samaa piiriä,ja että niiden väliin laitettaisiin se vaimennus eli kuristus venttiili.
Silloin saataisiin sekä sisä että ulos joustoon vaimennus,ja nekin saataisiin vastaventtiileillä tms. halutunlaisiksi.
Näin toimien tosin männänvarren paksuus olisi se joka määrää tarvittavan paineen.

Ja tuota... kannattaa valmistautua siihen että eka versio ei ole kovin pitkäikäinen jos nuo on tavallisia sylintereitä tavan tiivisteineen,mutta saatan olla väärässäkin.

Itse olen suunnitellut hieman samankaltaista systeemiä mersun hydrauli/kierrejousi systeemistä.(olisi käsivarastossa) tai jostain sopivista iskareista.

Joka tapauksessa mielenkiintoinen systeemi josta mielelläni kuulen ja näen kuvia lisää.

Äläkä vaan lannistu vastoinkäymisistä,sillä äkikseltään niitäkin saattaa olla luvassa .:D:D:D

Sutsu
16.04.2010, 07:23
Tässäpä kaaviokuva. Hydraulikoneikko tullee eri paikasta sisään, mutta toimii samalla tavalla. Tässä kaaviossa nyt mukana varren puolet. Eka versio kytketään vielä ilman niitä ja silloin esitäytöt akuissa pienemmät. Oikeastaan esitäytöt ovat jo akuissa, niin kokeilen ensin niillä ja nostetaan täyttöä kun siirretään tämän kaavion mukaiseen kytkentään.

http://www.unlimitedammo.fi/isuzu/k2isuzu.JPG

Sutsu
19.04.2010, 14:53
Etusysteemit paikallaan. Sopii hienosti, kun renkaat suorassa, mutta ei kestä kääntää..:D Ajatus tuli, että kulmanipalla lähtö ja jako tuossa ylätukivarren päällä kahteen letkuun, niin oispa täyrellinen.. Kolmos kuvasta näkyy, että vänkää ABSin anturin kanssa, eli ei näin.

http://www.unlimitedammo.fi/isuzu/P1000346.jpg

http://www.unlimitedammo.fi/isuzu/P1000347.jpg

http://www.unlimitedammo.fi/isuzu/P1000350.jpg




Takana letkut ja liittimet mahtuu olemaan joka jouston vaiheessa, muttaa ei haittaisi jos olis vähän taivutettu toista letkun päätä, nyt suorat lähdöt.

http://www.unlimitedammo.fi/isuzu/P1000349.jpg




Siellä on takapallo paikallaan, propattu kauniisti lavan pohjaan itseporaavilla ja banjerilla.:) Samaan paikkaan sopii vaikka kaikki kolme akkua, nyt alotellaan yhdellä.

http://www.unlimitedammo.fi/isuzu/P1000348.jpg

Ja siellä etupallo. Oikealla on kyllä hyviä paikkoja pallon piilotukseen, mutta vasen näyttää ahtaalta. Keulakin lähtee ensin tällä yhdellä pallolla testiin. Jos joku osais sähköt kytkeä, niin pääsis kokeileen.

http://www.unlimitedammo.fi/isuzu/P1000352.jpg


Äkkiseltään näytti että auto lysähti jo jonkun sentin kasaan, kun kaasuiskarit vaihtui sylintereihin. Ei siis tarvi paljoo auttaa alaspäin menossa, niin ollaan tavoitteessa.

Slantsix225
20.04.2010, 15:45
Varmaan noi letkutukset sais tehtyä helpommin jos laittaisi esim. nuo etu sylinterit toisinpäin. Siis sylinterin varsi alas päin. Silloin ei letkujen tarvi liikkua niin paljon. Letkujen tilalla voisi käyttää myös rautaputkia jotka nousee sylinteriputkea pitkin ylös ja siitä letkuilla eteenpäin. Putkilla on paljon pienempi ulkohalkaisija ja nipat eivät vie niin paljon tilaa.

Mielenkiintoinen projekti.

