PDA

View Full Version : Suomen poliisi. Hyvä vai huono?

tratok
04.03.2010, 14:02
Arvelin kysellä minkälaisia kokemuksia ihmisillä on suomen poliisin toiminnasta ja onko siitä jäänyt suuhun hyvä vai huono maku. Itse voisin vastata että maku on huono, jopa niin karvas että verojen maksaminen tuntuu epämiellyttävälle.

Pari pientä kokemusta näiden "kissalan-poikien" kanssa.

Menin joskus tekemään rikosilmoitusta kirjesalaisuuden rikkomisesta. Poliisi tiskillä totesi minulle että ei meitä tuommoinen kiinnosta, kyllähän sinä osaat itsekkin semmoiset hoitaa, et vaan jää kiinni. Tähän kommentoin että tuo asenne johtaa vielä jälkiseuraumuksiin, mutta kun todistajana oli ainoastaan toinen poliisi, minkäs mahdat.

Toinen mielenkiintoinen asia on ollut alinopeus, joka tuntuu olevan väärin ja sitä tekevä on paha rikollinen. Kahdeksan kertaa viimeisen vuoden aikana minut on pysäytetty syystä etten aja 100km/h alueella kyseistä nopeutta, vaan yleensä n. 80-90km/h. Tämä johtuen ettei minulla ole mikään kiire. Toki päästän pitkät jonot ohi, turhaa sitä kiireisiä kiusaamaan jos eivät ohi osaa mennä. Mutta, joka kerta kun pysäytetään alinopeudesta, puhutellaan aluksi halventavasti ja puhallutetaan. Sitten nollan tullessa tauluun kysellään että mitäs aineita on vedetty. Sylkitestin puhtauden jälkeen ollaan sitten ymmällään että mitäs vittua. Syytellään vaikkei varsinaisesti ole mitään tehny (tapahtunut myös yöaikaan tyhjällä tiellä). Olen vain ilmeisesti paha ihminen...

Kolmas päätäni rassaava asia on turha turvavyön ja muun oman turvallisuuden vaarantamisesta sakottaminen. Ilmeisesti valtio ei vaan halua että veronmaksajat vähenevät. Olisihan se paha, millä ne pullat sitten maksetaan sinipukuisille. Toisekseen poliisi ei tunnu olevan kiinnostunut suuremmasta rikollisuudesta, kuten huumeet tai pahoinpitelyt. Mutta paperilla näytetään hyvältä. Todellisuudella ei ole väliä!

Olkaa hyvät, avautukaa. Itse ainakin koin tämän positiivisena kokemuksena.

LaaLaa
04.03.2010, 14:17
Pääsääntöisesti aina on ollut itsessä vika kun on sakkoja tullut ja palvelu ollut asiallista. Työtään poliisitkin vaan tekevät ja vittuilemalla saa varmasti vittuilua takaisin.

Mutta mikään ei vituta niin paljon kun alinopeutta ajavat:mad:
Ihan oikein, että poliisi puuttuu hidastelijoihin ja pitäisi puuttua enemmänkin. Vähintään yhtä kovat sakkorangaistukset alinopudesta kuin ylinopeudesta.
Alinoputta ajavat aiheuttavat TURHIA ohituksia. Se, että ei ole kiire on ihan yhtä köyhä selitys, kuin kiire ylinopudessa. Ni!

AtteL
04.03.2010, 14:19
Nuo esimerkit pitää kyllä paikkansa, näin se vaan menee.

Suora lainaus netistä:

"Espoon poliisi kikkaili syytettä salassapitorikoksesta"
"Poliisi raiskasi 16-vuotiaan - selvisi ehdollisella"
"Poliisi tuomittiin nuoren tytön raiskauksesta"
"Yliopisto: Tutkimus suomalaisen poliisirikoksen kuvasta"
"Poliisi varasti virka-auton ja ajoi humalassa ojaan"
"Poliisi hakkasi vaimonsa ja teini-ikäisen tyttärensä"
"Mies kuoli poliisiautoon Porissa"
"Poliisit ottavat vastaan lahjuksia toimittajilta"
"Espoon poliisi: Solvaa enemmän, vastaat vähemmän!"

tratok
04.03.2010, 14:20
Pääsääntöisesti aina on ollut itsessä vika kun on sakkoja tullut ja palvelu ollut asiallista. Työtään poliisitkin vaan tekevät ja vittuilemalla saa varmasti vittuilua takaisin.

Ihan oikein, että poliisi puuttuu hidastelijoihin ja pitäisi puuttua enemmänkin. Vähintään yhtä kovat sakkorangaistukset alinopudesta kuin ylinopeudesta.
Alinoputta ajavat aiheuttavat TURHIA ohituksia. Se, että ei ole kiire on ihan yhtä köyhä selitys, kuin kiire ylinopudessa. Ni!

Haluatko maksaa sitten mulle sen bensan mitä auto syö erolla kun ajan 80km/h ja mitä se syö 100km/h?
Tuo nissani kun vetää 80kmh nopeudelle n. 4l/100km ja 100kmh nopeudella n.6.5l/100km :-P

Minä en. Siksi 80kmh on ihan sopiva nopeus joka paikkaan. Mites sitten 80 lätkällä varustetut autot? Onko nekin turhia ja pahoja kun ajavat liian hitaasti?

Edit. pitänee varmaan liimata omaankin autoon tollanen 80 lätkä niin ei tarvii ihmisten vittuilla. Ja toisekseen, pari kertaa on poliisisedän kans luettu sitä lakikirjaakin ja on jääny sakot saamatta. Joskus taas kirjan tarkastelun jälkeen on tullu sakot.

nana
04.03.2010, 14:57
Jokaisen ammattikuntaan kuuluu niitä mulkvisteja, niin poliisiinkin, mutta eipä ole itsellä mitään sen kummempaa moitittavaa...
Apua olen saanut silloin kun sitä on tarvittu, peltipoliisi sakottunu sen pari kertaa.. Henk.koht pysäytetty pari kertaa, tosin ei mistään syystä... Turvallista matkaa toivotettu! Olen myöskin haistatellut virkavaltaa, aiheesta, mutta käyttänyt sellaista sanamuotoa, että ei ole voinut siihen puuttua!! :D
Olen jopa aikanaa likkakavereiden kanssa saanu kyydin kotiin, kun Stadissa ravintola Arkadian edessä päätimme maata keskellä katua baari-illan päätteeks.. Matka Tapiolaan taittui laulu raikuen Maijan takaboksissa.. "Ei tippa tapa ja ämpäriin ei huku" :D

Kilon poliisista voin kertoa sen verran, että ne ketkä siellä toimii tutkijoina, ei välttämättä ole ruudin keksijöitä, kun eivät erota 5mg Oxepamia 50mg:stä.. Tai, että kannattaako itsemurhaa yrittäneelle soittaa ja muistuttaa, että tulis hakemaan hirvikiväärinsä pois ja uusimaan aselupansa! Mutta ehkä nämä viime aikojen tapaukset ovat karsineet moiset pois... Tiedä sitä sitten..

Mutta joka tapauksessa, poliisin tyttärenä... Poliisi on kaikkien ystävä!!!! ;)

Koitan myös kasvattaa omat lapseni kunnoittamaan virkavaltaa, sekä siihen, että kynnys soittaa poliisille ja pyytää apua, olisi mahdollisimman matala!!

tratok
04.03.2010, 15:01
Jokaisen ammattikuntaan kuuluu niitä mulkvisteja, niin poliisiinkin, mutta eipä ole itsellä mitään sen kummempaa moitittavaa...
Apua olen saanut silloin kun sitä on tarvittu, peltipoliisi sakottunu sen pari kertaa.. Henk.koht pysäytetty pari kertaa, tosin ei mistään syystä... Turvallista matkaa toivotettu! Olen myöskin haistatellut virkavaltaa, aiheesta, mutta käyttänyt sellaista sanamuotoa, että ei ole voinut siihen puuttua!! :D
Olen jopa aikanaa likkakavereiden kanssa saanu kyydin kotiin, kun Stadissa ravintola Arkadian edessä päätimme maata keskellä katua baari-illan päätteeks.. Matka Tapiolaan taittui laulu raikuen Maijan takaboksissa.. "Ei tippa tapa ja ämpäriin ei huku" :D

Kilon poliisista voin kertoa sen verran, että ne ketkä siellä toimii tutkijoina, ei välttämättä ole ruudin keksijöitä, kun eivät erota 5mg Oxepamia 50mg:stä.. Tai, että kannattaako itsemurhaa yrittäneelle soittaa ja muistuttaa, että tulis hakemaan hirvikiväärinsä pois ja uusimaan aselupansa! Mutta ehkä nämä viime aikojen tapaukset ovat karsineet moiset pois... Tiedä sitä sitten..

Mutta joka tapauksessa, poliisin tyttärenä... Poliisi on kaikkien ystävä!!!! ;)

Koitan myös kasvattaa omat lapseni kunnoittamaan virkavaltaa, sekä siihen, että kynnys soittaa poliisille ja pyytää apua, olisi mahdollisimman matala!!

Itsekkin voin kyllä kieltämättä sanoa että kotipaikkakunnallani oli mukavat poliisit (yhtä lukuunottamatta).
Täällä itäsuomessa ei ole kuin yksi poliisii joka ei olisi vittuillut tai ollut muuten vaan epäasiallinen. Siten tuon jo valmiiksi epämiellyttävän käytöksen takia on päässyt karisemaan kaikki kunnioitus virkavaltaa kohtaan.
Harmi että tähän on menty.

(Edit. kirotusvire)

Pete
04.03.2010, 15:19
Kolmas päätäni rassaava asia on turha turvavyön ja muun oman turvallisuuden vaarantamisesta sakottaminen. Ilmeisesti valtio ei vaan halua että veronmaksajat vähenevät. Olisihan se paha, millä ne pullat sitten maksetaan sinipukuisille. Toisekseen poliisi ei tunnu olevan kiinnostunut suuremmasta rikollisuudesta, kuten huumeet tai pahoinpitelyt. Mutta paperilla näytetään hyvältä. Todellisuudella ei ole väliä!

.
Ehkä se sinäkin ymmärrät turvavyön tarpeellisuuden siinä vaiheessa kun joudut onnettomuuteen jossa kuljettajasta tulee matkustaja kun ei vyö pitänyt kuljettajaa kuljettajan paikalla. Siinä tyhmänä apparinpenkillä istuessasi sitten katsot kun auto jyrää koululaisten yli ja mietit että olipa paska tuuri.

Yleensä jos kuljettaja ajaa alinopeutta, ilman vyötä ja todennäkoisesti vielä vittuilee poliiseille niin häntä kohdeltakoon ansaitsemallaan tavalla. Yleensä nämä valtaliikenteestä poikkeavat kuskit on juuri niitä huumeveikkoja, joten juuri sen takia sinuun on poliisien huomio kiinnitynytkin.

tratok
04.03.2010, 15:24
Ehkä se sinäkin ymmärrät turvavyön tarpeellisuuden siinä vaiheessa kun joudut onnettomuuteen jossa kuljettajasta tulee matkustaja kun ei vyö pitänyt kuljettajaa kuljettajan paikalla. Siinä tyhmänä apparinpenkillä istuessasi sitten katsot kun auto jyrää koululaisten yli ja mietit että olipa paska tuuri.

Yleensä jos kuljettaja ajaa alinopeutta, ilman vyötä ja todennäkoisesti vielä vittuilee poliiseille niin häntä kohdeltakoon ansaitsemallaan tavalla. Yleensä nämä valtaliikenteestä poikkeavat kuskit on juuri niitä huumeveikkoja, joten juuri sen takia sinuun on poliisien huomio kiinnitynytkin.

En väitä ajavani ilman vyötä ja toisaalta, jos auto lähtee hallinnasta niin rajusti ettei kuski pysy penkissään, väittäisin että ei normaalilla henkilöautolla ole mitään tehtävissä. Silloin mennään lapsikatraan päältä oli se vyö tai ei.

Toisekseen en ole myöskään sanonut vittuilevani poliisille, ennen heidän agressiivista/syyttävää/vähättelevää käytöstä. Mutta jos syytetään asiasta joka ei lain mukaan ole rikos/rike niin kai siinä saa vastaan sanoa? Vai pitäisikö vain sinisin silmin uskoa kaikki mitä setä sininen sanoo?

