PDA

View Full Version : Turbo topicci

Mappe
22.03.2010, 22:09
Koitin hakua enkä löytäny oikeen saman aiheen alta pelkästään turboihin liittyvää juttua. Palstalla tuntuu olevan paljon turbo vehkeitä ja tämän topicin alle voisi kerätä kokemuksia turboista ja puida yhdessä niihin liittyvistä asioista. Avaan pelin ja kysyn onko kenelläkään palstalaisella kokemuksia Master Power merkkisistä ahtimista?

Repro
22.03.2010, 22:25
Siin on pari ikuisen vanhaa topiccia aiheeseen.:)

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=7446&highlight=Turbotus+kuvia

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=9991&highlight=pakopaine

tdi
22.03.2010, 22:30
ja mä haluan tietää millä on nyt sitten järkevintä säätää ahtopaine ? kovin ovat kehunu tuota rajapaineventtiiliä Wilkerson relief valve X11-C2-L00

että jos ei muuta helppoa edullista hyvää tapaa ole niin hommaan tuollaisen :)
ei tunnu toimivan mulla toi turbo smart hässäkkä en tiedä oonkomä tiiputtanu sieltä jotain krtiittisiä osis jo mutta ei ole mitään vaikutusta vaikkka kuin ruuvvailee ja on kytketty niinkuin mapen profiilissa olevassa kaavassa.

Mappe
22.03.2010, 22:37
ja mä haluan tietää millä on nyt sitten järkevintä säätää ahtopaine ? kovin ovat kehunu tuota rajapaineventtiiliä Wilkerson relief valve X11-C2-L00

ei tunnu toimivan mulla toi turbo smart hässäkkä en tiedä oonkomä tiiputtanu sieltä jotain krtiittisiä osis jo mutta ei ole mitään vaikutusta vaikkka kuin ruuvvailee ja on kytketty niinkuin mapen profiilissa olevassa kaavassa.

Kyllähän oot muistanu et sitä pitää ruuvata "kiinni" että se bleedaa enemmän ja ahdot nousee. Tänään kävin hakees noi toisen kuvan roippeet ja rakenna portin ohjauksen Linttaan kokonaan uusiks.
1151911520

tdi
22.03.2010, 23:27
Kyllähän oot muistanu et sitä pitää ruuvata "kiinni" että se bleedaa enemmän ja ahdot nousee. Tänään kävin hakees noi toisen kuvan roippeet ja rakenna portin ohjauksen Linttaan kokonaan uusiks.
1151911520

oooon pyöritelly päästäpäähän ja vaikutusta ei ole :D kun ehkä ihan vähän.. ja tunnustetaan nyt viel et se on joku kiinan kopio että se selittääkin loput xD tilaan tuollasen witsonin hetiku tää rahatilanne tästä selvii...

AtteL
22.03.2010, 23:29
http://www.turbofriiks.com/forum/index.php

Pensa ja vähän tiisselipuoltakin.

lepoantti
23.03.2010, 07:19

mulla on yhdessä autossa kiinni joku wilkerssonni, kyllä se ainakin tottelee kun ruuvia kääntelee. mutta letkuun piti porata muutama reikä että laskee portin myös kiinni.... tää ei ole sellanen kolmitie malli mutta kaverini joka tän mulle toimitti niin sano että juuri tällaisia käytetään paljon ja toimivat, ja hintakaan ei ollut kuin parin kympän luokkaa. tosin hintaan vaikuttaa että kaveri myy työkseen em. tuotemerkin tavaraa.

Mappe
23.03.2010, 10:40
oooon pyöritelly päästäpäähän ja vaikutusta ei ole :D kun ehkä ihan vähän.. ja tunnustetaan nyt viel et se on joku kiinan kopio että se selittääkin loput xD tilaan tuollasen witsonin hetiku tää rahatilanne tästä selvii...

Kuinka paljon ahdot nousee jos tukit hukkaportin ohjausletkun?

husky
23.03.2010, 18:05
mitä turboo ootte ln65 hiluksissa käyttäny?? turbotus projekti pitäs alotella ja kaks puhallinta olis mut kumpi on sopivampi? tietysti välijäähyttimen kanssa!

kkk 14 kiinteellä hukkaportilla. ollu 2,3diesel omegassa kii

kkk 26 ilmanhukkaporttia. ollu audi 100 guatrossa 2,5bensa, kait siinä jotain 230hp oli

viisaat kertokee:D

santikko
23.03.2010, 18:08
henkilökohtasta kokemusta ei oo noista master powereista, mutta kuullut oon hyvää ja yhdellä kaverilla on tollanen pirssissä. kertokoot itse lisää, varmaankin "turbofriikkinä" lukee tän topicin kyllä..:)

tdi
23.03.2010, 18:12
Kuinka paljon ahdot nousee jos tukit hukkaportin ohjausletkun?

helvetti vastasin jo tähän mutta ei näköjään viestii näy :D eli ne nousee siihen 1.2-1.5 maksimissaan muttakun tuon säätimen pisti niin vähän nopeemmin autto nousee kuitenkaan säätimestä ei tapahdu olennaisia muutoksia eli jää siihen max 1.6 mun pitäs varmaan hakee vähän jäykemmät jouset hukkaporttiin niin alkais tapahtuu ja asentaa tuo pakopaine mittari...

Mappe
23.03.2010, 19:33
helvetti vastasin jo tähän mutta ei näköjään viestii näy :D eli ne nousee siihen 1.2-1.5 maksimissaan muttakun tuon säätimen pisti niin vähän nopeemmin autto nousee kuitenkaan säätimestä ei tapahdu olennaisia muutoksia eli jää siihen max 1.6 mun pitäs varmaan hakee vähän jäykemmät jouset hukkaporttiin niin alkais tapahtuu ja asentaa tuo pakopaine mittari...
Aika mystiseltä kuulostaa. Mulla Superi heittää ahdot 3 bariin jos tukkii hukkaportin ohjausletkun. Koita ottaa hukkis pois ja tee siihen laippa vaan, eli tukit sen väliaikaisesti. Jos ei nouse sittenkään niin vika ei ainakaan oo hukkiksessa.

Mappe
23.03.2010, 20:05
mitä turboo ootte ln65 hiluksissa käyttäny?? turbotus projekti pitäs alotella ja kaks puhallinta olis mut kumpi on sopivampi? tietysti välijäähyttimen kanssa!

kkk 26 ilmanhukkaporttia. ollu audi 100 guatrossa 2,5bensa, kait siinä jotain 230hp oli

En ossa tosta il65:sta sanoa mutta tätä voi käyttää jos miettii mikä turbo sopis autoon(tai sit koitella vaikka huvikseen:)) Ihan jännä laskuri. http://www.turbofast.com.au/javacalc.html

Kankku
23.03.2010, 20:06
Aika mystiseltä kuulostaa. Mulla Superi heittää ahdot 3 bariin jos tukkii hukkaportin ohjausletkun. Koita ottaa hukkis pois ja tee siihen laippa vaan, eli tukit sen väliaikaisesti. Jos ei nouse sittenkään niin vika ei ainakaan oo hukkiksessa.

eikö sitä hukkaportin akselia pysty millään lukitsemaan silleen että pysyy varmasti kiinni, lukkopihdeillä tai jollain?

mulla mönkkäri rojektissa oli pudonnu tuon akselin sokka ja ihmettelin että miksi ei nouse paineet kun 0,20 vaikka kuinka monotti.

lepoantti
23.03.2010, 20:07

K14. läheltä löytyy yksi esimerkki jossa on juuri tuollainen K14....

patroltd
23.03.2010, 20:39

Sulla ei riitä pakokaasu tuon suurempiin ahtoihin. Savuttaako muka vielä esim. 1,5 ahdoilla? Jos ei niin turhahan sinne on enempää ilmaa työntää.
dnsf.org foorumilla nimimerkki kipsi myy kuulajousi/rajapaineventtiiliä, mulla on pelkästään se ja toimii säätö hyvin.

Mappe
23.03.2010, 21:32
eikö sitä hukkaportin akselia pysty millään lukitsemaan silleen että pysyy varmasti kiinni, lukkopihdeillä tai jollain?

mulla mönkkäri rojektissa oli pudonnu tuon akselin sokka ja ihmettelin että miksi ei nouse paineet kun 0,20 vaikka kuinka monotti.

tdi:llä on Tialin ulkoinen portti jossa sitä tankoa ei ole ulkopuolella niinkuin kiinteissä hukkaporteissa että se voi olla vähä hankalaa mutta varmaan jollain konstilla tommosenki saa jumiin.

tdi
24.03.2010, 00:39
joo jos perjantaina saan kortin niin pääsen paremmin testailee. pistän siihen kalvon päälle paineilmaa ni sillähän se selvii kylmä uskon että sil pääsee helposti 2 baariin kun saa ton hukkiksen toimii kyl se savuttaa loppuun saakka :D

patroltd
24.03.2010, 10:07
Kyllä siellä täytyy olla voimaakin jos nuilla paineilla vielä savuttaa.
Kato sitten ettei hj oo liian nopee uudellekin kortille :)

Kankku
24.03.2010, 12:58
Kyllä siellä täytyy olla voimaakin jos nuilla paineilla vielä savuttaa.
Kato sitten ettei hj oo liian nopee uudellekin kortille :)

riippuupi paljon että mikä sen savun muodostaa jäähdytysneste,moottoriöljy vai polttoaine. :D

tdi
24.03.2010, 20:11
toivotaan et se on polttoainetta mikä savuttaa :p rupee tuntuu siltä että mul on joku osa lentäny tuosta säätimeestä kun räpläsin sitä ei oo mitään välii mihin suuntaan pyörittää :D
voisin kokeilla sellasta tarkkaa teollisuus säädintä ja kytkee sen tolleen http://www.tialmedia.com/documents/w3_tial_wginstall.pdf

soitin tänää turbo liikeeseen ja kysyin mitkä jouset siellä on niin pitäsi olla 1.7 barin jousi pitää sekin vielä varmistaa kun en tuolta tialin sivuilta löytäny edes sellasta yhdistelmää :D

mikkoimp
24.03.2010, 21:04
kerroppa nyt vielä TDI mikä on kokoonpano niin on vähän helpompi vastailla, ei silti että mitään näistä tietäisin mutta...
tuleeko savu polttoaineen määrän vai ruiskutus ajan pituuden kasvusta? mitä siis pumpulle tehty? mikä turbo? hx40?

ja tuolla aiemmin master powerista kyseltiin, niin sehän on siis ihan 'laatu' turbo eikä kiinan kopio, itsellä on ainakin hyvin toiminut, mitä nyt vääärällä pakopesällä se on mitä on tilattu ja myyjä yritys ei millään suostunut sitä vaihtamaan isompi a/r pesään..

tdi
24.03.2010, 21:13
uusiks rakennettu kone 4l suoraruisku, holsetin hx40 super 12numeron pakopesä, välijäähdytin, tialin 40mm hukkis, vakio turbopakosarja, mynädieselin tekemä pumppu 110 millikuutio vai mitä se on? suuttimet on klaukkalan diiselihuollon säätämät, 3" putki, paineilmaa on valmiiksi ohjattu ahdon alaisen syötön kalvolle, ennakkoo on joku 3mm käännetty pumppuu, venttiilivälykset on 0.15mm, ilmanputsari on dodge ramista mutta imuputki on sitä imuri tyyppistä vielä vaihtuu kyllä paremmin hengittävään kun tässä joutais tekee.

Mappe
24.03.2010, 21:48
uusiks rakennettu kone 4l suoraruisku, holsetin hx40 super 12numeron pakopesä, välijäähdytin, tialin 40mm hukkis, vakio turbopakosarja, mynädieselin tekemä pumppu 110 millikuutio vai mitä se on? suuttimet on klaukkalan diiselihuollon säätämät, 3" putki, paineilmaa on valmiiksi ohjattu ahdon alaisen syötön kalvolle, ennakkoo on joku 3mm käännetty pumppuu, venttiilivälykset on 0.15mm, ilmanputsari on dodge ramista mutta imuputki on sitä imuri tyyppistä vielä vaihtuu kyllä paremmin hengittävään kun tässä joutais tekee.

Voisko se olla niin että toi sun pakopesä ahistaa eikä ahdot yksinkertaisesti nouse enemmän kun se 1,6baria. Itellä on superis 16 pakopesä. Tossa vielä noita pesien a/r arvoja.

