View Full Version : Maastokuorma-auto Camperiksi...
Varhaiskeski-iän uhatessa, loppuvuodesta seuraavalle vuosikymmenelle siirtymisen lähestyessä, alkavat taas uudet oireet vaivata... Nettikään ei oireita helpota, esim: http://www.unimog.org.uk/ sivuilla rakenneltu Unimog campervan kolahti melkoisesti
Ihan puolivakavissaan asiaa nyt jonkin hetken pohdiskeltuani, tarvinnee koittaa kaivella asian plus ja miinus puolet, jotta homma joko unohtuu tai ottaa tulta allensa :rolleyes:
Ajatus siis olisi rakennella kuorma-auton alustalle retkeily- / matkailuauto, eli laitos jolla viitsii / kehtaa / uskaltaa reissata sinnekin, mihin navigaattori ei asfalttitietä löydä. Älkääkä ehdottako, että G Mersu veturiks ja kärry perään - ei käy ! "Liian normia" Ja varsinaista hardcore offikuorkkia ei rakenneta, vaan pystyvä ja mukava tilapäiskoti pienen perheen retkeilyyn...
Te, joilla on aiheeseen hyviä ajatuksia, puolesta tai vastaan, omia kokemuksia vaikkapa U 1300 ratista, caravaanaritaustaa - veneen sisustus tms kokemusta. - nyt niitä olis kiva lukea... Mitä PITÄÄ olla ja mikä on TURHAA varustelua
Lähtökohtaisesti tavoitteena olis:
- U 1300 L tai vastaava ,(muu mikä ?) todnäk Saksan tuontia
- lämpöeristetty "asunto-osa", 2 - 3 hengen nukkuma-, oleskelu-, saniteettitilat
- omavaraisuus noin max 10 vrk "eristyksissä" oloon, ts. ei tankkauksia, ei vesihuoltoa, jne...
- toimivuus myös kylmissä oloissa, vesikiertoinen lattialämmitys + ilmalämmitin
Eli melko pitkälti linkinkin mukainen varustus
Budjetti ja aikataulu hyvinkin avoin ja joustava, perusauton löytää suht helposti 10 k €urolla, kopin rakenteluun ja varusteluun palaa helposti toinen mokoma, ja reissussahan menee varmasti loput :eek:
Ja järkeehän tässä(kään) ei ole, se tiedetään...
nimim. karavaanari karavaanari... :cool: (hangaround until 2020)
No jes, vihdoin kunnon topiikki pitkästä aikaa, vaihtelua VonVasaran juttuihin.
Mulla on pikkusen noista asunto-vaunuista/autoista kokemusta, jos vaan pystyn jeesaan, niin hyvä. On kanssa suhteet liikkeisiin, mistä saa varusteet, ja rakennetarvikkeet edullisesti.
Vaunua riuhtovana tulis mieleen lähes pakolliset kaasuhella, ei siis koko uunia, jääkaappi ja jonkinlainen komero esim. Porta-Pottia varten(jos leiriytyy ihmisten ilmoillekin). Ja tietysti jokin lämmitysjärjestelmä omalla akullaan. Esim venekäytöstä Wallas tai sitten ihan puhallinWebasto. Muut on ainakin vaunussa sitten pelkkiä luksusvarusteita. Oma akku asuinosalle poistaa joka aamuisen pelkäämisen käynnistyksestä. Itellä on halpa pieni agri mukana reissussa niin saa aina virtaa akkuun vaikkei leirintäaalueella yöpyskään.
Ilmalämmitin poistaa kosteutta tehokkaammin kuin vesilämmitys. Mukava juttu etenkin jos tulee ulkonta hikisenä tai muuten märkänä vaikka sateen jälkeen. Vesilämmityksellä taas sais kätevästi lattialämmityksen ja vois lämmittää käyttövettäkin pienessä varaajassa. Käyttövettä, juomiseen ja peseytymiseen, tarvii 10vrk ajalle olla jo aika iso säiliö. Ja kylmissä liikuttaessa huomioitava ettei mene jäähän.
Tuo on aivan totta että kosteus poistuu tehokkaammin puhallinlämmityksellä. Toisekseen vesilämmityksen toteuttaminen on kuitenkin aika paljo työläämpää. Lämpö on vesikiertosella vähän tasasempaa mutta kyllä molemmilla saa lämmön riittämään. Uusissakin vaunuissa/autoissa käytetään molempia tapoja.
vimpanpäälle juttu olisi lattialämpö ja ilmalmmitys asuintilan ylipaineistuksella.
kuivuu kohtuu nopeasti ja lämpimän tuntu pienemmällä lämpötilalla.
Keinäsen Harrilla on omanlainen irroittettava "kämpperi" mogginsa lavalla.
Hyvinpä pojat asu siinä ton uralin reissun. (n.8 vko)
Partajeesus
16.03.2010, 21:19
Ja sitten tuo pitäis jotenkin itegroida tohon hyttiin. Ja ympäripyörähtävät penkit niin alettaisiin olla jo luxus luokassa.
Lattialämmitys on tietysti aina hyvä. Kun jaloilla on lämmin, niin loppu roppaki tarkenee. Itellä on sitten vaunussa tuommonen sähköinen lattialämpöelementti. Saa tarvikeliikkeistä mieleisen kokoisia ja vissiin tehoisiakin.
Partajeesus
16.03.2010, 21:24
Tuossa olis helppo :D
http://www.horizonsunlimited.com/hubb/attachments/4wd-for-sale-wanted/2081d1239978855-expedition-camper-for-sale-portugal-dscf0480-2-.jpg
Tuo vanha kusenhajunen koppi mogin lavalle on kyllä helppo ratkasu. Siellä ois sillon kaikki sopivasti valmiina. Hiukka rumiahan noista ruukaa tulla : ), mutta jos ei siitä välitä niin on vielä halpojakin!
Ei huono idea!
Kuormakori, siihen ikkunat ja ovet. Takalaitanostin toimii parvekkeena. :)
Vettä myllyyn:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=330&pictureid=34556
Ja sitten tuo pitäis jotenkin itegroida tohon hyttiin.
Jonkinlaista pähkäilyä varmaan aiheuttaa tuon asunto-osakkeen kiinnitys mogin varsin joustavaan runkoon. Varsinkin jos aikoo matkailla hiukankin epätasaisemmilla taipaleilla.
Useampana kesänä oon nähny noita saksalaisia retkikuntia tollasella moggimatkailuautolla tienpäällä,mut ei oo koskaan päässy lähempää tutkimaan tollasta raskaampaa picnicmoggia.
Komeennäkösiä kapistuksia kumminkin.
Perskules, tuo Manni sai kyllä alahuulen väpättämään!!!
Tein itelleni v-98 lt doppelin lavan mittoihin käypäsen ns campperin,ajatushan oli tehdä irroitettava asuntokontti joka tarpeeksi vahva vaikka pitempäänkin omil jaloil seisomaan.Se syy miksi irrotettava oli sellanen että silloin ois joutunu verottajan hampaisiin jos ois tehny kiinteän.Makuupaikkoja oli 2 ohjaamonpäällä ja yks alhaalla poikittain ns ohjaamon takana,sisustuksena pirtinpöydästä modattu pöytä pitkä penkki kaasuuuniliesija jääkaappi,lämmitys oli nestekaasulla tai metsästysreissuilla syksyllä oli iso laattakivi joka nuotion takakivenä kuumeni ja sit purilailla sisään,oli oma akku ja 12v valot.Parhaillaan kun oltiin Ilomantsissa eräopaskoulun porukalla meitä yöpy tossa 5 heeboa ja hyvin meni,osa porukasta oli teltassa ja osa Asumajoen kämpässä.Runko on 50x100 rhs putkea,ulkoseinät muovitettua aaltopeltiä ja sisäpinnat ensopanelia.Painoahan sille tuli n1100kg,eli vähän yli kantavuuden tollasessa normi Lt28 volsussa..Toki molemmat viel mullla,auto maalla varastona ja se campperi,nimeltään muuten Kasematti on mökillä varasto-varamajoitustilana,ja hyvin pelittää.Mm Forsberin Roope sen on nähnyt,ja tohon nimeen sen jalustoina on tykkilavetin tukijalat,2kpl sellaist jännää ympäripyörivää ja 2 jäykkää..Eristeenä lattialla styroksit ja seinissä kovavilla,ulkopinnalla apuna pellin alla kuitulevy.Nyt olen ajatellut asentaa sihen avattavat ikkunat ja tehdä siitä kyttäyskojun...
Haaveilin silloin myös lattialämmöistä mutta iski joko köyhyys tai sit ei vaan ollu rahaa...
Partajeesus
16.03.2010, 22:09
Jos sen vaivan minkä joutuu näkemään kun alusta asti yksiön tekee, käyttää valmiin vaunun asentamiseen lavalle niin varmaan tulee salonki kelpoinen.... ainakin uskon niin..
Gravedigger
16.03.2010, 22:15
http://www.nettikone.com/810130
Tuommosesta joko kontti tai sitten dieselöi ja varustelee. Kuten tahtoo Varmaan löytyy irto koppejakin jostain.
