View Full Version : Missä offroadhenkiset katsastusasemat?
On katsastuskonttoreita missä ymmärretään offroadharrastus ja sitten on niitä missä ei.Eli vinkkiä mihin kannattaa eri paikkakunnilla viedä maasturi katsastukseen/muutoskatsastukseen ja mihin ei.
Itse en veisi mitään autoa Lahden K1 (kivistönmäki) asemalle,turhan tarkkaan syynäävät(esim. tuulilasista hylky ja vuoden päästä a-kats. huomauttamatta läpi)
Joensuussa Itäsuomen autokatsastus, ymmärtävät hyvin offivehkeitä ja niihin tehtyjen muutosten tärkeyttä maastokäytössä ja eivät viilaa pilkkua merkityksettömistä asioista. Esim soan merkintä lappuun sujuu rutiinilla ja samassa yhteydessä todettu kokonaiskorkeuden liikakasvu oli luvallista kompensoida jälkitarkastuksessa vähän pienemmillä renkailla:D. Taitaa kaikki inssit siellä olla itsekkin jonkin lajin autoharrastajia.
Holman katsastusasema Lahdessa taitaa olla täällä päin se ykkösvaihtoehto!:cool:
Joensuussa Itäsuomen autokatsastus, ymmärtävät hyvin offivehkeitä ja niihin tehtyjen muutosten tärkeyttä maastokäytössä ja eivät viilaa pilkkua merkityksettömistä asioista. Esim soan merkintä lappuun sujuu rutiinilla ja samassa yhteydessä todettu kokonaiskorkeuden liikakasvu oli luvallista kompensoida jälkitarkastuksessa vähän pienemmillä renkailla:D. Taitaa kaikki inssit siellä olla itsekkin jonkin lajin autoharrastajia.
itekki tuli patrolli käytettyä, on asiantuntija maastureiden kanssa. Suosittelen..:)
offroadjouni
15.02.2010, 21:11
Kirjoitanpa nyt jos vaikka kaikille ei ole itsestäänselvää... Eli älkää mainostako katsastusasemia "helppoina" tai muuten kyseenalaisten päätösten perusteella. Palstalla on monenlaista lukijaa, joten kukaan ei varmasti halua että reilu katstastusmies joutuu suurennuslasin alle nettikirjoitteluiden vuoksi.
Kirjoitanpa nyt jos vaikka kaikille ei ole itsestäänselvää... Eli älkää mainostako katsastusasemia "helppoina" tai muuten kyseenalaisten päätösten perusteella. Palstalla on monenlaista lukijaa, joten kukaan ei varmasti halua että reilu katstastusmies joutuu suurennuslasin alle nettikirjoitteluiden vuoksi.
Ihan väärinkäsitysten ehkäisemiseksi tarkennan edellistä kirjoitustani. Tarkoitus ei ollut mainostaa "helppoa" asemaa, vaan asiallista suhtautumista harrastukseen ja kalustoon, ihan samalla tavalla siellä merkitään otteeseen esim. tuulilasi vaihdettava 2kk kuluessa halkeaman vuoksi ja hylkäysprosentit ovat ihan samoja kuin muillakin asemilla, mutta se asiantuntemus, ymmärrys ja ohjaus kuinka rakennetun auton saa katsastettua lakipykälöiden mukaiseksi on sellaista palvelua mitä kaikilla asemilla ei saa. Ei tyrmätä vaan neuvotaan mitä pitää tehdä.
monta kertaa olen sieltä myös ilman leimaa pajalle ajellut korjaamaan niitä vikoja joista en ole tietoinen sinne mennessäni ollut, mutta kertaakaan ei ole tarvinnut huonon palvelun vuoksi herne nenässä pajalle paahtaa kiroilemaan että olipas siinä taas inssillä valta päättää omien mieltymysten vastaisten ajoneuvojen poistamisesta suomen tieliikenteestä.