3 cm2 = 0.14 A/R
4 cm2 = 0.23 A/R
5 cm2 = 0.32 A/R
6 cm2 = 0.41 A/R
7 cm2 = 0.49 A/R
8 cm2 = 0.57 A/R
9 cm2 = 0.65 A/R
10 cm2 = 0.73 A/R
11 cm2 = 0.81 A/R
12 cm2 = 0.89 A/R
14 cm2 = 0.97 A/R
15 cm2 = 1.05 A/R
16 cm2 = 1.13 A/R
17 cm2 = 1.29 A/R
19 cm2 = 1.37 A/R
20 cm2 = 1.45 A/R
21 cm2 = 1.53 A/R
22 cm2 = 1.61 A/R
23 cm2 = 1.69 A/R
24 cm2 = 1.77 A/R
25 cm2 = 1.85 A/R

tdi
24.03.2010, 22:56
kaikki on mahollista :rolleyes: pitää pitää testaa vielä ja jos ei tunnu auttavan niin marssia sinne turbo liikeesee

Kankku
25.03.2010, 21:05
kertokaas nyt fiksummat.

tavitseeko yksi pyttyinen ahdettu nelitahti bensamoottori painekoteloa?

jos tarvitsee niin minkä kokoinen olisi optimaali suhteessa moottorin tilavuuteen.

entäs jos siihen laittaa välijäähdyttimen, pitääkö painekoteloa pienentää?

tää kaikki liittyy nerokkaaseen:rolleyes: ideaan tällätä turbo mönkkäriin.

tdi
30.03.2010, 15:07
jep eli kortti tuli perjantaina hj:lla ajettu 1500 km hyvin pelaa ahdot vaan ei nouse välil käväsee siel 1.5 mut yleensä jäävät 1.2 ei ole merkitystä pistääkö hukkaportin kalvon yläpuolelle painetta että se kai toimii sit ok.
vuoto kohtia etsiny mutta kaikki näyttäisi olevan kunnossa :D
ei oo paljoo vaihtoehtoja turbo herää siinä 2000 jälkeen että jääköse liian isoksi kuitenkin ? aloin kanssa epäilemään meneekö kaasu pohjaan mutta parikertaa kun reippaammin polkas niin lähti vaijeri irti et se menee vähän liiankin pohjaan :rolleyes:
nyttei oo kyllä yhtään ylimäärästä rahaa turbo päivityksiin että pitää vaan ootella et työt alkaa ja pärjätä näillä. ehkä vähän jos koittaisi tuota pumppua ruuvata ja kattoo auttaako mihinkään.
senpuoleen on ihan tarpeeks ripee näihin nurkka ajoihin oikee vituttaa kun kun kiihdytykset on nii pikasia ja harvinaista herkkuu :D mut onse hieno fiilis sittekun se herää :D jos syöttö nappula ei oo päällä ni herää ihan pirun huonosti se auttaa aika paljon ja kiva kiusaa mopo poikia jotka ajaa iha persees kii :o

Mappe
06.04.2010, 21:56
Noniin! Tein vähä pöydällä kokeita tolla sähkö ohjatulla hukkaportin ohjauksella. Sähkötoiminen painekello on säädetty 2,0 bariin ja kun se saavutetaan antaa se sähköisen ohjaus käskyn kaksitoimiselle magneettiventtiilille joka vaihtaa suunnan hukkaportin vastapaine puolelta ohjauspuolelle. Pitää huomenissa asennella härpäkkeet vielä autoon. Eiköhän rupee lintassa ahdot pysymään:) Tässä pieni demostraatio mitä värkkäilin youtubeen.
http://www.youtube.com/watch?v=5q9izrd1W0Q

Mappe
08.04.2010, 21:35
Nyt on "electric boost control kit" sitte paikoillaan. Vielä en kerinny/viittiny lähtee revitteleen ku vettäki sato. Huomenna sit testit... ja katsastus:confused:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2210&pictureid=56567
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2210&pictureid=56568

tdi
09.04.2010, 01:36
hyvältä näyttää ! =) pistähän sitten testituloksia esille !
ite säädin syöttöjä ja heitin pois tuon imuriletkun ja putsarin pois ja k&n suodattimen laitoin suoraan turboon auttoi aika paljon heräämiseen otti niin paljon alipainetta tuolla imuriletkulla.. niinkun täällä sanottiinkin mutta ois tullu liian hankalaks ja kalliiks ja pitkämatka vetää koneen oikeeseen laitaan joku hyvinvirtaava putki että päätin ostaa tuning filtterin pitää vaa pitää puhtaana niin kaine kohtalaisia ovat ? äänet parani taas kyllä on ilo kuunnella viheltelyy ja porukka kattoo :) mutta ahdot eivät vieläkään nouse yli 1.5 taitaa olla liian iso turbo :mad: tai sitten ei riitä vaan nafta :confused:

apiaani
09.04.2010, 09:22
hyvältä näyttää ! =) pistähän sitten testituloksia esille !
ite säädin syöttöjä ja heitin pois tuon imuriletkun ja putsarin pois ja k&n suodattimen laitoin suoraan turboon auttoi aika paljon heräämiseen otti niin paljon alipainetta tuolla imuriletkulla.. niinkun täällä sanottiinkin mutta ois tullu liian hankalaks ja kalliiks ja pitkämatka vetää koneen oikeeseen laitaan joku hyvinvirtaava putki että päätin ostaa tuning filtterin pitää vaa pitää puhtaana niin kaine kohtalaisia ovat ? äänet parani taas kyllä on ilo kuunnella viheltelyy ja porukka kattoo :) mutta ahdot eivät vieläkään nouse yli 1.5 taitaa olla liian iso turbo :mad: tai sitten ei riitä vaan nafta :confused:

Ehkä tyhmä kysymys, mut miksei se 1.5 riitä?

tdi
09.04.2010, 10:31
en tiedä :confused: :D kai se riittää mutta eise haittaiskaan jos se sinne 2 baariin menisi

Mappe
09.04.2010, 10:40
en tiedä :confused: :D kai se riittää mutta eise haittaiskaan jos se sinne 2 baariin menisi
Ei se turbo liian pieni oo:) Itse rupeasin miettimään omavalmiste pakosarjaa. Oikein kunnollista pulssisarjaa erillisillä kollektoreilla. Näyttäis siltä että pulssit menee sekasin ja suorin reitti tuntuu olevan hukkaportille eikä turbon pakopuolelle. Putket vääntää sillä tavalla että menee sytytysjärjestys vuorotellen molemmille kollektoreille ja hukkaportti toiselta kollektorilta.
11876

tdi
09.04.2010, 14:20
Ei se turbo liian pieni oo:) Itse rupeasin miettimään omavalmiste pakosarjaa. Oikein kunnollista pulssisarjaa erillisillä kollektoreilla. Näyttäis siltä että pulssit menee sekasin ja suorin reitti tuntuu olevan hukkaportille eikä turbon pakopuolelle. Putket vääntää sillä tavalla että menee sytytysjärjestys vuorotellen molemmille kollektoreille ja hukkaportti toiselta kollektorilta.
11876

tästäkin on ollut puhetta mut ei meinaa uskoo :D kaise on vaan uskottava ja kokeiltava seuraavaks itse en kyllä ruve sitä tekee ei hermot kestä mutta kun rahaa saa taas joskus niin voisi teetättää ellei ne mailmoja maksa :o vai pitäisikö minun ens alkuun vaihtaa tuon hukkaportin paikkaa tai jättää kokonaan pois?

HJ-61
10.04.2010, 13:38
Pulssisarjalle pisteet, saa kyllä käyttää mielikuvitusta tollasen tekemisessä. Ei ole kyllä vimpan päälle mut sinne päin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1907&pictureid=38389
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1907&pictureid=38390
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1907&pictureid=56682

tdi
10.04.2010, 14:13
kyl on komeen näkönen ! mut pirun ahdasta näyttää tulevan :D

Solmurauta
10.04.2010, 20:23
Tuollaista pitkää ja tilavaa pulssisarjaa on ihan turhaa tehdä dieseliin.
Lyhyt hyvä vakiovalusarja toimii parhaiten.
Bensavehkeen pakosarjan mallia ei kannata koittaa dieselissä kun pakokaasut jäähtyy ja viive kasvaa pahimmillaan tuhat kierrosta vaikka koittaisi samalla vakioahtimella.

AtteL
10.04.2010, 20:31
Jep, oon ymmärtäny että vapari(pensa)koneessa on pakosarjan primääriputkien samanmittaisuus tärkeää.
Turpotiisseliin mahdollisimman pienitilavuuksinen/lyhyt, kannen pakoaukon sisämittainen putki, jouhea muoto, muuten saa ootella ahtoja.
Pulssijako on heräämisen kannalta tärkeä jos on jaetulla pesällä oleva ahdin.
6-koneessa 1.2.3.pytyt ekaan nieluun ja loput toiseen.

patroltd
10.04.2010, 20:39
Tuollaista pitkää ja tilavaa pulssisarjaa on ihan turhaa tehdä dieseliin.
Lyhyt hyvä vakiovalusarja toimii parhaiten.
Bensavehkeen pakosarjan mallia ei kannata koittaa dieselissä kun pakokaasut jäähtyy ja viive kasvaa pahimmillaan tuhat kierrosta vaikka koittaisi samalla vakioahtimella.

Muistaakseni tuo HJ-61 nimimerkin ahdin heräs todella hyvin! Onkohan jollakin oikein faktaa tuollaisen lyhyen sarjan hyvyydestä?
Tuo hj:n sarja on vielä huonompi kuin turbo patrollin, koska siellä ei ole välilevyä joka erottais 123 ja 456 sylinterit toisistaan, koska niin ne pitää suorassa 6 koneessa olla jo moottorin hengityksenkin kannalta.
Mun päähän on ainakin vaikea takoa tuollaisen valupötkön hyvyys.:)

Mappe
10.04.2010, 21:06
Tässä oman 6 turbodieselin pulssisarja. Aika medium noi putkien pituudet. 123 ja 456 sylintereille omat kollektorit. Kollektoreihin tein myös tommoset "pyramidit. Superilla heräilee jossain 2600rpm ja kunnolla 3000 jälkeen. Itse olen myös hieman pidempien putkien ja erillisten kollektoreiden kannalla. Pakopaineetkin pysyy paremmin kurissa. ps: Toi HJ-61:n pakosarja on todella maukas:cool:
11883 11884

Solmurauta
10.04.2010, 22:11
Noita putkien pituuksia ei kannata enää turhaan mittailla koska mittauksia on tehty jo tarpeeksi.
Vakio cumminsin pakosarjalla (muotoilu kuin puupölkky siis monen mielestä ihan paska) saa tehoa yli 1200hv.
Myös paskanmallisella lyhyellä 1,9l td vw valusarjalla 300hv.
Volvon 6-syl vakiosarjalla <300hv, jopa zetorin 6-syl penkitetty yli 1100hv.
Mikä niistä tekee huonon?
Dieselmoottori vain ei tarvitse mitään pitkää pakosarjaa.

Lisätään vielä että noista on kaikista mitattu pakopaineet ja ne on 1-2,5bar alle ahtopaineen.
Pakosarja harvoin tekee pakopainetta, se tulee muista tekijöistä.

HV
10.04.2010, 22:43
Noita putkien pituuksia ei kannata enää turhaan mittailla koska mittauksia on tehty jo tarpeeksi.
Vakio cumminsin pakosarjalla (muotoilu kuin puupölkky siis monen mielestä ihan paska) saa tehoa yli 1200hv.

Lisätään vielä että noista on kaikista mitattu pakopaineet ja ne on 1-2,5bar alle ahtopaineen.

kerrotaanko noissa mittauksissa mitään koneen kestävyydestä ? Mielestäni se pointti on arki käyttäjällä melkotarpeellinen koska peltisarja vähentää huomattavasti koneen rasitusta

Mistä muista tekijöistä pakopaine mielestäsi tulee ?

Solmurauta
10.04.2010, 22:51
kerrotaanko noissa mittauksissa mitään koneen kestävyydestä ? Mielestäni se pointti on arki käyttäjällä melkotarpeellinen koska peltisarja vähentää huomattavasti koneen rasitusta

Mistä muista tekijöistä pakopaine mielestäsi tulee ?

Miksi valusarja rasittaisi yhtään sen enempää moottoria kuin hipopeltisarjakaan?
Jos on mitattu vaikka 2bar ahtopaineilla pakopaineeksi 1bar, ei tuon pitäisi rasittaa moottoria yhtään.
Vääränlainen ahdin,liian pieni hukkaportti tai pakoputkisto yleensä tekee pakopaineet.
Jos sinulla on esim. 32mm pakoventtiili, seeti on siitä vielä ainakin 4mm pienempi, turhaa tehdä pakosarjaa 48mm putkesta, kun 32mm sisäputkella pärjää ihan varmasti, yleensä tuosta voidaan vielä vähentää venttiilinvarsi joka on 7-8mm.

sisua45
10.04.2010, 23:10
Miksi valusarja rasittaisi yhtään sen enempää moottoria kuin hipopeltisarjakaan?
Jos on mitattu vaikka 2bar ahtopaineilla pakopaineeksi 1bar, ei tuon pitäisi rasittaa moottoria yhtään.
Vääränlainen ahdin,liian pieni hukkaportti tai pakoputkisto yleensä tekee pakopaineet.
Jos sinulla on esim. 32mm pakoventtiili, seeti on siitä vielä ainakin 4mm pienempi, turhaa tehdä pakosarjaa 48mm putkesta, kun 32mm sisäputkella pärjää ihan varmasti, yleensä tuosta voidaan vielä vähentää venttiilinvarsi joka on 7-8mm.

Ei valusarja yhtään huonompi olekaan, jos se vaan virtaa tarpeeksi.

