View Full Version : Peräkärryn vedon laillisuus
Minulla on pikku e kortti ja tiedän että tyhjää kärryä ei normi kortilla saa vetää jos kantavuus vaatii pikku e kortin.
Mutta kysymys: Saanko TJ jeepillä vetää kärryä tyhjänä jonka kantavuus on 2700kg kun TJ:n vetopaino on vain 2000kg.
Kyllä saat, olettaen, että kärry tyhjänä ei paina yli 2000 kg.:) Saat vetää myös kuormattuna, mutta siten, että kärryn kokonaismassa ei ylitä 2000 kiloa. Ajokorttiluokat menee ilmoitettujen kokonaismassojen mukaan, mutta kytkentämassat todellisten massojen mukaan.
Korttia kun päivitin viime vuonna inssi sanoi ainaskin että katsotaan kokonainmassan mukaan. Veturi 3380 kg ja kärryn maksimi massa kuormattuna 3500 kg sanoi ettei saa vetää laillisesti edes tyhjänä
ssillanp
03.04.2010, 16:11
Hep,
Aken sivulla puhutaan kokonaismassasta, samoin finlexistä bongattuna ajokorttiasetuksessa, joten noista päättelisin että nimenomaan kokonaismassa ratkaisee, eikä siis saa tyhjänäkään vetää...
---------clip http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutkinnot/Ajokortit/Ajokorttiluokat.htm ----------
ESIMERKKEJÄ B- JA BE-LUOKAN AJONEUVOYHDISTELMISTÄ B-LUOKAN AJOKORTTI:
B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 + 750 = 4250 kg.
B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
· yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
· perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.
BE-LUOKAN AJOKORTTI:
Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
Kaikki ne tapaukset, joissa perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg.
HUOM:
· B-luokan vetoauton kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kg
· Hinattavan ajoneuvon kytkennästä annetut säännökset voivat rajoittaa sallittuja enimmäismassoja.
· Tarkemmat tiedot sallituista kytkentämassoista on yleensä merkitty ajoneuvon rekisteriotteeseen.
---------end clip ----------------------
Sam
Hep,
Aken sivulla puhutaan kokonaismassasta, samoin finlexistä bongattuna ajokorttiasetuksessa, joten noista päättelisin että nimenomaan kokonaismassa ratkaisee, eikä siis saa tyhjänäkään vetää...
---------clip http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutkinnot/Ajokortit/Ajokorttiluokat.htm ----------
ESIMERKKEJÄ B- JA BE-LUOKAN AJONEUVOYHDISTELMISTÄ B-LUOKAN AJOKORTTI:
B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 + 750 = 4250 kg.
B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
· yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
· perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.
BE-LUOKAN AJOKORTTI:
Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
Kaikki ne tapaukset, joissa perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg.
HUOM:
· B-luokan vetoauton kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kg
· Hinattavan ajoneuvon kytkennästä annetut säännökset voivat rajoittaa sallittuja enimmäismassoja.
· Tarkemmat tiedot sallituista kytkentämassoista on yleensä merkitty ajoneuvon rekisteriotteeseen.
---------end clip ----------------------
Sam
Huom. tässä puhutaan juurikin korttiluokista, Jäsen sutsu kertoi asian täysin oikein. Kokonaismassat määrää kortin tarpeen, todelliset massat vetoauton kyvyn mukaan. Tästä asiasta väännetään niin paljon väärää tietoa foorumeilla.
ssillanp
03.04.2010, 17:03
Ja prskule nin. Seison korjattuna :-)
Eli luin Jappen alkuperäisen kysymyksen huonosti, tai ymmärryspuolessa on vikaa, mutta asiahan lienee juuri siten kuin herrat Stade ja Sutsu edellä esittivät. Pahoittelen sisälukutaidottomuuttani.
Sam
Rekisteröimätön
07.06.2010, 11:43
Enpäs viitsinyt aiheesta aloittaa uutta threadia joten heitän täällä semmoisen kevyen kysymyksen ilmoille kuin että, ollaanko sitä tyytyväisiä Suomessa oleviin peräkärry tai niiden vetoon liittyviin lakipykäliin?
