PDA

View Full Version : K30 -80 Chevy "paloauto"


manuyt
21.03.2010, 12:38
Jahas .. tässä omasta autosta jotain kuvia muidenkin ihmetelvätäksi ja kommentoitavaksi. Itselle hieman niinkuin ensimmäinen tällainen projekti ja kaikki neuvot ja vinkit otan kyllä avoimesti vastaan. Nyt lähinnä etukardaan jyrkän pinionikulman "korjaamiseen" ja high steering kokemuksia. Tuo kardaani homma täytyisi saada nyt selväksi, 2x tuplanivel vai mitä? D60, 8" korotusjouset, 3" korin ja rungon välissä, nyt alla 38½ swampperit. Auto tulee myös tieliikenteeseen.


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2858&pictureid=53860
Tältä näyttää tilanne nyt maaliskuussa...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2858&pictureid=53859

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2858&pictureid=53864
High steering kilkkeet...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2858&pictureid=53863

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2858&pictureid=53865

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2858&pictureid=53858

JanneBlomgren
21.03.2010, 13:02
Komeelta näyttää:)

Etukardaanille pitää todellakin keksiä jotakin. Murikkaa ei oikein helpolla voi kääntää niinkuin muissa akseleissa on tapana tehdä koska apparin puolella jousipakka lepää murikkaan suoraan ja toisen u-pultin korvaavat kaksi erillistä pulttia ruuvataan suoraan murikkaan.

Yksi vois olla että vaihtaa kardaaniin tosiaankin ne kaksi tuplamurrosta, tulee aika hintoihinsa kylläkin.

Toinen että vahtaa kumpaankin päähän 1410 sarjan nivelet, kovilla nopeuksilla voi kylläkin alkaa ravistaan vaikka kulmat olisivaktin samat.

Mulla olis hyllyssä 1410 yoke etuakselille, 1410 kardaanin pitkä liuku ja nivelkin tietysti.

Mikä ohjauksessa on ongelmana?

Junde
21.03.2010, 13:24
Mitä muuten teit niille paloautokamoille?

Itse olen yrittänyt saada hommattua tuollaista vanhaa lentokenttäpaloautoa kisojen pelastusyksiköksi, mutta valmiiden auton hinnat on nousseet järkyttävän korkealle noissa "huutokaupoissa".

Junde

sisua45
21.03.2010, 14:17
8" korotusjouset, 3" korin ja rungon välissä, nyt alla 38½ swampperit. Auto tulee myös tieliikenteeseen.

Miks tämä on noin saatanan korkea? Onhan iso aina komeata, mutta onko noista viimesistä tuumista enää hyötyä. Maastossa ainakin on kiikkerä. Ja mitä katsastusmies sanoo 11" kokonais korotuksesta...?

Äläkä ota tätä vinoiluna. Tästä tulee vaan mieleen ameriikan ylikorkeat autot, joilla ei voi enää ajaa edes maastossa. :)

Jos aiot pitää nykyisen korkeuden, niin sitten täytyy ostaa jo isommat renkaatkin. Allekirjoittaneelta löytyy 49" rupuli-kumeja. :D

HRD
21.03.2010, 14:41
Kyllähän tota etuakseliakin ois mahdollista kääntää kiila paloilla ja/tai koneistamalla.

Repro
21.03.2010, 15:03
Nyt lähinnä etukardaan jyrkän pinionikulman "korjaamiseen" ja high steering kokemuksia. Tuo kardaani homma täytyisi saada nyt selväksi.
Madalla sitä. Ei tuollaista korotusta noin pienille renkaille tarvitse.

veijon-esso
21.03.2010, 15:43
Madalla niin korjautuu kardaanikulmat ja monta muutakin asiaa.

karvanoppa
21.03.2010, 16:48
Jakolaatikon kannakkeita pystyy laskemaan, mutta ei mahdottomia sitäkään.

tare
21.03.2010, 16:51
etuakselia eteenpäin ja paljon suuremmat renkaat!

manuyt
22.03.2010, 16:02
Komeelta näyttää:)

Etukardaanille pitää todellakin keksiä jotakin. Murikkaa ei oikein helpolla voi kääntää niinkuin muissa akseleissa on tapana tehdä koska apparin puolella jousipakka lepää murikkaan suoraan ja toisen u-pultin korvaavat kaksi erillistä pulttia ruuvataan suoraan murikkaan.

Yksi vois olla että vaihtaa kardaaniin tosiaankin ne kaksi tuplamurrosta, tulee aika hintoihinsa kylläkin.

