View Full Version : ALB jarrut, mikä se on?
Kävin tossa äskrn kylällä Cherokeella ja yhdessä mutkassa oli vähä vauhtii liikaa, kun tuli joku vastaan. Polkaisin jarrua ja kas perhanaa, auto meinas lähtee käsistä, kampes poikittain... Se otti niinkö takarenkailla ensteks, ja mulla on vielä eripari renkaat, toinen Nokia ja toinen joku Aurora..
No, mä tietysti ajattelin et tää nyt on se kuuluisa Cheron abs vika tms. mut kun rupesin selvittään asiaa, törmäsin tietoon? et toi mitä otteessa lukee jarruista eli ALB.. ei tarkoitakaan abs:eja vaan jarrupaineen säätövipua joka on "siellä jossain".
Onks jollain oikeaa tietoa? Muistan kun joskus taistelin suzukin kanssa k.o. vivun kanssa kun se otti jostain kipiää ja väänty, oli pirun hankala saada takas et se otti etujarrilla ensteks.
Gravedigger
23.02.2010, 19:41
ALB on nimen omaan kuormantunteva. On jousi taka-akselissa joka menee vipuun joka taasen on rungossa. Tuo jousi saattaa kuoleentua tai vipu vääntyä niin menee vituiks nuo jarru balanssit välillä. Toki seka rangastus on saattanut vaikuttaa. Niin ja onko auto ABS:lla varustettu?
On siinä ainaki se alipaine pumppu systeemi.. En sit tiä siitä absista, ei se ainakaan toimi, jos se sielä on:D Kyllä lukkiintuu...
Gravedigger
23.02.2010, 19:45
On siinä ainaki se alipaine pumppu systeemi.. En sit tiä siitä absista, ei se ainakaan toimi, jos se sielä on:D Kyllä lukkiintuu...
Alipaine vain tehostaa. Eli otteessa NAP jarrut (Neste AliPaine) eli siel ei ole mitään absin pumppua kone huoneessa tms tai absin valoa kojelaudassa.
Kävin tossa äskrn kylällä Cherokeella ja yhdessä mutkassa oli vähä vauhtii liikaa, kun tuli joku vastaan. Polkaisin jarrua ja kas perhanaa, auto meinas lähtee käsistä, kampes poikittain... Se otti niinkö takarenkailla ensteks, ja mulla on vielä eripari renkaat, toinen Nokia ja toinen joku Aurora..
No, mä tietysti ajattelin et tää nyt on se kuuluisa Cheron abs vika tms. mut kun rupesin selvittään asiaa, törmäsin tietoon? et toi mitä otteessa lukee jarruista eli ALB.. ei tarkoitakaan abs:eja vaan jarrupaineen säätövipua joka on "siellä jossain".
Onks jollain oikeaa tietoa? Muistan kun joskus taistelin suzukin kanssa k.o. vivun kanssa kun se otti jostain kipiää ja väänty, oli pirun hankala saada takas et se otti etujarrilla ensteks.
ALB tarkottaa kuormituksen mukaan säätyviä jarruja, joka on käytännössä
kuormituksen mukaan jarrupainetta säätävä venttiili taka-akselin tienoilla.
Omistin kerran erään Renaultin, jossa oli sama systeemi, jouduin vaihtamaan venttiiliin katsastukseen, koska jarrut ottivat takapainoitteisesti. Onkohan Cherokeessa sitten näin?
Ja mikähän cherokee on kyseessä,jos vanha xj korinen niin takajarrut niissä on perseestä ja lukkiintuu herkästi jos kuluneet loppuun ja muutenkin säädöt niissä ei pelaa lainkaan,alb venttiiliä ei noissa taida olla lainkaan ainakaan mun ex 90vm cherokeessä ei ollut tai sitten en muista vaan.
Jos siellä on pumppu, se on ylipainepumppu, pumppaa tehostimelle ja ABS-järjestelmälle käyttöpainetta!!
Ainoa Jeeppi jossa on kuormantunnistava venttiili (eli ALB) on Comanche!! EI MISSÄÄN MUUSSA SELLAISTA OLE!! Mutta otteessa lukee nykyään ALB, vaikka sitä ei ole, ne ilmeisesti käsittää jarrupaineventtiilin, joka rajoittaa takapään painetta, olevan semmoinen, mutta ei ole!! Siellä on jarrupaineventtiili konehuoneessa sen ABS-yksikön alla/edessä!!
Se Comanchen ALB-venttiili on tuonnäköinen: http://www.jamant.fi/paineensaadin-mop52002369-p-1306.html ja se on kiinni alustassa ja on mekaanisen tangon kautta yhteydessä taka-akseliin!!
Ylipaine.. no joku pumppu kuiteskii, äh... kunhan toi talli lämpenee, se on sit ruvettava selvittämään sitä et miks se teki mitä teki.. en o kyllä huomannu aiemmin mitään erikoista niissä jarruissa. Mut kelitkinhän on ollu mainiot, noin niinku ajamisen kannalta.. onneks ei tapahtunu tuo esim kaupungissa..