erittäin asiallinen konttori ja pirun hyvät leipäpalaset ja kahvit :D:D:D
Holman katsastusasema Lahdessa taitaa olla täällä päin se ykkösvaihtoehto!:cool:
Tämä suosikkikonttori asia on taas näitä "kellä onni on se onnen kätkeköön":D
Homma toimii holmassa, katsureilla on AMMATTITAITOA ja mielenkiintoa myös maastureita kohtaan. Mitkään pommit ei mene läpi mutta asiallisesti yhdessä suunnitellut ja toteutetut erikoisemmatkin rakennelmat on joskus todettu tieliikenne kelpoisiksi, varsinkin jos aken aapisesta ei ole löytynyt kieltoja tai rajoituksia ko. rakennelmia kohtaan.
toyota4x4
15.02.2010, 21:54
lahdessa on jotkut kyllä käyttäny patrolleja k1 asemilla.
Kyllähän kaikki eri asemat jossa oon maasturia käyttänyt (OffRoad) ovat aina olleet asiallisia, ei ole vittuiltu tai käyttäydytty
asiattomasti, kuten en minäkään. Jotenkin tuntuu että ollaan väärillä jäljillä, jos aletaan eri asemia pistämään jollekkin paremmuuslistalle, missä Offipeli menee parhaiten katsastuksesta läpi, kyllähän se sama auto menee kaikkialla Suomessa samanlailla läpi, laki ja säännökset ovat samoja koko Suomenniemellä. Ei ole katsastussäännöissä eroa, eikä tulkinnassa, jos on niin sen hoitaa AKE (entinen) en muista nykyistä instanssia.
Mikään ei ole muuttunut konttoreiden kesken, paitsi keskinäinen kilpailu asiakkaista.
Uskoisin että asia on pelkästään henkilökemiassa, ei kaikki tule kaikkien kanssa toimeen.
joo tonne kannattaa viedä mut en suosittele viemään mitään pommia tonne sillä asenteella et katotaan ny mitä se inssi kirjottaa vikalappuun.
vaan auto kun on kunnossa ja muutokset on tehty asiallisesti nii pelkkää hyvää kokemusta on tuolta jääny.
ja ainakin jossain vaiheessa oli et diiseli päästölapusta sai alennusta kun oli pähäman jäsen.
Ihan väärinkäsitysten ehkäisemiseksi tarkennan edellistä kirjoitustani. Tarkoitus ei ollut mainostaa "helppoa" asemaa, vaan asiallista suhtautumista harrastukseen ja kalustoon, ihan samalla tavalla siellä merkitään otteeseen esim. tuulilasi vaihdettava 2kk kuluessa halkeaman vuoksi ja hylkäysprosentit ovat ihan samoja kuin muillakin asemilla, mutta se asiantuntemus, ymmärrys ja ohjaus kuinka rakennetun auton saa katsastettua lakipykälöiden mukaiseksi on sellaista palvelua mitä kaikilla asemilla ei saa. Ei tyrmätä vaan neuvotaan mitä pitää tehdä.
monta kertaa olen sieltä myös ilman leimaa pajalle ajellut korjaamaan niitä vikoja joista en ole tietoinen sinne mennessäni ollut, mutta kertaakaan ei ole tarvinnut huonon palvelun vuoksi herne nenässä pajalle paahtaa kiroilemaan että olipas siinä taas inssillä valta päättää omien mieltymysten vastaisten ajoneuvojen poistamisesta suomen tieliikenteestä.
erittäin asiallinen konttori ja pirun hyvät leipäpalaset ja kahvit :D:D:D
Oon ihan samaa mieltä.Aspitiellä eivät vittuile turhasta vaan emenpi antaavat neuvoja kuinka kannattas tehä.
