View Full Version : Liikaa ahtopainetta!
Mikäs neuvoksi kun kone on mersun 603 vapari johon on laitettu turbo roippeet, ahdin tosin on volvon 740 turbo diiselistä ja tuntuu siltä et vaikka kuinka ottaa syöttöä pois ni siltin ahtaa vieläkin 1.2 bar joka on liikaa.Hukkaporttia ei pysty manuaalisesti säätämään ku siinä on joku letku tsydeemi tai jotain emminätiä.APUVA!!!
Rekisteröimätön
22.03.2010, 21:03
Kuristin imupuolelle?
Jos on letkumallin hukkaportilla niin suurennat sitä letkua vaan rohkeesti että menee enempi painetta sinne portille ja aukee aikasemmin...Tarkista ettei ole portti jumissa tai muuten vaan nihkee...Tosin en mäkään noista volvon tieseliturpoista tiijä eiks ne ole volkkarista....
Eikö paineen pitäs olla sama reiän koosta riippumatta? :confused:
Ilman virtaushan ei ollu ongelma...:confused:
Mikäs neuvoksi kun kone on mersun 603 vapari johon on laitettu turbo roippeet, ahdin tosin on volvon 740 turbo diiselistä ja tuntuu siltä et vaikka kuinka ottaa syöttöä pois ni siltin ahtaa vieläkin 1.2 bar joka on liikaa.Hukkaporttia ei pysty manuaalisesti säätämään ku siinä on joku letku tsydeemi tai jotain emminätiä.APUVA!!!
Pistä isompi pakopesä tai erillinen hukkaportti. :p
patroltd
22.03.2010, 21:17
Saattaapi olla liian pieni turbo. Pystyykö hukkiksen tankoa jatkamaan, eli onko siinä kierre ja lukkomutteri?
Eikö paineen pitäs olla sama reiän koosta riippumatta? :confused:
Ilman virtaushan ei ollu ongelma...:confused:
Siis kuten sanoin en tunne kyseistä turboa mutta hukkikselle menevää letkua suurentamalla saadaan se kalvo aukeamaan aikaisemmin....Tai no ainakin nissanissa ahdot saa korkeemmalle kun pistää siihen hukkaportin letkuun kuristimen. Toki tämä on bensapuolella oleva moottori ja turbo.
Mutta en tiedä kunhan vaan ajattelin jotain heheh
Saattaapi olla liian pieni turbo. Pystyykö hukkiksen tankoa jatkamaan, eli onko siinä kierre ja lukkomutteri?
Eipä ole.
vimakuus
22.03.2010, 21:54
Onko siinä volvossa isompi ahdin mitä 300 turbossa alunperin?
Taitaapi olla pienempi ku eikös se volvon pannu ole jotain 2.4 tai stä luokkaa
Taitaapi olla pienempi ku eikös se volvon pannu ole jotain 2.4 tai stä luokkaa
Ei siinä sit muuta tarvii, isompi pakopesä tai isompi ahdin kokonaan tai se erillinen hukkis isolla venttiilillä.
Pakopesän avartaminen auttaa varmasti ainakin jonkinverran.
vimakuus
22.03.2010, 22:12
Isompi ahdin olis koneellekkin terveellisempi ja se 300:sen alkuperäinenkin ahtaa jo melkein tyhjäkäynnillä.
Mulla löytyy muuten hyllystä toi alkuperänen om603 kkk ahdin. Ohessa kuva kun se on vielä kiinni.
11518
Täytyy sanoo et en muista kumpi se on:confused: Tarkastetaan huomenna. Ja vakio pakosarjaki löytyy mistä EGR reikä jo valmiiksi tukittu:)
Tais olla joo 26nen. Mietin vaan et et eiks mappe oo täällä opiskelemas välillä ja mulla saattais tulla tarveta/käyttöä tolle sumpen föönille.
elhapero
22.03.2010, 22:49
Mikäs neuvoksi kun kone on mersun 603 vapari johon on laitettu turbo roippeet, ahdin tosin on volvon 740 turbo diiselistä ja tuntuu siltä et vaikka kuinka ottaa syöttöä pois ni siltin ahtaa vieläkin 1.2 bar joka on liikaa.Hukkaporttia ei pysty manuaalisesti säätämään ku siinä on joku letku tsydeemi tai jotain emminätiä.APUVA!!!
