View Full Version : Lämmityslaitteen moottorin putsiaine
Juuri kun sain kaupasta haettua uudet hiilet lämppärin moottoriin, niin johan kerkes ennen kotia vanhat hiilet loppumaan täysin, piti koko puhallin sammuttaa, meteli oli jo liian kova.
Moottorin ympärillä oli runsaasti vuosien saatossa kertynytttä punamustaa hienoa töhnää, hiilen pölyä ja muuta polyä ja likaa. Tarttis varmaan putsata jollain. Millä? CRC? Rasvan/liimanpoistospray MegaCleaner? Paineilma? Jotain muuta? Vai laitanko takas kasaan ilman suurenpia ihmettelyjä?
Kertokaa nyt kokeneemmat, ei ole tullut sähkömoottoria koskaan putsailtua...
--
T: Pasi & Pajero -89 3.0V6
Mä oon aina suihkutellu jollain electrospray tms. tököteillä noita.Hommaa vielä semmosta kiivaasti haihtuvaa, niin ei tarvi ihmetellä "rasvan" kanssa.Ja tietysti paineilma on kans hyvä apu, järjen kanssa, ja muistaa varoa simmuja ettei lennä niihin mitään.
Life sucks, then you die...
Niin no, nyt kun tarkemmin katson, niin tuossa Mega Clean Futurassa lukeekin ihan selvällä suomella "Puhdistus ja rasvanpoistoaine sähkölaitteille..."
Tuo kyllä vie kaiken voitelun mennessään, tarvitseekos se moottori sitten vielä voitelua tuon pesun jälkeen?
--
T: Pasi & Pajero -89 3.0V6
Ja muista, kun paineilmalla puhallat hiilipölyä, tee se ulkona ja seiso selkä tuuleenpäin. Ei ole nimittäin helppo hengittää jos pölyä imaiset keuhkoihin.
Nimimerkki: kokeillut tuotakin....
Jeep Wagoneer Limited w/360V8 + TH-400 + Quadra-Trac !!!!
Jeep Comanche p/u w/4.0 + Aisin Warner 4 + New Process 231 !!!!
Tarviihan siinä päätylaakerit jotain liukastetta, ainakin yleensä tommoset.Bitsumishistä ei oo kokemuksia, mut kai se on ihan tavan sähkömoottori vaan siinäkin.
Mä oon laitellu noihin pikkusiin moottoreihin ihan moottoriöljyä, ja jos laakerin ympärillä on huopa niin siihen kans joku tippa.Ex-duunissa oli semmosta kivaa vaseliinia , ei kai noihin voi mitään kovin ärtsyä rasvaa laittaa ettei ahista turhaan.
Nää nyt on omat viritykset, mut noilla on pärjätty aina.
Life sucks, then you die...
Laakerit ovat varmaan kestovoideltuja, olivat ne sitten kuulalaakereita tai sintrattua ja öljyllä kyllästettyä tyyppiä. Ei kai siinä puhdistaessa tarvitse niitä laakereita suihkutella, se pölyhän on useimmiten siellä kenttäkäämien välissä pienissä koloissa. Ankkurin (pyörivä osa) kun ottaa pois, pitäisi olla helppo nakki. Paineilma on myös kova sana. Muuta öljyä/rasvaa ei varmaan kannata sinne kaataa(ainakaan lorottamalla), sitoo vaan pölyä ehkä vääriin kohtiin ja aiheuttaa turhaa kulumista. Jos oikein viimeisen päälle hyvän haluaa niin hakee uudet laakerit kaupasta.
quote:
Laakerit ovat varmaan kestovoideltuja, olivat ne sitten kuulalaakereita tai sintrattua ja öljyllä kyllästettyä tyyppiä. Ei kai siinä puhdistaessa tarvitse niitä laakereita suihkutella, se pölyhän on useimmiten siellä kenttäkäämien välissä pienissä koloissa. Ankkurin (pyörivä osa) kun ottaa pois, pitäisi olla helppo nakki. Paineilma on myös kova sana. Muuta öljyä/rasvaa ei varmaan kannata sinne kaataa(ainakaan lorottamalla), sitoo vaan pölyä ehkä vääriin kohtiin ja aiheuttaa turhaa kulumista. Jos oikein viimeisen päälle hyvän haluaa niin hakee uudet laakerit kaupasta.
Viimein kun sain homman loppuun asti katsottua, niin pari kommenttia:
- Motonetin hiilet ei sovi paikalleen ilman viilaamista
- Toinen päätyliukulaakeri oli jumittanut täysin, sieltä se hirveä ääni, piti teräsvillalla hieman sipaista jotta sai sen taas pyörimään
- "kestovoidellut" huopapalat päätyliukujen ympärillä oli aivan kuivat, eli kyllä ne joskus öljyä kaipaavat
- Esivastuksen (jonka uusin syyskuussa) yksi vastuslanka oli palanut poikki, Motonetin takuukaveri antoi uuden tilalle, napisi kyllä hieman, että autossa voi olla jotain vikaa sähköissä...
No nyt taas puhallin hurisee mukavasti ilman sivuääniä. Mutta muuta hommaa riittää...
--
T: Pasi & Pajero -89 3.0V6