View Full Version : vm-83 Blazer 6.2 Diesel projekti
Alajarvi84
04.04.2010, 12:28
Hei vaan kaikille. Elikkäs olisin aloittamassa ketjun koskien kyseistä autoa. Tarkoitus olisi siis saada hyviä vinkkejä ja ohjeita auton rakentamiseen. Pistän autosta kunnon kuvaa kun se Helsingistä Rovaniemelle saapuu. Auto tulee siis itselleni työautoksi Kittilän kaivokselle ja tarkoitus tehdä siitä mahdollisimman käyttöön sopiva. Tavoitteita olisi vahvistaa kaikki voimansiirron osat (vetarit, akselit ym.), asentaa turbo (tai tupla turbo) kitti, verhoilla auto sisältä uusiksi ja hommata jostain kunnon renkaat (varmaan Ruotsista?)
Peltiosat vaihdan uusiin jos tarvii (maali menee uusiksi) ja tarkoitus olisi myös laittaa xenon valot (uudet umpiot tulee eteen ja taakse jenkeistä) ja custom krommi maskia jne..
Näihin asioihin liittyen tarvisin apua teiltä jo autoon perehtyneiltä ammattilaisilta. Tämä on siis ensimmäinen maasturiprojekti minulle ja ensimmäinen maasturi yleensäkin itsellä. Eli en tiedä offi autoista oikein mitään :D
Alajarvi84
04.04.2010, 12:38
Täsä olis pari kuvaa autosta jotka siis otettu suoraan nettiauto.com palvelusta. Lisää tulee kun auto saapuu paikan päälle.
Alajarvi84
04.04.2010, 12:44
Tarkennan hieman missä olen apua vailla
1. Renkaat : Pitbull XOR 37 x 13.50 x 17 tai 37 x 13.50 x 20 tai 44 x 19.50 x 20, apua tarttis vielä päätökseen ?
2. Koneen turbo kit : Miten toi 6.2 diesel kestää viritystä ? Onko henkilöitä paikalla jotka olis turboa asennellu kyseiseen koneeseen ? Tarkoitus siis saada lisää vääntöä reilusti, teho on toissijainen asia.
3. Voimansiirron osat : Vahvistetut palikat siis tarkoitus vaihtaa. Onko ne nyt sitte terästä vai mitä ? Mikä sitten olis sellainen ettei varmasti petä ? Saa siis olla aika raakat kun rengas koko tulee aika julma
4. Kustomointi : Xenon valot + uudet clear umpiot löytyi lmctrucksilta, kuin myös taka umpiot ja koko krominen maksi. Samasta osoitteesta myös peltiosat ja puskurit.
5. Lavalle "lisävaloteline" : Mistä näitä kannattais kysellä ? Tarkoitan siis sellaista kromista putki häsmäkkää johon sitte työvalot päälle "ameriikan tyyliin" Onko kalliita ja hitsataanko suoraan runkoon ?
voihan juma, mut onpa hieno värkki... melkein ton kuntonen oli munkin kikotin ennen kun sen maastoon pakotin:D
latailehan kuvia projektista:)
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=55957
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=16053
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=37038
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=56210
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=58075
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=47771
siitä aluksi..
alkuperäiset akselit on auttamatta heikot jos rengaskoko menee yli 33", vahvempia osia on ja saa, mutta toi 38" on jo semmonen että helpommalla pääsee kun pistää taloja riviin ja ostaa sinne vahvemmat akselit, sanokoon joku ääneen mitä ne sitte on, minä en kehtaa...
kaardaanit menee kans vaihtolistalle, siihen löytyy myös montaa eri vaihtoehtoa.
kirkaslasiset umpiot löytyy suomestakin, tai sit ebaylla xenonit saa asentaa ja maskeja kannataa kattella vaikka juuri tuolta lmc:ltä...
renkaat... 33" suurin jos ei ole papereissa jotain muuta.. 38" irokit ehkä tai pitbullit...
jousitusta joutuu muokkaan jos rengaskoko menee tommoseksi...
Rekisteröimätön
04.04.2010, 14:19
No katos, apua ei tarvinu kauaa odotella. Aika karseen kuntosista on jotku lähteny rakentamaan, mutta tietty vähän riippuu mihin käyttöön tulee loppujen lopuksi.
Tässä autossa itse pelti osat "pitäisi" olla vimpan päälle, ruostetta ei "pitäisi" siis olla. Ainoastaan pelkääjän puolen lokari korjattu, mutta se menee vaihtoon samalla kun kaikki muukin irtoava. Kemijärvellä sitten pohja työt ja maalautus mustalla ja kunnon lakka päälle. Toki yllätyksiähän voi aina löytyä, saa nähdä.
Luvat autossa taisi olla just 35-37 tuumasille munkeille. Mikähän olis sellanen optimi vanne koko jollekin 38" renkaille ? Kun blingiä tulee ainakin "koko" kromi maski + xenon valot ja uudet umpiot+ takavalot+ lavakate niin ajattelin että onko se sitte hieno jos on 38" renkaat ja 10" vanteet ;D
Jotku american racingin vanteet vois olla ihan hienot tässä autossa kunhan olis sopiva koko ? Vai ?
