View Full Version : 12-HT Pumpun säätö?
tkomulainen
17.03.2010, 17:24
Syöttöpumpun ruuvien merkityksistä tietoa olen koittanut kaivaa esille, vaan tietoa on monenlaista tarjolla. Eli onko jollaikin selkeät ohjeet, kuvat tms.. 12-HT syöttöpumpun säädöistä josta jokainen saisi selville mitä ruuvia pyörittelemällä mitäkin tapahtuu.
Omaan tarkoitus tarjota lisää ainetta, alaväännön parantamiseksi lähinnä.
Perussyöttöjä ruuvamalla savunmäärän saa ilmeisesti kasvamaan, mutta miten pelittää kun turbo alkaa pyöriä mukana. Niin, ja ruuvien pyörittelyyn vielä jos sais suunnan kumpaan päin pyöritetään. Haulla löytyi muutama kuvallinen ohje mutta niitä muutamaa vertailemalla huomasin pari ristiriitä ruuvien nimityksissä?:(
Omasta hj:sta 2 ruuvvia vääntelin, pumpun takapäästä 12mm korkin alla latta-meisselillä käännettävä ruuvi, sitä kiinni päin ruuvasin 2 kiekkaa, etupuolelta löytyy kans olikohan 10mm korkin alta kuusiokoloruuvi, sitä aukasin kierroksen auki päin. Tämä korkki on hyvin piilossa letkunipun takana:)
Ahtopaine nousee samalla, itsellä keulalla cooleri ja ahtoja max. 1.2 bar, tasakaasulla ei savuta ollenkaan, kiihdytyksessä ja raskaammalla vedolla antaa näkyvää haikua. Alle 2000 kiekan saapi ahot nousemaan tappiin, joten mukavasti vääntää. Perstuntumalla mitattuna kulutus ei juurikaan muuttunu 12 litraa noin satkulle.
Voithan tuota käydä kattomassa, kun kerta Sukevalla asustelet:)
tkomulainen
22.03.2010, 19:10
Ei oo vielä pumppua joutanu säätämään, mutta jos jollain vielä olisi joku kuvallinen opus ko. hommaan niin helpottaisi. Voihan tuota vaikka ajella katsomaan sinne jos ei ala savua tulemaan :)
tuosta ensi alkuun http://www.slck.net/viewtopic.php?t=2835&highlight=pumpun+s%E4%E4t%F6
joo kuva ois kyllä asiaa jos joku/jollain ois laittaa mistä ja miten pyöritellä
en tiedä onko tämä pätevä kuva mutta pistetään nyt jotain. osilpin profiilista
itsee kiinnostais osaisko vaikka bemaripoju vastaa että kun kalvolle saadaa se 1.5 bari 110 pitäs tulla tavaraa. mutta jos sinne laittaa enemmän rupeko se laskee syötön määrää ?
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/osilpi-pumpun%20saadot.jpg
eikai se enemmästä paineesta laske, mutta vanha korppuuntunu kalvo voi tietysti revetä.
okei kun mulla on tuo sähkö venttiili ja se tarvii 2 baaria että se päästää läpi. hyvin pelaa ja suosittelen tuota paineilmaa valmiiksi kalvolle kiihtyy ihan eri malliin :D
Tuosta olen tyytyväinen tohon bossin rivipumppuun missä ei ole noita kalvorasioita, että on vaa yksi ruuvi mitä pyörittää kiinni tai auki kun haluaa syöttöjä säätää. Tietysti alussa pilvi mustaa, mutta siihenkii olisi ratkaisu kunha jaksaisi keskittyä rakentamaan rajoitinta.
Kertoi se pumpun tekijä sillon ettei tarviais mitää hukkaportteja säätää vaa ahdot syötöllä. Hyvähä siellä on joku rajotus olla jos tuleekkii häiriö tekijöitä. Testasin kesällä ku otin hukkiksen letkun irti nii kyllä se 2bar irtosi silti vaikka ilman saannissa oli ongelmia nyt sekii ratkastu.
