View Full Version : VM hahmottelee dieselveron nostoa
Rekisteröimätön
17.03.2010, 21:31
Do niin nyt sitä tulee tietoo et Traboli ja VM on yhes sorvanneet meille jälleen uutta kivaa et yöunet mennee vähäksi aikaa,...tana.
Ehkäpä olin kaukoviisas ja oon hommannut 2 samanlaista 4WD kärryä Disulina ja Pentziinil joten jatkossa ajellaan sen mukaan mikä polttoaine on halvempaa tai pannaan esim Disuli varaosiksi jos viel kallistuu :-(
Jack
http://www.demari.fi/content/view/9937/317/
Eikös tossa ollu että diesel vero poistuu jos diesel polttoaineen hintaa nostetaan 34 senttiä litra eli siihen lisätään veroo ton verran.
Eikös tossa ollu että diesel vero poistuu jos diesel polttoaineen hintaa nostetaan 34 senttiä litra eli siihen lisätään veroo ton verran.
Joo, mutta uskokaa pois niin taitaa vaan käydä niin et vero jää ennalleen tai jopa kasvaa ja sit vielä kiiselin hinta nousee tuan 34snt/litra siihen päälle.
Do niin nyt sitä tulee tietoo et Traboli ja VM on yhes sorvanneet meille jälleen uutta kivaa et yöunet mennee vähäksi aikaa,...tana.
Ehkäpä olin kaukoviisas ja oon hommannut 2 samanlaista 4WD kärryä Disulina ja Pentziinil joten jatkossa ajellaan sen mukaan mikä polttoaine on halvempaa tai pannaan esim Disuli varaosiksi jos viel kallistuu :-(
Jack
http://www.demari.fi/content/view/9937/317/
Disulii Pentziinin kilvet ja ajelee pö:llä, Penntziini pysyy helposti leimakunnossa kun ei aja, Vieläkin kustannus tehokkaampi tapa pölliä kilvet samanlaisesta autosta ja toivoa ettei uhri vaihda rekkaria vaan tilaa vaan uudet kilvet.
Arska-tehtaalta
18.03.2010, 13:57
Toi ois toisaalta "reilua", koska sit enemmän ajavat maksas enemmän ;) JA MAAILMA PELASTUU :D
Nyt pitääkin sit ostaa ha-rekattu diesel Suburban ja laittaa liikennekäytöstä poistoon kunnes dieselvero on poistunut :D :D
Eipä taida sitten olla huoltoautoissakaan enää mitään verohyötyä...
34 senttiä litralle lisää... huoh. Eli kalliimmaks tulee vaikka olis ha-dieselvero ja se poistuis, jos tuon reilu 20tkm vuodessa tulee ajeltua. Pikkukulutteisella dieselillä taas tietty tulis jopa säästöä jos ei sitten ajele yli 30 tkm vuoteen.
Eli tiisseli kohta kalliimpaa kuin pensa. Ja sitten maksetaan viel saatanan kalliit käyttövoimaverot ja Vitutuslisät kaupanpääle.
VooDoo Jeep
18.03.2010, 23:18
Ja me otetaan kiltisti korotukset vastaa:( kahvipöydässä porukka vaan mutisee että on se kallista! ja mitään ei tehdä asian hyväksi.
Kohta käy suomelle samanlailla kuin kreikalle eli konkurssi:D
KoniJeep
18.03.2010, 23:41
Kuis mie muistelen, että keski euroopassa tiiseli on kalliimpaa kuin pentsiini?
Taitaa mennä Suomi EU:n mukaiseen verotukseen?
Niinhän se useimmissa maissa taitaa olla Euroopassa, myös tuolla ison veden toisella puolella kuten myös kait kengurumaassakin jos en väärin muista.
Se olisikin ihan ok että dieselvero poistuisi, nykyisellään systeemi on mielestäni typerä normiautoilijaa ajatellen. Ammattikuskit toki hyötyy tai jos ajaa todella paljon muuten vain. Mutta 34snt. korotus olisi aika julma - VM vain laskee suoraan että paljonko haluaisivat veroa polttoaineeseen, jotta verotulot pysyisi samana kuin nyt. Häviäjiksi taitaisi muodostua suhteellisen iso osa diesel- autoilijoista.
Se olisikin ihan ok että dieselvero poistuisi, nykyisellään systeemi on mielestäni typerä normiautoilijaa ajatellen. Ammattikuskit toki hyötyy tai jos ajaa todella paljon muuten vain. Mutta 34snt. korotus olisi aika julma - VM vain laskee suoraan että paljonko haluaisivat veroa polttoaineeseen, jotta verotulot pysyisi samana kuin nyt. Häviäjiksi taitaisi muodostua suhteellisen iso osa diesel- autoilijoista.
Taas esim. paketti/matkailuautoilijat kärsii reippaasti lisää, tulevan massaperusteisen ajoneuvoveron lisäksi.
Kuvitellaanpa vaikka 3500 kg paku tai asuntoauto. Nyt verot 85€/127€/vuosi ja dieseliin vaikka 20 tkm ajoilla tarvittavat 2000 litraa = 2200€. Yhteensä n. 2300€.