Tollanen tuli bongattua viime vuonna:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=603&pictureid=8247
Varmaan mitäs just tarvittaisi...
Aikanaan isännän ja velipojan kanssa rakennettiin linja-autosta matkailuauto ja aika tarkat vaatimukset oli jo -80 luvun lopussa millaisen ja miten sai muutoksen tehdä. Tässä meidän tapauksessa vaan oli se erikoisuus, että siihen piti ehdottomasti saada myös sauna ja suihkutilat, tietenkin nämä tuli myös asianmukaisesti kosteuseristää. Hyvä tuli ja monet reissut tehtiin. Sisun perän kun peruutti rannalle niin jopas oli oivallinen rantasauna, lauteilta suoraan veteen:)
Tuossa vähän lakitekstiä, jos et ole vielä ehtinyt tutustua.
17 § (25.9.1998/703)
Matkailuauto
1. Matkailuauto on erityiskäyttöön tarkoitettu M1-luokan ajoneuvo, jossa on vähintään seuraavilla varusteilla varustetut majoitustilat:
a) istuimia ja pöytä;
b) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
c) keittomahdollisuus; ja
d) säilytystiloja.
2. Edellä 1 momentissa tarkoitettujen varusteiden on oltava kiinnitetty tukevasti majoitustilaan. Pöytä voi kuitenkin olla helposti poistettavissa.
3. Autoverolaissa (1482/1994) tarkoitettu verovapaa matkailuauto on matkailutarkoitukseen rakennettu ja varustettu, liikenneasioista vastaavan ministeriön antamat määräykset täyttävä M1-luokan auto. Verovapaan matkailuauton sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/kumotut/1992/19921256
http://fi.caravanwiki.com/index.php/Matkailuauton_rakentaminen
Aikanaan isännän ja velipojan kanssa rakennettiin linja-autosta matkailuauto ja aika tarkat vaatimukset oli jo -80 luvun lopussa millaisen ja miten sai muutoksen tehdä. Tässä meidän tapauksessa vaan oli se erikoisuus, että siihen piti ehdottomasti saada myös sauna ja suihkutilat, tietenkin nämä tuli myös asianmukaisesti kosteuseristää. Hyvä tuli ja monet reissut tehtiin. Sisun perän kun peruutti rannalle niin jopas oli oivallinen rantasauna, lauteilta suoraan veteen:)
Tuossa vähän lakitekstiä, jos et ole vielä ehtinyt tutustua.
17 § (25.9.1998/703)
Matkailuauto
1. Matkailuauto on erityiskäyttöön tarkoitettu M1-luokan ajoneuvo, jossa on vähintään seuraavilla varusteilla varustetut majoitustilat:
a) istuimia ja pöytä;
b) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
c) keittomahdollisuus; ja
d) säilytystiloja.
2. Edellä 1 momentissa tarkoitettujen varusteiden on oltava kiinnitetty tukevasti majoitustilaan. Pöytä voi kuitenkin olla helposti poistettavissa.
3. Autoverolaissa (1482/1994) tarkoitettu verovapaa matkailuauto on matkailutarkoitukseen rakennettu ja varustettu, liikenneasioista vastaavan ministeriön antamat määräykset täyttävä M1-luokan auto. Verovapaan matkailuauton sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/kumotut/1992/19921256
http://fi.caravanwiki.com/index.php/Matkailuauton_rakentaminen
Siis tämähän koskee ainoastaan HENKILÖAUTOJA. Tarkoituksenahan on hommata KUORMA-AUTON pohjalle rakennettava kulkine, ja erillisellä korilla.
Ja ilmeisesti nimenomaan ei ole haluakaan rekisteröidä matkailuautoks? Kukapa sitä voi estää mitä sinä kontissa kuljetat jos se ei ole tarkoitettu matkustajien kuljetukseen. Sitten jos siellä on istumapaikkoja jotka haluaa otteeseen, niin silloin tulee muitakin vaatimuksia ja on pakko olla kulku ohjaamoon.
Ihan OT:na että tämähän kirvotti keskustelua!! Taitaa olla muitakin kiinnostava ajatus.
Ihan OT:na että tämähän kirvotti keskustelua!! Taitaa olla muitakin kiinnostava ajatus.
No, onhan tämä itselläkin ollut ajatuksena... ;) Ja kenties tulee toteutumaankin, tosin ihan perusmallisena, eli ei 4x4 kykyisenä...
...hyvä etten oo ajatuksen kanssa yksin :D
metkaahan se noiden ajoneuvoluokkien kanssa tuppaa Härmässä olla, tuommoinen moggi sopivasti rekattuna muuttuu HA ksi, jota ajaessa tarvitaan C - kortti...
tuollaisesta syntys melko "helposti": ja olis eristeetkin valmiina, monesti lämppärikin...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=53668
...hyvä etten oo ajatuksen kanssa yksin :D
metkaahan se noiden ajoneuvoluokkien kanssa tuppaa Härmässä olla, tuommoinen moggi sopivasti rekattuna muuttuu HA ksi, jota ajaessa tarvitaan C - kortti...
tuollaisesta syntys melko "helposti": ja olis eristeetkin valmiina, monesti lämppärikin...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=53668
Njoo, on meitä muitakin "Hulluja" .. :D Ja tietyti joku raja pitää olla, ettei aleta itävehkeitä sotkemaan tälläiseen tarkoitukseen, millä on tosiaan tarkoitus aikuisten oikeasti ajaa. Samoin varaosien saanti esim. ulkomailla näyttelee isoa osaa tässäkin tapauksessa.
Itellä ammatin takia vuosia pyöriny mielessä joku 6x2 sippiteli vehe kiilatappikorilla vastaavana sovelluksena. Tai toinen vaihtoehto on ollu puolperä mutta ku nuo saksanmaan puolikkaat on yleesä ressuvehkeitä niin se on ollu hankaluutena. Ois näppärä perälaudallinen puolikas johon jättäs 2metriä kaikelle kalustolle. Siitä sitte keulaan kymmenmetrinen hyvin sisustettu koto.
Itellä ammatin takia vuosia pyöriny mielessä joku 6x2 sippiteli vehe kiilatappikorilla vastaavana sovelluksena. Tai toinen vaihtoehto on ollu puolperä mutta ku nuo saksanmaan puolikkaat on yleesä ressuvehkeitä niin se on ollu hankaluutena. Ois näppärä perälaudallinen puolikas johon jättäs 2metriä kaikelle kalustolle. Siitä sitte keulaan kymmenmetrinen hyvin sisustettu koto.
Mää oon tämmöstä itte ajanut, kavereilla on tämmönen käytössä.
http://www.onlyfast.fi/albumi/onlyfastmotorsport/540432
Pirulauta, tuo ois just semmonen!!! Eikä näköjään tarvi olla edes telivehje.
Pirulauta, tuo ois just semmonen!!! Eikä näköjään tarvi olla edes telivehje.
Ei tarvii ei. Osta toi pois, on myynnissä. Tilalle tulee jtn komeempaa.... ;)
Paskallakos perseaukinen... Mutta vielä sitä voi jotai tullaki!http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon10.gif
Nettikoneen haku nelivetoisista kuorma-autoista tuotti liudan mielenkiintoisia aihioita. Jos nuo GAZit unohdetaan, niin Pitkärunkoinen moggi, pitkähyttinen mersu, ...
Paikallisen autoliikkeen pihalla on itävallan pojan tuote camp kopilla uudempaa painosta käyn ottamassa kuvan kun illalla kerkeän.
moggirange
17.03.2010, 07:46
Volvosta rakentelin retkeilyauton muutama vuosi sitten tälleen yksinkertaisesti
-Kaksi irroitettavaa sänkyä, jotka voi kääntää seinälle ja säilyy tuo 1+8 koska eivät kiinteitä.
-Kaasulämmitin (ottaa paloilman ulkoa ja pakokaasut ulos)
-Pöytä saranoilla takaoveen kiinni, irroitettava tukijalka.
-Lipasto siinä etuvasemmassa nurkassa jonka päällä kaasuhella.
Hyvin riittää mulle, kun pääasiassa yksin kuljailen metsillä syksyisin, mutta hyvin mahtuu kahdestaankin. Huonopuoli volvossa on tuo sisäkorkeus vain 180cm.
Monesti ollu mielessä, jos laittais 306:n päälle tuollaisen kahdesta kopista ydistetyn, sais enemmän tilaa (olikohan se metrin pitempi).
