View Full Version : Inhimilliset renkaat
Partajeesus
04.03.2010, 21:52
Eli... Pitäisi saada Kingcappiin uudet kumet ja vanhojen ketjujen selaaminen vain sekoitti pään.
Lähtökohta olisi tällainen:
-Matkaajoa olisi tiedossa reilusti joten rengasmelu ja kulutus nousevat valintakysymyksessä kärkipäähän.
-Varaa ei ole kuin yhteen sarjaan rattaita.. eikä minulla kyllä ole vanteitakaan kuin yhdet.
-Talvipito ei tarvi kummonen olla (tottunut ennakoivaan ajoon muiden harraste autojen kanssa)
-Maasto ajoa todella vähän. Mitänyt rakennustöissä hiukan soralla mennään...
-Vakio nipsanin vanteet eli nyt 215 85 16" kumet mikäs mahtaa olla maksimi koko? 235 70 16" ?
-Tällä hetkellä Insa spesial track kumit alla ja ei varmaan vaikee ole suositella parempia matka-ajoon... heh
Pitoa noissa on kyllä ruhtinaallisesti talvi ajoon. mutta kauhee melu ja vierintä vastus.
Ja saa kaupata vapaasti käytettyjä myos mulle vanteineen tai ilman ja insat voin myös vaihtaa... noi on kuin uudet.
:o
elhapero
04.03.2010, 22:02
Pajerossa alla jo kolmatta vuotta BF Goodrich All-Terrain.Hiljaset ja talvipito ihan kohtuullinen.Auto on ympäri vuoden käytössä.Kulutuskestävyys todella hyvä.Mud-terrainit oli kokeilussa talvella ja niissä ei ollut mitään pitoa.
KarvaTurpa
04.03.2010, 22:13
Suikkelin alla on talven pyörinyt muistaakseni tämän näköiset http://www.vandmasini.ro/anvelope-tyfoon-iarna/tyfoon-professional-winter-suv-225/65-R17/1233.html .
On hiljaiset, kevyesti pyörii ja ei ole ongelmia pidon suhteen talven aikana ollut. Renkaassa on jonkunlaiset lamellit nappuloissa ja nappuloitten väli on kelvollisen reilu ja pudistuu näköjään normikäytössä ihan hyvin. Maksoi 400€/sarja alle laitettuna. Ei ole katu-uskottavat eikä muutenkan hivele silmää, mutta renkaina ihan hyvät. Jos nyt aiempiin all-terrain sarjoihin vertailee, niin erohan on kuin yöllä päivällä, noiden eduksi:)
Partajeesus
04.03.2010, 22:14
Joo noita Bf rattaita katsellut kyllä. Pikkasen hintavan oloiset tai ei siis halvat... melkein puolet auton hinnasta..
Kulutus kestävyys tietysti tärkeetä mutta myös vierintä vastus/bensan kulutus.
Noita Korean pojan rattaita sais edullisesti. Bf:än hinnalla sais kesä ja talvi kumit mutta vanteet pitäs jostain repiä. Eikä tietenkään laadusta voida sitten mitään puhua :D
Mulla olis joutilaana Bridgestonen H/T Duelerit koossa 245/70R16. Ovat uusien avolavojen ensi asennusrenkaat. Kesärenkaat ja erittäin hyvät tienpäällä = hiljaiset ja pyörii kevyesti. M+S löytyy ja ensilumilla on ajettu, mutta eivät ole hyvät talvirenkaat, eivätkä maastorenkaat. Korkeus on noin 74 senttiä, eli sopivat hyvin autoosi. Pintaa on 70-80%. Ovat Isuzun orkkis aluvanteilla, mutta voin otattaa pois. Voin vaihtaa sinun renkaisiisikin. Periaatteessa voisin vaihtaa/myydä vanteineenkin, mutta ei taida passata offsetti (+30) sinulle, pulttijako sopisi.