Tuommoinen 2 bar ahtopaine ja 1 bar pakopaine on aika harvinainen yhdisteltä. Yleensä noilla ahdoilla pakopaine on 1,5-1,8. Usein menee isommaksi kuin ahtopaine, vaikka ei mielellään saisi.

Suuri pakopaine (pieni ahdin) rasittaa pakoventtiileitä, kuumentaa konetta, antaa kauhean alakierrosväännön, ja mahdollisesti huonon huipputehon. Näin siis yleisesti, jokainen moottori/ahdin yhdistelmä on oma tarinansa.

Mappe
10.04.2010, 23:10

Näyttää siltä että tuolla on tehty topicissa about 42 sivua sutta:) http://www.holysmoke.fi/forum/viewtopic.php?t=1222&postdays=0&postorder=asc&start=0

Solmurauta
10.04.2010, 23:13
^Niinpä, turhaa työtä kamalasti.
Normaalistihan se menee niin että ostetaan joku 100e ahdin joka on sinnepäin, pistetään paikoilleen ja kattotaan jotta ihan paska, pakopaineet 4bar.
Laittaa kerralla sopivat asiat niin ei ole ongelmia.
Ei sitäkään kukaan usko että 1,9 vw dieselissä on mitattu 1bar ahtopaineella pakopainetta 0bar valusarjalla, samassa laitoksessa 2bar ahdoilla pakopaine 1bar ja noita mittauksia on tehty pelkästään volkkareissa ainakin kolmesta kulkuneuvosta.
Eikä toyota jää yhtään huonommaksi jos asiat on kunnossa, nuo maininnat ihan vain sen takia kun niistä on mitattua tietoa.
Liian usein karsastetaan vakio valupakosarjoja joista saa erinomaisia liitoskappaleillakin.

AtteL
11.04.2010, 07:41
Tää löytyy tuolta Mappen HSD:n linkistä:

"Toistan uudestaan dieselinsinöörien havainnon: kun dieselmoottorin pakosarjan sisätilavuus viisinkertaistuu, puolittuu pakokaasuista saatava energiamäärä."

"Nopeusennätysdieselmoottorin (JCB Dieselmax) pakosarjan suunnittelu näyttää voimakkaasti nojaavan tähän havaintoon. Kts. kuva."

http://thumb2.webshots.net/t/62/562/5/22/20/2165522200085019242lcPclM_th.jpg (http://good-times.webshots.com/photo/2165522200085019242lcPclM)

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=86362

Että siinä on tollanen kynttilänjalka-sarja, ja kuitenkin kone jaksaa kulkea kohtuullisen kovaa..:confused:
Mitäs ootte mieltä miksi tuohon ennätyslaitteeseen on suunniteltu tollanen kaikkien taiteen sääntöjen vastainen satsi?:eek:

Solmurauta
11.04.2010, 08:12
Tää löytyy tuolta Mappen HSD:n linkistä:

"Toistan uudestaan dieselinsinöörien havainnon: kun dieselmoottorin pakosarjan sisätilavuus viisinkertaistuu, puolittuu pakokaasuista saatava energiamäärä."

"Nopeusennätysdieselmoottorin (JCB Dieselmax) pakosarjan suunnittelu näyttää voimakkaasti nojaavan tähän havaintoon. Kts. kuva."

http://thumb2.webshots.net/t/62/562/5/22/20/2165522200085019242lcPclM_th.jpg (http://good-times.webshots.com/photo/2165522200085019242lcPclM)

Että siinä on tollanen kynttilänjalka-sarja, ja kuitenkin kone jaksaa kulkea kohtuullisen kovaa..:confused:
Mitäs ootte mieltä miksi tuohon ennätyslaitteeseen on suunniteltu tollanen kaikkien taiteen sääntöjen vastainen satsi?:eek:

Tuo on oikein tehty dieselpakosarja.
Vaikkakin näköjään käytännön sanelemana ahdin ollut pakko siirtää tuonne taakse, paras olis jos ahtimen olisi saanut heti tuohon keskelle alle.

Esimerkkinä voisin mainita pakosarjan huonontumisen kun tehdään itse ns. pulssi/virityspakosarja, vakioahtimella heräsi alkuper. sarjalla 3000rpm ja uudella sarjalla 4000rpm samalla ahtimella.
Melkoinen parannus siis virisarjalla :D

Pertura
11.04.2010, 08:16
Ei sitäkään kukaan usko että 1,9 vw dieselissä on mitattu 1bar ahtopaineella pakopainetta 0bar valusarjalla, samassa laitoksessa 2bar ahdoilla pakopaine 1bar ja noita mittauksia on tehty pelkästään volkkareissa ainakin kolmesta kulkuneuvosta.

Teillä on mittarit rikki. Sillä paine-ero on se mikä turbiiniakin pyörittää, eli 0 bar pakopaineella turbiini saattaa just just pyöriä mukana, mutta se ei pyöritä kompuraa sitä vauhtia että saataisiin aikaiseksi 1 bar ahtoa. Ja sinänsä kumma juttu on myös se, että teillä on ainoana noin suuret erot ahto- ja pakopaineissa. Kaikilla muilla ne menevät enemmän tai vähemmän käsi kädessä, pakopaine ehkä vähän korkeampana.

Solmurauta
11.04.2010, 08:19
Teillä on mittarit rikki. Sillä paine-ero on se mikä turbiiniakin pyörittää, eli 0 bar pakopaineella turbiini saattaa just just pyöriä mukana, mutta se ei pyöritä kompuraa sitä vauhtia että saataisiin aikaiseksi 1 bar ahtoa. Ja sinänsä kumma juttu on myös se, että teillä on ainoana noin suuret erot ahto- ja pakopaineissa. Kaikilla muilla ne menevät enemmän tai vähemmän käsi kädessä, pakopaine ehkä vähän korkeampana.

Tuskin kymmenillä eri ihmisillä kaikki mittarit ovat rikki.

lepoantti
11.04.2010, 08:40
olis joskus ihan mielenkiintoista saada penkitysprjut samalla koneella ja tekniikkapaketilla ajettuna tuollaisella tuubikäyrävirityksellä ja vakiolla valusarjalla, ja nimenomaan dieselkoneesta. saattaisi monelle tulla aikmoinen yllätys että kuinka paljon paremmin vakiosarja henkäilee kuin ( usein ) liian suurista käyristä kasattu kotikutoinen.

Mappe
11.04.2010, 10:41
Tästä aiheesta on varmaan keskusteltu lähestulkoon kaikissa forumeissa. Tossa AtteL:n laittamassa kuvassa todistetusti toi moottori toimii mutta onhan sekin tuotu aikas kauaksi ja putken halkaisia joka menee turbolle on varmasti paksumpi kuin kannessa pakoaukko. Noinhan ne on laitettu järjestäen merimoottoreissa. Se vaikuttaa varmasti paljon minkä turbon autoonsa laittaa. Esim gt25 toimii varmasti vakiosarjassa paremmin kuin joku nelikymppinen.

härdelli
11.04.2010, 11:28
^Niinpä, turhaa työtä kamalasti.
Normaalistihan se menee niin että ostetaan joku 100e ahdin joka on sinnepäin, pistetään paikoilleen ja kattotaan jotta ihan paska, pakopaineet 4bar.
Laittaa kerralla sopivat asiat niin ei ole ongelmia.
Eikä toyota jää yhtään huonommaksi jos asiat on kunnossa, nuo maininnat ihan vain sen takia kun niistä on mitattua tietoa.
Liian usein karsastetaan vakio valupakosarjoja joista saa erinomaisia liitoskappaleillakin.

Eli näyttää siltä, et teidän virittämissä wokkeloissa on kilo paineita parkissakin, vaikka mosa ei pyöri. Ahdot menee alle kilon niin sit pakopaineet on miinuksella? Toden näköisesti moottori pyörii jo ilman polttoainettakin ku alipainee imee mäntiä :)

On kai alipainetta pakoputkissa, mut vaan hetkellisesti ja yleensä vedossa kaikki ennen rupelia on ylipaineen puolella. kaks tahtisissa on hianoja pulsseja putkessa, sekin on keskiarvoltaan ylipaineessa koko ajan.

patroltd
11.04.2010, 12:01
Jaahas, eli lähes kaikkiin nopeisiin mersuihin on turhaan tehty hienoja pakosarjoja tilaa viemään, myös herlevi joka on sellaisen laittanut vetotraktoriinsakin.
Kyllä niitä valusarjoja on hyviäkin, mutta tuollainen kuus yhteen heti pakokanavan jälkeen ei ole sellainen.
Tuo jcb:n sarja olis mukava nähdä halkaistuna.

Pertura
11.04.2010, 15:36
Tuskin kymmenillä eri ihmisillä kaikki mittarit ovat rikki.
Mikä sitä turbiinia oikein pyörittää, mikäli paine-ero turbiinin eri puolilla on 0? Joko mittaukset on tehty päin honkia tai koneessa on jotain mikä on jäänyt kertomatta.

Sutsu
11.04.2010, 17:53
Jos kyse on mittarin paikasta. Toiset mittaa pakopainetta pakosarjasta ja toiset turbon jälkeen..

patroltd
11.04.2010, 21:40
Jos kyse on mittarin paikasta. Toiset mittaa pakopainetta pakosarjasta ja toiset turbon jälkeen..

Totta, lämpöjäkin jotkut mittaa ahtimen jälkeen. Saahan sillä ahtimen jälkeisellä painemittauksella putkiston vastapaineen mitattua joka voikin olla nolla hyvällä putkella.

Solmurauta
11.04.2010, 23:38
Mikä sitä turbiinia oikein pyörittää, mikäli paine-ero turbiinin eri puolilla on 0? Joko mittaukset on tehty päin honkia tai koneessa on jotain mikä on jäänyt kertomatta.

Pakokaasu johdetaan turbiinikoteloon, jossa sen energiaa käytetään turbiiniakselin pyöritysvoimana ennen kaasun päätymistä pakoputkeen.
Noista esimerkkien tapauksista on pakokaasupaine tietenkin mitattu pakosarjasta ennen ahdinta.
Tuo nollapaineen tapauksessa oleva ahdin nostaa kyllä pakopainetta kun ahtopaine on 2bar = pakopaine 1bar.

Kyllä turbon saa pyörimään ilman moottoriakin, suihkumoottoreiksikin niitä on tehty eikä siinä ole muuta kuin polttokammmio jossa palaa esim. polttoöljy tai nestekaasu.
Tässähän taas ahtopaine menee suoraan polttokammioon kun ahdin on saatu pyörimään.

Katso tuolta kuinka turboa voi pyörittää vaikka saunan kiukaalla: http://www.students.tut.fi/~kiiskils/stsk/turbo/1998/Jet2b.html (http://www.students.tut.fi/%7Ekiiskils/stsk/turbo/1998/Jet2b.html)
Milläpä tuo pyörii?

HJ-61
12.04.2010, 10:41
:)Näyttää olevan mielipiteitä yhtä paljon kun on pakosarjoja maailmassa. Olisin kyllä jättänyt vakio pakosarjan paikoileen kun olihan sekii pulssisarja kynttilä versiona mutta syynä siihen että lähdin tekee uutta putki häkkyrää oli siinä että tota holsettia en oikee saanu järkevästi asettumaan tilan ahtauden takia siihen vakiosarjaan. Joten iski sitten kokeilunhalu ja tietysti kun kaikki muutikii on tehneet, niin päätin sitten tehdä tollasen.Huonompaa ahtimen heräämistä ei ainakaan ole havaittavissa sieltä herää mistä vakio hiluilla ehkä jopa paremmin, riippuen missä asennossa syöttöruuvi on.Penkkiin toi kosla viedään vielä tän vuoden puolella, kunhan saadaan uus kannentiiviste vaihdettua nyt paineet karkaa vesitilaan.Mutta nää on niitä asioita mistä voi vääntää maailman tappiin asti.

Pertura
12.04.2010, 20:52
Pakokaasu johdetaan turbiinikoteloon, jossa sen energiaa käytetään turbiiniakselin pyöritysvoimana ennen kaasun päätymistä pakoputkeen.
Noista esimerkkien tapauksista on pakokaasupaine tietenkin mitattu pakosarjasta ennen ahdinta.
Tuo nollapaineen tapauksessa oleva ahdin nostaa kyllä pakopainetta kun ahtopaine on 2bar = pakopaine 1bar.

Viitsisitkö kertoa tarkemmin miten tuo pakopaine on mitattu ja koneen speksejä pääosiltaan? Jostain sen turbiinin tarvitsee energia pyörimiseen ottaa, 0-pakopaineella ei vain ole mahdollista pyörittää kompuraa niin että ahtoa olisi kilon verran. Äkkiä tulee mieleen että ainoa tapaus jossa 1bar ahtopaine ja 0 bar pakopaine voisivat pitää paikkansa olisi remmin ja turbon yhdistelmä, jossa remmi hönkisi sen kilon verran jo tyhjäkäynnin tietämissä ja mallia riittävän iso turbiinisiipi hädin tuskin pyörisi mukana.

sisua45
12.04.2010, 21:04

Pakopaine mitataan pakosarjasta, ennen ahdinta.