Pete
04.03.2010, 15:31
En väitä ajavani ilman vyötä ja toisaalta, jos auto lähtee hallinnasta niin rajusti ettei kuski pysy penkissään, väittäisin että ei normaalilla henkilöautolla ole mitään tehtävissä. Silloin mennään lapsikatraan päältä oli se vyö tai ei.

Toisekseen en ole myöskään sanonut vittuilevani poliisille, ennen heidän agressiivista/syyttävää/vähättelevää käytöstä. Mutta jos syytetään asiasta joka ei lain mukaan ole rikos/rike niin kai siinä saa vastaan sanoa? Vai pitäisikö vain sinisin silmin uskoa kaikki mitä setä sininen sanoo?
Tuohon penkiltä poistumiseen riittää että joku ajaa sun kylkeen ja autosi ajautuu siitä johtuen vaikka liikenteenjakajan yli. Harva kuski pysyy ilman vyötä paikallaan.

Jos virkavalta kohtelee kaltoin niin siinä paikalla sitä on turha ruveta vastaan vänkäämään. Ottaa poliisin nimen ylös ja tekee valituksen piiriin. Varmasti enemmän vaikutusta kuin naamatusten vänkäämisellä. Tuttava (naishenkilö) aikoinaan pysäytettiin kolme kertaa saman päivän aikana rikkoutuneen ajovalon takia, ja äkkipikaisena ihmisenä huusi naamaa punaisena poliiseille, no tästä johtuen hänet seuraavana päivänä pysäytettiin yli kymmene kertaa. Lady meni lähimmälle poliisilaitokselle tekemään valitusta poliisin "ahdistelusta" ja sai sen jälkeen ajaa rikkinäisellä valolla katsastukseen asti:rolleyes:

tratok
04.03.2010, 15:33
Tuohon penkiltä poistumiseen riittää että joku ajaa sun kylkeen ja autosi ajautuu siitä johtuen vaikka liikenteenjakajan yli. Harva kuski pysyy ilman vyötä paikallaan.

Jos virkavalta kohtelee kaltoin niin siinä paikalla sitä on turha ruveta vastaan vänkäämään. Ottaa poliisin nimen ylös ja tekee valituksen piiriin. Varmasti enemmän vaikutusta kuin naamatusten vänkäämisellä. Tuttava (naishenkilö) aikoinaan pysäytettiin kolme kertaa saman päivän aikana rikkoutuneen ajovalon takia, ja äkkipikaisena ihmisenä huusi naamaa punaisena poliiseille, no tästä johtuen hänet seuraavana päivänä pysäytettiin yli kymmene kertaa. Lady meni lähimmälle poliisilaitokselle tekemään valitusta poliisin "ahdistelusta" ja sai sen jälkeen ajaa rikkinäisellä valolla katsastukseen asti:rolleyes:

Eipä niitä valituksia oteta kuuluviin korviin, yhtä koitin tehdä mutta kollega todisti vastaan vaikka näki/kuuli tilanteen. Että näin täälläpäin, mainitsinkin ylempänä jo. Tervetuloa joensuuhun.

Edit. kaksi kieroa poliisia voittaa normaalin kansalaisen milloin vain, tokihan valtion virkamies on korkeampiarvoinen ja luotettavampi kun normaali kansalainen.
Edit2. Niin ja jos joku ajaa kylkeen niin en ainakaan kaupunkinopeuksissa omalla kokemuksella ole penkistä irronnut? Pitää olla ihmisen pieni jos mahtuu penkin ja ratin välistä kauas lentämään...

IironSika
04.03.2010, 15:41
Mistähän se johtuu, että nuo toistuvat huonot kokemukset poliiseista tuntuvat kokemukseni mukaan kasautuvan yllättävän paljon samoille henkilöille? Ihan vaan itsekseni pohdiskelen...

tratok
04.03.2010, 15:44
Mistähän se johtuu, että nuo toistuvat huonot kokemukset poliiseista tuntuvat kokemukseni mukaan kasautuvan yllättävän paljon samoille henkilöille? Ihan vaan itsekseni pohdiskelen...

Kaksi sakkoa olen elämässäni saanut, kerran turvavyöstä ja toisen kielletystä ajosuunnasta. Kertaakaan ei ole mistään rikoksesta syytetty. Lakia en tahallani riko, mutta jostain syystä laki tai sen valvojat eivät vaan tunnu pitävän minusta yhtään. Mutta kyllä, huonot kokemukset tuntuvat kasaantuvan. Tästä olen samaa mieltä.

Ainiin, on minulla merkintä ilkivaltaa vuodelta -94 (olin 8v) kun heiteltiin pikkupoikina kiviä kaivoon ja se meinas mennä tukkoon.

apiaani
04.03.2010, 16:01
Meikäläisellä ei kauheesti oo huonoja kokemuksia poliiseista, kerran oli töykee poliisi mutta lähinnä sekin vaan nauratti. Ajelin pajalta kotioppäin beejiillä joskus illalla/yöllä ja poliisi tuli vastaan ja kohdalla vilkut päälle ja toinen hyppäs melkeen vauhdista ulos ja kiukkusesti puhalluttamaan. "soitettiin että joku ajelee kännissä eikä täällä muita näy"
Puhalsin nollat tauluun ja lähes yhtä nopeesti jatkovat sitte matkaansa.

Hieno oli kyllä nähä kuinka ripeesti/tarmokkaasti ettivät rattijuoppoa.

pastirolli
04.03.2010, 16:26
Omakohtaiset kokemukset ovat olleet hyviä. Ihan syystä kaikki sakot olen saanut. Käytän turvavyötä, yritän välttää tien tukkona olemista ja pidän turvaväliä.

Poliiseista sen verran että kun on mukava ja asiallinen heille niin homma toimii toisinpäinkin. Työtänsä vain tekevät. Tietenkin joukkoon mahtuu myös muutamia "vittumaisia" tapauksia mutta aina voi valittaa asiasta eteenpäin jos tuli paha mieli. ;)

hutikka
04.03.2010, 17:35
Omakohtaiset kokemukset ovat olleet hyviä. Ihan syystä kaikki sakot olen saanut. Käytän turvavyötä, yritän välttää tien tukkona olemista ja pidän turvaväliä.

Poliiseista sen verran että kun on mukava ja asiallinen heille niin homma toimii toisinpäinkin. Työtänsä vain tekevät. Tietenkin joukkoon mahtuu myös muutamia "vittumaisia" tapauksia mutta aina voi valittaa asiasta eteenpäin jos tuli paha mieli. ;)

Mulla sama juttu:).Mutta mikä on Traktor:in itsensä asenne virkavaltaa kohtaan?käyttäydytkö asiallisesti kun tulevat puhuttelemaan vai alkaako heti ns. vittuilulinja?

nana
04.03.2010, 17:39
Jostain syystä, en tiedä mistä, tuntuu että nää 80-luvulla syntyneet, ovat lievästi jo valmiiks asennevammasia.. kauhee ongelma auktoriteettjä kohtaa.. Ja tämä ei ole yleistys, vain tiettyihin havantoihin perustuva päätelmä.. Vai olenko yksin tämän havainnon kanssa...:rolleyes:
Eiköhän nämä asenne- asiatkin kuulu tuonne tapakasvatuksen piiriin... Ja sekin lähtee kotoa!! Nih!

tratok
04.03.2010, 17:58
Mulla sama juttu:).Mutta mikä on Traktor:in itsensä asenne virkavaltaa kohtaan?käyttäydytkö asiallisesti kun tulevat puhuttelemaan vai alkaako heti ns. vittuilulinja?

En vittuile yleensä kellekkään (muutakun intternetissä ja kavereille) ennenkuin minua kohtaan ollaan vittumaisia/epämiellyttäviä. Mutta minua kohtaan nyt kaikki kassatädeistä asuntovälittäjiin ovat vittumaisia että se on sellainen syntymälahja :-D

Jostain syystä, en tiedä mistä, tuntuu että nää 80-luvulla syntyneet, ovat lievästi jo valmiiks asennevammasia.. kauhee ongelma auktoriteettjä kohtaa.. Ja tämä ei ole yleistys, vain tiettyihin havantoihin perustuva päätelmä.. Vai olenko yksin tämän havainnon kanssa...:rolleyes:
Eiköhän nämä asenne- asiatkin kuulu tuonne tapakasvatuksen piiriin... Ja sekin lähtee kotoa!! Nih!

Ei miulla auktoriteettejä vastaan niin ongelmia ole, sotilaspoliisina palvelin armeijassakin ;-)

revu
04.03.2010, 18:08

Juu kyllä mulla ainakin on asennevamma noiden auktoriteetti asioiden suhteen, mutta poliisia arvostan kyllä. Saamani sakot olen kyllä ymmärtänyt ja aina ne on syystä ennettu. enemmän minulle on ollut poliisista hyötyä kuin haittaa.

nimimerkki: 80-luvulla syntynyt

Mutta mikään ei vituta niin paljon kun alinopeutta ajavat

kelpaako ali nopeuden ajamisen syyksi vomplaava boggeri? :D

Skorpioni
04.03.2010, 18:10

Meillä poliisia kunnioitetaan ja ihaillaan. Hyvä kasvatus! :)

macro
04.03.2010, 18:12
Poliiseista vain hyviä kokemuksia. Niin maastoliikenteen (kelkkaillu) kuin tieliikenteen valvonnan suhteenkin. Yhdet sakot aiheesta saanut, ja muutaman kerran varoituksen ja "soosoo" -etusormen heiluttelua. Aina olen hyvällä tuulella saanut jatkaa matkaa kohtaamisten jälkeenkin. Tuollainen humoristinen soosoo-toruminen poliiseilta on vaikuttanut paljon paremmin kuin että niistä olisi sakkoja jaettu. Rikkeinä pieniä, ja sakko olisi vain alkanut "hajottamaan"...

Kohtuu herkästi myös itse tartun luuriin, varsinkin rattijuoppojen ilmoittamisen suhteen. Tosi asiallista toimintaa niissäki tapauksissa olen havainnut. Ilmoitukseen on suhtauduttu vakavasti ja pari kertaa pysäytys / kiinni jääminenki on tapahtunut. Yksikin rattijuoppo on liikaa liikenteessä, ja sen vuoksi soitanki hyvin helposti.

Itekki tuohon ikäluokkaan kuulun, eikä itellä tuommosta ongelmaa ole.
Mutta armeijassa tuohon kiinnitin huomiota. Ei jätkät keskeyttäny huonon kunnon tms. takia, vaan koska pää ei kestäny käskyttämistä ja "tiukkaa" kuria.

nana
04.03.2010, 18:22
Meillä poliisia kunnioitetaan ja ihaillaan. Hyvä kasvatus! :)

Soon hyvä että teillä löytyy ihailun kohde.. Eipä meillä niin pitkälle olla menty :eek:

Eipä se faijakaan sinne Paskalakkikouluun olis menny, ellei olisi vielä sattumalta päässy kyseiseen opistoon ilman yo-lakkia!! Sattuipa laki muuttumaan juuri 70-luvun alussa! Ammattina aivan perseestä, palkka aivan perseestä!! Että en nyt tiedä mitä ihailtavaa kyseisessä ammatissa on?? Paitti eetä onhan ne jotkut ihan komeita ja trimmattuja ja päällä istuva univormu... Näin niinko naissilmällä katsottuna.. :D Ja varmaan siistiä päästä joskus vähä pamputtamaankin.. karhuryhmä vois sopia mulle ;)
Valitettavasti isälläni oli liiankin militaristinen ajatusmaailma, joka kyllä heijastui kotonakin.. nimin. Armeijakurilla kasvatettu...
Tosin, sillä erotuksella, että olen karsinut omista kasvatusmetodeista pois ne piirteet, joita en halua nähdä omissa lapsissani, enkä niissä joita kasvatan... Ja se on ihan tietoinen valinta.. Valitettavasti moni kasvattaa jälkikasvunsa, niin kuin heidät itsensä on kasvatettu.. Ja se ei aina ole niinkään ihailtavaa :(

Skorpioni
04.03.2010, 18:30
Soon hyvä että teillä löytyy ihailun kohde.. Eipä meillä niin pitkälle olla menty :eek:

Pikkuiset ihailee pikkuisen. Isommat ihailee vähemmän. Vanhin tuskin lainkaan enää, sattuneesta syystä.