Esityksen mennessä läpi verot 485€ + 2880€ dieseliin = 3365€. Eli reilu tonni vuodessa lisää autoiluun, vaikka ajelis samalla autolla samat ajelut. Ihanan kallista. :eek: 280€/kk + vakuutukset + muu ylläpito
Jeps. Sitähän minä meinasinkin että tuon tyyppisellä muutoksella jos dieselin polttoaineveroa nostettaisi noin paljon niin häviäjiä olisi suurin osa dieselautojen käyttäjistä. Ei hyvä :(
Korpikumpu
19.03.2010, 07:23
Iteltä loppuu kyllä dieselajelut jos tilanne muuttuu tuohon mainittuun. Eli siirtyy sitten cruiser metsäprojektiks...
Kuis mie muistelen, että keski euroopassa tiiseli on kalliimpaa kuin pentsiini?
Taitaa mennä Suomi EU:n mukaiseen verotukseen?
Niin on. Heillä ei ole kiinteää dieselveroa vaan vero on polttoaineessa. Polttoaine on paikoin vähän hinnakkaampaa kuin meillä.
Ja me otetaan kiltisti korotukset vastaa:( kahvipöydässä porukka vaan mutisee että on se kallista! ja mitään ei tehdä asian hyväksi.
Kohta käy suomelle samanlailla kuin kreikalle eli konkurssi:D
Juuri näin, veit jalat suustani. Voihan sitä uhota kahvipöydässä ja täällä foorumilla, mutta historiaa seuraten autoilu ei ole vähentynyt koskaan vaikka polttoaineen hinta on noussut ja kansa uhonnut. Kerran oli piilokamera, jossa porukka tuli tankille ja tolpassa luki 6 markkaa tjsp. litralta. Maksamaan mennessä soppa maksoikin 10 markkaa litra, no porukka maksoi kiltisti.. Ja näin asia tulee aina suomessa olemaan.
P.S. Suomihan rikastuu tällä hommalla, mutta kansa köyhtyy..
P.P.S. Näillä toimenpiteillä saadaan vanhat, raskaat ja paljon polttoainetta kuluttavat autot seisontaan ja tilalle vähän kuluttavaa uudempaa autokantaa.
Edit: Yks taksikuski sano kerran, että polttoaine on liian halpaa, koska patonkia pystytään tuomaan tänne ranskasta. Jos polttoaine olis kallista, niin ne lähettäs vaan reseptin sähköpostilla..
Eikös tossa ollu että diesel vero poistuu jos diesel polttoaineen hintaa nostetaan 34 senttiä litra eli siihen lisätään veroo ton verran.
Älkää ny sekottako liikaa noita termejä keskenään. Käyttövoimaveroa ja dieselveroa nimittäin.
Älkää ny sekottako liikaa noita termejä keskenään. Käyttövoimaveroa ja dieselveroa nimittäin.
Käyttövoimavero on entinen dieselvero. Dieselin hinnassa on polttoainevero.
Käyttövoimavero on entinen dieselvero. Dieselin hinnassa on polttoainevero.
Juu, ja sekasin tuntuu noi termit menevän usealla
Tätäkin pykälää on valmisteltu kaikessa hiljaisuudessa, ja kun on lähes valmis, niin sitten kerrotaan julkisuuteen.
Katsotaan tilannetta esim normaalin pakuksi rekisteröidyn dieselmaasturin kannalta. Vuosittainen esim 100€ käyttövoimavero eli ex-dieselvero poistuu, mutta dieselin hinta nousee sen 34c/litra.
294 tankatun diesellitran jälkeen "tehdään tappiota". 15L/100km kulutuksella pääsee vajaat 2000km tuolla määrällä...
Toki päälle lisätään vielä se vuosittainen satojen eurojen kokonaispainoon perustuva ajoneuvovero.
Mitäpä tähän voi normaali kansalainen tehdä? Ei ainakaan enää kannata rekisteröidä pakettiautoksi tai huoltoautoksi mitään, minkä voi pitää henkilöautona.
Tätäkin pykälää on valmisteltu kaikessa hiljaisuudessa, ja kun on lähes valmis, niin sitten kerrotaan julkisuuteen.
Katsotaan tilannetta esim normaalin pakuksi rekisteröidyn dieselmaasturin kannalta. Vuosittainen esim 100€ käyttövoimavero eli ex-dieselvero poistuu, mutta dieselin hinta nousee sen 34c/litra.
294 tankatun diesellitran jälkeen "tehdään tappiota". 15L/100km kulutuksella pääsee vajaat 2000km tuolla määrällä...
Toki päälle lisätään vielä se vuosittainen satojen eurojen kokonaispainoon perustuva ajoneuvovero.
Mitäpä tähän voi normaali kansalainen tehdä? Ei ainakaan enää kannata rekisteröidä pakettiautoksi tai huoltoautoksi mitään, minkä voi pitää henkilöautona.
Juuri näin, ja esim. HJ60/61 et löydä enää helpolla henkilöautona kun monet muutettu huoltoautoiksi:confused:
Heikki L
20.03.2010, 20:52
Juuri näin, ja esim. HJ60/61 et löydä enää helpolla henkilöautona kun monet muutettu huoltoautoiksi:confused:
Oonkohan silläkään mitään väliä kohta, jos ei ole halvempaa vaihtoehtoa niin noi vanhat romut tuppaa meneen paaliin suoraan. vaikka olis kuinka henkilöautoja.