Repa Löysä
12.04.2010, 23:57
Oma kohtaisia kokemuksia ei master powereista ole, mutta olen kuullut eräältä taholta, että laatu vaihtelee. Jos ostaa lavallisen, niistä saa kasattua yhden hyvän. Välykset vaihtelee kuulemma suht reilusti. Mutta saa niitä minun puolestas ostaa ja kokeilla.

Solmurauta
13.04.2010, 07:50
Viitsisitkö kertoa tarkemmin miten tuo pakopaine on mitattu ja koneen speksejä pääosiltaan? Jostain sen turbiinin tarvitsee energia pyörimiseen ottaa, 0-pakopaineella ei vain ole mahdollista pyörittää kompuraa niin että ahtoa olisi kilon verran. Äkkiä tulee mieleen että ainoa tapaus jossa 1bar ahtopaine ja 0 bar pakopaine voisivat pitää paikkansa olisi remmin ja turbon yhdistelmä, jossa remmi hönkisi sen kilon verran jo tyhjäkäynnin tietämissä ja mallia riittävän iso turbiinisiipi hädin tuskin pyörisi mukana.

No niin, koitappa paineilmalla pyörittää turbon akselia niin että laitat sen paineilman pakopesään että kompressoripuoli tuottaa vaikka 1,5bar ahtopainetta.
Ei taida ihan 10bar paineilmaa riittää..

Tämä vertaus ihan vain siksi että pelkkä paine ei pyöritä ahdinta.

Sutsu
13.04.2010, 12:19
Kylläpäs. Jos laitan kymmenen kiloa painetta meno puolelle turboa vastaavaan hyrrään ja jälkipaine on nolla, niin helposti tulee 1,5 kiloa ulos toiselta puolen. Oletuksenahan oli että tilavuusvirta on riittävä. Toki osa energiasta menee lämmöksi. Puhuin nyt teoreettisesta esimerkistä, mutta ite alotit..

Tunnut solmurauta vastaamaan asian tuntevasti kysymyksiä väistellen. Miksipä et vastais itse kysymyksiin?:rolleyes:

Pertura
13.04.2010, 16:46
No niin, koitappa paineilmalla pyörittää turbon akselia niin että laitat sen paineilman pakopesään että kompressoripuoli tuottaa vaikka 1,5bar ahtopainetta.

Ei pyöritä ei, se on totta. Mutta mihin se kaikki kaasu katoaa, jos 1 bar ahtopaineella pakopaine on 0? Eli kun koneeseen tyrkätään baarin verran painetta, tuo ilma palotapahtuman aikana lämpenee ja sitä myöten laajenee, niin missä se kaikki kaasu on jos pakopainetta ei ole yhtään? Pienet heitot selittää kyllä turbiinin ja kompressorin kokoero, mutta tollaista eroa ei selitä mikään.

Ja tuohon esimerkkiisi, yhtä hyvin voi kokeilla pyörittää ahdinta puhaltimella joka tuottaa ilmaa vaikka kuinka ja paljon, mutta painetta ei ollenkaan. Ei ahda ei. Ja vielä, ihan vilpittömästi kysyn. Voisitko antaa tuon kyseisen koneen speksejä (mikä ahdin, siipien koot, ym.) sekä kertoa miten mittaus on suoritettu?

Solmurauta
13.04.2010, 20:09
*lainaus: Voisitko antaa tuon kyseisen koneen speksejä (mikä ahdin, siipien koot, ym.) sekä kertoa miten mittaus on suoritettu?

1,9 tdi motti 12mm nestepäällä vähäsen muokatulla garretin GT32 ahtimella tuottaa juurikin noin: 2,5bar ahdoilla = 1,5bar pakopainetta ja 296hv, siivet imu47/pako54mm, turbiinikot. ar63+valupakosarja.
Sekä jos ahtopainetta pienennetään niin pakopaineet pienenee koko ajan samassa suhteessa 1bar alle ahtojen.
1,9td motissa 12mm nestepäällä taas GT32 ahtimella 2,7bar ahtoa=1,7bar pakopainetta, ar69.
Vrt. HX35 #12 pakopesällä menee ahdot ja pakopaineet samoissa (2bar ahtoa=2bar pakopainetta).
Mittaukset tehty kuten jo aiemmin kerroin pakosarjasta ennen ahdinta luotettavalla teollisuusmittarilla.
Ahtimella on siis väliä.

Lisää löytyy mutta kaikkea ei jaksa kirjailla.

Pertura
14.04.2010, 20:27
Aikamoisilta kuulostavat painelukemat tolle ahtimelle. Tässä ainoa GT32 kompressorikartta minkä Garrettin sivuilta löysin:

http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/images/catalog/Turbochargers/gt32_images/452203-1comp_e.jpg

Tosta kun katselee, niin kartta loppuu jo painesuhteeseen 3. Eli käytännössä 2 bar jälkeen kompura toimii enää ilmalämpöpumppuna, joten on ihan oikeasti mahdotonta uskoa että 2,5 bar ja sitä suuremmilla ahdoilla pysyttäisiin tolla hyrrällä mitenkään järkevissä pakopaineissa/-lämmöissä. Minkälaisia pakolämpöjä noista kattiloista on mitattu?

Solmurauta
14.04.2010, 21:53
^Tuntuu toimivan tractorpullingissakin "vähän" ylipaineella jos 1,5bar keskipaineelle tarkoitetuilla ahtimilla vedetään 5,5bar paineilla. Turha hienostella kartoilla?

ventora
15.04.2010, 07:40
^Tuntuu toimivan tractorpullingissakin "vähän" ylipaineella jos 1,5bar keskipaineelle tarkoitetuilla ahtimilla vedetään 5,5bar paineilla. Turha hienostella kartoilla?

kyllä se voiman tulo loppuu kun pudotaan kartalta pois,ei ole montaa ahdinta millä mennään 5,5bar,4bar on jo todella paljon yhdessä vaiheessa.

HJ-61
15.04.2010, 10:05
*lainaus: Voisitko antaa tuon kyseisen koneen speksejä (mikä ahdin, siipien koot, ym.) sekä kertoa miten mittaus on suoritettu?

1,9 tdi motti 12mm nestepäällä vähäsen muokatulla garretin GT32 ahtimella tuottaa juurikin noin: 2,5bar ahdoilla = 1,5bar pakopainetta ja 296hv, siivet imu47/pako54mm, turbiinikot. ar63+valupakosarja.
Sekä jos ahtopainetta pienennetään niin pakopaineet pienenee koko ajan samassa suhteessa 1bar alle ahtojen.
1,9td motissa 12mm nestepäällä taas GT32 ahtimella 2,7bar ahtoa=1,7bar pakopainetta, ar69.
Vrt. HX35 #12 pakopesällä menee ahdot ja pakopaineet samoissa (2bar ahtoa=2bar pakopainetta).
Mittaukset tehty kuten jo aiemmin kerroin pakosarjasta ennen ahdinta luotettavalla teollisuusmittarilla.
Ahtimella on siis väliä.

Lisää löytyy mutta kaikkea ei jaksa kirjailla.

Pakko olla eri mieltä tossa HX35 #12 pakopesällä olevan pakopaineista. Omien mittausten mukaan pakopaineet laahasivat ainakin sen 0.5 bar jäljessä.Siipikoot imu 56 / pako 65 että onko teillä siellä ollu sit samanlaiset vermeet käytössä. Paljon mahtaa olla 1.9tdi koneessa kierroksia huipputehoilla?

Repro
15.04.2010, 10:22
Joutuu investoimaan Holset He221w:hen, painesuhde 4.0, billett kompurasiipi ja siipien geometria muutenkin enemmän tätä päivää. :)

Solmurauta
15.04.2010, 10:25
^^Teillä ei ole sitten ollut käytössä HX35 ollenkaan koska suurin tuon sarjan turbiini yleisesti käytössä on 60mm.

HJ-61
15.04.2010, 10:31
^^Teillä ei ole sitten ollut käytössä HX35 ollenkaan koska suurin tuon sarjan turbiini yleisesti käytössä on 60mm.

Mystistä minä kun sen olen Holsettina ostanu Professional Motor nimisestä paikasta. Luulis ton paikan pitäjä tietävän mitä myy.

Solmurauta
15.04.2010, 11:05
^Holsetti kyllä mutta todennäköisesti tuo #12 pesä on koneistettu isommalle HX40 tms. siivelle joka taas on tuo 64mm.

Pertura
15.04.2010, 16:12
Jep, tää summaakin tän keskustelun aika hyvin.

HV
15.04.2010, 21:18
ja sit ku me kotivirittäjät vielä muistetaan että ahtopaineen kasvu ei tarkoita yhtä kuin tehonkasvua, ilman määrä on ratkaiseva tekijä

Sutsu
16.04.2010, 06:49
ja sit ku me kotivirittäjät vielä muistetaan että ahtopaineen kasvu ei tarkoita yhtä kuin tehonkasvua, ilman määrä on ratkaiseva tekijä

Viisastellaan.. Ilman määrällä ei ole mitään merkitystä, hapen määrä ratkaisee.

Ahtopaine kyllä kertoo paljon, mutta lisäksi tarvii tietää ainakin lämpötila ja kierrosluku jolla jokin vääntömomentti esiintyy, jos tehosta puhutaan. Teho ja vääntömomentti ei kulje samaa viivaa joten siinä tulee tämä ilma(happi)määrä eteen.

Solmuraudalla on kyllä vakuuttavia tuloksia, jos ovat totta. Enkä niitä kumotakkaan osaa.

RIPAX
16.04.2010, 21:59

Riittää vaikka 2bar,sopivilla siivillä laitetaan ahdin pyörimään vaik 100000 kierrosta ja sit turbiini puolelle virtausta semmonen 20m3/min ja kompura puolelle 100l/min. Itsekin 24000l/min tuottavaa kompuraa käyttäneenä tiedän et virtaus(l/min) ja paine (bar)kulkevat käsi kädessä ollen kuitenkin hieman eriasioita.

sisua45
16.04.2010, 23:02
Teho ja vääntömomentti ei kulje samaa viivaa

Teho on teoreettinen arvo joka lasketaan vääntömomentista. En vaan enää muista kaavaa, googlella varmaan löytyy. Kun moottori on jarrupenkissä, niin jarru mittaa juurikin vääntömomenttia koko ajan. Siitä sitten laskemalla saadaan niitä esson baarissa rakastettuja hevosvoimia, tai kilowatteja. :)

härdelli
16.04.2010, 23:23
Teho on teoreettinen arvo joka lasketaan vääntömomentista. En vaan enää muista kaavaa, googlella varmaan löytyy. Kun moottori on jarrupenkissä, niin jarru mittaa juurikin vääntömomenttia koko ajan. Siitä sitten laskemalla saadaan niitä esson baarissa rakastettuja hevosvoimia, tai kilowatteja. :)

Eikös se teho ollu juurikin väännön, kierrosten ja ajan jonkinlainen suhdeluku, noin niinku moottorista mitattuna? Joskus muinoin hevosvoiman määrre oli 70kg sekunnissa metrin korkeuteen.

Oma mielipide tosta 0bar pakopaineet ja 1,5bar hadot hommasta on kyllä et mahdoton yhtäkö. kaiketi ilman ahtopaineita pakopaineet siellä -1bar tietämillä??? Entä jos mosan sammuttaa? siellä kai on 1,5bar paineita koko ajan??? Mistäköhän vitusta se energia tulee niille ahtopaineille? Tottakai pitää muistaa absoluuttinen paine ja paine erottaa toisistaan. Ameriikkalainen paine on monesti kilon enempi ku meillä täällä suomessa. Mittareita valkkaamalla saadaan tuokin yhtälö toimimaan...

sisua45
16.04.2010, 23:31
Eikös se teho ollu juurikin väännön ja kierrosten jonkinlainen suhdeluku, noin niinku moottorista mitattuna?

Juuri näin.

Joskus muinoin hevosvoiman määrre oli 70kg sekunnissa metrin korkeuteen.

75 kg, muuten muistat oikein.

Solmurauta
17.04.2010, 07:05
Oma mielipide tosta 0bar pakopaineet ja 1,5bar hadot hommasta on kyllä et mahdoton yhtäkö. kaiketi ilman ahtopaineita pakopaineet siellä -1bar tietämillä??? Entä jos mosan sammuttaa? siellä kai on 1,5bar paineita koko ajan??? Mistäköhän vitusta se energia tulee niille ahtopaineille?

Et ilmeisesti ole lukenut tekstiä, mainitsemallasi 1,5bar paineella on jo 0,5bar pakopainetta.
Todellakin jos tuo ikiliikkuja olisi keksitty niin maailmahan pelastuisi, jos moottori on sammutettu ei ahdinkaan pyöri, tai no saattaa akseli pyöriä vielä parikin minuuttia sammuttamisen jälkeen.
Samaisessa moottorissa samalla pakosarjalla samasta paikasta mitattuna ja muilla apulaitteilla HX35 ahtimella oli 1,5bar ahtopaineella 1,5bar pakopainetta.