Ammattina aivan perseestä, palkka aivan perseestä!! Että en nyt tiedä mitä ihailtavaa kyseisessä ammatissa on?? Paitti eetä onhan ne jotkut ihan komeita ja trimmattuja ja päällä istuva univormu... Näin niinko naissilmällä katsottuna.. :D :(

Eivät lapset ole palkkataulukoita katselleet. Joo-o, vuonna jotakin, olin töissä itsenäisyyspäivänä, jolloin poliisit tulivat lounaalle univormuissaan. Olihan ne komeita, siis ne univormut. ;)

Gravedigger
04.03.2010, 18:42
Kerran on osunu m****u poliisi kohdalle. Tuli leikittyä käsijarrulla tyhjällä parkkipaikalla ilta aikaan. No kävin automaatilla. Drive-inin jautta syömään ko. parkkikselle. Niin kesken syömisen tulee polisii koputtaa ikkunaan ja kysymään: Olisiko kommentoitavaa ajotapaan? Meinas viedä kilvet ja antaa sakot väkisin. Piti kysyä millä perusteella liikenne vaarantui jne. Mistä kaikesta se syyttikään. Nooh kaikilla meillä on huono päivä :rolleyes:

Repro
04.03.2010, 18:50

WORD!!!

hj
04.03.2010, 19:20
http://www.youtube.com/watch?v=RAcYBAqEpXE

Rytö
04.03.2010, 19:26
Poliisien kanssa kai sama asia kuin muidenkin ihmisten, kyllä kai se yleensä "metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan"... ainakin omalla kohdalla näin on poikkeuksetta ollut.

sitten OT-osuus: Kun monesti tuossa edellä on ollut v*ttuuntumisen aiheena tuo "alinopeus", niin ehkä kaiken selvyyden vuoksi voisi laittaa vähän vaikka tilannetta esille. Kaupungissa 40km/h rajoituksella 30km/h ajava vanha mummo? Vai kenties motarilla 80km/h ajava maastoautonrottelo? Vai mikä? :rolleyes:

Korpikumpu
04.03.2010, 19:49
Itse ei ole paljon tullut poliisien kanssa oltua tekemisissä. Pari kertaa puhaltanut ja siinäpä ne kohtaamiset muistaakseni. Viimeksi kun pysäytti puhaltamaan, niin tarkisti koirankin turvavyön ja toivotteli hyvää matkaa :D

Tuosta alinopeudesta; itse tulee annettua tuolla rottelolla aika usein tietä ja helpotettua muiden ohittamista kun 80 km/h (noin) ajelee. Viimeksi vain esimerkiksi tiistaina alkoi syömään miestä rotan lailla töihin mennessä, joku mamma ajoi lumituiterissa 50 km/h 80 alueella vuoden -82 nissan micralla ja takana useiden satojen metrien jono. Vastaan tuli koko ajan autoja, eikä mitään jakoa mennä ohi. Ei auttanut, kun odotella. Sitten kun tuli paikka, niin jo oli tyhjä tukki rekka menossa ohi minusta. Yllättävän ärhäkästi muuten liikahtaa tyhjänä tuollanen... Ei noissa siis muuta, mutta esimerkiksi tämäkin rouva olisi voinut ajaa toista kautta, jossa rajoitus 60 km/h. Ajallisesti olisi todennäköisesti voittanutkin pari minuuttia.

tratok
04.03.2010, 20:36
Kävin ohimennen kysymässä katsastussedältä lakipykälää tuosta 80 lätkästä, sen saa laittaa kyllä vaikka normaaliin henkilöautoon ja sit ajelee 80kmh maksimissaan. Sen jälkeen ei pitäs olla valittamista poliisillakaan kun asian ilmottaa noin.

Tähän siis huomautuksena myös, en itse ajele alinopeutta kun korkeintaan yli 80kmh ylittävillä tienpätkillä. Jos jollain on kiire ja ei osaa ohittaa, kyllä sen voi ohi päästää. Harvemmin on itsellä liian kiire. En kyllä ymmärrä minne kellään on niin kova kiire (hätätilanteet poislukien) että tarvitsisi kovempaa edes ajella.

Henk.koht kokisin että liikenneturvaa voisi parantaa pudottamalla tuon maksiminopeuden kaikkialle 80kmh ja sitten jätetään se turha turvavyön ja rekisterikilven ja takavalojen punaisen oikean sävyn tarkkailu vaikkapa pois. Sakotetaan ylinopeudesta niinkun pitääkin, toki jos siellä 80kmh tai 100kmh alueella työntää 60kmh sietääkin saada sakot, liika alinopeus on vaaraksi. Varsinkin jos sitä ei itse vielä tajua.

Rekisteröimätön
04.03.2010, 20:46
Henk.koht kokisin että liikenneturvaa voisi parantaa pudottamalla tuon maksiminopeuden kaikkialle 80kmh ja sitten jätetään se turha turvavyön ja rekisterikilven ja takavalojen punaisen oikean sävyn tarkkailu vaikkapa pois. Sakotetaan ylinopeudesta niinkun pitääkin, toki jos siellä 80kmh tai 100kmh alueella työntää 60kmh sietääkin saada sakot, liika alinopeus on vaaraksi. Varsinkin jos sitä ei itse vielä tajua.

Eikö muka tämä oma alinopeutesi ole LIIKAA alinopeutta!? oman laskuoppini mukaan sinun esimerkissä mainittu 80km/h - 60km/h = 20km/h ja aikaisemmin mainitsemasi oma maantie nopeutesi on 80km/h siellä satasen alueella eli 100km/h-80km/h = 20km/h.

Terveisin nopeusrajoitusten mukaan ajeleva nyybi.

tratok
04.03.2010, 20:51
Eikö muka tämä oma alinopeutesi ole LIIKAA alinopeutta!? oman laskuoppini mukaan sinun esimerkissä mainittu 80km/h - 60km/h = 20km/h ja aikaisemmin mainitsemasi oma maantie nopeutesi on 80km/h siellä satasen alueella eli 100km/h-80km/h = 20km/h.

Terveisin nopeusrajoitusten mukaan ajeleva nyybi.

Oletko huomannut että suomen liikenteessä liikkuu aika paljon noita valmiiksi 80kmh rajoitteisia ajoneuvoja. Kuten raskas liikenne, pakettiautoista osa, sekä jopa osa henkilöautoistakin. Tekevätkö hekin huorin kun lakia tottelevat? Kuten myös mainitsin tuolla, liimaa sen 80 lätkä auton persaukseen ja voi huoletta ajella 80kmh millä tahansa sen ylittävällä alueella ilman ongelmia? Huomenna arvelin omaani tuommoisen lätkän tempaista.

nana
04.03.2010, 20:59
Oletko huomannut että suomen liikenteessä liikkuu aika paljon noita valmiiksi 80kmh rajoitteisia ajoneuvoja. Kuten raskas liikenne, pakettiautoista osa, sekä jopa osa henkilöautoistakin. Tekevätkö hekin huorin kun lakia tottelevat? Kuten myös mainitsin tuolla, liimaa sen 80 lätkä auton persaukseen ja voi huoletta ajella 80kmh millä tahansa sen ylittävällä alueella ilman ongelmia? Huomenna arvelin omaani tuommoisen lätkän tempaista.

Niin ja sen lätkän voi ottaa myös pois tarvittaessa!! Ilman sanktiota!!

tratok
04.03.2010, 21:01
Niin ja sen lätkän voi ottaa myös pois tarvittaessa!! Ilman sanktiota!!

Niin siis henkilöautosta. Raskaammasta johon se on määrätty niin voi tulla ne sakot josta on paljon puhetta ;-D

nana
04.03.2010, 21:03
Niin siis henkilöautosta. Raskaammasta johon se on määrätty niin voi tulla ne sakot josta on paljon puhetta ;-D

Aivan, eikös siitä tässä ollutkin kyse?? Eli siitä ei sakoteta, jos hakee Biltemasta lätkän ja laittaa sen persiiseen... tai takalasii :D

tratok
04.03.2010, 21:04
Aivan, eikös siitä tässä ollutkin kyse?? Eli siitä ei sakoteta, jos hakee Biltemasta lätkän ja laittaa sen persiiseen... tai takalasii :D

Juu, tätä mieltä katsastusmies oli kun tänään kävin kyselemässä. Ei ainakaan löytäny pykälää joka sen kieltäisi!

Edit. Korjata saa jos joku löytää pykälän! Fakta on aina kivaa.

Rekisteröimätön
04.03.2010, 21:29
Kun nyt Traktorilla näyttää tuottavan ongelmaa ajella muiden tahtiin lähes kaikilla teillä niin olisko parempi siirtyä mopoautoon niin ei voi ajaa 40km/h kovempaa. Tosin ei sais ajaa moottoritielläkään mutta silloin ei ainakaan häiritse nopeampiaan tai tule traumoja noista poliisien kyselyistäkään. Alinopeus kun usein liittyy eräässä toisessa topikissa käsiteltävään "ongelmaan"

tratok
04.03.2010, 21:30
Kun nyt Traktorilla näyttää tuottavan ongelmaa ajella muiden tahtiin lähes kaikilla teillä niin olisko parempi siirtyä mopoautoon niin ei voi ajaa 40km/h kovempaa. Tosin ei sais ajaa moottoritielläkään mutta silloin ei ainakaan häiritse nopeampiaan tai tule traumoja noista poliisien kyselyistäkään. Alinopeus kun usein liittyy eräässä toisessa topikissa käsiteltävään "ongelmaan"

Tarkennatko lähes kaikilla teillä, siinä samalla kun kirjaudut sisään.

Edit. Kaikki eivät asu kehä kolmosen läheisyydessä jossa teiden rajoitukset ovat suurelta osin 100km. Taajaman ulkopuolella perusrajoitus kuitenkin on 80kmh, ja väittäisin että useampi kilometri suomessa on tuota 80kmh tietä kun 100+kmh tietä. Todistakaa väärin.

Profi
04.03.2010, 21:34
Mulla onkin tämmönen lätkä takalasissa http://www.tarrapaikka.net/product_details.php?p=1729 (http://www.tarrapaikka.net/product_details.php?p=1729)

Tulee aika usein ajettua kyl alinopeutta:D

Remotecontrol
04.03.2010, 21:58
Itsellä on vain hyviä kokemuksia poliisilta. Sakot mitkä tullut on ollut ihan omaa vikaa.
Mutta tätä anarkismien pelleilyä en ymmärrä "poliisi on perseestä". Työtähän ne tekee ja sitä mitä esimiehet pyytävät.

Jokaisessa ammatissa on hyvät ja huonot työntekijänsä. ei silti pidä yleistää tai herätellä kysymysmerkkiä onko suomen poliisi hyvä vai huono.

Vai ottaako sakot niin paljon pannuun? :D

Remotecontrol
04.03.2010, 22:00
Kävin ohimennen kysymässä katsastussedältä lakipykälää tuosta 80 lätkästä, sen saa laittaa kyllä vaikka normaaliin henkilöautoon ja sit ajelee 80kmh maksimissaan. Sen jälkeen ei pitäs olla valittamista poliisillakaan kun asian ilmottaa noin.

Tähän siis huomautuksena myös, en itse ajele alinopeutta kun korkeintaan yli 80kmh ylittävillä tienpätkillä. Jos jollain on kiire ja ei osaa ohittaa, kyllä sen voi ohi päästää. Harvemmin on itsellä liian kiire. En kyllä ymmärrä minne kellään on niin kova kiire (hätätilanteet poislukien) että tarvitsisi kovempaa edes ajella.

Tätäkään en myös ymmärrä. Ihmisellä joka ajaa rajoituksen mukaan on kiire? Ihmisillä jotka ajavat sinua lujempaa on kiire? :D

tratok
04.03.2010, 23:27
Itsellä on vain hyviä kokemuksia poliisilta. Sakot mitkä tullut on ollut ihan omaa vikaa.
Mutta tätä anarkismien pelleilyä en ymmärrä "poliisi on perseestä". Työtähän ne tekee ja sitä mitä esimiehet pyytävät.

Jokaisessa ammatissa on hyvät ja huonot työntekijänsä. ei silti pidä yleistää tai herätellä kysymysmerkkiä onko suomen poliisi hyvä vai huono.

