PDA

View Full Version : NEUVOJA JEEPIN RENKAISTA


jaska_88
03.03.2010, 00:23
mikäköhän ois isoin rengaskoko tommoseen JEEP CHEROKEE VM 89 4L BENSA . Mikä sais muutos katastettua , oisko se 33 12:5 vai mikä ? . Nyt tarvittas ammatti miehen neuvoa. millä renkaila te olette tommoset pelit saanu muutos katastettua ?

mikaelt
03.03.2010, 00:31
Kokeile tuota hakua, sillä löytyy esim. tämä:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=8238&highlight=cherokee+rengas

Mika.U
03.03.2010, 08:16
Kerrotaan nyt vaikka tähänkin että 31" on maksimi mitä sinne saa katsastettua. Jossain täällä palstalla tais olla lappunenki millä se onnistuu. Jos autossa on vakioalusta niin saattaapi raapia renkaat jo kiinni lokarinkulmaan / etupuskurin reunaan.

jaska_88
03.03.2010, 10:52
niin että sem maksimikoko ois 31 tuumaa 10:5

niko69
03.03.2010, 16:56
kyllä ja niihinkin tarviit luvan! chryslerfinland oy osmo hagelberg huoltopäällikkö. tuonne soitto (rekisteri ote kädessä)ja annat valmistenumeron niin osmo kirjottaa todistuksen. mulla makso 24.40e haettuna. 31 12.5 menee "jos" ei raideleveys kasva liikaa eli riippuu insinööristä.

jaska_88
03.03.2010, 23:27
Kiitosksia neuvosta, lappunen on tulossa

siffo
18.05.2010, 15:32
kyllä ja niihinkin tarviit luvan! chryslerfinland oy osmo hagelberg huoltopäällikkö. tuonne soitto (rekisteri ote kädessä)ja annat valmistenumeron niin osmo kirjottaa todistuksen. mulla makso 24.40e haettuna. 31 12.5 menee "jos" ei raideleveys kasva liikaa eli riippuu insinööristä.

Nykyään se lappunen maksaakin sitten jo 126 euroa! :eek:
Mahtaako mistään muualta saada katsurille kelpaavaa lausuntoa hieman järkevämpään hintaan?

454SS
18.05.2010, 20:52
Nykyään se lappunen maksaakin sitten jo 126 euroa! :eek:
Mahtaako mistään muualta saada katsurille kelpaavaa lausuntoa hieman järkevämpään hintaan?

Riittää todistus merkkiä edustavalta korjaamolta. Korjaamolla saattaa lisäksi helpommin tulla kirjoitusvirhe tuohon lappuun ;)

WinChester
01.12.2010, 10:49
Riittää todistus merkkiä edustavalta korjaamolta. Korjaamolla saattaa lisäksi helpommin tulla kirjoitusvirhe tuohon lappuun ;)Kävin tässä joku aika sitten Kantolan Autokatsastuksessa, jossa katsuri sanoi jotta pitää olla roiskeläppä 100mm taka-akselista ylöspäin ja joku p***keleen alleajosuoja max. 550mm takapuskurista maahan. Mun autossa on matkaa jotain 700mm, eli pitäs hitsata 150mm kantotutka! Joku tiesi kertoa, että alleajosuoja tarvitaan vasta kun taka-akselista on takapuskuriin yli 1000mm. Mulla XJ:ssä jotain 985mm. Rengaskoon katsuri kattoi STRO:sta, jossa alkuperäinen 225/75-15 on 744mm ja 31*10,5-15 on 775mm => 31mm suurempi ja siis alle 51mm rajoituksen. Tämän puolesta rengaskooksi käy 31/10,5-15 mutkitta.

Tokaria vois kysellä kaiketi siis esim. Bosch Service Centeriltä, mutta mitä ihmettä siihen oikein tulee / pitää vaatia - vai tarvitaanko sitä edes - jottei vain noiden katsureiden kanssa tartte alkaa intää niistä alleajosuojista yms?

