View Full Version : Pinnapultit ei pysy kiinni
Rekisteri
21.03.2010, 15:34
Mitehä sais pinnapultit pysymään kiinni? jo puolen kilometrin matkalla pinnapultit löystyy. Ja vieläpä ihan oikeesee momenttii kiristetty. ruuvilukitettaha tonne turha laittaa, ku ei tommosessa lämmössä pysy? Jokaisee pinnapultin kierteesee vaihdettu helicoilit ku kierteitä meni aina.
veijon-esso
21.03.2010, 15:45
Mikä laite ja missä nää pultit sijaitsee?
lepoantti
21.03.2010, 15:45
mistähän laitteesta on kyse ja millaisesta paikasta??
minkä pinnapultteja tarkotat ? pakosarjanko ?
Rekisteri
21.03.2010, 16:10
Sylinterin pinnapultit. Ja mönkijä kyseessä.
väärät lääkkeet ja väärät momentit, jollei pysy kiinni tai kierteet lähtee...
pane vaan lukitetta, ja katoppa oikeet momentit, pinnapultti vähän kovemmalla kuin sitten kiinnittävä mutteri
Kuuman kestävää lukittetta löytyy erikseen.
veijon-esso
21.03.2010, 16:24
Sylinterin pinnapultit. Ja mönkijä kyseessä.
Joku kiinalainen halpismönkkäri?
oletkos selvittäny mistä löystyminen johtuu
eli venyykö pinnapultit,pettää kierre lohkossa,kiertyy auki vai mikä?
Eihän vain ole ruostumattomat pinnapultit?
Rekisteri
21.03.2010, 16:53
Ihan honda mönkkäri. Tuntuu tärinästä irtoovan. Taitaa olla ruostumattomat. Pitää kokeilla kuumankesto lukitetta. taitaa olla liian hieno tuo helicoil kierre ni herkemmin irtoo tärinästä sitten.
Rosteriset ei tule ikinä pysymään, vaikka laittaisit kuinka lukitetta. Lämpölaajenee niin eritahdissa ja enemmän kuin itse kansi, samasta syystä rikkoo myös kierteet.
Rekisteri
21.03.2010, 17:05
ok. mites jos noi todellaki on rosteriset pultit ja vielä teräs irtokierteet alumiini lohkossa. Mites tossa lämpölaajeneminen menee? Pystyykö mitenkää testaa tota onko noi roseri pultit?
Kokeile magneetilla ottaako kiinni, jos ei ota, on ruostumatonta.
Pystyykö mitenkää testaa tota onko noi roseri pultit?
Kokeile tarttuuko magneetti. Se ei tosin kerro aina koko totuutta.
Meneekö ne lämmöstä siniseksi?
Ja sit se helpoin, onko ne ruosteessa :D
Rekisteri
21.03.2010, 17:18
Kyllä nuo ihan terästä tuntuu oleva
En usko että on rosteriset, mutta magneetillahan se selviää.
Lukitteeksi esim Loctite 638. Se on mukavan jäykkää, eikä valu ennen kuivumista pois.
Onko ne irtokierteet heli-coil merkkiset? Eli "rautalangasta" väännetyt. Ne pystyy yleensään paremmin paikoillaan kuin esim Wurthin time-sert. Time-sert on sellainen holkin tapainen, jossa on sisä-, ja ulkokierre. Kun time-sertiin laittaa ulkopuolelle liimaa, ja vetää öljytyllä mankelointi tapilla läpi, niin aika hyvin pysyy kiinni.
Rekisteri
21.03.2010, 18:27
On helicoilit. Kaikissa kierteissä. Mitehä kuumaks noissa mönkijäissä menee lohkot? Että osaa ostaa tarpeeks kuuman kestoista
Laita Nordlock lukituslaatat väliin... http://www.nordlock.com/default.asp?url=2.24.37
Ei kait sieltä puutu mitään, esim ohjuritappeja, prikkoja tjsp?
Yks mahdollisuus on, että pinnapultit on kiristetty yli myötörajan, jolloin ne venähtää lisää helposti. Tällläiset pultit tulisi aina uusia yhden kiristyksen jälkeen. Voit merkitä mutterin reunaan ja samaan kohtaan kiinnitettävään kappaleeseen esim. pistepuikolla merkin. Näet jälkeenpäin pyöriikö auki vai venyykö. Hienokierre pysyy paremmin kuin harva, koska sen itsepidättävyys voima on suurempi.
Laita Nordlock lukituslaatat väliin... http://www.nordlock.com/default.asp?url=2.24.37
Eipä taida auttaa, jos pinnapultit löystyy, eikä mutteri?
Eipä auta mutta mutterit/tapit ei kyllä herkästi pyöri auki kun noita käyttää...
kaverilla oli mikro autossa vastaava ongelma. siihen autto ainakin kupari rikat muttereiden alle ja varmaan tuo nord lock toimis kans. taidaa vaan kupari rikkoja löytyvän helpommin. itse en kyllä mitään lukitetta sinne laittas.
