View Full Version : offailu ja alkoholin käyttö...!
Rekisteröimätön
28.02.2010, 18:13
hoi!
kun "monia" kuvia katseleen niin aivan turhassa kuvassa vilahteleen väkijuomia muodossa jos toisessa. Onko kyseessä "huumorilla höysettyjä" rastikuvia vai onko kyseessä "real-deal"?
"monissa" safari jutuissa/kuvissa sama juttu...!
Ei muusta mutta juniori ottaa just korttia ja tätä(kin) palstaa kun lukee niin eikai se hyväksikään ole..!
nim:
yks nyybi jo EI ole raivoraitis mutta pitää alkoholin ja auton erillää!
ottakaa kantaa...:!
Gravedigger
28.02.2010, 18:19
Samaa joskus katsonut. Ja toki apparit saa juoda ja kuskikin JOS autolla ei ajeta. Ihan sama ollaanko metässä vai tiellä. Ikävää jos sattuu jotain kun kännin takia ei vakuutus korvaa. Jos edes on vakuutusta mettä pelissä kaikilla. Ja ei ainakaan paranna lajin mainetta jos heilutaan kännissä ympäriinsä.
aika paljon ihmetelly itekkin kisoissa alkoholin käyttöä siis ennen kisaa ja kisan aikana ja tavallaan vituttaa ku ei tullu ilmotettua eteen päin asiasta
Perus suomi meininkiä. Kännissä joka paikassa. Kuun alussa kun pidettiin mp-messut niin johan sielläkin oli näitä kavereita mitkä on aivan tuubassa kun messuille saapuvat. Mitään eivät koko messuista muista, mut varmaan vitun hauskaa oli. Joten mikä ihme tuon idea on?? Huomata aamulla ostaneensa kalliin mopon tuubassa?
kj_temmes
28.02.2010, 20:27
Itse olin yleisönä vissii kymmenisen tuntia..
Join kokoajan rommitotia termarista.
en kuitenkaan örveltänyt tai hölmöillyt enkä myöskään toiminut kisassa muuten kuin katsojana.
Se on vaan mukavaa ottaa hieman rentouttavaa reissussa..
Mutta en itse kyllä myöskään hyväksy ihan täysin että kilpailuun osallistujat nauttivat alkoholia.
alkoholihan luetaan muissakin lajeissa dopingiksi.
okei, makkara tulilla 1kpl 3 olutta olisi ymmärrettävä jopa kilpailijoilta.
Perus suomi meininkiä. Kännissä joka paikassa. Kuun alussa kun pidettiin mp-messut niin johan sielläkin oli näitä kavereita mitkä on aivan tuubassa kun messuille saapuvat. Mitään eivät koko messuista muista, mut varmaan vitun hauskaa oli. Joten mikä ihme tuon idea on?? Huomata aamulla ostaneensa kalliin mopon tuubassa?
:D yhtä lailla kun aamulla tajuaa mitä on tullu ostaneeksi, ni saahan sitä sitten ostaa koosteen messuista dvd:nä, ni voi kattella siitä, missä on tullu ostoksia tehytä.. Vähä niin ku yks entinen appiukkoehdokas.. Lähti epsanjaan pariks viikoks, antabuskapselilla varustettuna.. Ekalla viikolla poistatti sen paikallisella lääkärillä.. Toka viikko menikin sitten pikku-ukkoja jahdatessa paikallisella klinikalla.. :eek: Hänen vaimonsa sitten sarkastisesti osti tulaisia.. Viva Espanja videon, että voi äijä sitten kattella siitä misä on pari viikkoa viettäny... :D
Onhan se selvää, että mikään moottoriurheilu tai ylipäätään ratti ja alkoholi EI kuulu yhteen.. Kö??? Se on sitten eriasia, kun ajot on ajettu!!!
Mutamies
28.02.2010, 21:24
Tästä olen itsekkin joskus jossain maininnut, ja lähinnä vittuilut saanut takas. Mielestäni koko autokunta tulisi olla raitis ajon aikana, jo oman turvallisuudenkin vuoksi. Ymmärrän kyllä, jos ajotapahtumassa/kilpailussa joku katsoja on kevyessä punssissa. Tässäkin on se mahdollisuus, että siellä ollaan kaatokännissä, kaatuillaan ja sammutaan ajouralle. Olishan se mukavaa, jos joku rullais tämmösen sammuneen yli autolla. Itse en haluaisi olla järjestäjän roolissa tällaisen tapahduttua, joten kun keväällä alan ajoja järjestämään, niin niissä on nollatoleranssi, mikä koskee koko autokuntaa. Ajojen jälkeen voi toki rentoutua leijona pullolla, ja hyvässä seurassa se on varsin mukavaakin.
Joo, ja itse otan kyllä viinaa, mutta en tapahtuman aikana.
Rekisteröimätön
28.02.2010, 21:51
onko se niin väärin jos metsässä ajetaan ja muutaman oluen siinä juo,kunhan ei yleisille teille lähde kaahaamaan.nopeutta maastossa on korkeintaan kävelyvauhti ja oman autonsahan siinä vaan hajottaa jos tyhmiä riskejä ottaa.kyllä jokainen tietää rajansa..
Gravedigger
28.02.2010, 22:00
onko se niin väärin jos metsässä ajetaan ja muutaman oluen siinä juo,kunhan ei yleisille teille lähde kaahaamaan.nopeutta maastossa on korkeintaan kävelyvauhti ja oman autonsahan siinä vaan hajottaa jos tyhmiä riskejä ottaa.kyllä jokainen tietää rajansa..
Tai joku jää alle kun toilailee sen yhdenkin oluen humalassa, niin tulee turhan kallis tikki ja varmasti revitellään lehtien sivuilla, kuinka humalainen offari ajoi viattoman ylitse kännissä. Mitä puhtaampana lajin maine saadaan pidettyä sen parempi.
young n dum
28.02.2010, 22:07
>onko se niin väärin jos metsässä ajetaan ja muutaman oluen siinä juo< ... on.. lakikin sen jo kieltää. ja jos >kaikki tietäs rajansa? < ... niinpä muttakun ei tiedä. ja kävelyvauhtia kalliolta alas 16 kertaa katonkauttaympäri kaikkikännissä ja ei kellää vöitä. kyllä kuulostaa hyvältä! eiks sit voiski ruveta järjestää sellasia känni ääliö kisoja mis kaikkil ois kivaa ja ajeltas kännissä pitki mettiä? itekkin oon ottanu kisoissa olutta mutta vasta kisojen jälkeen. eli nou promillos mettässä.
nii ja jos haluut nyybi kännissä ajaa ni eiku venäjälle! siellä voi ajaa suhteellisen huolettomasti kännissä
Tolla asenteella voip olla että ei o kukaa todistamassa sitten sitä rajansa tuntevaa känniääliöoffaajaa, kun yksinäs siellä sitten pyörit ja olet katollas siel suonsilmässä.. Onneks ainakin joissakin offikerhoissa jäsenhalukkaat ovat koeajalla... Ja hallitus päättää ketä jäsenekseen ottaa...
Ex_inkkari
28.02.2010, 22:16
Tabu, tällä aiheella saadaan aikuiset miehet tappelemaan kuin naiset. Oma linjaus on se että ajetaan ja sen jälkeen ne kaljat ja muut juomat ei toisinpäin, tätä ei kaikki halunnut sulattaa silloin kuin aktiivisesti hääräsin offroad touhuissa mukana ja neidit kinasteli.
karvanoppa
28.02.2010, 22:20
Mutta onko tyhmää ottaa riski? Saahan sen rattijuopumuksen vaikka päältä ajettavalla ruohonleikkurilla omalla pihalla.