Tuossa kuvassa on tullu tuon pikkupöydän tilalle lipasto johon tuo kaasupullokin menee piiloon.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=221&pictureid=53669
Lisätääs vielä tuo toinenkin kuva. Perässä tietenkin kulkee sauna! Hyvin muuten tarkenee nukkua autossa. -37 ollu parhaimmillaan pakkasta. Lattia on kyllä kylmä yli -20 pakkasilla, mutta ylempänä tarkenee.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=221&pictureid=53670
Mitähän mahtaa olla verot vuodessa autolla joka on M1 luokan ajoneuvo massa max 18000kg jos ei ole co2 tietoa? Jos erehtyy tekemään unimogista matkailuauton... :D
näkyy olevan 3401kg- ylöspäin tuonne 18000kg asti sama vero, aika reilua.
nuo hevoshullut ovat laittaneet tavalliseen kaappi kuormuriin asuintilat ja konin kuljetus tilat laatikkoon sisään
ja nuo ovat vielä jopa 6:delle rekisteröityjä
http://www.google.fi/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=2&ved=0CAgQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.nettikone.com%2FviewMachine.p hp%3Fid_machine%3D811830%26PN%255B0%255D%3Dcat_lin k_2%26PL%255B0%255D%3DlistCategory.php%3Fid%3D12&rct=j&q=hevoskuljetusauto+living&ei=bXagS7-fNo3m-QbCipyXDA&usg=AFQjCNEvJIyTtxSoLRkLz1rilJJXvMkSPg
Se ajatelma mikä mulla aikoinaan oli ton mun kasematin kanssa oli sellanen että auton muukin käytettävyys säilyy,tein silloin rakennushommia ja usein tarvi kuletella miloin mitäkin.Tollaisen irroitettavan kontin kun tekee niin aivan sama mitä laki sanoo matkailuajoneuvoista kun kyseessähän on kuorma kun se on irroitettava kontti.Toki se että mun doppeli on 6hlö paku tekee sen että aina voi vetää täyden bändin kanssa.Joskus ukot ihmetteli ampumaradalla kun mulla oli latauspenkki doppelin takaosassa ja kahvit porisi Kasematissani,joskus meni aikaa kun hain optimaalista lentorataa 338 wm eripainosille ja eri ballistisen kertoimen luodeille,eli sama kaari kaikissa n 300m asti.Sen Kasematin etuosa on samassa kulmassa kuin Lt volsun tuulilasi,joskus vitutti kun Maunot moikkkaili hevosautoistaan vastaantullessa,etuosan ns otsapinta on valkeaa muovipintaista peltiä ja kun tulee siihen tuulilasin yläpuolelle niin voi näyttää heppakärryltäkin..Monet upeat metsästyskeikat sillä vietettiin Kuhmo-Suomussalmi akselilla.
http://www.jubiaba.com/camper4x4/granderg/viewer.swf
Racingrabbit
17.03.2010, 20:03
Tuommoinen oli Unkarin Eurotrialin varikolla vuonna 2005
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=162&pictureid=53714
Tuolla enemmänkin juttua Unimog campereistä:
http://www.expeditionportal.com/forum/forumdisplay.php?f=26
Onnistuu näköjään HDJ:stakin camperin tekeminen:
http://www.expeditionportal.com/forum/showthread.php?t=35585
Onnistuu näköjään HDJ:stakin camperin tekeminen:
http://www.expeditionportal.com/forum/showthread.php?t=35585[/QUOTE]
Kelpais mullekkin tommonen Hodari,pitäiskö alkaa gen1 pajerosta tekemään? :D:D:D:D
Ja karavaanari ON kaikkien kaveri vai miten se oli?:rolleyes:
http://www.vermont-unimog.com/sitebuilder/images/1250exp-right-437x281.jpg
Kelpais mulle, matkustus- ja makuupaikkojakin riittävästi.
Ja tässä kuvaa majoitustilojen puolelta.
http://www.vermont-unimog.com/sitebuilder/images/1550Lexp-rearint-579x386.jpg
Onnistuu näköjään HDJ:stakin camperin tekeminen:
http://www.expeditionportal.com/forum/showthread.php?t=35585
http://up.picr.de/3365490.jpg
Meni näin hienosta hodarista tekemään ruman kutukopin. :rolleyes: No, kukin tyylillään.
http://www.sisua.net/gallery/d/6325-4/Kuva+650.jpg
http://www.sisua.net/gallery/d/8383-4/Kuva+157.jpg
http://www.sisua.net/gallery/d/6320-4/Kuva+649.jpg
http://www.sisua.net/gallery/d/4089-4/kev__tjuhla+032.jpg
Siinä kuvia vihreistä kutu-kopeista, mitä on tarttunut kameraan viime vuosina. Vähän niinkuin inspiraation lähteeksi. :)
Palstallakin on myynnissä GAZ 66, ja Volvo C306 diesel. Molemmat kopilla.
Tuollaista projektikuntoista 4x4 LT-Volkkaria olen jo pitemmän aikaa kytännyt Camberi-projektiksi... :p
Ei muutakun lottokuponki vetämään ja Ruotsista hakee:
http://www.swedmog.se/sida5.html
Vääränmerkkisiä, mutta hyviä kuvia, joku muukin hurahtanu aiheeseen:
http://man.lauerbach.de/wiki/view.do?page=Galerien
Tommosta tuli ihmeteltyä joskus aikanaan. Livenä nähtynä asiallisen näköinen peli.
Ja jäljistä päätellen liikkunut muuallakin kuin kestopäällysteellä...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=745&pictureid=53728
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=745&pictureid=53727
http://www.huutokaupat.com:8080/uploads/photos/1308/800/33851.jpeg
Transportterin takana on umpikoppi 6x6. Myydään 05.05. - 06.05.2010...
Vääränmerkkisiä, mutta hyviä kuvia, joku muukin hurahtanu aiheeseen:
http://man.lauerbach.de/wiki/view.do?page=Galerien
http://man.lauerbach.de/wiki/file.do?page=Bildersammlung&file=714_BadKiss07_074_1.jpg
Linkistä löytyi oheinen kuva. Ei mikään camper, mutta sana hurahtanut sopii tähän. :eek:
Joo, toi on melko huiman näkönen peli, ei runko juuri jousta.
Kävin joskus kattomassa kun paikallisen sähkölaitoksen 9.150 4x4 Manni oli myynnissä, mutta peräylitys 1.8 metriä, ja pitkä ohjaamo niin lavaa lyhentämällä kuormatilasta olis tullu tosilyhyt.
KoniJeep
17.03.2010, 23:29
Ulkoo: http://www.earthroamer.com/galleries/xv-ltinactionphotos/index.htm
KoniJeep
17.03.2010, 23:33
Sisältä: http://www.earthroamer.com/galleries/2006_interior/index.htm
Jonkun verran olen noita asuntoautoja nähnyt. Omatekoisista on lähinnä 1/100 olleet siistejä ja hyvin tehtyjä.
Nykyään on tarjolla todella hyviä materiaaleja, joilla saadaan suhteellisen pienellä vaivalla tehtyä asiallisia koppeja. Kopin materiaalit on aivan viimeinen paikka säästää.
Alustan valinta on myös paikka, jossa kannattaa käyttää järkeä. Jos joku auto on ilman aivan hirveä ajaa tai huonossa kunnossa, ei se ainakaan parane sillä, että siitä tehdään asuntoauto.
Lämppärivehkeet, olipa millaisia vaan, kannattaa kattoa kerralla toimivat. Mikään ei vituta niin paljon, kuin tapella jatkuvasti sammuvan - 87 Kafista puretun kaasulämppärin kanssa. Ja jos meinasit nostaa saman Kafin korin sitten ensikaudelle kuorma-auton selkään, niin unohda koko juttu.
Tuleepa mieleen yksi Ford Arska Transitin koneella ja yksi MB 408, jossa kori oli puoleen seinään pakkelia ja kuudesta renkaasta viisi oli erilaisia. Jostain ihme syystä nettikone on väärällää aloitettuja bussista matkailuautoksi -projekteja. Parhaimmissa näkyy olevan mummun vanhoja sohvakalusteita ja lasten kerrossänkyjä raahattu sisälle. 25 vuotta käytössä olleet ruuhkabussin penkit kelpaa vielä ihan hyvin käyttöön. Ehkä noissa se into loppuu siinä vaiheessa, kun ei saada edes renkaita irti kun kahden tonnin "halli" tunkki ei jaksakaan nostaa akselia ilmaan.
:):):)
Jos rahasta ei ole kiinni, niin voi tehdä ihan mistä tahansa, mutta jos halvalla tahtoo, niin 4x4 Chevy van ja jaksat ajaa vaikka maailman ääriin. Eikä käyttökulut ole mitkään vallan järjettömät. Seuraava valintani olisi tällä hetkellä tuo 4x4 WV LT tai pienempi/vanhempi Ex-ampulanssi Transporter. Näillä jo menee ihan minne tahtoo metsäautoteitä kesäillaksi yöpymään hiljaisuuteen ja rauhaan siitä valtatien ääreltä, jossa rekkakuskit soittaa aina torvea karavaanarin paikallaan nähdessään... Tuo intin vanha sotaratsu valintana antaa vielä hienon suojavärin siellä pusikon puolella ja kaupungilla saa katu-uskottavuutta osakseen.
Tietenki löytyy kaikenlasta ratkaisua joka käyttötarkoitukseen, mutta kyllä jo näilläkin ajaisi täältä Tiibetiin.
