View Full Version : 96-98 pickup, mutta mikä?
Eli vajaavetoset on hävitetty, ja uuden etsintä edessä. Nyt kaipaisin neuvoja. Hakua kokeiltu monesti autokuumetta potiessa, mutta kovin hajallaan on tieto.
Muutamia kriteerejä yms. mietteitä asian tiimoilta:
Hintaluokka mielellään 6500 tai vähemmän.
Lava-autoihin olen tykästynyt, ku voi kuskata lavalla kaikennäköstä pientä romua kelkasta sirkkeliin. Tulevia rakennusprojekteja silmällä pitäen lavitsu olisi käytännöllinen.
Maasturin tarve lähinnä metsäautoteille, yms. metsäpoluille jonne ei normaalilla henkilöautoilla pääse, metsästys/kalastus/marjastus jne. reissuille. Ei kuitenkaan mitään kovin kovaa offroadia, mutta ehdottomasti neliveto.
Vuosittaisen ajomäärän vuoksi mielellään diesel. Ja myös maantieominaisuuksia arvostan. Kelkkoja tulee kiskottua myös peräkärryssä, joten TD-koneinen lienee järkevä vaihtoehto.
Ehdolla olisi:
- Nissan KingCab 2.5td vm. noin 96-97
- Mitsubishi L200 2.5td vm. samaa luokkaa
- Joku muu mikä?
Hakualueena Suomi ja Ruotsi, joten sopivasta yksilöstä voi vinkata.
Mutta minkälaisia nuo Nissan KC:t tai Mitsun L200:t on arkikäytössä. Heikkoja paikkoja, yms. kokemuksia toivoisin. Vai pitäisikö valita joku muu? Myös Hiluxi kiinnostaisi, mutta hintaluokka pomppaa sen verta arvokkaaksi, tai sitten on paljon ajettuja...
Aikaisemmat kokemukset maastureista on -88 Nissan KC 2.4b ja -86 Nissan/Datsun KC 2.5d, sekä työajossa 2.5td Hilux ~98.
Ostat vaan sen hiluxin niin ei tartte jälkeenpäin katua....
Rekisteröimätön
14.03.2010, 21:56
Älä ainakaan nissania, niistä poikii koneet. Mitsu on noista lava-autoista ehkä miellyttävin maantiellä, ja Tojo kuulemma luotettavin. Foordin rangerissa ainakin kone on Mazda ja vaihteisto on Mitsu, muut osat ovat mistä ovat.
Ostat vaan sen hiluxin niin ei tartte jälkeenpäin katua....
Ei oikein hiluxi vakuuta, koska samassa hintaluokassa olevat on reilusti yli 300tkm ajeuttuja 90-luvun taitteesta.
Tai uudemmat samassa ikähaarukassa, niin hinta tuplaantuu.
Kun taas esim. KC:tä sais jopa alle 200tkm ajettuina.
Mutta onko esim.KingCabin turbollisen ja vaparin tehoero käytännössä kovin iso? Kun hevosvoimina se ei ole, vääntöä en onnistunu pikasella haulla löytämään. Vaparit laajentas hakukenttää kyllä aika paljon. Mielellään koeajasin molemmat, mutta ei tunnu olevan aivan lähellä myytävänä, ja pelkästään renkaita potkimaan en viitsi kovin kauas lähteä.
Kesällä ajelin tuolla bensa KC:llä (vm 88) semmosta 250km väliä viikoittain, ja aivan riittävät matka-ajo ominaisuudet seki tarjos, joten sen myötä KC miellyttäs. Onko muuten alustassa/akseleissa/tms. tullu isompia/merkittäviä muutoksia näihin facelift malleihin joissa mm. maski ja kojelauta on vaihtunut?
Älä ainakaan nissania, niistä poikii koneet.
Nuo 2000-luvun tuotteet kyllä tiedetään, mutta näissä 90-lukulaisissakiko on ongelmaa??
Itellä tuo 97,- Nissan Kingi TD25 koneella (ei siis turbo) ja kyllä se on omiin ajoihin riittänyt, nuilla isoilla renkailla
(265/70-16) kiihtyvyys kärsii, mutta kyllä tuolla on vejelty HJ-61:stä toistasataa kilometriä perässä eikä sinänsä tiukkaa tehny ja perässä trailereistä henkilönostimiin vejelty, mitä nyt ylämäkiin pitää ottaa vauhtia :D.
(eikä käyttää vitosta :D)
Jos luotettavuutta haluaa niin tuo kingin 98,- vuotinen mikä on vielä tällä TD koneella mutta turbolla varustettuna eli mallimerkintä TD25TI, ni on kyllä kova kone, meillä firmassa tollanen jolla on rullattu himppu vajaa 300tkm eikä mitään kummempaa vikaa, öljyjä aikanaan vaihettu ja kuluvia osia eipä muuta.
