Kirjaudu sisään

View Full Version : X-Linkki "jakareihin"


Jeeper
18.03.2010, 16:49
Mielenkiintoinen systeemi saada lisää joustoa "jakarimallisiin" alustoihin:

http://www.outerlimits4x4.com/ftopic83740-0-asc-120.php

http://i2.photobucket.com/albums/y47/Tidy42/IMG_2935.jpg

pastirolli
18.03.2010, 17:10
Pitääpä kokeilla rakentaa tuollainen. Aika yksinkertainen sydeemi. :)

Pete
18.03.2010, 17:11
http://www.outerlimits4x4.com/ftopic83740-0-asc-120.php


Pitää näköjään olla sisäpiiriläinen että pääsee tota linkkiä katsomaan...

Jeeper
18.03.2010, 17:26
Pitää näköjään olla sisäpiiriläinen että pääsee tota linkkiä katsomaan...

Huomasin vasta kun kirjauduin pois tuolta.......

tää toimii ainakin: http://www.downunder4x4.net/forum/showthread.php?t=6693

sumpe
18.03.2010, 19:22
Tuo toteutus pitää kyllä testata suitsaan

murkula_
18.03.2010, 19:42
Kiinnostaa myös. Mutta mitähän mahtaa sanoo katsastus setä? Tarkoitus kuitenkin pitää läjää kilvitettynä.

-Sakke-
18.03.2010, 20:32
Ton keskinivelen tapin kiinnitykseen kannattaa varmaan kiinnittää erityistä huomiota, se on ainoa osa joka estää akselin kiertymisen.

Jeeper
18.03.2010, 22:07
Kiinnostaa myös. Mutta mitähän mahtaa sanoo katsastus setä? Tarkoitus kuitenkin pitää läjää kilvitettynä.

Alustan osien pitää olla kyseiseen automalliin tarkoitettu...... eiköhän tuolta saa sellaisen todistuksen kun kauniisti pyytää että on tiettyyn automalliin tarkoitettu:

http://www.dobbinengineering.com/

Ossi_p
25.03.2010, 12:16
saatteko kuvasta selvää mihin ne on laittanut panhard tangon?
kyllä kait tuokin sovellutus sen tarvitsee

Ossi

Viipo
25.03.2010, 14:00
saatteko kuvasta selvää mihin ne on laittanut panhard tangon?
kyllä kait tuokin sovellutus sen tarvitsee

Ossi

Tosta oikeesta laidasta kun kattoo, niin näkee panhardin kiinnityspisteen ja vähä ylempänä vetotangon. Justiinsa jäävät tuon etupuskurin taakse piiloon. Kas, kun ausseissa ollaan, niin kaikki on väärinpäin.

PatrolGR
04.04.2010, 13:01
Pitää kyllä kokeilla. Tosiaan pitää tehä keskitapin kiinnitys aika jämäkästi, jotenkin tuntuu että ois aika äkkiä irti tuo linkin tapin kiinnitys. Tiiä sitten, ei auta kun tekstata

Viipo
05.04.2010, 03:10
Pitää kyllä kokeilla. Tosiaan pitää tehä keskitapin kiinnitys aika jämäkästi, jotenkin tuntuu että ois aika äkkiä irti tuo linkin tapin kiinnitys. Tiiä sitten, ei auta kun tekstata

jos erehyt testaamaan ja toteemaan toimivaksi, niin mulle tulee 2x..

luppakorva
10.05.2010, 07:52
Jokos muut on tehny linkkejä. Tossa kuvia minun tekemästä. Raudat on tollasta tallin lattialta keräiltyä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1249&pictureid=58934

Joustaa ihan eritavalla, kun ennen linkkiä ja varmaan tukivarretkin nyt kestää.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1249&pictureid=58935

Tosta näkyy vähän kiinitys akseliin
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1249&pictureid=58936

Tätä voi kyllä yhden kisan perusteella suositella.:). Ei tullut keskeytystä tukivarren katkeemiseen, niinkuin kahdessa edellisessä kisassa.

Olkku
10.05.2010, 09:31
Oletko mitannu kuinka paljon vaikutti joustoihin?
prkl kun en huomannu tota punkalla... olis tarvinnu vakoilla kunnolla :D

luppakorva
10.05.2010, 09:57
En mitannu, mutta nyt se joustaa niin paljon kun akseli mahtuu auton alla liikkumaan. Ja jousto on herkkää, eikä semmoista väkinäistä puslien puristelua. Selvästi kiikkerämmäksi auto kyllä muuttui, mutta se nyt on tietty odotettua.

Tomppa-
15.09.2014, 21:29
Tietoo mitä leimamies mahtaa sanoo tähän viritykseen?

-Jarkko-
15.09.2014, 23:04
Tietoo mitä leimamies mahtaa sanoo tähän viritykseen?

