PDA

View Full Version : Transporter tietäjät!


-Stedt-
12.03.2010, 21:36
Nyt olis hakusessa kyseinen auto, Tarkoituksena hommata 1+8 pikkubussi, kun on tuo postimies vieraillu liika usein:D. Katsomassa olen käynyt muutamaa ja ainakaan noista ei omasta mielesta ole otettavaa ollut(ruostevikaa) Tarjolla on ollut tdi:tä ja vaparia,manuaalia ja tomaattia. Yllättävää ollut että -99 vuosimallia vielä vaparina? ja että ruostuvat vielä noin paljon (lokarit+pystysauma+etulasin ympäristö) ,Eli millaisia kilometrejä noilla ajaa?? Kaikkihan on melkein entisiä takseja eli puoli miljoonaa takana, toisiin tehty remppaa toisiin ei, automaattilaatikko kuulemma ei kestävin:confused: . Tarkoituksena hommata korkeintaan 12.000€ auto, eli kaikenlaiset huomioitavat seikat kyseisestä autosta otetaan vastaan,,,,,

Rompe1
12.03.2010, 21:40
Nyt olis hakusessa kyseinen auto, Tarkoituksena hommata 1+8 pikkubussi, kun on tuo postimies vieraillu liika usein:D. Katsomassa olen käynyt muutamaa ja ainakaan noista ei omasta mielesta ole otettavaa ollut(ruostevikaa) Tarjolla on ollut tdi:tä ja vaparia,manuaalia ja tomaattia. Yllättävää ollut että -99 vuosimallia vielä vaparina? ja että ruostuvat vielä noin paljon (lokarit+pystysauma+etulasin ympäristö) ,Eli millaisia kilometrejä noilla ajaa?? Kaikkihan on melkein entisiä takseja eli puoli miljoonaa takana, toisiin tehty remppaa toisiin ei, automaattilaatikko kuulemma ei kestävin:confused: . Tarkoituksena hommata korkeintaan 12.000€ auto, eli kaikenlaiset huomioitavat seikat kyseisestä autosta otetaan vastaan,,,,,

No mulla on 4x4 Syncro, jos se mitn helppaa... Mitäs sää haluat tietää???
Tomaatin saat unohtaa, ja kannen ehjänä olo on sit pakko tarkastaa...

-Stedt-
12.03.2010, 21:55
Lähinnä kiinnostas tuo 2,4d kulutus/kestävyys tuohon tdi malliin, itellä on tuo 850tdi volvo jossa vw:n tdi kone ja ainakin tuohon oon ollu tyytyväinen. Vaihdelaatikko viosta on kanssa paljon varoteltu, hintaa noilla ainakin näyttäs olevan:confused:

Rompe1
12.03.2010, 21:58
Lähinnä kiinnostas tuo 2,4d kulutus/kestävyys tuohon tdi malliin, itellä on tuo 850tdi volvo jossa vw:n tdi kone ja ainakin tuohon oon ollu tyytyväinen. Vaihdelaatikko viosta on kanssa paljon varoteltu, hintaa noilla ainakin näyttäs olevan:confused:

Pistin privaa...

timmy
12.03.2010, 22:34
Mulla oli parivuotta sellainen 2.5 TDI+manuaali. Ostin kun oli ajettu160tkm ja itse ajoin 60tkm. Sinä aikana ei ollu mitään vikoja. Yksi iso huolto tehtiin. Kulutus 7 Litraa ja ilmastointi päällä litran enempi. Möin sen auton Punkaharjun kuntaan ja jokin aika sitten näin sitä peliä ja mittarissa 380 tkm. Koneelle ei edellenkään oltu mitään tehty lukuunottamatta normaaleja huoltoja. Kurvisilla oli vastaava syncro jolla ajoivat yli 500tkm kun hihna napsahti joten sen taru loppui siihen. Itselläni on taas transu enkä varmaan merkkiä vaihda.

sisua45
12.03.2010, 22:47
Jos puhutaan siitä ensimmäisestä etuveto kopasta, niin 1.9 on aina TD, ei TDI. Tottakai kaikki tietää, TD = turbo diesel, TDI = turbo direct injection. Usein vaan ovat TDI-malleina myynnissä, vaikka ne on etukammio koneita.

2.4 D ahtamaton viitonen on aika laiska esitys. 1.9 TD:llä en ole ajanut, mutta tuskin sekään käsistä lähtee. 2.5 TDI sen sijaan kulkee jo mukavasti. Niitähän oli alunperin 102 hv, ja myöhemmin tuli 88 ja 150 hv mallit.

Rompe1
12.03.2010, 23:44
Jos puhutaan siitä ensimmäisestä etuveto kopasta, niin 1.9 on aina TD, ei TDI. Tottakai kaikki tietää, TD = turbo diesel, TDI = turbo direct injection. Usein vaan ovat TDI-malleina myynnissä, vaikka ne on etukammio koneita.

2.4 D ahtamaton viitonen on aika laiska esitys. 1.9 TD:llä en ole ajanut, mutta tuskin sekään käsistä lähtee. 2.5 TDI sen sijaan kulkee jo mukavasti. Niitähän oli alunperin 102 hv, ja myöhemmin tuli 88 ja 150 hv mallit.