Aseman päällikön kanssa jutustelin viime kesänä on tosi asilallinen kaveri.Sekin oli sitä mieltä että suomessa ihan liikaa rajoitetaan autonrakentelua esm.valojen osalta.Voin minäkin suositella ko.asemaa.Omat autot oon käyttäny tuolla siitä pitäen kun avasivat(5autoo löytyy).Ja vaikka korjauskehotuksia on tullutkin niin ei silti oo pitäny lähtee pahamaku suussa.
Yhellä katsurilla tosiaankin taitaa olla 2 land roveria.
Tässä paikallisella asemalla oli töissä jokunen vuosi takaperin pikkasen asennevammanen katsuri..ristus jotta se jos päätti jotta vikaa on niin se kyllä kaiveli vaikk 2tuntii jotta jotain löyty,sitten oli tyytyväinen.Käyttistä se yhen kerran syynäs, kolisteli,hakkas,puisteli,ravisteli ja mönki ihan joka paikassa.Sillon oli ainoa kerta konttorilla kun katsurille piti sanoo jotta laskeppa auto alas eiköhän tää riitä.(varmaan mico tietääkin tään katsurin).
No eivät kaikkialla ole maasturit samalla viivalla.
Eräskin hj:n muutoskatsastus huoltoautoksi meinas tulla ihan vähän vaikeaksi.
Katsuri keksi kyllä kaikkea mielenkiintoista lisäpykälää.
Onneks konttorinvaihto auttoi ja meni niinkuin muillakin.
Joensuussa Itä-Suomen Katsastuskeskus on varmaankin vielä perillä noista laeista ja määräyksistä, ettei tarvitse itse kaivella kaikkea lakikirjoista?
Pitäisi leimata samuraihin 255/75R15, eli kun rengasaukot on isonnettu, mittari kalibroitu ja renkaan kulutuspinta ei tule lokasuojien ulkopuolelle, niin leima pitäisi tulla ihan suoraan.
Joensuussa Itä-Suomen Katsastuskeskus on varmaankin vielä perillä noista laeista ja määräyksistä, ettei tarvitse itse kaivella kaikkea lakikirjoista?
Pitäisi leimata samuraihin 255/75R15, eli kun rengasaukot on isonnettu, mittari kalibroitu ja renkaan kulutuspinta ei tule lokasuojien ulkopuolelle, niin leima pitäisi tulla ihan suoraan.
Joensuussa itäsuomen katsastuskeskus ei ollut perillä beejiin kohdalla tuosta renkaiden muutoskatsastuksesta. (35x12,5'')
Tai oli ainakin se palvelu ja tuomieni dokumenttien lukeminen ihan ''perseenikö haluat tällä paperilla pyyhittävän?'' meiningillä.
Omalla vastuulla, Joensuussa on parempia paikkoja tuon muutoskatsastuksen hoitamiseen. Itsehän muutoskatsastin muualla, kun löytyi parempaa palvelua ja homma hoitui kivuttomasti.
Omalla vastuulla. On siellä itäsuomella yks hyvä katsastaja, joka ymmärtää näiden vehkeiden päälle, siitä vaikka lisää YV:llä, tai soittelet mulleppäin.
Tarkennan vielä että ei armahda eikä katso sormien läpi, mutta tietää pykälät ja osaa asiansa. Sikäli myös erittäin harrastajaystävällinen. :)
Joensuussa itäsuomen katsastuskeskus ei ollut perillä beejiin kohdalla tuosta renkaiden muutoskatsastuksesta. (35x12,5'')
Tai oli ainakin se palvelu ja tuomieni dokumenttien lukeminen ihan ''perseenikö haluat tällä paperilla pyyhittävän?'' meiningillä.
Omalla vastuulla, Joensuussa on parempia paikkoja tuon muutoskatsastuksen hoitamiseen. Itsehän muutoskatsastin muualla, kun löytyi parempaa palvelua ja homma hoitui kivuttomasti.
Omalla vastuulla. On siellä itäsuomella yks hyvä katsastaja, joka ymmärtää näiden vehkeiden päälle, siitä vaikka lisää YV:llä, tai soittelet mulleppäin.
