Kirjaudu sisään

View Full Version : alustamassan irroitus


Rekisteröimätön
01.04.2010, 02:55
Mitenhän on, olen hiekkapuhallellut w123 Mersua 5 millisillä venturisuuttimella ja 0,2-1 mm puhallushiekalla. Kompurasta irtoaa ilmaa vajaa 2 kuutiota minuutissa. Maali ja ruoste irtoaa ihan hyvin ja samoin osa massoista. Vanha bitumimassa ei paljoa puristele vaan ainakin minun tekemät vanhat huonoksi menneet massaukset ovat irronneet kohtuullisesti.

Sensijaan Mersun oma joustava alkuperäinen kumi- tai muovimainen massa ei tällä konstilla kuitenkaan meinaa lähteä esim. takapyöränkoteloista. Mikähän sen poistoon olisi oikea tehokas menetelmä? Tämän massan alla viihtyy ruoste ja massa on hankalaa irroittaa kutakuinkin kaikilla konsteilla mitä on tähän mennessä mieleen tullut.

Mahtaisiko homma toimia paremmin jos ilmaa olisi enemmän tarjolla, suutin vaikka 8 mm ja karkeampi 1-2 mm puhallushiekka massan poistoon?

Luulis jos puhaltaa tarpeeks kovaa, teoriassa silloinhan lähtee kaikki pois palasina myös pelti. Näin on asian laita korkeapainepesussakin. Sopiiko siis hiekkapuhallus kunnolliseen massan poistoon ja jos sopii, niin kuinka ronskia puhallusta vaatii?

Nyt puhutaan siis maltillisen budjetin konsteista, johon vielä hiekkapuhallus kuuluu.

Eissä
01.04.2010, 04:07
kuka aasi nyt hiekkapuhaltamalla edes massaa yrittää irrotella(tai mikäs siinä jos aikaa ja hiekkaa riittää:D)! toholla lämmität ja lastalla vetelet, mersun vanha massa lähtee hyvin kun saa sen palamaan ja antaa palaa vähän aikaa nii lähtee hienoina palasina peltiä myöten!

lepoantti
01.04.2010, 06:24
rälläkkään karkeita ja laadukkaita palmikoituja teräsharjoja, ja tietysti kunnollinen kone myös näitä pyörittämään. halpisvehkeistä tulee nopeasti savu pihalle... on melko tehokas ja nopea toimenpide jos pintojen muodot sallii em. menetelmän käytön.

pastirolli
01.04.2010, 06:34
Korkeapainepesulla lähtee bitumit. Myös kuivajääpuhallus toimii. Tai sitten perinteisesti mekaaninen poisto. Talvipakkasilla massa irtoaa hienosti mutta nyt taitaa olla jo liian lämpimää siihen hommaan.

pee
01.04.2010, 09:08
lämpö saa siihen liikettä, oleks kokeillu kuumavesipesuria ?

Rekisteröimätön
01.04.2010, 13:05
Mersu pesty ensin tuollaisella pesurilla:
http://www.kailatec.fi/kauppa/index.php?page=tuotetiedot&product_id=LL09F9ZX

Tuo paljasti missä pinnoitteet on huonosti kiinni. Se ei ole oma, joten isoja massapoistoja ei viitsi sillä tehdä.

Tietynlaiset pinnoitteet lähtee hiekkapuhaltamalla hyvin ja jotkut taas ei. Mersun massa on ehkä PVC-massaa. Se ei käyttäydy samanlailla kuin bitumimassa. Bitumimassa lähtee helpommin.

Joka paikasta ei ole tarkoitus massaa poistaa. Ennen kuin oli hiekkapuhallusvempeleet käytössä, takapyöränkotelot oli hankalat kun ruosteisista paikoista oli massanpoisto hankalaa, sitäkautta hitsaus.

Onko kukaan kokeillut mitä tapahtuu jos puhaltaa tehokkaammilla vehkeillä ja isommallilla rakeilla, joilla talojakin puhalletaan? Tämäkin sopivasti viistosti puhaltaen "vuolee" monenmoiset kitit, ym. pois.

