PDA

View Full Version : Valmet 411CS


sunday23
26.03.2010, 06:50
Vähän OT,mutta kysellään tietäjiltä:
Ongelmana on huonot öljynpaineet, kylmänä työkierroksilla 2,5 kiloa ja kuumana huonommin (polttaa merkkivaloa
reilulla tyhjäkäynnillä)
Traktori on Valtra L 1112 M, vm -84, kuormaajatraktori perheohjaamolla, vanha TVH:n lastauskone.
- Tuleeko vaikeuksia vaihtaa kampuran ja kiertokankien laakeriliuskoja alakautta
- Pitäiskö tietää jotain muutakin ko projektista
- Mistähän löytyisi kiristysmomentit
- Sattuisiko kukaan omistaa tämmöiseen omistajan aapista


Patentoitu Range
Unimog 421

J-T
26.03.2010, 07:52
Ootappa kunnes sisua45 tulee paikalle.Se tietää hyvin suurella todennäköisyydellä :D

panzer
26.03.2010, 08:15
kannattaa kysellä myös www.sisua.net (http://www.sisua.net) palstalla tai sitten Masinistien foorumilla

sisua45
26.03.2010, 16:25
Laakerit saa vaihdettua alakautta suht helposti. Öljypumpun, ja vastapainokoneiston otat myös pois tieltä. 411 BS:ään olen alakautta vaihtanut, siinä on samat laakerit. Ylempi runkolaakeriliuska on tietysti vähän hankalampi vaihtaa, mutta kyllä sekin liukuu sieltä pois.

Hankalin homma on vetää runkolaakeripultit 180 Nm, siinä tulee niskat kipeäksi, kun kyykkii koneen alla. :D Kiertokangen pultit vedetään 90 Nm.

Ei kai öljyn sekaan ole päässyt vettä? Noissa on kaksi O-rengasta sylinteriputkessa, usein vuotavat vanhana. Silloin menee laakerit samalla, vesi on huono voiteluaine... :rolleyes:

Mulla on tietokoneella 311, 411 & 611 korjaamokäsikirja. Sen koko on 19 Mt, voin lähettää sen sulle sähköpostissa, jos ei ole liian iso tiedosto?

Edit: Traktorin käsikirjoja voit ladata suoraan Valtran sivuilta: http://www.valtra.fi/extras/332.asp Ei tainnut olla 1112 mallia siellä, mutta 1102 kirjasta lienee jotain apua.

jpisteh
26.03.2010, 20:36
Edit: Traktorin käsikirjoja voit ladata suoraan Valtran sivuilta: http://www.valtra.fi/extras/332.asp Ei tainnut olla 1112 mallia siellä, mutta 1102 kirjasta lienee jotain apua.

Varmaankin 1102 kirjasta on suuri apu, sillä eikähän muutokset ole aika pienet liki olemattomat

j.h

sunday23
27.03.2010, 07:07
Moottorin ja taka-akselin osalta huollot pätee, mutta muuten on aikas lailla eri kone.
Muunninkone, kaivurin ja traktorin risteytys, hydrauliikkaa runsaasti (osa tunnistamatonta). Joskus näitä on TVH käyttänyt
auraukseen (oven lasissakin pyyhin) ja suolan lastaukseen (seurauksena riittävä ruosteen määrä). Ohjaamo on sellainen ylöspäin levenevä ja riittävän tilava.
Tässä on kaivurista poiketen takana nostolaitteet / vetokoukku ulkopuolisin nostosylinterein ja normi VOA, mitään vetovastuksen tunnistimia tai muuta maataloustraktorien härpäkkeitä ei ole.
Vaihteisto on 4 lovinen rattiviiksessä olevalla suunnanvaihdolla.
Lisäksi "nopealla" puolella ajettaessa viiksen pakkisuunta muuttuukin hydrauliseksi alennusvaihteeksi. Kaiken hämmennyksen
lisäksi varsinaisia vaihteita ei ilmeisesti voi vaihtaa ajon aikana.
Hyvä tämä on kaikenlaiseen nosto ja lastaustoimintaan . Nostaa noin 3 tonnia ja suunnanvaihto on kätevä. Painoa tällä takapotkulla on takapainon kanssa 8,8 tonnia.