Mistäs näihin saa laseja ? Ajattelin sitten maalautuksen yhteydessä vaihdattaa ainakin tuulilasin..
Sisustalle löytyi jo tekijä, työkaverini kaivoksella tekee sisustoja jenkkeihin "verhoilija" ja lupautui auttamaan mustan nahka sisustan kanssa. Kuinkas kalliita nuo voimansiirron osat olis sitte ? vetarit+akseli+laatikko vahvistettuna siis
Alajarvi84
04.04.2010, 14:26
Maasto on pääosin just tosi karkeaa louhittua tavaraa, siis tiet tehty louhitusta kivimurskeesta. Sitten kun työkoneelle ajetaan niin mennään laidasta laitaan, suosta jänkään ja talvella varsinki reilussa kinoksessa..
Sen verran tajusin että jos tiellä ajaa niin ei vissiin ihan pulla kannata toi rengas olla, eli vähän tasaisempi tiehen ottavan pinnan ?
Olisko toi Rocker Radial 37 tuumasena makia ? Esim näistä jompi kumpi, XOR 37 x 13.50 x 20 LT tai 37 x 13.50 x 17 LT ?
Kuva "pitäis" olla juuri 37 x 13.50 x 17 rockerista. Eikös se näissä offi renkaissa ole vannekoko just toi viiminen ?
Olis näkyy tarjolla myös 44 tuumasena.. Taitaa mennä jo vähän liiallisuuksiin ?
Mitä jousille pitää tehdä sitte ? Vaihtaa jämymmät vai ? Onko ehdotuksia ?
Näkyy olevan foorumilla juttua että yli 70cm menee maavara niin tarvii olla joku alleajo suoja. Pitääkö paikkansa ? Kun eikös toi ylity aika reippaasti 38-44 tuumasilla munkeilla ? Kai tohon nyt joku porsaanreikä laista löytyy ?
Alajarvi84
04.04.2010, 15:28
www.offroadtarvike.fi (http://www.offroadtarvike.fi)
Kiitoksia. Olisko se sitte toi 42 x 15,0 x 16 ? Olihan tuo arvattavissa että hinnat käännetään suoraan dollareista euroiksi 1:1 :mad: Perkele ku täällä Suomessa on kaikki kallista :D Mahto olla vähän tyhymä kysymys, tietenki on kpl hinta.. mistään sarjaa saa tohon hintaan, ehkä mönkijään ;D
Alajarvi84
04.04.2010, 15:45
Kysymystä nyt tulee vähän tiuhaan tahtiin, mutta yritän saada mahdollisimman paljon palikkaa valmiiksi. Rojektilla on siis silleen kiire että sais käyttöön kuitenkin kaivokselle mahdollisimman pian. Toki toissijaisia modailuja kerkeää tehä sitte ajan kans, mutta jos kunnon nakit heittää alle niin siihenhän pitäis vaihtaa vaikka ja mitä näköjään. Eli sanotaan nyt että rengas koko tulee olemaan tuo kyseinen 42 x 15 x 17 Pitbullin Rockerit. Mitä tuohon kokoon kannattaa vaihtaa ? Ei tarvi olla niin justiinsa, kun budjettu on laskettu kuiten niin että kestää kunnon palikat laittaa. Voimansiirron osat saavat siis olla (mielellään myös ovat) mahdollisimman kestävät.
Jos tuon viet kaivokselle, niin.... hommaa mielummin joku tojotan raato sinne mätänemään ja kolhittavaksi.
Mitä oikeasti meinaat tuolla autolla siellä tehdä? Kruisailla dumpperin ja kahvituvan väliä?
Alajarvi84
04.04.2010, 16:02
[quote=FinnDRZ;657839]Jos tuon viet kaivokselle, niin.... hommaa mielummin joku tojotan raato sinne mätänemään ja kolhittavaksi.
Mitä oikeasti meinaat tuolla autolla siellä tehdä? Kruisailla dumpperin ja kahvituvan väliä?[/quote
No kun tilanne on se että meillä on siellä nimenomaan tojotan ja mitsun raatoja käytössä firman puolesta..
Niillä ei pääse oikein mihinkään loppupeleissä. Ammatiltani olen kairaaja en kiviauton kuljettaja. Eli työkoneemme on aina jossain keskellä suota tai mettää paikallaan kerralla pitkiä aikoja. Eikä jaksais olla joka välissä jontikalla repimässä kyseisiä tojotan raatoja irti joka paikasta.. Ihan siistiin käyttöön siis tulee, ei ole tarkoitus tehdä mitään romuralli autoa. Omaan käyttöön siis, muut repikööt niitä tojotia irti.. Vapaa viikot ajelen ihan Sodankylässä sitte. Mahdollisimman hyvässä kunnossa auto siis tulee olemaan, sillä pitää vain päässä vaikeassa maastossa kun tarvii. Sillä noita 42 renkaita mietin kun suolla ja jängällä ajellaan niin ei tarvi kattella millon vesi tulee sisälle :D Virtapuolelle olis tarkoitus myös panostaa, että saa tarvittaessa esim rälläkkään ja hitsaus koneeseen virrat ulos (en tiedä vielä miten onnistuu) mutta eiköhän tuo seleviä.