HX35 ja HX40 malleissa on ainakin eroa akselin keskiöissä joka pienentää reijän tilavuutta, 35 mallissa on 25mm ja 40 mallissa 22mm, mielestäni järkevämpi olisi olla päinvastoin.
GT32 mallissa akselin keskiö on vain 19mm.
Nuo mainitut mitat saattavat tuntua vähäpätöisiltä mutta kun laskee tilavuuden tai pinta-alojen eroavaisuudet vaikka prosentteina huomaa kuinka paljon nuo muuttavat turbiinireijän mittoja.

Sutsu
17.04.2010, 07:42

Teoreettinen tai ei, apusuure se teho on. Kansankielessä käytetyin moottorin "voiman" kuvaaja. Vääntömomentti ja teho vaan ei kulje samaa viivaa, sillä 100 hv:n moottorissa voi olla maksimivääntö 100Nm tai vaikka 500 Nm, toisaalta 300Nm:n moottorista voi löytyä 50 hv tai vaikka 200 hv. Toisaalta vääntömomentti käyrä voi olla laskeva samalla kohtaa kuin tehokäyrä vielä nousee. Vääntömomentti voi myös olla tasainen lähes koko kierroslukualueen, mutta teho ei.

Teho lasketaan mäntämoottorissa (pyörivästä liikkeestä) näin:

Teho = kulmanopeus x vääntömomentti ja tulos on watteja, joka pitää vielä kertoa noin 1,36:lla ja jakaa tonnilla, että saadaan hevosia ulos. Kulmanopeus lasketaan jakamalla kierrokset minuutissa ensin 60:llä että saadaan kierrokset sekunnissa ja sen jälkeen kerrotaan 2xpii:llä, että saadaan kulmanopeus radiaania/sekunnissa. Vääntömomentti on Newtonmetreinä.

Esim. 2000 r/min / 60 x 2 x 3,1416 x 300 Nm = 62832 W -> x 1,36 /1000 = 85,5 hv.

Sitten on vielä hieman eri juttu se mitä välittyy vetäviin rattaisiin. Tässä kohtaa voisi todeta, että suuri vääntöinen moottori ei välttämättä ole sen riskimpi maastoajossa kuin pienivääntöinenkään, niitä pitää/tarvii vaan ajaa erilailla.

RIPAX
17.04.2010, 13:03
Teoreettinen tai ei, apusuure se teho on. Kansankielessä käytetyin moottorin "voiman" kuvaaja. Vääntömomentti ja teho vaan ei kulje samaa viivaa, sillä 100 hv:n moottorissa voi olla maksimivääntö 100Nm tai vaikka 500 Nm, toisaalta 300Nm:n moottorista voi löytyä 50 hv tai vaikka 200 hv. Toisaalta vääntömomentti käyrä voi olla laskeva samalla kohtaa kuin tehokäyrä vielä nousee. Vääntömomentti voi myös olla tasainen lähes koko kierroslukualueen, mutta teho ei.

Teho lasketaan mäntämoottorissa (pyörivästä liikkeestä) näin:

Teho = kulmanopeus x vääntömomentti ja tulos on watteja, joka pitää vielä kertoa noin 1,36:lla ja jakaa tonnilla, että saadaan hevosia ulos. Kulmanopeus lasketaan jakamalla kierrokset minuutissa ensin 60:llä että saadaan kierrokset sekunnissa ja sen jälkeen kerrotaan 2xpii:llä, että saadaan kulmanopeus radiaania/sekunnissa. Vääntömomentti on Newtonmetreinä.

Esim. 2000 r/min / 60 x 2 x 3,1416 x 300 Nm = 62832 W -> x 1,36 /1000 = 85,5 hv.

Sitten on vielä hieman eri juttu se mitä välittyy vetäviin rattaisiin. Tässä kohtaa voisi todeta, että suuri vääntöinen moottori ei välttämättä ole sen riskimpi maastoajossa kuin pienivääntöinenkään, niitä pitää/tarvii vaan ajaa erilailla.

Totta töräjät. Sit tohon turpo hommaan palatakseni et erään turpo insinöörin laskelma koskien 2l-t konetta on et 2kg ahto ja syöttö/ahto suhde sama kuin vakiossa olis juurikin 200hv. Olettaen et mekaaniset häviöt ja turpon hyötysuhde ei huonone,käytännössä kuitenkin niin et häviöt nousee mut ahtimetkin on parempia kuin ennenvanhaan. Eli volkkarin padasta 300hv kierroksia nostamatta on mahdottomuus,kuten sekin et ahtopaine on 1bar ja pakopaine 0bar. Tai onhan se mahdollista saada jopa mittari näyttämään alipainetta pakosarjassa mut ei riitä enää mittarin väärä asennus. Samainen ukko ajeli muinoin semmosella 800hv cossu escortilla joka sulatti moottorinsa jos pako putkeen tuli osumaa.

AtteL
17.04.2010, 14:23
http://www.mekanex.se/ber/fi-effekt_vridmom.shtml

Tuo antaa pikkasen nuukan väännön, mutta on ainakin realistinen.

sisua45
17.04.2010, 14:45
Tuo laskuri on aika realistinen, kokeilin sitä eri esimerkeillä.

Kaikki tajusi tietysti, että kun tuonne syöttää esim 100 kw, ja 5000 kierrosta, niin se antaa väännön samoilla kierroksilla. Yläkierroksilla vääntö ei välttämättä ole kovin ihmeellinen.

Samalla tuli vaskettua, että veljen betomimyllyn siivissä on 10505 Nm vääntöä. :D Siitä tietysti häviöt pois.

Sutsu
17.04.2010, 15:26
Kyllä tuo laskuri oikein laskee, ei laskiessa voi nuukailla tai laskea aika oikein..

Niin no, kuten sanottua vääntöä voi olla paljonkin ja silti tehoa vähän. Omaa autoa on hyvä käyttää esimerkkinä tästäkin ja samalla siitä, että vaihteet sen voiman tekee...

Oma D-max 330 Nm 1800-3400 r/min, 1-vaihteen välitys 4,008:1, hias puoli välitys 2,482:1 ja perä 4,1:1, eli hias ykkönen pesässä ja kierroksia koneessa vähintään 1800 minuutissa. Kokonaisvälitys 40,79. Tämä kerrotaan koneen antamalla vääntömomentilla (330 Nm) saadaan 13460 Nm akselin päästä. Toki pitää vähentää voimansiirron häviöt, jotka voisivat olla luokkaa 15%, eli todellinen noin 11500 Nm.

Sutsu
21.04.2010, 20:46
No niin sanokaapa seuraavaan mietitykseen ratkaisu. Jälkiturbotettu bensakone vetää niin maan perusteellisesti yläkierroksilla, mutta alle 2000 r/min on aika vähän voimaa. Elikkäs kohtuu iso puhallin paikallaan. Nyt pitäs saaha alavääntöjä lisää offihommiin ja pääpuhaltimen haluan säilyttää maantiemenojen takia. Olis pikkunen matalapaine turbo jemmassa ja kysymys kuuluukin, miten kytken ne toimivaksi tuplaturboksi? Elikkä minkälainen pakosarja tehdään ja mitä säädetään? Nelos kone kyseessä.

Mappe
21.04.2010, 21:09
No niin sanokaapa seuraavaan mietitykseen ratkaisu. Jälkiturbotettu bensakone vetää niin maan perusteellisesti yläkierroksilla, mutta alle 2000 r/min on aika vähän voimaa. Elikkäs kohtuu iso puhallin paikallaan. Nyt pitäs saaha alavääntöjä lisää offihommiin ja pääpuhaltimen haluan säilyttää maantiemenojen takia. Olis pikkunen matalapaine turbo jemmassa ja kysymys kuuluukin, miten kytken ne toimivaksi tuplaturboksi? Elikkä minkälainen pakosarja tehdään ja mitä säädetään? Nelos kone kyseessä.

Eiks tommonen "kaksivaihe" ahtaminen tapahdu niin että pikkuturbo on ekana ja siitä pakokaasut menee isommalle turbolle joka tulee luonnollisesti mukaan myöhemmillä kierroksilla... Varmaan saa miettiä mihinkä noi puhaltimet asentaa. Tässä kuva kahella turbolla olevasta vehkeestä jota joskus oon netistä kattellu. http://teamfalken.1g.fi/kuvat/Valtonen%20Motorsport/IMG_9461.jpg Mikä auto sul on kyseessä?

Sutsu
22.04.2010, 07:05
Joo kitos kuvista. Auto on Mazda B2600, eli 2,6 litran nelos bensamylly. Tilaa on mielestäni riittävästi, jos vaan laittaa ahtimet kohtuu liki toisiaan. Ja jäähdytystehoa sopii riittävästi lavalle, eli se ei ole ongelma. Pakosarja on niinsanotusti hieman hölmösti tehty, joten ajattelin oikaista linjaa ja samalla tekis uuden pakosarjan kahdelle turbolle, kun tuo pikkupuhallinkin joutilaana on.

Eli siis ahtimet peräkkäin ja pikkunen keulille. Kaikki pakokaasu menee siis tästä pienestä ensin läpi ja sen jälkeen isosta. Mites pikkuturbon hukkaportti, onko jotain huomioitava. Ja nouseeko isomman turbon herääminen tämän jälkeen ylemmäksi.

Iso puhallin on KKK, mutta mallia en tiedä tarkemmin. Pikkupuhallin ois Toyota CT12, miten se potkis tässä koneessa, onko tietoa jollakin?

Sutsu
22.04.2010, 19:59
http://www.dieselplace.com/forum/uploads/twin_turbo.jpg

Voinko kytkeä näin, vai onko paineputken mentävä välttämättä pikku puhaltimen läpi?

tdi
23.04.2010, 00:31
täs on kans jotain mä en muista mistä löysin kerran tarkemmat kuvat ton pakosarjan mallista mut kai tosta jotain saa ? http://www.atsdiesel.com/ats2/productdetail/2029352164/Dodge_Aurora_Compound_Turbo_Kits

Solmurauta
23.04.2010, 08:29
Nuo kuvien mukaiset rakennelmat ovat ihan tavallisia sarjaan ahdettuja dieseleitä jolloin saadaan kerrattua aina paine seuraavalla ahtimella: eka ahdin työntää vaikka 1 bar ja toinen edellisen ahtimen läpi vaikka lisää 1 bar niin tulos on 2 bar ahtopainetta moottorille.
Toimii todella hienosti.

Jani E
23.04.2010, 08:45
toimiikohan tollanen ahdin bj B mootorissa ollenkaa?

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=463&pictureid=57499

AIResear imu44mm ja pako59mm AR 1,15 tai 1,13 ei saanu viimeisestä numerosta oikein selvää.

Solmurauta
23.04.2010, 08:58
^Ei kai tuota asennusta ole tarkoitus jättää tuon 3mm peltilevystä tehdyn "laipan" varaan?
10mm laippa melkeinpä ehdoton vaatimus.

Mappe
23.04.2010, 09:11
Polttoaineen syöttöä pitää aikas varmasti roplata. Teet kunnon välilaipan tohon. Sisä halkaisia sama kuin turbon turbiiniin menevä... ei se oo ku koittaa:)

Jani E
23.04.2010, 10:56
^Ei kai tuota asennusta ole tarkoitus jättää tuon 3mm peltilevystä tehdyn "laipan" varaan?
10mm laippa melkeinpä ehdoton vaatimus.

kyllä ainakin tarkoitus kokeilla tolla hepposella jatkeella.
ja on se 4mm:D
ei ole jaksamista tehdä mistää paksummasta levystä, kun ei olekotona mitään kunnon työkaluja jolla tehdä paksumpaan levyyn iso reikä!

tdi
23.04.2010, 14:59
"16 cm2 = 1.13 A/R" eli tuo ois kai 16 pesä ? vai ymmärsinkö oikee onko nelikymppises 65 pakosiipi meneekö se erillailla ? mul on 14 pesä tuos hj:ssa ja herää aika huonosti vaikka mynäpumppu mut kokeile ihmees eikai näistä ikinä tiedä ? :confused: kun sais rahaa ni vois käyttää tuota diisel huollossa katottas ajotukset sopiviks kun en ite tajuu niistä mitään :D

Pertura
23.04.2010, 15:15
Nuo kuvien mukaiset rakennelmat ovat ihan tavallisia sarjaan ahdettuja dieseleitä jolloin saadaan kerrattua aina paine seuraavalla ahtimella: eka ahdin työntää vaikka 1 bar ja toinen edellisen ahtimen läpi vaikka lisää 1 bar niin tulos on 2 bar ahtopainetta moottorille.
Toimii todella hienosti.
Tota noin, jos kummankin ahtimen portti on säädetty 1 bariin, on ahtopaine moottorilla 3 bar. Compoundit toimivat painesuhteilla, eli primarystä tuupataan 1 bar (painesuhde 2) secondarylle joka tuuppaa saman painesuhteen tuohon päälle (painesuhde 2 x painesuhde 2), ollaan painesuhteessa 4. Eli 3 bar ylipaineen puolella.