Mulla olisi sulle pari/kolme valmista ratkaisua. Enemmänkin ekstriimiin matkailuun. Ja tottakai pitää pitää nykyään KA:na, ettei tule niitä turhia päästömaksuja. Siis ei rekisteröidä matkailuautoksi.
Hyviä ajatuksia, kivoja kuvia - tästä kehkeytyy suurehko pohdiskelu...
Juukan suunnalla olis tuollainen...
http://www.nettikone.com/795671
onks kellään noista kokemuksia ?
ja Savenmaalla 4x4 FL6 Volvoja, automaattilaatikolla... EDIT siis F 85 Volvoja - ei FL6
Tällästäkin MB-tä ollu nelikkona, kompaktin kokoinen ainakin:
http://www.nettikone.com/806973
Tuossa ex paloautossa on hinta melko linjassaan, samanlainen mutta lavalla ja pienellä nosturilla oli joku aika sitten 27t€ myynnissä, hieman päälirakenteilla arvoa yläkanttiin.
Punaisessa vehkeessä olis mattolaituri / uimatasokin valmiina..
Tällästäkin MB-tä ollu nelikkona, kompaktin kokoinen ainakin:
http://www.nettikone.com/806973
Saattaa olla että tuo auto putkahtelee kaikenlaisiin tapahtumiin kantaen mitä omituisimpia maastolaitteita ;)
tollasia putkahti vastaan http://www.nettikone.com/viewMachine.php?id_machine=798770&page=4&sortCol=&ord=&ad_type=F&id_machineType=1&id_ssub_type=1&id_smake=852&PN
onhan noi hiukan Retroja mutta varusteitakin olis valmiiks, koppi päälle ja matkaan:D
Tossa olis koppikin jo päällä.:D
http://www.nettikone.com/810596
tuossakin olis Ivecoa:
http://www.nettiauto.com/iveco/daily/3024916
mikähän on ivecon rengaskoko...
Tuollaista projektikuntoista 4x4 LT-Volkkaria olen jo pitemmän aikaa kytännyt Camberi-projektiksi... :p
http://www.nettiauto.com/volkswagen/lt/3120273
mikähän on ivecon rengaskoko...
Jossain oli maininta 9.00R16 mutta vanne näyttää tosi mielenkiintoiselta.
Rekisteröimätön
19.03.2010, 15:19
Jossain oli maininta 9.00R16 mutta vanne näyttää tosi mielenkiintoiselta.
Nettikoneen ivecossa on pienempi rengas. Tuo suomessa valokuvatussa ivecossa on ehkä 9.00R16 XZL misukka, eli millikoossa 255/100R16.
sisua45
otetaas tänne pikku arvuuttelu...
tänään rantautui pihaan mahdollinen aihio "officamperiksi" - katellaan nyt kunhan ensin tutustutaan lähemmin...
ken tietää, olkoot vielä hiljaa, ken tunnistaa, huutakoon hep !
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=59911
Entä jos on epävarma, niin saako koittaa arvata hepin huutamisen asemesta? ;)
juu arvuutellaan vaan... vm 1987
Eli hep hep. Mutta onko tuossa kahdeksan, vai kymmenen pulttiset pyörät? Eli joko 8x275mm vai 10x335mm.
Jep ja HEP !
MAN nekiinihän se ! 1987 mallinen 9 136 ja kohtuullisin kilsoin ja työvarustein, ex-sähkö- / puhelinyhtiökampe,
alennusvaihtein ja taka- / keskilukoin, alulavaa ja pilkkiä niskassaan:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=59988
lasketaas pultteja... :eek:
Joko sulla on tuohon päälle passeli koppi ?
Lisää kuveja !
ei oo koppia vielä, täytyy tyytyä telttailemaan lavalla :D
onneks mahtuu ölyet ja maGGarat lavan alle...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=60020
Saksattaret tutustuu - ei ISOja ujosteluja :cool:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=60021
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=60017
Meillä oli VW LT 31D yli kaksikymmentä vuotta perheessä. Jotenkin hassun näköinen tuo sama hytti isojen renkaiden päällä. Renkaan takaa tuosta on niistetty pala pois, että isot renkaat sopii kääntymään. Tuo 1975 esitelty ohjaamo sinnitteli tuotannossa vuoteen 2000. Viimeinen malli joka sitä käytti, oli VW L80 kuorma-auto brasiliassa.
Meillä oli tehdasasenteinen 2.7 litrainen perkins LT:ssä. Sulla on sentään kolme litraa isompi man. Onneksi ei kuitenkaan parkuvaa volkkarin kuutosta. ;)
Kirjani mukaan näissä pitäisi olla 10.00-20 kummit tehtaalta lähtiessä. Onkohan joku vaihtanut tähän nuo 12.00-20 alle?
4x4 LT:ssä on Hürthin akselit, mutta tässä taitaa olla Mannin omat?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d3/Man_vw_3_sst.jpg/800px-Man_vw_3_sst.jpg
Tässä sulle valmis malli? :D
MAN nin akselit taitaapi olla juu - renkula asiassakin oot oikeilla jäljillä, alunperin 10 x 20 on ollut tässäkin, kuinkas kuorma-autossa saa renkaita muuten muutella suuntaan / toiseen ?
Alkuun tarvis vähän öljyvuotoja tilkitä, pumppua mahdollisesti kopeloida, pohtia pilkin / lavan irrotettavaksi muutosta, jotta sais kopin niskaan "helposti tarvittaessa", ja ilmastoinnin asennus hyttiin...
Ajoltaa varsin hyvä, yllättävän hiljainen ja vakaa, vaikka huiman korkea onkin, kulkupuoli ihan ok, laiska muttei hyydy 90 kmh marssivauhdilla oikein pahasti edes pitkiin nousuihin, kulutus noin 18 l / 100 km
Jotain tuon suuntaista pyörii päivä- ja yöunissakin...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=60062
Kuorma-autoihin saa periaatteessa vaihdella rengastusta tarpeen mukaan. Terveen järjen rajoissa tietenkin. Sillä on haluttu turvata elinkeinon harjoittajien leipä. Kuorma-autoja rakennetaan muutenkin melko vapaasti. Akselivälin muutos, akseleiden lisäys, moottorin vaihdot, yms. Fiksusti rakentaessa melkein kaikki käy.
Kuorma-autoksi rekisteröidyssä isossa pick-upissa homma ei olekaan niin helppoa... :rolleyes:
Hieno peli, ja vielä hienompi siitä tulee... :)
Kuorma-autoihin saa periaatteessa vaihdella rengastusta tarpeen mukaan. Terveen järjen rajoissa tietenkin. Sillä on haluttu turvata elinkeinon harjoittajien leipä. Kuorma-autoja rakennetaan muutenkin melko vapaasti. Akselivälin muutos, akseleiden lisäys, moottorin vaihdot, yms. Fiksusti rakentaessa melkein kaikki käy.
Kuorma-autoksi rekisteröidyssä isossa pick-upissa homma ei olekaan niin helppoa... :rolleyes:
Mutta silti pitää muutoskatsastaa jos ei löydy kokoa otteesta.
Muistaks Pee nämäkin...
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=55556
Juu muistetaan !
Camper kopin kanssa ollaan nyt melko avoimessa vaiheessa, jos pilkin jättää kiinteäks, on maksimi mitta melko lähellä volvon ampparikoppia, vaan se kun on vähän kaponen.. Onks ne muuten peltiä vai alumiinia ?
Zil / Gaz mallit olis isompia, mutta sairaan painavia ja jotenkin niiiiiin vjenäläisiä :(
Pullakorit olis tilavia ja "helppoja" kalustaa
Asuntovaunu ilman alustaa olis näpsä ja nopea, kevytkin...
Teltta on jo :D
Löytyi sellainen tieto että akselivalmistaja on vuoteen 1991 asti SOMA, sen jälkeen MAN.
Etuakselin suunnittelusta vastasi MAN, ja taka-akselin suunnittelusta VW, eli ilmeisesti teettivät akselit alihankintana?.
Tämä suunnitteluun liittyvä tieto löytyy Wikistä, ja valmistajatieto MAN Lauerbach-sivustolta.
http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Commercial_Vehicles
http://man.lauerbach.de/wiki/view.do
moggirange
23.05.2010, 16:22
Onks ne muuten peltiä vai alumiinia ?
Ranka on neliöpeltiputkea ja pintapellit alumiinia, eristyksenä finnfoam.