Sopiva jousi vetämään hukkaportin vipua auki.Joku pitkä ja hento jousi riittää keventämään hukkaportin avautumista,ylipainekellon suuntaan jos jousen laittaa niin ahdot vain kasvaa,eikä tosiaan tarvii olla mikään jarrukenkien jousi :)
Kannattaskohan koittaa vaihtaa pienemmillä paineilla avautuva hukkaportin kello?
Mikäs neuvoksi kun kone on mersun 603 vapari johon on laitettu turbo roippeet, ahdin tosin on volvon 740 turbo diiselistä ja tuntuu siltä et vaikka kuinka ottaa syöttöä pois ni siltin ahtaa vieläkin 1.2 bar joka on liikaa.Hukkaporttia ei pysty manuaalisesti säätämään ku siinä on joku letku tsydeemi tai jotain emminätiä.APUVA!!!
hetkinen:
- miksei saa syöttöä pienemmälle ? onks ny varmasti oikea ruuvi ? onks jotku isommat elementit vaiko vakiopumppu (vaparin vai turboreen) ?
- miks 1,2 bar on liikaa ? mikä on tavoite ?
Samsonite
23.03.2010, 05:27
Kyllä se kannattas vaihtaa oikeen kokonen ahdin, saattaa kierroksilla olla hiukan pakopaineita jo tuolla rusinalla.:D
Vaihdat sen koko OM603.912 koneen pois sieltä ja tilalle OM603.960, minä voin lunastaa ton vanhan motin jos sitä ei ole vielä noilla "turbo" virityksillä tapettu.
kaistapää
23.03.2010, 08:54
jos kerta turbo on volvosta lähtöisin niin se on perus garretin 3:nen niin siinä pystyy tankoa säätämään mutta poikkeuksetta tiukassa.pakopesä on sitten pirun pieni,ar oli jotain 0.32.viskaa siihen pakopesä jostain turbosaabista tai bensavolvosta jossa ar 0.6 luokkaa niin rupee rokkaamaan ja ei tasakaasulla paineet taivaissa.varaudu siihen että pakopesät on lähes sataprosenttisella varmuudella halki ja kyseisissä ahtimissa hukkiksen akseli jumii usein.ei ole mikään mualiman paras puhallin,kannattaa harkita vaihtoa johonkin muuhun kun ei ahtimetkaan nykyisin maksa enää kuukiviä.
onkos tuo sellanen volvon ahdin missä hukkaportti on pakopesässä kiinteänä ? johon tulee 2 letkua ?
sillonhan siellä ei mitään tankoja ees oo. en kyl tiedä miten sitä sit säädetään.
me laitettiin mazdaan sellannen ja tukittiin laipalla hukkis ja laitettiin erillinen portti tätäkään ei ois tarvinnu tehä jos ei oltas vahingossa tiputettu turboo ja hukkiksen kello ei ois haljennu :D
onkos tuo sellanen volvon ahdin missä hukkaportti on pakopesässä kiinteänä ? johon tulee 2 letkua ?
sillonhan siellä ei mitään tankoja ees oo. en kyl tiedä miten sitä sit säädetään.