Ite taidan vaan ottaa rekisteristä pois ja kiillotella tallissa tota ruiseria. voi siten kertoo kaikille että mulla semmonen on mutta en raaski ajaa kun teitä suolataan ja mlaamlaammlaam.....
juu ja kaalliks tulis tolla sprintterilläkin ajella kun on kuorma-auto... eli ei hirveet kulut tällähetkellä:rolleyes:
BENJAMIN
21.03.2010, 11:37
Täytyy ruveta miettimään huoltoauton muuttamista henkilöautoksi.
En tiedä onnistuuko ja minkä mukaan verot lasketaan,auto tuotu noin vuosi sitten ja silloin vielä vanhat pykälät.
Huoltoauto on ikuisesti huoltoauto, näin muistaisin tietävämmiltä kuulleeni..
Huoltoauton saa henkilöautoksi kun maksaa autoveron.
Huoltoauton saa henkilöautoksi kun maksaa autoveron.
Jep. 1.11.1983 vanhemmista ei veroa mene, mutta 1.11.1983-1.8.1990 vero oli 30% ja 1.8.1990-3.5.1993 50%. Tämän jälkeen täydet.
Eli jos vaikka vm. -86 uutena Suomeen tuodun HooJiin muuttaa takaisin henkilöautoksi, veroa tulee maksuun 30% uuden auton verotusarvosta vuonna 1986. Eli tuhansia €uroja.
Vastaavasti esim. 2007 maahantuodun huoltoauton muuttamisesta takaisin henkilöautoksi, tulee maksuun erotus mitä olisi vuonna 2007 ollut huoltoauton ja henkilöauton veroissa. Joissain tapauksissa voi selvitä siis satasillakin.
Äkkiseltään mietittynä tuo 34 centtiä kuulostaa aika rajulta ja sitä se kyllä onkin.
Ja miksi?
No tällä hetkellä jokainen sora-auto,työmatka huoltoauto hj,ja humppakuutio mersu paku,maksaa veroa 24/7 eli senkin suurimman osan ajasta jolloin se huilaa,ja jolloin sillä ei ajeta.
Tuon potin kun jakaa tällä hetkellä myytävän dieselin määrällä niin siitähän se sitten muodostuu.
Ja mikä parasta niin todennäköisesti dieselin kulutus tulee laskemaan koska hinta nousee,ja sellainen kulutus joka on kiikunkaakun että kannattaako ajaa bensalla vai diisselillä siirtyy bensaan.
Ja tästä aiheutuu lisää korotus painetta koska se veropotti tulee pienentymään.
Jos nyt jonkinlainen muutos pitää,ja pitää tehdä,niin se olisi kai sellainen että henkilöautotkin verotettaisiin käyttövoiman osalta samoin kuin pakettiautot.
Ja sitten se "pieni" korotus siihen dieselin valmisteveroon.
Silloin se kokonaispotti pysyisi helposti samana.
No mitä sitten kuorma-autoille?
Koska niissä kulutus on suurta,niin oikein mitoitetulla valmisteveron korotuksella voisi sen käyttövoimaveron poistaa niiltä kokonaan.Tällöin myös kustannukset olisi helpommin laskettavissa.
Ugh.
minä ajan niinkauvan diiselillä kun sitä riittää :D ja ei oo oiva peliä suomi on paskamaa... tietääkö kukaan mitä tulee olee nää päästödiiselpolttoainekäyttömaksulapinlisä verot hj:ssa 60 vm83 ?
seuraavaks varmaan kuormaautot tulee muotiin mutta nää on jo senkin suunnitellu valmiiks kun korottivat noita kuormaautokorttien hintoja ja lisäs tunteja eikä saa ajaa samantien vaan ensin pitää olla henkilöautokortti taskussa ym...
mitäs jos kaikki rupeis ajaa löpöllä ja jätettettäs verot maksamatta ulkomaalaisillehan ne kaikki menee :D
Heikki L
21.03.2010, 21:02
Voiko ton huoltoauto homman jotenkin ryssiä konttorilla??
kaverilla on 87 lc, o0sti huoltoautona sen ja muutti henkilöbiiliksi ilman veroseuraamuksia. Olin valmis lyömään kaljakorin vetoa että ei onnistu.
niin vaan näytti vanhan reikisteri otteen todisteeksi, missä luki että ajoneuvo on huoltoauto. joskus 2v sitten muutoskatsasti sen ha<.ksi siis ilman veroja.
:)
Editoitu 22=2 eli 2 vuotta sitten muutoskatsastettu, ei 22v!!!
joskus 22v sitten muutoskatsasti sen ha<.ksi siis ilman veroja.
:)
Onhan nuo pykälät muuttunu muutaman kerran tona aikana, ehkä silloin olikin mahdollista.
BENJAMIN
21.03.2010, 23:40
Vastaavasti esim. 2007 maahantuodun huoltoauton muuttamisesta takaisin henkilöautoksi, tulee maksuun erotus mitä olisi vuonna 2007 ollut huoltoauton ja henkilöauton veroissa. Joissain tapauksissa voi selvitä siis satasillakin.
Kenelle mahtaa maksuerotus kuulua Tulli vai Trafi ?