2.4D "hieman" piristettynä, on aikalailla rivakkaampi kun 1.9 TD vakiona... ;)

Mikki
13.03.2010, 14:37
2.4D "hieman" piristettynä, on aikalailla rivakkaampi kun 1.9 TD vakiona... ;)

Tossa nyt pikkujuttuja VW merkkihuollossa havaittuna

1.9 diesel
- e i ainakaan tätä, menee koneeta öljypumpun akselin laakeri ja kone vaihtoon sen takia!
- turbot ei kestä
- ahtamatonkin löytyy ja huimalla 45kW tehoilla!

2.4 diesel (tai 2.5 myöhemmin)

- ahtimia menee kun hukkaportin kannake katkeaa
- moottorit tehottomia nyrkkipajojen jäljiltä, kun ajoitukset pielessä
- ahtamaton sikalaiska
- johtosarjavikoja enemmän ajetuissa, kun on vuotanut öljyä !!!
- öljypumppu vuotaa ja kallis korjattava!

Sitten "yleisiä" vikoja

- yläpalloniveliä alkanut viimeaikoina menemään --> kalliit vaihtaa
- raidetangonpäät (tarvikkeet) ei oikein kestä
- pyöränlaakereita menee taas suhtellisen paljon (vrt T5 malliin)
- vetonivelien suojakumit repeilee
- kässäri vähän ajetuissa aina rikki ja takasatulat jumissa
- äänimerkki lokarissa, kertakäyttökamaa ellei siirrä muualle...
- ajovaloumpiot alkaa olemaan suhteellisen tummat joka pelissä

Eskimo
13.03.2010, 21:34
Niin ja sitten 2.4 pata on esikammio dsl ja 2.5 on suoraruikku turbodsl.

2.5 tdi on noista pannuista luonnollisesti rivakin kulkemaan mutta kyllä sillä vanhemmalla vapari 2.4:lla pärjää kun lähtee vähän aiemmin liikkeelle.

2.5 tdi koneita löytyy sitten useita eri tehoversioita.
Pata on ihan sama mitä 850/V70/S80 Volvoissa mutta eri softa ja turbo. Niissä siitä on otettu 140HP ja niillä rullaa puoli milliä helppoon.
Tiedä sitten onko se Transun turrbo liika pieni ja sillä rikkoontuu kun joku sitä moitti.

Jakopäät kestää kaikissa nippanappa vaihtovälin eli sen huollon kanssa ei sovi aikailla.

Ittellä 1.9TD -94 Nurkka/raksapyörityksessä menee mutta kuorman kanssa haistaa tietysti mäet.
Niin ja se V70 TDI, 452tkm mittarissa eikä venakoppaa avattu.

Hinnathan näissä käytettynä menee ihan oikein eli parhaasta (2.5 tdi) saa maksaa eniten ja häntäpäässä 1.9:t.

-MAKE-
13.03.2010, 22:01
Asiasta kukkaruukkuun...

Mites sitten noi ihan uudet? Menin tilaan semmosen. 140hv ja 4Motion tietty.

Rekisteröimätön
14.03.2010, 08:12
sellainenkin 2,5tdi kotkotus nähty, jolla mittarissa jo 951tkm. Kytkin uusittu muutamaan kertaan. Pyörien laakereita on menny vaihtoon mutama ja nyt on taas menossa.
Iso vika jonka tuntuvat tietävän huollossa on dieselpumpun ongelmat kun väljääntyy, ei lähde kuumana käyntiin, mutta taitaa olla ennemmin kilometrien aikaansaamaa kulumista.
= Moottorit kestää, muut osat ei välttämättä, korissa ruostevaurioita, mutta tuntuvat olevan enemmän kosmeettisia. Edelleen tykki ja timmi peli ajaa.

DarkestMessiah
14.03.2010, 08:20
Asiasta kukkaruukkuun...

Mites sitten noi ihan uudet? Menin tilaan semmosen. 140hv ja 4Motion tietty.

Lähestulkoon pelkästään ammattiajossa olevia T5 transuja (AXD 2,5 tdi) työkseni huoltavana havaittua:

- turboja menee kuin leipää
- vesipumppuja hajoaa (kohtuu helppo vaihdettava, mutta vaatii erikoistyökalun)
- pyöränlaakereita saa vaihtaa kohtuu paljon
- kääntölaakereita menee kohtuullisen usein
- v#ttumainen auto tietyssä mielessä, kun melkein jokaista öljynvaihtoa isompaa toimenpidettä varten joutuu joko purkamaan keulan tai irrottamaan etukelkan
- pikkupaha, öljynsuodatin tungettu hiukkasen kettumaiseen rakoon, saa kaivaa aika syvältä letkujen keskeltä ahtaasta välistä
- laturin ja ilmastoinnin kumikytkimet (gates-kytkin) työläitä vaihtaa
- PA-tankin huohotuksessa ongelmia (mutta helppo korjata deaktivoimalla huohotusventtiili)
- 4motionissa ei oo ainakaan meillä ollu ongelmatapauksia, kunhan vaan vaihtaa haldexi-öljyt aina ajallaan

Nuo nyt ekana tuli mieleen. Ja toki, tuo ihan uusi facelift T5 jonka tilasit, on eri koneella kuin nämä mitä mä oon joutunu korjaileen (vanha AXD jäi pois mallistosta -09 lopussa) joten joitain ongelma kohtia voi olla senkin myötä kadonnut ja toisia ilmaantunut...

sisua45
14.03.2010, 08:55
Asiasta kukkaruukkuun...