Pete
20.04.2010, 15:51
Mitä tapahtuu jos kääntää rattia :eek:


http://www.unlimitedammo.fi/isuzu/P1000350.jpg

Slantsix225
20.04.2010, 15:59
Kustomi ukothan on harrastaneet noita hydraulijousituksia ainakin 80 luvulta asti.

Tuolta saattaisi löytyä apuja rojektiin.
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=129

Bj Andy
21.04.2010, 02:37
Tuostahan puuttuu puolet letkutuksta ?

Ja tarkoitus ei ole arvostella keskeneräistä mutta tee nuo haaroitukset mielummin siellä ylempänä rungossa.
Nii ovat paremmin suojassa ja muutenkin asiallisemmat.

Ja edittinä notta nyt joko minä tulkitsen kuvaa väärin tai tuo on erilailla kytketty kuin kaaviossa.

Sutsu
21.04.2010, 06:30
Varmaan noi letkutukset sais tehtyä helpommin jos laittaisi esim. nuo etu sylinterit toisinpäin. Siis sylinterin varsi alas päin. Silloin ei letkujen tarvi liikkua niin paljon. Letkujen tilalla voisi käyttää myös rautaputkia jotka nousee sylinteriputkea pitkin ylös ja siitä letkuilla eteenpäin. Putkilla on paljon pienempi ulkohalkaisija ja nipat eivät vie niin paljon tilaa.

Ei voi kääntää, kun on lenkki alapäässä ja tappi yläpäässä. Jos alunperinkin tekis toisinpäin niin sitten toki voi laittaa ylösalaisin. Joo totta, että jotenkin muuten tuo liitäntä pitää tehdä, tämä nyt oli kokeilu joka ei toiminut, ehkä seuraava jo toimii.



Mitä tapahtuu jos kääntää rattia :eek:

Rattia on käännetty tuossa tasan kierros. Laitoin jo yllä että ei näin ja pitää lähteä kulmanipalla, jota ei siis ollut kotona tuota kytkentää tehdessä.



Tuostahan puuttuu puolet letkutuksta ?

Ja tarkoitus ei ole arvostella keskeneräistä mutta tee nuo haaroitukset mielummin siellä ylempänä rungossa.
Nii ovat paremmin suojassa ja muutenkin asiallisemmat.

Ja edittinä notta nyt joko minä tulkitsen kuvaa väärin tai tuo on erilailla kytketty kuin kaaviossa.

Niin aattelinkin jo viime postauksessa, että lähtö yhdellä letkulla sylinteri alapäästä ja jako ylempänä. Kyllä se kaavion mukaan lähtee, mutta tavaraa puuttuu paljon. Ei ole sähkökaaviota edelleenkään niin tein näin, että pääsis jotenkin kokeileen, eli lukkoja(venttiilejä) ei ole nyt missään välissä. Osaan ottaa akusta virran koneikkoon, mutta venttiilien ohjaussähköt ei onnistu multa ennenkuin kaavio tulee ja siihen menee varmaan vielä kuukausi tällä tahdilla.. Täydennetään kaavion mukaan kun auto joutaa seisomaan taas pihassa.

-Sakke-
21.04.2010, 06:57
Banjot letkuihin ja pitkä banjopultti, Lienee matalin ratkaisu.

mhk
21.04.2010, 21:40
Tai banjoliitos sylinteriin ja tuo haaranippa koriin.

Sutsu
22.04.2010, 15:01
Joo nyt kytkettiin sähköjä ja auto alko nouseen ja laskeen. Koska oli 1-piirinen systeemi ja keula ja perä eripainosia, niin perse nousi nopiampaa tahtia. Kun keulaa nosti 5 senttiä, niin perä nousi 10 senttiä. Keulan maksiminosto näyttää olevan jotain 8 sentin luokkaa, mutta sitten ei enää rattia käännellä jos meinaa että vetarit kestää. Tai pitää pudottaa etuperää, joka tässä autossa on erittäin helppoa. Niin muutin kulmanipaksi etusylinterien lähdöt ja nyt mahtuu rattaat kääntyileen normaalisti ja nostot ei tuo ongelmia.