Timo_L
01.12.2010, 13:27
Minä olen kyllä ymmärtänyt että noita alleajosuojia ei kevyessä kalustossa edes tarvita, on ihan muute vehkeet kyseessä mihin menisi? Ei ainakaan mulle koskaan tullut sanomista oman kanssa että tarvetta olisi ollut, ja vielä huvikseen varmistin asian. Roiskeläppiä voi joku vaatia, mutta siihen jos sanot että auto on koko ajan metsäkäytössä ja roiskeläpät rikkoontuvat, niin on vähän niin ja näin vaativatko niitä silloin.

Hassusti on katsuri STRO:ta tulkannut, koska 225/75 R15 (Norm = 719mm) on kyllä liian pieni 31" (norm. = 775mm) leimaamiseen. 225/75 R16 (744mm) kyllä riittää, mutta sitä ei ole tyyppihyväksyntätiedoissa ja tarvitsee lapun maahantuojalta tai korjaamolta.

mparty
01.12.2010, 14:39
Meillä päin katsuri meinas ettei tartte olla juuri kyseiseen autoon lappu vaan riittää että on samalle auton mallille eli kelpaa lappu jossa eri valmistusnro mutta malli sama.

WinChester
01.12.2010, 19:05
Minä olen kyllä ymmärtänyt että noita alleajosuojia ei kevyessä kalustossa edes tarvita, on ihan muute vehkeet kyseessä mihin menisi? Ei ainakaan mulle koskaan tullut sanomista oman kanssa että tarvetta olisi ollut, ja vielä huvikseen varmistin asian. Roiskeläppiä voi joku vaatia, mutta siihen jos sanot että auto on koko ajan metsäkäytössä ja roiskeläpät rikkoontuvat, niin on vähän niin ja näin vaativatko niitä silloin.

Hassusti on katsuri STRO:ta tulkannut, koska 225/75 R15 (Norm = 719mm) on kyllä liian pieni 31" (norm. = 775mm) leimaamiseen. 225/75 R16 (744mm) kyllä riittää, mutta sitä ei ole tyyppihyväksyntätiedoissa ja tarvitsee lapun maahantuojalta tai korjaamolta.Juu kyse oli siis noista 225/75-16 kumeista eikä 15-tuumasista, typo. En nyt muista oliko jopa -99 XJ sitten noilla 16-tuumasilla, mutta niillä se katsuri ne millit kuitenkin tarkisti.


Meillä päin katsuri meinas ettei tartte olla juuri kyseiseen autoon lappu vaan riittää että on samalle auton mallille eli kelpaa lappu jossa eri valmistusnro mutta malli sama.Lappu niin, mutta mitä siinä sitten on, jos 31*10,5-15 renkaat kerran em. vedoteen käy ilman lappua?

mparty
01.12.2010, 21:25
Juu kyse oli siis noista 225/75-16 kumeista eikä 15-tuumasista, typo. En nyt muista oliko jopa -99 XJ sitten noilla 16-tuumasilla, mutta niillä se katsuri ne millit kuitenkin tarkisti.


Lappu niin, mutta mitä siinä sitten on, jos 31*10,5-15 renkaat kerran em. vedoteen käy ilman lappua?
Mulla ei ainakaan ole -99 XJ:n otteessa kuin 225/75-15 alunperin ja vaatii lapun just tuosta että XJ:tä on saanut noilla 225/75-16:lla jotta saa 31*10,5-15:set alle.

WinChester
01.12.2010, 22:54
OK. Kantolassa siis katsureilla vaikuttaa olevan rengaslaput valmiina, joten niitä ei erikseen tarvita hommailla. Sain palstahenkilö Matilta privana vastauksen, jonka liitän tähän muidenkin saataville. Loppuu epätietoisuus asioista. Taitaa vain olla paikkakuntakohtaisista katsureista hyvinkin riippuvaista pykälien tulkinta, ehkä nämä offarierikoisuudet ei ole kaikille niin tuttuja täällä HML:ssa. :mad::mad::mad:

Yksi seikka muuten miksi se alleajosuoja on tässä mun autossa mahdoton ja hyväksytty aiemmin ilman sitä, on irrotettava vetokoukku nelipykäläisine revolveripäineen! Painaa varmaan jotain 25kg. Kuvassa ei koukku näy oikein kunnolla, mutta jos sen kanssa pitäs noudattaa 55cm sääntöä, niin olisipa se alleajosuoja melkoinen viritelmä!