Kun lähes jokaisella autoilu sivustolla on aiheeseen liittyvää keskustelua, lähinnä muodossa saanko vetää jne, jotenki tuntuu että jotain vikaa laissa on koska siitä niin paljon vääntöä löytyy foorumeilta, sekä tuntuu että läheskään kaikki poliisitkaan eivät ole perillä näistä asioista.
Toki tämä on niille helppoa joilla löytyy kortista c1e tai ISO EEE, sekä todella iso auto tai auto joka mahdollistaa ison kärryn vedon, esim helpottaisko se ollenkaan jos ei tuijotettaisi niitä lukuja mitä papereissä seisoo vaan että mentäs niiden todellisten painojen mukaan?
Esim tilanne nyt: henkilöauton jonka suurin sallittu peräkärryn kokonaismassa 1700kg, niin tuon auton perään ei saa laittaa edes tyhjänä 1750 kilon kokonaismassan kärryä jonka oma paino olisi vaikka 500kg.
Olisiko parempi jos tilanteessa mentäisiin todellisten painojen mukaan, eli voisit laittaa tuon kärryn perään jos sen todellinen paino ei ylitä auton papereissa lukevaa 1700kiloa? Mitkä tässä olisi niitä negatiivisiä puolia?
Ajan tällä keskustelun avauksella sitä takaa että aina autofoorumeilla purnataan joko autorakentelun hankaluutta suomessa tai näitä kärryjuttuja, mutta eteneekö asiat? Jos niissä olisi viilausta niin voisiko niistä kertoa tuonne "ylemmäs" eli päättäjille?
Varmaan täällä offipuolellakin on asioita jotka rajoittaa rakentelua, vaikka siitä ei olisi mitään vaaraa liikenneturvallisuudelle?
T:Ämpee
Rekisteröimätön
08.06.2010, 18:11
Hmm, melkein 300 kertaa tämä topicci katsastettu sen jälkeen kun yllä olevan viestin lähetin mutta yhtään vastausta ei ole tullut, no kaippa asiat sitte on kärrypuolella ja auto rakentelussa ihan hyvällä mallilla.
Sorry, my mistake.
T:ämpee
No todellisten painojen mukaanhan se meneekin kaikessa muussa paitsi ajokorttiluokan määrittelyssä.
Pikku-E kortissa saat vetää esimerkiksi valitsemaasi yhdistelmää,edellyttäen että perävaunun todellinen massa ei ylitä vetoauton maksimipainoja.Joten mikä on ongelma?
Ongelmia sekin aiheuttaisi jos laki menisi todellisten kilojen mukaan, koska perus kansalainen on aika surkea arvioimaan todellisia massoja ja vaakoja ei löydä joka autotallista.. Monesti näkee kevyt perävaunun päällä kolme mottia halkoja jne.
kaistapää
08.06.2010, 19:56
olen kerran ratiassa konsttaapelien kanssa keskustellut asiasta kun väittivät että jos kärrin kokonaismassa on vaikka 1500kg niin se katsotaan olevan sitä vaikka olisikin tyhjä ja todellinen paino vaikkapa 300kg.
kyseessä oli semmoinen tilanne kun auto jolla ajoin,oli koukku jolla sai vetää vain 500kg ja perässä vaunu kokonaismassaltaan 750kg tyhjänä.
eli summasummrum: kärrin paino aina otteen mukaan heidän mielestä,oli sitten tyhjä tai täysi.tuomio????
en silloin saanu sakkoja.....
olen kerran ratiassa konsttaapelien kanssa keskustellut asiasta kun väittivät että jos kärrin kokonaismassa on vaikka 1500kg niin se katsotaan olevan sitä vaikka olisikin tyhjä ja todellinen paino vaikkapa 300kg.
kyseessä oli semmoinen tilanne kun auto jolla ajoin,oli koukku jolla sai vetää vain 500kg ja perässä vaunu kokonaismassaltaan 750kg tyhjänä.
eli summasummrum: kärrin paino aina otteen mukaan heidän mielestä,oli sitten tyhjä tai täysi.tuomio????
en silloin saanu sakkoja.....
