PDA

View Full Version : Patroll ei käynnisty


Offens
04.03.2010, 12:46
Vävy vaihtoi pajeronsa toissa päivänä pätkä patrolliin, vanhaan sellaiseen oliko vm 83. Vaihto päivän pelasi ja lähti hyvin tulille. Seuraavana aamuna ei sitten millään käymään, pyörittää ripeästi niin kauvan kun virtaa riittää, tekee savua, ilmattu on, eikä ilmaa ollut löpön joukossa.Polttoainetta myöskin lisätty. Sammutin on mallia vaihteella, vivuston vääntely ei vaikuttanut. Pitänee tutkia hehkut, eikö pikatesti hehkuille ollutkin niin, että kisko irti ja hyppyvirtaa hehkun päähän ja jos kipinöi niin on hengissä. Vai onko alkuperäinen sammutin juminut off asentoon, no silloin ei suutinputkestakaan pitäisi löpöä turskahella (irti startatessa) ei olla testattu vielä. Näissä taitaa myöskin olla vahteja öljynpaineelle tai pinnan korkeudelle, onko? Eetterilläkin vähän illalla yritettiin, hörähteli sen mitä eetteri paloi. Onko hyviä ideoita missä vika?

tratok
04.03.2010, 13:28
Kuulostaa siltä että hehkut on mykkänä, reippaasti vaan starttipilottia tarjoilee niin pitäs sen hörähtää tulille, jos ei sittenkään niin sitten voi olettaa että vika on jossain muualla kun hehkuissa.

Offipiru
04.03.2010, 13:35
Mulla oli mustikka-patrolissa häikkää siinä releessä. Piti vaan ootella hissuksee että naksahti enne ku tarttas.

Gravedigger
04.03.2010, 17:22
Kuulostaa siltä että hehkut on mykkänä, reippaasti vaan starttipilottia tarjoilee niin pitäs sen hörähtää tulille, jos ei sittenkään niin sitten voi olettaa että vika on jossain muualla kun hehkuissa.
Pilotin sijasta suosittelen dieselissä lämpöpuhallinta tuohon jos mahdollista käyttää. Eli pistorasia riittävän lähellä. Turvallisempi ainakin, kuin pilotti. Meinaa jos siellä vähänkään hehkuu kun pilottia menee. Esimerkiksi tuo jumittava rele antaakin hehkun. Niin veikkaan, että etsitään uutta imusarjaa sen jälkeen.

Pörö
04.03.2010, 18:14
Esikammiotkaan ei tykkää paljosta pilotista.......

Hehkut siitä on sökönä tai ensin katsoisin seuravan jutun

Kuskin puolen akun plusnavasta lähtee nippu johtoja ne ovat 2 liittimen välissä olevat johtosulakkeet hapettumat tai muuten heikossa hapessa olevat johdot.

Omassa keksinnössä nuo liittimet olivat hapettuneet lähes olemattomiin ja silloin ei virta mennyt hehkuille saakka vaikka rele napsahtikin, volttimittarista näkee hehkuttaako.... Jännite putoaa hehkutuksen ajaksi selvästi...

hazzinen
04.03.2010, 18:20
Mulla oli mustikka-patrolissa häikkää siinä releessä. Piti vaan ootella hissuksee että naksahti enne ku tarttas.

mustikkapatussa/norsussa oli vika siinnä valossa ko se sammu liian aikasin. oli vaihettu liian lyhytaikaset hehkut, ni piti kahteen kertaan hehkuttaa ni räjähti heti käyntii. hehkuja minäkii veikkaan pätkän onkelmiin

GENOBI
04.03.2010, 18:55
itse suosittelen mastonin matta mustaa spry maali tsrattipilotin sijaan!ei ole niin herkkää syttymään ja säästyy esikammiot ym männän halkeilut!!!

Offens
04.03.2010, 22:07
Asiaa taas tutkittu. Hehkut näyttäisi olevan pimeitä, ei minkäänlaista kipinöintiä eikä millisen johon lämpeämistä havaittavissa kun virran otti suoraan plusnavasta. Voihan siellä hapettumat tosin olla eristeenä. Terveet hehkut nappaa kumminkin jotain 50A virtasta.

Toinen oikuttelija näyttää olevan siirtopumppu. Startatessa juutinputki irrallaan ei rykinyt ainetta muuten kun käsipumpulla avittaen. Siirto pumppu heräsi henkiin pienenpienellä naputtelu kehotuksella, mikähän siinäkin voi jumia?