Ylipaine.. no joku pumppu kuiteskii, äh... kunhan toi talli lämpenee, se on sit ruvettava selvittämään sitä et miks se teki mitä teki.. en o kyllä huomannu aiemmin mitään erikoista niissä jarruissa. Mut kelitkinhän on ollu mainiot, noin niinku ajamisen kannalta.. onneks ei tapahtunu tuo esim kaupungissa..
Mikäs vuosimalli sulla on, valmistenumeron mukaan siis (10. merkki)??
L eli siis 90.. rekisteröity syksyllä eli lokakuussa -90.. Jos siinä on jossain säädin, voikos siitä sit säätää niitä takapaineita? kuten esim. just suskasta?
L eli siis 90.. rekisteröity syksyllä eli lokakuussa -90.. Jos siinä on jossain säädin, voikos siitä sit säätää niitä takapaineita? kuten esim. just suskasta?
Ei voi säätää mitään muuta kuin kenkien etäisyyden rummuista ja käsijarruvaijerien tiukkuuden!! Jarrupaineisiin ei pysty vaikuttamaan...
Joo muuten... Tais selvitä toi jarru ongelma. Sillon kun toi judanssi kävi, silloinhan oli pakkasta ja lumipyry, eli tais olla vaan etujarruset vähä jäässä. Nyt mua kummastuttaa toi minkä kokosta kärryä tolla saa vetää.. jarruton kärry.. tadaa.. 455 kg, helvata, mist noin pieniä kärryjä edes saa?
OT: Pistetään paremmaksi. HJ:ssa jarruton kärry suurin sallittu kokonaispaino 450kg...
Joo muuten... Tais selvitä toi jarru ongelma. Sillon kun toi judanssi kävi, silloinhan oli pakkasta ja lumipyry, eli tais olla vaan etujarruset vähä jäässä. Nyt mua kummastuttaa toi minkä kokosta kärryä tolla saa vetää.. jarruton kärry.. tadaa.. 455 kg, helvata, mist noin pieniä kärryjä edes saa?
Kyseessä on kärryn todellinen massa (ei rekisteriotteen kokonaismassa), siis riittää että kärryn omamassa ja kuorman massa on alle 455 kg.
j.h
Yhdistelmän massat vaa'alla ja ajokortti luokat rekisteriotteesta
Hmm.. eiks noilla kärryillä aika yleinen kantavuus o esim 500 kg.. Ja eihän sellasta saa vetää edes tyhjänä.. kävin just tarkistamassa,tolla mun farkku Pololla saa vetää just sen 500..
Meillä töissä kävi silleen et kamu hinas tyhjää kärryä jonka kantavuus oli jtn. 2500 ja puuttu se pikku e. Sakot tuli et napsahti.. Perusteluna se et siinä ois voinu olla lastia...
Hmm.. eiks noilla kärryillä aika yleinen kantavuus o esim 500 kg.. Ja eihän sellasta saa vetää edes tyhjänä.. kävin just tarkistamassa,tolla mun farkku Pololla saa vetää just sen 500..
Meillä töissä kävi silleen et kamu hinas tyhjää kärryä jonka kantavuus oli jtn. 2500 ja puuttu se pikku e. Sakot tuli et napsahti.. Perusteluna se et siinä ois voinu olla lastia...
Jarruton peräkärry painaa esim. 200 kg siis jos auton vetopaino 500 kg, niin kuormaa kestää 300 kg, siis vaakapaino, mitä koukussa voi olla maksimissaan.
j.h
Älkää tuijottako rekisteriotetta...
Mut.. kun ne polliisit toijottaa just sitä! jos rek otteessa lukee et kärryn kantavuus vaikka 750kg ja auton sallittu vetopaino 455.. sakot!
No sitten vaan valitus sakoista, niin kyllä sille poliisillekkin kerrotaan asioiden oikea laita. Mutta kellä on peräkärryn ote mukana? Mullei ainakaan ole ollut ikinä. :P
Ei se ainakaan auttanu k.o. työkamua.. Sakot joutu maksamaan, ja siis kyseessä oli aivan tyhjä kärry, mut sen kantavuus oli vaan enemmän kuin kaverin kortti oli.. Ja asiaa ajoi työmaan lakimies, eli lienee melko selvä tapaus..
Mun mielestä varsin verrannollinen tapaus. Tosin eipä multa o koskaan kärrynkään rek. otetta katsottu.. Joka oliski vaikeeta kun se on jossain hukassa:D
Ei se ainakaan auttanu k.o. työkamua.. Sakot joutu maksamaan, ja siis kyseessä oli aivan tyhjä kärry, mut sen kantavuus oli vaan enemmän kuin kaverin kortti oli.. Ja asiaa ajoi työmaan lakimies, eli lienee melko selvä tapaus..
Mun mielestä varsin verrannollinen tapaus. Tosin eipä multa o koskaan kärrynkään rek. otetta katsottu.. Joka oliski vaikeeta kun se on jossain hukassa:D
Olis kiva kuulla kommentteja.... alan osaajilta (kun oma osaaminen kyseenalaistetaan)... siis edelleenkin
Ajokortin tarve katsotaan otteesta...