Hatun noston paikka tdi´lle kuvista.mutta tarviiko perus syöttöön koskea jos pyörittää tuota ahdonalaista syöttöä?nostaako samalla ahtoja?
tkomulainen
24.03.2010, 18:36
vielä asiaan, kumminko päin ruuveja pyöritetään syötön lisäämiseksi? Ja vaikuttaako "perus" syötön säätäminen ahtopaineisiin, vai ahdonanlaisen syötön säätö? kokeilemalla tietenkin loppu peleissä nähdään, mutta ns. karkeaa tietoa kaivataan.
Kato tuolta mun rofiilista albumi 12ht rumahoojiihin, siellä on kuvat pumpun ruuveista ja niiden säädöistä noilla tulee coolerin kanssa 170hp vakioahdoilla.
jos turbon hukkaportin kello ja putket kunnossa niin ei vaikuta syötön lisäys paineisiin yhtää.
ja jos lisää ahtoja laittamalla prikkoja kellon alle tai lyhentämällä tankoo saattaa isoilla syötöillä karata ahdot ylemmäksi kuin on säädetty. elikkä kannattaa laittaa ennemmin vierelle lisäjousi vetään kelloa kiinnipäin.
joo ei vaikutakkaan, mulla on venttiili jolla säädän ahtoja.
hei ! mites paljon tota uskaltaa laittaa kiinni mihin tuo vaikuttaa ? mulla se on mynädiiselin jäljiltä ihan auki ja tuossa kuvassa käsketään laittaa 4-5 kierrosta kiinni. mitä teen kannattaako koskee:D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?pictureid=25765&albumid=1577&dl=1238853477&thumb=1
patroltd
24.03.2010, 22:42
hei ! mites paljon tota uskaltaa laittaa kiinni mihin tuo vaikuttaa ? mulla se on mynädiiselin jäljiltä ihan auki ja tuossa kuvassa käsketään laittaa 4-5 kierrosta kiinni. mitä teen kannattaako koskee:D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?pictureid=25765&albumid=1577&dl=1238853477&thumb=1
Se on alasyöttö, eli paljonko tulee soppaa ennen ahtojen nousua. Laita muistiin kierrokset niin kyllähän sitä tohtii ruuvata.
Tuossa pumpussa on kyllä kotisäätäjälle paljon mahdollisuuksia.
Se on alasyöttö, eli paljonko tulee soppaa ennen ahtojen nousua. Laita muistiin kierrokset niin kyllähän sitä tohtii ruuvata.
Tuossa pumpussa on kyllä kotisäätäjälle paljon mahdollisuuksia.
kiitos tarvii testailla :) täältä on kyllä ropissu nyt pirun hyvää tietoo viime aikoina kun ei vielä kaikesta tiedä :D pitää tässäkun saa rahaasiat kuntoon niin tehdä kunnonpakosarjat ja imusarjat. kyllä tekis niinpaljon mieli dodgee että tätä enää hirveesti jaksais tehäkkään :( siinä ois niinpaljon enemmän potenttiaalia ainakin mun mielestä :cool:
paljon muilla 12ht ottaa kierroksia ? mulla 3500 punaraja alkais vasta 4000 ?
Gravehill
06.04.2010, 13:50
4100 on yleensä ollu leimahuudatukses.
ahaa ! nyt on jo eri ääni kellossa otin vähän lisää kierroksia ajossa ei kyllä paljoo sen yli 3500 kehtaa kierrättääkkään ja tuota yhtä ruuvia ruuvasin 4 kierrosta kiinni kyl rupes savuu tulee ja herättää aika mukavasti samalla pistin ilmanputsarin suoraan turboon kiinni ja ottaa nyt todella herkästi kierroksia ahdot vaan ei vieläkään nouse yli 1.5 :D vaikka meno haluja tuntuis olevan kyl siel nyt se 200 ainaki on
Rekisteröimätön
08.04.2010, 16:45
voi ku joku viittisi vielä laittaa saman laisia kuvia/ohjeita 80 cruiserin pumpusta ja syötön lisäyksestä
munmielestä tähän sais kyllä kerätä näitä säätö juttuja enemmänki ettei aina tarvii avata uutta topikkii ja ihan mielenkiintosta ois eripumpuista saada tietoo :)
pistetään jotain tässä isuzuun ja king capis on melkein samallalailla eli kiinnipäin kasvaa ja tyhjäkäyntiä pienennettävä.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=9748&d=1260475921
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=735&pictureid=24611
hiluxin syöttöruuvia
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=1658&d=1223307138
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=1659&d=1223307196
tässä kans jotain http://www.netikka.net/vepiku/syotto.htm
patrollin pumpusta
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=227&pictureid=2029
tässä jotain mersun pumpusta
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0091.jpg
bj:n säätöä
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/komk-bj_syotto.JPG
landrover discover säätöä
http://img206.imageshack.us/img206/7435/pumppuruuvattuik2.jpg
oranssi on syötön säätö
HIENOA!!ite justiinsa par aikaa säätelen tuota 12 ht pumppua.laitoin just sisälle ahtopaineen säädön ja nyt syötön nostoon:)
munmielestä tähän sais kyllä kerätä näitä säätö juttuja enemmänki ettei aina tarvii avata uutta topikkii ja ihan mielenkiintosta ois eripumpuista saada tietoo :)
landrover discover säätöä
http://img206.imageshack.us/img206/7435/pumppuruuvattuik2.jpg
Just niin...