Minusta ajo tapahtumissa kuskin pitää olla selvinpäin. Ei kai se nyt niin vaikeaa voi olla jos ajamaan lähtee.
Mutta onko tyhmää ottaa riski? Saahan sen rattijuopumuksen vaikka päältä ajettavalla ruohonleikkurilla omalla pihalla.
Minusta ajo tapahtumissa kuskin pitää olla selvinpäin. Ei kai se nyt niin vaikeaa voi olla jos ajamaan lähtee.
Olen samaa mieltä, en yhdy edelliseen;)....
PikkuMyy
28.02.2010, 22:51
Jos ajan niin en ota, ehdin ottaa sitten kun en aja!
Meilläpäin ainakin apparit on yleensä viikonloppuajeluilla ihan reippassa humalassa, eipä tuo ittee oo haitannu niin pitkään kun kykenevät vinssinkaapelia vetämään. Kuskin olis kyllä hyvä olla ainakin alta 1 promillen tilassa. Sen jälkeen kun ei taho enää toimia tuo nuppi/jokin muu. Mutta jokainen tyylillään, kyllä tyhmyys korjaa talteen ne jotka välttämättä haluaa näin pelata.
Ex_inkkari
01.03.2010, 08:41
Meilläpäin ainakin apparit on yleensä viikonloppuajeluilla ihan reippassa humalassa, eipä tuo ittee oo haitannu niin pitkään kun kykenevät vinssinkaapelia vetämään. Kuskin olis kyllä hyvä olla ainakin alta 1 promillen tilassa. Sen jälkeen kun ei taho enää toimia tuo nuppi/jokin muu. Mutta jokainen tyylillään, kyllä tyhmyys korjaa talteen ne jotka välttämättä haluaa näin pelata.
Varmaan ihan jees jos olette kahdestaan liikkeessä ja apinalla 3 promillea ja kuskilla 0,9 promillea. Mutta siinä vaiheessa kun siinä pyörii porukkaa ympärillä, joskus jopa lapsia ja autoa ohjastaa humalainen ja apuna kaatokännissä oleva sankari niin auton avaimet lähimpään kaivoon, kiitos.
Varmaan ihan jees jos olette kahdestaan liikkeessä ja apinalla 3 promillea ja kuskilla 0,9 promillea. Mutta siinä vaiheessa kun siinä pyörii porukkaa ympärillä, joskus jopa lapsia ja autoa ohjastaa humalainen ja apuna kaatokännissä oleva sankari niin auton avaimet lähimpään kaivoon, kiitos.
Totta, itse en koske enää alkoholiin niin sinäänsä aina on se selvä kuski paikalla. Mutta en kyllä jaksa paheksua jos toiset humalassa ajelevat. Jokainen kantakoot itsestään vastuun.
Ex_inkkari
01.03.2010, 09:56
Totta, itse en koske enää alkoholiin niin sinäänsä aina on se selvä kuski paikalla. Mutta en kyllä jaksa paheksua jos toiset humalassa ajelevat. Jokainen kantakoot itsestään vastuun.
Entä ne katselijat jotka olettavat että auton ohjastaja suoriutuu tehtävästä kunnialla, onko heillä vastuu jos humalainen kuski törttöilee... oma vika kun jäi alle ? Kyllä sen ajoneuvon kuljettajan vastuu on enemmän kuin se että kunhan itse selviän.
Tällaiset asiat pitäisi olla selviö jokaisella järjestetyllä ajotapahtumalla.
Rikoslain mukaan moottoriajoneuvon kuljettajalla pitää olla veren alkoholipitoisuus alle 0.5 promillea! Vaikka istut kännissä ratin takana autotallissa auton käydessä olet lain mukaan rattijuoppo!
Laki ei tässä suhteessa erittele tieliikennettä muusta ajamisesta!
Entä ne katselijat jotka olettavat että auton ohjastaja suoriutuu tehtävästä kunnialla, onko heillä vastuu jos humalainen kuski törttöilee... oma vika kun jäi alle ? Kyllä sen ajoneuvon kuljettajan vastuu on enemmän kuin se että kunhan itse selviän.
Tällaiset asiat pitäisi olla selviö jokaisella järjestetyllä ajotapahtumalla.
Toisaalta, onko se sitten katsojalta järkevää olla sellaisen matkan päässä että jotain voi sattua? Voihan aina sattua ilmankin alkoholia, ketäs sitten syytetään?
Arska-tehtaalta
01.03.2010, 10:52
Kertooko kuva enemmän kuin tuhat sanaa, vai valehteleeko... :D:D:D
Mielestäni kilpailuissa koko tiimin pitää olla ajokuntoisia. Säännöissähän tähän ei ole otettu kantaa, joten se siitä.
Ex_inkkari
01.03.2010, 10:52
Toisaalta, onko se sitten katsojalta järkevää olla sellaisen matkan päässä että jotain voi sattua? Voihan aina sattua ilmankin alkoholia, ketäs sitten syytetään?
Eli onko ihan OK että kuljettaja on kännissä kun vastuu kysymys on epäselvä ? miten tällaisesta asiasta pitää edes väitellä.
Arska-tehtaalta
01.03.2010, 10:54
Ratin ja selkänojan välissä on vastuu.
Eli onko ihan OK että kuljettaja on kännissä kun vastuu kysymys on epäselvä ? miten tällaisesta asiasta pitää edes väitellä.
Ei ole ok että kuljettaja on kännissä, mutta en myöskään näe tarpeelliseksi sitä että ihmiset menevät niin lähelle että vahingon sattuessa käy huonosti. Toki jokainen tyylillään.
Ratin ja selkänojan välissä on vastuu.
Erimieltä, kyllä se vastuu on myös sillä uteliaalla henkilöllä joka ei tajua pysyä kaukana. Kuski keskittyy eteenpäinpääsemiseen, ei uteliaan katsojan varomiseen.
Edit. Menee vähän off-topic mutta toisaalta minusta ihan asiaa tämäkin.
Kolmosolut makkaranuotiolla ei varmasti haittaa ajokuntoa, mutta kilpailussa koko joukkueen pitäisi olla kunnossa, ei pelkästään kuskin. Vahinko voi sattua muutenkin kun ajamalla.
Eikä kyse ole pelkästään turvallisuudesta, vaikka tärkeintä on ettei vahinkoja satu, satunainen katsoja saa helposti mielikuvan "juoppoporukasta joka rikkoo puita ja roskaa metsän".
Satunnainen katsoja saattaa myös samaistaa muut auton ympärillä pyörivät kaverit joukkueeseen kuuluviksi, vaikka kyse on ihan muusta.
Safaritilanne (jossa yleisöä ei ole) voi olla vapaampi, mutta silloinkin turvallisuuden rajoissa. Enkä ikinä ole nähnyt kaatokännistä kuskia metsässä (edes peilistä).
Pidetään laji turvallisena ja katsojille mukavana.
Kolmosolut makkaranuotiolla ei varmasti haittaa ajokuntoa, mutta kilpailussa koko joukkueen pitäisi olla kunnossa, ei pelkästään kuskin. Vahinko voi sattua muutenkin kun ajamalla.
Eikä kyse ole pelkästään turvallisuudesta, vaikka tärkeintä on ettei vahinkoja satu, satunainen katsoja saa helposti mielikuvan "juoppoporukasta joka rikkoo puita ja roskaa metsän".