Vai ottaako sakot niin paljon pannuun? :D

Tähän voisi toki sanoa että vika on enemmänkin taas poliisin koreammassa johdossa (vert. sakkokiintiöt ja muut paskanakit) ja tuolla valtion korkeimmassa johdossa. Haluavat näyttää paperilla hyvältä, todellisuudella ei niin väliä.

Tätäkään en myös ymmärrä. Ihmisellä joka ajaa rajoituksen mukaan on kiire? Ihmisillä jotka ajavat sinua lujempaa on kiire? :D

Pitää varmaan ostaa se kuorma-auto että saa rauhassa ajaa 80kmh ilman että inistään ;-)

Edit. Mutta siis faktana se että ainakin miun auto syö melkein tuplaten tuollakin 100kmh verrattuna 80kmh vauhtiin, niin se on itellä täysiään se peruste miks ei oo kiire mihinkään :-D

-MaTTi-
04.03.2010, 23:44

Eipä saa. Herrat akesta nuhtelivat konttorilla tarkastuskäynnillään männävuosina ihan kirjallisesti kun kohalle sattu joku Daihatsun pikkutötteröpaku, näitä Suzukin ja Subarun kokoisia. Oli ukko laittanu 80-tarran takaluukkuun, vaikka laki ei edellytä, eikä kollega sitä korttiin viaks ruksannu.

Tuon estävää pykälää ei varmaan suoraan ole olemassa, se vaan pitää tulkita nurinpäin.

tratok
04.03.2010, 23:50
Eipä saa. Herrat akesta nuhtelivat konttorilla tarkastuskäynnillään männävuosina ihan kirjallisesti kun kohalle sattu joku Daihatsun pikkutötteröpaku, näitä Suzukin ja Subarun kokoisia. Oli ukko laittanu 80-tarran takaluukkuun, vaikka laki ei edellytä, eikä kollega sitä korttiin viaks ruksannu.

Tuon estävää pykälää ei varmaan suoraan ole olemassa, se vaan pitää tulkita nurinpäin.

Laki on laki, sitä luetaan kun raamattua. Viimestä pilkkua viilaten, jos ei kielletä niin näin saa sitten tehä. Itse olen ainakin näin tämän lakiasian ymmärtänyt että se mitä laissa ei kielletä sen saa tehdä.

SuurSyömäri
05.03.2010, 00:41
Ei todellakaan pahaa sanottavaa poliiseista. Ja tietääköhän Tratok että tälläkin palstalla on aika monta poliisia ja lukevat varmaan mielenkiinnolla mielipiteitäsi :D

Voisiko Tratoksetä/täti? sanoa mikä on ite ammatiltaan niin kehitellään siitä muutama maanantaiaamutapaus.

esim. Suomen rantavahti. Hyvä vai huono?

"Uin huonosti, liian hitaasti ja mielelläni vastavirtaan joten tiukkapipo rantavahti tuli ja nosti mut laiturille ja pyysi käyttämään räpylöitä seuraavalla kerralla ja kielsi yrittämästä vastavirtauintia koska se on sillä rannalla kiellettyä" , "Rantavahdit vahtaa mua", "Aion silti uida vastavirtaan"

:p:p:p

moggirange
05.03.2010, 01:07
Eipä ole huonoja kokemuksia poliiseista. Kolmet sakot auton kans saanu, ja kaikki omaa tyhmyyttä. Uskon suomen poliisin olevan aika luotettava muihin maihin verrattuna.

A-P
05.03.2010, 06:33
Eihän se turvavyö nyt kokonaisuudessaan ole pelkästään auton sisällä olijoita varten. Jos jokaisessa tapauksessa turvavyöttä kolaroiva potkaisisikin siististi tyhjää, mutta kun ei, vaan jäävät kituuttamaan yhteiskunnan elätettäviksi vammauduttuaan niissä kaupunkinopeuksissa tökittyään!

Turvavyö on tarpeellinen siis minunkin äyrieni kannalta. Käytä niitä!
Mutta jos omaat itsetuhoisia ajatuksia, tee se tehokkaammin, ilman että muut joutuvat harrastuksestasi maksamaan!

Aiheen aloittajankin olisi syytä kokeilla liikenneturvan (?) turvavyösimulaattoria, jossa istutaan ja törmätään mitättömässä nopeudessa. Muistelen tuon kohdalleni osuneen laitteen olleen lava-Hiacen hytistä tehdyn. Hytti kulki pari metriä kiskoilla loivasti alaspäin, ja törmäsi stoppariin. Nopeus oli muutama km/h, mutta silti nytkähti.

metsienmies
05.03.2010, 06:51
sen mitä olen aikoinaan joutunu heidän kanssa tekemisiin on ollu omaa syytä ja sakkoni olen siis ansainnut... tosin eräs sattumus oli kun olis taas kerran pitäny saada oikeesti lappua kouraan niin päästivät pelkällä suullisella huomautuksella kun sakkovihkonen oli menossa toisaalla ja eipä ollu varavihkoo mukana... se ehkä opetti enemmän kuin pelkkä kylmä sakon maksu... enemmänkin ne sais olla näkyvillä liikenteessä ettei kaikki menis vaan "peltipoliisien" vahtimiseksi.. :)

Skorpioni
05.03.2010, 07:17
Eilen oli pakettiauto pysäköitynä Kuopiontiellä vähän ennen Pilkon Citymarketille johtavaa ramppia. Edelläajavalle välähti kamera. Aika erikoisessa paikassa oli tutka. Onkohan tuo uusi tyyli tutkata?

Jeeper
05.03.2010, 07:18
Ei muuta kuin Suomeenkin 90 km/h rajoitus pikkuteille Ranskan + muiden maiden tapaan.

Esim. tämä pätkä on 90:n rajoituksella olevaa tietä........ keskiviivakin löytyi, mutta ei tollanen pornstartteri edes mahtunut välillä viivan ja ojan väliin........ kummasti jäi nopeus alle yhdeksänkympin :D

piD0Oh8dUhU

akiky
05.03.2010, 07:29
Eilen oli pakettiauto pysäköitynä Kuopiontiellä vähän ennen Pilkon Citymarketille johtavaa ramppia. Edelläajavalle välähti kamera. Aika erikoisessa paikassa oli tutka. Onkohan tuo uusi tyyli tutkata?
Uusi ja uusi, on jo monta vuotta ollut poliisilla noitta siirrettäviä kameratolppia pakuissa. Ei niitä montaa taida Suomessa viä olla, mutta niitä on sitten hyvä siirrellä, eikä niistä varoitella etukäteen.

Lähinnä ärsyttää noi rysät sellasissa "varmaa rahaa" paikoissa, joissa ei kukaan ikinä aja rajoituksen mukaan. Varsinkin loppuvuodesta näitä näkyy, kun ei oo vuoden budjetoitu sakkomäärä tullu täys.

Skorpioni
05.03.2010, 07:39
Uusi ja uusi, on jo monta vuotta ollut poliisilla noitta siirrettäviä kameratolppia pakuissa. Ei niitä montaa taida Suomessa viä olla, mutta niitä on sitten hyvä siirrellä, eikä niistä varoitella etukäteen.

Lähinnä ärsyttää noi rysät sellasissa "varmaa rahaa" paikoissa, joissa ei kukaan ikinä aja rajoituksen mukaan. Varsinkin loppuvuodesta näitä näkyy, kun ei oo vuoden budjetoitu sakkomäärä tullu täys.

No ensimmäisen kerran näin tuollaisen eilen. Vihjeenä poliiseille, parempi rysä olisi heti, kun lähdetään kiihdyttämään Kuopiontielle Joensuusta lähdettäessä. Aina tulen ohitetuksi 80 km:n rajoitusalueella, vaikka ajan juuri tuota nopeutta.

tratok
05.03.2010, 08:03
Ei todellakaan pahaa sanottavaa poliiseista. Ja tietääköhän Tratok että tälläkin palstalla on aika monta poliisia ja lukevat varmaan mielenkiinnolla mielipiteitäsi :D

Voisiko Tratoksetä/täti? sanoa mikä on ite ammatiltaan niin kehitellään siitä muutama maanantaiaamutapaus.

esim. Suomen rantavahti. Hyvä vai huono?

"Uin huonosti, liian hitaasti ja mielelläni vastavirtaan joten tiukkapipo rantavahti tuli ja nosti mut laiturille ja pyysi käyttämään räpylöitä seuraavalla kerralla ja kielsi yrittämästä vastavirtauintia koska se on sillä rannalla kiellettyä" , "Rantavahdit vahtaa mua", "Aion silti uida vastavirtaan"

:p:p:p

Ohjelmoija/koodiorja. Toki tältä alalta löytyy vaikka minkälaista kummajaista, mutta onneks harvemmin itse ohjelmoijat ovat kontaktissa asiakkaaseen ;-D

Korpikumpu
05.03.2010, 09:50
No ensimmäisen kerran näin tuollaisen eilen. Vihjeenä poliiseille, parempi rysä olisi heti, kun lähdetään kiihdyttämään Kuopiontielle Joensuusta lähdettäessä. Aina tulen ohitetuksi 80 km:n rajoitusalueella, vaikka ajan juuri tuota nopeutta.

Toinen hyvä olisi yliopiston ja amiksen välissä kuopioon päin lähdettäessä. 50-aluehan jatkuu kuitenkin pysäkkien ohi ja sitten vasta 80 km/h. Tulee itsekin jo kiihdytettyä hyvissä ajoin...

Joskus oli setäpoliisi tuossa kohtaa kyttäämässä ja poliisiauton perässä oli kymmenkunta autoa odottamassa lappusta.

tratok
05.03.2010, 10:46
Toinen hyvä olisi yliopiston ja amiksen välissä kuopioon päin lähdettäessä. 50-aluehan jatkuu kuitenkin pysäkkien ohi ja sitten vasta 80 km/h. Tulee itsekin jo kiihdytettyä hyvissä ajoin...

Joskus oli setäpoliisi tuossa kohtaa kyttäämässä ja poliisiauton perässä oli kymmenkunta autoa odottamassa lappusta.

Yks hyvä tuntuu kans olevan prisman valoista kajaanin suuntaan, siinä tuntuu usein olevan kesäsin jonoa maijjan takapenkille.

Caddy
05.03.2010, 11:08
Aiheen aloittajankin olisi syytä kokeilla liikenneturvan (?) turvavyösimulaattoria, jossa istutaan ja törmätään mitättömässä nopeudessa. Muistelen tuon kohdalleni osuneen laitteen olleen lava-Hiacen hytistä tehdyn. Hytti kulki pari metriä kiskoilla loivasti alaspäin, ja törmäsi stoppariin. Nopeus oli muutama km/h, mutta silti nytkähti.

Jostain on muistin syövereihin jäänyt, että 7km/h on vielä sellainen nopeus jossa keskiverto ihminen pystyy itsensä käsin pitämään paikallaan. Kyllä jos sinä kaupunki nopeudestakin kolarin ajat, niin matkustaja auton sisällä tulee ja varmasti

Remotecontrol
05.03.2010, 17:48
Eihän se turvavyö nyt kokonaisuudessaan ole pelkästään auton sisällä olijoita varten. Jos jokaisessa tapauksessa turvavyöttä kolaroiva potkaisisikin siististi tyhjää, mutta kun ei, vaan jäävät kituuttamaan yhteiskunnan elätettäviksi vammauduttuaan niissä kaupunkinopeuksissa tökittyään!

Turvavyö on tarpeellinen siis minunkin äyrieni kannalta. Käytä niitä!
Mutta jos omaat itsetuhoisia ajatuksia, tee se tehokkaammin, ilman että muut joutuvat harrastuksestasi maksamaan!

Tulee kyllä töissä nähtyä mimmosta jälkeä tulee kun vyöt ei ole paikalla. Tämän takia oppinut itsekin kunnioittamaan turvavyötä. Ei voi kun suositella.