Tarkennan vielä että ei armahda eikä katso sormien läpi, mutta tietää pykälät ja osaa asiansa. Sikäli myös erittäin harrastajaystävällinen. :)
Juu, en suosittele itäsuomen katsastuskeskusta. Suzukiin tulee leima kunhan vaan saan jostakin nopeusmittarin kalibroinnista jonkin lapun. Mutta asenne oli todellakin tuo sama kuin sinulla.
Nyt on leimattu 255/75R15 samuraihin. Eli voi hieman avautua miksi olisi hyvä tietää ne katsastusasemat/henkilöt joilla on offiautoiluun liittyvät lait ja asetukset tiedossa.
Ensimmäisenä katsastaja otti mittanauhan ja mittasi renkaan halkaisijan, ja rupesi sen jälkeen tuumailemaan onkos se laillisen kokoinen. No onneksi uskoi kun sanoin että mitat katsotaan STRO:n taulukoista, mittanauhaa ei tarvita.
Sitten ihmeteltiin minkä verran autoa on korotettu ja mittailtiin matkaa pyörän navasta pyöränaukon yläreunaan. No ei ole korotettu, mutta pyöränaukkoja on isonnettu todella paljon.
Lopulta homma jäi siis kiinni oikeastaan siitä että piti olla lappu kalibroinnista, minun sana ei riittänyt. Tähän pitää nyt kehua Lapeautoa raatekankaantiellä, en ole ikinä ennen käynyt siellä enkä tunne sieltä ketään. Mutta kun tänään kävin hakemassa sieltä todistuksen kalibroinnista, niin se ei maksanut mitään!
Tänään kyseinen katsastusmies vielä tuumasi ennen papereiden antamista että onhan ne renkaat juuri ja juuri lailliset. Mitä v*tun väliä sillä on onko renkaat millilleen niin suuret kuin saa olla vai saisiko ne olla vielä muutaman millin isommat?
Ja ne olivat millilleen niin isot kuin saivat olla vain sen takia että vertailurenkaina käytettiin vääriä renkaita. Oikeilla renkailla saisi olla vielä hieman isommat kumit.
Juu, onneksi Joensuusta löytyy muitakin katsastusasemia, niin voi hoitaa katsastukset muualla ...
Juu, onneksi Joensuusta löytyy muitakin katsastusasemia, niin voi hoitaa katsastukset muualla ...
Mainitaan nyt tähän väliin että jos katsastustoiminta ei miellytä tai ammattitaito epäilyttää, voi katsastuksen keskeyttää. :cool:
Mainitaan nyt tähän väliin että jos katsastustoiminta ei miellytä tai ammattitaito epäilyttää, voi katsastuksen keskeyttää. :cool:
Eli saakos rahat takaisin jos katsastuksen keskeyttää?
Täällä ainakin noi pitää maksaa etukäteen ja kun tietää että kaikki on lakien ja asetusten mukaan niin aika paljon pitää tehdä itse hommia ennenkuin saisi tienattua rahat uuteen katsastukseen toisessa paikassa. Ja mistäs sen tietää vaikka siellä toisessa paikassa se olisi vielä hankalempaa.
Eli saakos rahat takaisin jos katsastuksen keskeyttää?
Käsittääkseni saa, mutta Trafin ohjeista ei äkkiseltään löytynyt mitään ohjeita maksun suhteen.
2.3.3. Katsastuksen keskeyttäminen
Lainsäädännön mukaan tulee ajoneuvon katsastus aina merkitä keskeytetyksi, jos ajoneuvon veroja tai liikennevakuutusmaksuja on suorittamatta tai rekisteröintitodistuksen tiedot eivät vastaa ajoneuvon tietoja, vaikka ajoneuvossa olisi mitä tahansa muita korjauskehotukseen, hylkäykseen tai ajokieltoon johtavia vikoja.