Sitte seuraava eli 99,- on jo varustettu tällä surullisenkuuluisalla YB koneella josta ei taho alakerta kestää (huonot laakerit), mutta jos ostaa joko valamiiks koneremontin läpikäyneen ni en ossois sanua,
miksikäs ei?:cool:
Ja nyypiltä pikkusen jos taustatutkimusta ja tarkempaa mallimerkintää ennenku rupiaa vieraisiin pöytiin huutelemaan!.... peace man ja ei herneitä :D
PikkuJii
15.03.2010, 07:15
YB koneet tuli Nisuun kyllä vasta 2002-> eteenpäin. Siihen asti oli käytössä 102 hp turbo-ic-esikammiodiesel TD25TDI(vm 1998-2001). D21 nisuissa oli jonkin verran ongelmia vaihteiston kanssa, D22 vm. -98-02 oli ns. vahvistettu vaihteisto, joka on kyllä jonkin verran kestävämpi kuin D21 Nisuissa käytetty, mutta näissäkin on omat ongelmansa esim synkrorenkaissa.
veijon-esso
15.03.2010, 08:13
Ei oikein hiluxi vakuuta, koska samassa hintaluokassa olevat on reilusti yli 300tkm ajeuttuja 90-luvun taitteesta.
Tai uudemmat samassa ikähaarukassa, niin hinta tuplaantuu.
Kun taas esim. KC:tä sais jopa alle 200tkm ajettuina.
Eikös tojojen kalliit hinnat vaan kerro että muut arvostaa sitä koska maksavat tuplahintaa verrattuna nissaniin tai matukkaan?
Ja kun tojo pitää hyvin hintansa niin saahan siitä sitten myydessäkin hyvin pois rahojaan.
Otat 5 tonnia taskuun ja laivalla Viroon. Sieltä joku -98 turbohiluksi alle ja siitä 1500€ verot valtiolle. Ja pysyttiin budjetissa ja saatiin kunnon auto.
Tokihan Hiluxikin menee välillä joskus isomminkin rikki, Mitsun ja Nissanin ehkä kestäessä ilman isompia remontteja. Mutta pitkässä juoksussa Hiluxin kanssa elämä on helpompaa ja halvempaa, luulen ma.
Eikös tojojen kalliit hinnat vaan kerro että muut arvostaa sitä koska maksavat tuplahintaa verrattuna nissaniin tai matukkaan?
Ja kun tojo pitää hyvin hintansa niin saahan siitä sitten myydessäkin hyvin pois rahojaan.
Ongelmanahan tässä on rajallinen budjetti, ja halu saada sillä kohtuullisella ajomäärällä oleva auto. Jos autolla on ajettu jo 300-400tkm, on varmasti remonttia tiedossa, vaikka tojota onkin. Jarrut, yms. ei kestä ikuisuuksia.
Otat 5 tonnia taskuun ja laivalla Viroon. Sieltä joku -98 turbohiluksi alle ja siitä 1500€ verot valtiolle. Ja pysyttiin budjetissa ja saatiin kunnon auto.
Tokihan Hiluxikin menee välillä joskus isomminkin rikki, Mitsun ja Nissanin ehkä kestäessä ilman isompia remontteja. Mutta pitkässä juoksussa Hiluxin kanssa elämä on helpompaa ja halvempaa, luulen ma.
Mistä tuota Viron tarjontaa kannattais kartuttaa? Ja millä kaavalla verot pysyy 1500€:ssä? Omien laskelmien mukaan ei riitä tuo, ja auto24.ee sivulta en onnistunu löytämään yhtään semmosta vaihtoehtoa, että sinne asti uskaltas lähtä katsomaan. Jotku pimeässä kännykällä otetut suttuset kuvat ei oikeen vakuuta.
Ei Hiluxit auto24.ee puolellakaan mitään edullisia ole (5000 € ei paljon valintaa...) ja kilometrejäkin niilllä on riittävästi...
j.h
Diesel Pick-Up autot tuntuvat pitävän hyvin hintansa pohjoiseuroopan alueella.
Mistä tuota Viron tarjontaa kannattais kartuttaa? Ja millä kaavalla verot pysyy 1500€:ssä? Omien laskelmien mukaan ei riitä tuo, ja auto24.ee sivulta en onnistunu löytämään yhtään semmosta vaihtoehtoa, että sinne asti uskaltas lähtä katsomaan. Jotku pimeässä kännykällä otetut suttuset kuvat ei oikeen vakuuta.