Rekisteröimätön
05.03.2010, 18:42
Nuorena miehenä tuli paljon rötösteltyä ja sekoiltua...Poliisi tuli tuolloin tutuksi mutta hyvin kohtelivat pidätystilanteissa ja selvittelyissä.
Enää en sekoile mutta poliisista jäi hyvä kuva :)

pastirolli
05.03.2010, 18:59
Miksi pitää aina etsiä asioista huonoja puolia? Minkälaista olisi jos poliisi ei olisi ollenkaan valvomassa liikennettä?

myllis
05.03.2010, 19:11
"Nuoruuden" ajoista jäänyt sellainen trauma, että sitä parempi mitä harvemmin niitä näkee tai joutuu tekemisiin.

young n dum
05.03.2010, 20:17
kerran saanu sakot turvavöitten käyttämättä jättämisestä. kirjottivat sakon ja toine konstaappeli tuli viel jeeppiä ihastelemaan:D oli ite mönkkäri miehiä.

kerran suzukilla (410) 3 lisäpitkää (enpä tienny et ei saa olla) + kumit tuli kaaresta yli = konttorille tarkastukseen.

ja joitai puhallus hässäköitä ( nollat tullu aina :D)

eli miul ei kyl oo pahaa sanottavaa noista tienpäällä. muute kyl voisivat vähä skarpata.. esim: just tänää joku kyrpäpartio blokkas kaupan ees jalkakäytävän ja joutu mummelit kiertää ainaski 50m et pääsivät kauppaan:rolleyes: siin vaa kenottivat joku 30min.. poliisit ei ne mummot

Nerd-O
05.03.2010, 21:02
Haluatko maksaa sitten mulle sen bensan mitä auto syö erolla kun ajan 80km/h ja mitä se syö 100km/h?
Tuo nissani kun vetää 80kmh nopeudelle n. 4l/100km ja 100kmh nopeudella n.6.5l/100km :-P Jos tuota vauhtia ajelee niin ei siitä mitää haittaa kenellekkään ole, vielä jos jonon päästää ohi jos sellainen takana on. Eri asia onkin sitten nämä ketkä jumittaa 60 vauhtia 80 alueella. Kyllä sitä 80 vauhtia jokaisen pitäisi maantiellä uskaltaa ajella. Esim. tänään 54:lla oli tälläinen helvetin mummeli mikä ei tiennyt mikä se kaasupoljin on.

Mitä tulee tuohon alkuperäiseen kysymykseen niin kylän poliisit on erittäin mukavia. Monta kertaa tuossa turissut ja ovat jopa käyneet remontin edistymistäkin kattelemassa. Mutta sitten kun tulee paikan päälle jeesustelijat tuolta Lahdesta.. On kyllä niin kyrpää poliisia kuin olla vaan voi. Kuvittelevat hieman liikaa itsestään. Ovat varmaan heppi ojossa kun saavat vähän pippurisumutetta käytellä ja pamputtaan pääsevät. Kylän poliisit kun ongelma tilanteet hoiti yleensä puhumalla, mut Lahden kaverit on nähnyt Commandon pari kertaa liikaa. Ne tulee äksönillä paikan päälle. Itseäni ei siis ole pamputettu, eikä sumutettu, mutta tilanteen olen nähnyt alusta loppuun. Hyvä ettei itse joudu putkaan kun huomauttaa liiallisesta väkivallasta poliiseja.

Niin ja sakkoja olen saanyt yhden ainoan kerran joskus muinoin 90-luvulla. Ihan syystäkin kun ylinopeutta ajoi. Silloinkin sanoin niille että saisivat useammin näkyä tien päällä. Nythän tuolla liikenteessä saa tehdä mitä vaan kun ei siellä ole valvontaa. Tolpat ei valvo, ne rahastaa typeriä ihmisiä ketkä ei osaa käyttää jarrua. Esim. tässä 2vk aikana auton mittariin on tullut reilusti yli 2000km. Kertaakaan ei ole tutkaa näkynyt missään, maantiellä ei ole poliiseja näkynyt ja se ainut kerta kun poliisi on näkynyt tapahtui itäkeskuksessa päin kun ajoivat autonsa parkkiin laitoksen eteen. Sitä en sitten tiedä onko siviilipoliiseja ollut. Poliisin nykyinen taktiikka kun on olla näkymätön..

Pete
05.03.2010, 21:07
Jostain on muistin syövereihin jäänyt, että 7km/h on vielä sellainen nopeus jossa keskiverto ihminen pystyy itsensä käsin pitämään paikallaan. Kyllä jos sinä kaupunki nopeudestakin kolarin ajat, niin matkustaja auton sisällä tulee ja varmasti
Tuo 7km/h vastaa nopeutta jos kaadut suorilta jaloilta maahan ja yrität pysättää kaatumisen käsilläsi.. Aika harvalta onnistuu.. Autossa tosin on myös jalat apuna.

FinnDRZ
05.03.2010, 21:46
Joskus jossain automessuilla oli sellainen raiteilla menevä kelkka, jossa oli auton penkki kiinni. Nopeus äkkipysäykseen oli juuri tuo 7 km/h, ensin kokeiltiin vöiden kanssa, jonka jälkeen kysyttiin haluaako kokeilla ilman vöitä. En halunnut...

tratok
06.03.2010, 06:43
Miksi pitää aina etsiä asioista huonoja puolia? Minkälaista olisi jos poliisi ei olisi ollenkaan valvomassa liikennettä?

Isolla rutussa olevalla maasturilla vois ilman leimaa ajaa huoletta eikä vituttas kun se naapurin uusi mersu jää alle :-)

jv
06.03.2010, 10:30
eikai poliiiseissa mitään sen kummempaa vikaa ole, mut poikkeus tapauksiakin löytyy. lähtisin väittämään et suomen laissa se vika on.

vai miltä kuulostaa et pari millii puhaltanut talousrikollinen pääsee ehdollisella ja saman tuomion saa ku hieman ajaa ylinopeutta....

jjv
06.03.2010, 13:41
Ikävä kyllä oon nähäny poliisin ylilyönnin jälet, ei ollu kaunista katottavaa. Ei ole itellä huonoja kokemuksia.

hazzinen
06.03.2010, 23:59
ohan nuita tavattu monenlaista virantoimittajaa. jotkut hyvinnii halveksii ja käyttää valtaasa miten lystää ja toiset hoitaa asiallisesti hommansa. jonninjoutavaa on tehä semmosia kanteluja mihinkää piiriin, kyllä siellä aina jotai keksitään että minkä takia hommat on menny niinkun ne ovat menneet. hyviä tahi huonoja poliiseja, kaikki ne on kumminkin valtion renkejä

hiski
07.03.2010, 02:49
No, joissain maissa voit joutua poliisin ryöstämäksi, paikallisetkaan ei mene poliisin puheille kun pahimmassa hädässä jne, et tältä pohjalta meillä on asiat täällä loistavasti.

Toki sinnekin porukkaan aina mahtuu joku jolla on huono päivä just sillon, mutta niin se voi olla yhtälailla huono päivä asiakkaallakin.

Joske
07.03.2010, 03:14
Joskus jossain automessuilla oli sellainen raiteilla menevä kelkka, jossa oli auton penkki kiinni. Nopeus äkkipysäykseen oli juuri tuo 7 km/h, ensin kokeiltiin vöiden kanssa, jonka jälkeen kysyttiin haluaako kokeilla ilman vöitä. En halunnut...

Kemoran moottoriradalla Vetelissä on tuollainen kelkka mutta muistaakseni vauhti on 10 km/h?? Oli vauhti mikä hyvänsä, aika karu nykäsy...

Eli olen turvavyön kannattaja, ja sen valvonnan kannalla. Mutta valitettavan moni euromiliisi kiinnittää huomiota kaikkeen mikä ei ketään haittaa. Siitä taas voi syyttää lainsäädäntöä, esimerkkinä mainittakoon ylimääräiset valot ja niiden käyttö, poisluettuna sumuvalot.

solihull
07.03.2010, 09:05
Tervehdys!
Poliisi - aina haukutaan ja pidetään täysinä ääliöinä. Kun on iso hätä - ensimmäisenä ollaan pyytämässä niiltä apua.
Mulla ei ole poliiseista pääsääntöisesti pahaa sanottavaa, joskaan ei jokainen poliisi ole kaikkien osa-alueiden ammattilainen.
Vastavalmistuneissa poliiseissa on ehkä vähän liiaksi egon korotusta valontatehtävien aikaan havaittavissa mutta vanhemmat poliisit ovat varsin asiallista porukkaa. En voi moittia, kiitokset kaikille, jotka tätä tärkeää työtä tekevät. Alipalkattuna, epäinhilillisinä työaikoina, säästöjen ja saneerausten paineessa.

TT

pattis
07.03.2010, 11:53
Tuo nissani kun vetää 80kmh nopeudelle n. 4l/100km ja 100kmh nopeudella n.6.5l/100km :-P

Minä en. Siksi 80kmh on ihan sopiva nopeus joka paikkaan. Mites sitten 80 lätkällä varustetut autot? Onko nekin turhia ja pahoja kun ajavat liian hitaasti?

Edit. pitänee varmaan liimata omaankin autoon tollanen 80 lätkä niin ei tarvii ihmisten vittuilla. Ja toisekseen, pari kertaa on poliisisedän kans luettu sitä lakikirjaakin ja on jääny sakot saamatta. Joskus taas kirjan tarkastelun jälkeen on tullu sakot.

kyllä mun mielestä alinopeutta ajavat vois mennä jonnekin muualle köpeksiin kun maantielle... enemmän vaaratilanteita kun moni joutuu ohittelemaan.. vituttaa suunnattomasti moiset tupeksijat:mad::mad::
ite oon maksanu sakkoja isoja ja pieniä, mut ykskään ei oo tullu syyttä:D

kaikin puolin hyvä maku jääny suuhun:)

jos ajaminen tuosta kulutuksesta kiinni niin kannattaa mennä jollain muulla kyydillä kun ajaa alinopeutta:p

kohju
07.03.2010, 12:35
Arvelin kysellä minkälaisia kokemuksia ihmisillä on suomen poliisin toiminnasta ja onko siitä jäänyt suuhun hyvä vai huono maku. Itse voisin vastata että maku on huono, jopa niin karvas että verojen maksaminen tuntuu epämiellyttävälle.

Pari pientä kokemusta näiden "kissalan-poikien" kanssa.

Menin joskus tekemään rikosilmoitusta kirjesalaisuuden rikkomisesta. Poliisi tiskillä totesi minulle että ei meitä tuommoinen kiinnosta, kyllähän sinä osaat itsekkin semmoiset hoitaa, et vaan jää kiinni. Tähän kommentoin että tuo asenne johtaa vielä jälkiseuraumuksiin, mutta kun todistajana oli ainoastaan toinen poliisi, minkäs mahdat.

Toinen mielenkiintoinen asia on ollut alinopeus, joka tuntuu olevan väärin ja sitä tekevä on paha rikollinen. Kahdeksan kertaa viimeisen vuoden aikana minut on pysäytetty syystä etten aja 100km/h alueella kyseistä nopeutta, vaan yleensä n. 80-90km/h. Tämä johtuen ettei minulla ole mikään kiire. Toki päästän pitkät jonot ohi, turhaa sitä kiireisiä kiusaamaan jos eivät ohi osaa mennä. Mutta, joka kerta kun pysäytetään alinopeudesta, puhutellaan aluksi halventavasti ja puhallutetaan. Sitten nollan tullessa tauluun kysellään että mitäs aineita on vedetty. Sylkitestin puhtauden jälkeen ollaan sitten ymmällään että mitäs vittua. Syytellään vaikkei varsinaisesti ole mitään tehny (tapahtunut myös yöaikaan tyhjällä tiellä). Olen vain ilmeisesti paha ihminen...

Olkaa hyvät, avautukaa. Itse ainakin koin tämän positiivisena kokemuksena.

Joo kaltaistesi jumipäiden takia lähinnä verenpainetta nostava tempaus toi alinopeuden ajaminen. Ajetaan sitä mitä rajoitus sanoo. Ei alle eikä niin hirveästi ylikään. (mitä nyt itse aina 10-15 yli) vähentää ihmisten vitutusta ja ruuhkia ja ajaminen olisi paljon sujuvampaa siinä vaiheessa.
Aivan oikein että olet saanut sakot alinopeudesta. Miusta ihan samalla tavalla oikeuttava rike kuin ylinopeus.

tratok
07.03.2010, 14:44
kyllä mun mielestä alinopeutta ajavat vois mennä jonnekin muualle köpeksiin kun maantielle... enemmän vaaratilanteita kun moni joutuu ohittelemaan.. vituttaa suunnattomasti moiset tupeksijat:mad::mad::

jos ajaminen tuosta kulutuksesta kiinni niin kannattaa mennä jollain muulla kyydillä kun ajaa alinopeutta:p

Tosin en vieläkään pysty myöntämään että 80kmh on alinopeus. Ollessaan kuitenkin suomen maanteiden perusnopeus taajamien ulkopuolella. Myös siksi että raskasliikenne ja vanhemmat pakettiautot kulkevat sitä nopeutta. Siksi tämä outo alinopeudesta haukkuminen onkin kummastuttanut. Miksi joku toinen saa ajaa sitä 80kmh ja toinen ei? Perustelkaa. Helpompihan se henkilöauto on ohittaa kun rekka.