Tonnilla varaosa-auto, moottori, pitkä ohjaamo, yms: http://www.nettikone.com/834755
http://www.europatruck-trial.com/cms/wp-content/gallery/1-lauf-montalieu-vercieu-frankreich-22-23-mai-2010/0012.jpg
http://www.europatruck-trial.com/cms/wp-content/gallery/1-lauf-montalieu-vercieu-frankreich-22-23-mai-2010/0014.jpg
http://www.europatruck-trial.com/cms/wp-content/gallery/1-lauf-montalieu-vercieu-frankreich-22-23-mai-2010-trial/0011.jpg
Katselin Europa Truck Trial kuvia, viime viikonlopun ranskan osakilpailusta. Tuommoinen LT-koppinen MAN pisti silmään. Rengastus 14.00-20 USSR. :) Niitä löytyy varastosta. :D
http://englishrussia.com/index.php/2009/04/28/travel-russia-cars/#more-2648
Metka peli nettikoneessa, 4x4 LT VW ja tuppihiaappi hanurissa, hitto ku on kaukan :rolleyes:
http://www.nettikone.com/volkswagen/lt45d-4-kertaa-4/891524
pelastakaa pois
eiku junailet kaupat ni eiköhän veeärrä sen sulle sielt tua...
Oisit hokannu sen aiemmin, niin oisin voinu tuoda tullessani. Tosin kyl mää sitä voisin lähtee ihan hakemaankin, nyt kun on tota kokemusta lapin matkailusta... ;) :D
Metka peli nettikoneessa, 4x4 LT VW ja tuppihiaappi hanurissa, hitto ku on kaukan :rolleyes:
http://www.nettikone.com/volkswagen/lt45d-4-kertaa-4/891524
pelastakaa pois
Miten niin kaukana?
:):)
Lapissa näin kaksi "ryhmää", ekassa kuvien 1 ja 2 autot ja toisessa ryhmässä kuvien 3,4,5 autot
Lapissa näin kaksi "ryhmää", ekassa kuvien 1 ja 2 autot ja toisessa ryhmässä kuvien 3,4,5 autot
Tuo IFA bongattiin Hangossa Regatan aikaan.
Laita pee kiilatapeilla toi varustelava ja matkailulava kiinni. Saat helposti vaihdeltua tarpeen mukaan. Silleen on tehty noita ka-nosseja joissa on joko lavettilava tai vetopöytä kiinni.
Tee se matkailulava omien mittojen mukaan ite 50mm neliöputkesta jos oikeen hifistelis niin amuliini sellasesta ja foam eristeeksi. Saat koon ja aukot istumaan just niin kuin haluut ja nosto yms. paikat kestämään ja toimiviksi.
just my five cent
-sami-
Laita pee kiilatapeilla toi varustelava ja matkailulava kiinni. Saat helposti vaihdeltua tarpeen mukaan. Silleen on tehty noita ka-nosseja joissa on joko lavettilava tai vetopöytä kiinni.
Tee se matkailulava omien mittojen mukaan ite 50mm neliöputkesta jos oikeen hifistelis niin amuliini sellasesta ja foam eristeeksi. Saat koon ja aukot istumaan just niin kuin haluut ja nosto yms. paikat kestämään ja toimiviksi.
just my five cent
-sami-
jotain tämäntapaista olen pohdiskellut, sais just sellasen kuin sattus tulemaan :D
kerropa lisää uusiotyhmälle "kiilatapeista" ... :eek:
No...ööööö....nimi vähän niin kuin kertoo jo kaiken. Tappi joka lievästi kiila mutteri + sokka lukitus. Lähinnä idea että siis keskittää tarkasti ja kohtuu helpolla. Ei pääse kolisemaan eikä kiristy liikaa jos tehty oikein. Toi kiilamaisuus helpottaa paikalleen nostoa huimasti.
Jos näät esim. reffen tai pepen pilkkiautoja pk-seudulla käy vaklaamassa. En mä osaa sen paremmin selittää.
Noinkin kevyessä käytössä varmaan menis ihan ainesputkesta tehdyt "tapit" ihan en vesijohdosta kuitenkaan tekis. ;-) Yksi ainakin pitemmäksi kuin muut, on todella paljon helpompi laskea paikoilleen varsinkin yksin, jos ei ole kaukosäätöä.
Runkoon sitten työkalulaatikot missä kiinteesti agregaatti, vesi+harmaavesi säiliöt jne. Camping käyttöä varten laittaisin viellä ekstrat tukijalat taakse jotta saa vehkeen suoraksi ja tukevaksi.
-sami-
jep !
jotain tuonkaltaista pyörii monesti mielessä yöaikaan...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=85356
jep !
jotain tuonkaltaista pyörii monesti mielessä yöaikaan...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=85356
Ahaa-tajusin,se on toi mustamies!!
Ahaa-tajusin,se on toi mustamies!!
Mikä siinä mustassa viehättää, on mustalla valkoista pidempää???
http://www.kylahullutkulkurit.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=3396 eikun hakemaan
http://www.kylahullutkulkurit.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=3396 eikun hakemaan
juu tää on kyllä bongattu, ja kaiken lisäks olis speksitkin mieuluisat... ja tilaa pihalla... ja ja ja... :cool:
Olis Mersu, nelikko, ja valmis camper...
Sulavat pyöreät muodot varmasti sulattaa kovankin sydämen, eikä oo hinnan kiroissa... :)
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=150038885&__lp=1&scopeId=TO75&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&makeModelVariant1.makeId=17200&makeModelVariant1.modelDescription=1624&vehicleCategory=TruckOver7500&segment=Truck&negativeFeatures=EXPORT&lang=en&pageNumber=1
Tällanen vähän pirteemmästi väritelty asuntoautojen äiti tuli kesällä Ruottissa vastaan :D
http://img830.imageshack.us/img830/2604/p1050597b.jpg
juu tää on kyllä bongattu, ja kaiken lisäks olis speksitkin mieuluisat... ja tilaa pihalla... ja ja ja... :cool:
Ja vähäruokainen? :D
"Motor 300 diesel med max hastighet 80 km per timme, drar ca 1,3-1,5 liter. "
Ja vähäruokainen? :D
"Motor 300 diesel med max hastighet 80 km per timme, drar ca 1,3-1,5 liter. "
ruåttalaisittain, per mil ;)
Camper aihio:
http://www.philippausdemhanfbachtal.de/html/stammblatt/2011/stb-vw_man_8150_4x4.html
Varakone
25.10.2011, 17:14
Joo mä tietäisin aihionkin. Vähän isompi, mutta kontin voisi nostaa itse ylös. :D
Olen nähnyt näitä asuntomalleja jonkin verran, ovat käytössä Afrikan mantereella. Suomessa lainsäädäntö menee just kuten edellä selitetty: Living-osa mahdollista duunata siinä missä hevosautoon tai moottoriurheilijoiden kuljetusvempeleisiin, mutta istumapaikat edellyttää sitten matkustamoon käynnin mahdollisuutta.
http://pics.kuvaton.com/kuvei/home_away_from_home.jpg
Ja tuolta tuollaisia käytettyjä edullisesti: http://www.unicat.net/al/en/index2-Gebrauchte.html
Ruotsista saa halvemmalla:
http://www.blocket.se/angelholm/Unimog_1300_38001230.htm?ca=23_2&w=1&last=1
Vieläpä Skånesta! ;)
Ruotsista saa halvemmalla:
http://www.blocket.se/angelholm/Unimog_1300_38001230.htm?ca=23_2&w=1&last=1
Vieläpä Skånesta! ;)
...ohhoh :rolleyes: - arvaaks kukaan miks kyselin chitchatissä jotta onks kellään suhteita Skååååneen ??? ;)
...ohhoh :rolleyes: - arvaaks kukaan miks kyselin chitchatissä jotta onks kellään suhteita Skååååneen ??? ;)
Huomenna illalla lähtö jos tarvit kyytiä.. :D
Huomenna illalla lähtö jos tarvit kyytiä.. :D
;)
etelän helmi:
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?lang=en&id=158016486&pageNumber=1&__lp=2&scopeId=MH&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.modelDescription=unimog&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Motorhome&segment=Motorhome&negativeFeatures=EXPORT&tabNumber=2&adLoadingVersion=bottom
http://fin.auto24.ee/used/943674
-Jarkko-
13.04.2012, 23:37
Olisiko tuossa tarpeeksi tukeva camper aihio: http://www.nettikone.com/muu-merkki/entinen-paloauto/1035449 :p Mikä lienee merkiltään?
KoniJeep
13.04.2012, 23:48
Olisiko tuossa tarpeeksi tukeva camper aihio: http://www.nettikone.com/muu-merkki/entinen-paloauto/1035449 :p Mikä lienee merkiltään?
taitaa olla Oshcosh tai jotain sinnepäin http://www.oshkoshcorporation.com/brands/ ?
Olisiko tuossa tarpeeksi tukeva camper aihio: http://www.nettikone.com/muu-merkki/entinen-paloauto/1035449 :p Mikä lienee merkiltään?
Olisko Thornycroft? Tuo V8 cummins tukisi mielikuvaa. Mielenkiintoinen peli kuitenkin, toivottavasti joku pelastaa, eikä pilko peräkärryksi. :eek:
risukärsä
14.04.2012, 06:07
miulla olis purkuun menossa asunto vaunu solifer koppi mätä mutta kaasu laitteet ,jääkaappi, ja hella ,ikkunat ym ym. joutas pois:D
Olisko Thornycroft? Tuo V8 cummins tukisi mielikuvaa. Mielenkiintoinen peli kuitenkin, toivottavasti joku pelastaa, eikä pilko peräkärryksi. :eek:
Sisua45 on oikeassa, Thorne se on!