Repro
23.04.2010, 15:22
No ei pitäis ainakaan mäntien sulaa pakopaineen takia! :D
Liekö herää koskaan jos ei pumpulle mitään kikkaviitosia tee.

Solmurauta
23.04.2010, 17:58
^^Ei ilmankehänpainetta voi laskea ihan suoraan noin, voi se nostaa paineen tuossa tapauksessa 2,45 bar kohdille.
Esim 1 bar ilmankehänpaineella ei ole tractorpullingissa jossa oli parhaimmillaan 3 ahdinta sarjassa ja 15bar ahtopainetta mitään merkitystä.

Jani E
24.04.2010, 15:46
kyllä tommonen garretin 4 pyörii edes tyhjäkäynnilläkin joteki 3Lmoottorissa, ja puhaltaa kierroksilla jonkin verran kun pidin painelähdön tukkeena kämmentä, ja kun otti käden pois niin komeesti puhalti. kai se vähän voi koneen tuuletukseen auttaa?

Pertura
25.04.2010, 14:50
^^Ei ilmankehänpainetta voi laskea ihan suoraan noin, voi se nostaa paineen tuossa tapauksessa 2,45 bar kohdille.
Esim 1 bar ilmankehänpaineella ei ole tractorpullingissa jossa oli parhaimmillaan 3 ahdinta sarjassa ja 15bar ahtopainetta mitään merkitystä.
Millä laskukaavalla sait tuon 2,45bar? Nimittäin compoundit nimenomaan kertovat painesuhteita, jolloin ahtimet pääsevät huomattavasti helpommalla kuin yksivaiheisena samalla kokonaispaineella. Liittyykö sun aiempi kommenttisi 5 baria tuuppaavasta ahtimesta tuohon kolmen ahtimen 15 bar kokonaispaineeseen?

Bj Andy
25.04.2010, 17:25
toimiikohan tollanen ahdin bj B mootorissa ollenkaa?

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=463&pictureid=57499

AIResear imu44mm ja pako59mm AR 1,15 tai 1,13 ei saanu viimeisestä numerosta oikein selvää.

Mie kokeilin 4 garrettia omassa bertassa,ja kaasu pohjassa maksimi kierroksilla oli ahtoja huimat 0.6.

Sitten pienensin pakopesää ja sain ahdot nousemaan 0.8 baariin.

Jos jostain löydät jonkun saabin tms.turbon niin se saattaisi olla sopivampi.

Sutsu
28.04.2010, 10:52
Kymysys polttoaineen syötöstä. Mikä paikka oireilee, kun rykäsee täyskaasu kiihdytyksessä siinä vaiheessa kun ahtopaine lähestyy kiloa? Jos kaasupolkimella huolehtii paineen noususta tai säätää hukkaportin maks 0.6-0,7 baariin, niin ongelmaa ei ole. Kun nostaa hukkaportin säätöä kiloon, niin alkaa rykimään. Ongelma tulee 3000-4000 kierroksen välissä ja nimenomaan kun lusikka on pohjassa. Kiertää kuitenkin nätisti ainakin 4500 kiekkaan asti ja ahtojakin nousee tuo kilo, mutta lusikka ei saa olla pohjassa. Kyseessä siis bensamylly, ilman välijäähyä ja kaasarilla.

Olen nyt kokeillut toisellakin bensapumpulla ja välillä kahdella rinnan, näyttäis ettei ole niiden tuotosta kiinni tämä homma. Tosin yhtä letkua pitkin on soppa tullut tankisa moottoritilaan asti. Auttaa ehkä hivenen toinen pumppu tai sitten on vaan kuvitelmaa. Voiko syyllinen olla bensanpaineen säätäjä, vai loppuuko kaasarin pääsuuttimesta kapasiteetti? Pitäskö laittaa kaks pumppua kahdella letkulla perille asti?

Kankku
28.04.2010, 14:48
Kymysys polttoaineen syötöstä. Mikä paikka oireilee, kun rykäsee täyskaasu kiihdytyksessä siinä vaiheessa kun ahtopaine lähestyy kiloa? Jos kaasupolkimella huolehtii paineen noususta tai säätää hukkaportin maks 0.6-0,7 baariin, niin ongelmaa ei ole. Kun nostaa hukkaportin säätöä kiloon, niin alkaa rykimään. Ongelma tulee 3000-4000 kierroksen välissä ja nimenomaan kun lusikka on pohjassa. Kiertää kuitenkin nätisti ainakin 4500 kiekkaan asti ja ahtojakin nousee tuo kilo, mutta lusikka ei saa olla pohjassa. Kyseessä siis bensamylly, ilman välijäähyä ja kaasarilla.

Olen nyt kokeillut toisellakin bensapumpulla ja välillä kahdella rinnan, näyttäis ettei ole niiden tuotosta kiinni tämä homma. Tosin yhtä letkua pitkin on soppa tullut tankisa moottoritilaan asti. Auttaa ehkä hivenen toinen pumppu tai sitten on vaan kuvitelmaa. Voiko syyllinen olla bensanpaineen säätäjä, vai loppuuko kaasarin pääsuuttimesta kapasiteetti? Pitäskö laittaa kaks pumppua kahdella letkulla perille asti?

miten on kaasarin paineistus hoidettu?
ja mikä kaasari?

Solmurauta
28.04.2010, 15:39
^^Miten paluulinja takaisin tankkiin on tehty?
Paineensäätimen letkut kytketty oikein?

Sutsu
28.04.2010, 18:22
Turbokäyttöön tarkoitettu Weber kyseessä, malli 32 jotain. A-turbon painekotelo kaasarin päällä ja kaasari on pystymallinen. Paluulinja menee paineensäätimen kautta ja on se oikein mielestäni.

Lähtötiedoissa jäi sanomatta, että on alunperin säädetty noin 0,4 barin paineelle ja nyt olen nostanut paineita tuonne kiloon, jolloin ilmenee ongelmia.

Soittelin tänään Weber tietäjälle asiasta ja tilasin litkan suuttimia ja huoltosarjan sekä isomman neulaventtiilin. Tämä kaveri meinas, että pääsuutin ja lisäilmasuutin on mitoitettu noin 1,6 litran koneeseen eikä mitenkään riitä soppa 2,6 litrasessa, varsinkaan ahtojen noustessa. Paikallaan olevat pääsuuttimet oli 105 ja 110 ja nyt tulee 125-170, joista saan hakea sopivaa. Veikkaan että tuossa oli asian ydin, mutta palailen kyseleen jos ei ala pelittään.

Rekisteröimätön
30.04.2010, 20:05
Tuossa ku nyt näky olevan juttua tuosta pulssisarjasta HJ:n koneessa, voin kertoa kokemuksella, että sillä pakosarjalla ei ollut mitään vaikutusta turbon toimintaan. Ja kyllä, pakosarja oli hyvin tehty, ei jyrkkiä mutkia, tai muuta vastaavaa tukkimassa pakokaasun kulkua. Ihan samoilla linjoilla Solmuraudan kanssa. Onhan tuommonen oma tekele pakosarja tietenki hienomman näkönen ku alkuperänen, joka on käännetty ylösalasin, mutta käytännön vaikutusta sillä ei ole.

Bigmoose
01.05.2010, 07:52
Sain tehtyä coolerin ja putket valmiiksi lj70 kymppiseen ja ihmetys oli suuri kun ahdot ei nouse enään kuin 0.8bariin vakioturbolla?? aikaisemmin ilman cooleria ne nousi "taivaisiin" eli 1.5 baariin, Mitä tapahtui?? menikö turbo paskaks vai vaikuttaako toi kiinan cooleri tällai? onks kellään tullut vastaavaa eteen, uusi isompi turbo odottaa pöydällä asentamista mutta olisi mukava saada selville mitä oikein tapahtui..

Rekisteröimätön
01.05.2010, 09:52
Ettei vuotais putket?
Näin niinku anonyybinä heittona.
Missä sulla on ahtopainemittari?

Bigmoose
01.05.2010, 14:31
Ahtopaine mittari imusarjassa pakomittari juuri ennen turboa, pakolämpömittari tällähetkellä vielä turbon jälkeen, tulen siirtään sen vielä ennen turboa? Vuotoja ei ole?? käytiin ajelemassa vappuajot ja kyllä potkua löytyy enemmän kuin ennen mut mut johonkin on kadonnut paineet... kunhan saan pestyä auton ja jäähdytetyä koneen pitää tutkia vähän enemän, ettei vain olisi hukkaportti jäännyt auki??

Mappe
01.05.2010, 19:45
Sain tehtyä coolerin ja putket valmiiksi lj70 kymppiseen ja ihmetys oli suuri kun ahdot ei nouse enään kuin 0.8bariin vakioturbolla?? aikaisemmin ilman cooleria ne nousi "taivaisiin" eli 1.5 baariin, Mitä tapahtui?? menikö turbo paskaks vai vaikuttaako toi kiinan cooleri tällai? onks kellään tullut vastaavaa eteen, uusi isompi turbo odottaa pöydällä asentamista mutta olisi mukava saada selville mitä oikein tapahtui..

Minkä kokoiset ahtoputket? Kun asentaa coolerin tulee yleensä ainakin pieniä painehäviöitä ja onhan se ahtoilman matka turbolle pitempi nyt. Ilmaputsari irti ja katot onko välystä (päittäis) ja pyöriikö hyvin. Hukkaportin tankoa voi koittaa kans vähä liikutella.

patroltd
02.05.2010, 18:27
Mistä tulee paine hukkikselle?

Bj Andy
02.05.2010, 18:37

Eipä siellä varmaan mitään vikaa ole cuuleri kun jäähdyttää ilman niin se silloin myös " tiivistyy" eli silloin paine myös laskee.
Tämän voi todentaa siirtämällä sen mittarin nipan lähelle turboa tai ennen cuuleria.

Tässä villi arvaus...

patroltd
02.05.2010, 19:37
Eipä siellä varmaan mitään vikaa ole cuuleri kun jäähdyttää ilman niin se silloin myös " tiivistyy" eli silloin paine myös laskee.
Tämän voi todentaa siirtämällä sen mittarin nipan lähelle turboa tai ennen cuuleria.

Tässä villi arvaus...

Juuri tämän takia kysyin hukkiksen ohjauspaineen paikkaa, jos se on coolerin jälkeen niin silloinhan se korjaa painehäviöt jos vain turbossa kapasiteetti riittää.

Heikki L
02.05.2010, 20:43
Mikäs vois olla vikana kun Turbotetun bensa mersun kone puskee öljytikkua ylös ja öljyä tikun reijästä aina kun ahdot nousee.
Huohotus letku on venakopassa ja ei ole tukossa. (testattu on)
speksejä koneesta 2.3 kasvatettu 2.5l ahtimena Hx40 superi tehoa jonninverta yli 300.

tiipe
02.05.2010, 20:54
Varmaan pikkusen väljä motti ohivuotoa se riittää itsellä oli aikanaan sama ongelma volvon koneessa. auttoi remontti liikuvat uusiksi niin kävi tikku kestämään paikallaan voi olla myös öljy tikku jos on kuminen tiivistepinta niin vaan kulunut .

sisua45
02.05.2010, 20:55
Mikäs vois olla vikana kun Turbotetun bensa mersun kone puskee öljytikkua ylös ja öljyä tikun reijästä aina kun ahdot nousee.
Huohotus letku on venakopassa ja ei ole tukossa. (testattu on)
speksejä koneesta 2.3 kasvatettu 2.5l ahtimena Hx40 superi tehoa jonninverta yli 300.

Ei vaan riitä huohottimen virtaus ahdetussa koneessa? Paine männän päällä on kasvanut, ja sen myötä ohipuhallus.

Joku iso racing-huohotin kopan päälle, niin ei puske öljyjä ulos.

Bigmoose
10.05.2010, 15:58
Ahtopaine mittari imusarjassa pakomittari juuri ennen turboa, pakolämpömittari tällähetkellä vielä turbon jälkeen, tulen siirtään sen vielä ennen turboa? Vuotoja ei ole?? käytiin ajelemassa vappuajot ja kyllä potkua löytyy enemmän kuin ennen mut mut johonkin on kadonnut paineet... kunhan saan pestyä auton ja jäähdytetyä koneen pitää tutkia vähän enemän, ettei vain olisi hukkaportti jäännyt auki??

:D :D :D löyty vika... aika naurettava kylläkin. snorkkelin päässä mulla on vapavirtasuodatin jonka ympärillä on alkuperäinen suoja mennyt palasiksi jonka tilalle on jossain vaiheessa tullut laitettua muovi ämpäri ;) noh se "ämpäri" on pehmennyt ja meni ruttuun täyskiihdytyksessä palautuen normaalimuotoon taas tyhjäkäynillä. Nytt on paineita ja auto kulkee taas... olipa kerrankin "halpa" vika:D

vimakuus
10.05.2010, 19:52
Osaisko joku sanoa mikä olis sopiva ahdin mersun OM603:seen ja toimis vielä vakio pumpulla?

kävikökipiäää
14.07.2010, 22:53
mikähän ahdin olisi passeli 750cc v2kkoseen?