Satunnainen katsoja saattaa myös samaistaa muut auton ympärillä pyörivät kaverit joukkueeseen kuuluviksi, vaikka kyse on ihan muusta.
Safaritilanne (jossa yleisöä ei ole) voi olla vapaampi, mutta silloinkin turvallisuuden rajoissa. Enkä ikinä ole nähnyt kaatokännistä kuskia metsässä (edes peilistä).
Pidetään laji turvallisena ja katsojille mukavana.
Menen yhä offtopic linjaan ja kysyn, onkos kyse katsojien viihdyttämisestä vai ajamisesta?
Yksi selitteinen vastaus, Sekä että ! Eikä toivottavasta tarvitse perusteluja .
ääääh "aikamiehet" kinastelee netissä.
kartanlukija saa juoda olutta jos tahtoo, kuski ei saa ajaa humalassa. erikseenhän voi paperille printattuun sääntökirjaan tehdä mitä tahansa kieltoja, jos kyseessä ns. virallinen tapahtuma.
eihän tässä nyt ole mitään epäselvää? jos joku humalassa rupee mussuttamaan niin senhän voi vaikka vääntää solmuun, aivan kuten oikeassa urbaani elämässäkin. Jos meininki ei miellytä, niin ainahan voit vaikka suksia vittuun.
Itse olen sitä mieltä, että kyllä aikuinen mies voi pari (2) III-olutta juoda ajopäivän aikana kun ajaa, MUTTA EI ENEMPÄÄ. Henkilökohtaisesti mua vituttaa kattoa änkyrässä olevia appareitakin ja mulla ei siinä kunnossa edes apparoida.
Alkkoholia käytän itsekkin ja pidän oluesta turhankin paljon, mutta niinku muutkin on sanoneet ei se juopottelu ja autoilu sovi samaan aikaa harjoitettavaksi.
Tästä katsojan vastuusta olen ollut itse sillä linjalla että, aikuisia katsojia varoitan muutaman kerran ja kehotan olemaan kauempana tms. Jos ei mene jakeluun lakkaan sanomasta, jos on pököpää olkoon sitte siellä auton alla.
Lapsia tietysti varotaan ja varoitetaan viimeiseen asti.
ääääh "aikamiehet" kinastelee netissä.
kartanlukija saa juoda olutta jos tahtoo, kuski ei saa ajaa humalassa.
eihän tässä nyt ole mitään epäselvää? jos joku humalassa rupee mussuttamaan niin senhän voi vaikka vääntää solmuun, aivan kuten oikeassa urbaani elämässäkin. Jos meininki ei miellytä, niin ainahan voit vaikka suksia vittuun.
Totta. Mutta internet on hyvä paikka esittää eriävät mielipiteet ilman että saa nyrkistä samantien. Joutuu isännät harkitsemaan vähän pitempään. Toki sitten seuraavalla tapaamisella voi vielä olla paha mieli.
Yksi selitteinen vastaus, Sekä että ! Eikä toivottavasta tarvitse perusteluja .
Tästä en ole yhtämieltä, yleisön tarkoituksellinen viihdyttäminen on hyväksyttävää siinä vaiheessa kun siitä maksetaan ;-D
Mun mielestä kuskin promillet oltava alle 0.5 niinkuin laissa sanotaan. Apparilla se vois olla suosituksena. Puhutaan siis "vapaista" ajoista, ei kisoista. Yleisö saa sitten tehdä niinkuin parhaaksi näkee, vaikka onhan se toisaalta rasittavaa jos joku on ihan kantokunnossa metikössä. Omasta mielestä muutama pussikalja ei ole sama kuin ryyppääminen ja alkoholismi, oon sitä mieltä että aikuiset ihmiset saa ne ottaa kunhan osaa käyttäytyä
Mun mielestä kuskin promillet oltava alle 0.5 niinkuin laissa sanotaan. Apparilla se vois olla suosituksena. Puhutaan siis "vapaista" ajoista, ei kisoista. Yleisö saa sitten tehdä niinkuin parhaaksi näkee, vaikka onhan se toisaalta rasittavaa jos joku on ihan kantokunnossa metikössä. Omasta mielestä muutama pussikalja ei ole sama kuin ryyppääminen ja alkoholismi, oon sitä mieltä että aikuiset ihmiset saa ne ottaa kunhan osaa käyttäytyä
Toisaalta, moniko suomalainen aikuinen hallitsee alkoholinkäyttönsä ja osaa käyttäytyä? Vähemmistöä on se kansa...
Itse olen sitä mieltä, että kyllä aikuinen mies voi pari (2) III-olutta juoda ajopäivän aikana kun ajaa, MUTTA EI ENEMPÄÄ. Henkilökohtaisesti mua vituttaa kattoa änkyrässä olevia appareitakin ja mulla ei siinä kunnossa edes apparoida.
Alkkoholia käytän itsekkin ja pidän oluesta turhankin paljon, mutta niinku muutkin on sanoneet ei se juopottelu ja autoilu sovi samaan aikaa harjoitettavaksi.
Olen samoilla linjoilla Olkun kanssa. Kalja, tai pari makkara nuotiolla maistuu hyvältä ajeluiden lomassa. Ja sitten kun vääntää rattia metsässä hiki päässä, niin kyllä siinä normaalikuntoisella miehellä ne promillen osat aika äkkiä karisee pois.
Ymmärrän toki niitäkin jotka juovat jaffaa sen makkaran kanssa, jokainen tyylillään.
Ja tämä ei ollut mikään kännissä ajamisen ylistys puhe, älkää tulkitko tätä väärin. :)
En minäkään tuomitse sitä, jos sen yhden tai kaksi olutta koko päivän( 6-9 tuntia) kestävän ajon aikana nautiskelee.. Ei se nyt isossa miehessä pitäskään tuntua saatika näkyä.. Mutta kyse onkin nyt siittä, että minkälaisella asenteella ollaan liikkeellä, missä porukassa jne.. Varsinkin monilla on omatkin lapset mukana mettässä, ei tarvitse ruokkia heidänkään ajatusmaailmaa sillä, ett mettässä se meidänkin iskä saa juoda olutta, vaikka ajaakin.. Eikä siittä oluen lipittämisestä tarvitse mitään numeroa siellä mettässäkään tehdä, toki ei sitä tartte ny mihkään paperipussiinkaan piilottaa!! :D
Mutta onhan se nyt aivan kristallinkirkas asia, että jos joku kerho/seura järjestää tapahtuman, jossa tulee yleisöä paikalle tai niitä kyyditetään siellä korvessa, ni ei siellä silloin kukaan kuski tai appari / järkkäri vedä edes sitä yhtä olutta, edes sen yhden kyrsän kanssa!!
Johan ne viinankäytön seuraukset on nähtävissä muissakin harrastuspiireissä ja aika äkkiä sitä saa itselleen ei-toivotun henkilön maineen!! Eikä pelkästään viinan takia, vaan myös muun käytöksen...
Ja onhan näitä perseelleen menneitä saunailtojakin tässä saatu myötäelää.. :D
Ja sitten kun vääntää rattia metsässä hiki päässä, niin kyllä siinä normaalikuntoisella miehellä ne promillen osat aika äkkiä karisee pois.
Äkkiä ja äkkiä. Alkoholin poistuminen elimistöstä on lähes vakio,siihen ei hikoilut,kuseskelut eikä edes kiroilut vaikuta juurikaan mitään...