HRD
01.04.2010, 15:17
Tuon susukin rungon kun aikoinaan puhallutin, ni kysyin, et pitäskö massat poistaa ensin. Äijä totes, et eiköhän ne näillä vehkeillä puhaltamalla lähe ja lähtikin. Eli kyllä ne puhaltamallakin lähtee, mut se sit taas on asia erikseen, mitä pellit siitä tykkää.

tjl
01.04.2010, 15:22
ei lähde vw tai mersun kunnon muovimassa kuumavesipesurilla mihinkään, kokeiltu on.
kun hiekkapuhaltaa niin se tavallaan vaan sulaa eikä oikein irtoa.
16bar ja teräsrae ni irtois varmaa :D kokeiltu on 7mottia ja 8mm suutinta+karkeaa hiekkaa.ihan perseestä. usko pois. mut korkeapainepesu tai kuivajääpuhallus.

tuo massa on oikeesti ihan vitusti kiinni, ja hienoo peltiä alla jos vesi päässy sinne :D

lämpöä ja lastaa. ihan persehommaa.

mielummin satsaisin sen 300e ja veisin korkeapaine pesuun.

Rekisteröimätön
01.04.2010, 15:29
Netissä on huonosti viedoita, jossa puhalletaan tehokkaalla kalustolla. Enempi sellaista piiperryshommia. En tiedä onko peltien mahdollisella kärsimiselle niin väliä jos ne muutenkin puhallettavassa kohdassa kuten pyöränkotelossa on arveluttavassa korjauskunnossa. Johan on kumma jos ei mitään tapahdu kun rae on isoa, suutin on 12 millinen ja painetta vaikka 10 baria.

Jos paine tehdään sähköllä, rupeaa 63a sulakkeet olemaan aika lailla isoimpia mitä saattaisi kuvitella käyttävänsä, jolloin voisi puhaltaa jollain 8 millisellä suuttimella hyvällä paineella.

5 millisellä 140 milliä pitkällä pitkäventuri boorikarbidisuuttimella lähtee normaalit pellit puhtaaksi ja maalit hyvin. Se normaalisti riittää autohommissa. Ilmantuottoon riittää 15 kilowattinen sähkökompura. Painetta voi säätää taajuusmuuttajalla nopeutta säätämällä. Kovin suuren puhallusrakeen käyttäminen ei onnistu hyvällä menestyksellä. Joskus olen sekoittanut joukkoon karkeampaa raetta, mutta hyöty ollut kyseenalainen.

Kokemuksia mikä lähtee 8 millin suuttimella ja mikä ei?

Rekisteröimätön
01.04.2010, 15:33
TJL näköjään tietää mistä puhun! Toi massa on tosiaan ihan perseestä. Olen miettiny samaa, että tehokkaampiakin rakeita on kuin hiekka. Teräsrakeita on tarkoitus tulla omaan raepuhalluskaappiin ja puhallan ne tolla samalla 5 millin suuttimella.

Auton puhaltamisessa ei ainakaan itsellä ole paikkaa, jossa rakeita pystyisi kierrättämään.

Tavalliset tarvikeliikkeiden bitumimassat lähtee tarpeeksi hyvin ja nykyisillä vehkeillä joita oli rälläköiden lisäksi käytössä kuumavesipesuri ja hiekkapuhallus. Niitä ei voi verrata tohon PVC massaan.

lepoantti
01.04.2010, 16:12
vaikka puhaltas oikeilla vehkeillä teräsraetta niin kyllä noi sitkeet massat on aika pahoja, kyllä ne irti saa mutta menee aikaa ja jos on ohkaset pellit niin ne alkaa venymään.

tällä viikolla tiistaina ja keskiviikkona puhaltelin yhdet vanteet ja paljon muuta... mm. yhden huolella massatun vetokoukun jossa u-palkin pohjalla massaa n.20mm kerros. käytössä teräsraetta 12 tai 14mm suuttimesta ja ilmaa ja painetta riittävästi. tällaisessa puhalluskopissa kun on tottunut tarvittaessa käymään niin normi hiekkavehkeet tuntuu aika turhauttavalta

Jani E
01.04.2010, 17:56
tossa mitä työpaikalla seurannut niin lähtee teräsrakeella huonosti ruoste yms plakki pois, kun se on niin pyöreetä niin ei murra pintaa. en tie onko alunperiki pyöreetä vai muuttuuko käytössä pyöreeksi.