Jos tämmöinen uudistus tosiaan on tulossa niin täytyy tosiaan ruveta miettimään huoltoauton muuttamista.
Auto on LC j9 00 tullattu maaliskuu 09 verotusarvo silloin n.16500€
Kenelle mahtaa maksuerotus kuulua Tulli vai Trafi ?
Jos tämmöinen uudistus tosiaan on tulossa niin täytyy tosiaan ruveta miettimään huoltoauton muuttamista.
Auto on LC j9 00 tullattu maaliskuu 09 verotusarvo silloin n.16500€
Tulli. Mutta autoverotusta ollaan puuhaamassa jollakin hämärällä aikataululla ja tyylillä TraFille.
Heikki L
24.03.2010, 14:52
Onhan nuo pykälät muuttunu muutaman kerran tona aikana, ehkä silloin olikin mahdollista.
Perkele näppäsin yhden kakkosen liikaa eli 2v sitten muutettu:)
Masasasas
22.12.2010, 21:05
Voiko joku kertoa miten valtio perustelee dieselautojen käyttövoimaveron perinnän? Sen ymmärrän että paljon kilometrejä ajavat yleensä hankkii diiselin koska diesel on halvempaa ja dieselauto kuluttaa vähemmän. Ja kun dieselautoilija maksaa vähemmän veroja kuin bensailija niin valtio ottaa ns. hieman omiansa takaisin.
Asiaa kysyn siksi, kun tuo sama selitys ei sitten päde henkilöiden kohdalla, jotka tarvitsee yli 2 paikkaista 4x4 autoa työn, harrastusten tai muiden tarpeiden vuoksi, kun nämä 4x4 autot on yleensä kaikkea muuta kuin pienikulutuksisia. Eikä nuo korkeat käyttömaksut ohjaile ihmisiä mitenkään ympäristöystävällisiin autoiluun. Pahimmillaanhan tämä tarkoittaa sitä että ukko ajaa esim metsästys maille vanhalla 4x4 ruoskalla joka on joko 2 paikkanen 4x4 kuten hilux tai joku huoltoautoksi rekisteröity maasturi koska halutaan säästää käyttövoimaverossa. Sitten loppu perhe ajaa toisella autolla perässä koska eivät mahtuneet hiluxiin.
Voiko joku kertoa miten valtio perustelee dieselautojen käyttövoimaveron perinnän? Sen ymmärrän että paljon kilometrejä ajavat yleensä hankkii diiselin koska diesel on halvempaa ja dieselauto kuluttaa vähemmän. Ja kun dieselautoilija maksaa vähemmän veroja kuin bensailija niin valtio ottaa ns. hieman omiansa takaisin.
Asiaa kysyn siksi, kun tuo sama selitys ei sitten päde henkilöiden kohdalla, jotka tarvitsee yli 2 paikkaista 4x4 autoa työn, harrastusten tai muiden tarpeiden vuoksi, kun nämä 4x4 autot on yleensä kaikkea muuta kuin pienikulutuksisia. Eikä nuo korkeat käyttömaksut ohjaile ihmisiä mitenkään ympäristöystävällisiin autoiluun. Pahimmillaanhan tämä tarkoittaa sitä että ukko ajaa esim metsästys maille vanhalla 4x4 ruoskalla joka on joko 2 paikkanen 4x4 kuten hilux tai joku huoltoautoksi rekisteröity maasturi koska halutaan säästää käyttövoimaverossa. Sitten loppu perhe ajaa toisella autolla perässä koska eivät mahtuneet hiluxiin.
Onko valtion joskus tarvinnut perustella jotain? :)
Käsittääkseni käyttövoimaveroa peritään dieselautoilta, koska dieselpolttoaineen hinnassa on vähemmän veroa kuin bensiinissä?
Jos tarvitsee yli 2 paikkaista 4x4 autoa työn puolesta, veloittaa enemmän työstä tai keksii muun keinon.
Jos tarvitsee yli 2 paikkaista 4x4 harrastuksen vuoksi, pitää vaihtaa harrastusta jos ei ole varaa.
Näin niinku oletuksena, miten verottaja saattaa asian ajatella..
Onko valtion joskus tarvinnut perustella jotain? :)
Käsittääkseni käyttövoimaveroa peritään dieselautoilta, koska dieselpolttoaineen hinnassa on vähemmän veroa kuin bensiinissä?
Näin se menee. Dieselin hinnassa on vähemmän veroa koska sillä tuetaan kuljetusbisnestä. Käsittääkseni rakkaassa naapurissamme luovuttiin dieselverosta ja nostettiin dieselin verotus samalle tasolle bensiini kanssa, jolloin hinta muodostuu markkinatalouden perustein, ja välillä siellä on ollu diesel litrahinnaltaan kalliimpaa ku bensa.
Jos tarvitsee yli 2 paikkaista 4x4 harrastuksen vuoksi, pitää vaihtaa harrastusta jos ei ole varaa.
Tuon vois muuttaa oletuksena, että yli 3 paikkaista, ja vaihtoehtona on hommata tarpeeksi vanha aikanaan muutettu laite, jolloin voi olla 6 paikkanen samalla verolla.
Oon samaa mieltä, ja saanu muutamia painavia mulkasuja työpaikallaki, ku oon sanonu ainasille kitisijöille, että jos se on niin s****nan kallista, niin myy se h****tin resus pois ja kävele.
