View Full Version : Hinausköyden solmut
Kartsamasa
19.03.2010, 23:11
Tuli tuossa offattua katuautolla tahattomasti, kun tuli pikkutien mutkassa nysse vastaan. Pienempi väisti. Eihän se sieltä ojasta mihinkään itellään noussut, mutta onneksi lankomies Jeeppeineen riensi hätiin. Tässä iltasella kynnet verillä sitten mietin, että minkäköhänlaiset solmut sitä olisi kannattanut hinausköyteen sitaista? Nyt oli kyllä pitävät, mutta avaamisessa oli aika talkoo.
Osta hinausliina ja pari sakkelia.
"löysiä umpisolmuja" monta peräjälkeen, niin se solmu ei kiristy tiukalle. Eli pyöräyttelet sen hinausköyden hännän n. 20cm välein yli siitä köydestä, ja läpi lenkistä...
Kun löytäs jostain kuvan...
"löysiä umpisolmuja" monta peräjälkeen, niin se solmu ei kiristy tiukalle. Eli pyöräyttelet sen hinausköyden hännän n. 20cm välein yli siitä köydestä, ja läpi lenkistä...
Kun löytäs jostain kuvan...
samaa systeemiä itekki käyttäny ja toimii
https://haka.spek.fi/upload/Liite42.gif
puolipolvi, kaksoispuolipolvi... siansorkka... whatever...
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d0/Bowline_in_four_steps.png/470px-Bowline_in_four_steps.png
paalusolmu
taas google (http://www.google.fi/search?hl=fi&source=hp&q=solmut&meta=&aq=f&aqi=g8g-s1g1&aql=&oq=&gs_rfai=) auttaa tässäkin asiassa
mitäs sit viä... öö liina jos katkee niin tulee tehtyä joku jalussolmu tai merkkari tyyppinen ratkaisu.... armeijashan noita viimmestään pakolla oppi jos ei muuten mitään palokunta tai partoharrastusta ole
Kartsamasa
20.03.2010, 06:35
Täällähän on yön ratoksi naputeltu opettavaisia vastauksia, kiitosta vaan. Onhan noita solmuja tullut värkkäiltyä , mutta kiireessä sitaisin taas mitä sattuu. Tuo ensiksi ehdotettu on teltan narujen kiristelystä tuttu ja senhän voi helposti sitoa valmiiksi tiukallekin niin tulee hallittu veto. Paalusolmulla tulee venettä hillittyä ja niinhän sekin taisi olla vedossa ylikiristymätön solmu, mutta mitenköhän noin kovassa vedossa. Liina olisi pop, mutta köyttä on monasti käden ulottuvilla kun tarve yllättää. Ykkösvaihtoehtona on toki pysyä katuautolla ojien välissä...
Jos tekee "nopean umpisolmun" kestää sen aukominen ilman puukkoa vastaavasti pidempään.
Itse olen käyttänyt vetokoukkuun joko leivonpäätä,tai kaksoispolvea. Ne on kohtuu helpot eli muistuu mieleen vaikka jo vähän jo näppejä paleltaisi,ja lähtee kohtuu vaivalla auki,kuin myös toimii kaikilla välineillä liinasta,vaijeriin,ja jopa ketjuun.
Jos solmujen tekeminen tuntuu hankalalta, niin myynnissä on valmiita henkilöauton hinausköysiä ja niissä on koukut päissä. Hinta on alle vitosen.
Ei ne kylläkään kestä mitään julmettua repimistä, mutta ojan pohjalta ja tien poskesta pääsee pois.
Pakettiauton hinausköysi onkin jo kestävämpää tavaraa ja niissä on sellainen metallinen kahdeksikko, joka siirretään n. 0,5m päähän köyden latvasta.
Köyden pää sujautetaan auton hinauslenkistä läpi ja sitten tämän kahdeksikon puolivälissä olevan silmukan läpi ja nykäistään löysät pois.