elhapero
05.03.2010, 17:21
Insat on halvimpia http://www.ipefix.fi/kauppapaikka.php?view=productListPage&category=33
Samalla kannalla kun tuolla alussakin oltiin, eli Chevyssä mulla oli aikanaan alla BFG:n All-Terrainit monta vuotta. Ne meni kesät talvet yleiskäytössä hyvin eikä kuluneet juuri nimeksikään. Talvella ajo sujui ihan hyvin jos ajeli ihmisiksi. Huonoilla teillä pito oli ihan riittävä, pehmeemmissä paikoissa kuvio on tosin tukossa saman tien.
King Cabiin ostin just syssyllä renkaat ja Insa olisi ollut selkeesti halvempi vaihtoehto, mutta otin kumminkin siihen All-Terrainit kun niistä jäi sen verran hyvä mielikuva.
:)
elhapero
05.03.2010, 17:34
Samalla kannalla kun tuolla alussakin oltiin, eli Chevyssä mulla oli aikanaan alla BFG:n All-Terrainit monta vuotta. Ne meni kesät talvet yleiskäytössä hyvin eikä kuluneet juuri nimeksikään. Talvella ajo sujui ihan hyvin jos ajeli ihmisiksi. Huonoilla teillä pito oli ihan riittävä, pehmeemmissä paikoissa kuvio on tosin tukossa saman tien.
King Cabiin ostin just syssyllä renkaat ja Insa olisi ollut selkeesti halvempi vaihtoehto, mutta otin kumminkin siihen All-Terrainit kun niistä jäi sen verran hyvä mielikuva.
:)
Joo ei se pinnattu varmaan vastaa pidoltaan alkuperäistä
Rekisteröimätön
06.03.2010, 10:33
Melkeen aiheessa pysyen..Olis tarkotus ostaa uudet kumit ympäri vuotiseen ajoon koossa 33x12,5x15. Nyt on alla BFG All-Terrainit ja ne ei oikein sovellu meikeläisen ajoon kuitenkii suht runsaan metsäajon takia. Kokemuksia Yokohama Geolander M/T, miten kulutus kestävyys? Ja nimenomaan koossa 33x12.5x15.
Mikä lie autosi, mutta koosta 33x12,5 sen verran, että se on huono koko jos siellä mettässä käydään ympärivuotisesti. Pelkkään maantieajeluun talvikelilläkin ovat huonohko koko, mutta siinä vielä menettelevät. Leveä rengas vetelee talvella (urissa) huomattavasti enemmän kuin kapea ja etenemiskyky lumessa on paljon huonompi kuin kapealla. Sanoisin, että maks 10,5 talvella. Itellä 215 leveä ja 235 menisi kans, mutta 10,5/265 alkaa oleen jo leveä ja kaikki yli sen on vaan haittaa. Kesällä pehmeissä paikoissa leveys on ainoastaan etu. Geolandin M/T:stä ei itsellä käyttökokemusta, mutta kun sen ominaisuuksia selvittelin joku aika sitten, niin yleinen mielipide oli, että kuluvat nopeasti asvaltilla ajettaessa. Kloonit , eli fedima (extreme) ja insa (sahara) kestää enemmän, mutta pitää huonommin.
Geolandin M/T:stä ei itsellä käyttökokemusta, mutta kun sen ominaisuuksia selvittelin joku aika sitten, niin yleinen mielipide oli, että kuluvat nopeasti asvaltilla ajettaessa. Kloonit , eli fedima (extreme) ja insa (sahara) kestää enemmän, mutta pitää huonommin.
Rengasmelu on kohtuukova eli en voi suositella maantiepainotteiseen ajeluun. Vierintävastus on myös melkoinen ainakin Fedimassa. Pitopuolesta sen verran että kyllä sillä jopa talvella pärjää, on niitä synkempiäkin kumeja olemassa.