Fakta on, että dieselissä on etuja joita bensa ei päihitä, mutta mulla ei oo varaa omistaa henkilömallin dieseliä........
elhapero
23.12.2010, 00:08
Mikä meitä Suomalaisia oikein vaivaa,kaikki älyttömät ideat menee läpi.
Kahdeksan vuotta sitten kun porvarit voittivat vaalit lupaamalla verohelpotuksia,ja huojennuksia autoveroon ym.kylvettiin tämä siemen jota nyt niitetään.Eli silloinkin sokeasti uskoteltiin kansalle,ja ilmeisesti porvariporukka uskoi siihen itsekkin että nuosukausi tulee jatkumaan ikuisesti,tai että ei tarvisi itse olla enää korjaamassa noita veroleikkausten aiheuttamia vahinkoja.
Ihmiset ostivat "halpoja" dieseli autoja ja kulutus ja verotulot laskivat,tai ei ainankaan tulot nuosseet niinkuin olisi pitänyt.Joten jos jossain on halpa vero niin nostetaan sitä.
No tuli toiset vaalit jolloin vaaliaseeksi valjastettiin sairaanhoitajat(liittyy aiheeseen) ja heille luvattiin roimapalkan korotus jonka he joutuivatkin ilmeisesti vasten ennakko odotuksia lunastamaan Laitinen-Pesosen(muuten kok) taisteltua hoitsut rajuin ottein tes neuvottelujen voittajilksi.Eli tällä tempulla aiheutettiin julkiseen talouteen menoerä johon ei kukaaan osannut varautua,varsinkin kun verotusta oltiin kevennetty jo ennestään.
Eli nyt arvon ystävät,ja toverit,muutkin ihmiset.
On tullut aika maksaa porvareiden meille langettama velka. Meidät on aivopesty ostamaan isompia taloja johon meilllä on varaa,ostamaan uusia autoja vaikka vanhoillakin olisi pärjätty. Koko nousukauden "tili" on ulosmitattu ennenkuin sitä on edes saatu.
Ja nyt kun virolaiset,puolalaiset,ym.halpatyövoima tulee ja tekee MEIDÄN työt,ja vie rahat ulos maasta,niin kuka maksaa enää veroja????
Se olet SINÄ joka käyt vielä jossain kenties kaukana kotoa autolla töissä koska julkisilla ei enää pääse,ja pitkän päivän(kenties ilman ylityökorvauksia koska liittoon kuuluminen on ihan kommari hommaa) jälkeen ei jaksa enää edes odotella.
Eli te jotka olette uskoneet siihen unelmaan että jokainen voi olla oman elämänsä porvari,jos vain on osamaksu sitätätä,ja olette nielleet kataisen,ja vanhasen parsan koko mitaltaan niin...
...Nautitaan yhdessä ja maksetaan nyt niitä veroja kun muutenkin on tiukkaa.
Masasasasas
23.12.2010, 12:26
Onko valtion joskus tarvinnut perustella jotain? :)
Käsittääkseni käyttövoimaveroa peritään dieselautoilta, koska dieselpolttoaineen hinnassa on vähemmän veroa kuin bensiinissä?
Jos tarvitsee yli 2 paikkaista 4x4 autoa työn puolesta, veloittaa enemmän työstä tai keksii muun keinon.
Jos tarvitsee yli 2 paikkaista 4x4 harrastuksen vuoksi, pitää vaihtaa harrastusta jos ei ole varaa.
Näin niinku oletuksena, miten verottaja saattaa asian ajatella..
Totta että sanat "harrastuksen vuoksi" on aika heikko valttikortti näissä väännöissä, siitäkin huolimatta että minulla se harrastus joka vaatii eniten korkeaa nelivetoa on hirvenmetsästys. Hirviä vähentämällä kuulemma teen autoilusta paljon turvallisempaa, ja parannan valtion metsätuloja kymmenillä tuhansilla euroilla, koska taimikoita syöviä hirviä on vähemmän.
Mutta ihan oikeasti kuinka paljon valtio menettäisi käyttövoimaveroja jos maastureiden ja 5 paikkaisten 4x4 lava-autojen vero tiputettaisiin edes puoleen tai sitten sinne 100e pintaan, noissa autoissa jo ajoneuvoveroa maksetaan ihan hyvä summa. Kyllähän ainakin ajoneuvoverolla yritetään ohjata ihmistä vihreämpään ajeluun, käyttövoimaverosta en tiedä mikä osuus sillä on vihreässä ajattelussa. Harmi vaan että tuo ohjailu ei suurimmalla osalla neliveto ihmisten kohdalla toimi, koska ei meillä yksinkertaisesti ole varaa vaihtaa sitä vanhaa painon mukaan verotettua autoa, uudempaan päästöjen mukaan veroitettavaan malliin, ja köyttövoimavero ei muutu miksikään jos maasturin vaihtaa 10-20 vuotta uudempaan.