Mites sitten noi ihan uudet? Menin tilaan semmosen. 140hv ja 4Motion tietty.

Viispyttynen jäi pois, eli kaikki uudet on 2.0 TDI nelos koneella.

-MAKE-
14.03.2010, 11:55
Viispyttynen jäi pois, eli kaikki uudet on 2.0 TDI nelos koneella.
Näino. Nelonen toi onkin. Onhan tota uutta mottia jo hetken ollut vajaavetoisissa, sillä kyselinkin, mutta ekat nelikot on vasta tulossa. No toivottavasti kestää edes sen kolme vuotta.

Mikki
16.04.2010, 11:42
2010 mallin "lastentauteja"
- Cooleri jäätyy (onneksi vain talvella)
- suuttimien johtosarjoja alkanut menemään
- kansia haljennut TEHOmoottoreissa

Ja nämä ovat "vanhoja vikoja" jo aikaisemmista versioista (Passat,Golf, ym)

hiski
16.04.2010, 12:30
Onko heittää mitään mutu-tietoa kuinka paljon on ongelmattomia tapauksia, korjaamon kaveri kun näkee helposti vain ne hajonneet?.

Eli käykö yhtä hajonnutta kohti 10 vain LL-huollossa, vai toisinpäin...

DarkestMessiah
16.04.2010, 12:58
Onko heittää mitään mutu-tietoa kuinka paljon on ongelmattomia tapauksia, korjaamon kaveri kun näkee helposti vain ne hajonneet?.

Eli käykö yhtä hajonnutta kohti 10 vain LL-huollossa, vai toisinpäin...

Kylläpä nuo ainakin meillä tuntuu olevan aika tasasesti kaikki normihuollois käyvät, myös noiden isojen vikojen kanssa oven takana. Suuttimet varsinkin menee kaikista melkeimpä heti kun 400tkm on mittariin pyörähtänyt, ja nokka-akselit tuntuu olevan melko samoissa kilometreissä vaihtokunnossa. Ja turbo on tainnu vaihtua liki jokaiseen jossa on yli 200tkm mittarissa, joihinkin useamminkin kuin kerran.

-MAKE-
16.04.2010, 13:55
Suuttimet varsinkin menee kaikista melkeimpä heti kun 400tkm on mittariin pyörähtänyt
No, joo. On se kumma kun mikään ei enää nykyään kestä.:eek::D

samw
16.04.2010, 18:56
No, joo. On se kumma kun mikään ei enää nykyään kestä.:eek::D

ei kestä ei, ja merkistä riippumatta. Nää nykyautot on ihan skeidaaaaaa. Ostin uuden 1,9td transportterin vuonna 2001, siinä kyseisessä yksilössä ei ollu mitään muuta ku vikaa. Mutta on noi muut ajellu aika isoi kilometrei noilla tdi koneilla ainaki. Aina tässä kiireisessä mmailmassa noita "maanantaimalleja" tulee, mutta oma kokemus oli huono. Kyllä kuitenki tänäpäivänä ottasin tommosen transportterin.

-MaTTi-
16.04.2010, 21:04
Lähestulkoon pelkästään ammattiajossa olevia T5 transuja (AXD 2,5 tdi) työkseni huoltavana havaittua:

- turboja menee kuin leipää


Miten huollossa todetaan turbon olevan kypsä, miten ne hajoo? Ja eikö sitä voi korjata vai eikö vaan viitsitä/keritä että auto pääsee äkkiä takaisin radalle?

Samsonite
16.04.2010, 21:22
Miten huollossa todetaan turbon olevan kypsä, miten ne hajoo? Ja eikö sitä voi korjata vai eikö vaan viitsitä/keritä että auto pääsee äkkiä takaisin radalle?

Pitäs varmaan viittiä putsata paskat pois ni ei jumettas. :D

vmt
16.04.2010, 21:46
Miten huollossa todetaan turbon olevan kypsä, miten ne hajoo? Ja eikö sitä voi korjata vai eikö vaan viitsitä/keritä että auto pääsee äkkiä takaisin radalle?

Suurimmaksi osaksi varmaan juurikin noin! mulla on noita TDI Volkkareita ollut jo aika monta. Yhdestäkään ei ahdin ole hajonnut. Yhdestä kuitenkin niin sanottiin korjaamolla ja kun kyseessä oli sellainen käyttis, jota työssänikin tartten, niin eihän auttanut, kun laittaa kuntoon eli vaihtaa myös se ahdin. Itselleni pyysin kuitenkin risat osat, kun niille oli jo käyttö suunniteltu... Kas kummaa, ahdin ei omasta eikä minua tietävämpienkään tarkastelussa vaikuta lainkaan vialliselta... Varsinkin, kun vika oli kuulemma akselin väljyys.