Kävin sitten ottaan koeajo lenkin ja oli kyllä viikon LOL. Melkonen pomppulinna etten sanos. Mitään kuristimiahan ei ole sylintereillä vielä ja ei kyllä voi ajaa ilman niitä. Paluuvaimennus kuristukset on siis oltava ja säädettävät, että voi hakea jäykkyydet kohalleen.

Rojekti seisoo nyt pari viikkoa (ainakin) kun pitää taas purkaa kaikki mitä on saatu paikalleen ja laittaa perus iskarit takas joka kulmaan.:rolleyes:

Sutsu
13.05.2010, 15:10
No niin, pientä edistystä taas. Etusylinterit paikallaan taas ja letkutusta muutettu. Nyt lähtee kulmanipalla ja yhdellä letkulla. Nousee sillä ylätukivarren päälle, jonka jälkeen jako t-haaralla ja sitten paluu vaimennuksen kuristin sille linjalle joka menee etupään paineakulle. Takapäässä on vakio iskarit siihen asti kun sylintereirä on hieman muokattu sopivammaksi.

Tässä lähtö
http://www.unlimitedammo.fi/isuzu/P1000388.JPG

ja tässä näkyy haarotusta.
http://www.unlimitedammo.fi/isuzu/P1000389.JPG

Vihdoin tuli myös vanteet, joita ootettiin 3,5 kuukautta.. Paino per kappale oli 30,5 kiloa, kun vakiorenkaat paino 25-27 kg. Vierintävastuskin kasvoi hieman, kun tuntuu niinku ajais käsijarru päällä. Kulutus oli mittauksessa 8,4 litraa satasella, eli 0,5-1,0 litraa menee enemmän kuin orkkis kesärenkailla ja noin 0,5 litraa enemmän mitä talviksilla. Kehämitan huomioin mittauksiin. Vetele ei mihinkään ja on rengasmetelitön ohjaamoon. Hieman kampeaa mettään tiellä jossa perus kallistukset, mutta sitä se teki vakio renkainkin (ärsyttävän mersumainen ajettava siis:)).

http://www.unlimitedammo.fi/isuzu/P1000390.JPG

HV
14.05.2010, 23:15
hienon näköinen peli

gikseri
15.05.2010, 16:21
Melkosen komia! Kyllä vanteet ja renkaat auton tekee.

AtteL
15.05.2010, 18:44
Nyt on hyvä, ei mitää liikaa ja kokonaisuus kohdallaan.

Sitä ei moni ajattele ennenkuin itse huomaa, kuinka paljon rengaskoon pienikin kasvattaminen puuduttaa auton ja tekee koneesta laiskan.
Huomasin itse dramaattisen hyytymisen joskus kun vaihdoin h-autoon alkuperäisten 175/70-14 renkaiden tilalle 215/45-17 pyörät. Välitykset oli aivan liian pitkät, eikä auto kiihtynyt juuri mihinkään.

-MaTTi-
16.05.2010, 01:20
Nyt on hyvä, ei mitää liikaa ja kokonaisuus kohdallaan.

Ei mun makuun noin littanat kumit, mutta samapa tuo. Ei kiistellä makuasioista, kukin tyylillään.


Sitä ei moni ajattele ennenkuin itse huomaa, kuinka paljon rengaskoon pienikin kasvattaminen puuduttaa auton ja tekee koneesta laiskan.
Huomasin itse dramaattisen hyytymisen joskus kun vaihdoin h-autoon alkuperäisten 175/70-14 renkaiden tilalle 215/45-17 pyörät. Välitykset oli aivan liian pitkät, eikä auto kiihtynyt juuri mihinkään.

No riippuu autosta. Ite kaipailisin vieläkin pidempää välitystä maantielle Cruiseriin, vaikka nyt on renkaat sen 2" korkeammat. Kärrynvedossa nyt passelit välkät, mutta kyllä muuten maantiellä pykälä lisää tuntuis mukavalta. Henkilöautopuolelta toinen esimerkki pihasta: Versoon laitoin 215/60 kumit 205/55:sten tilalle ja se teki välityksille vain hyvää, samoin mittarivirhe lähes katosi.

Hieman kampeaa mettään tiellä jossa perus kallistukset, mutta sitä se teki vakio renkainkin (ärsyttävän mersumainen ajettava siis).