FinnDRZ
07.03.2010, 15:36
Tosin en vieläkään pysty myöntämään että 80kmh on alinopeus. Ollessaan kuitenkin suomen maanteiden perusnopeus taajamien ulkopuolella. Myös siksi että raskasliikenne ja vanhemmat pakettiautot kulkevat sitä nopeutta. Siksi tämä outo alinopeudesta haukkuminen onkin kummastuttanut. Miksi joku toinen saa ajaa sitä 80kmh ja toinen ei? Perustelkaa. Helpompihan se henkilöauto on ohittaa kun rekka.

tuossa muinoin heittämiäni ajatuksia kelpo kanssa-autoilijoista...
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=573416#post573416

peedro
07.03.2010, 18:11
Entäs kun ollaan sillä rakennellulla maasturilla liikenteessä,on tiheetä välitystä isoo kumia ja korkeuttakin kivasti.Ei ainakaan peedron volvolla oo mihkään kiire maantiellä,tasasta 70kymppiä mennään.

Pitää vaan lähtee vähä aikasemmin matkaan niin pääsee perille ajoissa..:)

pattis
07.03.2010, 20:25

eikö se 80kmh ole alinopeus jos rajoitus on 100kmh jolloin sinä ajat 80-90kmh normiautolla, että vähän löpöö menis vähemmän... VOI VITTU:eek:
sehän nyt on sanomattakin selvää jos kulkuneuvo on semmonen millä ei voi ajaa hirveen lujaa, ei tolla meikäläisen blazerillakaan mielellään 100kmh aja ellei sitten takana rupee muut hengittään niskaan:D:D
kyllä siinä saattaa rekkakuskia vituttaa kun joku nussii 80kmh edessä:cool:

Rekisteröimätön
07.03.2010, 23:02
Rekkakuski voi siinä omassa vitutuksessaan rauhassa miettiä, että mikähän se mahtaisi olla rekan suurin sallittu nopeus.

pattis
08.03.2010, 00:03
Rekkakuski voi siinä omassa vitutuksessaan rauhassa miettiä, että mikähän se mahtaisi olla rekan suurin sallittu nopeus.

ja nyyperö voi piipertää keskenään...:cool::p
ja ihan rauhassa herneet nekkuliin vaan....:D

RA1D
08.03.2010, 08:03

X2

Taitaa rekkakuskeilla olla antipatioita myös risteysalueiden nopeusrajoituksia kohtaan.
Onhan se ikävää tappaa hyvä "marssivauhti".

Byrocrat
08.03.2010, 16:02
En ole rekkakuski enkä sellaisella ole ajanutkaan, mutta onko nyybin mieleen koskaan tullut että kun ajelet sitä suurinta sallittua oman mittarisi mukaan niin se todellinen nopeus voipi olla 10km alhaisempi kuin luuletkaan:mad:
Eikähän se voi niin vaikeeta pikkuautonkaan antaa tietä rekallekaan jos vaikuttaa siltä että tavarankuljettajalla on kiireempi kun sinulla, ajoipa sitten sallittua tai ylinopeutta. Eihän se liikenteenvalvonta ole sinun tehtäväsi jollet satu olemaan poliisi :eek:
Inhorealisti

pattis
08.03.2010, 17:10
En ole rekkakuski enkä sellaisella ole ajanutkaan, mutta onko nyybin mieleen koskaan tullut että kun ajelet sitä suurinta sallittua oman mittarisi mukaan niin se todellinen nopeus voipi olla 10km alhaisempi kuin luuletkaan:mad:
Eikähän se voi niin vaikeeta pikkuautonkaan antaa tietä rekallekaan jos vaikuttaa siltä että tavarankuljettajalla on kiireempi kun sinulla, ajoipa sitten sallittua tai ylinopeutta. Eihän se liikenteenvalvonta ole sinun tehtäväsi jollet satu olemaan poliisi :eek:
Inhorealisti

juuri näin:)
mutta kun se vaan ei kaikille uppoo kupoliin:eek:
en itekään moista värkkiä aja!!!

Kellis
08.03.2010, 18:46

Itellä ei vituta yhtään ,kun suskalla ajelee 75 ei vaan kule lujempaa ja kyllä on vara päästää ohi jotka ajaa lujempaa . Luulen että vitutuskäyrä alkaa sillon nousemaan, jos tullaan perään siinä kohti missä ei ole ohitusmahdollisuutta ja heti pitäs päästä ohi .

Eri asia on sitten toisella autolla niin sitten kyllä vituttaa kun ajetaan esim. satasen tiellä 80-90 km/h ja ei ymmäretä päästää ohi vaan ajetaan keskiviivan tuntumassa . Elikkä lähinnä vituttaa se ettei ymmäretä antaa tietä vaan ajellaan ku hevoset laput silmillä eikä se alinopeus.

Poliisitkin tekevät työtään eikä itellä ole huonoja kokemuksia ,jonkin verran tehty töitäkin yhdessä . Tietysti jokaiseen ammattikuntaan mahtuu sattumia ,mutta ne kuuluu asiaan .

pattis
08.03.2010, 20:10
Itellä ei vituta yhtään ,kun suskalla ajelee 75 ei vaan kule lujempaa ja kyllä on vara päästää ohi jotka ajaa lujempaa . Luulen että vitutuskäyrä alkaa sillon nousemaan, jos tullaan perään siinä kohti missä ei ole ohitusmahdollisuutta ja heti pitäs päästä ohi .

tuo nyt onkin selvää ettei paineta putki punasena, jos ei kulje lujempaa:D mutta kun tratok köröttelee piruuttaan kun sattuu viemään vähemmän löpöö, semmoset ottaa ohimoon niin perkeleesti:mad:
on sitä itelläkin ollu tilanteita ettei voinu kun nussia muitten edellä jos on vehkeet halvaantunu ja joutunu körötteleen hissun kissun:rolleyes:

Rekisteröimätön
08.03.2010, 20:44
Nyybi tuli taas piipertämään :)
Uppoo kupoliin oikein hyvin. Uppooko byrocraatille ja pattikselle se, että nyybi tiedostaa todellisen nopeutensa, sekä mittarivirheen. Nyybin autosta löytyy oman nopeusmittarin lisäksi kaksi GPS-laitetta sekä erillinen nopeusmitari, mikä on kalibroitu suhteellisen tarkasti. Nyybi antaa hyvin tietä nopeammilleen, ja on ajanut kuorma-autoa ja rekkaa jonkin verran itsekkin.

Kysymyksen pointti ei arvon herroille ilmeisesti auennut ensimmäisellä yrittämällä, mutta ei se mitään. Yritetään uudestaan: Paljonko on nopeusrajoitus rekalla? Mihinkä nopeuteen on rekoissa asetettu rajoitin?
Miksi näillä nopeuksilla on eroa noin 8 - 9 km/h? Miksi rekan on ohitettava auto, mikä kulkee todellista nopeutta 80km/h.

Jos arvon herroilta ei löydy oikeita vastauksia, niin täältä löytyy. Ja jos arvon herroilta ei löydy muuta kuin tyhjänpäiväistä vittuilua, niin ei kannata vaivautua.

young n dum
08.03.2010, 21:39
asia puhetta! tän takia miulla ei oo mitää nyybejä vastaan. :)

toyota4x4
08.03.2010, 22:14
josssei liikennesääntöjä ja nopeus rajoituksia rikota ei SUOMEN POLIISILLA OLE MIHINKÄÄN KIIRE!!

tänään kaveri soitti jotta keskellä helsingin keskustaa kaverin omistamaan kultaliikkeesen oli murtauduttu aamulla hieman ennen seitsemää, hälyt oli pamahtunu päälle luokkaa 10 sekuntii vartiat paikalla 5min kaveri paikalla omasta sängystään n.15min huom...POLIISIT PAIKALLA JO PUOLESSA TUNNISSA 30-MINUUTTII SIIS!!. kukaan ei uskalla mennä sisään tietty enne kun pollarit tulee(ettei tule syytteitä vaikka työpaikka härinnästä). asia tuskin SELVIÄÄ SILLÄ YHTÄÄN LIIKENNE SÄÄNTÖÄ TAI NOPEUS RAJOITUSTA EI OLE POLIISIN TUTKIMUSTEN MUKAAN RIKOTTU..

Byrocrat
08.03.2010, 22:28
Nyybi tuli taas piipertämään :)
Uppoo kupoliin oikein hyvin. Uppooko byrocraatille ja pattikselle se, että nyybi tiedostaa todellisen nopeutensa, sekä mittarivirheen. Nyybin autosta löytyy oman nopeusmittarin lisäksi kaksi GPS-laitetta sekä erillinen nopeusmitari, mikä on kalibroitu suhteellisen tarkasti. Nyybi antaa hyvin tietä nopeammilleen, ja on ajanut kuorma-autoa ja rekkaa jonkin verran itsekkin.

Kysymyksen pointti ei arvon herroille ilmeisesti auennut ensimmäisellä yrittämällä, mutta ei se mitään. Yritetään uudestaan: Paljonko on nopeusrajoitus rekalla? Mihinkä nopeuteen on rekoissa asetettu rajoitin?
Miksi näillä nopeuksilla on eroa noin 8 - 9 km/h? Miksi rekan on ohitettava auto, mikä kulkee todellista nopeutta 80km/h.

Jos arvon herroilta ei löydy oikeita vastauksia, niin täältä löytyy. Ja jos arvon herroilta ei löydy muuta kuin tyhjänpäiväistä vittuilua, niin ei kannata vaivautua.

Jollei uskalla omalla nimimerkillään kirjoitella niin kannattaako hirveästi huudella kirjautuneille. Modeilla on aika helppo selvittää kuka siellä soittaa suutaan. :rolleyes:

Jos minun kommenttini oli vittuilua niin mitähän tuo sinun valitusvirtesi on. Jos olet laitefriikki jonka kyseenalaisena huvina, jutuista päätellen, näyttäisi olevan muun liikenteen häirintä ja laittomana "poliisina" toimimininen. :mad: Raskaan liikenteen nopeusrajoitus on tietty 80 km/h, mutta kuten aiemmin kirjoitin ei ole sinun tehtäväsi niitä valvoa ajoivatpa ne sitten rajoitinta vasten eli 5-9km/h ylinopeutta tai ei. Lukaisepa tieliikennelaki siitä kohdasta jossa mainitaan ohituksista. Siellä mainitaan ohittajan velvollisuudet, mutta myös ohitettavan velvollisuudesta olla vaikeuttamatta ohitusta. :eek:
Ja olipa syy ohitustarpeeseen mikä tahansa ja ajoitpa sitten itse sitä neljällä mittarilla varmennettua suurinta sallittua tiekohtaista nopeutta niin sinulla ei ole siltikään oikeutta lähteä ohitusta estämään saatikka sitä vaikeuttmaan vaikka kuinka olisit sitä mieltä, ettei rekalla saa olla kiire minnekään kun sinullakaan ei ole.:mad:
Enkä tässä puolustele raskaanliikenteen ylinopeuksia vaan totean ettei kanssaliikkujien tehtävä ole niitä valvoa. Kyllä poliisi ihan kohtalaisen aktiivisesti huolehtii viran puolesta liikennevalvonnasta ja muistaa ylinopeuksia ajelevia rekkoja ja vähän pienempiäkin ajoneuvoja pikavoitoilla jos tarvetta on.:)

Rekisteröimätön
08.03.2010, 23:13
Nyybi ei häiritse liikennettä, ei toimi poliisina, tieliikennelaki on luettu kaikista kohdista, ohituksia ei estetä eikä vaikeuteta, nyybi antaa tilaa, väistää reunaan ja tarvittaessa vaikka pysähtyy levähdyspaikalle kun on niitäkin kiirehtijöitä, jotka ei osaa ohittaa, vaikka kuinka antaisi tilaa.