Ampuu, jos on pyssy käden ulottuvilla :D

Kala92
16.09.2014, 08:58
Ampuu, jos on pyssy käden ulottuvilla :D

Se, että ampuuko se sinut vai ihtesä riippuu tapauksesta. :D Mutta jos ostais tommosen ns.''tehdastekoisen'' jossa leimat ja sopivuus paperit, niin vois mennä läpikin. Näitä kun toi yks putka tuolla jenkeissä valmistaa...

tapsa4x4
16.09.2014, 10:55
Miks muka asiallisesti tehtynä ei leimalle kelpais ? En oikeen syytä keksi kun kaikki kiinnitys pisteet saa tehdä itse.

Kala92
16.09.2014, 11:38
Veikkaisin sen kaatuvan siihen, että tuo rauta mihin tukivarret tulee kiinni ja joka kiinnitetään nivelellä akseliin on periaatteessa myös tukivarsi. Ja kun tukivarsia ei saa itse tehdä niin voi tulla sanomista. Tuossahan myös tulee se vastaan, että kun nivel joka akseliin tulee korvaa periaatteessa tukivarsien kaksi korvakko tukivoimillaan-->Nivelen tulisi olla aikasen jämäkkä, kuten tuossa jenkkien mallissa on. Tuolta lafkasta tilaamalla sais ne todistukset todennäköisesti, mitkä riittäisi täällä katsastukseen. Keskinivelhän on periaatteessa tukivarren kiinnityspiste jonka saa tehdä itse. Tiedä sitten miten oikeasti menee, Mattihan se tämän osaisi sanoa.

Tomppa-
16.09.2014, 16:31
täytyypi varmaan tutulle katsurille näyttää kuvaa ja kysyä mitä mieltä se on.. :D

Paavo
23.11.2014, 18:18
Tätä voi kyllä yhden kisan perusteella suositella.:). Ei tullut keskeytystä tukivarren katkeemiseen, niinkuin kahdessa edellisessä kisassa.

Onko tässä tukivarsi sama kuin rangen (?) jakari? Eli oot tuolla autolla saanut tehdastekoisia jakareita poikki? Mistä meni, eli edestä vai takaa ja mistä kohtaa? Ja onko syystä tietoa? Jakari on varmaankin (?) mahtunut "pyörimään" ristikoustossa akselinpään kiinnikkeiden sisällä, eli joustoa on rajoittanut/hidastanut puslat, eikä se että tukivarsi ottaa kiinni liian ahtaaseen akselipään kiinnikkeisiin?

Siksi kyselen, kun on suunnitelma vaihtaa yhden kevyehkön kotteron alusta kierrejousitukseen, myös tämä topikin kaltainen systeemi vois tulla kyseeseen, jos joustoja tarttee enemmän kuin mitä sillä normaalimmalla tavalla saa aikaa sopivasti valituilla puslilla.

-Paavo

luppakorva
23.11.2014, 21:19
Pajeron omia jakareita meni kaksi katki etummaisen akselinpään puslan kohdalta. Juuri kyseisestä syystä. Eli jakarin puslat oli ensimmäisenä rajoittamassa ristijoustossa. Puslat oli alkuperäisiä kumisia. Ongelmaa ei varmaan tule, kun rajoittaa joustot iskareilla kohtuullisiksi.

Paavo
23.11.2014, 21:34
Kiitos tiedosta. Ei (toivottavasti joskus) lukollisessa autossa tartte joustoja, luulee hän.

hitoy
02.02.2015, 10:13
Gr patroliin eteen tollanen? Tyhmä idea vai kokeilemisen arvonen?

Tomppa-
02.02.2015, 11:53
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=70336&highlight=gr+patrol
Kyllähän se vakioon verrattuna tuo joustoo lisää mutta luulen että leima sedälle on ihan turha mennä tarjoon.. :D Ite kävin aikonaan kysymässä konttorilta mahdollisuutta leimata tollasta systeemiä ja koko putkan johtajakaan ei osannu sanoo juuta eikä jaata tohon hommaan.. Saahan niitä valmiita settejä rapakon takaa johonkin 600 dollarin hintaan niinkun tuolla ylempänä lukeekin.

hitoy
02.03.2016, 18:02
Millasesta tavarasta ootte tehny riitäskö 10mm vahvunen "latta" tuohon? Ens viikolla pitäs väkertää moinen.

Edit. Vastataan itelle. Tehdään tuo 15mmx70mm tavarasta niin kestää varmasti. Muodot jäykistää vielä lisää. Keski "tapin" kiinnitys vielä auki. Joku traktorin kikkare varmaan tarttuu matkaan kun käy ikh.ssa. tanko akseliin ja putki/holkki X linkkiin. pultilla sitten kiinni vielä.