Voisi olla muuten yleisöllä hieman erilainen käsitys vaikka F-cupista, jos kaikki kuskin kaverit saisivat häärätä keskarikassien kanssa auton ympärillä? Suunnistuskisassa kun jonkun auto porsii, niin kaikki kaverit on katsomassa remonttia siinä suorituspaikalla, jotkut kännissä, jotkut lasten kanssa. Trialissa kaverit on sivummalla koska reitti on eristetty yleisöltä, sama määrä niitä kaljoittelijoita on sielläkin, eivät vaan erotu samalla tavalla.
Ja ne jotka minut tuntevat, tuntevat myös oman suhtautumiseni keskiolueen :)
Rikoslain mukaan moottoriajoneuvon kuljettajalla pitää olla veren alkoholipitoisuus alle 0.5 promillea! Vaikka istut kännissä ratin takana autotallissa auton käydessä olet lain mukaan rattijuoppo!
Laki ei tässä suhteessa erittele tieliikennettä muusta ajamisesta!
Tätä minä olen ihmetellyt, että mikä tässä on niin vaikea sisäistää.. Aikamiehet.
Eihän tähän ole yksiselitteistä ratkaisua.
Toisille pari olutta tai useampikin on ok ja tietää rajansa ja tarvittaessa homma jää siihen.
(kuskit tietty erikseen)
Toisille se ei koskaan jää pariin oluseen, vaan lähtee lapasesta jne..
Näin se vaan on, fiksusti tuolla on porukka ollut mitä on kisoja kierrelty.
Samanlaista näkee muissa autourheilupiireissä, mihin tämä yleistys offareita kohtaan taas perustuu.. ?
khonkonen
01.03.2010, 16:49
Tätä minä olen ihmetellyt, että mikä tässä on niin vaikea sisäistää.. Aikamiehet.
Samaa olen minäki ihmetellyt, et mikä siinä on niin vaikea käsittää. Jos juot alkoholipitoista juomaa, sillon ei ajeta. Se on ihan turha koittaa vedota johonki 0,5 rajaan. Se raja pitäs olla nolla, ja jos nolla ylittyy niin kortti ja auto valtiolle, josta saat ne sit kun olet suorittanut rangaistuksesi. Alkoholi ja auto ei kuulu samaan lauseeseen, kuin siinä tilanteessa et olet autotallissa autoa korjaamassa, ilman et auton avaimet on rattilukossa. Ei luulis olevan vaikeaa?
oishan se mielenkiintoisen näköistä kattoa f cuppia ku huolto tauolla apparit vetäs kaljaa ja sanos että tässä lounaan kanssa otan vaan pari.mut ite olen sitä mieltä et kisat ilman kaljaa siis myös apparit ja safarit kuskin osalta ilman kaljaa ehkäse 2-3sallittakoon ja muut suht tolkku kunnossa
Rekisteröimätön
01.03.2010, 17:13
asiapuhetta KHONKONEN, samaa mieltä, en ole koskaan ottanut kantaa kun sivustaseurannut noita alkotouhuja mutta jos kuski sammuu metässä rattiin SIIS SAMMUU RATTIIN!! niin eikai sellaista voi hyväksyä. Ihme vain ettei ole vahinkoja sattunut!
jos otat,et aja ja toisteppäin..
http://www.youtube.com/watch?v=eR7KBheBtdQ
Ei sitä voi kuskina ottaa kahta kaljaa enempää päivän aikana, kun täytyy se kuormurikin ajaa kotia. Kerran kun jäätiin yöksi taisi tulla juotua joku viitisen kaljaa todella pitkän päivän aikana. Kepu palaa 2 h/pullo, joten sillonkin olisin puhaltanut alle 0,5 promillea.
Selvät apparit on kyllä harvinaisempia kuin Lj:n ehjät välitykset. Eipä tuosta ole mitään haittaa ollut, kun ovat aina päässeet kävellen kotiovelle. Toisaalta, enpä sitä itekään ihan selvinpäin uskaltais toisten kyytiin mennä.
Jos se olut tai pari on sitten pakko saada juoda sen makkaran kyytipojaksi, niin niitä löytyy alkoholittomana versionakin, vink vink.
Kepu palaa 2 h/pullo,
Tätä koitti sekin rekkakuski selittää joka Helsingistä Sodankylään ajaessaan tempaisi kymmenen gebardia. Yksi kahden tunnin välein...:rolleyes:
Edit: Se sankari itseasiassa sanoi että yksi kepu palaa tunnissa, joten 10h ajon aika voi vetää kymmenen kaljaa.. Ko henkilöllä ei muistaakseni ole ollut korttia enään vuosiin..
siis mitä vittua... eikö kisojen järjestäjät puutu mitenkään siihen että kisailijat kisaa alkoholin kanssa ???
ehdotukseni olisi että kisassa järjestäjät puhalluttaa sekä kuskit ja APPARIT, jos tulos on jotain muutakuin nolla niin kisat loppuu siihen, mielestäni tämä olisi vähintäänkin turvallisuuden kannalta suotavaa ja hyvien käytöstapojen mukaista toimintaa.
ja jos jonkun on ihan pakko saada ne pari kaljaa keskellä päivää makkaran kanssa niin kannattais miettiä tosissaan hoitoon menemistä
siis mitä vittua... eikö kisojen järjestäjät puutu mitenkään siihen että kisailijat kisaa alkoholin kanssa ???
ehdotukseni olisi että kisassa järjestäjät puhalluttaa sekä kuskit ja APPARIT, jos tulos on jotain muutakuin nolla niin kisat loppuu siihen, mielestäni tämä olisi vähintäänkin turvallisuuden kannalta suotavaa ja hyvien käytöstapojen mukaista toimintaa.
ja jos jonkun on ihan pakko saada ne pari kaljaa keskellä päivää makkaran kanssa niin kannattais miettiä tosissaan hoitoon menemistä
x 2 = kannatetaan, kisoissa kuin kisoissa koko kisateam = 0 toleranssi
Mut miksi pitää juua esim. kaljaa kun on jotain puuhaamassa, varsinkin kulkuvälineiden kanssa?
Sitä en ole ikinä tajunnut. Onhan sitä muutakin juotavaa(alkoholitonta), toki eihän se ole äijää lipitellä mehua äiteen juomapullosta.
Itse en kyllä nähnyt viikonloppuna yhtään kuljettajaa tai apukuljettajaa lipikoimassa drinksuja?
Rekisteröimätön
02.03.2010, 19:32
miten porukka suhtautuu kirkkaisiin viinoihin, se sammunut joi jäägermeisteriä
miten porukka suhtautuu kirkkaisiin viinoihin, se sammunut joi jäägermeisteriä
Eiks jäägermaister oo tummaa eikä kirkasta?
Aihe taitaa olla offailu ja alkoholin käyttö, eikös tuossa jekussa lie jonkun verran alkoholia jos siitä joku sammuu? :confused: Äkkiä luulisi että suhtautuminen on sama kuin oluen kanssa? ;)
pastirolli
02.03.2010, 20:25
Mut miksi pitää juua esim. kaljaa kun on jotain puuhaamassa, varsinkin kulkuvälineiden kanssa?
Sitä en ole ikinä tajunnut. Onhan sitä muutakin juotavaa(alkoholitonta), toki eihän se ole äijää lipitellä mehua äiteen juomapullosta.
