Kirjaudu sisään

View Full Version : Hdj 4,2tdi


Rekisteröimätön
21.02.2010, 13:07
Noni alkaa 400thkm lähestyä hdj80 ja t-belt valo syttyi tauluun,tarveisi siis alkaa tekemään jakopää remonnttia? mutta mitä sinne tarvii hihnan lisäksi vaihtaa(?kiristimet?vesipumppu?mitä ?),ja saako osia motonetistä ja millä hinnoilla olette osat saaneet jos olette ostaneet toyota liikkestä.

Kyllä kai hihna olisi hyvä vaihtaa niin saisi ehkä myytyäkkin paremmin.

Repro
21.02.2010, 13:26
Kiertokangen laakerit tais olla kaikkein kriittisen kohta tuolla kilometrimäärällä.

-Captain-
21.02.2010, 14:06
Noni alkaa 400thkm lähestyä hdj80 ja t-belt valo syttyi tauluun,tarveisi siis alkaa tekemään jakopää remonnttia? mutta mitä sinne tarvii hihnan lisäksi vaihtaa(?kiristimet?vesipumppu?mitä ?),ja saako osia motonetistä ja millä hinnoilla olette osat saaneet jos olette ostaneet toyota liikkestä.

Kyllä kai hihna olisi hyvä vaihtaa niin saisi ehkä myytyäkkin paremmin.

kiristintä ei oo pakko vaihtaa jos laakeri on kunnos, vesipumppu kannattaa vaihtaa jos yhtään välystä laakeris koska jakopään takakopan joutuu purkaa vesipumppuu vaihdettaes.. itse vaihdoin jakohihnat vaihdon yhdeydes vesipumpun ku oli välystä laakeris.

ja moponetistä löytyy. vesipumppu: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=30-9394
jakohihna: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=25-5201

JD-power
21.02.2010, 14:20
Eli onko kiertokangen laakerit paha vaihtaa?ja tuleekos hintaa remontille?

Hilari
21.02.2010, 16:14
Eli onko kiertokangen laakerit paha vaihtaa?ja tuleekos hintaa remontille?

ei oo paha rasti, muutama tunti kaikkineen, tunkkaa auton keulan rungosta kunnolla ilmaan (niin, että rattaat enää vähän hipsii maahan) ja kunnon pukit runkopalkkien nokkaan ja laskee keulan niiden varaan... niin silloin öljypohjan saa pois purkamatta mitään muuta tieltä pois...
näin ainakin itse tein kun tuohon omaani ne laakerit uusin ja muutama liuska oli jo aika huonossa kunnossa...
laakerit hommasin silloin SLCK palstalla vaikuttavalta timop nimimerkiltä...

itse tehtynä tuo remontti ei maksa paljon mitään , laakerit ja vähän menee sitten silikoonia öljypohjaa takaisin laitettaessa...
ja tietenkin momenttiavaimen tarvii kans... momentti on sitten annettu venakopan kannessa.

samaan syssyyn kannattaa ainakin mun mielestä vielä sitten tarkistaa / säätää venttiili välykset. mittaa välykset ja lätkät vaihtaa sitten nätisti kun käyttää nokka-akselin irti niin ei tarvi taistella kun sitä erikoisavainta ei kuitenkaan löydy hyllystä.

Rekisteröimätön
21.02.2010, 18:29
Joo o,autonostimella touhutaan ni ei tarvi niin paljoa kumarella,mutta saako laakerit ja liuskat motonetistä kun löysin vaan 4,0 laakerit.

BJ-40/76
22.02.2010, 00:44
HDJ:ssä kiertokangen pultit kiristetään momenttiavaimella ensin perustiukkuuteen ja sitten asteet päälle.
(en muista tarkasti, olikohan jotain suuruusluokkaa 37Nm ja 90 astetta, voi olla jotain muutakin TARKISTA!)
ja jos meinaat tehdä homman aivan viimmeisen pilkun tarkkuudella, niin silloin pitää purkaa kone ensin
ja laskea merkit jokaisesta laakerista sekä kiertokangesta että kaulalta ja tilata laakerit sen mukaan.
on muistaakseni noin 5 eri vahvuutta std:nä
Homma hoidetaan yleensä "yleissarjalla" ja sekin on normikäyttöön hyvä.

Kun öljypohja on irrallaan, itse tarkastaisin mäntien öljysuihkujen paineventtiilit.(ne pultit joilla suihkuputki
on kiinni lohkossa) samat venttiilit kuin mm. 2L koneissa, joista jouset ovat usein poikki-> tyhjäkäynnillä paine alhainen ja sylinterit kuluu epätasaisesti.

p.s kiertokangen pultit on erikoiskannalla, ainakaan tavallinen 6-kulmahylsy ei toimi, itselläni bilteman "multi kanta" hylsysarja.

Ja öljypohjassahan ei ole muuta tiivistettä kuin silkoni, jos alkuperäinen niin voi olla työläs saada irti.
ja öljyt kannattaa laskea koneesta pois jo edellispäivänä, valuu huomattavasti vähemmän silmille.