Onkohan asiaa tutkittu kunnolla, pitääkö meillä autoilijoilla katsoa peiliin että emme ole tarpeeksi äänekkäästi ilmaisseet omaa mielipidettämme asiasta, vai onko kaikille ihan ookoo että 5 paikkaisesta lava-autosta ja maasturista pitää maksaa yli 1000e vuodessa veroja, kun samat autot muutettuna 2-paikkaisiksi verot tippuu vähintään 500e vuodessa. Kumpaan itse sijoittaisit 500e ennemmin, eduskunnan torkkupeittoihin vai esim. omiin harrastuksiisi joilla voi olla jopa työllistävä vaikutus.
En tiedä miten syrjintäkortti pelaisi tässä järjettömässä verohässäkässä. Sillä tuntuu olevan aika voimakas vaikutus muissa asioissa.
Masasasasasa
23.12.2010, 12:35
Totta että sanat "harrastuksen vuoksi" on aika heikko valttikortti näissä väännöissä, siitäkin huolimatta että minulla se harrastus joka vaatii eniten korkeaa nelivetoa on hirvenmetsästys. Hirviä vähentämällä kuulemma teen autoilusta paljon turvallisempaa, ja parannan valtion metsätuloja kymmenillä tuhansilla euroilla, koska taimikoita syöviä hirviä on vähemmän.
Mutta ihan oikeasti kuinka paljon valtio menettäisi käyttövoimaveroja jos maastureiden ja 5 paikkaisten 4x4 lava-autojen vero tiputettaisiin edes puoleen tai sitten sinne 100e pintaan, noissa autoissa jo ajoneuvoveroa maksetaan ihan hyvä summa. Kyllähän ainakin ajoneuvoverolla yritetään ohjata ihmistä vihreämpään ajeluun, käyttövoimaverosta en tiedä mikä osuus sillä on vihreässä ajattelussa. Harmi vaan että tuo ohjailu ei suurimmalla osalla neliveto ihmisten kohdalla toimi, koska ei meillä yksinkertaisesti ole varaa vaihtaa sitä vanhaa painon mukaan verotettua autoa, uudempaan päästöjen mukaan veroitettavaan malliin, ja köyttövoimavero ei muutu miksikään jos maasturin vaihtaa 10-20 vuotta uudempaan.
Onkohan asiaa tutkittu kunnolla, pitääkö meillä autoilijoilla katsoa peiliin että emme ole tarpeeksi äänekkäästi ilmaisseet omaa mielipidettämme asiasta, vai onko kaikille ihan ookoo että 5 paikkaisesta lava-autosta ja maasturista pitää maksaa yli 1000e vuodessa veroja, kun samat autot muutettuna 2-paikkaisiksi verot tippuu vähintään 500e vuodessa. Kumpaan itse sijoittaisit 500e ennemmin, eduskunnan torkkupeittoihin vai esim. omiin harrastuksiisi joilla voi olla jopa työllistävä vaikutus.
En tiedä miten syrjintäkortti pelaisi tässä järjettömässä verohässäkässä. Sillä tuntuu olevan aika voimakas vaikutus muissa asioissa.
Lisään vaan että ei tuo käyttövoimavero kyllä ohjaile yhtään vihreään autoiluun, päinvastoin useammalla autolla vaan joutuu likkumaan koska käyttövoimaverokikkailujen takia yhteen autoon mahtuu vähemmän porukkaa.
Aikanaan dieseliä käytettiin lähinnä raskaassa kalustossa, traktoreissa, työkoneissa jne. Vuosikymmenien saatossa diesel on tullut myös henkilöautoihin ja viime vuosina moottoreiden kehittyessä huimaa vauhtia dieselautojen suosio on suorastaan räjähtänyt.
Tässä on vaan se ongelma, että dieselistä on tänä päivänä kova pula. Raakaöljyä kun jalostetaan niin siitä saadaan tietty prosenttiosuus dieseliä. Nyt kun kysyntä on kovaa, niin totta kai dieselin hinta nousee.
patroltd
23.12.2010, 23:25
Voiskohan turhia tarkastajia, pikkupomoja, konsultteja, virkamiehiä ym. paperinpyörittelijöitä vähentää niin ei tarttis periä niin paljoa veroa joka helvetin paikasta. (Ei voi kun pitää olla suojatyöpaikkoja kädettömille ja mukavuudenhaluisille konttoristeille.)
Kehitysapua ja maahanmuuttoa ny ainakaan ei leikata ku siitäkin jää niin monelle helppoa rahaa.
Vittu mua ei huvita mikään.
Rekisteröimätön
23.12.2010, 23:51
VI..UUN koko hallitus. linnaan kaikki suomen suurin rosvo on HALLITUS. suomi on paska maa. Ei täällä enää kohta elä.
On kumma että missään muualla eu:ssa ei edes tiedetä sanaa PÄÄSTÖVERO. Mutta meidän ihanat ääliö herrat ovat pässejä narussa mennään ja tehdään niin kun EU haluaa
Voiskohan turhia tarkastajia, pikkupomoja, konsultteja, virkamiehiä ym. paperinpyörittelijöitä vähentää niin ei tarttis periä niin paljoa veroa joka helvetin paikasta. (Ei voi kun pitää olla suojatyöpaikkoja kädettömille ja mukavuudenhaluisille konttoristeille.)
Kehitysapua ja maahanmuuttoa ny ainakaan ei leikata ku siitäkin jää niin monelle helppoa rahaa.
Vittu mua ei huvita mikään.