Itse kaivos alueella siis ei juuri tule ajeltua, vaan sen ympäristössä. Vaikkei autolla rahallista arvoa nimeksi olekaan niin kyllä sillä tunnearvoa tulee olemaan. Ammattini kun olen valinnut, niin pitäähän sitä kehitellä kato kaikkea kivaa että viihtyy.
Soittelin tuossa serkulle (katastusmies) jos löytyis jotain porsaan mentäviä aukkoja millä ton n.70cm maavaran vois ylittää. Katsellaan mitä löytää.
Säästä tuo siviiliajoon, ja hommaa työkoneeksi joku unimog tai bankku? Niillä pääsee oikeasti etenemään jo sillä rahalla jonka meinaat upottaa Blazeriin.
Alajarvi84
04.04.2010, 16:38
Säästä tuo siviiliajoon, ja hommaa työkoneeksi joku unimog tai bankku? Niillä pääsee oikeasti etenemään jo sillä rahalla jonka meinaat upottaa Blazeriin.
Se voi olla hyvin mahollista kyllä ettei kaivokselle asti mene. Riippuu tosiaan kuinka paljon rahaa auton tekemiseen menee. On meillä pari armeijan vanhaa pankkua sielä käytössä, mutta ei niillä oikein kesällä viitsi ajella ku telat menee heti hajalle. Mutta olen kyllä sen huomannu että se autojen kunto työmaalla on ihan käyttäjä kohtainen asia. Joillaki ei vaan kiinnosta pitää kunnossa autoja saatikka huoltaa kun tarvii. Tympii ajella niillä kun nelivedot paukkuu paskana ja suoraa peltiosaa ei autosta löydy :mad:
Suoraan sanottuna sillä että ajanko autolla offroadia vai kuljenko työkoneella ei ole oikeastaan mitään väliä, koska kyseessä on kaiketi saman tyyppinen maasto. Paitsi työkoneelle poljetaan traktorilla ensin vähän tien pohojaa ja sahataan puut pois. Eli ei sillä nyt kuitenkaan ihan mihin tahansa lähetä :D
Olishan se nyt ihan kiva kun blazer guruja täältä löytyy saada neuvoja auton rakentamiseen, eikä arvostelua siitä mihin käyttöön auto tulee ? Enhän minä muiltakaan ole kysellyt mitä autolla tekevät, vaan miten sen ovat rakentaneet ? Sanoohan se järkikin että jos autoon alkaa kymppitonni uppoamaan, ettei sillä ajella pää perseessä puusta puuhun ? Ihmettelen vain..
veijon-esso
04.04.2010, 17:13
No jos toitsut ja muut uppoaa, niin taitaa upota blazerikin. Eli tarvitset mahdollisimman isoa (korkeaa ja leveää) rengasta alle jotta laite pysyis pinnalla. Sitte tarpeeks tiuhat välitykset kun isot renkaathan "pidentää" välityksiä ja vakioväleillä et tee mitään isojen renkaiden kanssa. Sit vielä lukot akseleille niin voi johonkin päästäkkin. Ja nyt tulee se tympeempi puoli. Noi orkkisakselit ei kestä etkä sä pysty niitä järkevästi vahvistamaan. Eli sä tarviit järeämmät akselit. Siis koko akselistot vaihtoon. Tulee paljon halvemmaks vaihtaa ne kun ostella vakio akseleihin kalliita osia jotka särkyy silti. Orkkis akselit toimii orkkisrenkailla siti-maasturoinnissa, ei jänkhällä 44" nakeilla.
Jos meinaat pitää korin vakiona joudut korottaa alustaa ihan sikana että mahtuu 42"-44" rengas, 38" rengaskin vaatii melko lailla korkeutta. Sitte reilusti korotettuna tulee ongelmia kardaanien kulmien kanssa. Toinen vaihtoehto on pitää auto suht matalana ja leikellä lokareihin tilaa. Tällöin autosta ei tule niin kaatumatautistakaan. Tietty jos vedessä pitää kahlailla ja haluis pinnalla pysyä niin voihan sitä koria korottaa sen 3", omat haittansa siinäkin mutta ehkä käytössäs parempi kompromissi kuin älytön jousikorotus.
6.2 dieselistä ei oo kokemusta mulla itellä, mutta olen kyllä nähnyt että melko voimaton se on vakiona. Turbottamalla toki saa voimaa lisää, kannattavuudesta en osaa sanoa. Bensakasin mä laittaisin, ruiskulla.