Eskimo
16.04.2010, 22:04
Eli summa summarum. EGR systeemi tappaa näistäkin ne turbot. Siispä tulppaa laipan väiin ja kovaa ajua tai ainakin se letku irti EGR venalta.

hitoy
16.04.2010, 22:12
Meillä on ollut t4 102hv caravelle + automaatti. 282tkm ja aski porsi.Aski tehtiin osittain vanhoin kuoriin ja muistaakseni 2900,- € kustansi tämä. Automaatti versiona erittäin mukava ja kulutuskin pysyi n.8l tuntumassa. Virtalukon pohja taisi olla askin lisäksi ainut "ylimääräinen" huoltotoimenpide. Vw oli taloudessa 50tkm ja vaihtui -00 6.5td vaniin. Vani makaa kormaamon hallissa ( ehjänä kylläkin ) kun syöttöpumpun aivolaatikko otti siipeensä.. Volkkarit on sentään halpoja huoltaa/ylläpitää verrattuna ameriikan ihmeisiin. Toki kyydeissäkin on eroa.

-Stedt-
17.04.2010, 13:01
Nythän tuommonen pornstartteri löytyy pihasta, Kaikesta varoittelusta huolimatta:rolleyes:. On vuosmalliltaan 2000 ja ajettu 420tkm 2.5tdi ja tomaattilaatikolla. Kauhiasti tuohon on joku jo rahaa upottanu 280tkm on momentinmuunnin vaihdettu, 340tkm sitten uus loota ja turbo, 419tkm uus syöttöpumppu. Noita palloniveliä tuntunu syövän ihan päivätyökseen:D ,mutta huollettu ihan liikkeessä ensin V.a.g lahti---> 350tkm sitten Mr.Auto lahti ,liekkö tuttu kellekkään:confused:. Hyvin on toiminu tuon muutaman tuhat kilsaa mitä mulla ollut.Mistähän tuon moottorin mallinumeron tietäs autodatan mukaan on ACV tai AUF ? liekkö noissa eroa? ps: Olis muuten tuommonen samanlainen valorauta myynnissä jos jollain tarvetta, olikohan Cobran tekele.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=104&pictureid=57225

DarkestMessiah
19.04.2010, 11:58
Miten huollossa todetaan turbon olevan kypsä, miten ne hajoo? Ja eikö sitä voi korjata vai eikö vaan viitsitä/keritä että auto pääsee äkkiä takaisin radalle?


Transporterin turbot tykkää kovasti alkaa päästää sitä öljyä erittäin suurissa määrin joka ikiseen suuntaan, eli koneen sisään ja ulos. Turbon korjaukseen ei ainakaan sen takia ryhdytä, koska uusi turbo tulee yksinkertaisesti halvemmaksi kuin alkaa paloittelemaan vanhaa ja kaivelemaan vikaa. ja liekkö nuohin osiakaan volkkarilta saatavilla..

Toki pitää muistaa että meidän korjaamolla käyvät porterit on melkoosen rankassa ajossa, ja monesti myös suruttomasti autojaan kohtelevilla kuskeilla.

-MaTTi-
20.04.2010, 16:56
Mistähän tuon moottorin mallinumeron tietäs autodatan mukaan on ACV tai AUF ?

Kato huoltokirjan kannen sisäpuolelta tarrasta. Samoin valmistajankilvessä(-tarrassa) taitaa myös lukea, olikohan rintapellissä oikealla tässä vuosikerrassa...

-Stedt-
20.04.2010, 17:15
Kato huoltokirjan kannen sisäpuolelta tarrasta. Samoin valmistajankilvessä(-tarrassa) taitaa myös lukea, olikohan rintapellissä oikealla tässä vuosikerrassa...

Tämä tarra puuttuu, mutta pitää vilkasta sitä valmistenumeroa. Nyt täytyy kysyä -MaTTi- neuvoa?? Saako tämän katsastettua retkeilyautoksi? Rekisteriotteessa lukee rajoitukset kohdassa Autoverovapaus:confused: Erikoisehdoissa taas, autoverovapaus: tuotu maahan autoverolain 23 pykälän mukaisena pakettiautona ja muutettu henkilöautoksi.

Rekisteröimätön
20.04.2010, 19:23
tarran pitäisi löytyä myös sulakerasian pohjasta.kulj.jalkatilasta.

-MaTTi-
20.04.2010, 19:57
Tämä tarra puuttuu, mutta pitää vilkasta sitä valmistenumeroa. Nyt täytyy kysyä -MaTTi- neuvoa?? Saako tämän katsastettua retkeilyautoksi? Rekisteriotteessa lukee rajoitukset kohdassa Autoverovapaus:confused: Erikoisehdoissa taas, autoverovapaus: tuotu maahan autoverolain 23 pykälän mukaisena pakettiautona ja muutettu henkilöautoksi.