Itse ostin lavallisen pillimehuja talliin. Just hyvä määrä juotavaa, halpoja ja pysyy pää selvänä. ;)
Kalja on hyvää. Vinkkinä oluenystäville, Lidlin pilsneri (eli siis I-olut siinä vihreässä tölkissä, merkkiä en tähän hätään muista) on melko maistuvaa. Sitä voi hyvin lipata muutaman ja olla täydessä toimintavalmiudessa. Huom! Ei välttämättä kisoissa
Byrocrat
03.03.2010, 00:32
Oikea linja :cool: Jollei kisan järjestäjä valvo kisaajien kuntoa mitenkään ennen kisaa tai varsinkaan kisan aikana ja sattuu vahinko jossa osapuolena on nautiskellut kuski niin siitä on helposti syytteessä myöskin kisajärjestäjän edustaja eikä pelkästään se vahingon aiheuttaja.
Tuossa kun moni on puolustellut apparin nautiskeluoikeutta niin milläkäs nimikkeellä apumies tuolla lähtöluettelossa on. Eikös siellä säännöissä mainita kuljettaja ja apukuljettaja ja että kuljettajat voivat kisan aikana vaihtaa paikkaa eli kun näin on niin apumiestenkin tulisi olla selvinpäin koko kisan ajan :eek: jos vaikka joutuisivat tarttumaan jossakin tilanteessa käyvän auton rattiin tai vaikkapa vain käsijäruun, sekin kun on ajoon vaikuttamista jos tarkkoja ollaan:(
Ja kun jonkun mielestä pari pulloa keskaria, vai oliko peräti nelosta, voi juoda kisan aikana niin jääköhän se vain siihen :eek: ja jos jäisikin niin siitä huolimatta kuski/t syyllistyy rattijuopumukseen olipa paloaika mikä tahansa jollei pidä sitä 2 tunnin taukoa heti sen pullollisen jälkeen ja jatka kisaamista vasta sitten. :)
Tuo puhalluttaminen saattas muuten olla hyvä idea myös safaritapahtumissa :rolleyes:
Rekisteröimätön
03.03.2010, 08:28
Ja kun jonkun mielestä pari pulloa keskaria, vai oliko peräti nelosta, voi juoda kisan aikana niin jääköhän se vain siihen :eek: ja jos jäisikin niin siitä huolimatta kuski/t syyllistyy rattijuopumukseen olipa paloaika mikä tahansa jollei pidä sitä 2 tunnin taukoa heti sen pullollisen jälkeen ja jatka kisaamista vasta sitten. :)
:rolleyes:
eikö rattijuopumus tule vasta 0.5 promillen jälkeeen? ite oon puhaltanut joskus 0.22, kun katteltiin kaverin luona peliä, ja otettiin pari kaljaa. sen takia kai tuo puoli promillea on keksitty, ettei sen ruoka oluen jälkeen tartte vartoilla sitä kahta tuntia? vai omko kisoissa nollatoleranssi?
kaksi kaljaa ei ole sama kuin perseet olalle, kohta kielletään kai liköörikonvehdit ja yskänlääkkeet.
ne kisoissa olleet kaljoittelu-veljet eivät tietääkseni ajaneet autoa, vai mitä?
Mistähän tämäkin taas kääntyi siihen että muka kisailijat joisi alkoholia. Kyseessä on koko ajan olleet katselijat. Ei tämmöiseen itsestään selvään asiaan tarvitsisi sen enempää puuttua. Ulkopuolinen kun näitä lueskelee niin helposti saa sellaisen kuvan että tämä olisi muka joku yleinen ongelma.
Kiroilu pitäs muuten kanssa kieltää kisoissa, siellä saattaa olla pieniä katsojia jotka oppii rumaa kieltä. Täällä ei myöskään saisi kirjoitella rumia, koska joku pieni saattaa lukea palstaa ja oppia rumia. ;)
tapsa4x4
03.03.2010, 08:54
itse haluaisin tavata tälläisiä henkilöitä jotka 24h suunnistus kisoissa juuri ennen lähtöä puhataa vaikka 1promillen nousu jurrissa ja jaksaa pitää noin 1,5-2promillen humalan seuraavan 24h ajan ja painaa menemään koko ajan sammumatta.
En koskaan oo nähny off-road kisoissa kuskeja tai appareita kännissä.
Mitens noi huume testit?? Esim lsd olis kova sana suunnistus kisoihin.
Meneeköhän tässä nyt puurot ja vellit sekasi...
Yleisö on ja tulee olemaan se, joka enemmän tai vähemmän hilluu pussikaljojen ja taskumattien kanssa.. Enemmänkin ihmettelen sitä, että suomessa ei jääkiekko-otteluissa saa viedä juomia, siis sitä yhtä oluttuoppia,jota olet koko erätauon jonottanu, mukanaan katsomoon, niin kun muualla maailmassa!! Ellet sitten salakuljeta sitä takin hihassa.. :D
Eikös nyt kuitenkin ole vain periaatteesta parempi jättää ne oluset sinne varikolle ja nautiskella sitten hyvällä omalla tunnolla kisojen ja ajojen jälkeen.. Ja oikeesti se NatsiSivan olkoholiton olut ei ole pahaa, kunhan on kylmää, mutta se ei vissiin näillä kelelillä ole ongelma.. :)
Ja onhan se totta, ilman mitään jeesusteluja, että niitä pieniäkin ihmisiä siellä hyörii, katsojana, kyydissä jne.. Tapakasvatus ei ole koskaan pahasta, ellei ne sitten ole pahoja tapoja..
Mistähän tämäkin taas kääntyi siihen että muka kisailijat joisi alkoholia. Kyseessä on koko ajan olleet katselijat. Ei tämmöiseen itsestään selvään asiaan tarvitsisi sen enempää puuttua. Ulkopuolinen kun näitä lueskelee niin helposti saa sellaisen kuvan että tämä olisi muka joku yleinen ongelma.
samaa mieltä
hieman tarkentaen että Mistähän tämäkin taas kääntyi siihen että muka kisailijat joisi kilpailun aikana alkoholia
kisoissa en ole nähnyt koskaan kännissä heiluvia kilpailioita vielä omalla kisa urallani
Rekisteröimätön
03.03.2010, 09:33
Tuossa otsikko, miksi sotkea kisat niin vankasti tähän? Kisoihin ehdottomasti nollatoleranssi / hylkäys koko porukalle jotka ilmottautuneet, miettikää vastuuta vahingon sattuessa kuskille, apukuskille, omalle kalustolle,toisten kalustolle, toisille ihmisille esim katsojille.
Samoin safarit, itsellä sellainen köytäntö safarilla että HETI kun ensimmäinen henkilö joka autoilee kännissä: kuittailee, aiheuttaa minulletai muille päänvaivaa, vahinkoa tms omalla toiminnallaan niin soitan kytät paikalle! Tuleeko ne metsään? AIVAN VARMASTI TULEE!!
Tosiaan, miksi yleensäkin pitää sotkea harrastus ja alkoholi keskenään sen ymmärrän kyllä jos esim safarilla illanpäälle otetaan kun ollaan esim leirissä mutta kesken ajon? Järki hoi!
Ja tallilla juokoon jokainen puolestani niinpaljon kuin haluaa kunhan ei siirtele autoa joka on lainmukaan kielletty. Enkä suosittele esim tunkkaamista tms umpikännissä mutta jokainen itse päättää eikai se laitonta ole.