No hyvä ettei Ridge "liiterileuka".....
Ei ny ihan kuorkki, mutta Top Gear series 15, episode 4!
Tämmoinen tuli eilen bongattua Mäntsälän P. Shellillä.
Komea camperi yhdistelmä...
jep !
jotain tuonkaltaista pyörii monesti mielessä yöaikaan...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=85356
Tassa olisi sitten se painajaisuni.
http://www.morison.info/talesofspaceandt.html
Tämmoinen tuli eilen bongattua Mäntsälän P. Shellillä.
Komea camperi yhdistelmä...
Kuinkahan korkeaksi tuo pömpeli nousee.
hemmobj40
07.06.2012, 08:55
Tälläinen matkailuauto seisoi kadunvarressa parkissa Wienissä. Itävaltalaista tekoa Steyer luki keulamerkissä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5066&pictureid=106943
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5066&pictureid=106942
Katolla oleva tuuliohjain on ylös nostettava ja avettava aurinkopaneeli.
mihinkäs pykälään nyt sitten pitäis tuijotella, jos tuollaisen camper kopin nostaa maastokuorma-auton lavalle, ja välillä pois ?
onks se kuormaa, vai kuormakori vai mikä ?
vaikuttaako asiaan jos on kopista käynti ohjaamoon tai ei ?
joku huhuhan joskus kertoi ettei asuntokoppi sais olla "kiinteesti" kiinni ? miks ei jos ei ...
BJ-40/76
09.06.2012, 23:10
Siis jos pistät iloliiterin Alennetun autoveron avolava pakuun, niin alkaa autoverot menemään maksuun.
Mutta edes suomen verottaja ei taida tietää kokonaismassan yli 3500 kg autoveroa?
-> yli 3500 kg campperit menee kuorma-autona samaten kuin roska-auto.
Riippumatta siitä, onko se irroitettava?
nimenomaan yli 3500 kg sista kysymys ...
Byrocrat
12.06.2012, 20:09
nimenomaan yli 3500 kg sista kysymys ...
http://www.youtube.com/watch?v=4O-Yd_QSgaQ :cool:
Tuolla muutama kampperi malliksi
http://www.unicat.net/al/en/pics/GMD52h-UnimogU40006x6-2.html
Haluu tommosen, 6x6 ja nätisti menee konttiin.
Ei huono. Tollanen konttiin ja on aina vuoden reissussa eri maanosissa.... sitten joskus eläkkeellä kun on ekaks voittanu lotossa. :cool:
lantikka
17.06.2012, 05:47
Hei kaoitko auot24.ee siellä olisi tuollainen unissas kummitellut auto perässä oikein kumivene.
lantikka
17.06.2012, 05:49
http://www.unicat.net/al/en/pics/GMD52h-UnimogU40006x6-2.html
Haluu tommosen, 6x6 ja nätisti menee konttiin.
Katoitko hintaa ;) ei muuta kun lompakko käteen ja kotiajelulle ;)
Killer-Wo
29.06.2012, 19:56
http://www.blocket.se/kalmar/Mercedes_Benz_Unimog_UGN_300_husbil__04_40063498.h tm?ca=10&w=3
Ei ois pahan hintanen yhdistelmä. Siis kun vertaa ettei tuolla hinnalla saa suomesta ku jonku fiatin alustalle rakennetun mökkikikottimen. Tää ois kuiten mokki, ja monikäyttöinen kun on tallella hyd.vermeet yms.
http://www.blocket.se/kalmar/Mercedes_Benz_Unimog_UGN_300_husbil__04_40063498.h tm?ca=10&w=3
Ei ois pahan hintanen yhdistelmä. Siis kun vertaa ettei tuolla hinnalla saa suomesta ku jonku fiatin alustalle rakennetun mökkikikottimen. Tää ois kuiten mokki, ja monikäyttöinen kun on tallella hyd.vermeet yms.
Sanos muuta, tossa jos jossain olis autoo koko rahalla. 23 tkm ajettuna varmaan kaikin puolin uutta vastaavassa kuosissa. Ja tosiaan ei oo sidottu tuohon kopin kuskaamiseen lopuks ikää.
Kumpi? Molemmat samanhintaisia:
http://213.132.112.100/images/56/5660296532.jpg http://image.nettix.fi/extra/travel_truckimg/1345301_1345400/carthago-c-tourer-t-143-1345390_b_24486001.jpg
tuosta, tunti aikaa huudella:
http://www.ebay.de/itm/UNIMOG-U1700-Typ-435-ca-200-PS-TROPHY-Top-Expeditions-Wohnmobil-einmaliges-FZG-/120936964456?pt=DE_Auto_Motorrad_Fahrzeuge_Wohnmob ile_wagen&hash=item1c2867a168
oho, onpa pitkä linkki ... :o
http://213.132.112.100/images/56/5660296532.jpg
Paljonko tuollainen vatkain kuluttaa maantieajossa?
tuohan on suht nykyaikainen, Sprinter sukuisella 2,7 cdi koneella, voipi mennä 15 litralla
vanhemmat kuutoskoneet hörsii sen 20
tapsa4x4
04.08.2012, 10:54
Tossa kesältä tukholmassa oli tollanen daffi
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3288&pictureid=110676
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3288&pictureid=110677
Ural 4320 Camper
RmI0MSzw9kA
Hiukka mietitty tuo Ural. Aikas komeeta.
Tollainen tuli Saksassa vastaan
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5243&pictureid=111113
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5243&pictureid=111112
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5243&pictureid=111111
hemmobj40
23.08.2012, 12:49
Muutama camberi truck-trial kisan varikolta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5066&pictureid=112157
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5066&pictureid=112154
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5066&pictureid=112153
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5066&pictureid=112152
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5066&pictureid=112151
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5066&pictureid=112150
Tälläinen oli jollain myynnissä 40000€.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5066&pictureid=112156
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5066&pictureid=112155
Tommonen osui silmiin viime viikolla mäkkärin pihalla Vantaalla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1093&pictureid=118730
Olisko toi ollut Iveco ?
Taisin nähdä saman kauepaa kehällä. Näytti ensin ihan tavan matkavessalta, mutta sitten huomasi maavaran...
Mie rakastuin Ladogan lähössä tommosee Gazii
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2605&pictureid=118762
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2605&pictureid=118761
Yllättävän siistin näköinen leikkaa-liimaa toteutus. Osa noista perässä revittävien naitatuksista ajoneuvon päälle on, öh, aika karsean näköisiä.
Tommonen osui silmiin viime viikolla mäkkärin pihalla Vantaalla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1093&pictureid=118730
Olisko toi ollut Iveco ?
On se Iveco. Oli tänään iltapäivällä parkissa Tölikässä.
Sakuilta löytyisi edullisen hintaluokan järeämpää Ivecoa 9-hengen hytillä ja nelivedolla, tai Magirushan tuo on, on vaan Ivecon ostettua Magiruksen tehtyjä. Deutzin 6-pyttyinen turbokuutonen (ilmajäähy luonnollisesti). Siihen asuntokontti päälle niin pääsisi retkeilemään. Renkaat toki vaihdettava vaikka 14.00-20 kokoon, nuo pikkupyörät jotenkin vaatimattomat...
http://suchen.mobile.de/lkw-inserat/iveco-magirus-deutz-fm-130d9-fa-doka-4x4-ahk-exthw-ratingen/161899845.html?lang=de&pageNumber=1&__lp=4&scopeId=VUT75&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&makeModelVariant1.makeId=12100&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&makeModelVariantExclusion1.searchInFreetext=false&vehicleCategory=VanUpTo7500&segment=Truck&features=FOUR_WHEEL_DRIVE&negativeFeatures=EXPORT&grossPrice=false
Infernaalinen
29.11.2012, 11:17
On se Iveco. Oli tänään iltapäivällä parkissa Tölikässä.
Taisin nähdä tuon saman Vaajakoskella vajaa kaksi viikkoa sitten. Tai sitten se oli eri... :D Oli ulkomaailman rekkareissa näkemäni ja melko maastokelpoisen näköinen koppi.
Sakuilta löytyisi edullisen hintaluokan järeämpää Ivecoa 9-hengen hytillä ja nelivedolla, tai Magirushan tuo on, on vaan Ivecon ostettua Magiruksen tehtyjä. Deutzin 6-pyttyinen turbokuutonen (ilmajäähy luonnollisesti). Siihen asuntokontti päälle niin pääsisi retkeilemään. Renkaat toki vaihdettava vaikka 14.00-20 kokoon, nuo pikkupyörät jotenkin vaatimattomat...
http://suchen.mobile.de/lkw-inserat/iveco-magirus-deutz-fm-130d9-fa-doka-4x4-ahk-exthw-ratingen/161899845.html?lang=de&pageNumber=1&__lp=4&scopeId=VUT75&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&makeModelVariant1.makeId=12100&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&makeModelVariantExclusion1.searchInFreetext=false&vehicleCategory=VanUpTo7500&segment=Truck&features=FOUR_WHEEL_DRIVE&negativeFeatures=EXPORT&grossPrice=false
Moottori on tosiaan ilmajäähdytteinen KHD, mutta ilman ahdinta. Eihän tässä ole kuin 130 hv.
