View Full Version : Bj Hj Hdj etuvetari erot
Olen puhunut joillekin, että hdj ja hj lyhyt vetari olisi sama.
Epäs olekkaan, hdj on 15mm pitempi kuin hj ja bj (nehän ovat aivan samanlaiset lyhyellä puolella)
Pitkällä puolella onkin vähän enempi pituuseroja ja stefan "olake" on vähän eri paikassa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=504&pictureid=53148
lyhyt ylempi bjhj ja alempi hdj
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=504&pictureid=53147
lyhyt
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=504&pictureid=53146
pitkä Hj/hdj pituusero
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=504&pictureid=53145
pitkä Bj/Hj pituusero
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=504&pictureid=53144
murroksenpään erot, ylhäältä Bj Hj Hdj
murroksenpään erot, ylhäältä Bj Hj Hdj
+ erona murroksen sisäboorien määrä = BJ/HJ:n 27 vs. HDJ:n 24
Ja eikös BJ:ssä ole kahdenlaisia murroksia ja etuvetareita.
useampiakin :P
BJ:n murroksissa löytyy pituuseroja, napalukkoja löytyy vaikka kuinka monta, samoin eri boorimääriä :P
Tähän mennessä ainakin kolmen erimallin napiksia, murroksia ja vetareita löydetty :P Hyvä koittaa varaosia kaivaa vanhoista romuista, kun tunnu kahta samanlaista berttaa löytyvän...
BJ-40/76
09.03.2010, 01:38
Tuo bj murrokset menee ulkomuistista näin:
vanhin, olisko 75 asti, ilman napalukkoja oleva on yhdellä kuulalla oleva ns. haarukka vetari.
n.76- 78 pitkällä napalukolla oleva vetonivel, ulkohalkaisija pienempi ohennushionnan kohdalta kuin uudempi,
ja itse vetonivelen akseli n. sentin pitempi. olkatappien pultit 11mm paksut ja lähempänä toisiaan
79- alkaen jatkuen hj-61:een (ja jäykkäakselinen hilux) muuten "sama" nivel kuin edellinen em. poikkeuksin.
(vanhempi nivel sopii uudempaan akseliputkeen, täytyy vaihtaa myös napalukko) 12mm olkatapin pultit ja "iso" jako.
Hdj:n nivel paljon isompi ulkohalkaisijaltaan, ja kuten jo sanottiin pooreja vähemmän vetoakselissa, napalukon poorit samat kuin hj-6x -> jos koittaa risteyttää hdj:n nivelen bj:n akseliputkeen, niin vaatii paljon muutakin.
Onko napalukkoja useampia (väritystä lukuunottamatta) kuin ennemainitut pitkä ja lyhyt? ja tarvike napalukkoja ei lasketa
Onko napalukkoja useampia (väritystä lukuunottamatta) kuin ennemainitut pitkä ja lyhyt? ja tarvike napalukkoja ei lasketa
Ainakin tommosia ihme möykkyjä, joissa on päädyssä käännettävä peltikoppa, eivätkä meinaa suostua purkautumaan sitten millään. Ei ole vielä tutkittu tarkemmin, mutta luultavasti harvabooriset vetarit ja murrokset. Olikohan papereiden mukaan -78, mutta valmistenumero alko BJ40 00xxxx...
Ainakin tommosia ihme möykkyjä, joissa on päädyssä käännettävä peltikoppa, eivätkä meinaa suostua purkautumaan sitten millään. Ei ole vielä tutkittu tarkemmin, mutta luultavasti harvabooriset vetarit ja murrokset. Olikohan papereiden mukaan -78, mutta valmistenumero alko BJ40 00xxxx...
Sama -77 se on kun miullaki, mut erilaiset napikset silti :P Ihan turha alkaa miettimään mitä on ollu minkäkin vuotisessa BJ:ssä, sinne on tungettu mitä nyt on hyllyssä sattunu olemaan tai mikä on tuntunu hyvältä..:rolleyes:
nii ja ainakin vanhemmis 40 ja 55 fj:ssä on harvapooriset murrokset, heikommat kuin 27-pooriset (näihin kuului kiinteät "napalukot"). nekin vissii muuttui sitte joskus kaheskytluvun taittees 27-poorisiks.
Joo siis tais tosta puuttuu se ulkopäästään harvaboorinen murros jollaiset mulla oli 75 vuosimallissa. Ne oli siis kiinteille napiksilla tai warnin napalukoilla. Murros on normaali birfield jossa sisäboorin on sama 27 kuin uusissa mutta ulkopää harva eli sama kuin noissa pallo/sirppi malleissa. Sirppimalliin olen törmännyt vain '68 fj-40 mallissa mutta noita pästään harvaboorisia on siis about 6x - 72-74? välillä. Pointtina siis että niin kauan kuin noissa on ollut murros+vetoakseli niin vetoakselin boorit aina 27 eikös vaan. Joten murrosta ja napalukkoja vaihtamalla + pikkutuunaamisella aina onnistuu muutos.