Jos se kärry on tyhjä niin eikös se paino näy sieltä otteesta?(tyhjän kärrin kokonaispaino sillä hetkellä)
Noissa nyky autoissa on niin montaa eri vetopainoa alkaen jostain 300 kilosta sinne 750 kiloon.Näin ollen on sula mahdottomuus etsiä kulloiseenkin autoon juuri sopivalla kokonaispainolla oleva kärri.(Esim Saab9-3og 2.0t:llä on 705kg huom. lainattu saab foorumilta)
Ja sitten se lakiteksti:
32 a § (25.9.2003/821)
Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa
Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa olla enintään pienin seuraavista arvoista:
a) ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen perustuva suurin teknisesti sallittu hinattava massa;
b) jos hinattava ajoneuvo on jarruton, puolet vetoauton omasta massasta, enintään kuitenkin 0,75 tonnia, tai jos kyse on hinattavasta laitteesta, enintään puolet N2- tai N3-luokkaan kuuluvan vetoauton todellisesta kokonaismassasta;
c) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, tai jos vetoautona toimii M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia;
d) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin autoon kytkettävä perävaunu on varustettu työntöjarruilla, 3,5 tonnia;
e) jos autoon kytkettävä muu hinattava ajoneuvo kuin puoliperävaunu tai sitä vastaava hinattava laite on varustettu jatkuvatoimisella jarrujärjestelmällä, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa;
Ensimmäinen asetus käsittelee nimensä mukaisesti ajoneuvoliikennettä tiellä. Toinen asetus käsittelee ajo-oikeutta. Ja asetuksissa puhutaan eri massoista, siitä johtuu sekavuus..
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257
2 § (11.7.1997/670)
Määritelmiä
3. Kytkentämassalla tarkoitetaan suurinta kytkennässä sallittua hinattavan ajoneuvon todellista kokonaismassaa. Puoliperävaunun ja keskiakseliperävaunun kytkentämassaan ei kuitenkaan lueta vetoajoneuvon vetopöytään tai vetokytkimeen kohdistuvaa massaa.
32 a § (25.9.2003/821)
Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa
Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa olla enintään pienin seuraavista arvoista:
a) ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen perustuva suurin teknisesti sallittu hinattava massa;
jne..
Ajokorttiasetus
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1990/19900845
5 § (5.1.1996/2)
Ajokorttiluokat
B-luokka: ne henkilöautot, pakettiautot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg tai koko yhdistelmän kokonaismassa enintään 3 500 kg eikä hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylitä vetoauton omamassaa;
E-luokka: ajoneuvoyhdistelmät, jotka eivät kuulu edellä mainittuihin luokkiin;
Ajoneuvon kokonaismassalla tarkoitetaan ajoneuvon rekisteriin merkittyä kokonaismassaa tai, jollei ajoneuvoa ole rekisteröitävä, sen todellista kokonaismassaa. Ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassalla tarkoitetaan vastaavalla tavalla määräytyvää yhdistelmän muodostavien ajoneuvojen yhteenlaskettua kokonaismassaa. Ajoneuvon omamassalla tarkoitetaan sen rekisteriin merkittyä omamassaa.
Siis tuo peräkärrynvetohan on juuri niin yksinkertaista kun voi olla.
Siitä saa simppelimpää ainoastaan kieltämällä se kokonaan ilman pikku e :tä ja siten että ruotsin tapaan kaikissa kevytkärreissä pitää olla jarrut.(tai jos ei ole niin olikohan se nopeus ruåttissa 40 km/h)
Silloin olisi aina selvää kuinka paljon juuri minä saan milläkin autolla hinata koska kortin saadaksesi olen joutunut asiaa opiskelemaan.
Jatketaampas hyvää topiccia:D:D:D
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2234377
Jatketaampas hyvää topiccia:D:D:D
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2234377
Huomatkaa miten kuorma on kiinnitettyasianmukaisesti!
turha se on vehkeitä seisottaa ja vajailla kuormilla ajella niin paljonku koukku/kytkin kestää ja kyytiin sopii tai kunnes kantti loppuu :D
no eikai rajansa kaikella mutta sais nyt jotain maalaisjärkee käyttää jos tyhjänkärrin kans tulee sakot...
http://www.youtube.com/watch?v=BKgTk9QmiD4
http://www.youtube.com/watch?v=__WqbQjicNc&feature=related
En ole tuota tiennytkään, että ilman pikku eemeliä en saa vetää kuin kevytperävaunua :O
En siis saa vetää asuntovaunua, jarrullista venetraileria tai muutakaan jarrullista kärryä, vaikka yhdistelmän
kokonaispaino ja myös kytkentämassat jäävät alle 3500kg?!?