Laita kuskinpuolen etufillariin camperia vähän plussalle enempi niin pitäisi mun käsityksen mukaan ehkäistä ojaan kulkeutumista.

Sutsu
16.05.2010, 11:23
Kiitoksia kehuista, niitä kuulee harvoin.:)

Keula pelaa nyt liki oikein. Tarkoittaa että kytkennät toimii ja hydrauliikka pelaa kuten pitääkin. Liki meinaa, että ilmaa on ilmeisesti vielä etusylintereissä, koska nypyttää töyssyissä vaikka paluu kuristuksen kääntää kiinni. Kuristus kyllä sulkeutuu täysin, koska keulan paine nousee ja paine jää korkeammalla joka sisäänjoustossa jos kuristus on täysin kiinni. Testasin tällä systeemillä kuristuksen toimivuuden. Avasin sitten hieman niin pystyy ajamaan, mutta nypytys vaivaa eli ilma joustaa omaa rataansa. Enkä ilmaakaan vielä täydellisesti ennenkuin saan taka sylinterit paikalleen.

Tässä kuva pari jossa keula noin miinus 5-7 senttiä ja plus 5-7 senttiä. Löysäsin etusauvoja sen verran että pääsee laskeutuun tuohon uuteen ala-asentoon. Noin 40 kiloa kun on keulan paine sylintereillä, niin on vakiokorossa. Takapäässä siis ei vielä sylintereitä, joten liikuttelin vain keulaa. Kuvat otettu juuri samalla kameran paikalla.

http://www.unlimitedammo.fi/isuzu/P1000394.jpg

http://www.unlimitedammo.fi/isuzu/P1000395.jpg

Sitten hieno ja viimesen päälle oleva kojetaulu, jolla mennään nyt hetkinen.
http://www.unlimitedammo.fi/isuzu/P1000396.jpg

Uskon, että vierintävastus on suurempi ja siitä hyytymä ajotuntumaan tulee. Orkkis rattaisiin kun vertaisin, niin nämä on vaan 1,5 senttiä korkeammat todelliselta korkeudeltaan (nyt 750 mm), mutta kosketuspinta tiehen on 5 senttiä leveämpi (orkkiksilla 180 mm ja nyt 230 mm). No, liikkuu tuo nuillakin ja kulutus edelleen kohtuullinen, noin 8,5 litraa tienpäällä ja yli 170 huilasikin. Mittarivirhe oli 80 vauhdissa +1 km/h näyttötaulun lukemaan verrattuna.

Takasylinterit saanen paikalleen parissa viikossa ja sitten kuvia joustoista..

gikseri
17.05.2010, 16:11
Tuollaiset pyörät kun vielä omaankin kärryyn joskus sais ja sit 50mm tiputtais...

Kokku
18.05.2010, 22:14
Tuollaiset pyörät kun vielä omaankin kärryyn joskus sais ja sit 50mm tiputtais...

Toiset korottaa, toiset madaltaa :D

gikseri
20.05.2010, 14:53
Toiset korottaa, toiset madaltaa :D

Korotus olikin ens suunnitelmissa, mutta kun tuohon tiettyyn pick-uppiin ei saa mitään itse asennettavia korotussarjoja yhtään mistään, niin jos sit vaikka madaltais. :D

Bj Andy
21.05.2010, 22:27
Joko etupäässä on systeemit valmiit eli letkut ja paineakut sylinterien molemmilla puolilla?(+ja- liikkeet)

Jos ei niin se pompotus johtunee siitä että toisen suunnan vaimennus on ainoastaan alipaineen varassa.

Joka taas tarkoittaa sitä että vaikka ilmaisitkin systeemin niin aina kun ulosjoustossa "loppuu" öljy sylinterissä esim sen kuristuksen takia niin silloin sieltä männän tiivisteen välistä tirskahtaa ilmaa systeemin.Ja ilma taas syö tiivisteet nopeasti.

Joka tapauksessa edelleen mielenkiintoinen meininki.Jatka samaan malliin.