Autoverovapaus-teksti on vähän hämäävä, kuten jo huomasit. Täysi verohan tuosta on mennyt, joten retkeilyautoksi muutto mahdollista seuraavin edellytyksin:
-istuimia ja pöytä (pöytä voi olla helposti poistettavissa)
-makuupaikkoja (monikossa, eli min. 2:lle), jotka voidaan muodostaa istuimista (á 60x180 cm)
-keittomahdollisuus (vaikkapa sähköliesi, virransyöttö sisälle virallista reittiä (esim. Defan johdoilla). Jos muunlaisia kiinteitä sähköjä, sähköasennuksista todistus. Iduktioliettä suosittelisin, saa alle 50€:llä nykyään eikä polta koko autoo jos jostain syystä jää päälle).
-säilytystiloja (päällysvaatteet sovittava sisään (AKE:n näkemys))

Rekisteröimätön
20.04.2010, 21:08
veikkaan että moottori koodi on : ACV

Mikki
21.04.2010, 16:55
Merkki:N
Valmistenumero:WV2ZZZ70
Maakoodi:FIN
Vuosimalli:1999
Selitys:Transporter Kombilw75 TDI aut
Myyntimalli:7DJ1K3
Alue:205JM-nro:31000
Valmistuspäivä:1998-09-10Luovutuspäivä:2000-04-14
Moott.tunn.:ACV
Vaiht.tunn.:DXS


ulkopuoli (kori/katto)N7/N7 --> LB6N
sisäpuoli BX flanel gray/Mistral

Noi löytyy tehtaan koneelta suht nopeesti....

-Stedt-
21.04.2010, 18:42
Isot kiitokset Mikki:lle:) Oli nimittäin tuo sulakerasian kansi/tarrakin kadonnut. Liekkö kellään tietoa mitä eroa noilla moottorimalleilla on.

timmy
21.04.2010, 18:52
Isot kiitokset Mikki:lle:) Oli nimittäin tuo sulakerasian kansi/tarrakin kadonnut. Liekkö kellään tietoa mitä eroa noilla moottorimalleilla on.

Meidän omassa offiporukassa sattuu muuten olemaan Laakkosen VW huoltomies..... ihan vaan vinkkinä!!

Ahma
09.05.2010, 22:14
Lähestulkoon pelkästään ammattiajossa olevia T5 transuja (AXD 2,5 tdi) työkseni huoltavana havaittua:

- turboja menee kuin leipää
- vesipumppuja hajoaa (kohtuu helppo vaihdettava, mutta vaatii erikoistyökalun)
- pyöränlaakereita saa vaihtaa kohtuu paljon
- kääntölaakereita menee kohtuullisen usein
- v#ttumainen auto tietyssä mielessä, kun melkein jokaista öljynvaihtoa isompaa toimenpidettä varten joutuu joko purkamaan keulan tai irrottamaan etukelkan
- pikkupaha, öljynsuodatin tungettu hiukkasen kettumaiseen rakoon, saa kaivaa aika syvältä letkujen keskeltä ahtaasta välistä
- laturin ja ilmastoinnin kumikytkimet (gates-kytkin) työläitä vaihtaa
- PA-tankin huohotuksessa ongelmia (mutta helppo korjata deaktivoimalla huohotusventtiili)
- 4motionissa ei oo ainakaan meillä ollu ongelmatapauksia, kunhan vaan vaihtaa haldexi-öljyt aina ajallaan

Nuo nyt ekana tuli mieleen. Ja toki, tuo ihan uusi facelift T5 jonka tilasit, on eri koneella kuin nämä mitä mä oon joutunu korjaileen (vanha AXD jäi pois mallistosta -09 lopussa) joten joitain ongelma kohtia voi olla senkin myötä kadonnut ja toisia ilmaantunut...

Pitää nyt minunkin hämmentää tätä topiccia kun mitta on ihan täysi -04 T5 96kw portteria. Mittarissa 141tkm kun ostin ja tuosta listasta vaihdettu kyllä suurin osa. Tänään sit kiihdyttäessä 80km/h vauhtiin kuului koneesta suhahdus ja hitonmoinen valkea sauhu seuraa perässä. Auto tienlaitaan ja kattelemaan et menikös muutakin ku turbo ja totesin et paikka on hiton huono ja vaarallinen ni 60 metrin päässä olis liittymä ja pika käynnistys ja sammutus et rullaamalla pääsin siihen liittymään. Mitään muuta ei silmämääräisesti löytynyt lisää ei vuotoja auton alla eikä missään mitään muutakaan. Sit coolerin putki irti ja kokeilemaan et savuaako sieltä tosiaan vai mikäs nyt tuli mut kas, auto ei enää starttaa eli siis moottori ei pyörähdäkkään joten se meni sit ja leikkas kiinni? Lämmöt oli kohdillaan, eikä mitään valoja palanut koetaulussa ennen eikä jälkeen tapauksen eikä testerikään kerro vikakoodeja minkäänlaisia. Näillä rahoilla mitä olen laittanut korjauksiin ni olisin jo ostanut oikean pakettiauton ja kun nyt mittarissa on jopa 163tkm ni johan volksvagina joutaa hajoamaan totaalisesti. Hitto ku ei sit ees helpottanut oloa tää avautuminen

-HJU-
28.06.2010, 20:57
No niin kun täällä noita portteri tietäjiä muummuassa pyöriskelee niin kertokaa mulle mistä ja mihin hintaa saa sellaisen peltikuorisen ns. rättinivelen 4veto portteriin. Kysymyksessä mötikkä laatikon ja kardaanin välissä. Kiitos

Rompe1
28.06.2010, 21:44
No niin kun täällä noita portteri tietäjiä muummuassa pyöriskelee niin kertokaa mulle mistä ja mihin hintaa saa sellaisen peltikuorisen ns. rättinivelen 4veto portteriin. Kysymyksessä mötikkä laatikon ja kardaanin välissä. Kiitos

Siis vissiin T4 Portteri???