0ltzi
01.04.2010, 20:34
wurthin teräsharjakone nimellä löytyy eri hyvä kone paineilma sekä sähkökäyttönen. tuolla lähtee pirun hyvin massa ja maali ym. ja mikä hyvä niin ei lämmitä peltiä juuri yhtään. ainut miinus on että vaihtoterät on törkeen kalliita.

Rekisteröimätön
01.04.2010, 20:59
tossa mitä työpaikalla seurannut niin lähtee teräsrakeella huonosti ruoste yms plakki pois, kun se on niin pyöreetä niin ei murra pintaa. en tie onko alunperiki pyöreetä vai muuttuuko käytössä pyöreeksi.

Sitä on steel shot ja steel grit... kummastakohan rakeesta on kyse?

Karkealla hiekalla ei lähde ruoste pikkukolisistaan hyvin, vaan hienommalla lähtee paremmin. Ainakin kannattaa olla hienompaa ainesta joukossa. Karkea rae kuitenkin hakkaa kovemmin ja repii lujemmin.

jackie
02.04.2010, 15:20
Sellane rälläkän teräsharjaa harvempipiikkinen harja on oiva peli. Lisäksi hitaampi kierrosluku ei samalla tavalla lämmitä sitä irronnutta massaa ja sulata sitä uuestaan peltiin kiinni. Kyseiset laitteet on paineilmakäyttösiä, mutta miulla on säädettävänopeuksiseen rälläkkään tehty adapteri kyseiselle harjalle. Würthilta ja Koivuselta noita laitteita ainaski saa.


Ja jotta selviäis, et mistä mie oikeen oon höpissy, ni tuolta löytyy kyseinen kone sivulta neljä:
http://www.koivunen.fi/www/Koivunenwww.nsf/images/Pneutrend.pdf/$FILE/Pneutrend.pdf
Linkki ei jostain syytä pelaa klikkaamalla, mutta copypasteemalla yllä olevan osoitteen, löytää tuon kuvaston.

Miulla ei näemmä ollu kunnollisia kuvia saatavilla työnjäljestä kyseisellä koneella, mut tuosta nyt näkee pikkase raaputeltua mersupeltiä: http://kuvablogi.com/nayta/1404685/

santikko
02.04.2010, 15:49
tuo rapsutin on oiva peli, mutta muistaakseni pirun kallis vermes? ja tosiaan rälläkkään se palmikoitu teräsharjalaikka, sillä aika nopiasti hinkkaa moisen pyöränkotelon. mulla odottelee tossa pihassa yks mazda mistä tarttis koko alusta hinkkailla puhtaaks...

khonkonen
02.04.2010, 18:17
Mersun massaa en oo kokeillu, mut yleensä autojen massoihin tehoaa polttoöljy. Sivelee massat polttoöljyllä edellisenä päivänä ja seuraavana päivänä saa pyyhkästä lastalla massat pohjasta pois. Vaikka olisi ollut tehtaan laittamaan kunnon massaakin.

0ltzi
02.04.2010, 20:27
tuo rapsutin on oiva peli, mutta muistaakseni pirun kallis vermes? ja tosiaan rälläkkään se palmikoitu teräsharjalaikka, sillä aika nopiasti hinkkaa moisen pyöränkotelon. mulla odottelee tossa pihassa yks mazda mistä tarttis koko alusta hinkkailla puhtaaks...

350e ois maksanu wurthil pari vuotta sitte.. plus laikat n.20e kpl

Rekisteröimätön
02.04.2010, 21:07
Vertailun vuoksi puhallushiekka oli K-Raudassa muistaakseni 90 euroa kuormalava, jossa 30 säkkiä x 40 kg hiekkaa.

Santikko: "ja tosiaan rälläkkään se palmikoitu teräsharjalaikka, sillä aika nopiasti hinkkaa moisen pyöränkotelon. "

Mikä jottei jos on helppo paikka ja voi työskennellä isolla rälläkällä. Muistaakseni pyöränkoteloiden putsaus ei sujunut kovinkaan kätevästi rälläköimällä koska ulkoreunaan ei edes meinaa nähdä kunnolla. Tosta pohjaanlyöntikumin kohdalta saa vielä ihan hyvin rälläkällä.

Raitisilmakypärän kanssa voi puhallella hiekkaa hankaliinkin paikkoihin ilman, että pölyä tarvii hengittää.

Tuossa ihan reipasta autohommaa:
http://www.youtube.com/watch?v=imNHQkYylSM&feature=related

jackie
03.04.2010, 00:38
tuo rapsutin on oiva peli, mutta muistaakseni pirun kallis vermes?
Maksaa pari-kolmesataa se pelkkä kone. Pelkkä "harjan pidin" tais maksaa jotai 40€, joten jos sattuu olee valmiiks tarpeeks pienille kierroksille (3000 rpm) säätyvä rälläkkä ja tuttu koneistaja, ni sit sellane adapteri rälläkkään on hyvä vaihtoehto.

sos
03.04.2010, 07:54
340e wyrthillä kone veroineen vastaavaa konetta tuo maahan koivunen, mut hintaa en tiedä. mut hyvin sillä lähtee ku ei ajele teräviä peltien kulmia syö terän äkkiä jotka on noin 20e veroineen joita riitti suzukiin 2kpl

Rekisteröimätön
03.04.2010, 11:33
Mulla ton koko Mersurempan pintakäsittelybudjetti - ellei korjauspaikalle ajelua lasketa - voi olla suuruusluokaltaan siinä 300 euroa... ei todellakaan mitään tonnia. Puhallushiekkaa kuluu samaa mitä muihinkin hommiin on ostettu, puhallettuihin kohtiin tulee 10 kilon pöntössä ostettua Zingaa estämään ruostumista. Maaleiksi tulee Inerta 5:sta ja Teknodur 190:sta - samoja joita käytän muihinkin hommiin. Lopuksi suihkuttelen pohjaan jotain kotelonsuojaa, tervamaalia, öljyä tai niiden sekotusta. Ehkä korjattuihin pyöränkoteloihin jotain paksumpaa ainetta.

Samoja mömmöjä käytän myös nelivetoiseen kulkupeliini.

Rekisteröimätön
03.04.2010, 17:54
Kannattaako tollanen wyrthin laikka kiinnittää porakoneeseen, kierretangonpätkä + 2 mutteria + 2 korilaattaa ? Paljonko wyrthin koneessa on kierroksia?
t: eri nyybi

sos
03.04.2010, 18:27
en tiiä miten sen noilla ohjeilla kasais, ettet nyt vaan sotkis massa laikkaan tota teräsharjaa?

lepoantti
03.04.2010, 19:06
muutama vuosi sitten kun oli tarve kaapia massoja pois hiluxin kopista niin otin kaverilta lainna juuri tuollaisen wurthin paineilmalla toimivan rapsuttimen, siihen uusi karkein piikkisika. luulin että kyseessä olisi loistava verme vaan ei ollut, kyllä tälläkin toki rapsuttelee...vaan kuten aiemmin postasin niin KUNNOLLINEN ja LAADUKAS palmikoitu teräsharja kulmahiomakoneessa oli kaikkein tappavin yhdistelmä massan ja korikitin irroitteluun.

tosta wurthin piikkisiasta lähtee helposti piikit irti jos osuu särmiin, vaihtoharjan hinta sikamainen suhteessa kestoon. kone ei kierrä niin paljon kuin rälläkkä. mielestäni ylihinnoiteltu tuote, saman voi tehdä rälläkällä ja vielä paljon muutakin

Rekisteröimätön
03.04.2010, 19:31
Rälläkät ja muut vastaavat vehkeet ei oikeen rokkaa jos muodot on monimutkaisia. Jos on hyvä työasento ja tasaisia selkeitä pintoja, ne on ok.

Onkos kellään mitään käsitystä tapahtuskos vaikka tollasella vehkeellä mitään massojen suhteen? Tota pyörittelee 63:sella stöpselillä... eli samansuuruisella millä hiekkapuhaltaa 8 millin suuttimella.
http://www.clen.fi/fi_clen_item_51.html

Tuolla oli muuten jännittävän näköisiä laikkoja:
http://www.cirrus-systems.co.uk/index.php/Perago-Rotating-Blaster.html

Rekisteröimätön
04.04.2010, 13:45
Tuossa käy hommat kätevästi, on vaan vähän isompi kohde kuin auto:
http://www.youtube.com/watch?v=_rwGXHTfnq4

santikko
04.04.2010, 14:35
Vertailun vuoksi puhallushiekka oli K-Raudassa muistaakseni 90 euroa kuormalava, jossa 30 säkkiä x 40 kg hiekkaa.

Santikko: "ja tosiaan rälläkkään se palmikoitu teräsharjalaikka, sillä aika nopiasti hinkkaa moisen pyöränkotelon. "

Mikä jottei jos on helppo paikka ja voi työskennellä isolla rälläkällä. Muistaakseni pyöränkoteloiden putsaus ei sujunut kovinkaan kätevästi rälläköimällä koska ulkoreunaan ei edes meinaa nähdä kunnolla. Tosta pohjaanlyöntikumin kohdalta saa vielä ihan hyvin rälläkällä.

Raitisilmakypärän kanssa voi puhallella hiekkaa hankaliinkin paikkoihin ilman, että pölyä tarvii hengittää.

Tuossa ihan reipasta autohommaa:
http://www.youtube.com/watch?v=imNHQkYylSM&feature=related


eihän siinä isoa rälläkkää tarvita..? tolla itse oon ainakin putsannut, sekä tommosella wurtin rapsuttimella. eikä mun oo tarvinnu sinne samaan aikaan ees kattella, kyllä se lähtee kun järjestelmällisesti etenee, ja lopuks kattoo jäikö johonki. korjaa sitten tarpeen vaatiessa.ja jos on reikiintynyttä pelliä niin vaihtaa katkasulaikan ja vetelee irti ne osat. renkaan ku ottaa irti niin tilaa tulee kummasti koteloon ku koteloon..:) mutta tyylinsä kullakin. itsellä ei oikeen oo muuhun tyyliin mahdollisuutta, kun tähän.

komu
04.04.2010, 15:15
Mersun kumi pohjamassan irroitus on tuttua puuhaa, ei varmasti irtoa terveestä pellistä kuin korkeapaine/piikkaus pesurilla mutta se on vissiin kallista, tavan painepesurilla ei lähde oli kylmä tai kuuma. Siitä Soodapuhalluksen toimivuudesta en tiedä.
Just tollanen pikkurälläkän kuppiteräsharja on käytössä. sitä ei sitten kannata ostaa mistään Motonetistä/Wurtilta vaan joku oikeen laatu merkkinen maksaa jotain 20-25e ite olen työkalutukusta hakenut. Ja kunnolliset suojalasit on ehdoton varuste.

santikko
04.04.2010, 16:37
mulla on ollu yks tommonen kuppimallinen, mutta oli aika holtiton. siis saman asian ajaa jos yhtä nurkkaa vain käyttää, mutta jos se nappaa kiinni kokonaan nii saattaa melakka sinkoilla kovinkin holtittomasti.

santikko
04.04.2010, 17:36
Mersun kumi pohjamassan irroitus on tuttua puuhaa, ei varmasti irtoa terveestä pellistä kuin korkeapaine/piikkaus pesurilla mutta se on vissiin kallista, tavan painepesurilla ei lähde oli kylmä tai kuuma. Siitä Soodapuhalluksen toimivuudesta en tiedä.
Just tollanen pikkurälläkän kuppiteräsharja on käytössä. sitä ei sitten kannata ostaa mistään Motonetistä/Wurtilta vaan joku oikeen laatu merkkinen maksaa jotain 20-25e ite olen työkalutukusta hakenut. Ja kunnolliset suojalasit on ehdoton varuste.



ja kunnon kintaat pitää olla kädessä, massa on suht kuumaa ja jossain vaiheessa noista paremmistakin lentää niitä teräslangan pätkiä, ottaa kipiää nyppiä niitä ihosta irti. nimim. kokemusta on..:)

Rekisteröimätön
04.04.2010, 18:50
Mulla on ollut isoon rälläkkään monenlaisia teräsharjoja. Olen ollut siinä käsityksessä, ettei minkään ainakaan halpis pikkurälläkän kapasiteetti riitä tehokkaaseen massanpoistoon jos joudutaan vähän isompia pintoja käsittelemään?