Sutsu
22.05.2010, 15:28
Erittäin mielenkiintoinen kommentti BJ Andy.. Tarkoitan oikeasti mielenkiintoista. Tuo on nimittäin sellainen asia, mistä nämä asiantuntijani eivät ole maininneet mitään ja väittivät, että niitä varrenpuolia ei tosiaankaan tarvi ja se vaan voi sekoittaa systeemiä. Jos sinun teoriasi olisi oikea, niin se selittäisi muutaman jo havaitun ilmiön. Eli auto tuntuu erilaiselta silloin tällöin. Toisinaan samaa tietä ajaessa pompottaa melkeen kokoajan jälkipomppuja ja toisinaan menee erittäin jämäkästi. No nuo jälkipomput, ei ole sama kuin ei olisi vaimentajia ollenkaan, vaan sellaista nypytystä joka sekin häiritsee. Arvelin että tämä johtuu juuri ilmasta, jonka liikett'ä ei pysty kuristaan.

Joo ei ole kytketty varren puolia vielä ja välillä tuntui ohjeistajien mielestä, että niitä ei piä kytkeäkkään. Itse jäin miettiin vain sitä, että kun öljy on molemmin puolin mäntää, niin esitäyttöä paineakuille pitää nostaa ja siirsin sitä sen takia lähitulevaisuuteen, kun ei jaksa kokoajan purkaa ja uudestaan esitäyttää.

Eli pitää hakea parit lutkuttimet lisää ja kytkeä varren puolet mukaan. Tämä tehdään kun taas kaupunkiin ehditään.

PatrolMan
23.05.2010, 12:10
Mulla on ollu patrolissa varmaan kymmenen vuotta "hydraulinen apujousitus" etupäässä. Ne on tehty samalla periaattella kuin tavan hydraulisylinterit. Mäntä vain on tehty muovista ja siihen on tehty muutama pikku reikä, eli paine kohdistuu vain männänvarren alalle. Varsien halkaisija muistaakseni 25mm. Tavoittelin porauksilla pientä iskunvaimennus ominaisuutta. Kaasupalloina on sitikan jousipallot, niissä on sitten kuristus iskunvaimennuksen takia.

Kummankin puolen sylinterit on yhdistetty toisiinsa. Lisäsi aika mukavasti ristijoustoa kun toisen painuessa sisään öljynpaine työntää toista puolta ulos.

Bj Andy
24.05.2010, 16:45
Joo ei ole kytketty varren puolia vielä ja välillä tuntui ohjeistajien mielestä, että niitä ei piä kytkeäkkään. Itse jäin miettiin vain sitä, että kun öljy on molemmin puolin mäntää, niin esitäyttöä paineakuille pitää nostaa ja siirsin sitä sen takia lähitulevaisuuteen, kun ei jaksa kokoajan purkaa ja uudestaan esitäyttää.

Lisäksi semmoinen homma notta jos systeemi ei ole suljettu niin tuolta sylinterien varren puolelta pääsee vettä,ja pölyä systeemiin joka taasen ei ainankaan lisää käyttöikää.

Jos nyt on se esitäyttö se 40 baria(vai mitä se oli) niin saattaa olla että juurikin ulosjoustossa menee paineet hetkeksi alipaineen puolelle.

Tämänkin voisi testata siten että tunkkaa autoa ilmaan ja jos paineet on lähellekkään nollaa ennenkuin pyörät on ilmassa niin silloin ei se kaasutilavuus riitä.

Mutta jos laittaa ne männän molemmat puolet toimintaan,niin silloin joutuu lisäämään painetta,eli siellä paineakussa on enemmän öljyä,ja sitä vähemmän liikkuu(?) niin ongelma saattaa jopa poistua,mene ja tiedä???:confused::confused::confused:

Mojoman
27.05.2010, 19:58
http://img707.imageshack.us/img707/718/dmaxa.jpg (http://img707.imageshack.us/i/dmaxa.jpg/)

Islannissa viime kesänä tuli kuvattua tämmöinen ihanuus.
Kuva valitettavasti ei tee oikeutta tästä suunnasta, mutta autosta äkkiä ohimennen kun räpsii niin tulee mitä sattuu.
Enivei, oli hieno kampe.