Mitään vastausta ei nyt kuitenkaan ole tullut siihen, että mikä sitä rekkakuskia erityisesti vituttaa, jos joku ajaa liikenteessä nopeudella 80 km/h. Ja miksi rekan on pystyttävä ajamaan 88 km/h.

Toiset ymmärtää luettua tekstiä paremmin kuin toiset. Vielä en ole osannut tehdä päätöstä siitä, että kumpaan ryhmään kirjautunut jäsen kuuluu.
Ikävää on se, että kirjoitettua tekstiä aletaan heti vääristelemään joko sen takia, että sitä ei ole luettu tai sitä ei ole ymmärretty. Lainaus edellisetä viestistä: "Nyybi antaa hyvin tietä nopeammilleen". Vääristeltiin heti muotoon "liikenteen häirintä, laittomana poliisina toimiminen, ohituksen estäminen tai vaikeuttaminen". Todetaan nyt tähän vielä kerran, että tämä nyybi ei estä ohituksia, vaan antaa tilaa.

Jos luetun tekstin ymmätämistä vaikeuttaa se, että nimimerkkiä ei vielä ole, niin tottakai se voidaan luoda. Mutta kehoittaisin tarkentamaan linjaa tieliikennelain suhteen. Jossain asiassa byrocrat kehoittaa lukemaan tieliikennelakia ja noudattamaan sitä, mutta toisessa asiassa on valmis sallimaan lain rikkomisen. Voisitko nyt eritellä ne kohdat, mitä mielestäsi olisi noudatettava, ne kohdat mitä saa rikkoa, ja ne kohdat, mitä täytyy rikkoa. ?

Poor
09.03.2010, 00:11
Ja miksi rekan on pystyttävä ajamaan 88 km/h.

?
Mielestäni tähän on yksi hyvä syy, miksi rekkojen on mielestäni OK liikkua esim. 85-88km/h. Nimittäin suomen teillä esiintyy korkeusvaihteluita, joita myös ylämäiksi/alamäiksi on kutsuttu. Vastamäkeen on aina hyvä saada isolla kulkineella hieman vauhtia, ettei sitä jonoa kertyisi haitariksi asti. Itse rajoitinta vasten ajaminen pelkässä matkanteossa ei mielestäni ole perusteltua tai järkevää, jo pelkästään polttoaineen kulutuksen vuoksi.

Poliisitutkan virhemarginaalihan on + - 3km/h, joten myönnän itse suhaavani hieman yli 80km/h. Miksemme sitten ajaisi niin kaikki? Viime aikoina liikenteessä ajellessa luvattoman paljon henkilöautojen kuljettajat ajavat alle sallitun. Itseä ainakin vituttaa jonottaa letkan perässä, kun rekat painaa monesti menojaan kaukana edellä. Liikennevirran nopeuteen poliisi ei puutu, vaikka vauhtia olisikin hieman yli sallitun. Alinopeudesta aiheutuu liikenteessä haitari-ilmiö, koska kaikki ihmiset eivät ymmärrä turvavälin merkitystä ja hyötyä esim. ohitustilanteessa. Tientukot ottaa aina silmään, samalla tavalla kuin se väärin valittu prisman kassajono.

Luigi81
09.03.2010, 04:29
Poliisi on kerran antanut sakot ja kerran pelastanut hengen....tiedä sitten ovatko huonoja vai hyviä mutta tarpeellisia kuitenkin.

risukärsä
09.03.2010, 06:56
joskus hyviäkin kokemuksia vaikka sakon sain

eilein pysäyttivät liikkuvat lepopaikalle... kaivelivat vaakat esille ja käytiin puntaroimaan.. 66120kg saivat mitatuksi.. oma vikahan se oli kun itsepähän mätin tukkia kyytiin. 260e sakkoa ajo ajoista eivät valittaneet joitain pieniä minuutti rikkeitä.. sanovat vaan et ei tämä mitään minuuttipeliä kuulukaan olla :)

A-P
09.03.2010, 06:56
Tuli tässä mieleen vielä, että anoppikokelas kehotti aina kusemaan ennen ajamaan lähtemistä, koska täysinäinen rakko repeää jo niissä turvallisiksi kehutuissa kaupunkinopeuksissa, ja sen jälkeen ei tartte haaveilla pissivänsä perinteisellä metodilla enää koskaan. Sairaanhoitopuolen kokemuksella tämän ohjeisti. Olen noudattanut.

nyyperi
09.03.2010, 09:26
Pakko se kai on heittää kommentti tähänki, vaikka hyvin olen itseni hillinnyt tähän asti..pitänee muistaa kuiteskii se, että se poliisi setä tai täti, on ihan tavallinen ihminen, ihan kuten sie tai mie.. ja meistä jokainen tekee välillä virheitä, mie ainakii.. Ja poliiseja on eritasoisia, eritavalla koulutettuja.. Vrt järjestys polliisit, liikkuva poliisi, huumepoliisit jne.. ja kaikilla niillä on omat metodinsa ja tapansa toimia..
Kyllä se jakso ennen huvittaa kun mut HJ:N kanssa aina poimittiin jonosta, puhallutettiin jne. enkä toisaalta ihmettele.. Ruma vinossa kulkeva tojota ja ruma parta ukko sisällä.. kyllä minäkin kattosin kieroon:D

muutaman kerran vuodessa joutuu noitten poliisien kanssa olemaan tekemisissä ( olen siis n.s. poliisin vanha tuttu) työn puoleen. Ja pääsääntöisesti ovat minun mielestä ihan fiksua porukkaa. Ja liikenteessä ei toistaiseksi ole kanssa ollut suurempaa ongelmaa. Kyllä ihminen käyttää järkeään, jos sitä on.. eikä poliisi kouluun ihan helppo ole päästä, et kai sitä sit on poliisillakin, sitä järkeä.

Skorpioni
09.03.2010, 10:49
asia puhetta! tän takia miulla ei oo mitää nyybejä vastaan. :)

x2

En usko, että autoni mittari valehtelee niin paljon, etten satasen rajoitusalueella meinaa saada rekkaa kiinni, saati päästä ohi, vaikka ajankin satasta.

RA1D
09.03.2010, 11:27
x2

En usko, että autoni mittari valehtelee niin paljon, etten satasen rajoitusalueella meinaa saada rekkaa kiinni, saati päästä ohi, vaikka ajankin satasta.

Ei autosi mittari paljoa valehtele, jos sitä ei ole peukaloitu.
Alla suora lainaus palstalta, kuinka huijaat nopeudenrajoitinta.

Helppo juttu:
- renkaat isommiksi
- jos säädettävä mittaristo, impulssimäärät pienemmäksi
- sähköinen nopeusmittarin anturi (ei ABS:ä), paskaa liittimeen, eikä tule kilometrejäkään mittariin!!
- ajopiirturissa kun tulee tarkastus / kalibrointi, niin IHAN loppuunkuluneet renkaat alle --> saa n. 3-4km "ylinopeutta" vaikka mittari näytää ja piirtää ihan muuta..

- hyvä tuttu jolla "tietotaito" mittarien ruuvaamiseen

Nerd-O
09.03.2010, 12:44
En usko, että autoni mittari valehtelee niin paljon, etten satasen rajoitusalueella meinaa saada rekkaa kiinni, saati päästä ohi, vaikka ajankin satasta. Tänään lahden motarilla aamulla jumittelin mittarin mukaan 100 vauhtia. Oikea nopeus 95 ja ihan gepsi oli päällä (Oikea kaista vetää muuten tuossa vauhdissa jopa nopeampaa kuin vasen mitä lähemmäksi pk-seutua pääsee). Siinä keravan kohdilla hieman ihmettelen kun täysperävaunu yhdistelmä vetäsee tuossa vauhdissa meikäläisen ohi. Eikä se kovin hitaasti ohittanut vaan melko vauhdilla. Ihan suomen kilvissä oli koko peli ja tunnetun kuljetusfirman logot isolla auton kyljissä.

Mut en kyllä ymmärrä miksi rekan noin lujaa tarvii kulkea? Siinä voi käydä vähän hassusti jossain vaiheessa kun tuollainen yhdistelmä lähtee käsistä tuossa vauhdista. Tosin käy siinä hassusti varmaan 80 vauhdissakin. Varsinkin kun oltiin aamuruuhkan aikaan liikenteessä, tosin tuossa kohtaa ei nyt ruuhkaa vielä ollut. Yöllä se nyt on aivan sama mitä vauhtia se rekka sitten kulkisi jollain motarilla. Sitä muuta liikennettä kun ei pahemmin ole.

PikkuMyy
09.03.2010, 12:57
Eipä ole virkavallan kanssa pahemmin ongelmia ollut. Kerran olen soittanut ja karjunut ettei tarvii vainota yhtä käpystä maasturia joka on katsastettu ja ihan lainmukainen, se loppui siihen samantien.
Ärsyttävintä mitä voi olla niin on tieliikennelakikirja josta he mukamas lukevat miten asiat on, kuitenkaan siellä ei tarkkaan lue sitä mitä sanovat ja olenkin siitä heille sanonut aika tiukastikin.
Nykyään ei paljon virkavallan kanssa olla tekemisissä, ei ole ollut tarvetta pysäyttää ja jos pysäyttävät niin kait niillä jotain asiaa sitten on.

Byrocrat
09.03.2010, 17:47
Jos arvon herroilta ei löydy oikeita vastauksia, niin täältä löytyy.

Jos Nyybiltä löytyy ne oikeat vastaukset niin kerroppa meillekin. Turhaa sinä täällä sitten asiasta enää kyselet. :(
Mutta niinhän tuo monesti on, että yksi tyhmä ehtii kysellä enemmän kuin tuhat viisasta kerkiää vastailemaan :D

Rekisteröimätön
09.03.2010, 18:28
mitenkähän rekat/raskaat ajoneuvot kuuluvat tähän keskusteluun. alkuperäinen postaus ei ilmeisesti liittynyt tähän asiaan

Rekisteröimätön
09.03.2010, 18:46
Alinopeudesta aiheutuu liikenteessä haitari-ilmiö, koska kaikki ihmiset eivät ymmärrä turvavälin merkitystä ja hyötyä esim. ohitustilanteessa. Tientukot ottaa aina silmään, samalla tavalla kuin se väärin valittu prisman kassajono.

Saivartelua, mutta haitari-ilmiö syntyy kun tien kapasiteetti täyttyy vaikkei kukaan ajaisikaan alinopeutta.
Ja se Prisman kassajono pitää valita kauneimman kassahenkilön perusteella, jos kulkeekin hitaasti niin on jotain katseltavaa eikä tule valittua väärin

Maltti on valttia, vakkarilla matkatessa eri nopeuksilla menevät aina toki harmittavat mutta kaikilla on oikeus valita turvalliseksi katsomansa ajonopeus. Aiheettoman hitaasti ei saa ajaa, sen kieltää tieliikenneasetus.

t.
Eri nyybi.

MattiH
09.03.2010, 19:15
Oli kaunis keväinen päivä. Isäni autoon, jolla olin liikenteessä, oli juuri vaihdettu kesärenkaat alle. Oli ensimmäisiä kelejä, kun pääsin ajelemaan kuivilla teillä.
Olin kääntymässä valtatieltä pienemmälle asfaltoidulle tielle, kun vastaantulevan auton kuljettaja selvästi minut huomattuaan kääntyi myös samalle tielle ennen minua.
Kyseinen tummansininen Volvo mallimerkinnältään S40, jäi köröttelemään edelläni 60 alueella 30-40:ä. Liikenne oli varsin rauhallista, eikä tiellä ollut näkyvissä muita liikkujia. Vähän aikaa köröteltyäni perässä, polkaisin kaasun pohjaan ja hurautin tientukosta ohi.
Ohituksen jälkeen muutaman kilometrin ajeltua huomasin, kuinka minua lähestyi takaapäin huimaa vauhtia auto, jonka maskissa vilkkuivat siniset valot ja lähempänä tuulilasiin syttyi punainen valo. No, minähän pysäytin seuraavalle bussipysäkille.
Kohta istuinkin poliisiauton takapenkillä sakkolappu kourassa, olin vähän aikaa sitten ohittanut poliisiauton. Ohittaessa nopeuteni oli noussut lähelle 90km/h. No tämähän oli selvä peli, ylinopeus ohittaessa oli lähes 30km/h. Minun ohittama ja minut pysäyttänyt auto oli siviilimallin poliisiauto ja poliisitkin olivat ihan omissa kuteissaan virantoimituksessa, eikä herroja poliiseiksi tunnistanut muusta kuin vilauttamistaan virkamerkeistä.