Kaikenlaista omituista on hyvä omistaa naapureiden iloksi.

Patentoitu Range
Unimog 421

Rekisteröimätön
28.03.2010, 00:33
Tervehdys!
Ilmeisen hyvin samanlaisesta koneesta on kyse kuin J613CM eli myöhemmin 812CM / 913CM kaivinkoneen peruskone. Meillä tosin on koneena käsittääkseni 903:sta tuttu kone eli ei 1102-sarjaa, jossa joku hepo enempi. Voimansiirto on kaiketi sama momentinmuunninhässäkkä ja koppina toimii se lennonjohtotornin mallinen riittävän tilava perheohjaamo. Ajoreleissä on joskus häikkää ja rattiviiksi ei silloin aina tottele jne. Silloin on mentävä lokasuojassa olevalle sähkölaatikolle koputtelemaan. Vähän riskialtis mysteeri se on vanhempana, eikä kaiketi edes ihan halvinta ja helpointa korjatakaan. Perus rele-sähköhydrauliventtiilihommaahan ne toki on, mutta pitää vain toivoa että toimii ja toimii. Itselle on jäänyt mysteeriksi just se, että miksi "maantiepuolella" kone menee vaan eteenpäin eikä pakita lainkaan. Meillä ei kaiketi sitten alennusvaihdepuoli toimi viiksestä vedettäessä.

Olen myös ihmetellyt samaa, että eipä sillä paljoa pykälää kepistä vaihdeta ajettaessa. Joskus hyvällä onnella ja kokemuksen taidolla onnistuu heittää vaikka kolmoselta neloselle maantielle siirryttäessä, mutta yleensä vastsukseksi saa vain pelkkää rutinaa ja pykälä menee silmään vasta pysähtyneenä jne. Aika moinen voimanhukka se muunnin ajettaessa muutenkin on.

Kuormaaja nostaa sitten ainakin meillä reilusti sen 3 tonnia. En ole koskaan nähnyt väkevämpää etukuormaajaa. Sillä on nostettu lavalta yli 4,5 tonnin painoista venäläistä sorviakin, eikä ole vielä "tuntunut missään". Lähinnä etuakselin kesto huolettaa eniten (2-veto). Vastapainonahan tuossa on kaivuriosa.

TT

sisua45
28.03.2010, 09:27
Oliko näissä ns teollisuus etuakseli, se on vissiin maajussi versiota vahvempi?

sunday23
28.03.2010, 11:05
Teollisuusetuakseli on, mulla on eturenkaina 315 R80 22,5 (kuorma-auton vetopintarenkaat). Takana muistaakseni 16,9 x 34 palapintarenkaat.

sisua45
28.03.2010, 15:15
Teollisuusetuakseli on, mulla on eturenkaina 315 R80 22,5 (kuorma-auton vetopintarenkaat). Takana muistaakseni 16,9 x 34 palapintarenkaat.

Kuvan voisit laittaa koneesta.

sunday23
28.03.2010, 18:11
Tietoteknisesti vähän kädettömänä sain kuvan siirrettyä, mutta tuotos meni näköjään profiiliin. Kuinkas se muuten mätkähtää
tähän kohtaan. Laakeriliuskat olivat aivan loppu, huomenna pitäisi tulla uudet. Öljypohjaa ei saa muuten pois kuin
laskemalla hytikkaöljyt alas (suodatin on pohjan alla poikittain).

sisua45
29.03.2010, 07:56
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1096&pictureid=55420

Oikealla hiiren napilla klikkaat kuvaa, ja valitse "kopioi kuvan osoite". Sitten tässä vastaus osastossa paina http://forums.offipalsta.com/ModernBlue/editor/insertimage.gif , jolloin avautuu pieni ikkuna. Rivillä taas klikkaat oikealla napilla, ja valitset "liitä". Sitten vaan paina "ok", niin ikkuna sulkeutuu. Kuva pitäisi olla näkyvillä.

Joo, nämä valtrat ovat jo melko kaukana toukohousu-valmeteista. :D

sunday23
29.03.2010, 17:30
Turbo vinkuu jälleen tutusti. Kiitokset asiaan osallistuneille.

Patentoitu Range
Unimog 421