Älä sit vedä herneitä nenään tästä viestistä, ei oo tarkotus millään lailla masentaa eikä suunnitelmias latistaa, mut kunhan huomaat ettei vakioblaze (eikä vähän paranneltukaan) mikään oikotie onneen oo offailuissa, hauskoja peljä kylläkin sitte kun on rakennettu tarpeeks että alkaa toimimaankin. Ja rakentelu on melkoinen ketjureaktio, kaikki vaikuttaa kaikkeen ja homma lähtee äkkiä lapasesta.
Joku sopiva unimogi vois pelata pelkästään kunnon renkaat laittamalla tossa sun käytössä. Sitte sitimaasturois blazerilla sinne kylille lähtiessä?
No jos toitsut ja muut uppoaa, niin taitaa upota blazerikin. Eli tarvitset mahdollisimman isoa (korkeaa ja leveää) rengasta alle jotta laite pysyis pinnalla. Sitte tarpeeks tiuhat välitykset kun isot renkaathan "pidentää" välityksiä ja vakioväleillä et tee mitään isojen renkaiden kanssa. Sit vielä lukot akseleille niin voi johonkin päästäkkin. Ja nyt tulee se tympeempi puoli. Noi orkkisakselit ei kestä etkä sä pysty niitä järkevästi vahvistamaan. Eli sä tarviit järeämmät akselit. Siis koko akselistot vaihtoon. Tulee paljon halvemmaks vaihtaa ne kun ostella vakio akseleihin kalliita osia jotka särkyy silti. Orkkis akselit toimii orkkisrenkailla siti-maasturoinnissa, ei jänkhällä 44" nakeilla.
Jos meinaat pitää korin vakiona joudut korottaa alustaa ihan sikana että mahtuu 42"-44" rengas, 38" rengaskin vaatii melko lailla korkeutta. Sitte reilusti korotettuna tulee ongelmia kardaanien kulmien kanssa. Toinen vaihtoehto on pitää auto suht matalana ja leikellä lokareihin tilaa. Tällöin autosta ei tule niin kaatumatautistakaan. Tietty jos vedessä pitää kahlailla ja haluis pinnalla pysyä niin voihan sitä koria korottaa sen 3", omat haittansa siinäkin mutta ehkä käytössäs parempi kompromissi kuin älytön jousikorotus.
6.2 dieselistä ei oo kokemusta mulla itellä, mutta olen kyllä nähnyt että melko voimaton se on vakiona. Turbottamalla toki saa voimaa lisää, kannattavuudesta en osaa sanoa. Bensakasin mä laittaisin, ruiskulla.
Älä sit vedä herneitä nenään tästä viestistä, ei oo tarkotus millään lailla masentaa eikä suunnitelmias latistaa, mut kunhan huomaat ettei vakioblaze (eikä vähän paranneltukaan) mikään oikotie onneen oo offailuissa, hauskoja peljä kylläkin sitte kun on rakennettu tarpeeks että alkaa toimimaankin. Ja rakentelu on melkoinen ketjureaktio, kaikki vaikuttaa kaikkeen ja homma lähtee äkkiä lapasesta.
Joku sopiva unimogi vois pelata pelkästään kunnon renkaat laittamalla tossa sun käytössä. Sitte sitimaasturois blazerilla sinne kylille lähtiessä?
X2
Eli voit hyvin pistää ISON kasan euroja nippuun, hommata isot danat tai mielummin porttaalit, 42+ IROK:it, silpoa tai nostaa koria, korottaa 12" ja pimpata uskomatomat kardaanit, pistää pellin alle tuplapuhaltimet jne... Mutta silti siitä ei tule kunnon työkonetta, saati että sen jälkeen saisit luvallisesti ajella kioskille ja takaisin.
Tarkoitus ei tosiaan ole tyrmätä ajatusta, vaan tuoda oma mielipide esille. Blazerihan on vallan mainio hupivehje, itselläkin pian työn alla Veten TPI:n lyöminen pellin alle ja Eatonin M112 päälle huolehtimaan ilman saannista. Ja mitäkö järkeä? EI mitään :)
Alajarvi84
04.04.2010, 17:57
Hei. No nythän tuli paljon asiaa kerralla :) Enhän minä nyt herneitä vedä, olen täysin avoin ehdotuksille.
Koria oli vakiona korotettu muistaakseni 3-5 tuumaa. Alla vakiona on vain 33 tuumaset pullat joista kankaat paistaa. Eli jos haluan 42-44 tuumaset esim.pitbullin rocker radialit alle niin koko akselisto vaihtoon. Kyllä se minulle passaa, mitä pannaan tilalle ? Vetareista olen jo tietoinen, mutta kun kaikki puhuu jostain vahvistetuista vetareista ja kun en tiedä mistään mitään niin mikä se on hyvä sitte ? Ne saa olla siis mahollisimman julmat että joskus mahollisesti sen bensa kasin pellin alle nakkais. Tosin työkäytössä tuo diesel silti vie, koska työmaalla ei ole mahdollisuutta bensaa tankata (eikä lähimailla muutenkaan +-70km) Mutta siitä ei pääse mihinkään että blazer se olla pitää, siinä vaan on sitä luonnetta mikä puuttuu muista härpäkkeistä. Kulukupuoli on sitte asia erikseen, mutta eiköhän se jollain tuplaturbo kitillä hoidu kuntoon. Vakiona tosin niin mopo kone että viritysvaraa varmasti löytyy kestävyyttää heikentämättä kunnon kitillä.