Moottori on tosiaan ilmajäähdytteinen KHD, mutta ilman ahdinta. Eihän tässä ole kuin 130 hv.
Juu, niin olikin, niitä on mobilessa aika paljon kaupan, sekä 130hv imukuutosia ja 170hv turbomalleja. Uudemmat vielä uudemmalla hytillä jossa riippupolkimet, nuo Magirus-numeroidut (FM130D9 jne.) läpipoljettavilla pedaaleilla, uudemmat Iveco 90-16AW. jne riippuvilla. Hyttiä ilmeisesti sen verran päivitetty joskus 80-luvun puolivälin paikkeilla.
Juu, niin olikin, niitä on mobilessa aika paljon kaupan, sekä 130hv imukuutosia ja 170hv turbomalleja. Uudemmat vielä uudemmalla hytillä jossa riippupolkimet, nuo Magirus-numeroidut (FM130D9 jne.) läpipoljettavilla pedaaleilla, uudemmat Iveco 90-16AW. jne riippuvilla. Hyttiä ilmeisesti sen verran päivitetty joskus 80-luvun puolivälin paikkeilla.
Tuossa pätevän oloinen toteutus:
https://lh5.googleusercontent.com/-7Lsq-ZNHM04/TStEn6zKvHI/AAAAAAAAH2c/Yjszff7zrdk/w422-h316-n-k/IMG_1899.JPG
https://plus.google.com/photos/107991610269757873391/albums/5560612227167297137?banner=pwa
helmapelti
01.12.2012, 18:44
Onko noi maastokelpoiset versiot yleensä ulkokautta kuljettavia vai pääseekö ohjaamostakin sisätiloihin?
Päähän on pesiytynyt ajatuksia jostain "vaihtolava"-tyyppisestä pihasauna mökistä, olis aika hauska vetää sellainen kyytiin ja lähteä juhannuksen viettoon..
Onko noi maastokelpoiset versiot yleensä ulkokautta kuljettavia vai pääseekö ohjaamostakin sisätiloihin?
Päähän on pesiytynyt ajatuksia jostain "vaihtolava"-tyyppisestä pihasauna mökistä, olis aika hauska vetää sellainen kyytiin ja lähteä juhannuksen viettoon..
Mulle on tämmönen tulossa, mutta savusaunana... :D
Saas nähä koska joutaa väkästään. Satavuotta vanha hirsikehikko olis hommattuna jo, ja vaihtolavarunko.
helmapelti
01.12.2012, 19:16
Loistavaa, teet heti tyylillä! Meillä on pienessä pihassa tila kortilla ja samalla sitä vois soveltaa tuollaiseksi.
Hirsi olis komeeta mut lautakin kelpais, enää tarvii vakuuttaa emäntä että miksi se pitää tehdä autotallin viereen pitkittäin..(saa kyytiin)
Onko noi maastokelpoiset versiot yleensä ulkokautta kuljettavia vai pääseekö ohjaamostakin sisätiloihin?
Ulkokauttahan nuo yleensä. Rupeaisi herkästi paikat "narisemaan" jos yhtä.
Mulle on tämmönen tulossa, mutta savusaunana... :D
Saas nähä koska joutaa väkästään. Satavuotta vanha hirsikehikko olis hommattuna jo, ja vaihtolavarunko.
...savusauna joka "lämmitetään" ajamalla ? :D
ja tosiaan, kyllä koppi ja mökki kannattaa olla aika elastisesti kiinni toisissaan, mutta voihan tilat yhdistää joustavasti, esim jollain haitarillla ja ryömintäluukulla
...savusauna joka "lämmitetään" ajamalla ? :D
ja tosiaan, kyllä koppi ja mökki kannattaa olla aika elastisesti kiinni toisissaan, mutta voihan tilat yhdistää joustavasti, esim jollain haitarillla ja ryömintäluukulla
Juu, ja sit lastaa "Kuumaakamaa" kyytiin, niin hoituu loppukin lämmitys... ;) :D
Ei vaan, tällästä oon zuumaillu juu, pieni terassikin siihen sopii viä. Möksän katon räystäät tarttee olla "alaslaskettavaa"-mallia, että saapi viedä pelkillä ylileveevaloilla.
MISTÄKÖÖS NÄITÄ SAIRAANKUMMALLISIA ITEOITA OIKEIN SIKIÄÄ??? :O
Otsikon mukainen idea toteuttaminen on pyörinyt jonkun aikaa päässä. Jos rakentelisi tulevaisuutta varten mukavuuden haluisena maastokuorma-autoon pohjautuvan kahden hengen tarpeisiin sopivan pitkien matkojen kulkine, minkä kanssa voi olla kohtuu omavarainen. Samoin moisella laitteella pitää pärjätä myös talvisissa olosuhteissa, joten lämpöeristys ynnä muut lämmitykseen liittyvät kuviot pitää myös saada kuntoon.
Ideana oli hakea tai tuottaa Saksasta Bundeswehrin vanha MAN Kat 4x4 maastokuorma-auto ja ruveta siihen päälle rakentelemaan koppia. Noita kun tuntuu olevan siellä tarjolla kohtuu kilsoilla ja hinnalla. Onko jollain kokemusta tuosta kuorma-auton hankkimisesta eu:n alueelta? Veroahan ei noihin pitäisi tulla lainkaan, mutta onko raskaassa kalustossa jotain muita sudenkuoppia? Toki tuontikulut on omaa luokkaansa, verrattuna henkilöautoon.
http://www.expeditionportal.com/forum/threads/11614-MAN-6x6-camper? Jotain tuohon suuntaan on siis suunnitteilla. Tosin 4x4 alustalla. Muuttuuko tuommoinen rakennelma matkailuautoksi vai voisiko asunto-osan tehdä helpoimmillaan kiinnittämällä vanhan matkaajan lavalle kuljetusta varten?
Eikö tästä ollukki ihan hyvä aihe jo, Geen alottamana:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=69941&highlight=Camperi
Uusi topikki on yhdistetty tähän aiemmin aloitettuun.
Ideana oli hakea tai tuottaa Saksasta Bundeswehrin vanha MAN Kat 4x4 maastokuorma-auto ja ruveta siihen päälle rakentelemaan koppia.
MoD tarjonnasta löytys tällasia:
http://www.mod-sales.com/direct/vehicle/home/53986/Reynolds-Boughton.htm
slipoveri
30.04.2013, 07:21
http://www.retrade.no/index?c0=398&cat_id=398&level=1
http://www.retrade.dk/index?c0=398&cat_id=398&level=1
mediumsize camper aihio:
http://www.nettiauto.com/volkswagen/lt/5566771
-Jarkko-
12.05.2013, 21:53
mediumsize camper aihio:
http://www.nettiauto.com/volkswagen/lt/5566771
Mitenköhän tuohon istuisi se GAZ 66 radiokoppi päälle...:rolleyes:
Yhden LT:n omistaneena lupasin kyllä itselleni että toista ei tule.:cool:
Go Jarkko GO !!!
Siinähän on konekin jo tehty - suorastaan hinkuaa taipaleelle ...
Mitenköhän tuohon istuisi se GAZ 66 radiokoppi päälle...:rolleyes:
Yhden LT:n omistaneena lupasin kyllä itselleni että toista ei tule.:cool:
No mitä helvettiä sitä siitä GAZista poistamaan jos maastocampperia tekee???
Kutospari menee kumit tyhjänä takavedolla pidemmälle kuin tuo cargokupla ever :D
Tällaisesta tuotteesta ottamaan mallia omaan koppiin.
http://www.tonkecampers.nl/en/travel
http://www.tonkecampers.nl/images/uploads/_large_slider/big_blue_in_dutch_landscape.jpg
mulla olis se volvon radiokoppi jouten
Jopa meinaa taas camperrakentelukuume alkaa nostaa päätään, kun kelit lämpiää ja aurinko paistaa...
MoGin herätin toissaehtoona talviunilta, ja olipas kivuton homma, akku kiinni, avaimet lautaan, virrat päälle, kattelin että mittarit ja merkkivalot pelaa ja käänsin avaimesta. PRUM !!! Kävi ennenkuin ehti edes tajuta ...
Hitto - on se vaan vehes !!! ;)
:D:D
https://31.media.tumblr.com/5832aabf1589f09b21e5bf7b6597a139/tumblr_ne08b0y2pj1rjbqwno1_1280.jpg
http://iforce.co.nz/i/wsqdttqc.soe.jpg
http://iforce.co.nz/i/mclwrs42.bgu.jpg
http://iforce.co.nz/i/002jjbpg.off.jpg
Pyörähti tuossa mieleen idea kun pihalla melkein jouten Mersun Atego reilun seittemän metrin kylkiaukeavalla kopilla ja perälautanostimella niin.. rakentais sisälle ns asunnon.
