Kirjaudu sisään

View Full Version : Jeeppi v.s. Ford


nyyperi
13.02.2010, 23:17
Arvoisat ystävät ja kylän henkilöt, olisin vallan otettu ja hyvilläni jos saisin mielipiteen, tai parikin aiheeseen kumpi vai kampi. Eli siis Auton osto lienee lähipäivinä käsillä, ja vaihtoehdoiksi on valkkaantunut joko Cherokee tai Ford explorer... Jeeppi joko bens tai dies, ja Fordi bens... mieluusti automaattina, ja vuosmalli 90-luvun alusta...
Tarvitsen (tai ainakin haluan) sellaisen käyttöauton jolla pääsee.
En usko että haluan koskaan enempi offailla autolla, mönkkärilläkin pelottaa välillä louhikossa tarpeeksi. Eli sillä että kumpaa on helpompi korottaa tms. jutuilla ei ole mulle merkitystä.
-Osat, saanti ja hinta
-Käyttövarmuus eli mukavuus
- Montaks euroo per km ajaminen maksaa ( ihan vitusti, mut sillä ei o kuulema väliä, sano mammakin)
Näillä asioilla on!
Jos jollakulla on kokemusta jommasta kummasta, olis kiva saada tietoa.. Tai ees mielipide.
Kiitos!

Rompe1
13.02.2010, 23:24
Arvoisat ystävät ja kylän henkilöt, olisin vallan otettu ja hyvilläni jos saisin mielipiteen, tai parikin aiheeseen kumpi vai kampi. Eli siis Auton osto lienee lähipäivinä käsillä, ja vaihtoehdoiksi on valkkaantunut joko Cherokee tai Ford explorer... Jeeppi joko bens tai dies, ja Fordi bens... mieluusti automaattina, ja vuosmalli 90-luvun alusta...
Tarvitsen (tai ainakin haluan) sellaisen käyttöauton jolla pääsee.
En usko että haluan koskaan enempi offailla autolla, mönkkärilläkin pelottaa välillä louhikossa tarpeeksi. Eli sillä että kumpaa on helpompi korottaa tms. jutuilla ei ole mulle merkitystä.
-Osat, saanti ja hinta
-Käyttövarmuus eli mukavuus
- Montaks euroo per km ajaminen maksaa ( ihan vitusti, mut sillä ei o kuulema väliä, sano mammakin)
Näillä asioilla on!
Jos jollakulla on kokemusta jommasta kummasta, olis kiva saada tietoa.. Tai ees mielipide.
Kiitos!

Mun mielipide, osta Tojo HDJ80...

nyyperi
13.02.2010, 23:31
Ei.. en osta enää tojoa, Mulla oli HJ60, tykkäsin. mut toitsujen hinnat on noussut laatuun nähden tolkuttomiks, et siks en.. Tojotan brändi on loistava, mut ei ne autot sit oo kuiteskaan sen kummempii kun muutkaan... Kai? Kun vertaa kilometrejä ja hintaa ja valmistusvuotta ja mun tilin saldoa.. niin ei oikke muut kun noi kaks o sellasia jotka mua miellyttäs.

Rekisteröimätön
13.02.2010, 23:43
.. niin ei oikke muut kun noi kaks o sellasia jotka mua miellyttäs.

Ei, kyllä sun silti pitää tojota vaan ostaa. Ameriikassa ei osata maastureita tehdä, eikös se jo selvinnyt?

Byrocrat
13.02.2010, 23:45
Taitaa Jeeppiin löytyä helpommalla ja edullisemmin osia joten ääni Grandille jos kerran Toyotan kokoluokkaa etsiskelet. Ruotsista niitä ainakin saa varsinkin kohtuullisilla kilometreillä ja hinnalla :)

Mika R
14.02.2010, 03:27
jos vaihtoehdot kerran fordi tai jeeppi niin kyllä mielestäni jeeppi ois parempi hankinta, ja vaikka täältäkin palstalta monta noita jenkki autojen vihaajia löytyy jotka ei muuta osaa tehä ku valittaa niin täytyy sanoa että ikinä ei oo ameriikkalainen mua tielle jättäny mutta japskit/eurot kylläkin......

asiaa
14.02.2010, 08:34
Onko toyota omistajilla heikko itsetunto, koska vaikka mitä kysyt vaikka kumpi pesukone olis parempi upo vai rosenlew niin joku hörökorva takarivistä huutaa osta toyota..
Monta toyotaa olen omistanut ja vikoja samanlailla kuin muissakin merkeissä.
Että eiköhän pysytä asiassa kerrota mielipide kun sitä kysytään, Jeepin minä ottain noista kahdesta mukavuuden takia.