Kolmas ongelma on tiensä päässä olevat akut, ei aivan saatu tulille kun kapasiteetti loppui, savua kumminkin talli täyteen:mad:

Totta on ettei eetteri terveellistä ole, mieluummin minäkin tulta tiisselille annan pakkokeinona.

tratok
04.03.2010, 23:59
itse suosittelen mastonin matta mustaa spry maali tsrattipilotin sijaan!ei ole niin herkkää syttymään ja säästyy esikammiot ym männän halkeilut!!!

Luuletko että värillä ois väliä? Pinkki ois paljon mukavampi, näyttäs heti paljon mukavammalle koko kone!

hazzinen
05.03.2010, 09:46
Toinen oikuttelija näyttää olevan siirtopumppu. Startatessa juutinputki irrallaan ei rykinyt ainetta muuten kun käsipumpulla avittaen. Siirto pumppu heräsi henkiin pienenpienellä naputtelu kehotuksella, mikähän siinäkin voi jumia?

kannattaa kurkata sinne syöttöpumpulle tuleva syöttöletkun banjoliittimeen, siellä on semmoi pien raakasihti. jos on oikeen tukkeesee päässy ni saattaa jäädä ruoka saamatta.

oke
05.03.2010, 09:54
siirtopumppuja on ainakin tälleen talvella menny johtuen jäätyneestä polttoaineesta? en tiedä mutta kahdesta mennyt siirtopumppu samoihin aikoihin kun tapeltu jäätyneen naftan kanssa.

Offens
05.03.2010, 23:28
Tilanne on nyt sellainen, että käy ja kukkuu. Saa nähdä uusiiko siirtopumpun toiminta härö.

Minkä virman hehkut on parhaat kyseiseen kamppeeseen? Tai onko kukaan värkännyt imusarjaan raktorimallin hehkutusta?

Miten olisi järkättävissä tuo pakkosyöttö vaijerivedolla? Nythän on niin, että sammutinmoottori on kuollut ja sieltä tuleva vipu on poistettu. Jousi painaa akselin käynti asentoon, onko pakkosyöttö asento sammumispisteen ja käyntiasennon puolivälissä, vai miten se toimii? Vähistäkin tiedoista ollaan kiitollisia.

33SD
05.03.2010, 23:49
Käsittääkseni se pakkosyöttö on tuosta käyntiasennosta vastakkaiseen suuntaan kuin sammutus. Eli vipua kääntämällä eteenpäin. Siihen joku jäykkä vaijeri kiinni ja vetämällä sammutus, työntämällä pakkosyöttö.

AttEinari
06.03.2010, 07:45
pittää alkaa tänään värkkään tuo sammutin/pakkosyöttö asia kuntoon. Eli kysehän on minun, rouvaltakin kehuja keränneestä, patrollista, joten kysynpäs vielä moiseen ongelmaan ratkaisua eli polttoainemittari on eloton. oisko vinkkejä miten sais pelaamaan alkuperäisen vai onko vaihtoehtona joku tarvike mallin mittarihässäkkä. ja tosiaan mitä hehkuja suosittelette, koska nekin on välttämätön uusia

Kiitoksia jo annetuista tiedoista!

juhoke
06.03.2010, 09:26
pittää alkaa tänään värkkään tuo sammutin/pakkosyöttö asia kuntoon. Eli kysehän on minun, rouvaltakin kehuja keränneestä, patrollista, joten kysynpäs vielä moiseen ongelmaan ratkaisua eli polttoainemittari on eloton. oisko vinkkejä miten sais pelaamaan alkuperäisen vai onko vaihtoehtona joku tarvike mallin mittarihässäkkä. ja tosiaan mitä hehkuja suosittelette, koska nekin on välttämätön uusia

Kiitoksia jo annetuista tiedoista!

Kaikki muut hehkut on pelannu hyvin, paitsi HKT tulpat. Tee takalattiaan reikä noin tankin keskelle, tai ota tankki pois, yleensä irronnu/hapettunu johto sieltä, mutta ensiks tarkasta taka-akselin kohilla oleva liitin onko hapettunu yms. ja muutenki johdotus anturille.

Offens
06.03.2010, 17:03
Eikö kukaan koskaan ole virittänyt imusarjaan hehkuttajaa. Nyt viisaat päät yhteen toimisko tuo?

Profi
06.03.2010, 18:22
Eikö kukaan koskaan ole virittänyt imusarjaan hehkuttajaa. Nyt viisaat päät yhteen toimisko tuo?

