Mikki
04.04.2010, 00:07
Tätä on nyt vaivattu ja hierottu sen 1000kertaa täällä, joten omasta kun meni tiiviste ja sen sitten korjasin, niin ajattelimpa samantien laittaa siitä oman topic:n, jottei TAAS tarvii kertoa "kirjaimellisesti" mitä ollaan tekemässä...
Eli aloitetaan siitä (kuvissä sähköisesti ohjattu pumppu, mutta samat jutut on mekanisesti ohjatuissakin)
Eli moottori yläkuolokohtaan (YKK, TDC, 0*), mikä nyt sitten merkkinä on (tässä Volvo S80 VW:n 2.5TDi moottorilla).
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=339&pictureid=56035
Eli JOS et löydä merkkejä helposti, niin suuntaa antavasti aseta 1. sylinterin nokat yläasentoonsa, niin silloin ollaan ainakin oikealla "kierroksella" (eli 1:n nokat tekevät leveän V:n ylhäältä katsottuna)
Sitten syyllinen paikalle (jos ei ole lukittava pumppu, niin silloin mittakello kiinni jo tässä vaiheessa!)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=339&pictureid=56044
Eli oikeassa laidassa näkyy pultin kanta
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=339&pictureid=56034
Ja tuolla saa pumpun lukittua paikoilleen
Sitte syyllinen koloonsa:
JOS EI OLE LUKITTAVA PUMPPU, JÄTÄ PULTIT/MUTTERIT TÄSSÄ VAIHEESSA SORMITIUKKUUDELLE!!!
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=339&pictureid=56041
Lukkoliimaa kiinnityspultteihin (ja momentti on muuten MAX 22Nm 8mm pulteilla/muttereilla!!!)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=339&pictureid=56033
Ja MOMENTILLA kiinni, jotta aukeaa toisenkin kerran (nappaa meinaan alumiiniin todella hyvin 8.8 pultit!!!)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=339&pictureid=56040
Ja sitten tärkein pultti (joka on kaikkein V-maisin) puhtaaksi:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=339&pictureid=56042
Ja paikka löytyy pumpun etupäästä...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=339&pictureid=56029
http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon3.gifEDELLEEN PITÄÄ OLLA LUKIUTTAMATTOMAN PUMPUN OLLA KÄSIN KÄÄNNETTÄVISSÄ, ELI PULTIT/MUTTERIT SORMITIUKKUUDELLA!!!!!http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon3.gif
Jatketaan yhdessä, eli kiila paikoilleen:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=339&pictureid=56032
Hihnapyörä (joissakin voi asentaa pyörä paikoillaan!!!!)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=339&pictureid=56031
AJOITUSMERKIT jos on tehtaalta (tai itse merkinnyt irroittaessa!!http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=339&pictureid=56045
JA kiinni (jos tarvii niin pidätä vastaraudalla, ettei akseli turhaan rasitu väännöstä)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=339&pictureid=56046
Ja taittorulla paikoilleen:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=339&pictureid=56043
Ja laatikosta sitten hihna ja kiristinpyörä paikoilleen, ja kiristin säätöihin saman tien:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=339&pictureid=56030
Ja siellä on...
TÄSSÄ VAIHEESSA LUKITSEMATON PUMPPU ASETETAAN ENNAKKOONSA KÄÄNTÄMÄLLÄ RUISKUTUKSEN ESI-ISKU ILMOITETTUUN MITTAANSA, JA PUMPUN KIINNITYS TAPAHTUU SIIHEN ARVOON!!!!
Sitten vain lukitus auki ja prikka väliin sekä naftaputsari vaihtoon, polttoaine- (ja ahto/alipaine)putket ja liittimet kiinni jonka jälkeen kone tulille...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=339&pictureid=56037
JOS ON KÄSIPUMPPU niin ilmaa (tietenkin) järjestelmä, muuten saa sahata raivokkaasti (jätä suuttimilta putket löysälle, ilmaantuu helpommin), jotta käynnistyy!!!
KUITENKIN joku kysyy, jotta mihin se mittakello asennetaan, niin tässä siitä kuva!http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=339&pictureid=56028
JOS epäilet ettei homma onnistu --> SUOSIOLLA vie auto korjaamolle, koska mahdollisuus tuhota kone tässä hommassa on erinomaisen suuri!!!!
ESI-ISKUN arvon saat merkkikorjaamolta kysymällä (moottorityypin mukaan) tai DIESEL-KORJAAMOLTA. Ei ole mitään kuuhun lento juttujen salaista tietoa, joten auliisti tiedon saa kunhan vain kysyy OIKEILLA tiedoilla!!!
JA PUHTAUS TÄSSÄ HOMMASSA EI OLE PUOLI RUOKAA, VAAN KOKO HOMMAN YDIN!!
HIVENENKIN LIKAA JÄRJESTELMÄSSÄ RIKKOO PUMPUN / SUUTIMET, koska välystä saa laitteistossa olla MAX 2/1000mm!!!
