PDA

View Full Version : Rodeo Drive Safari


jappe
27.03.2010, 22:00
Olen mietiskellyt mitä ominaisuuksia olisi safariajoon tarkoitetussa ohjelmassa. Edelleen teen ohjelmia omaan käyttööni, mutta jaan ilmaiseksi halukkaille. Hyvät ideat ovat tervetulleita.

Tälläisiä ajatuksia pyörii pääsä.

- Yhteen autoon langaton tukiasema. Kehuvat 400m toimintasäteestä. Hinnat 50-100€
- Kaikki autot verkossa
- Voidaan jakaa internetyhteys
- Voidaan jakaa karttoja
- Voidaan lähettä viestejä
- Voidaan jakaa reittipisteitä
- Avunpyyntö
- Hälyttää kun joku kantaman ulkopuolella
- Joku klikkaa kartalta paikan, kaikki näkevät. Esimerkiksi oja, kivi, kanto, vinssipaikka jne
- Jakaa valokuvat kaikille
- Voi katsella simulaation ajosta valokuvineen ja tapahtumineen. (muistelot)
- Kaikki näkevät toisensa omalla kartalla
- Jos internetyhteys, niin mahdollistaa muille etenemisen seuraamisen.
- Muuta?

¤Offi-Osku¤
27.03.2010, 22:22
Ensinnä tuli mieleen että monellako on safareilla läppäri autossa?

Mut olis kyl hieno systeemi.!

Pafo
27.03.2010, 22:25
Ensinnä tuli mieleen että monellako on safareilla läppäri autossa?

Mut olis kyl hieno systeemi.!

Tulee olemaan kun päästään niin pitkälle...

WEBcamia hieman mietiskelin, jos ekan auton lähettäis livenä kuvaa mihin se uppoo, jota seuraavat voi... :rolleyes:

jappe
27.03.2010, 22:30
Ajatuksena on esimerkiksi Venäjän safari tai edellisinä vuosina ollut suomen läpiajo maastureilla. Aikakin minulla olisi suunistusläppäri mukana. Kavereilla joiden kanssa safareja on suunnitteilla on läppärit. Minua itseäni kiinnostaa "päiväkirja" ajatus reissuilta.

Yhdessä suunnituskisassa minulla oli reaaliaikainen seuranta netissä. Näkyi mitkä rastit oli saatu ja missä auto oli. Haittana oli puhelin. Soi heti kun pysähdyttiin ."Mikä vikana" :)

Web camiakin olen kokeillut. Reaaliaikainen kuva tökki silloin ulkomaailmaan. Kuitenkin tekniikka kehittyy koko ajan. Mutta lähiverkossa toimii (400m säteellä). Tähän on jo ohjelmat olemassa.

Jari
27.03.2010, 22:45
ns lähin tie, tai muusopiva (leiri tms) paikka, eli periaattees rasti. ainakin silloin kun itekseen ajelee safaria

ZeiZei
27.03.2010, 23:30
Ensinnä tuli mieleen että monellako on safareilla läppäri autossa?

Mut olis kyl hieno systeemi.!

Läppäri on aina autossa mukana, miten sitä muuten?


Itsellä kun on huono muisti, niin jonkinlainen check list, johon keräis kamppeet ennen reissua, ja vois tarkistaa että kaikki olennainen on mukana.

pikku-pepe
27.03.2010, 23:42
mä voin lähteä testi reissulle kiskomaan narua:)

jappe
02.04.2010, 12:41
Ensimmäisenä haasteena on tietojen jakaminen konieden välillä. Tulin koirien kanssa mökille ja ulkona sataa kaatamalla. Rupesin koodaamaan.

Demossa yksi auto haluaa jakaa kartan muille. Jokainen ikkuna olisi eri autossa. P2P tyyliin jaetaan kuva (chat). Vasemman koneen oikeanpuoleisessa ikkunassa painan lähetä nappia. Samalla tavalla jaettaisiin reittipisteitä, autojen paikkatiedot, kartat, kalibroinnit, reitit, viestit ym. Kaikkien kartoilla näkyy kaikki autot. Kuvan laatu huono, koska kännykällä kuvattu.

http://www.youtube.com/watch?v=ZlncTdJfso8

Ostin tarkoitusta varten langattoman reittimen "Wireless router D-LINK DIR-655". Siinä kehuttiin olevan pitkä kantomatka. Maksoi karvan yli 100€. Koneet on kytketty toisiinsa sen avulla. Laite näkyy läppäreiden välissä. Tuo siis olisi yhdessä autossa.

Eetza
02.04.2010, 19:19
Pakko tähä alkuun sanoo että puoliso kävi just kuittaamassa et " tänään on pitkä perjantai... ei niitä sun viestejä kukaan tänään lue" :)

Joo... siis asiaan... Jos asiaa lähtee pohtimaan vitutuksen kautta niin venäjän safareilla on eniten vituttanut se että jos on pitkä letka niin se saattaa venyä sen verran pitkäksi ettei LA:n kantama aina riitä. Siitä kun sitten joltakin peräpäästä jotain rivahtaa ja sitä jäädään pajottamaan niin etupää on jo ehtinyt teille tietämättömille. Keulan tavoitus ei tapahdu hetkessä eikä peräpään ongelmista etuletkalla ole tietoa. Oleellinen asia tässä nyt olisi kehittää järjestelmä, jolla autot tietäisivät toistensa sijainnit. Jos jonkun auton sijainti ei muutu esim.10 minuuttiin, niin seurantapiste muuttuisi eriväriseksi, jolloin tiedettäisiin että jotain on vialla (tekninen vika/henkilökohtainen keskeytys/maksimi jumitus.

Ideana aivan loistava tälläinen safari suunnistusohjelma/laitteistus. Ei muuta kun tsemppii koodaamiseen. :)

jappe
03.04.2010, 07:40
Jos jokainen auto kertoisi paikkansa 10 s välein. Sitten esimerkisi auton väri muuttuisi keltaiseksi jos ei ole saatu tietoa minuuttiin ja punaiseksi jos tietoa ei ole saatu 5 minuuttiin. Auto tietenkin pysähtyy kartalla kun tiedonsaanti loppuu. Laitan auton kertomaan myös nopeutensa paikkatiedon yhteydessä. Silloin tietää oliko auto liikkeessä viimeisen tiedon antaessaan.

En vielä osaa sanoa kuinka pitkä tuo kantama on. Mutta sadoista metreistä puhutaan. Tukiasemia voisi olla useampiakin. Halvimmat on 50€ luokkaa. Selviää kun pääsee pitemmälle tutkimuksissa.

Tällänen idea tuli. Laitetaan tänne muistiin. Kaikkea ei kyllä ehdi tekemään, mutta kiinnostavimmat ekana.
Kaikki asiat lokitetaan. Valokuvat voidaan jakaa automaatisesti toisille paikkatietoineen. Sitten generettäisiin webbisivut tapahtumasta. Esimerkiksi kuvien kohdalla kysyttäisiin julkaistaanko. Lopputuloksena paikat kuvat jne helposti selattavissa. Käytettäisiin microsoftin kartta palveluita paikkojen esittämiseen.

Paavo
03.04.2010, 20:15
Kannattaa ehkä kokeilla sen wifin kantomatkaa käytännössä, kun tukari on autossa sisällä ja ne läppärit kans. 2.4 gigahetrsiä (viidestä puhumattakaan) ei kovin pitkälle potki, wlan lähetystehon maksimi oli muistaakseni watin kymmenesosa. Viesti kulkenee huutamalla pidemmälle (jos autot ei metelöi), mutta karttojen jakaminen jne. on tietty hieman vaikeampaa.

Lällärin kantamana on lääkkeet, purkissa lukee VHF.

Patu925
03.04.2010, 22:09
Kun Wlan yhteyttä suunnitellaan puskaan niin kannattaa pitää semmoinen nyrkkisääntö että yhteys toimii vapaan näköyhteyden verran ei juurikaan pitemmälle.

Yksi ratkaisu ongelmaan olisi AP+WDS (http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_Distribution_System) Eli keskustelevat keskenään ja välittävät kaiken liikenteen eteenpäin. Ongelmat kylläkin lisääntyvät kun yhteydet tuppaa pätkimään, verkon palautumisaika saattaa venyän pitkäksi...

Tollainen Alink http://www.multitronic.fi/?prod=WNAP on kokeilemisen arvoinen keksintö, sillä on aika helppo järjestää netin jakaminen useamman käyttäjän kesken. Antennit o reverse SMA liittimillä eli siihen on liitettävissä ulkoantenni helposti... Luonnollisesti sopivalla ulkoantennilla yhteysmatkat saattavat kasvaa jopa tuon näköyhteyden ulkopuolelle... Ei ole kaksinen temppu järjestää vaikka 7km Wlan yhteys vapaassa tilassa mutta mobilekalusto teettää töitä.

VHF taajuudella toimiva radiolinkit olisi hyvä mutta vaikeusaste ja laitekustannukset nousee hirveesti...

Enhä mie mitään tiedä mutta venäläiset vehkeet opettaa... :D

jappe
04.04.2010, 11:07
Pitää kokeilla käytännössä miten pitkältä tuo toimii. Edelleenkin teen ohjelmaa omaan käytööni ja jaan ilmaiseksi halukkaille. Tällä tavalla haluan tukea offroad harrastajia.

Rodeo Drive suunnistuskilpailuohjelmalla, suunnistuskilpailujen tuloslaskentaojelmalla ja tällä uudella on ikuinen rahat takaisin takuu. Jos ohjelma ei tyydytä niin palautan saamani rahat.

TeamEetu
04.04.2010, 11:33
Onko semmonen mahdollista että niitä wlan tukiasemia on useammassa autossa ja ne keskustelisi keskenään.
Olisi varmemmin kaikki letkan autot kuuluvuus alueella. Esim ekassa autossa ja letkan keskivaiheilla ja perällä yhdessä autossa.

FinnDRZ
04.04.2010, 15:48
Onko semmonen mahdollista että niitä wlan tukiasemia on useammassa autossa ja ne keskustelisi keskenään.
Olisi varmemmin kaikki letkan autot kuuluvuus alueella. Esim ekassa autossa ja letkan keskivaiheilla ja perällä yhdessä autossa.