Ja auton peräkärryn paino katsotaan vaa'alla
Kaverin kanssa mietitty pientä mainosta ostaa ison katetun autonkuljetustrailerin ja siihen kykeen C5 citikan tarrat... siis näyttää, että kyydissä on C5 Citreon. Tämä traileri AX Citroenin (tai CV koska se on jo valmiiksi) perään. Siis tyhjä jarrullinen kärry, sitä voi vetää AX Citikalla ongelmitta, mutta varmaan pysäyttää katseen tienpäällä usealta autoilijalta. (kyseessä Citroen korjaamo, ei autokorjaamo)
j.h
Itse lähtisin oman ajatuksen mukaan oikeuteen ilman lakimiestä, sillä sen verta varmalla pohjalla olisin omasta mielestä, tosin kyllä avaisin vielä kirjan tieliikennelaki
edit:
Siis kaverin kortti loppu kesken, joka katsotaan otemassoista... siis oma moka, jos kortti loppuu kesken... Pitää ostaa sellainen kortti joka kestaa....
Mä en ainakaan kyseenalaista mitään muuta kuin sen, et mistä hitosta tollanen vetopaino on tohon cheron otteeseen tempastu...
Sehän on luokkaa naurettava:D
Mä en ainakaan kyseenalaista mitään muuta kuin sen, et mistä hitosta tollanen vetopaino on tohon cheron otteeseen tempastu...
Sehän on luokkaa naurettava:D
Sehän on todellakin NAURETTAVA, mutta eiköhän sen ole hoitanut autonmaahantuoja ja autonvalmistaja naurettavaksi, siihen ei ole edes tarvittu AKEa (tai Trafia)
j.h
Juu näin se vaan monissa Cherokeissa on :D ..ja itse asiassa ihmeen monissa jenkeissä yleensäkin. Kai siksi että niissä on niin paskat jarrut. Toisaalta jarrullista kärryä saa samanlaisella kikottimella vetää parhaimmillaan ~2300kg luokkaa Suomen otteiden mukaan (vaihtelee 1400-2300kg välissä, miksi lie?), ja valmistaja ilmoittaa 5500lbs.
edit: noi vetopainoasiat on vähän hankalia kait poliiseillekin ymmärtää. Mutta jos itse olen pykälät oikein ymmärtänyt, niin teoriassa kunhan ajokorttiluokkasi riittää kyseisen yhdistelmän MAKSIMIPAINOISSA ajamiseen, niin kaikki ok kunhan otteiden mukaisia kokonaismassoja ei ylitetä. Saat esim. vetää Cherokeella kokonaismassaltaan 750kg jarrutonta kärryä pelkällä B-kortilla, kunhan sen kärryn massa (omamassa + lasti) tien päällä XJ:hin kytkettynä ei ylitä 450kg.
Onkohan noita perävaunupainoja sitten jotenkin koukun mukaan voitu rajoittaa, kun omassa -92 Cherokeessa ne massat on 750 ja 2500 kg? Tuo 2500 kg täsmäisi tuohon 5500 lbs painoon.
Niinpä, mulle on ainakin tullut asiaa tutkiessani sellanen kuva et se on vähä arpapeliä millanen vetopaino noissa autojen rek otteissa lukee:cool: Pitää ens katsastuksessa kysellä.. Kun mönkkäri+kärry tai vene ja kärry on kyllä enempi kuin 450 yhteensä..
Ennenmuinoinhan se nelivetoisuus nosti sitä sallittua painoa jota sai kiskoa.. Josku vedin Suzuki sj410:llä ja trailerilla yhden cherryn Simpeleeltä lpr:ään.. ihan laillista, mut vähä pelottavaa:D Onneks oli kesä ja kärpäsiä..
itte oon vähän harkinnut että tekis asuntovaunusta 750kilosen kevytperävaunun, mutta työntöjarrulla. välttäisi katsastukset ja saisi vetää melkein millä autolla vaan.
Mikko V.
20.05.2016, 00:14
Onkohan noita perävaunupainoja sitten jotenkin koukun mukaan voitu rajoittaa, kun omassa -92 Cherokeessa ne massat on 750 ja 2500 kg? Tuo 2500 kg täsmäisi tuohon 5500 lbs painoon.
Meillä perhepiirissä 3 XJ:tä -91 ja pari -92:sta .. -91 ja toinen -92 (tuotu Saksasta 2002) vetopainoilla 750/2500kg, toinen -92 (tuotu Saksasta Ruåtsiin 1998 ja Ruåtsista tänne 2014) 600/2200kg vetopainoilla... Koukut täysin identtisiä, eikä autoissakaan suuria eroja ole, paitsi -91:n Bendix ABS.
PS. Ruotsin otteessa oli samat 750/2500kg vetopainot, joten kyllä tuo meän armas TraFi:ki näihin veikkailee "oikeita" arvoja