me laitettiin mazdaan sellannen ja tukittiin laipalla hukkis ja laitettiin erillinen portti tätäkään ei ois tarvinnu tehä jos ei oltas vahingossa tiputettu turboo ja hukkiksen kello ei ois haljennu :D
On juurikin tälläinen ahdin josta ei hukkista säädellä ja konetta en vaihda mihinkään, pumppu on vaparin mut sen "viritysaste" on arvoitus.Pitää tutkia josko se portti on jumissa ku ei ne paineet laske syöttöä pienentämällä mut laiskemmaksi muuttuu ja ahdin herää hitaammin.Tavoite olis 0.8 bar koska autoa käytetään trailerin ja as,vaunun vetoon eikä kilpa käyttöön.Mersun oma ahdin kullä kiinnostaa mut ne fyysiset mitat ovat rajoittava tekijä kun ei ole tilaa ja se vähäinenkin on jo ite tehty mut josko joku viittis mittailla mikä on mersussa kannesta ahtimen uloimpaan kohtaan mitta ni sit edetään sen mukaan
On juurikin tälläinen ahdin josta ei hukkista säädellä ja konetta en vaihda mihinkään, pumppu on vaparin mut sen "viritysaste" on arvoitus.Pitää tutkia josko se portti on jumissa ku ei ne paineet laske syöttöä pienentämällä mut laiskemmaksi muuttuu ja ahdin herää hitaammin.Tavoite olis 0.8 bar koska autoa käytetään trailerin ja as,vaunun vetoon eikä kilpa käyttöön.Mersun oma ahdin kullä kiinnostaa mut ne fyysiset mitat ovat rajoittava tekijä kun ei ole tilaa ja se vähäinenkin on jo ite tehty mut josko joku viittis mittailla mikä on mersussa kannesta ahtimen uloimpaan kohtaan mitta ni sit edetään sen mukaan
Mikä auto on oikein kyseessä? Mulla löytyy orkkis turbo ja pakosarja hyllystä. Mä käyn vähä mittailees tänään ja ilmottelen sulle sit.
Uskallan vastata Sumpen puolesta kun projektin olen monesti nähny. Eli auto on muistaakseni vm.-85 Chevrolet Astro. Kone on saman ikäluokan 124 Mesestä.
Ja mun ratsunin konehuoneeseen pääset mittailemaan sitä orggis 124 mb:n ahtimen kokoa jos siitä nyt jotain hyötyä.
Täs olis ny niitä Lintan orkkis turbon mittoja.
1152311524
moggirange
23.03.2010, 17:11
Siihen turbolle menee kaksi letkua, joista se paksumpi aukoo hukkaporttia- onhan se varmasti ehyt? Eihän siihen ole väsätty kuristinta?
Vaikuttaa siltä, ettei se hukkis toimi ollenkaan?
Taitaapi keksintö olla penkissä parhaillaan joten odotellaan kuinka ison reiän saavat aikaiseksi.
Ja mun ratsunin konehuoneeseen pääset mittailemaan sitä orggis 124 mb:n ahtimen kokoa jos siitä nyt jotain hyötyä.
Trollin pannuhuoneessa tuo ahdistin on paremmin otillansa ;) :D
Ennen näkemättömät kiitokset kaikille ajatuksen luovuttajille mut näyttäis et portti oli jumissa ja paineilmalla herätin sen MUTTA nyt sit loppu ruoka, mitenkäs siittä vaparin pumpusta saa tyhjäkäynnin putoomaan ku siin on se v....tun sähköllä toimiva kötöstin joka luonnollisesti ei ole toiminnassa.Pumpun vaihdan ehkä joskus turbo malliin ni sit tulee ..........savua.
Ennen näkemättömät kiitokset kaikille ajatuksen luovuttajille mut näyttäis et portti oli jumissa ja paineilmalla herätin sen MUTTA nyt sit loppu ruoka, mitenkäs siittä vaparin pumpusta saa tyhjäkäynnin putoomaan ku siin on se v....tun sähköllä toimiva kötöstin joka luonnollisesti ei ole toiminnassa.Pumpun vaihdan ehkä joskus turbo malliin ni sit tulee ..........savua.
Jos haluat lisaa soppaa voit tietysti ruuvata lisää syöttöä ja vakiopumppu kannattaa asentaa 13 astetta jykk. Vakiona muistaakseni 16. Tollasella vaparikoneella ei oikeen hirveitä tehoja kannata ottaa. Vaparissa ei ole esim öljysuihkuja mäntien alla. Öljypumpussa myös jotain eroa. Tossa joku kuva pumpun takaa.
11530
Siitähän on muistaakseni helppo aukaista se hukkaportin kansi niin katopa onko alipainekellolla ja sillä hukkaportin läpällä enää mitään tekemistä keskenään vai onko hukkis kokoajan kiinni.