Sitähän tuo WDS (Wireless Distribution System) juuri on, mutta tuolla lepikossa normi WLAN laitteiden kantama ei ole kilometreissä laskettavissa, hyvä jos metsässä pääsee satoihin metreihin?

Pete
04.04.2010, 16:17
Veneiden gepseissähän on tämä paikkatiedon radiovälitys (länkky) aika usein vakiona. Voisiko tätä hyödyntää tässä?

Mikki
04.04.2010, 21:47
Noh, kun aletaan "hifistelemään", niin tutkaisin asiaa helpommalta kantilta ja olisi olemassa jo valmista kamaa, eli 3G:n reititin, jolloin voidaan jakaa yhteyttä max 8 kanavaa (jos verkko ei ole toiminnassa tällä alueella!).

Ja melko monesta autosta kyllä löytyy tällä hetkellä kännykkä, joka toimii 3G verkossa...

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=24155

Olisikos tossa ideaan pohjaa???

Joukka
05.04.2010, 08:36
Olen Eetzan kanssa samaa mieltä. Eniten safarilla kaipaisi tietoa, missä muut autot mahtavat olla ja milloin kaikki on saapunut pätkän loppuun.

-Letkat tuppaa venymään niin pitkiksi, että ilmeisesti lähes kaikissa autoissa tulisi olla wlan WDS systeemi?
-Autojen kesimäärinen eteneminen halutussa ajassa tosiaan olisi hyvä näkyä auton kohdalla esim. km/h, m/h, m/min, cm/min
-Sitten kun kärkiauto on saavuttanut ko. etapin määränpään, luo "Etappi-loppu" merkin, jolloin muut tietävät missä tää olkein loppuu ja pääsee taukokahville.
-muiden autojen paikkatiedon vieressä voisi näkyä myös vertailuaika ensimmäiseen autoon, jotta pätkän lopussa voi arvioida, että odotellaanko tässä nyt 30 minuuttia letkan loppuosaa vaiko 3 tuntia. Arvioitu aika muuttuu sen mukaan liikkuuko ko. auto nopeammin vai hitaammin kuin ensimmäisenä ko. paikassa ollut auto.
-Letkan etupää saattaa lähteä etsimään leiripaikkaa odotellessa, joten sellainen leiri-kuvake ois kiva, kun sellainen löytyy. Etsimiseen saattaa kuulua paljon ylimääräistä sinne tänne ajoa, joten olisi hyvä, että leirin löytäjä pystyisi piirtämään uuden suoremman ajoreitin takana tuleville. Sitten pienenä jäynänä, uuden linjan piirtäjä voisi piilottaa oman ajouransa, mutta jokainen autokunta voisi palauttaa sen näkyviin omalle kartalleen, jos epäilee, että ajolinjan piirtäjällä on ollut liian hauskaa.

/Joukka

mikjus
05.04.2010, 09:21
Tämmösistä on haaveiltu pitkään leirinuotion ääressä. Rajan takana varsinkin letkojen venyminen on todellinen ongelma. Sitten kun vielä lakkaa lällärit kuulumasta niin ihmeissään ollaan. Tosin sama ongelmahan tulisi noilla langatomilla mutta sitten kun signaalin jotenkin saisi ja ohjelma päivittäisi esim. reitinvetäjän tai lähimmän auton ajetun viivan kartalle eri värillä niin sitä olisi helppo seurata. Siihen kun saisi varalle sellasen datasiirto mahdollisuuden kännykällä että tarpeen tullen sais siirrettyä reittiviivan ja reittipisteet kaverille helposti vaikka sähköpostin liitetiedosto tyyliin. Sillä voisi helposti sitten opastaa esim. eri päivänä mukaan liittyvät autot.

88
05.04.2010, 09:32
Ozi kalibroitujen venäjän karttojen muuttaminen RDS ymmärtävään muotoon.
Koordinaatisto ei ollut WGS 84 ainakaan niissä mitä mulla on.

mikjus
05.04.2010, 10:09
Ozi kalibroitujen venäjän karttojen muuttaminen RDS ymmärtävään muotoon.
Koordinaatisto ei ollut WGS 84 ainakaan niissä mitä mulla on.

Joo venäläisissä yleensä Pulkovo 1942 (1) tai (2). Tämähän on aiheuttanut muutenkin ongelmia. Esim. en noita karttoja ole saanut mapmergellä yhdisteltyä kun kartta menee aina vinoon.

jappe
20.04.2010, 13:40
Kokeilin etäisyyttä ja reilut 100m toimi. Asiaa kummemmin tuntematta kuvittelisi laitteiden joiden toiminta etäisyys on vaikka 300m ja 100m toimivan maksimissaan 100m. Siis jos vaikka läppärissä on huonompi.

Mikä olisi hyvä WDS värkki? Jos ostaisi pari sellaista kokeiluun.