Mitä vittua?
Aina olen laskenut ja ollut siinä uskossa, että otteessa olevat max vetopainot huomioiden ja tuon 3,5k alla pysyminen riittää.
mitäpä näillä vehkeillä sitten enää tekeekään, sama myydä pois ja ajella vaikka micralla!
niin, pikku-e kustantaa kokonaista 100e...
Ai ei sen enempää...
Jaksaiskohan sitä autokouluttaa itsensä vielä vanhoilla päivillä :P
ei muuta poliisin lupa teoriakoe ja sit inssi eli siel on peruutteluu ja sellasta.
Rekisteröimätön
11.08.2010, 16:14
Ja samalla vaivalla menee c1e jos on vaan c kortti pohjilla.
Eli menee about niin et ekaks kuvat, sitten lekuriin, sitten lupa anomus et saa ajaa n. 2vko jälkeen teoriakoe ja siitä sitten inssiin.
Insissä on kenttäkoe jossa katkaisu, kytkentä ja peruutus. Siitä liikenteeseen 45min(?) Keila välit jne. löytynee netistä, mutta saat ne teoriakokeen jälkeenki.
Kokonaiskustannukset riippuu kuvien ja lekurin hinnasta paljon mutta pk-seudulla jäi johonkin 150-250e luokkaan.
Ja saa ajaa edelleen ei vaan saa sillä kortilla ajaa ammatikseen c1e yhdistelmää.
En ole tuota tiennytkään, että ilman pikku eemeliä en saa vetää kuin kevytperävaunua :O
En siis saa vetää asuntovaunua, jarrullista venetraileria tai muutakaan jarrullista kärryä, vaikka yhdistelmän
kokonaispaino ja myös kytkentämassat jäävät alle 3500kg?!?
Mitä vittua?
Aina olen laskenut ja ollut siinä uskossa, että otteessa olevat max vetopainot huomioiden ja tuon 3,5k alla pysyminen riittää.
mitäpä näillä vehkeillä sitten enää tekeekään, sama myydä pois ja ajella vaikka micralla!
Pitäiskö lukea vielä lakiteksti uudestaan?
B-luokka: ne henkilöautot, pakettiautot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg tai koko yhdistelmän kokonaismassa enintään 3 500 kg eikä hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylitä vetoauton omamassaa;
Eli vaikkapa Hilux kokonaismassaltaan 2200 kg, omamassaltaan 1650 kg + kärry kokonaismassaltaan 1300 kg = luvallinen yhdistelmä B-kortilla vedeltäväksi.
a) ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen perustuva suurin teknisesti sallittu hinattava massa;
b) jos hinattava ajoneuvo on jarruton, puolet vetoauton omasta massasta, enintään kuitenkin 0,75 tonnia, tai jos kyse on hinattavasta laitteesta, enintään puolet N2- tai N3-luokkaan kuuluvan vetoauton todellisesta kokonaismassasta;
c) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, tai jos vetoautona toimii M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia;
d) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin autoon kytkettävä perävaunu on varustettu työntöjarruilla, 3,5 tonnia;
e) jos autoon kytkettävä muu hinattava ajoneuvo kuin puoliperävaunu tai sitä vastaava hinattava laite on varustettu jatkuvatoimisella jarrujärjestelmällä, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa
Ostin nelikko hiacen ja siinä suurin jarrullisen kärrin kokonaismassa 1400 kg. Roikkuu siis ilmeisesti kohdasta a)Mahtaisiko tuota saada jollain konstilla suureennettua? Vahvempi koukku?
a) ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen perustuva suurin teknisesti sallittu hinattava massa;
b) jos hinattava ajoneuvo on jarruton, puolet vetoauton omasta massasta, enintään kuitenkin 0,75 tonnia, tai jos kyse on hinattavasta laitteesta, enintään puolet N2- tai N3-luokkaan kuuluvan vetoauton todellisesta kokonaismassasta;
c) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, tai jos vetoautona toimii M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia;
d) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin autoon kytkettävä perävaunu on varustettu työntöjarruilla, 3,5 tonnia;
e) jos autoon kytkettävä muu hinattava ajoneuvo kuin puoliperävaunu tai sitä vastaava hinattava laite on varustettu jatkuvatoimisella jarrujärjestelmällä, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa
Ostin nelikko hiacen ja siinä suurin jarrullisen kärrin kokonaismassa 1400 kg. Roikkuu siis ilmeisesti kohdasta a)Mahtaisiko tuota saada jollain konstilla suureennettua? Vahvempi koukku?
Hiacee on saanut 1400, 2000 ja 3500kg koukuilla. Pitäs nelivetosessa olla aina toi min. 2000kg koukku. (3500kg vanhemmissa kuin -89).
unclesam
28.12.2010, 14:49
Eli ymmärsinkö oikein? minun patrol painaa 2130kg ja b-luokan ajokortilla saa vetää yhdistelmää joka painaa 3500kg, eli saan vetää patrolilla ja b-luokan kortilla 1370kg painoista kärriä.:confused:
Nuhapumppu
28.12.2010, 16:34
Eli ymmärsinkö oikein? minun patrol painaa 2130kg ja b-luokan ajokortilla saa vetää yhdistelmää joka painaa 3500kg, eli saan vetää patrolilla ja b-luokan kortilla 1370kg painoista kärriä.:confused:
Kyllä,eli saat vetää kokonaispainoltaan 1370kg kärryä ilman huolta. Mutta tuo pikku-e on tarpeen jos haluaa hyödyntää auton kytkentä painoja kunnolla. Tosin eihän sitä kärryä kortilla vedetä vaan autolla:rolleyes:
Ja jos kärry on tyhjä niin silloin katsotaan otteesta kärryn omamassa,mutta jos siinä on edes yksi halko kyydissä mennään suoraan kärryn kokonaismassan mukaan.
OneAndOnly
28.12.2010, 23:58
Tässä liikutaan lähellä aluetta mikä itseäni rupesi askarruttamaan kun hommattiin -90 mallin 4wd taro niin yllätys oli suuri kun otteessa on merkintä jarrullisesta kärristä 1500kg.
Sitten kysymykseen, olisikohan mahdollista kokeilla muutoskatsastaa tuota 1500kg isommaksi vedoten hiluxiin kun eikös siinä olla kuitenkin +2000kg lukemissa, jos kokeileis niitä yhteneväistodistuksia tai jotain hommata inssille hiluxin ja taron samaisuuteen liittyen?
Aijemmin lueskelin jotain juttua juurikin niistä todistuksista hiluxin ja taron osalta jossakin rengas jutussa kun hiluxiin sai ja taroon ei jotakin rengaskokoa...
Tässä liikutaan lähellä aluetta mikä itseäni rupesi askarruttamaan kun hommattiin -90 mallin 4wd taro niin yllätys oli suuri kun otteessa on merkintä jarrullisesta kärristä 1500kg.
Sitten kysymykseen, olisikohan mahdollista kokeilla muutoskatsastaa tuota 1500kg isommaksi vedoten hiluxiin kun eikös siinä olla kuitenkin +2000kg lukemissa, jos kokeileis niitä yhteneväistodistuksia tai jotain hommata inssille hiluxin ja taron samaisuuteen liittyen?
Aijemmin lueskelin jotain juttua juurikin niistä todistuksista hiluxin ja taron osalta jossakin rengas jutussa kun hiluxiin sai ja taroon ei jotakin rengaskokoa...
Itellä jäi Hiluxin osto tuosta kiinni aikoinaan. LN110 mallissa on tosiaan toi max.1500kg (kysytty Toyota-infosta) ja hiukka uudemmissakin melkein yhtä säälittäviä.