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3183&pictureid=71402

Moro

Tuo roiskesuojamääräys ei koske henkilöautoja, pyörien keskustasta 30° kulmassa eteenpäin ja 50° kulmassa taaksepäin kun löytyy koria niin se riittää. Muutoinkaan niitä ei tarvii jos ne oleellisesti haittavat käyttöä.

Tuosta alleajosuojasta: tuota 1000 mm sääntöä ei myöskään enää sovelleta, mutta 55 cm maasta kyllä. En totta puhuen tiedä miten auto on voitu tyyppihyväksyä yli 55 cm maasta olevalla takapuskurilla, mutta niinhän nämä on. Samoin uuskoppasissa-Hiluxeissa ei ole alleajosuojaa kuin vasta tämän vuotisissa malleissa, vaikka takapuskuri on muutaman sentin yli 55 cm korkeudella... Mystistä.

Ehkäpä siihen on sovellettu tuota direktiivin poikkeusta:
- ajoneuvot, joissa alleajosuoja vaikeuttaa ajoneuvon käyttöä

Tuohon vedoten en oo ite ollu vailla mitään alleajosuojia näihin.

Täällä lisää tarinaa alleajosuojasta:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=75763

-Matti

WinChester
30.12.2010, 13:12
Kävin juuri leimaamassa XJ:n mutta alleajosuojavaatimuksesta ei päästy yli, se pitää olla. Katsastajien ohjeessa lukee selvästi, että jos se puuttuu, on auto hylättävä. Mulla irrotettavan vetokoukun kiinnike on mitoiltaan juuri ja juuri sellainen, että pääsin läpi korjauskehotuksella, kun leveyttä ei ole riittävästi. Suojan pitää olla korkeintaan 20cm autoa kapeampi, eli XJ:ssä 160cm leveä palkki käy. Sitten vain suunnittelemaan sopivaa putkipalkkia vetokoukun kiinnikkeisiin! Melkoinen viritelmä tuosta suojasta kyllä tulee, kun se pitäs vielä tehdä helposti irrotettavaksi, mutta täyttyypähän pykälät.

454SS
30.12.2010, 13:37
Kävin juuri leimaamassa XJ:n mutta alleajosuojavaatimuksesta ei päästy yli, se pitää olla. Katsastajien ohjeessa lukee selvästi, että jos se puuttuu, on auto hylättävä. Mulla irrotettavan vetokoukun kiinnike on mitoiltaan juuri ja juuri sellainen, että pääsin läpi korjauskehotuksella, kun leveyttä ei ole riittävästi. Suojan pitää olla korkeintaan 20cm autoa kapeampi, eli XJ:ssä 160cm leveä palkki käy. Sitten vain suunnittelemaan sopivaa putkipalkkia vetokoukun kiinnikkeisiin! Melkoinen viritelmä tuosta suojasta kyllä tulee, kun se pitäs vielä tehdä helposti irrotettavaksi, mutta täyttyypähän pykälät.

Ei kait henkilöautossa alleajosuojaa tarvi? Viimeksi kun neuvoteltiin asiasta konttorilla asiasta niin tultiin siihen tulokseen että toi määräys koskee raskasta kalustoa.

WinChester
30.12.2010, 23:14
Kyllä se nyt vain tarvii olla. Takapuskurin alareunasta maahan saa olla max 55cm. Kovasti tätä on "piireissä" ihmetelty, mutta näin se nyt vaan on. Kun auto oli muuten jarruiltaan sun muuta hyvässä kunnossa, niin en taida viitsiä valittaa. Olisivat voineet periaatteessa hylätä koko auton, mutta kun siitä vetokoukun raudasta nyt jotenkin on suojaksi, niin päistä jäävien 30cm pätkien takia tuli vain korjauskehotus. Ei se nyt niin vaikea ole tehdä irrotettavaksikaan ja tuleepahan samalla hyvää hitsausharjoitusta muita järeitä osia varten. Tehdään samalla sen verran matala, että 31" kumeillakaan ei jää liian suuresta maavarasta kiinni. Taidan laittaa sen puna-keltaraitaiseksi ja tekstin: "Älä ny ALLE aja s**tana!" Siinä on kiroileva siili ihmeissään! :D:D:D