No ongelma on juuri siinä että hallintopuoli on paisunut kuin syöpä ja jokainen konttori ihmeinen koittaa pitää kynsinhampain paikastaan kiinni.
Ja on suorastaan kaikkien tarpeettomien virkamiesten etu kun kaikkien Suomalaisten punaniskojen(ja nenien) vihat kohdistuvat kehitysapuun ja maahanmuuttoon(kumpaakaan ei todellakaan voi sivistysvaltio lopettaa).Sen sijaan että vaadittaisiin hallinon keventämistä,eli sitä mitä kaikkialla muualla yksityisektorilla tapahtuu.
Eli antakaa äänenne kuulua vaikuttakaa edustajiinne,ja ehdokkaisiinne,ja painostakaa heitä tekemään mielestänne oikeiata päätöksiä,ja lunastamaan lupauksensa.
Ps. Kiviniemi (kuka muuten tiesi että hän on pääministeri) kertoi lehdessä että kunnille on pantava tiukat menoraamit... Mikäs siinä mutta kun juuri porvarit ovat vieneet omilla veronkevennyksillään kunnat jo nyt pankrotinpartaalle poistamalla valtionosuuksia.ja lisäämällä velvoitteita....
Eli hyvä se on vaatia säästämään kun on ensin viety rahat,ja mahdollisuus päätttää itse asioista.Esim.sairaanhoito piirit,ja pelatuslaitokset,molemmissa oli ennen mahdollisuus hoitaa asiat niin että rahat riittää.
Esim.palokunta pystyi tekemään säiliöauton vanhasta maitoautosta tms. Ei enää,nyt pitää ostaa aina uutta,ja kun rahaa ei ole niin sitten ei osteta mitään,tai jos ostetaan niin sitä ei enää voida suunnitella sopivaksi vaan pitää ostaa halvin.
Ei kyllä liity enää dieselin hintaan mutta näin...mutta verotukseenhan tämä liittyy kuitenkin.
Hessu888
24.12.2010, 14:09
Jep. 1.11.1983 vanhemmista ei veroa mene, mutta 1.11.1983-1.8.1990 vero oli 30% ja 1.8.1990-3.5.1993 50%. Tämän jälkeen täydet.
Eli jos vaikka vm. -86 uutena Suomeen tuodun HooJiin muuttaa takaisin henkilöautoksi, veroa tulee maksuun 30% uuden auton verotusarvosta vuonna 1986. Eli tuhansia €uroja.
Vastaavasti esim. 2007 maahantuodun huoltoauton muuttamisesta takaisin henkilöautoksi, tulee maksuun erotus mitä olisi vuonna 2007 ollut huoltoauton ja henkilöauton veroissa. Joissain tapauksissa voi selvitä siis satasillakin.
Mites MaTTi noi armeijan vanhat autot, kun esim. omassa BJ75 vm. 89 lukee rekkariotteessa vielä AUTOVEROVAPAA, eli tuollaiset voi ilmeisesti muuttaa tulevaisuudessa ilman veroseuraamuksia huoltoautosta takaisin henkilöautoksi ja penkkejä laittaa sitten haluamansa määrän konttiin, kun alunperin taitaa olla 10hlön malli???
Rekisteröimätön
31.12.2010, 19:27
No niin, nyt se iso 34sentin korotus ei vielä toteudu vaan dieselin hintaa näin aluksi nostetaan 8sent mitä perustellaan dieselveron laskulla 2012 h-autoille ja kuorkeille mutta pakut, huoltoautot ja asuntoautot eivät saa alennusta ollenkaan eli verokertymä pysyy samana tai ellei jopa nouse 2012 mutta seuraavina vuosina kyllä voidaan lähestyä hyviä lukuja kun nostetaan dieselin hintaa lisää koska vanhat hyvät autot pitäisi poistaa EU:n mukaan liikeenteestä kun ilmastonmuutos sitä vaatii :-)
Tähän hetkeen en nyt muista koska se 8sent korotus räpsähtää varmaankin samoihin aikoihin.
http://www.trafi.fi/uutiset/uutinen/519
Ajoneuvoveron käyttövoimaveroa kannetaan henkilö-, paketti- ja kuorma-autoista, jotka käyttävät polttoaineena muuta kuin moottoribensiiniä. Vuoden 2009 lopussa ajoneuvoliikennerekisterissä oli käyttövoimaveron alaisia, liikennekäytössä olevia henkilöautoja noin 460 000, pakettiautoja 270 000 ja kuorma-autoja noin 90 000. Noin 20 prosenttia kaikista henkilöautoista on dieselkäyttöisiä.
Vuonna 2009 käyttövoimaverosta kertyi valtiolle 357 miljoonaa euroa. Henkilöautojen osuus verokertymästä oli 234 miljoonaa euroa, kuorma-autojen 92 miljoonaa euroa ja pakettiautojen 30 miljoonaa euroa.
Jack
Voi tulla aika kallista leipää jos tuon verra nousee dieselin hinta. Voi joku rueta laskee, jos rekka vie 60l sataselle, niin paljonko lisää 34 sentin korotus polttoaineessa kustannuksia.