Eikös tuo oo esikammio kone? Mun mielestä tuo imusarjahehku sopii ennemminkin vain suorasuihku koneisiin. Jos ajattelit pelkästään laittaa tuon imusarjahehkun niin veikkaan että ei toimi.

Gravedigger
06.03.2010, 19:29
Kyllä sen saa toimimaan. Vanhoissa dieseleissä on imusarjassa ollut liekki hehkua ja sarja ikh:lla taisi olla jotain 30€ luokkaa. Imusarjaan sopiva kolo. Sähköä polttimeen ja paluulinjasta polttimen säiliöön letku. So simple.

AttEinari
06.03.2010, 22:27
ilmeisesti siirtopumppu on sökö tai ainakin vaatii huollon jos on huollettavissa. pumpun alla olevasta banjo liittimen sisältä löytyin noin 1x5cm pitkä paperi joka on estänyt polttiaineen kulkua. nooh paperi pois ja romut kasaan mutta eipä tullut suuttimen päästä ainetta. oletteko mistä ostaneet näitä pumppuja tai mitä yleensäkin suositellaan. ei oo häävisti patrollointi alkanut :mad:

bluevan
06.03.2010, 22:32
Oletko nyt koittanut ilmata sitä syöttöpumppua samalla kun käsilutkusta pumpannut?

Eli samalla kun pumppaa käsipumpusta niin vuorotellen vaikka siitä pumpun kyljestä ilmaruuvit auki ja pumppaa niinkauan että naftaa valuu.
Ruuvit kiinni samalla kun pumppaa.
Sen jälkeen starttaamaan.
Mikäli ei sittenkään saa ainetta tulemaan niin naftaputki tukossa tai ruostunut puhki ja hörii ilmaa.
Voihan se tietysti olla mahdollista jotta se pumppu olis hajonnut mutta en oikein jaksa usko siihen vielä.

Offens
07.03.2010, 07:14
Tuota noin, emme ole vielä tutkinut tankin ja siirtopumpun välistä linjaa. Tosi on se että siinäkin voi olla vuotoa:mad: On jopa todennäköisempi niin kuin että pumppu ei siirrä, tukosta ei pitäisi olla kun aine liikkuu käsipumpulla. Ottaapa näistä selvää. Ikäviä tuommoiset viat jotka aiheuttaa oireita, eilen pelaa ja tänään ei.

AttEinari
07.03.2010, 08:44
tuskin ainakaan huonontaa tilannetta jos uusii linjat tankilta pumpulle..senhän vois periaatteessa erillisellä polttoainetankilla testata onko vika tankin päässä vai voiko sen pään heittää laskuista pois. tankin kylki oli kyllä vähä kostea kun kattelin tankille meneviä johtoja eilen

AttEinari
07.03.2010, 11:39
tankilta pumpulle asti ainakin tulee polttoaine kun pumpun päästä ilmasin käsipumpun avulla. nooh ilmaruuvi kiinni, käsi pumppu kiinni, starttaus mutta ei suuttimen päästä tirsseliä- VITTU! pajeroa jo ikävä:mad:

Anfi
07.03.2010, 12:09
tankilta pumpulle asti ainakin tulee polttoaine kun pumpun päästä ilmasin käsipumpun avulla. nooh ilmaruuvi kiinni, käsi pumppu kiinni, starttaus mutta ei suuttimen päästä tirsseliä- VITTU! pajeroa jo ikävä:mad:

mulla oli kesällä sama ongelma, tankilta ainetta tuli koneelle mutta ei käyntiin, siinä käsipumpussa on 2kpl T mallista nylonin osaa (en muista tarkkaa nimeä) noin 15mm pitkiä, ne jos on pahasti kuopalle kuluneet(niinkuin hiekka puhallettu) ei nosta ainetta, voi aluksi hienolla hioma paperilla hioa veden kanssa. Voi muut tarkentaa.:D

AttEinari
07.03.2010, 12:50
eli ilmeisesti tarkotat niitä "kellertäviä" tötteröitä. nostiko käsipumpulla kuitenkin eteenpäin pumpulle asti?