Tuolta aitoa kumia alle http://www.rengaskanava.fi/tarjoukset.php
OFF-ROAD RENKAAT
Nyt aidot japanilaiset Yokohaman Geolander M/T G001 nettohinnoin!
31x10.5-15 129€ kpl
33x12.50-15 169€ kpl
Hinnat sis alv 22%
bfgoodrich Mudterran
33x10.5-15 149€ kpl
itsellä aikoinaan oli Mischelinin A/T:t <kingin alla ja kokoa 235770-16. ihan hyvin pärjäs talvellakin, kun ei iah täpöillä vedellyt joka paikkaan. Hiljaset ja eikä siis ihan maantielle ole puhtaasti. itse kyllä unohtasin noi Bridgen H/T: tyypin renkaat, jos on talvi ajoakin samoilla... Ne on puhtaasti kesärenkaita, vaikka oiskin M+S merkintä kyljessä... Eiän näihin nelikoihin oikkeen oo muita tarjollakaan. 235/70-16 on siin mielessä hyvä koko, kun ei vaadi orginelliä leveämpää vannetta (joita löytyy pari settiä ylimäärästä). ja kuitenkin veilä jotenkin hangessa menee, kunhan pitoa riittää alla. 215/85-16 ois sit taas hyvä, jos ajellaan umpisessakin, kun ei vie liiaksi tehoa ja pitoa löytyy myös (itsella BFG:n Track Edget ollleet, mutta maahantuontia ei oo ennään, jos tehdäänkään). insalta löytyy vastaavalla kuviolla, mutta 235/85-16 koossa, jotka pari tuttua laittanut ja kettujen perässä mennään... Mut jotkut A/T tyypin renkaat on hyvät vaihtoehdot, kun niissä ei rengasmelu ole kova ja kestävyyskin on kohillaan, jos ei ota jotain halppisrengasta sit. Ite katellu Toyon tekemiä A/T.tä seuraavaksi alle, ja Englannista tilattuna ku tilaan muutakin...
Mut seuraavia merkintöjä ku ajattelee ni selviää jotain; H/T= High Way Terrain. A/T = All Terrain. M/T = Mud/Mixed Terrain.
Cooperilla Discover STT:t ois sellanen talviseenkin pitoon tarjoava rengas... Kumho KL71 (taitaa kyljessä lukea Venture A/T) ois kanssa... Sit tietysti kaikki missä on nastoitusta varten reijät valmiina, mutta kestävyys sit heikko puoli, kun suht eellisen pehmeää kumia kaikki.
Joo eihän H/T ole hyvä talvirengas, mutta topikin aloittajahan ilmoitti että maantieominaisuudet on vaatimusten kärkipäässä ja talvipidon ei tarvitse olla kummoinen. No, noin kakskytvuotta sitten ajeltiin ensiasennus renkailla ympäri vuoden, koska silloin maasturin nastarenkaat oli oikeasti kalliita. Desert Dueler Bridgestonelta oli rengas ja kuvio on hyvin lähellä nykyistä H/T Dueleria. Koko silloin 205/80-16. Hyvin niillä selvisi ympäri vuoden kun ajoi ennakoivasti. Näillä H/T Duelereilla olen itse ajellut ensilumet ja tiellä pysynyt. Eli jos talvipito ei tartte olla hyvä ja maantieominaisuudet on tärkeimmät, niin en hylkäis H/T malleja. All terrain toki parempi kaikessa muussa paitsi tienpäällä, siinä ei A/T pärjää H/T:lle. Niin ja kyllä 245:n voi laittaa myös 6" vakiovanteelle. Rengas ei tule täydellisen oikeaan asentoon, mutta eipä tuosta vielä haittaakaan ole. H/T:ssä on kuitenkin leveyteen suhteutettuna kapeahko selkä ja pulleat kyljet, joten se sietää optimia kapeammankin vanteen. 7" on orkkis (optimi) vanne.