Löytyykö tähän jotain valmista settiä missä olis kaikki tarvittava, siis voimansiirron osalta. Laatikon välitykset on mitä on, mutta laatikko vaihtuu kuitenkin, kun haluan shifterin tähän. Tässähän on ratti automaatti vakiona..
Eli toisin sanoen nyt ollaan niinku asian ytimessä :D
No jos haluat detroitin metallia akseleihin, voit unohtaa vahvistetut vetari, ja suunata katseen Dana 60 eteen, ja GM 14 pulttinen taakse = kasa rahaa.
Toinen vaihtoehto, porttaliakselit = kasa rahaa + hieman enemmän työtä :)
Miksi se aski pitää vaihtaa jos haluat toisenlaisen shifterin?
Alajarvi84
04.04.2010, 18:31
No jos haluat detroitin metallia akseleihin, voit unohtaa vahvistetut vetari, ja suunata katseen Dana 60 eteen, ja GM 14 pulttinen taakse = kasa rahaa.
Toinen vaihtoehto, porttaliakselit = kasa rahaa + hieman enemmän työtä :)
Miksi se aski pitää vaihtaa jos haluat toisenlaisen shifterin?
Dana60 eteen + GM 14 bolt taakse = selvä, mistä saa ?
Laatikko vaihtoon sen takia että sen pitää kestä kasvava teho, ja haluan vaihteet normaali paikalle.
Hurstin shifteri mopari tyyliin sitte että saa vispata.
veijon-esso
04.04.2010, 18:52
Hei. No nythän tuli paljon asiaa kerralla :) Enhän minä nyt herneitä vedä, olen täysin avoin ehdotuksille.
Koria oli vakiona korotettu muistaakseni 3-5 tuumaa. Alla vakiona on vain 33 tuumaset pullat joista kankaat paistaa. Eli jos haluan 42-44 tuumaset esim.pitbullin rocker radialit alle niin koko akselisto vaihtoon. Kyllä se minulle passaa, mitä pannaan tilalle ? Vetareista olen jo tietoinen, mutta kun kaikki puhuu jostain vahvistetuista vetareista ja kun en tiedä mistään mitään niin mikä se on hyvä sitte ? Ne saa olla siis mahollisimman julmat että joskus mahollisesti sen bensa kasin pellin alle nakkais. Tosin työkäytössä tuo diesel silti vie, koska työmaalla ei ole mahdollisuutta bensaa tankata (eikä lähimailla muutenkaan +-70km) Mutta siitä ei pääse mihinkään että blazer se olla pitää, siinä vaan on sitä luonnetta mikä puuttuu muista härpäkkeistä. Kulukupuoli on sitte asia erikseen, mutta eiköhän se jollain tuplaturbo kitillä hoidu kuntoon. Vakiona tosin niin mopo kone että viritysvaraa varmasti löytyy kestävyyttää heikentämättä kunnon kitillä.
Löytyykö tähän jotain valmista settiä missä olis kaikki tarvittava, siis voimansiirron osalta. Laatikon välitykset on mitä on, mutta laatikko vaihtuu kuitenkin, kun haluan shifterin tähän. Tässähän on ratti automaatti vakiona..
Eli toisin sanoen nyt ollaan niinku asian ytimessä :D
Jos sä kerran olet avoin ehdotuksille, niin mä ehdotan että rauhotut hiukan, luet noi rytarin linkittämät topikit läpi ja funtsailet mitä porukka on tehny autoille ja miksi. Jos osaat englantia niin lueskele vaikka coloradok5.comista juttuja, siellä rakentelevat paljon blazereita. Ootko miettiny millanen budjetti sulla on tähän rojektiin? noi muutokset mitä tarvitaan ei tuu olemaan ihan halpoja. Kymppitonni on sileenä hyvin äkkiä.
ja se laattikko muuttuu rattiautomaatista lattia-automaatiksi ihan vaihdekeppiä vaihtamalla, ellet sä sitten manuaalilaatikkoa halua?
Alajarvi84
04.04.2010, 19:01
Jos sä kerran olet avoin ehdotuksille, niin mä ehdotan että rauhotut hiukan, luet noi rytarin linkittämät topikit läpi ja funtsailet mitä porukka on tehny autoille ja miksi. Jos osaat englantia niin lueskele vaikka coloradok5.comista juttuja, siellä rakentelevat paljon blazereita. Ootko miettiny millanen budjetti sulla on tähän rojektiin? noi muutokset mitä tarvitaan ei tuu olemaan ihan halpoja. Kymppitonni on sileenä hyvin äkkiä.
ja se laattikko muuttuu rattiautomaatista lattia-automaatiksi ihan vaihdekeppiä vaihtamalla, ellet sä sitten manuaalilaatikkoa halua?