Sutsu
27.05.2010, 20:45
Kohtuulliset levikkeet. Googlella löysin turkin pojilta leviämpiä levikkeita kuin mitä vakiot on, mutta eivät suostuneet myymään. Nuo islannin levikkeet on kyllä vielä leviämmät ja niitä ei tartte vielä 275 -sirkkeleille..:D Äkkiseltään pistää silmään, ettei tuossa möhkössäkään ole vakio iskarit paikallaan.

Bj Andy
08.06.2010, 20:00
Onkos edistystä tapahtunut?

Slantsix225
10.06.2010, 20:48
Paineakuista kannattaa muistaa että niissä pitää olla aina öljyä. Akku ei saa tyhjentyä kokonaa, koska silloin akun kalvo hankaa kuoreen ja kuluu ennen aikojaan puhki.

Systeemi pitäisi tavallaa esipaineistaa aluksi. Kun auto seisoo paikallaa akussa pitää olla öljyä, ehkä noin puolillaan. Maksimi ulosjoustossa sitten vähintään valmistajan ilmoittama minimi määrä.

Sutsu
11.06.2010, 08:01
Takasylinterit ovat olleet modifioinnissa ja nyt kuulemma valmiit. Haen ne tänään ja sitten pitäs ettiä sopivat puslat. Varren puolelle myös letkutukset hakenen tänään, mutta paikalleen laitosta en tiä, että koska ehtis.

Joo akuissa pitäs olla aina nestettä. Asiantuntijahan tämän on suunnitellut alunperin, vaan aika puutteellista on ollut ohjeistus.

Sutsu
20.06.2010, 19:45
Jees, tänään oli pari tuntia aikaa rassata niin takasylinterit muljahti paikalleen kumipuslien kanssa. Ja sitten nosteltiin ja laskettiin ja kuvattiin. Sylinterien yläpuolet edelleen tyhjät. Männän puolella on kuristimet ja akut per sylinteri kuten pitääkin.

Kuvissa nokkaa ala- ja sitten yläasennoissa. 13 senttiä on säätövara tällä hetkellä ja 30" renkain nokassa on panssarin alla n.33-34 senttiä maavaraa yläasenniossa.

http://www.unlimitedammo.fi/isuzu/P1000539.JPG

http://www.unlimitedammo.fi/isuzu/P1000540.JPG

http://www.unlimitedammo.fi/isuzu/P1000545.jpg

http://www.unlimitedammo.fi/isuzu/P1000544.jpg

http://www.unlimitedammo.fi/isuzu/P1000543.jpg

jampeli
21.06.2010, 08:06
Oletko katsonut kuinka paljon aurauskulmat muuttuu ylä- ja ala-asennoissa?

Sutsu
21.06.2010, 16:30
Empä ole tutustunut vielä ja omassa käytössäni sillä ei ole merkitystäkään. Normaalisti ajetaan vakiokorkeudessa, vain maastossa korotellaan. Jos ajais koko ajan yläasennossa niin varmaan pitäs säätää kulmia.

Kohta ilma voittaa mut ja purkaan hilut pois tuosta rottelosta. Sais olla rottelo jolla ei tarvi päivittäin ajaa johon tätä nakertais paikalleen.

Bj Andy
29.08.2010, 22:13
Mites tämä etenee?

Sutsu
01.10.2010, 20:29
Mites tämä etenee?

Kiitos kysymästä. Hieman ollut projektia muualla, joten tämä seisoo kehityksen osalta. Palaan todennäköisesti keväällä asiaan, kun on oikiat työt tehty ja ilmat sallii sepelillä selällään olemisen.

Rekisteröimätön
12.02.2011, 18:15
Tuolla aikaisemmin oli kerrottu että kahdella paineakulla.

on/off roudille ne akut oli, toinen toiseen ja toinen toiseen.
nyt ollaan ulkona maavara max + löysällä = mahdoton yhdellä

gikseri
04.04.2011, 21:05
Onkos tämä mitenkään edennyt?

opelman
06.12.2011, 16:52
Mitenkäs tällä?? :o

psk123
06.12.2011, 23:39
Kiirettä pitelee Sutsulla ja Projekti odottelee seuraavaa kevättä.