Ja lopuksi muistakaa tämä! ON KYSEESSÄ SUURET VOIMAT ESIM VINSSATESSA, HINATESSA, TUNKATESSA, OJIEN YLITYKSISSÄ, KALLIOILLA yms niin aina on mahdollista sattua vahinko selvinkinpäin, känninen apumies on aika epäluotettava oikeasti, asioiden tulkinta kun ei ole samalla tasolla kuin selvinpäin! Esim tilanne että 2 miestä offailee metsässä, kuski selvä ja appari 3promillea, vinssaustilanne ja vinssin naru poikki vedossa, kuski loukkaantuu niiin kuka soittaa apua? Kuka ajaa auton "ihmisten ilmoille", Kuka antaa ensiapua? Jos joku näitä tosiasioita halveksuu niin piyäköön itseään viisaana, minä pidän sellaista suurena idioottina!
Jos alkoholi on ongelma niin suosittelen harrastuksen lopettamista, maastoautoilu on kallista (suhteellista) mutta että kaluston hinnalla saapi paljon olutta ja viinaksia ja kahtoopi vaikka netistä 24/7 offikuvia ja ryyppää kaluston pois niin eipä ole vaivaa muille sellaisesta.
Rekisteröimätön
03.03.2010, 09:53
Mitä tätä aprikoimaan puhallus ennen kisaa siinähän se selviää ja loppuu se turha paskan jauhaminen.tJiiVee
Rekisteröimätön
03.03.2010, 10:24
Alkoholi ja autourheilu ei kuulu yhteen, ajetaan sitten asfaltilla tai metsän pimennossa.
Sen mitä olen ollut autourheilussa mukana (jm, rallicross, ralli, endurance) niin sääntönä on, että jos viisari värähtää niin välitön kilpailusuorituksen hylkäys ja kilpailukielto (oli sitten varsinainen kuljettaja, apukuljettaja, kartturi tai joukkueenjohtaja). Mitään lieventäviä seikkoja ei ole ja selvänä pitää olle siitä hetkestä kun ilmoittautuu palkintojen jakoon saakka. Jokkiskisoissa on tapahtunut, että pudonneet ovat ruvenneet tissuttelemaan kun ajot ovat omalta kohdalta ohitse, mutta ensi kesänä tähänkin tullaan puuttumaan ja kilpailupaikalla tehdään puhallutuksia ennen palkintojen jakoa, samoin aamulla ilmoittautumisten yhteydessä suoritetaan puhallutuksia. Muistakaa myös, että kuljettaja on vastuussa huoltohenkilöstöstään, eli jos joku mekatsu kännissä rikkoo viereisen auton peilin ja kaataa työkalupakin ja siitä tehdään valitus kilpailun johdolle niin sanktiot tulee sille kuljettajalle jonka mekaanikkona/huoltomiehenä se känniääliö oli.
Kilpailunjohtajana olen tätä miettinyt muutaman kerran, että puhalluttaisi kaikki aamulla katsastuksen yhteydessä. Ainoa mikä on estänyt tämän on, että mistä saa kalibroidun mittarin ja puhallustuloksen luotettavuus.
Joo, 0-toleranssi, eli ei saa värähtäkkään, mutta kilpailijan oikeusturvan kannalta asia pitää mielestäni hoitaa kaiken taiteen sääntöjen mukaan.
Kertokahan te jotka olette näitä puhallutuksia kisoissa suorittaneet, miten olette toimineet, mistä laitteet, onko ollut vara-alkometriä jne.
Mulla on mahdollisuus saada ihan oikea alcometri lainaan joten sopii kysellä jos tarvetta. Ja tosiaan kisoissa vois katsastuksessa tai lähdössä puhalluttaa. Suunnistuskisoissa mielestäni vois olla yksi sheriffipartio joka valvoo nopeuksia ja samalla puhalluttaa randomilla. Nollatoleranssille ei kannata lähteä mutta normaali tieliikenneraja käyttöön.
Arska-tehtaalta
03.03.2010, 12:31
Mieluummin kisaorganisaatio hoitamaan asiaa, kuin virkavalta.
Arska-tehtaalta
03.03.2010, 12:37
Niin ja lisäyksenä vielä, ihmeen paljon nimettömiä kirjoittelijoita aiheesta. Luulisi, että nikilläkin uskaltaisi keskustella?
Mieluummin kisaorganisaatio hoitamaan asiaa, kuin virkavalta.
Nii, kyllä melko varmasti löytyy poliisilta halukkuutta tulla puhalluttelemaan kilpailijoita.Toisaalta, olisihan se väkevä pelote, mutta miksi sellaista pitäisi tarvita??? Ja mitä tulee tuohon nautiskeluun ylipäänsä, niin vaikka baarissa se kanto kääntyy, muru kääntää kylkeä ja sora lentää (eli nautitaan ja ajetaan niin että pyöräkotelo ropisee), niin kyllä tuolla maastossa on niin suuri vaara sattua jotain, etten ainakaan minä uskalla ottaa sitä riskiä, että joudun itse maksumieheksi, koska "loukkaantunut oli alkoholin vaikutuksen alainen"...
Byrocrat
03.03.2010, 13:28
kyllä tuolla maastossa on niin suuri vaara sattua jotain, etten ainakaan minä uskalla ottaa sitä riskiä, että joudun itse maksumieheksi, koska "loukkaantunut oli alkoholin vaikutuksen alainen"... Jos siis olit kännissä katsojana niin kyllä, muuten et.
Eipä siinä kuski joudu maksumieheksi jos känniläinen sivullinen loukkaantuu, mutta kylläkin siinä tapauksessa, että kuski on nauttineessa tilassa, olipa sitten promilleista tai huumeista kyse sillä vaikka auton vakuutus sivullisen vammat korvaisikin niin loppupeleissä vahingon aiheuttanut joutuu ne rahat vakuutusyhtiölle makselemaan.:( siis silloin jos kuski on nauttinut. Känniläinen sivullinen jää monessa tapauksessa korvauksetta kun voidaan osoittaa, että hän on omalla toiminnallaan edesauttanut vahingon tapahtumista ja varsinkin jos vielä on esim. rastialueella väärässä paikassa. Edellyttää tietty, että vaaralliset/kielletyt alueet on jotenkin merkitty järjestäjän toimesta. Muualla metsässähän katsoja saa sitten jokamiehen oikeudella toikkaroida ihan mielensä mukaan ilman, että järjestäjä voisi siihen kovin helposti puuttua :mad: Toki siihenkin on mahdollisuudet, mutta tuskin näissä ympyröissä tarpeelistakaan. :rolleyes:
Inhorealisti
Jos ruvetaan puhalluttamaan niin se normaali tieliikennelain mukainen raja tietysti, muuten käy hassusti. Jos sitten ruvetaan odottelemaan uusintapuhallusta niin johan siinä on kohta jono ja homma pilalla.
Vaikka vastustan (vähäisenkin)alkomahoolin sotkemista tämmöisiin hommiin niin onhan valvonnassakin pidettävä se terve maalaisjärki mukana.
Kaikki varmaan tietää että puhdas nolla voi kääntyä 0,x lukemaan ilman tissutteluakin.
Nimimerkillä: 0,2 puhaltanut vaikka tasan tarkasti en ollut juonut kahvia vahvempaa, silloin nuorempana ja viisaampana kun ei tullut juotua pisaraakaan miestä vahvempaa.
Mikä lie sitten väräyttänyt viisaria?
Kun tämä närkästys on ehtinyt jo neljännelle sivulle niin onko joku joskus nähnyt autokunnan nauttivan kisan kestäessä miestä väkevämpiä? Ei ainakaan minun silmiini ole sattunut. Jos haastellaan niin haastellaan asiasta eli ehkä safareista ja katsojista ja jätetään kisaajat tämän ulkopuolelle.
