View Full Version : BJ 40 JA BJ 42
Elikkäs mitäs kaikkee eroo nois on keskenään, kumpi olisi parempi jos meinais hommata vaik jomman kumman. Kaikkee tietoo noist kannatta kertoo ja LJ 70 saa kertoo kans.
BJ 42 saattaa olla 5 vaihteinen loota! ja on "uudemmalla" jakolaatikolla.
-on 3.4litrasella motilla, mallimerkinnältään 3B, kun taas 40on 3litrasella koneella.
-Etuakseli on levyjarruilla.
-Saattaa olla täyskevennetyllä taka-akselilla, jolloin hj,n lukko käy lähes BOLT ON.
Siinäpä kait ne suurimmat erot mitä äkkiseltään tuli mieleen.
Pientä lisäystä/tarkennusta:
-tosiaan 5-v. loota ja full floater -taka-akseli = HJ60/61 -jarrut
-koppa hivenen erilainen alapuolelta/takapyöränaukoista
-rengaskoko 7.50R16 (BJ40 7.00R16)
-isommat jousensilmän puslat
On varmasti paljon kaikkee muutakin mitä alan asiantuntijat/auton omistavat tietävät...
BJ40 tankki sisällä vänkärin penkin alla, käsijarru kardaanissa...
BJ42 tankki pohjan alla penkkien alapuolella, käsijarru taka-akselilla, ja ns. splitcase jakolaatikko ja vaihteistokin erillainen, oliko näissä kaikissa "aukeavat" takaikkunat saatto olla uudemmissa 40:ssäkin
LJ70 on sitten ihan erillainen ku nuo :D
Gravehill
15.03.2010, 20:24
BJ40 tankki sisällä vänkärin penkin alla
70-luvun bertois noin. 80 on jo tankki ulkopuolella, voi olla jo aikasemminkin.
BJ40 tankki sisällä vänkärin penkin alla,
Liekkö vanhemmissa, mutta 1980 eteenpäin lie tankki ollut nelikymppisissäkin "lattian alla".
E: en kerennykkään ekana viisastelemaan...
SuurSyömäri
15.03.2010, 20:35
Liekkö vanhemmissa, mutta 1980 eteenpäin lie tankki ollut nelikymppisissäkin "lattian alla".
E: en kerennykkään ekana viisastelemaan...
Niin mutta määpä kerkiän.... murrosvuosi korimalleissa oli vuonna 1978 jolloin oli molempia korimalleja marketissa.
BJ40 eittämätön etu 1979 malliin asti on päästömitattomuus... ja jarruissa on hyvää ja huonoa. Huonoa on se että ne on rumpujarrut 40:sessä toisaalta se on myös etu. Meinaan jos volvon akseleita haluaa halvalla alle ja katsastukseen.
Edit. Niin ja BJ4X ehdottomasti valinta jos haluaa ajattomuutta ja arvoa kulkineelle myös jatkossa.
Infernaalinen
06.01.2012, 14:35
Missä noissa BJ42:ssa oli taka-akselilla vakiona kitkalukko? Oliko ainoastaan täyskevennetyssä taka-akselissa? Nuohan oli käsittääkseni melko harvinaisia nuo täyskevennetyt, vai millä politiikalla noita BJ42:ssa löytyi?
Alkupään 42:sissa 4-vaihteinen loota ja semiakseli takana ainakin -83 alkuvuotena tuotuihin.
Infernaalinen
06.01.2012, 15:10
Eli onko tuo vaihdelaatikkoero yhteydessä tuon kevennetyn taka-akselin kanssa. Siis 5-vaihteiset tuolla kevennetyllä ja lukollisella mallilla? Vai oliko noissakaan tuo kitkalukko vakiona?