OneAndOnly
29.12.2010, 00:10
Itellä jäi Hiluxin osto tuosta kiinni aikoinaan. LN110 mallissa on tosiaan toi max.1500kg (kysytty Toyota-infosta) ja hiukka uudemmissakin melkein yhtä säälittäviä.
Ohhoh... siis LN110:ssä ei ole ton enempää se vetokoukku... :eek:
No, jos tulee yli 1500kg vaativia vetoja niin pitää vetää sitten omalla henkilöautolla kun sillä voi kuitenkin vetää sen 2000kg... olipas yllätys tosiaan...
Rekisteröimätön
29.12.2010, 00:14
Kyllä,eli saat vetää kokonaispainoltaan 1370kg kärryä ilman huolta. Mutta tuo pikku-e on tarpeen jos haluaa hyödyntää auton kytkentä painoja kunnolla. Tosin eihän sitä kärryä kortilla vedetä vaan autolla:rolleyes:
Ja jos kärry on tyhjä niin silloin katsotaan otteesta kärryn omamassa,mutta jos siinä on edes yksi halko kyydissä mennään suoraan kärryn kokonaismassan mukaan.
Höpö höpö
ei mene näin, vaan vetoauton kokonaismassa (max) + kärryn todellinen paino = max 3500kg eli patrol kokonaispaino lienee 2500 kg + kärry < 3500kg niin riittää pelkkä B-luokan läpyskä.
Höpö höpö
ei mene näin, vaan vetoauton kokonaismassa (max) + kärryn todellinen paino = max 3500kg eli patrol kokonaispaino lienee 2500 kg + kärry < 3500kg niin riittää pelkkä B-luokan läpyskä.
Höpö höpö
2500kg kok.massa patrollilla saa b-kortilla vetää max 1000kg kokonaismassa kärryä. (otteessa oleva kokonaismassa)
http://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=674829&postcount=13 ja jos mun höpinät epäilyttää niin vaikka http://www.trailerikeskus.fi/ajokortit.htm
Nuhapumppu
29.12.2010, 09:54
Höpö höpö
2500kg kok.massa patrollilla saa b-kortilla vetää max 1000kg kokonaismassa kärryä. (otteessa oleva kokonaismassa)
http://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=674829&postcount=13 ja jos mun höpinät epäilyttää niin vaikka http://www.trailerikeskus.fi/ajokortit.htm
Eli se siis menee niin kun puhutaan yhdistelmän kokonaismassasta että auton kok.massa+kärryn kok.massa? Itse olen käsittänyt että se menee niin että auton omamassa+kärryn kok.massa,vai ymmärsinkö taas väärin:D
Eli se siis menee niin kun puhutaan yhdistelmän kokonaismassasta että auton kok.massa+kärryn kok.massa? Itse olen käsittänyt että se menee niin että auton omamassa+kärryn kok.massa,vai ymmärsinkö taas väärin:D
B kortilla:
Kärryn otteeseen merkitty KOKONAISpaino EI saa ylittää vetoauton OMAmassaa.Taas tuohon 3,5 tonnin rajaan lasketaan kummankin KOKONAISpainot otteesta.
Sitten jos kortti riittää (pikku-E) niin lasketaan vetoauton otteesta löytyvä max. kärrypaino ja vedettävän kärryn todellinen paino.
Selkeää eikö totta :)
Nuhapumppu
29.12.2010, 19:01
B kortilla:
Kärryn otteeseen merkitty KOKONAISpaino EI saa ylittää vetoauton OMAmassaa.Taas tuohon 3,5 tonnin rajaan lasketaan kummankin KOKONAISpainot otteesta.
Sitten jos kortti riittää (pikku-E) niin lasketaan vetoauton otteesta löytyvä max. kärrypaino ja vedettävän kärryn todellinen paino.
Selkeää eikö totta :)
Asia selvä,eli sama rapsia omastakin pajerosta koukku pois kun ei tuota pikku-e:tä kortista löydy,ja eipähän takertele kantoihin:D
Mielestäni tämä vaatii uusien säännösten mukaan n. 1500€ koulutuksen. Liittyy jotenkin tohon kuormautokorttien muutoshommiin, jotka tuli n. 1,5v. sitten voimaan. Korjatkaa jos olen väärässä.