Timo_L
31.12.2010, 00:15
Laitat siihen jonkun kahdella pultilla kiinnitettävän kevyen rimpulan (sellaisiahan suurin osa rekoissa olevistakin on), joka on kiinni tasan tarkkaan leimakonttorille ajaessa ja sieltä pois tullessa. Ihmettelen kyllä edelleen suuresti että sitä vaativat, tosin kuten Mattikin totesi niin onhan tuo 55cm sääntö takapuskurin korkeudesta nykyisellään olemassa.

Sitä kyllä mietin edelleen, että mistä kohti tuo mitataan? Onko se suoraan puskurin alta, vai riittääkö jostain sieltäpäin? Eli siis kelpaako esim. sopivan mallinen tankin panssari alleajosuojaksi. Meinaan eihän noi kuorma- autojen alleajosuojat takana estä oikeastaan yhtään mitään alleajoa, ainakaan niin että siitä olisi oikeasti YHTÄÄN mitään hyötyä. Monissa vekottimissa kun sitä peräylitystä on niin reilusti, että siinä vaiheessa kun henkilöauton keula tapaa alleajosuojan, on lavan reuna jo aikaapäivää sitten tullut tuulilasista sisään. Toisin sanoen, lain kirjain niissä kyllä täyttyy mutta ei siitä mitään hyötyä ole. Ei sen puoleen, ei ne puoliperien alleajosuojatkaan ole mistään kotoisin tai juuri mitään alleajoa estä, olen duunissa eräänkin kappaleen onnistunut rikkomaan kun joutunut ajamaan läheltä lumikasaa ja alleajosuoja osunut siihen ennen etummaista kärryn rengasta. Eikä ole ollut mitään painavaa nuoskalunta :eek:

On mun mielestä ihme nipotusta vaatia maasturiin alleajosuojaa.. :mad:

savu
31.12.2010, 01:28
vaihda konttorii!!!!

KoniJeep
31.12.2010, 01:36
Laitat siihen jonkun kahdella pultilla kiinnitettävän kevyen rimpulan (sellaisiahan suurin osa rekoissa olevistakin on), joka on kiinni tasan tarkkaan leimakonttorille ajaessa ja sieltä pois tullessa. Ihmettelen kyllä edelleen suuresti että sitä vaativat, tosin kuten Mattikin totesi niin onhan tuo 55cm sääntö takapuskurin korkeudesta nykyisellään olemassa.

Sitä kyllä mietin edelleen, että mistä kohti tuo mitataan? Onko se suoraan puskurin alta, vai riittääkö jostain sieltäpäin? Eli siis kelpaako esim. sopivan mallinen tankin panssari alleajosuojaksi. Meinaan eihän noi kuorma- autojen alleajosuojat takana estä oikeastaan yhtään mitään alleajoa, ainakaan niin että siitä olisi oikeasti YHTÄÄN mitään hyötyä. Monissa vekottimissa kun sitä peräylitystä on niin reilusti, että siinä vaiheessa kun henkilöauton keula tapaa alleajosuojan, on lavan reuna jo aikaapäivää sitten tullut tuulilasista sisään. Toisin sanoen, lain kirjain niissä kyllä täyttyy mutta ei siitä mitään hyötyä ole. Ei sen puoleen, ei ne puoliperien alleajosuojatkaan ole mistään kotoisin tai juuri mitään alleajoa estä, olen duunissa eräänkin kappaleen onnistunut rikkomaan kun joutunut ajamaan läheltä lumikasaa ja alleajosuoja osunut siihen ennen etummaista kärryn rengasta. Eikä ole ollut mitään painavaa nuoskalunta :eek:

On mun mielestä ihme nipotusta vaatia maasturiin alleajosuojaa.. :mad:

Ajeloo katsuri varmaanki Hondan "maasturilla" ?