DarkestMessiah
29.06.2010, 12:26
No niin kun täällä noita portteri tietäjiä muummuassa pyöriskelee niin kertokaa mulle mistä ja mihin hintaa saa sellaisen peltikuorisen ns. rättinivelen 4veto portteriin. Kysymyksessä mötikkä laatikon ja kardaanin välissä. Kiitos


Paha kyllä sanoa saako muualta (epäilen että tuskin saa) kuin merkkiliikkeen marmoritiskiltä tai purkaamolta. Mutta hinta oli kuulemma ainakin aika suolaanen ku meillä viimeksi vaihdettiin yhteen moinen aparaatti. Ja itselle ei ole vielä osunut ko. työtä kohdalle joten paha sanoa mitään varmasti.

JiiPee
29.06.2010, 12:42
kuului koneesta suhahdus ja hitonmoinen valkea sauhu seuraa perässä.
...
Sit coolerin putki irti ja kokeilemaan et savuaako sieltä tosiaan vai mikäs nyt tuli mut kas, auto ei enää starttaa eli siis moottori ei pyörähdäkkään joten se meni sit ja leikkas kiinni?

Selvisikö tästä, mitä siellä tapahtui?

Menikö kansipahvi ja autoa ihmetellessä ehti valua männän päälle vettä sen verran, ettei enää pyörähtänyt? Kävi kerran Datsunin kanssa just tuolleen.

Rompe1
29.06.2010, 21:31
Paha kyllä sanoa saako muualta (epäilen että tuskin saa) kuin merkkiliikkeen marmoritiskiltä tai purkaamolta. Mutta hinta oli kuulemma ainakin aika suolaanen ku meillä viimeksi vaihdettiin yhteen moinen aparaatti. Ja itselle ei ole vielä osunut ko. työtä kohdalle joten paha sanoa mitään varmasti.

No Saksan maalta nuita tuli käytettynä muutamia kavereille, ei ollu pahanhintasia ebay:n kautta, 100€/kpl + rahti.

-HJU-
22.07.2010, 17:12
Paha kyllä sanoa saako muualta (epäilen että tuskin saa) kuin merkkiliikkeen marmoritiskiltä tai purkaamolta. Mutta hinta oli kuulemma ainakin aika suolaanen ku meillä viimeksi vaihdettiin yhteen moinen aparaatti. Ja itselle ei ole vielä osunut ko. työtä kohdalle joten paha sanoa mitään varmasti.


Joo eipä saanu ei...siis tarvikkeena. pyöreät 180e tuli maksaan kyseinen rättinivel. Eikä siinä kaikki. Viimein ku sain sen paikalleen niin ajoin 80m ja laatikko meni tupajumiin. Mitä v*ttua??? Onko kellään sattunu vastaavaa? Onko laatikko totaalisen sökö vai voiko vika olla kytkimen puolella? Kertokaa toki jos on tietäjiä paikalla??? Laatikko lähti sit pyöriin. Mut autoa ei voi edes käyttää ilman että on kytkin pohjassa...jos niin tekee niin hetkessä alkaa kuulua kaameaa meteliä ja auto sammuu...eli laatikko menee omia aikojaan jumiin. Mutta kuiten laatikko pelaa jokseenkin kun sillä pystyy liikuttaan kuiten autoa. Laatikko siis menee jumiin vapaalla ollessa...en muista oliko vapaa vai vaihde päällä kun se meni ajossa jumiin, eli olinko juuri vaihtamassa vaihdetta...

Ps. Olis 99% varmuudella käyttöä EHJÄLLE vm. 1993 vw t4 syncro transportterin laatikolle...

-HJU-
22.07.2010, 17:15
Niin...vielä kytkimestä. Voiko olla että kytkimen puolella jokin olis silppoutunu ja nakkais jotain jumiin?? Ärsyttää aivan saatanasti! Ostin auton vajaa kuukausi sitten ja sen verran oon sillä ajanu että tampereelta ivaloon ja sit n. 2.5km siirtymä ja rättinivel paskaksi ja sit 80m ja jotain todella hirveän kuulosta tapahtui...mutta mitä???

Mikki
22.07.2010, 18:27
kas, auto ei enää starttaa eli siis moottori ei pyörähdäkkään joten se meni sit ja leikkas kiinni

Niihä se tekee kun AXD-moottorin vesipumppu pettää ja nesteet menee öljyn sekaan...

Voihan se olla myös tää laturin tai ilmastoinnin kytkin paukahtanu ja se vetää jakopään jumiin...