Tässä ei varmaan ongelmaa ole kuhan pysyy kiinni eikä painot mene yli (tuskin, 8tn kantavuutta)?
Pitäisi pysyä monikäyttöisenä eli asunto-osasta noin 4m pitkä jolloin taakse jäisi sopivasti vielä tilaa kuskata kolmea kelkkaa. Etummaiset ovet auki kopista kun asutaan ja samallahan siihen rakentaisi aukastavan terassi/porraskompleksin. Monikäyttöisyyttä lisäämään sitten, että koppi on nostettavissa pois eli juuri vähän matalampi kuin koppi on, mökin pohja rakentaa raudasta siten, että saa piikeillä nostettua pihalle.
Mutta sitten tuohon varsinaiseen aiheeseen mikä mietityttää eli mistä tuon tekis? Kopin pitäisi kestää sitten myös ulkona oleminen eli lumikuormat, kosteus ja tietenki nostovaihe.
Sandwich-elementin tekeminen joko ohutta alumiinilevyä käyttämällä tai sitten rullatavarana lasikuitulevyä, kellään havaintoa mistä tätä “edullisesti”? Puurunkoa tuskin kiinnostaa alkaa tekemään jos tuolla sandwich-levyllä saisi tarpeeksi tukevan?
Eikö se valmis rahtikoppi olis helppo aihio ?
Eikö se valmis rahtikoppi olis helppo aihio ?
Mitä meinaat? Hommais toisen kopin ja vaihtelis sitä? Kuulostaa työläältä..
Siis saishan sen tuonne tehtyä ku alkais vain väliseinää paukuttamaan mutta toisaalta joskus pitää saaha haettua rautakaupasta kopillinen tavaraa niin tarvii tilaaki välillä.
Niin meinasin että kun sulla kerran siinä jo koppi on, niin siitä.
Hiukan vaikka lattian alle tyhjää, niin ei pituus kärsi
Niin meinasin että kun sulla kerran siinä jo koppi on, niin siitä.
Hiukan vaikka lattian alle tyhjää, niin ei pituus kärsi
Sitten ku tarvii tilaa niin sitten sitä on liian vähän eli ei, vaikka tuossa vaihtoehdossa tuon helppous kyllä viehättääki..
http://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php?threads/kärry-neljälle-kelkalle.102774/
Tuo sandwichin tekeminen ei ole mikään ameriikanhomma tuossa linkissä tehty ihan kotitallissa. Ja ite tekemistä puoltais, että sais laitettu vahvikkeita kulmiin ja aukkojen reunoihin. Tuo lasikuitulevyn hinta vain kiinnostaa, jos hintaa parikymppiä neliö niin alkaa tulla (kutu)kopille hintaa.. yhelle valmistajalle laitoinki jo sähköpostia jospa sieltä maanantaina vastattaisiin.
Toimiikohan rakenne jos ajatellaan ulkoa sisälle, alumiinipelti/lasikuitulevy=> liima=> xps 50mm=> ilmarako vesivanerisuikaleilla=> paneeli/sisustuslevy?
Talvikäyttöä tulisi olemaan, mutta luulisin, että kylmän yllättäessä lisätään sitten lämpöä patteriin, peruslämmöstä huolehtisi lattialämmitys nestekierrolla jota 5kW webasto lämmittää.
Minun pitäisi saada aikaiseksi koppikärryn rakentaminen vanhasta trailerista, MiKo tietää kärryn.
Siihen menee vajaa 20 m2 levyä, Suomen Kerroslevy niitä ainakin tekee Forssassa (tai jossain siellä päin). Vahvikkeiden tekeminen onnistuu jne.
Jos sopivaa levyä jostain parilla kympillä per neliö löytyy, olisin kovasti kiinnostunut.
Sitten ku tarvii tilaa niin sitten sitä on liian vähän eli ei, vaikka tuossa vaihtoehdossa tuon helppous kyllä viehättääki..
Hankit asuntovaunun joka mahtuu koppiin ja otat akselin pois ja pätkäset runkoa.
Vahvistat alustaa että voi nostaa kyytiin.
OverTheHills
21.12.2017, 21:28
Toimiikohan rakenne jos ajatellaan ulkoa sisälle, alumiinipelti/lasikuitulevy=> liima=> xps 50mm=> ilmarako vesivanerisuikaleilla=> paneeli/sisustuslevy?
Mä olen suunnitellut, että tilaan levyt camperiin Euroconilta Tuusulasta. Rakenne lasikuitu--50 mm finnfoam--lasikuitu. Lasikuitu muistaakseni 1.6mm paksua. Lattiaan saa vahvikkeita, oven kohdalle myös. Kaikki tietysti maksaa, ei saa parilla kympillä neliö.
Toimiikohan rakenne jos ajatellaan ulkoa sisälle, alumiinipelti/lasikuitulevy=> liima=> xps 50mm=> ilmarako vesivanerisuikaleilla=> paneeli/sisustuslevy?
Talvikäyttöä tulisi olemaan, mutta luulisin, että kylmän yllättäessä lisätään sitten lämpöä patteriin, peruslämmöstä huolehtisi lattialämmitys nestekierrolla jota 5kW webasto lämmittää.
Ilmarako ainakin ihan turha tuolla siäpuolella. Liimaa vaan kaikki paketiksia ja sillä ajatuksella, että jo sisäpinta on höyrytiivis.
Ei ole tämä edennyt kuin ajatuksen tasolla eli:
-unohetaan tuo pois nosto ja tehäänki kiinteä 3m pitkä asunto-osa keulaan
-tehään 1,5m hydraulisesti levitettävä laajennus. Tähän miettiny järkevää rakennetta siten, että on käytettävissä myös ns taukotilana ilman levittämistä.
-runko rhs 30X30 tai c-profiilista ja eristys 30mm finfoamilla. Liukuseinän puolelle sitten tuplaeristys niin saa nätisti tiivistyksen.
-sisälle valmis infrapunasauna-suihkukompleksi. Maksaa vähän liikaa (reilu pari tonnia), mutta on valmis paketti ja jätän kyllä mieluummin vaikka syömättä kuin käymättä saunassa.
Lasikuitulevyä ei ole edullisesti sattunut löytymään eli ulkopuolelle ohut alumiinilevy ja sisälle mikä? Vaneri/kovalevy? Mätäneekö kun ison osan vuodesta on kuitenkin kylmillään?
Laita sisälle filmivaneri, kestää kosteutta pikkasen paremmin kuin kovalevy ja on pikkasen toisenlaista kovuudeltaan
BJ-40/76
18.03.2018, 00:49
Ei ole tämä edennyt kuin ajatuksen tasolla eli:
-unohetaan tuo pois nosto ja tehäänki kiinteä 3m pitkä asunto-osa keulaan
-tehään 1,5m hydraulisesti levitettävä laajennus. Tähän miettiny järkevää rakennetta siten, että on käytettävissä myös ns taukotilana ilman levittämistä.
-runko rhs 30X30 tai c-profiilista ja eristys 30mm finfoamilla. Liukuseinän puolelle sitten tuplaeristys niin saa nätisti tiivistyksen.
-sisälle valmis infrapunasauna-suihkukompleksi. Maksaa vähän liikaa (reilu pari tonnia), mutta on valmis paketti ja jätän kyllä mieluummin vaikka syömättä kuin käymättä saunassa.
Lasikuitulevyä ei ole edullisesti sattunut löytymään eli ulkopuolelle ohut alumiinilevy ja sisälle mikä? Vaneri/kovalevy? Mätäneekö kun ison osan vuodesta on kuitenkin kylmillään?
Puhtaus on Puoli Ruokaa....
Mutta jos haluaa saunoa, niin olisko vaihtoehto telttasauna? desilitra löyly vettä tekee paljon kosteutta; n. 100g....
Tuo kuuma kosteus? (tuleeko tuosta ir-grillistä/saunasta?) on ongelma, varsinkin pienissä tiloissa: kosteusprosentti nousee helposti yli 100% seinäpinnoilla, ja vesihän pisaroituu, ja valuu alas... siis pakkasella liukumekanismit on jäässä....
Puhtaus on Puoli Ruokaa....
Mutta jos haluaa saunoa, niin olisko vaihtoehto telttasauna? desilitra löyly vettä tekee paljon kosteutta; n. 100g....
Tuo kuuma kosteus? (tuleeko tuosta ir-grillistä/saunasta?) on ongelma, varsinkin pienissä tiloissa: kosteusprosentti nousee helposti yli 100% seinäpinnoilla, ja vesihän pisaroituu, ja valuu alas... siis pakkasella liukumekanismit on jäässä....
Minusta tuosta ei juurikaan tule kosteutta, kun vettä ei käytetä, ainoastaan pieni lämmönnousu ja se mitä hikoillessa tulee ihmisestä?
Ilman kosteus jos ei oo koko vuotta lämmöt päällä
Ilman kosteus jos ei oo koko vuotta lämmöt päällä
Niin tietenki, mutta tuota saunaa meinasin.