No budjettia on varattu sen verran että mielellään mahdollisimman vähän "trial & error" kokeiluja. Eli kunnon autoon kunnon palikat
Ok, eli shifterin lattiaan saa ilman boksin vaihtoa. Tämä selvä.
No enhän minä nyt niin kierroksilla käy kuitenkaan..vielä
Itse asiassa koko ajan lukenut erinäisillä foorumeilla asiaa akseleista.
Olen saanut sen käsityksen että Dana70 tai Dana80 olis likempänä totuutta kestävyyden suhteen ? Dana60:stä sanovat jotain että "ihan kaikki" komponentit eivät ole niin kestäviä..
Toki eri auto kyseessä mutta kun akseleista puhutaan tässäkin.
Tossa olis linkkiä, voiko joku vähän tulkata kun englanti muuten hyvä mutta ammatti sanasto vähän hakusessa :confused:
http://forums.fourwheeler.com/70/6529707/driveline/which-is-better-a-dana-60-rear-or-ff-14-bolt/index.html
Pahoittelen vauhkoamista, mutta kun tulee paljon asiaa ja kun ei mistään mitään tiedä niin pakko kysellä että jotain oppii. Kunhan sisäistän vähän näitä asioita niin eiköhän tämä tästä.
veijon-esso
04.04.2010, 19:16
Ok, eli shifterin lattiaan saa ilman boksin vaihtoa. Tämä selvä.
No enhän minä nyt niin kierroksilla käy kuitenkaan..vielä
Itse asiassa koko ajan lukenut erinäisillä foorumeilla asiaa akseleista.
Olen saanut sen käsityksen että Dana70 tai Dana80 olis likempänä totuutta kestävyyden suhteen ?
Toki eri auto kyseessä mutta kun akseleista puhutaan tässäkin.
Tossa olis linkkiä, voiko joku vähän tulkata kun englanti muuten hyvä mutta ammatti sanasto vähän hakusessa :confused:
http://forums.fourwheeler.com/70/6529707/driveline/which-is-better-a-dana-60-rear-or-ff-14-bolt/index.html
Tossa linkissä puhutaan taka-akselin valinnasta. Taka-akseliksi D60 on kovassa käytössä vähän pieni ja D70 tai D80 varmasti vahvempia, mutta hinta / kestävyys suhteeltaan ylivoimainen on gm14bolt FullFloater jossa 10,5" lautaspyörä. (14pulttisia on myös pienempinä semifloatterina, mitä tulee välttää).
Etuakseliksi D60 on järein mikä sopii suoraan ja se kestää vahvistettuna mitä vaan, vakionakin riittää todella pitkälle ja takaisin.
Eli D60 eteen ja 14B FF taakse on mun suositus. En usko että sun kannatta ruveta asentamaan tai teettämään portaaliakseli muutosta, voi olla turhan laaja työmaa. Ja koita tehdä kaikki muutokset vain yhden kerran, kaikista kalleinta rakentamista on tehä hommat vaiheittain, tyyliin vahvemmat vetoakselit > isommat akselit > niihin vahvemmat vetarit > portaalit > niihin ralliosia. tai renkaiksi 35", sitte 39" sitte 44" jne.jne. Eli malta miettiä valmiiks ja tee kerralla.
Alajarvi84
04.04.2010, 19:25
Tossa linkissä puhutaan taka-akselin valinnasta. Taka-akseliksi D60 on kovassa käytössä vähän pieni ja D70 tai D80 varmasti vahvempia, mutta hinta / kestävyys suhteeltaan ylivoimainen on gm14bolt FullFloater jossa 10,5" lautaspyörä. (14pulttisia on myös pienempinä semifloatterina, mitä tulee välttää).
Etuakseliksi D60 on järein mikä sopii suoraan ja se kestää vahvistettuna mitä vaan, vakionakin riittää todella pitkälle ja takaisin.
Eli D60 eteen ja 14B FF taakse on mun suositus. En usko että sun kannatta ruveta asentamaan tai teettämään portaaliakseli muutosta, voi olla turhan laaja työmaa. Ja koita tehdä kaikki muutokset vain yhden kerran, kaikista kalleinta rakentamista on tehä hommat vaiheittain, tyyliin vahvemmat vetoakselit > isommat akselit > niihin vahvemmat vetarit > portaalit > niihin ralliosia. tai renkaiksi 35", sitte 39" sitte 44" jne.jne. Eli malta miettiä valmiiks ja tee kerralla.
