View Full Version : shimmi "levy" - vai mikä se oli
Rekisteröimätön
01.03.2010, 12:30
Hiluxin perä purettuna ja uusia osia ootellessa, mutta onko näin, että alkuperäsesti tuolla pinionin akselilla ei ole shimmilevyä ollenkaan - näillähän hammaskosketus säädetään kohdalleen?
Ainakaan omasta ei mitään shimmiä löytyny - kasaanko uudet osat myös ilman shimmiä vai heitänkö "perstuntumalla" jonkun sinne?
Tsekkasin ton hammaskosketuksen ennenkuin purin vanhat rojut pois ja se näytti siltä, että kosketus oli oikein hampaan harjan ja pohjan suunnassa , mutta sisäkehä / ulkokehä suunnassa kosketus oli melkein koko hampaan matkalla, leviten kohti ulkokehää.. eihän tästä ..ttu mitään selvää ota, mutta tulipahan kirjotettua - ...kele ja rekisteröityäkkin pitäs
Kyllä siellä shimmi pitäs olla, siinä sisemmän laakerin alla.
Tää alkaa olla jo tuttu näky, jokohan olis Arbin paikka:rolleyes:
Vellipeikko
01.03.2010, 19:05
saimpahan ainakin rekisteröinnin tehtyä...:eek:
ei oo shimmiä ni ei oo, jos on ollu niin se on tullu "yhdeksi" joko pinionin kanssa tai sen 2mm paksun prikan kanssa...
No ei auta ku ootella uusia osia ja miettiä mitä tekee - toden näkösesti en laita shimmiä tonne pinionin ja laakerin väliin vaan shimmaan sisemmän laakerin ulkokehää sen verran ku tarvii...:rolleyes:
Juu, se shimmi on jotain 1,8mm-2,1mm välistä ja pitäis todellakin löytyä tuosta sisemmän laakerin ja matopyörän välistä,eli semmonen iso prikka missä viiste yhdellä reunalla. Etuperän kun shimmasin, niin tuli kyllä käytettyä tuo laakeri "pari" kertaa poikessa, ja silti ujeltaa:rolleyes: No laakerit oli kyllä huonot ja nyt tilauksessa. Tervetuloa vaan palstalle:)
Vellipeikko
06.03.2010, 18:46
no joo olihan siellä shimmi (oli ymmärryksessä vikaa - väliaikaisesti;) ). Joka tapauksessa remppa tuli tehtyä ja perä on äänetön. Shimmailin hammaskosketusta laittamalla lisää shimmiä tonne sisemmän laakerin ulkokehän alle.
Homma oli niin mukavaa, että melkein toivos, että sais tehä sen kohta etuperään...vai laittasko sittenkin föönin pellin alle...:rolleyes:
BJ-40/76
09.03.2010, 02:07
Tuo pinjoni-akselin sisempi laakeri on aika lujilla, ja itse en viitsi käyttää
laakeria irti aksekista jos ei aivan pakko.
Niimpä olen laakerin vaihdon yhteydessä vaihatnut sen "2mm prikan"
noin 0,5 - 1mm ouhemmaksi ja pistänyt vastaavan verran ulkokoolin alle lisää.
(ulkokooli helpompi käyttää normityökaluilla irti)
Mitä merkkausväriä olette käyttäneet hammaskosketuksen säädössä?
Ja mistä sitä saa?
Itse olen päätynyt ohueen spray maaliin, mikä tosin vaatii aikapaljon
kuormitusta että saa tehtyä banaanin jäljen.
P.S jos aloittaja on saanut tehtyä äänettömän perän, ja vielä hyvällä
hammaskuviolla, niin silloinhan homma on onnistunut hyvin!
Ja jos himoitset sitä etuperän shimmaamista, niin ainakin vanhemmissa
toyotissa (BJ/HJ) etuperä on "takaperä" ja kosketuskuvio pitää saada
täsmäämään "väärälle puotelle" hammasta: eteenpäin ajettaessa
pinjonin aksiaalinen voima on pienemmällä laakerilla.
Vellipeikko
09.03.2010, 12:15
joo, "tuurilla ne laivatkin seilaa, sano...". Ei toi nyt mikään ameriikan temppu ollu, mutta välillä piti kumminki miettiä, ainakin sen verran aikaa, että sai asennusoluen aukastua ;). Ei ois ilman toyotan huoltoopasta tullu mitään...
Hyvä huomio toi etuperän "käänteisyys", jos vaikka tarvetta ilmenee ton ronklaamiselle...
Ite käytin värinä ohennettua kuparitahnaa jonka levitin vesiväripensselillä hampaisiin:D:D
Tällä hetkellä mietityttää tuo kuskinpuolen roikkuminen n tuuman verran on alempana ku apparin puoli...Pitää vissiin alkaa muljaan noita pakkojen paikkoja ku kelit sallii...
BJ-40/76
12.03.2010, 22:54
Kokeilla tuota mainitsemaani kolinapullomaalia, nimittäin sitten kun olet saanut säätöön tuolla ohennetulla cu-pasta. maalin pitää olla "EI METALLISÄVY"
Itse aikanaan kokeilin noita rasvoja, ja niissä oli se ongelma että ne "raahautuu" hampaan jättöpäähän, ja kuviosta meinas vängälla tulla EU-kurkku tuon banaanin sijaan.
Tuo ohut (viimmeksi kiiltävä punainen) kolinapullo maali lähtee nimenomaan siitä kohtaa missä
Hampaiden pintapaine kasvaa riittävästi (kaveri pyöritti akkukoneella pinjonia, ja minä jarrutin kuparituurnalla tasauspyörästöä)
Ennen maalausta putsasin hampaat crc bracleenillä, ja annoin kuivaa. ja sitten hyvin ohut maalikerros.
pinjonin hammaspyörässä ja kaikissa laakereissa öljyä sen verran että ei "pyöri kuivana)
MUTTA
Kuten sanottu, tuo äänetön ja toimiva perähän on se mihin pyritään, ja se sulla onnistui!
P.S jos joskus tulevaisuudessa puratte periä, missä on "verisiä" hampaita, älkää naurako!