Tämä keskustelu taisi viritä Trailer teamin katsoja / kisastudio keikasta ja luulen että ainakin osa kuvista on provomielessä otettu ja palstalla julkaistu.
SuurSyömäri
03.03.2010, 15:50
Olen samaa mieltä ettei maasturoidessa tai maasturien lähelläkään saa ottaa mitään jaffaa väkevämpää. Itse en henkilökohtaisesti ole ollut ikinä humalassa. Varsinkaan maastureiden lähistöllä.:p Oikestaan en ole tippaakaan alkoholia juonut elämäni aikana. En syönyt lihaa ja en polta. Joka sunnuntai käyn kirkossa. Ja annan rahaa hyväntekeväisyyteen. Uskotteko?
nimim. SuurJuomari
ps. tää on kans oivallinen topicci tietynlaisten jeesustelijoidenkin hihkumiselle. Toki asiasta ovat porukka maininnut ja se pitää ottaa vakavasti.
Itse en henkilökohtaisesti ole ollut ikinä humalassa. Varsinkaan maastureiden lähistö
Ainakaan et muista asiasta mitään:D
Oikestaan en ole tippaakaan alkoholia juonut elämäni aikana. En syönyt lihaa ja en polta. Joka sunnuntai käyn kirkossa. Ja annan rahaa hyväntekeväisyyteen. Uskotteko?
http://en.tackfilm.se/?id=1267627533781RA78:D
Rekisteröimätön
03.03.2010, 17:03
Alkaa menemään lapselliseksi tämä kirjoittelu, kertookohan tämä jotain offiporukoiden ...kkyys..am..räst.?
Yhtälailla taitaa kertoa nyybin kirjoitukset REKISTERÖITYMÄTTÄ...
Yhtä laila tuo "viisasten" juoma tuntuu maistuvan tuolla ralli katsojien joukossakin. Sit tuiterissa liikutaan siinä EK varressa aiheuttaen vaaratilanteita.
Outoa ettei kukaan ole nähnyt mitään. No, totuus on että suunnistuskisoissa olen useamman kerran nähnyt kun muutamasta autokunnasta joku ottaa kaljaa. Tiukempaa en. Joka tapauksessa katsojat aiheuttaa enemmän vaaratilanteita toikkaroimalla ihan missä sattuu. Viime viikonloppuna olin muutaman kerran todistamassa tilannetta kun maasturit hapettaa täysillä lumessa eteenpäin ylös mäkeä ja isukit ja äitsykit toikkaroi keskellä uraa lapsiensa kanssa. Eikä puhettakaan että huomioitais valvojien kehoitukset siirtyä hieman parempaan paikkaan.
Joka tapauksessa asia kannattais huomioida ennenkuin jotain sattuu. Siinä kohtaa huomioinnin suorittaa viranomainen ja se ei edistä lajia mitenkään.
Rekisteröimätön
03.03.2010, 18:48
Niin ja lisäyksenä vielä, ihmeen paljon nimettömiä kirjoittelijoita aiheesta. Luulisi, että nikilläkin uskaltaisi keskustella?
no en minä ainakaan halua olla julkisesti se tiukkapipo mulkku jonka mielestä on kyseenalaista kun vapaamuotoisen safarin jälkeen tarvitsee miettiä että uskaltaako itse ajaa kotiin vai laittaako ajokortittoman apukuskin ajamaan
SuurSyömäri
03.03.2010, 19:26
Alkaa menemään lapselliseksi tämä kirjoittelu, kertookohan tämä jotain offiporukoiden ...kkyys..am..räst.?
Kyllä kertoo!
Alkoholia ei saisi nauttia muuten ravintoloissakaan kun sen toiminnan jälkeen usein irtoilee hampaita ja lähtee henkiä viattomiltakin. Samoiten erilaisissa jonoissa.
Eli alkoholi pitäisi kieltää ravintoloista ja taksi- tai snagarijonossa ei saa olla humalassa.
Ja noi sunnuntaiaamuryyppääjät pitäis kieltää. Ne käyvät joukolla semmosessa baarissa jonka katonharjalla on semmonen rasti pystyssä ja baarimikko on pukeutunut kaapuun. Poliisien pitäis ratsata noista baareista lähtijät.
Puhalluttakaa kilpailijat. Se on ihan oikea menetelmä. Mutta jos joku alkaa tunkeman pilliä mun suuhun kun istun kisa-alueen notskilla, yleisön ominaisuudessa, makkaraa kärtsäämäsä ja nauttimassa pari olutta niin voin olla hieman suivaantunut.
Lähinnä tässä kai on kyse niistä n.promillen porukasta jotka örveltää kisaalueilla kännissä. Ei se ole kivaa kattoa ja kun itse olen joskus jossain parilla pikku safarilla ollut se örveltäjä niin ei se kivaa ole kenellekkään. Nykyään olen yrittänyt parantaa tapani.... Helpoiten se onnistuu siten ettei käy enää missään:p tosin kyllä tota alkoholituotettakin on tullut otettua huomattavasti harvemmin tänä pänä kuin pari vuotta sitten.
Ja se mistä tämäkin topikki sai taas alkunsa elikkäs mitä ilmeisimmin kankun ja peteturun kisareissusta niin on se mukavaa kun ei ole meitsi se ainoa törttö täsä telluksella. Tosin... Ei ehkä ole tarkoitus kyllä samaistuakaan :D:D. Hyi turkkulaiset! Meitin raamattukerho on tekemässä virallista valitusta seurakunnan pastorille ja oksennuksessa näin lihakappaleita joten meitin melkein elossa olevat vegaanijäsenet lähettää kettuliittoon valituksen eläinten kaltoin kohtelusta.
Dippadii... pitää mennä katsomaan kauniita ja rohkeita...
ja eiköhän tämäkin keskustelu lähtenyt siitä et innokas KATSOJA lisäsi hupia kuvaan eihän siellä kukaan kännissä aja
ei se turvallisuuden puolesta puhuminen saisi kenenkään mielestä olla mitään jeesustelua, mutta kyllä kisoissa järjen käyttö sais olla sallittua niin järjestäjiltä kuin kisailijoiltakin... eipä ole hirveen hyvää mainosta sponsoreillekkaan JOS joskus sattuis jotain vahinkoa tapahtumaan alkoholin takia.
PS. en ole ite käyny koskaan missään kisoissa edes yleisönä eikä kiinnostakkaan mutta kommentoin silti :)
jeesustelua tai ei mut olen kisoissa nähnyt itse kun osa autokuntaa oli karhu laatikko vieressä ja tölkit kädessä odottamassa varaosia ja kun kaljat oli juotu ja osat saatu paikalleen kisa jatku
Arska-tehtaalta
03.03.2010, 22:18
no en minä ainakaan halua olla julkisesti se tiukkapipo mulkku jonka mielestä on kyseenalaista kun vapaamuotoisen safarin jälkeen tarvitsee miettiä että uskaltaako itse ajaa kotiin vai laittaako ajokortittoman apukuskin ajamaan
Huono provo :rolleyes:
jeesustelua tai ei mut olen kisoissa nähnyt itse kun osa autokuntaa oli karhu laatikko vieressä ja tölkit kädessä odottamassa varaosia ja kun kaljat oli juotu ja osat saatu paikalleen kisa jatku
Olen kuskilla nähny kasipakin karhua ennen kisaa, tosin saatto olla appareille, joten se siitä.