Anfi
07.03.2010, 13:03
eli ilmeisesti tarkotat niitä "kellertäviä" tötteröitä. nostiko käsipumpulla kuitenkin eteenpäin pumpulle asti?

vissiinkin kellertäviä, värillä ei väliä..:D ei nostanut muistaakseni, ja banjon alla oleva sihti on poissa ja tilalle isompi letkun väliin. jos niissä on pahoja kuoppia hio sileemmäksi hieman, ei varmaan kalliit uudetkaan. mutta ensi apuna hiominen

AttEinari
07.03.2010, 13:07
eli sihtin tohtii poistaa? pitääpä hioskella kun ottaa taas pumpun käteen

Anfi
07.03.2010, 14:10
eli sihtin tohtii poistaa? pitääpä hioskella kun ottaa taas pumpun käteen

ei mulla ole sitä, tukossa oli siitä. laittaa ison putsarin letkun väliin. hioskele..

AttEinari
07.03.2010, 18:10
hiottu on, akut latautumassa ja kohta yritteleen. banjossa edelleen sihti mutta jos ei nyt lähe tulille niin sihti joutaa pois. jos ei sittekään niin sitte joku joutuu myymään mulle pumpun.:D

tiipe
07.03.2010, 19:28
laita sähkönen niin loppuu pelleily väljän vanhan pumpun kanssa tai etsi uusi orggis pumppu/korjaussarja vanhaa niin toimii taas seuraavat 400 tkm .

AttEinari
07.03.2010, 21:04
sihti pois ja auto tulille!!


mutta...



varsinainen syöttöpumppu alko vuotamaan tulipellin puoleisesta päästä. täytyy alkaa huomena tutkii mikäs sille tuli, kiristämällä ei parantunut joten kai siellä tiivisteet on pettänyt. onko kellään tietoa minkälainen tiiviste siellä on? o- rengas?

perkele ku meinaa vastustaa mutta ei passaa luovuttaa!

Anfi
07.03.2010, 22:34
sihti pois ja auto tulille!!


mutta...



varsinainen syöttöpumppu alko vuotamaan tulipellin puoleisesta päästä. täytyy alkaa huomena tutkii mikäs sille tuli, kiristämällä ei parantunut joten kai siellä tiivisteet on pettänyt. onko kellään tietoa minkälainen tiiviste siellä on? o- rengas?

perkele ku meinaa vastustaa mutta ei passaa luovuttaa!

hyvä että tulilla jo.:D en ole ihan varma kun en tutkinu tarkemmin, joko o-rengas tai kuparitiiviste. Oliko sihti paskanen..?

AttEinari
08.03.2010, 08:47
oli sihti kyllä paskanen

jos se pumpun päätyn aukasee niin lentääkö sieltä kuin hirviästi osia tallin lattialle. tiiviiksihän se on saatava..

bluevan
08.03.2010, 09:02
Laitas jotain kuvaa jos onnistuu että mistä kohtaa syöttöpumppu vuotaa.

AttEinari
08.03.2010, 10:38
pittää koittaa napata kuvia. kuitenkin 10mm kannalla olevia pultteja 4kpl. olivat löysällä mutta jäi vähä tippaseen läpi vaikka kiristi. kautta rantain kuulin että siellä vois olla o-rengas tiiviste mutta mene ja tiedä.

AttEinari
09.03.2010, 10:48
perhana ku en muistanu kuvaa ottaa eilen illalla. joka tapauksessa pumpun päästä vuotaan ja tarkemmin koneenpuoleisen alimmaisen 10mm kannalla olevan pultin kohdalta tulee tippa läpi. tarkka selitys...:rolleyes:

Offens
09.03.2010, 12:23
Kokeillaan oasaanko liittää kuuklen löytämää tähän.

http://s169.photobucket.com/albums/u222/WIX_album/Rolpat/?action=view&current=keikeikei022.jpg

Tuossa osoitteessa on kuva vastaavasta rivipumpusta, vuotava sauma on siinä keltaisen pallon kohdalla olevassa saumassa. niihin maisemiin menee myöskin imusarjalta tulevat letkut, eli tämä vuotava päätykö säätelee suuttimien saamaa lääkkeen määrää.

AttEinari
10.03.2010, 17:45
vika löytyi! pumpun kyljessä oleva pultti vaati vain reilummin kiristyksen, vuoti aivan aavistuksen tästä ja polttoaine valui alas ja näytti että vuoto olisi pumpun alaosassa- mutta kiitoksia kaikille vastanneille avusta! vieläkö sais polttoaine mittarin pelaamaan. keltainen ja musta piuha näköjään irralla roikkuu tuolla, olleet kiinni ilmeisesti jossain mutta irronneet. missä?