Ajoneuvon katsastus tulee merkitä keskeytetyksi myös, jos keskeytyksen syy johtuu katsastustoimipaikan laitteessa olevasta viasta, tietojärjestelmäviasta tai muusta ajoneuvon haltijasta riippumattomasta syystä ja ajoneuvossa ei ole hylkäykseen johtavia vikoja tai
puutteita. Jos ajoneuvossa on hylkäykseen (tai ajokieltoon) johtavia vikoja tai puutteita, katsastus on hylättävä (ajoneuvo on määrättävä ajokieltoon).
Lähde: Trafi
Käsittääkseni saa, mutta Trafin ohjeista ei äkkiseltään löytynyt mitään ohjeita maksun suhteen.
2.3.3. Katsastuksen keskeyttäminen Lainsäädännön mukaan tulee ajoneuvon katsastus aina merkitä keskeytetyksi, jos ajoneuvon veroja tai liikennevakuutusmaksuja on suorittamatta tai rekisteröintitodistuksen tiedot eivät vastaa ajoneuvon tietoja, vaikka ajoneuvossa olisi mitä tahansa muita korjauskehotukseen, hylkäykseen tai ajokieltoon johtavia vikoja.
Eli jos on jotain mahdollisuuttaa suurempaan pompsiin, niin jättää verot maksamatta ja trailerilla auto leimalle, niin ei tule punaista lapusta lasiin vaan saa korjattua viat ja sit leiman
Eli jos on jotain mahdollisuuttaa suurempaan pompsiin, niin jättää verot maksamatta ja trailerilla auto leimalle, niin ei tule punaista lapusta lasiin vaan saa korjattua viat ja sit leiman
No ei se nyt noinkaan mene, keskeytetty katsastuskin voi sisältää ajokiellon.
Ja jos itse keskeyttää, autolle laitetaan viretieto mikä näkyy joka konttorilla. Ei liene helpoin tapa aloittaa alusta muualla jos ruudulla näkyy että asiakas lähtenyt kesken katsastuksen ja lista siihenastisista vioista. ;)
Missäs porin seudulla asustelevat käyvät ajoneuvojansa näyttämässä? Voi vastata myös yv:nä jos ei julkisesti halua paljastaa :D
Jarski lj 70
30.09.2020, 20:10
Juvamalmi espoo jos viet ofroa pelin sinne älä vie😂
Niin laittakaa kaks samanlaista ja väristä rekkulaa.
Samoil numeroil. Toinen käy leimalla ongelmitta.
Vaihtakaa kilpee sen mukaan millä haluutte ajaa...tarpeen mukaan.:D :D :D
Eikä tarvii arpoo onko katsastus miäs " ammattitaitoinen" vai ei. :D :D.
Tää mun näkemys asiaan.....Eikä oo konttorista kii.
Enkä ketään kehoita tekeen laittomuuksii.....:D :D.
Katsastukses rekkulan pitää olla kunnos ja lainmukainen.
Juvamalmi espoo jos viet ofroa pelin sinne älä vie😂
Mikä on perustelu?
Mikäli kaikki vaadittavassa kunnossa, ei luulisi olevan mitään ongelmaa millään konttorilla. Eli siis jääkö vaihtoehdoksi että kaikki O.K. mutta katsuri ei ajantasalla muutoksista? Tähän kyllä törmää.
Kovin usein vielä tänäkin päivänä kuulee että sinne ja sinne ei kannata viedä kun reputtavat kiusallaankin ihan ehjiä ja kunnossa olevia autoja...
Tänään jo toinen tapaus tällä viikolla kun ei hyväksytä maasturiin (M1G) alle 77 mm alkuperäistä korkeampia renkaita. Muisteleevat kait vaan vanhaa 51 mm sääntöä, vaikka raja muuttui 10%/77 mm jo 5 vuotta sitten päivälleen. 🤦🏻