-HJU-
01.08.2010, 10:21
Eikö kellään ois laatikosta "sisäpiirin" tietoa? Niin ku en oo vielä aukassu sitä. Tilasin takuu kunnostetun laatikon. Tarkoitus ois kyllä sit tuo paikallaan olevan laatikko purkaa ja pistää kondikseen...seuraavaa laatikko remonttia odottelemaan :D Oon kuullu joskus puhetta että tuo laatikko kestäis paremmin pienellä ylitäytöllä??? Pitääkö paikkaansa ja paljon on pikku ylitäyttö? 3dl??

Ahma
03.08.2010, 21:40
Selvisikö tästä, mitä siellä tapahtui?

Menikö kansipahvi ja autoa ihmetellessä ehti valua männän päälle vettä sen verran, ettei enää pyörähtänyt? Kävi kerran Datsunin kanssa just tuolleen.

Turbosta akseli poikki ja 162tkm siis mittarissa. Öljyä lirutti mäntien päälle ja siitä syystä kone jumiutui ilman lisä vauriota. Ja on jälkikäytetty ja kylmäkäytetty ja tehty taikoja mut laatu kuulemma just tota koko laitteessa.

Kartse1
04.08.2010, 00:12
Pikkuserkku osti viime talvena sellaisen vm 2000 2.5TDI Caravellen, Automaattilaatikolla ja vielä linja-autoksi rekisteröitynä.

Autoa on huollettu säntillisesti uudesta alkaen, mutta siitä huolimatta siihen jouduttiin vaihtamaan Uusi automaattilaatikko n. 80tkm. paikkeilla.

Nyt autolla oli ajettu hippasen yli 300 tkm, kun laatikko alkoi lyömään "jumiin".

No, eihän siinä auttanut kuin pistää traileri Sprintterin perään ja hakea Folkkari pois Pyhäsalmesta (Savosta) Tampereelle.

Puolisen päivää purin autoa, jotta saatiin kone & laatikko yhtenäisenä pakettina tallin lattialle.
Pelkkä laatikko ei mahtunut sitten millään konstilla taipumaan, kun aina otti joku paikka vastaan.
4-sylinterisissä koneissa varmaan toi laatikko lähtee ihan issekseen irti.

Parolan ExPertillä oli kalenteri täynnä seuraavaksi 2 vkoksi, mutta hän epäili "takimmaista Planeettaa" vaivan aiheuttajaksi.

Ennen kuin otin laatikon alas, niin otin vartavasten laatikosta öljyt pois pohjaropun kautta.
Sieltä tuli kokolailla tasan 1L mustaa kuraa, joka sitten kaadettiin näytteeksi limpparipulloon.


Tuossa kun olen omaa projektiautoa rassaillut, niin siinä on suunnilleen samankokoinen laatikko kuin tämä Folkkarin laatikko on (Audi 200 Turbo 2.2L 5 syl. -90, joka syö öljyä reilut 3L).

Jostain ulkomaanelävien foorumeilta löysin tietoa, että toi Folkkarin laatikko pitää täyttää piripintaan, sitten käyttää lämpimäksi n. 35-45*C, vatkata vaihteita eri asentoihin aina 10 sekunnin välein ja sitä mukaa täyttää laatikkoon lisää öljyä. Sitten kun ei enää mene enempää öljyä looraan, niin kone edelleen käynnissä laitetaan täyttöproppu kiinni ja vasta sitten sammutetaan auto.

Eli Folkkarinkin automaattilaatikkoon pitää saada sopimaan se n. 3L uutta öljyä öljypohjan aukaisun jälkeen. Jos loora on ollut ihan kuivana remontin jäljiltä, niin silloinhan sinne menee se n. 6,5 - 7L tavaraa.

Todennäköisesti tämäkin laatikko on pilattu asiantuntevissa Tamperelaisissa merkkiliikkeissä, kun ei olla osattu laittaa oikeata öljymäärää sinne laatikkoon... :confused:

Tapaus on vielä kesken, mutta joku onnekas voi tälläkin tarinalla välttyä oman laatikkonsa täysremontilta.

Keski-Suomalainen merkkiliike määräsi uuden laatikon hinnaksi 4.000€ + työn osuus 1.000€= 5.000€... :p

Siihen rahaan jo vähän itsekin ruuvailee ja vaihtelee öljyjä "ennaltaehkäisevästi"... :D

Edit: Tuossakin koneessa oli imusarjassa merkintä "ACV", mutta lohkon yläreunassa, suunnilleen keskellä konetta (alipainepumpun alapuolelta) löytyi merkintä "AUF"... :rolleyes:

Kartse1
12.08.2010, 11:47
Just tuli tietoa laatikon vaurioista:

Jotain laakeria oli mennyt rikki & samalla särkenyt laatikon sisältä valuosia.
Tästä laatikosta ei enää saa kunnostettua toimivaa vaihteistoa... :o

Todennäköisesti toi liian pieni öljymäärä on ensin pilannut laakerin, joka on sitten leikannut kiinni ja murskannut osia ympäriltään.


Jos jollain on viallinen laatikko, tai ainakin pelkät kuoret, niin saa vinkata... :cool:


Edit: Vähän ajettu tehtaan vaihtolaatikko löytyi purkurilta ja hyvin lähti toimimaan. Hintaa laatikolle, öljyille, ym. nesteille ja tarvikkeille kertyi n. 2000€.

Autokaan ei ollut pukkien päällä kuin kuukauden... :o

Kartse1
28.10.2010, 15:30
Auto pelittää taas ihan OK.

Purettiin palasille toi 220tkm ajettu laatikko ja sieltä löytyi tällaista:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1923&pictureid=69665

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1923&pictureid=69666


Eli laatikon päätykannen alta löytyi hajonnut laakeri.
Koska autolla oli ajettu muutama sata metriä sivuäänien alkamisen jälkeen,
niin ne laakerien palaset ovat murjoneet tuota laakerin ulkokoolin takareunaa uuteen uskoon.

Laatikkoexpertin tuomio oli, että hän ei ala tuota kuorta korjaamaan.
Onhan se ihan ymmärrettävää, että yrittäjä ei halua niskoilleen mitään takuuvastuita epämääräisistä korjauksista.

Tuo murjoontunut osa on laakerin ulkokoolin "topparin" kaulusosa.
Se vain estää ulkokoolin karkaamisen liian syvälle laatikon sisään.
Sitä ehjää kaulusosaa on vielä riittävästi jäljellä, että uusi laakeri pysyy paikallaan.
Jos vähänkään epäilyttää, niin ainahan voi hitsata lisää täytettä ja vingulla pyyhkäistä ylimääräiset pärsät pois.

Tästä laatikosta saisi vielä joku Turaa-Se-Itse -seppä hyviä osia omaan laatikkoprojektiin,
tai saisihan tämänkin korjattua suht. pikkuvaivalla.
Turbiini ja vaihteet pelasivat ihan hyvin tuohon rikkoontumiseen asti.
Turbiinissa ja venttiilikoneistossa on varmaan tuota metallimujua, mutta kaikkihan ne on pestävissä/huuhdeltavissa.
Pakat ja levyt ovat ihan hyvässä kunnossa.

Perävälitys on se vakio dieselipakun 3.8?, en nyt muista ihan tarkkaan, että oliko se 3.83 vai 3.88. Tyyppi on tuo EQG.


Purettu laatikkopaketti joutaisi jo maailmalle, pois tulevan muuton alta.

Käteisellä sen saa hintaan 300€. Ehjä käytetty maksoi 1.600€.
Turbiini tietysti tulee mukaan. Anturit ja lauhdutin + vetarin tumppi otettiin siihen uuteen laatikkoon.

Vaihdossa käy vanhakoppaiseen Patrolliin sopivat:

- tekniikan osat
- turbo. Alkuperäinen Hitachi tai vähintään vastaava tai kohtuullisesti suurempi, mielellään T3 laipalla.
- 8 tai 10 x 15" tai 16" vannepaketti -20...-40 ET:llä (jako 6x139,7)
- Hydraulisylinterit auraprojektiin: - 2kpl n. 100mm iskulla ja 2kpl n. 200 - 250mm iskulla.
- Muuta hydrauliikkaosaa: -pumppu, letkuja, liittimiä, mahdollisesti sähköhydrauliikkayksikkö,...
- 33 x 12,5 x 15" tai 16" rengassarja. Vähintään MT -karkeusluokkaa.
- projektikone
- projektikansi
- projekti laatikkopaketti
- ... Mitä muuta olisi tarjolla?


Tarjouksia voi heittää myös suoraan privalla, mielellään kuvien kanssa.

Kari Koski
Lempäälä
o4o- 748 47 87
kko at luukku . com

santikko
29.10.2010, 17:44
Turbosta akseli poikki ja 162tkm siis mittarissa. Öljyä lirutti mäntien päälle ja siitä syystä kone jumiutui ilman lisä vauriota. Ja on jälkikäytetty ja kylmäkäytetty ja tehty taikoja mut laatu kuulemma just tota koko laitteessa.


garrettihan nuo ahtimet tekee, ei volkkari. voisko tuo akselin korkkaaminen johtua jumittavista vnt:n johdesiivistä?


kyllä nuo koneetkin kestää, kun tiuhaan öljyjä vaihtelee, ja aina vw luokitellut ölpät koneeseen. jos meisseli pysyy kädessä, ja toisessa kädessä ruuvimeisseli niin kerran vuodessa kurkistaa venttiilikopan alle näkyykö paininkupeissa kulumaa ja että nokka on ok.

Vilkutin
17.01.2016, 21:35
Kysympä täältä, ongelmana on että vm.89 ransportteri synkro ei vedä etupäästä, semmonen takamoottori peli siis kyseessä.. Mikä lie T3 vai T2 en tiedä näistä.. lupasin selvitellä mitä sille viskolle on tehtävissä.

Kaikki kuulostaa mekaanisesti ehjältä mutta ei vaan etupää vedä.

Mitä tehdä, jotain levyjä sinne viskon sisään uusia? Öljyt vaihtoon?
Mistä ja mitä?

Vilkutin
17.01.2016, 21:59
Itse itselleni ja muille vastaten, täältä löytyykin aika hyvin tietoa asiasta:
http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/viewtopic.php?f=39&t=758