Patu925
20.04.2010, 19:52
Kokeilin etäisyyttä ja reilut 100m toimi. Asiaa kummemmin tuntematta kuvittelisi laitteiden joiden toiminta etäisyys on vaikka 300m ja 100m toimivan maksimissaan 100m. Siis jos vaikka läppärissä on huonompi.

Mikä olisi hyvä WDS värkki? Jos ostaisi pari sellaista kokeiluun.

Tuolla aikaisemmassa viestissä oleva linkki... Ihan käytännössä testattuja.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2045&pictureid=57437

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2045&pictureid=57436

jappe
21.04.2010, 07:03
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=13081
Näyttää olevan hyllyssä tuolla. Kohtuuhintainenkin.

Varmistelen vielä, kun ei ole mun alaa. Mielenkiintoisia ajatuksia tulee :)

Siis nuo pystyvät väliitämään liikenteen toisilleen. Mutta kuinka monella onnistuu?
Yksi voisi jakaa mokkulan avulla intenet yhteyden kaikille? Hidas tietysti, mutta teoriassa.

Jos jokaisesa laitteessa olisi mokkula. Sotkeeko toisensa. Silloin voisi internetin kautta lähettää tiedon etäisyyden kasvaessa. Jos kenttä sattuu löytymään. Silloin netissä pitää olla välityspalvelin.

Millainen ulkoinen antenni olisi hyvä?

Patu925
21.04.2010, 08:29
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=13081
Näyttää olevan hyllyssä tuolla. Kohtuuhintainenkin.

Varmistelen vielä, kun ei ole mun alaa. Mielenkiintoisia ajatuksia tulee :)

Siis nuo pystyvät väliitämään liikenteen toisilleen. Mutta kuinka monella onnistuu?
Yksi voisi jakaa mokkulan avulla intenet yhteyden kaikille? Hidas tietysti, mutta teoriassa.

Jos jokaisesa laitteessa olisi mokkula. Sotkeeko toisensa. Silloin voisi internetin kautta lähettää tiedon etäisyyden kasvaessa. Jos kenttä sattuu löytymään. Silloin netissä pitää olla välityspalvelin.

Millainen ulkoinen antenni olisi hyvä?

Eli vastauksia järjestyksessä.

AP+WDS tilassa saman valmistajan vanhemmat versiot, niitä oli 5kpl samassa verkossa ja juttu toimi. Client purkkien määrä voi olla melkein rajaton, ip-osoitteitten takia määrä rajoittuu käytännössä max. 255 laitteeseen.

Netin voi jakaa kaikille.

Jos on useampia mokkuloita siinä olisi teoreettiset mahdollisuudet saada homma toimimaan eli toimivan mokkulan kautta nettiin, en ole koskaan kokeillut moista viritystä. Siinä varmaan pitäisi käyttää oletusyhdyskäytävä temppuilua... Laitteessa on NAT ominaisuus minkä avulla useaan koneeseen netin jakaminen on helppo toteuttaa.

Antenneista varmaan ympärisäteilevä antenni on pop. Kylläkin ajoneuvokäyttöön tarkoitettuja antenneja on nuukasti saatavilla. Mutta muutama linkki tehdastekoisiin juttuihin. http://www.partco.biz/verkkokauppa/advanced_search_result.php?keywords=wlan&osCsid=5840fc0d67c7c7bcb4d273e80be7ca55&x=0&y=0

http://interline.pl/modules/content/index.php?id=1&s=interline_product_catalogue#2
Kiinteästi asennettavien antennien suorituskyky on hyvä mutta mekaaninen kestävyys metsässä saattaa olla heikko. Kannattaa kokeilla myös laitteen säänkestävää kotelointia ja sijoittamista katolle eli auton korin ulkopuolelle.

2.4GHz taajuudella kaapelitappiot on merkittävät eli antennin ja laitteen välissä pitäisi olla mahdollisemman laadukasta kaapelia mahdollisemman vähän.

Rekisteröimätön
21.04.2010, 08:46
Antenneista varmaan ympärisäteilevä antenni on pop. Kylläkin ajoneuvokäyttöön tarkoitettuja antenneja on nuukasti saatavilla. Mutta muutama linkki tehdastekoisiin juttuihin. http://www.partco.biz/verkkokauppa/advanced_search_result.php?keywords=wlan&osCsid=5840fc0d67c7c7bcb4d273e80be7ca55&x=0&y=0

http://interline.pl/modules/content/index.php?id=1&s=interline_product_catalogue#2
Kiinteästi asennettavien antennien suorituskyky on hyvä mutta mekaaninen kestävyys metsässä saattaa olla heikko. Kannattaa kokeilla myös laitteen säänkestävää kotelointia ja sijoittamista katolle eli auton korin ulkopuolelle.

2.4GHz taajuudella kaapelitappiot on merkittävät eli antennin ja laitteen välissä pitäisi olla mahdollisemman laadukasta kaapelia mahdollisemman vähän.

Kunnon ulkoantenni olis varmaan paras, ne on vaan kalliita. Jos toimis niin että vain mokkulan autossa olis tuommoinen tulis jotenkin siedettävän hintainen. Kaikkiin jos joutuu laittamaan niin kustannukset karkaa turhan korkeiksi.