Ok. Tarkoitus on juuri selvittää mitkä palikat kannattaa laittaa ja laittaa ne sitten kerralla. Tähän asti siis selvillä se että Dana60 eteen ja Gm 14bolt FullFloater taakse. Tuli kyllä sellasta sanastoa taas että huh huh, pitää piettää kahavi+tupakki tauko että pysyy perässä :D
No niin, tossa löyty juttua turbotuksesta. Yli 170 kaakkia ravitty 6.2 dieselistä, ei paha sanoisinko kun ottaa huomioon kuinka mopo vakiona on. http://www.fourwheeler.com/projectbuild/chevrolet_blazer_diesel_banks_sidewinder_turbo_kit/index.html
Mitähän kittiä tuossa on käytetty ? Joku sidewinder niminen ilmeisesti.. 0.7bar ahtoja kestää vakiona ;D
Pistin viestiä banksin porukalle turbo kitistä. Katotaan mitä vastaavat, pyysin mahdollisimman rajua turbo pakettia eli maximum hp + torque gain ;D
Jep, akseleiksi nuo D60 ja 14FF, tuolla on ollu markkinapuolella myynnissäkin niitä. Sellainen pari tonnia menee niihin. Välitykset yleensä olleet 4.56, lukkoa ei ole D60:sä, ja 14FF:ssä saattaa olla Gov-Lok. Eteen ARB:n ilmalukko, tonnilla, ja taakse vaikkapa Detroit Locker ~600€. Etuakseliin vois tietty vaihtaa 35-rihlaiset ulommat vetarit ja korvata napalukot vetolevyillä. Siinä paukkuu taas euroja... Niin, ja ohjaus pitää luonnollisesti olla cross-overi että toimii ja ohjautuu haluttuun suuntaan myös kun ollaan ristiriipunnassa. Moottorin alla oleva palkki pitää vaihtaa että cross-overi onnistuu. Kardaaneiksi 1410-ristikkoiset, vaikkapa High Angle Drivelinesta. Akseleiden joukit pitää vaihtaa isomiksi näille, samaten jakikseen. Ja jos halutaan pomminvarma jakis, niin Atlas jos rahasta ei ole pulaa, tai sitten 3:1 välitteinen NP205 (ei halpa sekään). Noihin on jo menny kymppi helposti, ja renkaatkin puuttuu.
6.2 diesel kestää vakiona noin 0.5-0.6 bar ahdot, ja yhdellä turbolla. Kahdesta ei ole vastaavaa hyötyä. Turboksi voi laittaa 6.5 litraisen paketin, mutta se ei ihan sovi jos on ilmastointi, ottaa kiinni koteloon. Lohko näissä on heikko, jos kampuran dampperi on paskana, lohkoon tulee halkeamia jotka lopulta katkaisevat kampuran. Runkolaakeripukeille kannattaa laittaa tukiraudat jotka estävät värinöitä aiheuttamasta vaurioita. Itse korvaisin myös jakoketjun Pete Jacksonin ratassarjalla, sekä kansipultit pinnapulteilla (samalla vaivalla vaihtaa myös laadukkaat turbon kestävät kannentiivisteet)
Jos päätyy vaihtamaan koneen, niin 6.2 litraisista sellainen minkä valunumero loppuu numeroon 599. Tai sit on vaihtoehtoina 6.5 litrainen Optimizer tai P400.
6.2:n turbottamisesta löytyy kotimaassakin overdriven puolelta... sieltä hakua käyttämällä löytyy kyllä, lueskele vaikka Mudracer nimimerkillä huutelevan hepun kommentteja aluksi, siellä on aika hyvin vinkkejä siiihen mitä tehon kanssa tarvii tehdä...
d60+14bff yhdistelmä löytyy helpoiten k30 pick-upin alta, niissä on monesti 4.56 välitykset ja takana lukko valmiiksi, säästyy plajo rahaa, silloin tällöin on niitä palstallakin kaupan, saksasta niitä saa myös vanhoista nato pick-upeista ja ruotsista on jotkut ostaneet... hetkinen, joo, joku kauppas kanssa...
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=70113 tämän auton rakentelija saattais tietää sulle akselit...
jos suolla täytyy ajaa niin kuituetulokarit, nokkapelti ja takaluukku, kiinalaiset tarvike ovet laittaa ja alkuperäiset puskurit vaihtoon, saat siitä autosta vähä edes kevyemmän kun isot akselit lisää painoa.. ja jokainen tuuma renkaan leveyttä tarkoittaa aina muutamaa pehmeää paikkaa enemmän ajamalla läpi..
laatikkoa on helppo vähän vahvistaa jos sitä tuntuu, mutta sen jäähdytys on homma numero 1, sitä on parannettava tarpeeksi isolla jäähdyttimellä.
vinssi. iso...
Alajarvi84
05.04.2010, 08:29
Kiitoksia kaikille paljon vinkeistä. Nyt on sen verran pohja tietoa, että vetäydyn suunnittelemaan / rakentelemaan kiesiä. Moottorin viritys asioissa kyselin nimenomaan Overdrive.fi kautta. Pistän kuvaa tulemaan kunhan alkuun pääsen.