Vituks mänöö nää harraste touhut pikkuhiljaa!
Kohta pitää varmaan olla sivulla- ja edessä alleajosuojaimet 150mm korkeudella maasta, jottei joku vidu lökäpöksy tunge sitä kiilakeulaa alle!!!!

JeepTrainee
31.12.2010, 10:40
Kyllä se nyt vain tarvii olla. Takapuskurin alareunasta maahan saa olla max 55cm. Kovasti tätä on "piireissä" ihmetelty, mutta näin se nyt vaan on. Kun auto oli muuten jarruiltaan sun muuta hyvässä kunnossa, niin en taida viitsiä valittaa. Olisivat voineet periaatteessa hylätä koko auton, mutta kun siitä vetokoukun raudasta nyt jotenkin on suojaksi, niin päistä jäävien 30cm pätkien takia tuli vain korjauskehotus. Ei se nyt niin vaikea ole tehdä irrotettavaksikaan ja tuleepahan samalla hyvää hitsausharjoitusta muita järeitä osia varten. Tehdään samalla sen verran matala, että 31" kumeillakaan ei jää liian suuresta maavarasta kiinni. Taidan laittaa sen puna-keltaraitaiseksi ja tekstin: "Älä ny ALLE aja s**tana!" Siinä on kiroileva siili ihmeissään! :D:D:D

Eiks ne sitten itse korotuksista keksinyt mitään valittaa? Sullahan nyt on kuitenkin alustaa korotettu melko reilusti yli sen sallitun 77 mm / 3" ? Vai meneeko tämä siihen tyyliin, että kun auto on joskus muutoskatsastettu jollekkin korotukselle niin ei inssillä ole enää mielenkiintoa mittailla onko korkeus uudelleen muuttunut... :confused:

WinChester
31.12.2010, 11:19
Eiks ne sitten itse korotuksista keksinyt mitään valittaa? Sullahan nyt on kuitenkin alustaa korotettu melko reilusti yli sen sallitun 77 mm / 3" ? Vai meneeko tämä siihen tyyliin, että kun auto on joskus muutoskatsastettu jollekkin korotukselle niin ei inssillä ole enää mielenkiintoa mittailla onko korkeus uudelleen muuttunut... :confused:
Rekisteriotteessa kun lukee millit, niin mitäpä niistä on valittamista niiden ollessa kohdallaan. Kyllä nekin siis mitattiin. Mutta olihan sitä varuiksi tankki täynnä ja kontti pullollaan... :D Vaikka tässä nyt onkin se 4,5"-sarja, niin Jeepin Up-Country -paketin extra tuuma mahdollistaa noinkin suuren korotuksen tekemisen laillisesti.

Alleajosuojaksi muuten varmaan se tankin panssari kelpais, mutta kun leveys ei riitä. Ihan millipellistä tehty lärpäkekään ei riitä, joten jos nyt esim. 120x60 tai 100x50 palkista semmosen rustaa, niin ei tuosta liikoja kustannuksia synny.

Timo_L
31.12.2010, 13:24
Alleajosuojaksi muuten varmaan se tankin panssari kelpais, mutta kun leveys ei riitä. Ihan millipellistä tehty lärpäkekään ei riitä, joten jos nyt esim. 120x60 tai 100x50 palkista semmosen rustaa, niin ei tuosta liikoja kustannuksia synny.

Ne raskaan kaluston alleajosuojat (sivuilla tosin) on enimmäkseen ~3mm alumiiniprofiilia. Takapuskurit kyllä on monissa vähän jöötimpää tavaraa, mutta ei nekään kummoisia kestä.. nimimerkillä kokemusta on :D Eli hyöty oli mikä? :D

Mutta joo, tollasesta palkista on helppo tehdä joko viritys jos kerran katsuri sitä vaatii. Just tossa kattelin töissä kaverin 2010 mallin pitkähyttistä Hiluxia, sillä on alleajosuoja kiinnitettynä vetokoukun rungon alle. Täytyy kyllä sanoa että on varsin ruma kapistus muuten ihan hyvännäköisessä autossa :eek:

Heguli
31.12.2010, 15:40
http://www.toyota.fi/Images/t9_hil10_gal_01_1024_tcm304-810992.jpg