View Full Version : b2600 tasauspyörästön toiminta
Rekisteröimätön
03.03.2010, 07:41
Teille harrastajille varmasti päivänselvä juttu mutta kertoisitteko amatöörille että pitäisikö mazda b2600 vm90 kummatkin etupyörät vetää samaan aikaan silloin kun neliveto on kytkettynä päälle:Tällä hetkellä tuntuu vetävän apukuskin puoli (ainakin kun se oli ojan päällä ristiriipunnassa) ja siinä oltiin. Eli onko jotain vikaa vai vaatiiko molempien etupyörien veto erilliset napalukot ?
Ei vedä kummatkin pyörät ristiriipunnassa ellei ole jonkinlaista kytkettävää tai automaattista tasauspyörästön lukkoa. Napalukkojen tehtävä on ainoastaan vapauttaa napa vetoakselista ettei vetarit ja tasaupyörästö pyöri kun ajetaan takavedolla.
moggirange
03.03.2010, 10:59
Matsassa on kyllä napalukot (jotka vapautetaan sillä napilla kojelaudassa), mutta niillähän ei ole mitään tekemistä tasauspyörästön lukon kanssa jota b2600:ssa ei ole ainakaan etuakselilla.
Tasauspyörästön lukkohan vaan poistaa tasauspyörästön pelistä pois, jolloin renkaat pyörii samalla nopeudella.
Vanhimmissa ei ole tuota nappia, vaan manuaaliset napalukot, mutta ei se itse asiaa muuta. Takana on luistonrajoitin, etupää on vapari. Eli normi "neliveto" joka vetää kahdella renkaalla ristiriipunnassa.
Rekisteröimätön
04.03.2010, 15:08
Eli saako molempiin etupyöriin vedon samanaikaisesti edes väliaikaisesti jollakin lukkosysteemillä että pääsisi pois ristiriipuntatilanteesta ?
Lue tuo ajatuksen kanssa niin hokaat, mitä noiden napalukkojen tehtävä on : http://www.4x4abc.com/4WD101/hubs.html
Edessähän tuossa Mazdassa on siis ihan normaali avoin tasauspyörästö, jonka kuuluukin vetää ristiriipunnassa vain sillä puolella, jolla on vähemmän vastusta. Ja nuo napalukot on siis vain sitä varten, että takavedolla ajaessa saahaan kytkettyä vetoakselit ja tasauspyörästö irti navoista, jolloin ne eivät pyöri turhaan mukana.
Tasauspyörästön lukko taasen kytkee nimenomaan tasauspyörästön lukkoon, jolloin molemmat eturenkaat pyörivät samalla nopeudella kaikissa tilanteissa. Mazdasta en tiedä saako etuperään mitään lukkoa, mutta suurimpaan osaan autoja nitä kuitenkin löytyy (mm. palalukko, kitkalukko tai kytkettävä lukko).
EDIT: Tuossa vielä maailman paras opetusvideo aiheesta kuinka normaali avoin tasauspyörästö toimii: http://www.youtube.com/watch?v=K4JhruinbWc&feature=related
BJ-40/76
05.03.2010, 01:32
Olis varmaan syytä tehdä pientä täsmennystä tasauspyörästön toimintaan:
Tasauspyörästö(ilman lukkoa) jakaa voiman, siis kardaanista tulevan vääntömomentin (kerrottuna perävälityksellä) tasan sekä oikealle että vasemmalle puolelle.
Toisin sanoen se pyörä, jolla on vähemmän pitoa, pyörii tyhjää. Ts. molemmissa renkaissa sama vetomomentti.
=> kokeile saada se sutiva rengas hiekotettua tms. "lähes lukittua", niin mahdollista päästä eteenpäin.
Jos muuten ei pääse irti, varsinkin jos yksin jumittelee, niin laittaa lukkopihdit sinne pitävän puolen jarruletkuun, sitte vaa jarrun kanssa kikkailee et pääsee liikkeelle. Tai appari painaa jarrua ja pihdit ilmassa olevan pyörän jarruletkuun että jää jarru k.o pyörään päälle, ja taas varovasti liikuttaa autoa.
Varoo sit ettei riko letkua, ja pihdit pois heti ku auto irtoaa.
Jos muuten ei pääse irti, varsinkin jos yksin jumittelee, niin kun laittaa lukkopihdit sinne pitävän puolen jarruletkuun, sitte vaa jarrun kanssa kikkailee et pääsee liikkeelle. Tai appari painaa jarrua ja pihdit ilmassa olevan pyörän jarruletkuun että jää jarru k.o pyörään päälle, ja taas varovasti liikuttaa autoa.
Varoo sit ettei riko letkua, ja pihdit pois heti ku auto irtoaa.
Jep... Ja moni on myös laittanut autoonsa tuplakäsijarrun, jossa saa molempia puolia jarrutettua erikseen. Tällöin sutivaa pyörää kun jarruttaa käsijarrulla niin voimaa saa jaettua enemmän myös toiselle puolelle.