Taijan ottaa Thaimaasta riksha-kuskin vetään meikäläistä... Siis niinku siin kärryssä, tai sit alan oikein pröystäileen, ja otan koko Tuk-Tuk:in... :D
Rekisteröimätön
01.01.2011, 16:37
Voi tulla aika kallista leipää jos tuon verra nousee dieselin hinta. Voi joku rueta laskee, jos rekka vie 60l sataselle, niin paljonko lisää 34 sentin korotus polttoaineessa kustannuksia.
Niimpä.
Periaatteessahan käyttövoimaveron poistuminen tarkoittaa henkilöautoksi rekisteröidylle maasturille vajaan tonnin pienempää käyttövoimaveroa vuodessa. Polttoaineesta sitten vain joutuu maksamaan enempi, eli ero tulee siitä paljonko ajat. Jos ajat vähän tai jos autosi kuluttaa vähän, voit päästä jopa voitolle. Jos ajat paljon, tulet luultavimmin häviämään tässä.
Päättäjäthän ajavat kovasti sitä, että tavaraa siirrettäisiin kumipyörien päältä mahdollisimman paljon raiteille. Mutta, toki ei se paikallisliikenteessä toimi, eikä raiteet mene lähellekkään joka paikkaan.
-Captain-
01.01.2011, 17:03
Voi tulla aika kallista leipää jos tuon verra nousee dieselin hinta. Voi joku rueta laskee, jos rekka vie 60l sataselle, niin paljonko lisää 34 sentin korotus polttoaineessa kustannuksia.
puuautot vie nykysi ton verra ku tulee mettäajoa pienillä vaihteilla mut maantieautot menee nykysi alle 40l sataselle, jotkut kappaletavara-autot mitkä ajaa kevyemmil painoil voi päästä 30 lukemille..
tietty jos ajaa tosi vanhal kalustol ni sit voi viedä mut meillä menee puuautotki alle 60 kulutuksel :)
No ongelma on juuri siinä että hallintopuoli on paisunut kuin syöpä ja jokainen konttori ihmeinen koittaa pitää kynsinhampain paikastaan kiinni.
.
Perkule kun ei ne ihmiset muuallekaan pääse töihin eikä ne ilmaiseksi kortistossakaan ole, eikä niitä oikein voi teloittaakaan tarpeettomuuden perusteella. Ei muuta kun sisäinen devalvaatio 75 % ja kaikki tuontitavarat kallistuu vitusti ja tietty lainan hoito voi hiukka vaikeutua mutta vois työpaikkoja olla viennin parissa eri tavalla ja kotimaisten romujen hintataso saatas paree kohilleen.
Hessu888
01.01.2011, 18:43
Mites MaTTi noi armeijan vanhat autot, kun esim. omassa BJ75 vm. 89 lukee rekkariotteessa vielä AUTOVEROVAPAA, eli tuollaiset voi ilmeisesti muuttaa tulevaisuudessa ilman veroseuraamuksia huoltoautosta takaisin henkilöautoksi ja penkkejä laittaa sitten haluamansa määrän konttiin, kun alunperin taitaa olla 10hlön malli???
Onkos MaTTi tai joku muu tietäjä halukas kommentoimaan?
Onkos MaTTi tai joku muu tietäjä halukas kommentoimaan?
En oo ihan sata varma mutta taitaa verot paukkua, olis pitäny muuttaa täyden veron pakettiautoksi, tuon takia itte toivoisin hiukka harkintaa tuohon huoltoauto villitykseen. Elio tuo intin vanha olis pitäny ensin rekisteröidä henkilö/ pakettiautoksi vaikka yhdellä penkillä ja sen jälkeen ottaa penkit pois ja rekisteröidä pakettiautoksi joka EI täytä autoverolain 23 ja 24 pykäliä.
Kukas se osaa sanoa miksi ihmeessä noita huoltoautoja ei voi enää muuttaa takaisin henkilöautoiksi ilman verojen maksamista "toiseen kertaa"?
On kai noista ajoneuvoverot maksettu normaalisti kun tuollainen on uutena henkilöautoksi ostettu?
Kai se tuonkin on joku vitun "rahat pois köyhiltä" ministerien päähänpistos
Kukas se osaa sanoa miksi ihmeessä noita huoltoautoja ei voi enää muuttaa takaisin henkilöautoiksi ilman verojen maksamista "toiseen kertaa"?
On kai noista ajoneuvoverot maksettu normaalisti kun tuollainen on uutena henkilöautoksi ostettu?
Kai se tuonkin on joku vitun "rahat pois köyhiltä" ministerien päähänpistos
Kaiken jären mukaan ei pitäis tulla maksua kun ei ole veroa palautettu mutta ainakin Aken sivujen mukaan vaan menee, voihan tuon tulkinnan käydä vaikka KHO:ssa varmistamassa jos perse kestää kielteisen päätöksen, teoriassa jos perustas sähkö/vesiyhtiön niin vois rekisteröidä sen M1G huoltoautoksi, teoriassa, saattaa taas vaatia sen KHO keikan. Lisäksi laki vaatii maksamaan kyseisestä autosta aikoinaan maksamatta jääneen vero, Tullilla varmaan on tallessa kaikki 20 vuotta vanhat veropäätökset ??
Maasturithan on olleet aikanaan verohelpotettuja, siksi niille oli ominaisuusvaatimuksiaki (kriisiajan käyttö). Uuemmathan on jo täyellä verolla...