Haluttu etäisyyshän tuon ratkaisee, umpimetsässä on myös vaimentuma eriluokkaa kuin avoimessa ympäristössä.

t jussi

Pete
21.04.2010, 09:01
Jossain näin trukkeihin tarkoitettuja antenneja..

siffo
21.04.2010, 09:22
Kyllä kaikkein joustavin ratkaisu olisi tehdä tämä netissä toimivan välityspalvelimen kautta. Kaikkiin autoihin vaan mokkulat niin homma toimii aina kun kännykkäverkkoa vaan löytyy. Lisäksi tätä voi laajentaa siten, että yhdessä pysyttelevät autokunnat pystyvät käyttämään vain yhtä mokkulaa ja jakamaan sen wlanilla toisilleen. Ja mikäli pienellä porukalla ajelee niin palvelin voi pyöriä jossain autossa lokaalisti ja muut ovat siihen wlanilla yhteydessä.

Kartse1
21.04.2010, 10:04
Tuo Mokkulahan ei tarvii olla varsinainen "Mokkula", vaan lähes kaikki nykyaikaiset ja nopeat 3G kännykät voi liittää läppäriin ja käyttää sitä modeemina.
Kannattaa vaan tarkistaa oma liittymätyyppi ja tarvittaessa muuttaa sen data-ominaisuuksia. Voi muuten käydä kalliiksi surffailut.

Itse olin just keväällä parisen viikkoa Lapissa ja oma läppäri oli Nokian N95 8GB:n perässä.
Surffailu oli lähes yhtä nopeaa kuin kotona 2Gb:n laajakaistaverkossa.
Kaverilla oli läppäri varsinaisen mokkulan perässä ja oli vielä hitusen hitaampi ottamaan yhteyksiä ja selaamaan netissä.

Tosin hänellä oli toisen firman liittymä ja vähän vanhempi läppärikin.

Kaikki vaikuttaa kaikkeen... :p

Sinänsä mielenkiintoinen aihe seurata, koska itsellekin pitäisi laajentaa jossain vaiheessa verkkoa, niin tietää ostaa heti kerrasta oikeat laitteet.

siffo
21.04.2010, 10:19
Tuo Mokkulahan ei tarvii olla varsinainen "Mokkula", vaan lähes kaikki nykyaikaiset ja nopeat 3G kännykät voi liittää läppäriin ja käyttää sitä modeemina.
Kannattaa vaan tarkistaa oma liittymätyyppi ja tarvittaessa muuttaa sen data-ominaisuuksia. Voi muuten käydä kalliiksi surffailut.

Aivan, hyvä huomio! En viitannut yllä DNA:n mokkulaan, vaan käytin sanaa "mokkula" kuvaamaan mitä tahansa liikkuvaa laajakaistaa / nettiyhteyttä kun ei tullut parempaakaan sanaa mieleen :)

jappe
21.04.2010, 11:34
Tuo puhelinverkko on optio. Sitä kautta voi lähettää paikkatiedon. Se pätkii niin paljon metsissä, etten siihen halua perustaa. Wlan verkko koneiden väliin ja P2P WCF tyyliin. Ei tarvita serveriä. Puhelin on liian hidas esim karttojen vaihtoon.

Jotain tälläistä. Kun auto ei saa esim 10 minuuttiin paikkatietoa muilta, lähetetään paikkatieto nettiserverille. Muut voivat sitten sitä pyydellä sieltä.

Rekisteröimätön
21.04.2010, 14:33
Miten olis CB pakettiradio systeemit?
Kohtuullisen edullisia ja kantama ylittäisi WLANin, karttojen vaihto ei taida näilläkään onnistua järkevässä ajassa mutta
yhteys onnistuisi pidemmälle eikä olis verkkojen armoilla.

jappe
21.04.2010, 19:39
Mulla on nyt kolme laitetta.

Kaksi confattu tuon ohjeen mukaan.
http://www.siptune.net/tiki-index.php?page=WNAP+WDS

AP1 on vista koneessa kiinni ja AP2 on Windows 7 koneessa.

Palomuurit aukaistu ja koneet näkevät toisensa verkossa. Jostain syystä P2P toimii vain Win7 koneesta vistaan, muttei toisinpäin. Pitää vïelä jumpata.

Mutta miten tuo kolmas sitten pitää confata? Pitääkö kaikkein tietää toistensa MAC ?

Jos ekassa autossa AP1, tokassa AP2 ja kolmannessa AP3. Valittääkö AP2 välissä.

Nyt huskyjä ulkoiluttamaan.