Tosta ylemmästä ruuvista kannattaakin ruuvailla...
Epäkeskoruuvi, josta säätämällä menee ihan miten sattuu ahdettu syöttö määrältään. Ja sitten Jousta säätämällä saadaan sekaisin ahdonalaisen syötön alkaminen! Ja kun se on sotkettu, niin sitten "korjataan" perusruuvista... Ja ihmetellään kun moottori toimii miten sattuuu!!!
Nimim. 100X nähty ja korjattu (muttei koskaan halvalla...)
JOTEN SÄÄTÄKÄÄ PERUSSYÖTTÖÄ!!!!
Nuhapumppu
12.03.2011, 20:54
En löytänyt hakemalla tietoa,eli kysytään. Elikkäs HJ60 pitäis saada lisää syöttöä,muttei tiedä mistä ruuvista se tapahtuu(pelannut vain jakaja pumppujen kanssa) ja jos jollain olisi kuvaa laittaa niin olisin kiitollinen. Pumppu on merkkiä NipponDenso(tai niin siinä luki) ja autohan on siis vapari. VM on muistaakseni 82,ja ei ole oma vaan kaverin. Nuo kuvien pumput ovat ilmeisesti ahdetun mallin,että onko ruuvit samoissa paikoissa?
En löytänyt hakemalla tietoa,eli kysytään. Elikkäs HJ60 pitäis saada lisää syöttöä,muttei tiedä mistä ruuvista se tapahtuu(pelannut vain jakaja pumppujen kanssa) ja jos jollain olisi kuvaa laittaa niin olisin kiitollinen. Pumppu on merkkiä NipponDenso(tai niin siinä luki) ja autohan on siis vapari. VM on muistaakseni 82,ja ei ole oma vaan kaverin. Nuo kuvien pumput ovat ilmeisesti ahdetun mallin,että onko ruuvit samoissa paikoissa?
http://www.slck.net/viewtopic.php?t=302&highlight=sy%F6t%F6n+s%E4%E4t%F6
Pari kierrosta kun ruuvaat auki päin niin kyllä se vähä paremmin kulkee
Nuhapumppu
12.03.2011, 22:17
http://www.slck.net/viewtopic.php?t=302&highlight=sy%F6t%F6n+s%E4%E4t%F6
Pari kierrosta kun ruuvaat auki päin niin kyllä se vähä paremmin kulkee
Kiitoksia tiedosta,eiköhän saada kosta tienoo tummenemaan.
Tuli sit säädeltyä ja savutus on melko hyvin kurissa ja tehot kutakuinkin tallessa, vaikka kestikin muutaman päivän ja useamman askin savuja tekijällekin. Vielä jäi askarruttamaan että kun käynnistää, kylmänä tai lämpösenä, pölläyttää aika sakeet savut putkesta. Mistä voi johtuu??
vähän ala/ahtamatonta syöttöö pienemmälle, eli aukipäin tota ykkös sivulla näkyvää ahdon alaista syöttöö. vähentää lähtö/käynnistys pölläyksiä. sen vasta/takapuolella on tuo suurimman annostuksen säätöruuvvi aukipäin "isommalle" ja "sammutusvipu" on perus syöttö aukipäin isommalle. toivottavasti tulee kuntoon !
tässä vielä samasta aiheesta jatkoo http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=74268&highlight=hj+alasy%F6tt%F6