AtteL
15.07.2010, 20:58
mikähän ahdin olisi passeli 750cc v2kkoseen?

Mitsu TD04, ei jää liian pieneks.

Mappe
17.08.2010, 10:42
Osaisko joku sanoa mikä olis sopiva ahdin mersun OM603:seen ja toimis vielä vakio pumpulla?

Sillä om603 vakioturbolla (muistaakseni KKK26?) pärjää aika hyvin ku ruuvaa vähä vakiopumpusta enemmän soppaa ja vaihtaa ajotusta aikasemmalle. Välijäähdytin on myös hyvä laittaa.

tdi
18.08.2010, 16:12
täällä yks kokeilu sprintterin vnt ahdin paineohjattuna ct26 painekellolla taitaa olla 0.8 jousi toyotan 2T tekniikassa.
kaasarin kans vähän ollu ongelmii mut jospa se tänään saatais toimimaan. ja saadaanko ahdot/pakopaineet pysyy kurissa tuolla viritelmällä.:rolleyes: pitäs vaan pysyy noissa diisel koneissa ei tarttee seossuhteita miettii :D:D

Mappe
15.11.2010, 19:33
Turbomiehille kyssäriä? Kyseessä Scanian Dl12 6 sylinterinen välijäähdytetty meridieseli. Koneesta otettu ohjelmoimalla 650hv. Tämän johdosta pakopaineet nousseet ja aiheuttaneet pakosarjan ja turbon vaurioita sekä ruiskutus suuttimien kulumista. Tähän ongelma yritetään korjata asentamalla ylimääräinen välijäähdytin. Oma mielipiteeni on se että pakopesä on liian pieni... Mitä luulette? Auttaako ylimääräinen ahtoilman jäähdytys niin paljon että tämmöinen pakopaine ongelma ratkeaa?

Jappi
15.11.2010, 21:36
Äkkinäinen veikkaus että suuttimet ainakin pitäisi vaihtaa isompiin.Todennäköisesti pakopesän pieni suurentaminenkaan ei olisi pahasta.

Ohjausjärjestelmää tarkemmin tuntematta paha sanoa ylimääräisen jäähdytyksen hyödystä mutta veikkaisin ettei sillä ratkea ainakaan pitkäaikaisesti.

patroltd
15.11.2010, 21:43
Joo, liian myöhään jatkuva ruiskutus tuntuu nostavan pakopaineita ja lämpöä tosi paljon.

BryGgi
15.11.2010, 21:58
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3519&pictureid=70634

tuossa on viimeviikonloppuna 2l koneeseen tehty turbotus. pakosarja tuli tehtyä itse, mallia mahdollisimman lyhyt ja pakoaukon kokoisella käyrällä. nätisti herää vaikka ahdin onkin hiukan liian iso tuohon offaukseen. mutta maantiellä saa henkilöauto kuskit ola ihmeissään kun tuolla kaasun pohjaan painaa. hiukan paremmin vetää kuin vaparina. syötöissä vielä varaa ruuvata kun vielä ei juurikaan mustaa putkesta anna

Pertura
16.11.2010, 10:15
Turbomiehille kyssäriä? Kyseessä Scanian Dl12 6 sylinterinen välijäähdytetty meridieseli. Koneesta otettu ohjelmoimalla 650hv. Tämän johdosta pakopaineet nousseet ja aiheuttaneet pakosarjan ja turbon vaurioita sekä ruiskutus suuttimien kulumista. Tähän ongelma yritetään korjata asentamalla ylimääräinen välijäähdytin. Oma mielipiteeni on se että pakopesä on liian pieni... Mitä luulette? Auttaako ylimääräinen ahtoilman jäähdytys niin paljon että tämmöinen pakopaine ongelma ratkeaa?
Minkä kokoisilla siivillä toi ahdin on ja minkä tehoinen moottori on tehtaalta tullessaan ollut? Ja minkä verran on ahtopainetta ja pakopainetta ja missä pakolämmöt seilaa ? Kuulostaa nimittäin siltä että koko puhallin on aivan liian pieni, jolloin ylimääräisen coolerin asentamisesta ei ole mitään hyötyä ja isompi pakopesäkin on melko kosmeettinen muutos.

Mappe
16.11.2010, 20:26
Minkä kokoisilla siivillä toi ahdin on ja minkä tehoinen moottori on tehtaalta tullessaan ollut? Ja minkä verran on ahtopainetta ja pakopainetta ja missä pakolämmöt seilaa ? Kuulostaa nimittäin siltä että koko puhallin on aivan liian pieni, jolloin ylimääräisen coolerin asentamisesta ei ole mitään hyötyä ja isompi pakopesäkin on melko kosmeettinen muutos.

Ahdin on Holset. Siipikokoja ja A/R:rrää en tiedä. Alkuperäisesti koneessa on 450hv ja Scania on tehnyt kyseisen ohjelmoinnin 650hv:aan. Ahtopainetta oli muistaakseni 2,5bar. Muista arvoista en tiedä...

Pertura
17.11.2010, 21:06
Mä lähtisin tohon asentamaan vesiruiskua, coolerilla ei tommoisia pakolämpöongelmia ratkaista. Tai mieluummin tietysti isompi ahdin paikalleen

Profi
18.12.2010, 14:15
Moro vaan. Sain tuossa vaihtokaupassa ihan uuden garretin gt32:sen, ja mietittyttää vähän tuossa kun siinä on öljyn tulon banjopultissa ainoastaan 2mm reikä, että onko se tehtaalta asti ollu tuon kokonen, tuntuu vaan aika pieneltä. Ja sitten tuos on tuo pako tulolaippa neliskanttisella reijällä ja pakosarjassa pyöreällä reijällä, että pitääkö siihen vaan ite turata tommonen väliputki adapteri systeemi vai saako nuita valmiita muutos paloja jostain?

Pertura
18.12.2010, 15:16
Jos on kuulalaakeriahdin, silloin tuo öljyreikä on tarkoituksella todella pieni.

patroltd
18.12.2010, 22:35
Joo jos on tyyppimerkinnän perässä R kirjain niin on kuulalaakereilla. Meinaakko hj:hin, laitahan kokemuksia.

Profi
19.12.2010, 01:28
Joo jos on tyyppimerkinnän perässä R kirjain niin on kuulalaakereilla. Meinaakko hj:hin, laitahan kokemuksia.

Eipä löytynny R kirjainta tyyppikilvestä, ja garretin sivuillaki oli vaan yks 32 turbomalli ja siellä luki journal bearing, eli varmaankin sitte liukulaakereilla. Tartte varmaan vielä soittaa jonnekin turbo puljuun ja varmistaa, ei viittis heti leikkkauttaa kiinni uutta ja hienoa turpua:D. Sen takia tässä kyselen kun tuo "kaveri" jolta sain tämän niin on ennenkin myyny ihan mitä sattuu osia. Joo 2h mottiin pitäs laittaa, ja pumppuki olis tarkotus virittää sitte joskus

patroltd
19.12.2010, 10:17
Mutta tyyppikilvessä ja kompura kotelossa kuitenkin lukee garrett? Ettei vaan oo kiinan kuulis, sillä ei sitten teekkään mitään.

Profi
19.12.2010, 11:48
Mutta tyyppikilvessä ja kompura kotelossa kuitenkin lukee garrett? Ettei vaan oo kiinan kuulis, sillä ei sitten teekkään mitään.

Ei pitäs olla, finturbolta alunperin ostettu. Tai sitten jos ne myykin siellä kiinanahtimia:eek::D

santikko
04.01.2011, 22:08
kysymys: 1,8 tärpättikone. hakusessa 300+ hp. mikä ahdin? muistaakseni 7200rpm, ahtoa annetaan tarpeen vaatiessa noin 1,5bar. mitsut lähinnä sydäntä, niin olisko se sitten td05h-20g? vai riittääkö 16 tai 18? heräävyydestä pyritään olemaan karsimatta.

mozlac
23.06.2014, 18:09
Herätelläänpä vanhaa aihetta, isuzussa alkaa olla hevot poneja nykyään ja ajatus koneen peruskunnostuksesta heräsi mieleen. Mitäs byrokratiaa tarviaa että sais ihan muutoskatsastettuakin vielä kyseisen kikareen, kone on siinä 2.5 direct injeksön ja tarkotus olisi ahtaa vain hyvin miedosti noin 90 - 100 hevosen kieppeille ( bensa campossa 95 hp ja vetää ihan tarpeeks ) tehon lisäys maks 20 % mallisarjan tehokkaimmasta koneesta tais olla yksi ehto mutta katotaanko se tosta bensakoneen 95 hepasta vai dieselin 75 hepasta ??

toyota4x4
23.06.2014, 22:23
Herätelläänpä vanhaa aihetta, isuzussa alkaa olla hevot poneja nykyään ja ajatus koneen peruskunnostuksesta heräsi mieleen. Mitäs byrokratiaa tarviaa että sais ihan muutoskatsastettuakin vielä kyseisen kikareen, kone on siinä 2.5 direct injeksön ja tarkotus olisi ahtaa vain hyvin miedosti noin 90 - 100 hevosen kieppeille ( bensa campossa 95 hp ja vetää ihan tarpeeks ) tehon lisäys maks 20 % mallisarjan tehokkaimmasta koneesta tais olla yksi ehto mutta katotaanko se tosta bensakoneen 95 hepasta vai dieselin 75 hepasta ??

riippu vuosimallista onko vähäpäästöinen. n.93 uudempaan koko kone olla turpomallinen

mozlac
24.06.2014, 19:19
riippu vuosimallista onko vähäpäästöinen. n.93 uudempaan koko kone olla turpomallinen

1991 vuoden suzi kyseessä

nismoismo
30.06.2014, 22:28
Löytyykö täältä foorumilta ketään ketä olis turbottanut -88 vuoden nissan kingcabin 2.4 bensakoneella? Onko noissa Z24 moottori?? :confused:
Kauheen vaikea lypsää tietoa mistään täältä, kunnei ketään vastaa..

antti_aamunen
11.08.2014, 18:24
Kysellään täältä kun niin läheltä liippaa aihetta.

Lantikkaan pitäis turbo vaihtaa mutta mikähän turbo mahtaa olla? Rekisteriotteessa lukee Garret GT25 (muutoskatsastettu), mutta googlen kuvahaun perusteella ei ole ko. turbo. Autoon on laitettu välijäähdytin joten kompressorin lähtö on eri suuntaan kuin vakiossa, pakosarjaan on tehty muunnos T25 laipalle ja pakoputken lähtö on vaihdettu, samoten öljyn meno ja paluu.

Jos jollain on edes likimain vastaava turbo jouten niin voisin ostaa pois!

http://antin.pic.fi/kuvat/Toyota+Land+Cruiser+LJ70/IMAG0070.jpg/_img900.jpg
http://antin.pic.fi/kuvat/Toyota+Land+Cruiser+LJ70/IMAG0071.jpg/_img900.jpg
http://antin.pic.fi/kuvat/Toyota+Land+Cruiser+LJ70/IMAG0072.jpg/_img900.jpg
http://antin.pic.fi/kuvat/Toyota+Land+Cruiser+LJ70/IMAG0076.jpg/_img900.jpg

nalle00
17.08.2014, 12:57
Ei kait tuossa tarvi murehtia oikeastaan kun että pakoouolen laippa on samanlainen kaikki muuhan on muutettavissa kompuran komppaa ja pakopesää voi käännellä mieleisekseen tosin käytetyissä turboissa nuo pakopesän pultit on luutavasti niin jumissa että katkeaa ainakin osa. Nuo öljyn tulon kierteetkin taitaa olla aika vakio kokosia noissa ja lauppojakin niihin saa halvalla.

Tomppaa_
31.08.2014, 10:32
Osaisko täällä joku neuvoa onko jotain ensiapuja turbon sakkaamiselle? Pienillä vaihteilla 1 & 2 toimii ok mutta isommilla rupeaa supsuttamaan täyskaasuvedossa. Noin 1,5bar tienoile toimii ok. Auttaisiko ilmansaannin kevyt kuristaminen? Mulla on vasta tuommonen koekasaus eli ei ole ilmanputsaria eikä kuuleria. Täytyy nyt ainakin ne hommata ja koettaa auttaisiko. Kyseessä Garrett GT 32 ahdin ja mitsun 2.5 td. Tavoitepaineet olis noin 2,5-3bar

-MaTTi-
31.08.2014, 15:00
mitsun 2.5 td. Tavoitepaineet olis noin 2,5-3bar
:eek: Onko tavoitetta moottorin kestolle? :D

Tomppaa_
31.08.2014, 17:15
Niitä on muutamia tuolla jemmassa eli etitään nyt ensin vähän rajoja :D kanki kun katkee niin siitä pikkusen säädöt pienemmälle ja ajua taas. pienemmillä vaihteilla ottaa noin 2,5bar mutta isommilla rupeaa nikottelemaan.