Rekisteröimätön
22.04.2010, 07:18
Pitäis varmaan määritell' p2p yhteydet kaikkien laitteiden välille, eli sun tapauksessa 3 yhteyttä.
Aika kankeeta jos laitteiden määrää kasvatetaan. Jos mahdollista niin pelaa MAC osoitteilla, ei pääse vieraita koneita verkkoon.
3G:llä tulee nopeesti mukava lasku

jnu
22.04.2010, 08:19
Kännykkädatayhteys on mahdollista vain rajoitetusti suomessa, paratiisissa se on poissuljettu. En ollukaan aiemmin muista kiireistä johtuen huomannu tätä topicia. Pari viikkoa sitten rupesin miettimään "sanomalaitetta" (venäjän) safareita ajatellen. Suunnittelin siis omaa usbiin kytkettävää lähetintä/vastaanotinta. Kantavuudessa pitäis päästä kilometreihin ja nopeus riittäis helposti tekstimuotoisen tiedon siirtoon. En tiedä tarkemmin itänaapurin radiolainsäädännöstä...

jappe
24.04.2010, 09:56
Nyt sain verkon toimimaan joka suuntaan. Verkossa on kolme konetta xp, vista ja win7. Xp vaatii sp3 ja p2p käyttöönoton.
Tuolla pääsee kokeilemaan. Jos joillain laitteilla saa pitemmän kantomatkan niin hyvä, mutta aluksi riittää tuo.

Vaikein osa tehty. Loppu onkin sitten vain kodaamista. Aikaa kuluu siihen ja sitä on liian vähän. Ensimmäiseksi toteutan kaikkein autojen näkymisen kartalla ja seuraavaksi karttojen ja kalibraatioden jako.

Reitittimet on valmiiksi confattu, joten sellaisen liittäminen koneeseen rittää. Normaalille WLAN yhteydelle pitää valita haluttu reititin ja antaa salasana.

jappe
20.08.2010, 13:29
Toimisto savusaunalla. Hardcore kodaamista. Eilen torstaina 21:00 - 02:00. Perjantaina 06:30 alkoi ja jatkuu.....

Hondan aggrekaatti antaa sähköt. Oikeasti liikkuva toimisto. Kunnon autojääkaappi pitää vielä hommata.

jappe
21.08.2010, 11:42
Perjantaina lopettiin kodaus 21:30 ja Lauantaina alkoi 8:00.

Esimerkiksi tälläisiä toiminallisuuksia ollaan tehty.

Ollaan safarilla ja kaikki ottavat kuvia. Kaikilla on on ollut ohjelma päällä. Leirissä kaikki kopiovat omaan "kaatopaikka" hakemistoon kuvansa. Kuvat valuvat kaikille paikkatietoineen. Sitten kartalla näkyy pistenä kuvat siinä paikalla missä ne otettiin. Kameroissa pitää kellonaika olla oikein. Vain ne kuvat joille löytyy paikka, otetaan mukaan. Ei haittaa jos on vanhoja kuvia seassa. Kuvaan kirjoitetaan kellonaika ja kuvaaja. Kuvan saa auki klikkaamalla. Pikkukuvan näkee kun hiiren laittaa pisteen päälle. Kuvat muutetaan ennen siirto max 1920 leveiksi ja korkeiksi.

Ollaan safarilla ja siirrytään uudelle kartalle, mitä muilta ei löydy. Painetaan "jaa kartta". Kartta ja kalibrointi valuu kaikille. Ohjelma lataa automaattisesti muille kartan näyttöön ja laittaa auton paikalleen ja piirtää ajetun reitin.

Savusauna lämpiää ja tänään lopetetaan aikaisemmin.

Glutton
19.10.2010, 13:13
tuohon wds ajatukseen, olen värkänny pari wds verkkoa pystyyn buffalon purkeilla ja siihen kun lisää ison irto antennin niin jossain vaiheessa minulle liikkeessä sanottiin että tää on sitten laiton suomessa. vissiin lähtötehojen takia... joten olisko se sopiva yhdistelmä Offi hommiin... kuulostain laittoman mukavalta...

jappe
04.11.2010, 16:32
On tosi vähän aikaa koodata. Ei pysty tekemään uutta versiota Rodeo Drivestä ja näitä P2P juttuja yhtäaikaa. Liitin vanhaan Rodeo Drive versioon tuon P2P jutun. Huomenna aamulla Venäjän safarille testaamaan käytännössä. Toteutin paikkatiedon jakamisen. Pitäisi näkyä muut autot omalla kartalla. Katsotaan miten toimii. Kiinnostaa korjaantuuko yhteys automaattisesti jos katkeaa etäisyyden takia ja miten pitkälle yhteys kantaa. Jos näyttää lupaavalta, niin sitten tutkimaan etäisyyden kasvattamista.

Eikun pakkaamaan.

_hornet_
06.11.2010, 23:16
järjestämme keltalassa tuomiojalla leikkimielisen suunnistus harjoitus kilpailun, kyselisin että olisko mahdollista saada pisteenlasku ohjelma käyttöön koska osallistujia on tulossa liki 30 manuaalisesti pisteen laskenta on aika työlästä. offailullisin terveisin pekka alatalo

jappe
20.11.2010, 09:08
Hätäisesti asensimme wlan purkit Jeeppeihin. Mutta vaikeaa oli ajon aikana seurata milloin yhteys katkesi ja palautui. Pitää tehdä lokitusta etäisyyksistä milloin viesti tuli perille. Saa sitten tilaston etäisyyksistä paikan mukaan. Hyvää oli se, että itsestään yhteys palautui. Kuitenkin Pesonen keikkui näkyvillä mun kartalla.