Toinen että vahtaa kumpaankin päähän 1410 sarjan nivelet, kovilla nopeuksilla voi kylläkin alkaa ravistaan vaikka kulmat olisivaktin samat.

Mulla olis hyllyssä 1410 yoke etuakselille, 1410 kardaanin pitkä liuku ja nivelkin tietysti.

Mikä ohjauksessa on ongelmana?

djoo... ei oo ihan helppo kääntää, täytyy suunnitella asiaa vielä. oon noitakin niveliä miettinyt, tiedä sitten mikä olisi hinta/kesto/toimivuudeltaan paras ratkaisu.
ohjauksessa sinänsä ei ongelmia, pumppu ainakin tuntuu vaativan "säätöä", ei teho piisaa matalilla kierroksilla.

manuyt
22.03.2010, 16:17
Miks tämä on noin saatanan korkea? Onhan iso aina komeata, mutta onko noista viimesistä tuumista enää hyötyä. Maastossa ainakin on kiikkerä. Ja mitä katsastusmies sanoo 11" kokonais korotuksesta...?

Äläkä ota tätä vinoiluna. Tästä tulee vaan mieleen ameriikan ylikorkeat autot, joilla ei voi enää ajaa edes maastossa. :)

Jos aiot pitää nykyisen korkeuden, niin sitten täytyy ostaa jo isommat renkaatkin. Allekirjoittaneelta löytyy 49" rupuli-kumeja. :D

Onko tämä nyt sitten kaikkien mielestä liian korkea?? :) Asiaa kyselleenä oon tullut tulokseen että kun jouset on uudet, ne kuitenkin "lässähtää" ja korkeus jää ehkä pari tuumaa nykyistä alemmaksi. Siitä en tiedä kuinka kiikkerä on, onhan asia kuitenkin muutettavissa jos siltä tuntuu. Ehkä tästä ei tule sitä rymyvehjettä, vaan rakennan jonkin toisen pahempaan hapettamiseen. Katsurin kanssa ollaan korotukset ja rengasmuutokset katsottu, on ok (N2G). Ja tokihan ne isommatkin renkaat kiinnostaa, nämä nyt vain sattui olemaan nurkissa valmiina.

Junde: ...valitettavasti ei ole tuosta autosta jäänyt pumppuja jne. ei ollu kiinni enää autossa. Kopin alumiiniliukuovilla möin pois. Tosin oon ostanut pari palo-Dodgea, toinen on purussa ja toinen kokonaisena pumppujen kanssa, mut sitä en ole ajatellut hävittää.. ainakaan vielä.

-MaTTi-
22.03.2010, 17:05
Katsurin kanssa ollaan korotukset ja rengasmuutokset katsottu, on ok (N2G).


Aha. Omat lait Keski-Suomessa. :eek: Ajovalot on ainaki liian korkealla (max. 120 cm maasta), kuten kaikki muukin jos TraFin hempoilta kysytään.

Timo_L
22.03.2010, 17:49
Nyt lähinnä etukardaan jyrkän pinionikulman "korjaamiseen" ja high steering kokemuksia. Tuo kardaani homma täytyisi saada nyt selväksi, 2x tuplanivel vai mitä?

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2858&pictureid=53865

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2858&pictureid=53858


Joo, etukardaanille todellakin täytyy tehdä jotain.

Lähtien siitä, että mille tahansa tuplaristikkokardaanille tuo etuakselin pinjuokulma on täysin väärä. Jos on yksi tuplaristikko (jakolaatikon pää) ja yksi tavallinen, niin pinioni osoittamaan suoraan (tai ainakin lähes) kohti jakoaskia jos et halua että tärisee niin perkeleesti ajossa ja hajotat koko ajan ristikoita ja pinionin laakereita.

Kannattaa tutustua tähän linkkiin niin selvittää paljon:

http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/PR-shaft/


Nini ja jatkan tuosta mitä muutkin on sanoneet, miksi ihmeessä ton pitää olla noin helvetin korkea? Ja millä meinasit saada leimaan?!

manuyt
22.03.2010, 17:57
Aha. Omat lait Keski-Suomessa. :eek: Ajovalot on ainaki liian korkealla (max. 120 cm maasta), kuten kaikki muukin jos TraFin hempoilta kysytään.