Ja samalla vaivalla menee c1e jos on vaan c kortti pohjilla.
Eli menee about niin et ekaks kuvat, sitten lekuriin, sitten lupa anomus et saa ajaa n. 2vko jälkeen teoriakoe ja siitä sitten inssiin.
Insissä on kenttäkoe jossa katkaisu, kytkentä ja peruutus. Siitä liikenteeseen 45min(?) Keila välit jne. löytynee netistä, mutta saat ne teoriakokeen jälkeenki.
Kokonaiskustannukset riippuu kuvien ja lekurin hinnasta paljon mutta pk-seudulla jäi johonkin 150-250e luokkaan.
Ja saa ajaa edelleen ei vaan saa sillä kortilla ajaa ammatikseen c1e yhdistelmää.
Hiacee on saanut 1400, 2000 ja 3500kg koukuilla. Pitäs nelivetosessa olla aina toi min. 2000kg koukku. (3500kg vanhemmissa kuin -89).
Joo, siis -90 malli on kyseessä. Eli ainakin 2000 koukun tuohon saisi.. täytynee piipahtaa paikallisella konttuurilla huomenna kyselemässä tyhmiä.
ImacInnes
29.12.2010, 21:50
Tollattis löytyi asian tiimoilta.
http://www.trailerikeskus.fi/ajokortit.htm
t. ismo Ämmä
Nuhapumppu
29.12.2010, 21:55
Tollattis löytyi asian tiimoilta.
http://www.trailerikeskus.fi/ajokortit.htm
t. ismo Ämmä
Löytyy jo 6postausta ylempää tuo linkki.
Joo, siis -90 malli on kyseessä. Eli ainakin 2000 koukun tuohon saisi.. täytynee piipahtaa paikallisella konttuurilla huomenna kyselemässä tyhmiä.
Koukkuja varmaan saa, mutta teknisesti sallittua kärryn massaa ei. Ennen vanhaan on saanut ristiinkytkettyä noilla koukkumassoilla 2000 kg, mut ei enää. Varmastikin saman 1400 kg saat konttoriltakin vastaukseksi.
Onpa vaikee eräillä (Rekisteröimätön) tajuta tuo pikku-een raja... luettua pitäisi pystyä ymmärtämään. Lakitekstikin oli jo linkitetty aiemmin eli tämä:
B-luokka: ne henkilöautot, pakettiautot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg tai koko yhdistelmän kokonaismassa enintään 3 500 kg eikä hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylitä vetoauton omamassaa;
Koukkuja varmaan saa, mutta teknisesti sallittua kärryn massaa ei. Ennen vanhaan on saanut ristiinkytkettyä noilla koukkumassoilla 2000 kg, mut ei enää. Varmastikin saman 1400 kg saat konttoriltakin vastaukseksi.
Mahdollista on myös että Hiaceesi on laitettu joskus 1400kg koukku, joka siis rajottavana tekijänä rekisteriotteen vetokykykohdassa. Joten koukku missä tyyppikilpi 2000kg vois nostaa sen. Toinen vaihtoehto on tuo -MaTTi.n.
Ennenvanhaan ristiinkytkettynä Hiaceen on saanu 1,5x kokonaismassa eli maksimit (3500kg)
Rekisteröimätön
30.12.2010, 20:35
Mielestäni tämä vaatii uusien säännösten mukaan n. 1500€ koulutuksen. Liittyy jotenkin tohon kuormautokorttien muutoshommiin, jotka tuli n. 1,5v. sitten voimaan. Korjatkaa jos olen väärässä.
Mistään mitään tiedä mut mulle sanottiin insissä = inssi ite että ei mitään muutosta käytännössä jos ajat omia leluja. Siis vaikka heppa tytöt ja pojat saa edelleenkin ajaa kortin normisti. Muutos koskee siis vain ammatikseen ajavia. Hassuinta oli se ettei ko. inssi viellä osanut sanoa mikä on ammatikseen ajamista. Pelkäsi että suomen urpot päättäjät päättää niin että jos ajat työnantajan autoa työaikana niin se on jo lain tarkoittamaa ammattiajoa. =:-O