Rekisteri
21.03.2010, 21:11
Ei kait sieltä puutu mitään, esim ohjuritappeja, prikkoja tjsp?
Itseasiassa pari jäi käteen, mutta niille ei löydy sieltä mistään paikkaa :confused:
Oisko tosta tärinästä kiinni? kaverin monkeyssä oli samaa vikaa että pultteja ja muttereita sai olla koko ajan kirraamassa mutta sillä oli kampura kierossa ja se aiheutti liikaa resonanssia.
Aikas usein näissä koneissa on parin ulommaisen pinnapultin juuressa sellaiset lyhyet holkinpätkät,
jotka uppoavat sekä lohkoon että sylinteriin.
Näiden holkkien suht' tiukalla sovituksella estetään sen sylinterin löystyminen moottorin värinöiden takia.
Rekisteri
22.03.2010, 15:56
Juu. Tämmöstä mömmöö ostin http://verkkokauppa.planeetta.net/epages/Planeetta.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/industriacenter/Products/LOCT54210/SubProducts/loct54210-0001 ei tullu paketin mukana mitään tietoo mite kauan menee kuivumiseen, mitehä kauan tommosella menee kuivumiseen?
Kierretiiviste 542 hydrauliikka kohteisiin Loctite
(Pakkauskoko : 10 ml)
Hyväksynnät
Saksan DVGW hyväksyntä (No.96.02e125)
Testattu EN751-1 mukaisesti
Täyttää BS 6956 tyyppi A kaasuputkistojen tiivistyksen
WRC hyväksyntä juomavedelle.
Sovellukset
Suositellaan hienokierteisten hydrauliikka ja pneumatiikka asennustern tiivistämiseen, koneissa, työkaluissa, ajoneuvoissa ja raskaissa teollisuus kojeissa.
mitäs meinaat, eikös sun pitäny hankkia lukitetta
Rekisteri
22.03.2010, 18:36
Väärä linkki. http://verkkokauppa.planeetta.net/epages/Planeetta.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/industriacenter/Products/LOCT270/SubProducts/LOCT27010-0001
Väärä linkki. http://verkkokauppa.planeetta.net/epages/Planeetta.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/industriacenter/Products/LOCT270/SubProducts/LOCT27010-0001
parempi väärä linkki kuin väärä mömmö :p
yleensä nuo lukitteet aloittavat rektion ns.hapettomassa tilassa eikä monikaan valmistaja anna noihin "kuivumis" aikoihin mitään tietoa.
mutta vieläkin tarkistaisin että josko nuo ohjuritapit löytäisivät paikkansa ja ettei nuo pinnapultit ole päässeet venymään tai tuo pinnapultin lohkonpuolen kiinnitys ole liukuvaa sorttia.
Rekisteri
22.03.2010, 19:48
Juu. Jostainhan nuo ohjurit on. En vaa ole löytäny että mistä. Pinnapultteja katoin ja yksikää ei ollu venyny ainakaa nii että silmin ois nähny. Kun tuossa on tuo lämmönkestävyys +150 niin meinaako tuo että tuo 150 on minimi mitä kestää jatkuvaa kuumuutta?
Yleensä ne ohjurit ovat sylinterin ja alakerran välistä (pinnapulttien juuresta), mutta on niitä nähnyt joskus kannen ja sylinterin välissäkin käytettävän.
Mutta helpotuksena sanottakoon että on parempi että osia jaa yli kuin vajaaksi, sillä hävinneet osat on yleensä jossain väärässä paikassa:D
mikä ton hondan malli ja valmistusvuosi oli?
Rekisteri
22.03.2010, 20:00
Juu. Tossa vähän vaikee löytää niitä paikkoja niille, ku porattu lohkoista niiden ohjureiden koloja isommaks, kun ne helicoilit laitettu
Malli oli fe ja vuosimalli 05
Rekisteri
22.03.2010, 20:20
Kiitti tosta. Nuoku pitää yleesä vasaralla naputtaa pyttyyn kiinni, nii ei iha sattumalta arvannu lähtee laittaa kiinni, ku voi pois saanti olla tiukassa :)
Juu. Jostainhan nuo ohjurit on. En vaa ole löytäny että mistä. Pinnapultteja katoin ja yksikää ei ollu venyny ainakaa nii että silmin ois nähny. Kun tuossa on tuo lämmönkestävyys +150 niin meinaako tuo että tuo 150 on minimi mitä kestää jatkuvaa kuumuutta?
Kyllä tuo yleensä maksimia tarkoittaa. Tuota kyseistä lokua en ole koskaan käyttänyt, mutta esim 638 on aika tiukassa jo vartin jälkeen. Mutta anna olla yön yli rauhassa, jos ei kiire ole.