Nyt kun köysi kiristyy, niin samalla kiristyy tämä "solmukin".
Ja sen saa auki vaikka kintaat kädessä. Hintaa tämmösellä on n. 8 - 10€.
Maasturimiehillä ja raskaan kaluston kuskeilla on jo järeämmät varusteet.
Jos ei osaa sitoa esim. järeään kuorman kiristysliinaan (jota nyt käytettäisiin hinausköytenä),
sellaista helposti avattavaa vetosolmua, niin on terveellisempää antaa sen rekkakuskin tehdä itse mieleiset solmut. :p
Kastunut liina menee niin tiukkaan solmuun, että sitä ei aina saa auki tien päällä kuin puukon kanssa viiltelemällä.
Talliolosuhteissa voi sitten solmun laittaa alasimen päälle ja vasaralla koputella joka puolelta,
kunnes solmu vähän pehmiää.
Tonkien ja ruuvarin kanssa saa sitten kynsittyä solmun lopullisesti auki.
Ittellä on hinausköydessä "pleissatut" lenkit päissä. Lainausmerkeissä siksi ettei tuo pleissaus ole muuta kuin pään lämpökäsittely teräväksi, ja työntäminen takaisin sinne narun sisään 20-30cm matkalle. Helppo säätää sakkelille tahi vetokoukkuun sopivaksi.
Umpisolmukin aukeaa helpommin, kun lykkää sinne solmun lenkin sisään ennen kiristämistä semmoisen noin pari senttiä paksun oksan pätkän. Solmu toki kiristyy hinatessa tiukalle, mutta kun sen oksan vääntää poikki siitä solmun silmästä, niin onkin sen puuttuvan oksan verran löysä solmu avattavana. Oksan pituus kannattaa valita niin, että jaksaa sen katkaista nopeasti käsivoimin.
Tuplakasi on aika kova sana..
Polsteekki toimii aina, varsinki jos laittaa tuplana. Ei hirtä ollenkaan kiinni. Jalussolmu sit jos pitää köyttä jatkaa.
Tuukka Impala
20.03.2010, 22:03
https://haka.spek.fi/upload/Liite42.gif
puolipolvi, kaksoispuolipolvi... siansorkka... whatever...
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d0/Bowline_in_four_steps.png/470px-Bowline_in_four_steps.png
paalusolmu
taas google (http://www.google.fi/search?hl=fi&source=hp&q=solmut&meta=&aq=f&aqi=g8g-s1g1&aql=&oq=&gs_rfai=) auttaa tässäkin asiassa
mitäs sit viä... öö liina jos katkee niin tulee tehtyä joku jalussolmu tai merkkari tyyppinen ratkaisu.... armeijashan noita viimmestään pakolla oppi jos ei muuten mitään palokunta tai partoharrastusta ole
Ookko sääkin palokunnassa? Siellä kyllä oppii tekemään semmosia solmuja jotka pitää, mut saa silti auki.....
Kartsamasa
20.03.2010, 23:43
Osuipa tänään honkkarissa silmään juurikin noita pakettiauton hinausköysiä kahdeksikolla.Sitomisohjeetkin oli pussin kyljessä. Laitoin samontein kaksi, toisen katuautooon, jos sattuu tarvitsemaan vetoapua ja toisen Jeeppiin, jotta voi sitä tarjota. :)
Mutta kun se tarve seuraavan kerran kuitenkin iskee sillon kun käsillä on vain joku sekalainen liinan- tai köydenpätkä niin enköhän näillä eväillä muista siihen mieluummin puolipolven, vai mikä se nyt se puolijoukkueteltan naruissa käytettävä solmu sitten nimeltään onkaan, sitaista.
Ookko sääkin palokunnassa? Siellä kyllä oppii tekemään semmosia solmuja jotka pitää, mut saa silti auki.....
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=41996&highlight=palokuntalaisia