Kattelin taas noita laitteita tuolta saksan sivuilta ja täytyy sanoa, että näyttää aika rajulta toi kalusto. Joku oli skaboissa Timberjackillä ja näky jotain muitakin rajuja pelejä, kuten Gamma Goat, Tatra 8x8, ym.
Mitenhän noilla kavereilla toi kisakalusto kestää? Kiva lähteä hankkimaan Tatraan uusia vetareita. Painotkin sitä luokkaa, että kohtalaisella kaivinkoneella nyhtivät irti kiinni jääneitä.
Herää mielenkiintoisia ideoita liittyen jonkun Sisun voimansiirtoon.
www.alanmiehet.com Sinne ne kaikki hyvät lintat menneet on.
quote:
Mitenhän noilla kavereilla toi kisakalusto kestää? Kiva lähteä hankkimaan Tatraan uusia vetareita. Painotkin sitä luokkaa, että kohtalaisella kaivinkoneella nyhtivät irti kiinni jääneitä.
On tainnut tulla seurattua kaikki kisat kolmelta vuodelta töllöttimestä ja ainakaan niissä ei ole isompia kaluston hajoamisia esitetty. Aika jämeriä mällejä on kyllä ollut ja kyllä siellä joskus on näytetty Mog-protolla kolmella pyörällä ajoa ja portaalin hitsaamista, mutta aika vähän. Louhoksilla on joskus tullut 8x8:n kylkeen alamäessä semmoista lähes 406 Mogin kokoista kivenmurikkaa yms. joten kyllähän siitä vähän vaurioita tahtoo tulla. Selostajan mukaan keskeytyksien syy on yleensä ollut kaatoa seurannut turvakaaren vääntyminen, jolloin tuomarit estävät jatkamisen. Tiedä sitten miten hyvin niistä keskeytyksistä kertovat. Eiköhän niillä ole siellä kumminkin tarpeeksi varavetareita ja varaporttaaleja mukana, kun ovat eri puolilta Eurooppaa kisaamaan tulleet. Ei mahda olla mitään persaukisten hommaa tuollaisilla vehkeillä sarjan kiertäminen.
Ikävä vaan että Eurosport lopetti niiden näyttämisen ja kun muiltakaan kanavilta niitä ei kotitöllöön tule, niin piti tilata viime vuoden kahinat DVD:llä ja pitäisi nyt tilata tämän vuoden kisa-DVD myös. Siellä on S1- ja S2-luokassa paljon Moggeja (406, 404, 1300, 1700 jne), P1-luokassa moggipohjaisia protoja ja muuta mukavaa. Komein kaatopiruetti tähän mennessä on ollut Jerseyn saarelta olevan Team Gagnierin pyöräytys 406 Mogilla yhdessä kisassa.
Ne S5-luokan 8x8 Tatrat ja MANit on kyllä melkoisia valaita ja niissä on hurjat etuylitykset. Ne ylitykset niiden kulkua tuntuu eniten haittaavan, kun puskevat notkossa keulansa maahan syvälle. Niissä on mahanalus pyöriä täynnä, joten ylärinteen reunan ylitykset menee aika hyvin laahaamatta runkoa maahan.
Näkyvä ero siinä sarjassa kotimaiseen trialiin on suunnanvaihtojen salliminen, tosin rajallinen määrä, mutta helpottaa käännöksiä ja keulapainoisella alamäen ajamista, kun voi tulla peruuttaen alas. Reitit on tikutettu paikoitelleen melko ahtaiksi ja tikun koskemisesta tulee virhepisteitä, joten se tasaa taas sitä peruuttamisen sallimista.
Sitä Timberjackin ajokonetta ohjasti ainakin viime vuonna isä-tytär-pari. Siinä oli apparin penkki laitettu takavasemmalle viistoon pois kuskin tieltä. Se Puujaska poikkeaa muista runko-ohjauksensa lisäksi siinä, että sitä ohjastetaan joystikeillä, kun muissa on ratti. Nosturi oli sentään poistettu.
Se sarja on kyllä omasta mielestä selvästi nojatuolioffaamisen kärkipäässä.
Oon kyllä itekin joskus nähny noita Eurosportilta. Nyt ei ole tosiaan pitkään aikaan näytetty mitään. Huonompi juttu.
Kyllähän tollanen kuormurihomma on komeeta kateltavaa ja helposti siitä innostuu, mutta se on totta, että se vaatii aivan eri tavalla rahhoo kuin joku Tojotan kanssa pulaaminen.
www.alanmiehet.com Sinne ne kaikki hyvät lintat menneet on.