Joo eihän H/T ole hyvä talvirengas, mutta topikin aloittajahan ilmoitti että maantieominaisuudet on vaatimusten kärkipäässä ja talvipidon ei tarvitse olla kummoinen. No, noin kakskytvuotta sitten ajeltiin ensiasennus renkailla ympäri vuoden, koska silloin maasturin nastarenkaat oli oikeasti kalliita. Desert Dueler Bridgestonelta oli rengas ja kuvio on hyvin lähellä nykyistä H/T Dueleria. Koko silloin 205/80-16. Hyvin niillä selvisi ympäri vuoden kun ajoi ennakoivasti. Näillä H/T Duelereilla olen itse ajellut ensilumet ja tiellä pysynyt. Eli jos talvipito ei tartte olla hyvä ja maantieominaisuudet on tärkeimmät, niin en hylkäis H/T malleja. All terrain toki parempi kaikessa muussa paitsi tienpäällä, siinä ei A/T pärjää H/T:lle. Niin ja kyllä 245:n voi laittaa myös 6" vakiovanteelle. Rengas ei tule täydellisen oikeaan asentoon, mutta eipä tuosta vielä haittaakaan ole. H/T:ssä on kuitenkin leveyteen suhteutettuna kapeahko selkä ja pulleat kyljet, joten se sietää optimia kapeammankin vanteen. 7" on orkkis (optimi) vanne.
Juu... mut kutienkin noissa A/T-tyypin renkaissa on humia eroja. Ja tos parinkin rengaskauppiaan kanssa on noit H/T:t kateltu, niin ei kyllä voi sanoa et ois talvella pitoa... Niin, ja näiden kaa tultu tulokseen et mikäli ei kaksia oo vara laitella, niin sit A/T tyyppiä alle... Vaikka sit Hercules ATR:ää alle, kun niitä laittaneet alle syksyllä ku. Herculeksen palat lameloitu, jotka itekkin voisin laittaa... Mut ei sopivaa kokoa tuppaa löytyy, kun osa on vielä kumipuun kylessä... Ja nelivetopäällä (H/T:n kuskin talvella) saa kyllä niillä ajella, jos meinaa jostain risteyksestäkin pois päästä. ja Kingin orkkis teräsvanne on 6" leveä. Mut omistajan valintahan on sit renkaille... Mut itse kuitenkin ollut tyytyväinen A/T tyypin renkaisiin, ja ajan maantietäkin samoilla autolla ja tuun ajaankin... Nytkin pari nipussa, ja kolmas on laittoa vaille...
Nuilla iäkkäillä kingcabeilla pitää ajaa kaikilla renkailla talvella neliveto päällä, jos meinaa liittymistä päästä pois. Painojakauma on sellainen, että muuten menee sutitukseksi. Sitten kun se neliveto on päällä niin lähtee hyvin kesä renkaallakin.
Tässähän oli nyt juttu se että yksillä renkailla mentäs läpi vuoden ja maantie onimaisuudet tärkeimmät. Kuten kirjoitin A/T pärjää kaikessa muussa H/T:lle mutta ei maantie ominaisuuksissa.
Itse koen omassa käytössä A/T renkaan täysin turhaksi. Tienpäälle valitsen slikset ja mettään M/T -luokan. Talvella kitkojen päälle tarvittaessa ketjut. Tie renkaat on hyvät tienpäällä ja sitten kun mennään metsään niin laitetaan siihen hommaan tyyliin parasta mahdollista. Jos alla pyöris A/T:t kompromissinä, niin maantie ominaisuudet kärsis ja toisaalta mettässä ei pääsis. Puhumattakaan vielä siitä mikä olisi leveys, jos yhdellä renkaalla pitäs mennä ympärivuoden.
Rekisteröimätön
07.03.2010, 20:17
Auto on l200. JA kokemukset kiinnosti nimenomaan geolanderin kulutus kestävyydestä ja lumi pidosta.