Poliisit aivan selvästi huomasivat nuoren(vasta kortin saaneen) sällin ratissa ja kääntyivät samalle tielle ja jäivät eteen hidastelemaan tutkat ojossa.
Hidastelusta kimpaantuneena ohitin sedät ja nopeuteni ylittyi ohituksessa. Poliisit saivat näppärästi kartutettua valtion rahakirstua opiskelijan vähistä varoista. Jälkeenpäin olen miettinyt, tuliko tässä episodissa nallekarkit jaettua täysin "oikeudenmukaisesti"... provosointia oli mielestäni tapahtumassa mukana poliisisetien suunnalta, mutta sakko oli kyllä lain mukainen.

Tätä yhtä tapahtumaa lukuunottamatta olen kyllä täysin tyytyväinen poliisien toimintaan ja olemassaoloon.

SuurSyömäri
09.03.2010, 20:25
MattiH:lle

Jekku pari päivässä piristää kummasti elämää:D. Tahallaan ne sen teki. Jos molisin poliisi ja olis uus panppu niin varmaan jotain kriminaalia provosoisin sen verran että pääsis panputtaa panpusta löysät pois. Sen verta pieni liksa että jotain kivaahan pitää työssä olla että motivaatio säilyy. :cool:

toyota4x4
09.03.2010, 23:09
Oli kaunis keväinen päivä. Isäni autoon, jolla olin liikenteessä, oli juuri vaihdettu kesärenkaat alle. Oli ensimmäisiä kelejä, kun pääsin ajelemaan kuivilla teillä.
Olin kääntymässä valtatieltä pienemmälle asfaltoidulle tielle, kun vastaantulevan auton kuljettaja selvästi minut huomattuaan kääntyi myös samalle tielle ennen minua.
Kyseinen tummansininen Volvo mallimerkinnältään S40, jäi köröttelemään edelläni 60 alueella 30-40:ä. Liikenne oli varsin rauhallista, eikä tiellä ollut näkyvissä muita liikkujia. Vähän aikaa köröteltyäni perässä, polkaisin kaasun pohjaan ja hurautin tientukosta ohi.
Ohituksen jälkeen muutaman kilometrin ajeltua huomasin, kuinka minua lähestyi takaapäin huimaa vauhtia auto, jonka maskissa vilkkuivat siniset valot ja lähempänä tuulilasiin syttyi punainen valo. No, minähän pysäytin seuraavalle bussipysäkille.
Kohta istuinkin poliisiauton takapenkillä sakkolappu kourassa, olin vähän aikaa sitten ohittanut poliisiauton. Ohittaessa nopeuteni oli noussut lähelle 90km/h. No tämähän oli selvä peli, ylinopeus ohittaessa oli lähes 30km/h. Minun ohittama ja minut pysäyttänyt auto oli siviilimallin poliisiauto ja poliisitkin olivat ihan omissa kuteissaan virantoimituksessa, eikä herroja poliiseiksi tunnistanut muusta kuin vilauttamistaan virkamerkeistä.

Poliisit aivan selvästi huomasivat nuoren(vasta kortin saaneen) sällin ratissa ja kääntyivät samalle tielle ja jäivät eteen hidastelemaan tutkat ojossa.
Hidastelusta kimpaantuneena ohitin sedät ja nopeuteni ylittyi ohituksessa. Poliisit saivat näppärästi kartutettua valtion rahakirstua opiskelijan vähistä varoista. Jälkeenpäin olen miettinyt, tuliko tässä episodissa nallekarkit jaettua täysin "oikeudenmukaisesti"... provosointia oli mielestäni tapahtumassa mukana poliisisetien suunnalta, mutta sakko oli kyllä lain mukainen.

Tätä yhtä tapahtumaa lukuunottamatta olen kyllä täysin tyytyväinen poliisien toimintaan ja olemassaoloon.

lahdessa oli taka vuosina poliisien suurin hupi pitää punasia valoja huvikseen punaisella.. voi sitä onnetonta liikenne huligaania ja lähes murhamiestä joka ajoi 5-10 minuutin jälkeen päin punaista. ja tää en ex poliisin kertoma juttu

Mika R
10.03.2010, 07:24
itselläni on vaan hyviä kokemuksia poliisista, mutta olenkin aina ollut asiallinen kun minut on pysäytetty. sakkoja on 3 kertynyt viimeisin 8 vuoden aikana joista ainoastaan yksi oli isompi kuin rikesakko mutta vauhtiakin oli silloin 168km/h motarilla.

muutaman kerran olen oikein positiivisesti yllättynyt kun poliisit on noukkineet eteeni kiilanneen henkilöauton pois hidastamasta, ajan siis itse rekkaa ja aina välillä löytyy autoilijoita joitten on vaan päästävä ison auton eteen vaikka ajaisikin itse hitaammin....virheetön en tietenkään ole itsekään eli ajan kyllä aika tasaista 87km/h eli pikkaisen ylinopeutta, ajan kyllä itse yövuoroa eli liikenne on aika rauhallista.niin ja niitä viisaita jotka päästävät nopeammat ohi on aika vähän, tulee nyt mieleen ehkä 2 viimeisen 5 vuoden ajalta jotka ovat ohi päästäneet.....eli turha siinä ihmetellä jos rekkakuskit ei aina jaksa ihmetellä siinä takana vaan laskevat suoraan ohi kun tilaisuus tulee...nyt menee kyllä jo niin OT kun vaan voi :D

hj
10.03.2010, 09:42
http://www.jaajo.fi/index.php?jaajolandia=21&sivu=aamulypsy#2

Rekisteröimätön
10.03.2010, 13:54
Joo kyllähän poliisit ainakin ennen harrastivat MattiH:n kohdalle sattunutta toimintaa paljonkin.

Tuli 90 luvun lopussa ajeltua moottoripyörällä enempi ja vähempii pitkin suomea kesälomilla. Etenkin etelässä oli poliiseilla semmonen tapa moottoritiellä ajaessa että ajoivat siviili autolla pyörän perseeseen kiinni. Aivan parinkytä sentin päähän auton puskuri pyörän takarenkaasta. Ja arvata saattaa mitä siinä moottoripyörä kuski tekee. Aivan, vääntää hieman kaasua ja ottaa etäisyyttä takana tulevaan autoon. Ja sitten vilahtaakin siniset ja punaset valot peileissä. Vitun reilua. On nimittäin turvaton olo pyörän selässä, jos jarruun joutuu hipasta nii on samantien auton konepellillä/alla. 2 sakot ehdin saada tälläisen toiminnan takia. Ja osaltaan sen takia loppui myös mun ajelut kakspyöräsellä...

Skorpioni
10.03.2010, 18:34
Tänään lounastimme poliisien kanssa samassa paikassa. Lähtivät siviiliautolla pois. Toinen "kontakti" poliisiin oli Kuopiontiellä Marjalan ABC:n kohdalla olivat tutkaamassa. Ajoin kuten tavallista suurinta sallittua nopeutta.

MattiH
10.03.2010, 20:09
No, on sitä muillakin sanomista poliisin toiminnasta ja tieliikenteestä yleensäkin.
http://www.youtube.com/watch?v=hPpheUKd8qA
Tämä nyt vain sopii niin hyvin aiheeseen.

Rekisteröimätön
10.03.2010, 20:35
Joo kyllähän poliisit ainakin ennen harrastivat MattiH:n kohdalle sattunutta toimintaa paljonkin.

Tuli 90 luvun lopussa ajeltua moottoripyörällä enempi ja vähempii pitkin suomea kesälomilla. Etenkin etelässä oli poliiseilla semmonen tapa moottoritiellä ajaessa että ajoivat siviili autolla pyörän perseeseen kiinni. Aivan parinkytä sentin päähän auton puskuri pyörän takarenkaasta. Ja arvata saattaa mitä siinä moottoripyörä kuski tekee. Aivan, vääntää hieman kaasua ja ottaa etäisyyttä takana tulevaan autoon. Ja sitten vilahtaakin siniset ja punaset valot peileissä. Vitun reilua. On nimittäin turvaton olo pyörän selässä, jos jarruun joutuu hipasta nii on samantien auton konepellillä/alla. 2 sakot ehdin saada tälläisen toiminnan takia. Ja osaltaan sen takia loppui myös mun ajelut kakspyöräsellä...

Ja sitten mä heräsin

Ooppeli
10.03.2010, 20:38
Vähän lauantaina jänskätti ku kävin montulla ajelemassa. Kelkkareitti menee murskekasojen(2.5-3m tienleveys) välistä. Noh olin tulossa pois päin ja näin et kaks kelkkaa tulee vastaan. No ei siinä mitään. Poliisikelkkoja. Eikä mulla ollu edes turvavyötä. No näytin vaan merkkiin että tulkaa vaan ensin.Toinen morjesti toinen ei.
Noh kurvasin siitä sit haapakallion ST1:lle. Ei menny pitkään ku samat jepet tuli sinne kahville.
Eipä noi onneks mitään kommentoinu.
Kai ne ois voinu periaatteessa sakottaa? Soramonttu alueella.

Mut muutenkin poliisien suosiossa toi ST1. Monesti on pölähtäny 4 poliisia yhtaaikaa syömään :)

Nippan
12.03.2010, 00:04
Mut muutenkin poliisien suosiossa toi ST1. Monesti on pölähtäny 4 poliisia yhtaaikaa syömään :)

Se on tullu huomattua itekkii että pyöriivät aika usein siinä haapakallion STllä... Ja mikä ettei pyöriessä ku saa niin saatanan hyvää safkaa ja paljon! Melekein oltava syömättä pari vuorokautta enneku uskaltaa sinne syömään mennä :D.
Nii ja By the way pariinkin otteeseen ovat pysäyttäneen siinä st:n kulmilla!!

uokki
25.03.2010, 18:13
Se on tullu huomattua itekkii että pyöriivät aika usein siinä haapakallion STllä... Ja mikä ettei pyöriessä ku saa niin saatanan hyvää safkaa ja paljon! Melekein oltava syömättä pari vuorokautta enneku uskaltaa sinne syömään mennä :D.
Nii ja By the way pariinkin otteeseen ovat pysäyttäneen siinä st:n kulmilla!!
Perrkkele onpas ihmeen ihmismäisiä tapoja,ymmärtävät hyvän ruoan päälle.Nojoo,mun kamut,molemmat tinanappeja oli hälyajossa kohti Sysmää,talvikeli ja kapea mutkainen tie.Edessä hissutteli vanha ukko karvareuhka korvilla ja tasan ei mitn tajunnu jotta tilaakin vois tehdä,meni hyvän aikaa kun pojat aprikoi että mitä helvettiä vois tehdä,no ohi ja eteen seis,Tapsa n 195 pitkä ja sillähetkellä 126 kg lihastakin rajusti sisältänyt konstu pomppas tielle,ryntäs paapan laatokalle,tempas oven auki ja karjaisi niin että maijaankin kuului----HYI!!!Juoksi takaisin maijalle sanoen Finskille että anna mennä.Finski mulle jutun myöhemmin kertoi ja sanoi ettei paappa heti saanu lataansa liikkeelle,saattoi sattua korviin!!!

Patu925
29.03.2010, 15:51
Opetettuja koiria...? :D http://www.youtube.com/watch?v=f9D9f_ySvkA

_LM_
29.03.2010, 17:17
Opetettuja koiria...? :D http://www.youtube.com/watch?v=f9D9f_ySvkA

Selvisiköhän koiruus pelkällä ehdollisella vai kärsiikö tuomiotaan linnassa... Only in America:D

Viljo
30.03.2010, 16:18
Ainakii tänää Lapin poliisit ollu lepposalla päällä.
http://www.poliisi.fi/poliisi/lappi/home.nsf/PFBD/FD025EB93243385CC22576F6001DDEA9