NONIINNO!! Mun mielestä lait on kaikille samat, ottaa vaan asioista selvää! Yrittää voi leimalle, en ole vannonut että onnistuu mutta kyllä sen pitäisi. Eikä auto vielä ole valmis, ajovalot tulee alemmaksi, alkuperäiset säilyvät lisäpitkinä. Ehkä pitäisi vaan poistaa threadi samantien ettei aiheuta turhaa närää....

AlluK
22.03.2010, 18:12
Älä nyt manu ota ittees, täällä ollaan vaan niin perverssin kiinnostuneita kaikesta hiukankin
poikkeevasta, tai sitten kateellisia :)

manuyt
22.03.2010, 18:14
Kannattaa tutustua tähän linkkiin niin selvittää paljon:

http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/PR-shaft/


Nini ja jatkan tuosta mitä muutkin on sanoneet, miksi ihmeessä ton pitää olla noin helvetin korkea? Ja millä meinasit saada leimaan?!

Jep. Täytyy lueskella tuo vielä tarkemmin. Tiedän toki että kulma on täysin väärä, mutta oon vaan miettinyt järkevintä ratkaisua asian korjaamiseksi.

Voisiko joku sitten kertoa MIKSI se ei saisi olla noin "helvetin" korkea? :D Yhtään korkeammaksi sitä en ole halunnut ja tuosta se ei tule kuin alaspäin.

Yölento
22.03.2010, 18:24
Johtunee pitkälti siitä että Suomessa on näitä lakeja ja asetuksia joita tulkitaan joskus todella tiukastikin katsastuksessa, mm kokonaiskorotus joka saa olla 150 mm, renkaat joihin saa lupia 35" asti (jos ei ole jo ennestään) ynnä muita juttuja jotka ei ainakaan helpota/vapauta autonrakentelua jos sen meinaa pitää kilpien välissä. :( Pelkästään metsäkamppeet on asia erikseen, ja niissäkin omat juttunsa kuten että korkeampi auto kaatuu herkemmin jne. ;)

Jani E
22.03.2010, 18:25
jos meinaat saada liikenteeseen katsastettua niin jousitusta saa korottaa max 3"

karvanoppa
22.03.2010, 18:43
Eikös tämä ole kuorma-autoksi jo rekisteröity?

manuyt
22.03.2010, 18:55
Eikös tämä ole kuorma-autoksi jo rekisteröity?

papereissa vielä erikoisauto/paloauto, menee maastokuokiksi

tume22
22.03.2010, 19:50
tuninki ukkojen puhetta että muka madaltaa pitäisi, ihan vitun härski noin korkeana, jos vaan kilpiin tuolleen saat niin elä missään nimessä madalla.

Repro
22.03.2010, 20:18
Jep. Täytyy lueskella tuo vielä tarkemmin. Tiedän toki että kulma on täysin väärä, mutta oon vaan miettinyt järkevintä ratkaisua asian korjaamiseksi.
Tukivarret ja kierrejouset?


Voisiko joku sitten kertoa MIKSI se ei saisi olla noin "helvetin" korkea? :D Yhtään korkeammaksi sitä en ole halunnut ja tuosta se ei tule kuin alaspäin.
Koska se kaatuu korkealta ja kovaa, myös tasamaalla, jopa asfaltilla.:D (nähty on)
Kardaanikulmat ja ohjausgeometria pysyy paremmin hanskassa matalammalla autolla.

manuyt
22.03.2010, 20:28
tuninki ukkojen puhetta että muka madaltaa pitäisi, ihan vitun härski noin korkeana, jos vaan kilpiin tuolleen saat niin elä missään nimessä madalla.

heh.. juu :cool:

manuyt
22.03.2010, 20:32
Koska se kaatuu korkealta ja kovaa, myös tasamaalla, jopa asfaltilla.:D (nähty on)
Kardaanikulmat ja ohjausgeometria pysyy paremmin hanskassa matalammalla autolla.

Onhan tuossa toki pointtinsa.. mutta ehkä se pitää kerran kaataa ennenkö sitä uskoo.. :D

Repro
22.03.2010, 20:37
Onhan tuossa toki pointtinsa.. mutta ehkä se pitää kerran kaataa ennenkö sitä uskoo.. :D
Näinhän se on. :)

Daddy's Toy
22.03.2010, 20:41
Hyvältä näyttää:)

Ei muuta kuin isompaa renkulaa alle.

-MaTTi-
22.03.2010, 21:32
Eikös tämä ole kuorma-autoksi jo rekisteröity?