JD-power
22.02.2010, 09:02
Ok,kiitoksia,oiskos mitään paikkaa mistä sais land gruiserin käyttö ohje/huoltokirjoja? saakos alfamerin korjaus oppaan suomenkielisenä?
ja mistä laakereiden yleisarjan saa?

-Captain-
22.02.2010, 09:12
Ok,kiitoksia,oiskos mitään paikkaa mistä sais land gruiserin käyttö ohje/huoltokirjoja? saakos alfamerin korjaus oppaan suomenkielisenä?
ja mistä laakereiden yleisarjan saa?

ei taida olla opasta myynnis toho 80 malliin.. sa siitä oljypohjan irrotuksesta vielä: kannattaa ottaa ne vaihteiston tuet siitä molemmin puolin öljypohjan takaosaa pois niin saa lisää tilaa. ja laakereita kannattaa kysellä slck:n nimimerkiltä timop. siltä saa ACL:n punametallisia vahvempia laakereita edullisesti.

Hilari
22.02.2010, 10:15
mulle tuli ainakin timop.ltä ihan normi väriset liuskat ja hyvin nuo on ainakin vielä kestäneet...
hdj:n padan heikkoutena vois pitää alakertaa ja sen alimitoitettuja laakereita, omaani vaihdan veivin laakerit taas uudestaan muutaman kymppitonnin ajon jälkeen, kun näyttää , että tulee välillä nykyään annettua vähän porsasta tuolle vehkeelle...
ihan varalta , niin näkee miten ne kestää +1,5 bar ahtoja ja 100 hv:n tehonlisäystä... jos se ei porsi ennen sitä...

tuosta laakerien välyksistä on juttua myös tuolla slck:n puolella ja ns. yleissarjalla ollaan terveessä koneessa aina valmistajan antamien välyksien sisällä...
http://www.slck.net/viewtopic.php?t=3079

Daniel
22.02.2010, 10:59
Kyllä siihen oppaan saa. Ei tämän kauempaa tarvitse hakea:

http://www.suomalainen.com/sk/servlets/ProductServlet?action=productInfo&productID=3100109&ISBN=9781876720018&backURL=http%3A%2F%2Fwww.suomalainen.com%2Fsk%2Fse rvlets%2FProductServlet%3Faction%3Dquicksearch%26i nfo%3DLANDCRUISER

Itseltä löytyy tämä mutta en voi suositella. Kaikki tiedot kyllä löytyvät mutta todella sekava, koska siinä käsitellään montaa mallia. Kannattaa hakea netistä Toyotan oma engine repair manual n. (300s paketti) ja loppu autoa varten repair manual for body&chassis. Ensimmäinen löytyy suoraan pdf:ä toinen torrenttina.

KK-laakereita saa varmasiti monesta paikkaa. Itse ostin remontin yhteydessä koneistamosta ja tulivat maksamaan 35€ ja ACL oli liuskojen merkki. Laskussa olin toisin paljon muutakin. Nuo toleranssihommat pätevät ymmärtääkseni vain alkuperäisten liuskojen kanssa. Eli tarvikeliuskoissa ei näitä ole.

pee
22.02.2010, 11:42
kannattanee ne kaulat, tai vanhat laakerit kuitenkin melko tarkkaan kurkkia, kahesta koneesta kokemuksia samasta asiasta, ja kummassakaan ei kaikki kaulat olleet / ole enää std koossa

eli aika usein ainakin yks kaula on jo kerran koneistettu sen 0,25

mulla löytyy tuo engine repair manual pdf. tiedostona, ISOhko paketti siirreltäväks sähköpostina mutta voin koittaa jos tarvetta

Hilari
24.02.2010, 09:59
kannattanee ne kaulat, tai vanhat laakerit kuitenkin melko tarkkaan kurkkia, kahesta koneesta kokemuksia samasta asiasta, ja kummassakaan ei kaikki kaulat olleet / ole enää std koossa

eli aika usein ainakin yks kaula on jo kerran koneistettu sen 0,25

mulla löytyy tuo engine repair manual pdf. tiedostona, ISOhko paketti siirreltäväks sähköpostina mutta voin koittaa jos tarvetta

joo, ainahan ne mitata täytyy, koska 100% varmuutta 20v vanhoissa vehkeissä ei ole, ettei pataa ole joku jo kerran aukaissut ja kun näin laakeriherkästä alakerrasta on kysymys, on tod. näk. varmaan aiemmalle remontille on aika suuri.

mulla oli kai ihan orkkis kamaa vielä ne liuskat ja kaulat oli samaa kalibeeria ne oli onneksi hyvät vaikka muutama liuska oli jo rotansyömä

laiton yv.tä tuosta manuskasta

pee
24.02.2010, 11:02
joo, ainahan ne mitata täytyy, koska 100% varmuutta 20v vanhoissa vehkeissä ei ole, ettei pataa ole joku jo kerran aukaissut ja kun näin laakeriherkästä alakerrasta on kysymys, on tod. näk. varmaan aiemmalle remontille on aika suuri.

mulla oli kai ihan orkkis kamaa vielä ne liuskat ja kaulat oli samaa kalibeeria ne oli onneksi hyvät vaikka muutama liuska oli jo rotansyömä

laiton yv.tä tuosta manuskasta


juuri näin !