Etäisyydessä kuitenkin puhutaan maksimissa sadoista metreistä, joten aika helposti menee ulkopuolelle. LA puhelin on parempi ogelmatilanteissa. Mutta karttojen, kalibraatioden, reittien ja valokuvien jakamiseen tuntuu olevan ainesta.

Keräsin kaikilta kuvat itselleni ja kasasin ne aikajärjestukseen. Kuvia on mukava katsella jälkeenpäin. Näkyy oma autokin joskus kuvissa. Ongelma on jos kameroiden kellot on eri ajoissa.

Näitä edistän jos sattuu olemaan aikaa.
- Slide show, missä reitti piirtyy kartalle ja kuvat näytetään oikella kohdilla.
- Kuvien jakaminen helpisti kaikille.
- Karttojen jako
- Kalibrointien jako
- Reitin lähetys

Glutton
30.12.2010, 23:09
Tuosta wlan hommasta vielä että viestintä virasto sanoo että,

(SRD) Yleiset lyhyen kantaman radiolähettimet
Luvasta vapautettuja laitteita, ks. Viestintäviraston määräys 15.
Säteilyteho enintään 10 mW EIRP.
Standardi EN 300 440-1.
SRD suositus ERC/REC/70-03.
ERC:n päätös ERC/DEC/(01)05.
2400 - 2500 MHz ISM (RR 5.150).

(SRD) Laajakaistaiset datasiirtolaitteet (RLAN/WLAN)
Luvasta vapautettuja laitteita, ks. Viestintäviraston määräys 15.
Suorasekvenssihajaspektritekniikalla suurin sallittu tehotiheys on -20 dBW / 1 MHz.
Taajuushyppelyhajaspektritekniikalla suurin sallittu tehotiheys on -10 dBW / 100 kHz.
Standardi EN 300 328-1.
SRD-suositus ERC/REC/70-03.
ERC:n päätös ERC/DEC/(01)07.

ja verkko kaupasta löytyy kunnon anteeni joka vaatii 30m johdo jottai ei häiritse muita laitteita ja kantama olisi 1.5km joten eiköhän se riitä.. eli tukiasemaksi valitaan buffalo kaksi anteeninen vaikka tuo, http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=47886

http://www.verkkokauppa.com/productimages/orig/99401_01.jpg
ja anteeniksi tuo

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=8554


http://www.buffalo-technology.com/images/products/WLE-HG-DYGn-lg.jpg

Kaksi anteeninen siksi että kun purkki laitetaan wds mudiin ja yksi anteeni tuohon isoon anteeniin niin toinen pikku anteeni jää keskustelemaan läppärin kans tai tietenkin vaihtoehtoisesti johdolla yksianteenisesta läppäriin mutta joka tapauksessa se iso anteeni ei toimi läppäriin käsin vaan se keskustelee vain toisella isolle anteenille... sitten tuo johdon mitta sitä lyhentämällä jos se ei hirveästi ala ottamaan mankkaan ja lälläriin niin saatetaan saada kantamaan isommaksi.. kustannuksia toki tule mutta perkele pelaa se ainakin...

Tuo anteeni näyttäis sen verran jämerältä että tohtis pitää katolla pystyssä. mielihän tekis kallistaa tuommoista pöjöttäjää muttakun lähetys keila kallistuu samalla eli sen pitäisi olla pystyssä, jos auto on nokallaan jossain ojassa niin taas loppu kantomatka lyhyeen kun anteenikin on nokallaan

jappe
30.12.2010, 23:36
Tuon viimeisen reissun jälkeen ei ole ollut aikaa kehitellä tuota. Tuli yksi husky lisää jne jne. Mutta varmaan keväällä kun aloitetaan venäjän reissut jotain tapahtuu.

Glutton
28.08.2011, 19:43
Mitenkäs tämän homman laita. onkos se laitettu kesäksi jäihin...

jappe
29.08.2011, 08:17
Tuota kun testattiin, niin idea ei tuntunut käytännössä hyvältä. Liian lyhyt kantama. LA puhelimella kuitenkin hoituu homma paremmin. Valokuvien jako ja jälkeenpäin simulointi "slideshown" avulla on hyvä ominaisuus ja se on mukana viimeisimmässä versiossa.

Uudet tuulet puhaltaa ja nyt kikkailen uuden windows puhelimen kanssa. Se on tosi cool. Meneillään on 3D kartan luonti lennossa :)

Kuvassa ensimmäinen rykäisy tähän suuntaan. Tietokantaan talletetusta datasta voidaan generoida 3D kartta ja puhelimet pystyvät paremmin toisilleen viestimään push messageiden avulla. Voi sitten nähdä toisensa 3D kartalla ja kaikki rakentavat yhteistä karttaa. Tämä vaatii puhelimelle kentän, mutta etäisyys ei ole enää ongelma.

Katsotaan mitä tästä tulee.