Ei muuta kuin zemppiä...http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gifhttp://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gifhttp://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif
Eli aloitetaan siitä (kuvissä sähköisesti ohjattu pumppu, mutta samat jutut on mekanisesti ohjatuissakin)
Eli moottori yläkuolokohtaan (YKK, TDC, 0*), mikä nyt sitten merkkinä on (tässä Volvo S80 VW:n 2.5TDi moottorilla).
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=339&pictureid=56035
Eli JOS et löydä merkkejä helposti, niin suuntaa antavasti aseta 1. sylinterin nokat yläasentoonsa, niin silloin ollaan ainakin oikealla "kierroksella" (eli 1:n nokat tekevät leveän V:n ylhäältä katsottuna)
Sitten syyllinen paikalle (jos ei ole lukittava pumppu, niin silloin mittakello kiinni jo tässä vaiheessa!)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=339&pictureid=56044
Eli oikeassa laidassa näkyy pultin kanta
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=339&pictureid=56034
Ja tuolla saa pumpun lukittua paikoilleen
Sitte syyllinen koloonsa:
JOS EI OLE LUKITTAVA PUMPPU, JÄTÄ PULTIT/MUTTERIT TÄSSÄ VAIHEESSA SORMITIUKKUUDELLE!!!
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=339&pictureid=56041
Lukkoliimaa kiinnityspultteihin (ja momentti on muuten MAX 22Nm 8mm pulteilla/muttereilla!!!)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=339&pictureid=56033
Ja MOMENTILLA kiinni, jotta aukeaa toisenkin kerran (nappaa meinaan alumiiniin todella hyvin 8.8 pultit!!!)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=339&pictureid=56040
Ja sitten tärkein pultti (joka on kaikkein V-maisin) puhtaaksi:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=339&pictureid=56042
Ja paikka löytyy pumpun etupäästä...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=339&pictureid=56029
http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon3.gifEDELLEEN PITÄÄ OLLA LUKIUTTAMATTOMAN PUMPUN OLLA KÄSIN KÄÄNNETTÄVISSÄ, ELI PULTIT/MUTTERIT SORMITIUKKUUDELLA!!!!!http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon3.gif
Jatketaan yhdessä, eli kiila paikoilleen:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=339&pictureid=56032
Hihnapyörä (joissakin voi asentaa pyörä paikoillaan!!!!)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=339&pictureid=56031
AJOITUSMERKIT jos on tehtaalta (tai itse merkinnyt irroittaessa!!http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=339&pictureid=56045
JA kiinni (jos tarvii niin pidätä vastaraudalla, ettei akseli turhaan rasitu väännöstä)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=339&pictureid=56046
Ja taittorulla paikoilleen:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=339&pictureid=56043
Ja laatikosta sitten hihna ja kiristinpyörä paikoilleen, ja kiristin säätöihin saman tien:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=339&pictureid=56030
Ja siellä on...
TÄSSÄ VAIHEESSA LUKITSEMATON PUMPPU ASETETAAN ENNAKKOONSA KÄÄNTÄMÄLLÄ RUISKUTUKSEN ESI-ISKU ILMOITETTUUN MITTAANSA, JA PUMPUN KIINNITYS TAPAHTUU SIIHEN ARVOON!!!!
Sitten vain lukitus auki ja prikka väliin sekä naftaputsari vaihtoon, polttoaine- (ja ahto/alipaine)putket ja liittimet kiinni jonka jälkeen kone tulille...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=339&pictureid=56037
JOS ON KÄSIPUMPPU niin ilmaa (tietenkin) järjestelmä, muuten saa sahata raivokkaasti (jätä suuttimilta putket löysälle, ilmaantuu helpommin), jotta käynnistyy!!!
KUITENKIN joku kysyy, jotta mihin se mittakello asennetaan, niin tässä siitä kuva!http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=339&pictureid=56028
JOS epäilet ettei homma onnistu --> SUOSIOLLA vie auto korjaamolle, koska mahdollisuus tuhota kone tässä hommassa on erinomaisen suuri!!!!
ESI-ISKUN arvon saat merkkikorjaamolta kysymällä (moottorityypin mukaan) tai DIESEL-KORJAAMOLTA. Ei ole mitään kuuhun lento juttujen salaista tietoa, joten auliisti tiedon saa kunhan vain kysyy OIKEILLA tiedoilla!!!
JA PUHTAUS TÄSSÄ HOMMASSA EI OLE PUOLI RUOKAA, VAAN KOKO HOMMAN YDIN!!
HIVENENKIN LIKAA JÄRJESTELMÄSSÄ RIKKOO PUMPUN / SUUTIMET, koska välystä saa laitteistossa olla MAX 2/1000mm!!!
Ei muuta kuin zemppiä...http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gifhttp://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gifhttp://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif