View Full Version : C5 tuominen ja myynti Suomessa???
Onko kellaan kokemusta tai vinkkeja C5:sen tuomisesta merten takaa myyntiaikeissa Suomeen???
Pitää aika edullisesti saada jenkeistä että homma kannattaa.Rahti +tulli ja muut kulut aika hirveet. Oon ite láskenut ettei sillä hirveesti rikastu.
Note! This message was posted anonymously!
nojoo, vähän riippuu omistakin käden taidoista. joku tällänen olis asiallinen
http://www.vettehound.com/geo/classifieds.php?a=2&b=1776
n.13500e, siihen rahti n.1500e, tulli 10% (1500e), alv 22% (3630e) ja autoveroa tuntematon summa 25-35 donaa + pikkasen korjauskustannuksia, ei kohtuuttomia mene korjaukseen (sanotaan 5 donaa). Eli yht. 50-60 donaa vuoden vanhasta Z06:sta. onko liikaa ??
Tota, "hieman" olet alakanttiin arvioinut ton autoveron...
Note! This message was posted anonymously!
quote:
Tota, "hieman" olet alakanttiin arvioinut ton autoveron...
Note! This message was posted anonymously!
hmmm, itsekkin ajattelin tuota laskiessani osuuko edes lähelle. Laskelma perutuu seuraavaan kaavaan. Auton yleinen markkina hinta suomessa * 29 % * ALV veron osuudelle. Ja yhtää vastaavaahan en löytänyt myynnissä niin arvioin markkina arvon olevan luokkaa satku ??? siitä vero 29 donaa x 1,22 ALV = 35 donaa. tosin jos arvo olisikin vähän vähemmän kuten esim nettiautossa yksi 50 vuotis juhlamalli on ollut myynnissä (totta, ei aivan sama auto) 85 donaa * 0,29 * 1,22 ALV = 30 donaa. Ja aina sattuu liukumisia verolla (sitä arvontaa) jotenka voi saada jopa alle tuon jos käy tuuri. Millaiseen laskelmaan sinä päädyit ?
Mitä muutoksia joutuu tekemään Jenkeistä tuotuun autoon Suomessa ?
quote:
Mitä muutoksia joutuu tekemään Jenkeistä tuotuun autoon Suomessa ?
lainaus AKEn sivuilta
----klip-----klap-------
Henkilöauto
EU-alueen ulkopuolella rekisteröidyn henkilöauton tulee olla koko ajoneuvoa koskevan EY- direktiivin mukaan tyyppihyväksytty jos se on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.1.1998 tai sen jälkeen. Poikkeuksena tästä ovat muuttotavarana maahantuotavat henkilöautot, katso muuttotavarana maahantuodut. Tavallisesti EU:n ulkopuolella rekisteröidyt autot ja moottoripyörät eivät ole EY-tyyppihyväksyttyjä. Yhdysvaltalaisten FMVSS-turvallisuusnormien ja EPA-pakokaasupäästönormien mukaiset vastaavuudet Suomen määräyksiin nähden päättyi autoilla noin 90-luvun puolenvälin aikana. Tarkemmat viimeiset päivämäärätiedot löytyvät ajoneuvon rakenne- ja varusteasetuksesta. Toisin sanoen edellä mainitun ajanjakson jälkeen ensirekisteröityjä FMVSS standardin ja EPA normien mukaisia autoja ei voida enää hyväksyä Suomen ajoneuvorekisteriin.
Ajoneuvon tekniset vaatimukset
Asetuksen ajoneuvojen rakenteista ja varusteista mukaan ulkomailla käyttöön otetun ajoneuvon saa ottaa Suomessa käyttöön, jos ajoneuvo täyttää ne vaatimukset, jotka koskevat ajoneuvon käyttöönoton ajankohtana Suomessa ensi kertaa käyttöön otettua ajoneuvoa.
Ajoneuvojen rakenne- ja varustemääräykset kiristyvät ja laajenevat vuosi vuodelta, täten uudemmilta ajoneuvoilta edellytetään vanhempia ajoneuvoja tiukempia turvallisuus- ja ympäristövaatimuksia. Vaatimukset vaihtelevat myös ajoneuvoluokittain, esimerkiksi henkilöautojen vaatimukset voivat poiketa pakettiautojen vaatimuksista.
Mikäli ajoneuvoon on tehty jo ulkomailla siellä paikallisesti hyväksyttyjä rakennemuutoksia, tulee niihin soveltaa auton- ja moottoripyörän rakenteen muuttamisesta annettuja suomalaisia määräyksiä, ts. noudatettava liikenneministeriön päätöksiä. Esimerkiksi ulkomailla hyväksyttyä moottorin vaihtoa ei välttämättä Suomessa hyväksytä.
----klip-----klap-------
Ainakin valoja pitää siis vaihdella jnejne. Ystäväni tuo Jenkeista kokoajan suht uusia (muutaman vuoden vanhoja) kolari ja vaurio autoja (ostaa sikäläisiltä vakuutusyhtiöiltä) ja kyllä tuo on kaikki kilpiin saanut, tuskin ylitsepääsemätön ongelma. Pitää ottaa asiaksi kysyä kun se palaa taas maisemiin....