Lisäys; voisko joku sen verran vielä auttaa että kertois mikä liike myy kyseisiä Dana60 ja GM 14 bolt full floater akseleita ? Siis uusia.. Ja saako niitä lukoilla uutena ?
Vielä; Tää näyttäis aika hyvältä. Tekstin mukaan olis just Dana60 + GM 14 pulttinen, vai ? Mikähän nakkien koko ja paljonkohan korotus? Tämmöseksi kun saa niin hyvä tulee ;D http://www.youtube.com/watch?v=tme2aoWjWLM&feature=related
http://www.wfoconcepts.com/Default.aspx sieltä saat uudet akselit...mutta en mä tie miks kannattaa osta uudet?
d60+14bff on vaikea löytää vaikka ne on käytetty, ja ne maksaa paljon...1500-2000€ mutta e-baystä saat vaikka mitä :) sitten kannattaa vahvistaa vaihdelaatikko ja kardaanit. kardaanit saat vaikka täältä: http://www.highangledriveline.com/
tämä kertoo jotain kuinka paljon sun pitäs korottaa auto: http://coloradok5.com/tirefitmenttable.shtml
sitten kannattaa lukea paljon ennen kun tehdät jotain, muuten menee rahaat nopeasti...
turbonasennus riittää varmasti yks turbo, ja se kannattaa tehdä itse. banks turbokit (käytetty) maksaa noin 1000€ ja antaa +60hp/150Nm. mulla on täällä hetkellä 0.9bar mutta se ei vielä pelaa kunnollisesti, olen löytänyt vikaa mutta en oo vielä kerkenyt tehdä siellä jotain...olis laittanut pensakone alusta alkaen :D
elikkä, se kymppitonni voi olla aika lähellä jos teet sen kunnolla heti alusta alkaen
Vielä; Tää näyttäis aika hyvältä. Tekstin mukaan olis just Dana60 + GM 14 pulttinen, vai ? Mikähän nakkien koko ja paljonkohan korotus? Tämmöseksi kun saa niin hyvä tulee ;D http://www.youtube.com/watch?v=tme2aoWjWLM&feature=related
Siellähän ne speksit lukee, 44x19.5x15 ja korotusta 12" jousissa + 3" korin ja rungon välissä, akselit on edessä Fordin HP Dana 60 5.38 välläreillä ja Detroitilla, ja takana tuo 14FF myöskin Detroitilla.
Ihan liian korkea, eikä kannata edes haaveilla tollasen saamista kilpiin.
veijon-esso
05.04.2010, 22:30
Siellähän ne speksit lukee, 44x19.5x15 ja korotusta 12" jousissa + 3" korin ja rungon välissä, akselit on edessä Fordin HP Dana 60 5.38 välläreillä ja Detroitilla, ja takana tuo 14FF myöskin Detroitilla.
Ihan liian korkea, eikä kannata edes haaveilla tollasen saamista kilpiin.
Ja todella napakan kuuloiseksi viritetty 7.4L bensakasi. 6.2l dieselistä ei kannata kuvitella mitään samantyylistä suorituskykyä millään ahtopaineilla. Ikinä.
Pari kommenttia liittyen tuohon ensimmäiseen postaukseen:
Olet siis hankkimassa työautoa. Miten musta jotenkin tuntuu että jos kerran jonkinasteinen "tie" kohteille on olemassa, niin hieman miedompikin rengastus/korotus riittäisi. joku 35-15,5 TSL SX vie jo aika pahaan paikkaan. Kannattaa käydä jossain safarilla tutustumassa miten kevyemminkin modattu maasturi kulkee.
Toinen juttu, kannattaisko hankkia joku aihio, missä olisi valmiiksi edes jotain hyvää ja käypäistä? Voi iskeä rojektiväsymys jos joutuu joka paikan hieromaan. Varsinkin jos ei ole kokemusta isommista autoprojekteista.
Jos sen on oltava jenkki, niin joku vähän uudempi RAM tai F250. Niissä olisi sentään voimaa alkujaankin.
Kolmas juttu, kannattaisko harkita valmiin auton ostoa jos budjetissa on kerran varaa?
Jenkeistä, Ruotsista tai sitten vaikka Suomesta esim.-> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=70406 ??
En halua masentaa enkä lytätä ideoita, mutta kommentteja kaivattiin. Ja ymmärrän hyvin, jos sen on PAKKO olla Blazer, ja siitä halutaan rakentaa monsteri. Mutta silloin sitä ei voi enää naamioida työ/järkiperustaiseksi toiminnaksi, vaan puhtaasti harrastukseksi.
Rekisteröimätön
06.04.2010, 22:47
Kysäseppäs järeitä akseleita ja muita kilkkeitä numerosta 045-78811638 / Manu
205 jakis löytyis numerosta 040-5442401 / Jukka
Tai vaikka koko auto numerosta 0500-550055 Makke
veijon-esso
29.04.2010, 11:35
No kuinkas rakentelut sorankylässä etenöö? :-)