Taitaapa tosiaan tarvita nykyään enempi veroihin, n. 2000-2300€. Eli kokonaismassa 2515 kg = autovero 32,8%. Siitä pois autoverolain 8§:n hyöty -6,8% = autoveroprosentiksi jää 26%
Autolle hinta löytyy MAHTI-järjestelmästä, tässä 300 tkm ajetulle: http://asiointi.tulli.fi/mahtiinternet/naytaKaytettyajoneuvointernet.do?kaupallinennimike SID=107992
ja tässä 200 tkm ajetulle: http://asiointi.tulli.fi/mahtiinternet/naytaKaytettyajoneuvointernet.do?kaupallinennimike SID=107992
Eli 300 tkm ajettu 0,26 x 7617€ = verot 1980€.
200 tkm ajettu 0,26 x 8867 = verot 2305€.
En oo kylläkään aivan saletti mennäänkö aina ton mahdin mukaan, vai otetaanko nettiautosta joitain sotkemaan pakkaa.
Eipä sattunut kohdalle nyt sopivaa esimerkkiä, mutta muistan nähneeni käypäsen oloisia myytävän 80000 kroonilla eli siinä 5000€ kieppeillä.
Mitsut näyttää kyllä olevan siistempiä ja halvempia, esmes tää: http://fin.auto24.ee/used/691118 Mikseipä hyvällä ja huolletulla tuollaisellakin kelpaisi ajella. Ton verotkin olisi varmaan pienemmät.
toyota lujaa laatua!!tälläkin kitukylällä konemiehiä kymmenittäin ja hiluksilla ne ajaa..ei muut kelpaa..eli ääni hiluxille!
Partajeesus
15.03.2010, 23:22
Hiluxsista mitään tiedä.. mutta vanha totuus on että , jos huonosti pidetyn käytetyn auton haluat niin osta Toyota.
Toyotalla on suomessa niin vankka "hyvän auton " leima että, autoista mitään ymmärtävät laittaa sellaisen koska se on niin ylivoimainen ja luja ja kehuttuja. sitten niillä ajellaan autuaan onnellisena vaihtamatta öljyjä ja muutenkaan huoltamatta kuin pakolliset. Voisi hyvin kuvitella Pudasjärven konemiesten kuuluvan suurinpiirtein samaan kastiin... Pitää laittaa hiluxi kun Penallakin on ja se on kuulemma paras...
Oudoksuttaa kun tuolla euroopassa on tullut paljon ajeltua (ruotsissakin) niin saa oikein hakemalla hakea näitä suomen suosikkeja , corolloita ja muita nipsaneita... ne ei vissiin siellä sitten ole niin ylivoimaisia... jos vaikka eri tehtaalta...
Totuus on kuitenkin se että, kun ostetaan joku erikoisempi ajoneuvo ja siitä tykätään vaikka ois kuin paskassa maineessa niin siitä myös huolehditaan tunteella.
Loppuun vielä siteeraan siskon miehen äitiä: (Auto käyttäyty oudosti)
Huoltamon setä: Onko se diisseli.....?
-Ei kun tämä on Tojota
Aamen :)
Mitsut näyttää kyllä olevan siistempiä ja halvempia, esmes tää: http://fin.auto24.ee/used/691118 Mikseipä hyvällä ja huolletulla tuollaisellakin kelpaisi ajella. Ton verotkin olisi varmaan pienemmät.
Tuommonenki kannattanee tuoda suoraan ruotsista, kuten on tuotu tuokin linkitetty auto. https://www21.vv.se/fordonsfraga/ kertoi tuonkin auton poistuneen ruotsin maalta joulukuussa (viron myyntikuvissa ruotsin kilvet).
http://www.blocket.se/goteborg/Mitsubishi_L200_2_5TD_25821772.htm?ca=1_5&w=3
Tuossa hyvä esimerkki ruotsin tarjonnasta. Tuo Virossa oleva ~4400e, ruotsin vastaava ~1000e vähemmän.
97/98 Nissan KingCab 2.5TD tuli haettua, ~165tkm.
"Tuttu ja turvallinen", jo kolmas KC minulle.
Kotimaasta löyty ja budjettiki alittu reilusti.
97/98 Nissan KingCab 2.5TD tuli haettua, ~165tkm.
"Tuttu ja turvallinen", jo kolmas KC minulle.
Kotimaasta löyty ja budjettiki alittu reilusti.
Onneksi olkoon hyvän työjuhdan hankinnasta!
Tai toimii tuo ihan hyvin myös käyttiksenä, riippuen rengastuksesta :)
Laittelehan kuvia kun auton suat puunattua :D...
Onneksi olkoon hyvän työjuhdan hankinnasta!
Tai toimii tuo ihan hyvin myös käyttiksenä, riippuen rengastuksesta :)
Laittelehan kuvia kun auton suat puunattua :D...
Rengastus on nimenomaan käyttöauto rengastus, katukuviolla olevat kitkat aluvanteilla. Niillä mennään toistaiseksi, ja käyttöauton virkaa se pääasiallisesti hoitaa...