Glutton
29.08.2011, 16:42
Niin no mutta eikös nissä puhelimissa ole aika pienet näytöt... mulla on iso garminin navigaattori jossa on 3d katat mutta en ole saanu siitä mitään tyydytytsä tuohon kartturin ongelmaan... juurikin nuo mitä ominaisuuksia tuolla aiemmin listasit ois hyviä vaikka niin että mokkulan kautta olis yhteydessä nettiin ja sitä kautta toisiinsa mutta kuitenkin... mokkula nopeudet nousee koko ajan ja kehittyy verkot niin se vois olla hyvinkin toimiva ratkaisu...

jossain pitemmässä reissussa olis kiva jakaa karttaa ja reitti suunnitelmia ja autojen kesken ja kuvia lähinnä jakaa että kaikille tulis reissusta kuvia vaikka ei kameraa oliskaan...

jappe
27.11.2011, 09:39
Olen tuon ohjelmointia opiskellut ja kouluttanutkin aiheesta. Nyt alkaa ymmärtämään mitä kaikkea kivaa sillä voi tehdä. Puhelimen datayhteydellä voi hoitaa noita yhteyksiä. Sillä pääseen myös wlan yhteyteen jota voisi käyttää lähietäisyydellä.

Olen testaillut kartta ominaisuuksia ja sensoreita. Todella hieno peli tuo puhelin. Valovuoden edellä 6.5 versiota. Rodeodriven ominaisuuksia olen siinä kokeillut. Sitten on tulossa Windows 8 tabletti ja se kiinnostaa kovasti. Siinä riittää näyttö kartallekin ja kosketusnäyttö toimii paremmin ajon aikana kuin hiiri ja näppis.

Erilaiset mittarit sopivat hyvin puhelimeen. Silloin kun kisasin katsoin eniten RodeoDriven suuntamittaria. Siitä näki hyvin missäpäin rasti on ja kuin kaukana. Riittävä tieto kuskille. Seuraavia olen tehnyt ja testaillut.

- Kello
- 24 tunnin kello. Taustassa auringon nousu ja laskuajat.
- Nopeus
- Kompassi
- Puhelimen asento
- Kallistusmittarit
- Suuntamittari seuraavalle rastille.

Sitten push messaget. Niitä on erilaisia. Mutta esimerkiksi raw messagella voi lähettää tietoa muiden autojen paikasta. Jos kenttää löytyy niin toimii millä etäisyydellä tahansa. Lisäksi voi lähettää pikaviestejä toisille. Push messageina tai tekstiviesteinäkin.

Sellainenkin on mahdollista, että kameran läpi katsottaessa näkee toisten autot siinä suunnassa kuin ne ovat. Siis kuvan päälle liimattuna.

Laitan tietoa jos näiden kanssa edistyn. Tekniikka tuntuu nyt paremmin sopivan tähän.

jappe
04.12.2011, 23:11
Mittarit toimii, mutta vaatii vielä viimeistelyä.

Kallistusmittarissa eka versio Jeepin kuvista. Piirretty expression design ohjelmalla. Ensimmäiset sillä piirretyt kuvat. Pitää harjoitella lisää sen käyttöä ja viilata kuvia.

temmi_hoo
08.12.2011, 06:24
Täähän vaikuttaa kiinnostavalta ketjulta.

Yhteyksiä autojen välillä ja autoletkan ulkopuolelle vois tietysti ajatella monitahosemmin vähän eri tarkotuksiin ja priorisoida niitten käyttöä sitten kaistan ja toimintavarmuuden mukaan.

Ominaisuuksista vois melkeen lisätä puheyhteyden 1:1 tai 1:monta välille, hyvä homma rätinpurentaan vaikkapa siitä että taasko se murros hajosi ja pitäiskö käydä tankkaamassa tässä mistä saa pihviä vai tuolta mistä saa halpaa naftaa.

3G - ihan kiva jos ollaan kantamalla, kaistaa on tehä kaikki, latenssit saattaa nyppiä
ja tosi helposti mielenkiintosissa paikoissa ollaan peittoalueen ulkopuolella
WLAN - toimii näköetäisyydellä, kaistaa on vaikka lampaat söis
WDS - jatkaa wlannia autosta toiseen mesh-verkkona mutta näköyhteyden katketessa
hajoaa useampaan meshiin, kaistaa on kohtuudella
pakettiradio - valitusta taajuusalueesta riippuen (PMR, LA, 2m/70m, HF) kantaa about
kilsasta puoleen maailmaan, toimii yleensä tosi hyvin, kaistaa ei ole juuri kovin
paljoa mutta saa sijaintitiedot ja tekstiviestit kulkemaan

Näinpä siis toi mesh-wlan ois varmaan hyvä olla olemassa ja sille backupina sitten pakettiradiolla tehty mesh semmosella taajuusalueella, mihin autoista ja kuskeista löytyy kalustoa ja asemalupia. Yleensä varmaan LA löytyy helpoiten ja kantaa kohtuudella. Radioamatöörilupa mahollistaa sitten taajuusalueen valinnan radiokelin mukaan ja kantamaa on tosiaan vaikka Australiaan saakka. Haittapuolena sitten on, että liikennettä ei saa salata.

Joka tapauksessa täytyy siis seurata tän softan kehitystä ja antaa sen vaikuttaa ajoneuvo-aateekoon alustan valintaan :)