Hautalintu
03.09.2014, 12:35
Alkoi toi kaksivaiheahtaminen aiheena kiinnostamaan.. mitenkähön jos tommosta ajattelis rakentavansa ni tulis puhaltimet valita? Jos nyt ajatellaan et rakentas moisen järjestelmän vaikka pajeroon, jos jättää pienemmäksi puhaltimeksi vakio pillerin ja ahtas sil sen vakio ahtojen verran, ehkä piirun verran enempi mut enintään 1bar luokkaa ja isommaksi ahtimeksi sit vaikka toi tällä hetkellä ainoa puhallin eli toi garrett t04b46.. onkohan tommosella kokoonpanolla edes teoreettista mahdollisuutta saada heräävyys vakion tasolle ja maks ahdoiksi joku 2bar luokkaa järkevillä pakopaineilla? Pakosarjaksi jos jättäs kaiken huipuksi vakio valusarjan.. olis vaan kohtuullisen helppo kokeilla tota systeemiä sillein.. järkeilin tossa että periaatteessa pakopaineiden ei pitäisi karkailla taivaisiin jos vakio puhallin ja hukkis toimii niinku vakiona kuuluu ja yläkierrosten ahtaminen tapahtuisi ton ison voimalla.. isommalla siis ahdettaisiin pienemmän läpi välijäähdyttimen kautta koneeseen.. kertokaas joku viisaampi miten näkisitte tämän ajatuksen..? Ja tää on kiinnostuksesta harrastukseen ajatusleikkiä, tosin jos tolle kokoonpanolle olis teoreettine onnistumisen mahdollisuus ni pitäähän sitä kokeilla! :D

Kala92
03.09.2014, 14:13
Voi olla vakio ahdin ihmeissään mitä tapahtuu tuolla setupilla :D Käy meinaan sen vakion pakopesä ahtaaksi melko joutuin... Tupla ahdin setupit on aikasen jees, mutta vaatis sen, että pikkuahtimen ohi pääsis osa pakokaasusta esim yli 1bar pakopainella erillisestä hukkaportista ja sen jälkeen pikkusen ahtimen läpi ja hukkaportin kautta tuleva pakokaasu pyörittäs isompaa hyrrää. Samoin pienempi voisi työntää ilmat suoraan isommalle hyrrälle ja sen kautta koneeseen. Kun linja pienemmän ja isomman ahtimen välissä muuttuisi alipaineiseksi aukeisi normaali yksisuuntaventtiili (esim 50mm) ja antaisi lisää ilmaa, mitä isompi ahdin tulee tarvitsemaan rutkasti enempi, mitä pienempi voi tuottaa. Hirveen sekava sepustus ja tähänkin hommaan on tapoja niin monta kuin on tekijää :D

Kala92
03.09.2014, 14:18
Niin ja sitten oma kymysys. Kestääkö remmiahdin pyöriä ylikiekoilla, jos se ei tee painetta eli ilmaa periaatteessa imetään sen läpi ja erillisestä portista sen lisäksi? Laskeskelin tuossa m90 eatonin max kiekkoja haluamallani välityksellä ja puhutaan 18000rpm, mikä on 2500rpm enempi kuin suositellaan.

Hautalintu
03.09.2014, 18:11
Voi olla vakio ahdin ihmeissään mitä tapahtuu tuolla setupilla :D Käy meinaan sen vakion pakopesä ahtaaksi melko joutuin... Tupla ahdin setupit on aikasen jees, mutta vaatis sen, että pikkuahtimen ohi pääsis osa pakokaasusta esim yli 1bar pakopainella erillisestä hukkaportista ja sen jälkeen pikkusen ahtimen läpi ja hukkaportin kautta tuleva pakokaasu pyörittäs isompaa hyrrää. Samoin pienempi voisi työntää ilmat suoraan isommalle hyrrälle ja sen kautta koneeseen. Kun linja pienemmän ja isomman ahtimen välissä muuttuisi alipaineiseksi aukeisi normaali yksisuuntaventtiili (esim 50mm) ja antaisi lisää ilmaa, mitä isompi ahdin tulee tarvitsemaan rutkasti enempi, mitä pienempi voi tuottaa. Hirveen sekava sepustus ja tähänkin hommaan on tapoja niin monta kuin on tekijää :D

Sitä täs just pohdinkin et riittääköhän toi orkkisahtimen hukkaportti pitämään pakoset alhaalla.. eli sillonhan pakokaasut kulkis hukkiksen ja pakopesän kautta läpi isommalle ahtimelle jonka tuottama ahtoilma taas kulkis pienemmän kompuran läpi.. tiiä sit mitä toi pieni tykkää siitä et sen läpi puhaltaa isommalla, periaatteessa (ja käytännössä koettuna) tolla pienellä pelkästään on mahdollista kyl painetta tuottaa se 2bar ja ylikin mut pakopaineet on sit jo jotain infernaalisia lukemia... nythän kun tolla isommalla puhaltaa ton pienen kompuran läpi ei pienemmän tarviis ku lähinnä pyöriä matkassa mukana.. kokeilemallahan tuokin toki selviäis.. :D

Tomppaa_
03.09.2014, 20:43
Toi vakioahdin on niin naurettava esitys että sillä voi nakata vesilintua. Sehän ahtaa hukkaportti täysin auki 0,5bar yläkierroksilla :D

Itse tekisin ehkä siten, että uus pakosarja ja sitten vakioahtimen rinnalle yks tai kaks järeetä hukkaporttia joilla ohjaa tietyssä ahtopaineessa isolle ahtimelle virtausta pikkuturpon ohi.

P.s taitaa sakkaus loppua kun laittaa ison nestepään ja riittävästi soppaa koneeseen. Ei riitä vaan vakiopumpusta aine pyörittämään ison ahtimen siipiä..

Hautalintu
03.09.2014, 22:38
Toi vakioahdin on niin naurettava esitys että sillä voi nakata vesilintua. Sehän ahtaa hukkaportti täysin auki 0,5bar yläkierroksilla :D

Itse tekisin ehkä siten, että uus pakosarja ja sitten vakioahtimen rinnalle yks tai kaks järeetä hukkaporttia joilla ohjaa tietyssä ahtopaineessa isolle ahtimelle virtausta pikkuturpon ohi.

P.s taitaa sakkaus loppua kun laittaa ison nestepään ja riittävästi soppaa koneeseen. Ei riitä vaan vakiopumpusta aine pyörittämään ison ahtimen siipiä..

Teorian tasolla tässä pohdiskellaankin viä toistaiseksi.. kakku loppuu isommille ahtimille vakio punpussa joo suht äkkiä, kaveri tos just kertoili et hällä on tallin hyllyillä ylimääräisenä vaikka mitä ahtimia ni täytyy niitä käydä jossain välissä pällistelee...

Ippe69
19.10.2014, 11:43
Mulla on turbotettu 2L2 kone vakiopumpulla ja mielessä käynyt, että vaihtaisin turbomallin pumpun ja ottaisin vähän lisää tehoa siitä. Tällähetkellä siitä on kone auki, kun mäntä halkesi ja mietin, että mitä kaikkea kannattaa koneelle tehdä tehonlisäystä ajatellen? Vähintäänkin vaihdan rikkinäisen männän ja koneessa on vielä toinen samanmerkkinen mäntä, joka myös menee vaihtoon. Kaksi muuta on jo aiemmin vaihdettu samanlaisen halkeaman vuoksi. Kannattaako laittaa turbomallin männät? Käykö ne edes tuohon, vai onko kiertokangetkin erilaisia? Alkuperäisiä vai tarvikeosia? Mitä alkuperäiset maksaa? Onko järkeä alkaa konetta laakeroimaan varmuuden vuoksi, jos kulumisesta ei ole merkkiä?
Tarviiko kannelle tehdä mitään?
Pakopainemittari varmaan kannattaisi laittaa, minkälaisella liitoksella se kannattaisi toteuttaa? Pakolämpömittariki olisi varmaan hyvä olla?

Kala92
19.10.2014, 12:12
Mulla on turbotettu 2L2 kone vakiopumpulla ja mielessä käynyt, että vaihtaisin turbomallin pumpun ja ottaisin vähän lisää tehoa siitä. Tällähetkellä siitä on kone auki, kun mäntä halkesi ja mietin, että mitä kaikkea kannattaa koneelle tehdä tehonlisäystä ajatellen? Vähintäänkin vaihdan rikkinäisen männän ja koneessa on vielä toinen samanmerkkinen mäntä, joka myös menee vaihtoon. Kaksi muuta on jo aiemmin vaihdettu samanlaisen halkeaman vuoksi. Kannattaako laittaa turbomallin männät? Käykö ne edes tuohon, vai onko kiertokangetkin erilaisia? Alkuperäisiä vai tarvikeosia? Mitä alkuperäiset maksaa? Onko järkeä alkaa konetta laakeroimaan varmuuden vuoksi, jos kulumisesta ei ole merkkiä?
Tarviiko kannelle tehdä mitään?
Pakopainemittari varmaan kannattaisi laittaa, minkälaisella liitoksella se kannattaisi toteuttaa? Pakolämpömittariki olisi varmaan hyvä olla?

Onko sulla koneessa öljysuihkut? Veikkaan että ei, jos mäntiä halkoo? Ei siellä kestä es turbomallin männät kovin kovia paineita jos ei öljyruuttia löydy alakerrasta.

Ippe69
19.10.2014, 15:19
Onko sulla koneessa öljysuihkut? Veikkaan että ei, jos mäntiä halkoo? Ei siellä kestä es turbomallin männät kovin kovia paineita jos ei öljyruuttia löydy alakerrasta.
Kyllä muistaakseni on. En nyt vielä aukassu alakertaa, pitää tarkistaa. Mäntiä on haljenu jo ennen turbottamista pari, joten en usko siihen liittyvän mitenkään. Tuola lisää juttua nuista männistä -> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=112237

jylkky
24.09.2016, 09:09
Pajeroon pukkasin paikolleen vähän isomman ahtimen ja nyt ajellessa tullu mittareita seurattua niin kuinka lie myrkkyä tuo ahtopaine-pakopaine ero kun täysvedätyksellä ahtoja 1.8 bar ja pakopainetta 0,2-0,5 bar

koslana siis pajero 2.5 johon lykätty holset hx 27w vaparin imusarja ja keulilla iso cooleri ja alusta loppuun 3 tuuman putkisto yhellä vaimentajalla.

tuo pakopaine anturi on kantta lähempänä mitä turboa niin kuinka lie nuuka sijotuksen suhteen?

Jostain muistaakseni lukenu että pako-ahtopaine ero jos alkaa mennä yli 0.5bar niin alkaa jos teho hävikit?

hiluvitkutin
24.09.2016, 09:27
Pajeroon pukkasin paikolleen vähän isomman ahtimen ja nyt ajellessa tullu mittareita seurattua niin kuinka lie myrkkyä tuo ahtopaine-pakopaine ero kun täysvedätyksellä ahtoja 1.8 bar ja pakopainetta 0,2-0,5 bar

koslana siis pajero 2.5 johon lykätty holset hx 27w vaparin imusarja ja keulilla iso cooleri ja alusta loppuun 3 tuuman putkisto yhellä vaimentajalla.

tuo pakopaine anturi on kantta lähempänä mitä turboa niin kuinka lie nuuka sijotuksen suhteen?

Jostain muistaakseni lukenu että pako-ahtopaine ero jos alkaa mennä yli 0.5bar niin alkaa jos teho hävikit?
Onkos sulla missä tuo pakopaineen mittaus piste?

VeeWee
24.09.2016, 09:37

[QUOTE=hiluvitkutin;1317698]Onkos sulla missä tuo pakopaineen mittaus piste?[/QUOTE

Aika alhaalla pysyy pakopaine,vai onko pakopaine on tuon verran suurempi kuin ahtopaine?

jylkky
24.09.2016, 09:55
se pakopaine anturi on nelos sylinterin ns käyrässä. 15cm päässä kannesta tai siitä laipasta. täytyyköhän tuo siirtää turbon laipan viereen?

Joo ja tuo pakopaine on maksimissaan 0,5 bar ja itelläkin ihmetyttää.

Samikoo
24.09.2016, 10:01
se pakopaine anturi on vitos sylinterin ns käyrässä. 15cm päässä kannesta tai siitä laipasta. täytyyköhän tuo siirtää turbon laipan viereen?

Joo ja tuo pakopaine on maksimissaan 0,5 bar ja itelläkin ihmetyttää.

Minkälainen mittari?

jylkky
24.09.2016, 10:26
Nestevaimennettu teollisuusmittari.

Ippe69
24.09.2016, 22:10

En mie oikein mistään mitään tiedä, mutta ei kai liian pienestä pakopaineesta voi haittaa olla?

opelman
25.09.2016, 07:54
Näin minäki oon ymmärtäny, että liika pakopaine syö pikkasen mottia.. Mutta mieluiten kyllä kollektorin kupeelle että tulee paine jokaisest kanavasta.

jylkky
26.09.2016, 18:31
joo eihän pakopaineesta mitään haittaa ole. Vaan muistelen lukeneeni jostain joskus että jos tuo ahto-pakopaine ero alkaa olla kovin iso niin ei sekään ihan hyvä oo. vaan hyvin pelaa nuinkin niin ajellaan tuommosenaan:)