Liekö aika tässä tapauksessa kultaamisen sijaan ruostuttanut muistot kun jäi noista Mersun pyöränkoteloista sellainen mielikuva, että homma on aika ähräämistä ja paskaa lentää naamaan, hiuksiin ja hengitykseen.

En tiedä pystyskö hiekkapuhalluksesta kehittämään sopivalla rakeella, riittävällä ilmalla ja paineella massan poistoon sopivampaa menetelmää. Siinä on nimittäin hyvänä puolena, että raitisilmakypärän kanssa näkee mitä tekee. Ensimmäset puhallukset tuli tehtyä säkistä imevällä pistoolilla ja se ei puhdistanut mitään hankalia pinnoitteita, vaan enimmäkseen jotain helppoja ruostepaikkoja vaikka pintapelleistä. Sitten tuli omatekoinen puhalluskello 1" 1/4 ilmakanavalla ja toistaiseksi 1" puhallusletkulla ja se laajansi käyttömahdollisuuksia. Esimerkiksi kaikennäköiset pakkeloinnit lähtee helposti.

Tuli keittiörempan yhteydessä maalattua Inertalla ja Teknodurilla yksi astioiden kuivausteline, jota ei huvittanut vaihtaa muunlaiseen kun vanha istui hyvin paikoilleen. Vanha muovipinnoite oli huonossa kunnossa. Sitä joutui puhaltamaan aika kovasti hiekalla, että lähti pois, mutta onnistui kohtuuhyuvin kuitenkin. Mielessä kävi jos saman olisi tehnyt isossa raepuhalluskaapissa sellaisilla rakeilla, jotka puree muoviin paremmin ja rakeita voi kierrättää, tämähän olisi ollut ihan järkevä menetelmä vaikka suurempaankin kuivaustelinemäärään.

Palatakseni Mersun PVC massa-asiaan, välttämättä kaikkeahan ei tarvi poistaa jos massa on kunnolla kiinni terveessä pellissä. Riittää, että pystyy poistamaan massan kunnolla huonoista kohdista. Huonot kohdat tietysti eniten juuri siellä missä on mahdollisimman ikävä työskennellä vaikka rälläkällä...

Uudemmassa autossa olen ratkaissut asian, etten laita sinne sellaisia aineita, jotka ei lähde kuumaversipesurilla tai hiekkapuhaltamalla. Pesenkin sen joka vuosi ja suihkutan sitten kotelonsuojaa, öljyä tai tervamaalia fiilisten pohjalta.

jackie
05.04.2010, 18:16
Löytypäs kuvatuksia tosta harjakoneesta rälläkässä ja siitä adapterista:
http://kuvablogi.com/nayta/2537281/
http://kuvablogi.com/nayta/2537282/
http://kuvablogi.com/nayta/2537283/
Tuo murikka on kyllä aika painava ja harja jää tosi ulos, joten rälläkkän laakeri voi kyllä olla aika kovilla, mut on tuo toistaseks kestäny. Samoin tuo tietysti ravistaa aika paljon enemmään ku mitä se paineilmakone, mikä saattaa osaltaan edesauttaa piikkien irtoamista.

Tuossa vielä pari kuvaa kyseisellä harjalla tehdystä mersumassan poistosta. On se miusta vaan oikein oiva peli.
http://kuvablogi.com/nayta/2537308/ (http://kuvablogi.com/nayta/prev/img2537308.jpg)
http://kuvablogi.com/nayta/2537309/
http://kuvablogi.com/nayta/2537318/

petroman
07.04.2010, 12:48
500 baaria +100 asteista vettä....Rotosuuttimella..

Rekisteröimätön
07.04.2010, 14:36
Täälläpäin ollaan hiekkapuhalluksen jälkeen toholla poltettu jäljelle jäänyttä massaa ja sitte puhallettu uudesaan. Lämpösenä kun puhaltaa nii hyvin lähtee. Toinen kaveri tohon varteen ja toiselle hiekkapuhallus letku käteen nii tulee puhdasta peltiä joutuin.