Säännöissä on turha kieltää humalassa ajamista, koska sen kieltää jo suomen laki. Appareiden alkoholin käyttöä ei ole säännöissä kielletty, joten se siitä ja katsojien dokaaminen on todellakin sallittua.
Sääntöjen mukaan mennään, eikä niitä tällä palstalla tehdä, vaikka olisi miten viisaita anonyymejä.
Byrocrat
04.03.2010, 00:34
Säännöissä on turha kieltää humalassa ajamista, koska sen kieltää jo suomen laki. Appareiden alkoholin käyttöä ei ole säännöissä kielletty, joten se siitä ja katsojien dokaaminen on todellakin sallittua.
Sääntöjen mukaan mennään, eikä niitä tällä palstalla tehdä, vaikka olisi miten viisaita anonyymejä.
Kun näitä kaljottelun puolustuskirjoitteluja lueskelee niin tulee helposti siihen käsitykseen, että säännöissäkin humalassaajo pitäisi kieltää kun tuo laintulkinta muuten näyttää aika joustavalta eräiden ajatuksissa. :(
Ja kyllähän ne säännöt oikeastaan tuon alkoholinkäytön appareiltakin (säännöissä apukuljettaja/t) kieltää sillä kisan aikanahan voi käydä niin, että apukuljettaja joutuukin kuskin hommiin ja silloinhan pitäisi olla ajokunnossa eikä kantokunnossa:rolleyes:
Ja kyllähän ne säännöt oikeastaan tuon alkoholinkäytön appareiltakin (säännöissä apukuljettaja/t) kieltää sillä kisan aikanahan voi käydä niin, että apukuljettaja joutuukin kuskin hommiin ja silloinhan pitäisi olla ajokunnossa eikä kantokunnossa:rolleyes:
Säännöissä ei kuitenkaan pakoteta apukuskeja ajamaan, joten sääntöjen puitteissa saa olla apukuskit vaikka missä kunnossa, onhan tässä käytäntönä ollut ettei kukaan kantokunnossa kisa-autossa ole, ainakaan nykyään, ennen muinoin on ilmeisesti meno ollut vähän toista. ;)
En kuitenkaan ryypäämistä suuremmissa määrin kannata, mutta muutaman oluen muilla henkilöillä kun kuljettajalla kyllä hyväksyn, olempa saattanut itekin syyllistyä.
Arska-tehtaalta
04.03.2010, 08:45
Kun näitä kaljottelun puolustuskirjoitteluja lueskelee niin tulee helposti siihen käsitykseen, että säännöissäkin humalassaajo pitäisi kieltää kun tuo laintulkinta muuten näyttää aika joustavalta eräiden ajatuksissa. :(
Älä kuitenkaan pidä kirjoitustani puolustuspuheena muulle, kuin olemassaoleville säännöille ;)
Vaikka en puolla kaljoissa ajelua enkä itsekään sitä tee niin pysytään kuitenkin faktoissa. Apukuljettajilta ei vaadita edes ajokorttia säännöissä.
Tirkmacine
14.04.2011, 15:06
Jos ajan niin en ota,Mut kaverit suunnistaja,vinssi miehet jos tuntuu niin ottakoot muutaman oluen.
Ite vinssi miehenä kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa et välillä
teki niin saatanan hyvää pitää pikku tauko kilpailun aikana ja Jouda/ryypätä
yks olut hookoon sinisen kans.
Talvikisoissa mul on yleensä ollut 4cm pullo konjakkia tai viskiä mukana,
lämmittää niin perkeleesti!!
Jos joku nyybi alkaa hehkuttaa et tollaset känni ääliöt pitää saada pois kilpailuista niin toiveeseesi on vastattu.
Viime kilpailusta tuli hylkäys.Syynä suunistaja huppelissa,asiaton käyttäytyminen ja vinssi miesten luku määrä oli unohtunut ilmoittaa.Vinssi miehet Joivat/ryyppäsivät 24h aikana 1pullon per mies(vitun juopot).Ite Huuhtelin metässä suun oluella ku nuuska levis pikku hypyssä suuhun.
Tästä kimpaantuneena lupasin et cup ei tarvitse enää rahojani
Voin toki lähteä kavereilleni vinssi mieheksi,mut en maksa vittu penniäkään cupille.
Nyybeille mallia !!! TV: Tirkkonen Toni (rehtori)
Ps.jos oikein haluaa purkaa sydäntään ni soita 040-9006762
Skaleton
16.04.2011, 02:28
Olen itse huolestunut tuolla ylempänä kirjoitelleen yksilön jälkikasvusta. Hän mainitsee oman jälkikasvunsa lukevan tätä palstaa ja ottavan oppinsa täältä. Omakin nuorisoni lukee tätä mutta he eivät todellakaan ota elämänviisauksiaan täältä, lisäävät vain nämä suodattaen omaan reppuunsa ja tekevät itse omat valintansa. Voivat jopa hymähtää joillekin opettajille ja jättää jutut omaan arvoonsa.
Arvoisat palstalaiset. Tämä on anonyymien yhteisö, jossa kukaan ei omaa arvomaailmaansa pitemmälle ota vastuuta mistään. Suhtautukaa siihen sen edellyttämällä tavalla ja huolehtikaa ihan omakohtaisesti nuoristanne.
NewJuhani
16.04.2011, 19:45
Rattijuoppo offareille porttikielto tapahtumiin.
Skaleton
16.04.2011, 20:12
Nollatoleranssista olen just samaa mieltä. Nollatoleranssi alkoholille liikenteessä, nollatoleranssi perheväkivallalle, nollatoleranssi koulukiusaukselle, nollatoleranssi yhteisönjohtajien harrastamalle hyväksikäytölle...
Ideoita kaivataan miten nollatoleranssiin päästään. Ja mietitään ensin tärkein, eli syvissä metsissä kaljapurkki kädessä kulkevat katsojat. Miten saamme nuo kuriin, sen jos joku keksii niin voidaan lähivuosikymmeninä pureutua noihin vakavampiinkin ongelmiin. Mutta ei toki lähdetä niitä miettimään ennenkuin saadaan tämä vakava syvien metsien ongelma ratkaistua. Tähänhän saamme kulumaan hienosti todella kauan aikaa ettei vakavampiin asioihin tarvitse kajota
NewJuhani
16.04.2011, 20:22
...ainoastaan alkoholisteille.
Selvät apparit on kyllä harvinaisempia kuin Lj:n ehjät välitykset
:) :) :D
NewJuhani
16.04.2011, 22:08
:) :) :D
...sammumattomat ajoaluevalvojat:eek:
Paljon melua tyhjästä.
24h kisan aikana normit täyttävä aikuinen mies jolla vielä maksa toimii voi lain puitteissa juoda oikein annosteltuna mäyräkoiran III olutta tai jopa enemmän janoonsa :D ja ajella vielä kilpailun lakia rikkomatta. Jokainen tehköön mitä haluaa.
Ja nolla toleranssin puolestapuhujille:
Mä olen vastaan, koska sillä riistettäisiin kansalaisoikeuksia. Mun mielestä se on sama juoko joku vettä vai olutta janoonsa :D kunhan tietää rajansa.
ps. vaikka appari kulauttais 24h kisassa kossun lähdön jälkeen (jos ei ole alkoholia veressä) olisi k.o henkilö maalissa selvinpäin.
KoniJeep
16.04.2011, 22:18
Ennen vanhaan aamulla Trialin kuljettaja kokouksessa oli kumman monta äijää aurinkolasit silmillään... tais olla melkosen punaset silmät ryyppäämisestä... vaan kertaakaan ei puhallatettu.