Oli mikä tahansa niin samat rajat. Onhan tätä puitu jo vaikka kuinka monet kerrat. Jossain päin Suomea vaan tunnutaan luistavan kaikesta rengas-/korotuspykälistä "soveltuvin osin" kuten laissa lukee, jos kyseessä kuorma-auto. Pitäis vissiin jonkin käydä oikeudessa kättä vääntämässä ennenkuin asialle saataisiin selvät ohjeet.

NONIINNO!! Mun mielestä lait on kaikille samat, ottaa vaan asioista selvää! Yrittää voi leimalle, en ole vannonut että onnistuu mutta kyllä sen pitäisi. Eikä auto vielä ole valmis, ajovalot tulee alemmaksi, alkuperäiset säilyvät lisäpitkinä. Ehkä pitäisi vaan poistaa threadi samantien ettei aiheuta turhaa närää....

Mutta hyvä jos kelpaa. http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif Onhan korkea useimmiten myös paremman ja härskimmän näköinen, vaikka siihen ne hyvät puolet sitten yleensä tuppaavat loppumaan. Mua ei ainakaan närästä, ihmetyttää vain kovasti erilaiset katsastukseen liittyvät tulkinnat aiheesta. Jatka ehdottomasti jutun tekoa, mukava tällaista on seurata. :D

HeikkiH
22.03.2010, 22:06
8" korotusjouset, 3" korin ja rungon välissä, nyt alla 38½ swampperit.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2858&pictureid=53860
Tältä näyttää tilanne nyt maaliskuussa...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2858&pictureid=53864
High steering kilkkeet...


Onko lähempää kuvaa nuista ohjausvarsista ja sektorivarresta? Onko noissa varsissa hitsatut holkit?

IMO tuon 3" vois nakata pois tuolta välistä, aivan turha tuolla rengas ja korotus yhdistelmällä. Muuten kyllä ihan messevän näköinen laite.

pattis
22.03.2010, 22:35
älä vaan lopeta tän jutun tekemistä... HELVETIN KOMIA PELI:)

baxxter
22.03.2010, 23:02
NONIINNO!! Mun mielestä lait on kaikille samat, ottaa vaan asioista selvää! Yrittää voi leimalle, en ole vannonut että onnistuu mutta kyllä sen pitäisi. Eikä auto vielä ole valmis, ajovalot tulee alemmaksi, alkuperäiset säilyvät lisäpitkinä. Ehkä pitäisi vaan poistaa threadi samantien ettei aiheuta turhaa närää....
Ei ole varmasti närästä ja perussuomalaisesta kateudesta kyse. Ekassa viestissä vaan puhutaan tieliikenteestä ja kuitenkaan nykyisillä säännöillä se ei tällaisena onnistu. Ja jos kerran onnistuu, niin onnistuuko toisenkin kerran vai loppuuko peräti ilo jo katsastusten välissä?
Ja miksei saisi tehdä näin korkeaa sitten pelkästään maastoon? No kun pyörät näyttää niin pieneltä noiden korotusten kanssa :D

tare
23.03.2010, 07:35
vaatii aika paljon korotusta jos haluaa ettei rengas ota kiinni hyttiin akselin ollessa alkuperäisellä paikalla renkaat linkussa ja sisäänjousto tapissa

44" ei mahdu kääntymään eikä joustamaan vakio alustalla:D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=126&pictureid=53938

eikä 39", vaikka hiukan korotettu
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=126&pictureid=39435


tarpeeksi muokkaamalla mahtuu isommatkin pyörät ja jousikorotusta oli muistaakseni 3"
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=126&pictureid=53939

Rekisteröimätön
23.03.2010, 23:46
Hienoja laitteita . . .

apiaani
25.03.2010, 11:01
Joko suunniteltu mimmonen lava/muu koppero tulee?

Hummer
25.03.2010, 22:57
Upea laite! :):)

:):)

pjtk
07.04.2010, 11:13
Mahtasko näistä olla mitään iloa kartaani kulmiin: http://www.4xshaft.com/Super-Flex.html
Omasta mielestä kannattas etuperästä kääntää pinonia ylöspäin. Se taasen johtaa olkatappi kulmien menemiseen huonoon suuntaan, joten ne tarvis kääntää alkuperäseen tai vaikka vähä yli, jos kerta isoilla renkailla ajetaan.

Rekisteröimätön
16.01.2011, 21:03
Mitäs tälle nykyään kuuluu?? Olis kiva nähdä jos tehty jotain niin uusia kuvia ku ne on kivoja