Eqoistig
07.04.2010, 20:57
Sähkö -tai paineilma taltalla on tullu nuita sitkeämpiä massoja irroiteltua. Eikä ole kallis kampe, terää vain pitää teroitella aika-ajoin.

Rekisteröimätön
19.04.2010, 19:27
Tämännäköisestä rassista on ketjun aloittajalla kyse. Nyt on puhalleltu sen verta mitä viitsi. Puhalletut kohdat käsitelty yhden kerran pensselillä levitettävällä Zingalla. Kuvan oikeassa alalaidassa näkyy Mersun hankalasti irtoavaa massaa.
http://muusikoiden.net/dyn/users/72723.jpg

ZAU
19.04.2010, 19:50
Täällä on menossa samanlainen projekti,kyseessä mersu w124 pohjan kunnostus piti vain poistaa pikku ruostekukat mutta päädyttiin että poistetaan orkkismassa pohjasta melkein kokonaan,parhaimman tuloksen mielestäni saa piikkisikaa ja neekerintukkaa hyväksikäyttäen.Tuon piikkisian käytössä on muistettava että painaa vain kevyesti laikkaa pinnalle eikä niin kuin yleensä että painetaan niin paljon kuin jaksaa,laikka kestää pidempään ja massa lähtee helpommin näin tekemällä.Ostin piikkisian uutena ja maksoi jonku 350e silloin mutta paras vehje on mitä ruostehommissa ja massan poistossa óon käyttänyt.

Ps piikkisikaan saa kahden mallista laikkaa eli suorilla piikeillä ja sitten taivutetuilla piikeillä.taivutetuilla piikeillä oleva laikka on parempi massan poistoon ja suorapiikkinen on pikkurupien poistoon oiva laikka.

jackie
19.04.2010, 23:47
Tämännäköisestä rassista on ketjun aloittajalla kyse. Nyt on puhalleltu sen verta mitä viitsi. Puhalletut kohdat käsitelty yhden kerran pensselillä levitettävällä Zingalla. Kuvan oikeassa alalaidassa näkyy Mersun hankalasti irtoavaa massaa.
http://muusikoiden.net/dyn/users/72723.jpg

Onpa muute melkosen happaman olonen vehje, ja mieki oon kuiteski aika ruosteisia mersuja nähny ja valitettavasti hitsannuki:D Olisi kyllä Vuoden suomalais-ugrilainen kulttuuriteko -palkinnon arvoinen tämä projekti:)

Jaa että "piikkisika"; siinäpä oivallinen nimitys tuolle rapsutuskoneelle.

Rekisteröimätön
20.04.2010, 00:50
Onpa muute melkosen happaman olonen vehje, ja mieki oon kuiteski aika ruosteisia mersuja nähny ja valitettavasti hitsannuki:D Olisi kyllä Vuoden suomalais-ugrilainen kulttuuriteko -palkinnon arvoinen tämä projekti:)

Totuus on vielä huomattavasti karumpi kuin mitä kuvasta näkyy sillä ruosteremppaa on tossa joutunut tekemään ruostesuojaustarroista huolimatta aivan helkutisti ja nyt taas muutaman vuoden jälkeen kaivoin auton esiin ja meinasin tehdä kerralla isomman ruosterampan, jonka jälkeen auto olisi tarkoitus viedä leimalle ja laittaa taas kilpiin.

Nyt ei jupeille tai silkkiperseille asenne päällä ja jos jaksaa pitää tämänlaista asennetta, voi homma edetä.

Ratkaiseva ponnahduslauta tämän projektin etenemiselle oli omatekoisten hiekkapuhalluskamojen rakentaminen ja kunnollinen suojavarustus. Puhallus eteni muuten hienosti, mutta ainoastaan Mersun massa meinasi hidastuttaa projektin etenemisen...

Koska ruostetta on paljon, sitä on tietenkin myös sellaisissa koloissa, joihin on mahdollisimman hankala päästä käsiksi. Osa vanhoista paikoista on tehty rosterista tai sinkitystä pellistä. Ne on kestänyt parhaiten.