Sten
14.02.2010, 10:46
jos vaihtoehdot kerran fordi tai jeeppi niin kyllä mielestäni jeeppi ois parempi hankinta, ja vaikka täältäkin palstalta monta noita jenkki autojen vihaajia löytyy jotka ei muuta osaa tehä ku valittaa niin täytyy sanoa että ikinä ei oo ameriikkalainen mua tielle jättäny mutta japskit/eurot kylläkin......

Sama mielipide täälläkin. No molemmilla varmaan pärjää mutta veikkaan että Jeeppiin löytyy helpommin osia jasitä mä ottaisin jos saisi valita. Mutta tä on vaan mun mielipide. /Sten

nyyperi
14.02.2010, 12:51
Tuo varaosa asia muakin kiinnosti, kysyin sit paikalliseslta Ford myyjältä, niin jopa niiden kautta saa osia. Hintoja en sit kyl viitsinyt kysyä:D Mut kai niit osia saa vaik jenkeistä, lienee exploreri yks eniten U.S.A teille levinnyt auto... En tiijä miks, mut mulla on vaan jostain syystä sellanen kuva et Fordi veis vähä vähemmin bensaa?

jpisteh
14.02.2010, 12:58
Kyllä noista varmaan Jeep on parempi vaihtoehto huoltovarmuudeltaan ja maastossakin enempi maastoauto (vaikka sillä ei ollutkaan merkitystä).

Tallinna ja Stockholm tarjonta kannattaa tsekata... Tuontiautossa kannattaa tuoda auto joka on ollut Euroopassa uutena, sillä niissä voi tulla yllätyksiä (muutamat maat ovat näitä hyväksyneet rekisteriin ns. yksittäishyväksynnällä, joka ei välttämättä onnistu Suomessa) ### termit voivat olla ns. vääriä, mutta idea ###
- Esim. umpiot ja lasit pitää löytyä E hyväksyntä

GrandCherokeessa on yleensä miehekäs vetopaino, jos sellaista kaipaa.

j.h

Voihan auto olla idästä, kunhan se ei ole kaukoidästä!

niko69
14.02.2010, 13:15
melkeempä unohtaisin jeepin diesel versiot eellei kilsoja tule tosi paljon. muuten kyllä ehdottomasti jeep. osat puolet halvempia!

nyyperi
14.02.2010, 14:04
Höh, kummallisen yksmielistä porukkaa:eek: Kait se sit on ruvettava Jeeppei katseleen. Enkä mä taida jaksaa mistään kaukaa hakee, kun täs 100- 200km säteellä mikkelistäkin tuntuu löytyvän useempia. Ja kuten sanottu, mä etin sellasta 90-luvun alkupuolen autoa, ne ei o enää missään hirmu hinnoissa, joten esim eestistä hakemalla tuskin älyttömiä säästöjä sais aikaseks? Toki sellanen hakureissu vois olla kiva seikkailu, mut, mä ole mitään seikkailija tyyppiä. Pöh tavallinen keski-äkäinen kanttura.

JakeHammer
14.02.2010, 14:44
Olen omistanut sekä XJ Cherokeen, että Explorerin. Vaikka Fordi miellytti ajossa, ja etenkin siinä on enemmän tilaa, niin valintani seuraavaksi maasturiksi on EHDOTTOMASTI JEEP!

Exploreriss tahtoo tuo vaihteisto olla haavoittuvainen, ja omastanikin se hajos.

Ja Jeepissä suurena plussana ainakin miekäläiselle (joka ei autoista mitään tajua) on mahtava merkkikorjaaja, jolta saa aina neuvoja!!!

KoniJeep
14.02.2010, 22:57
Noo jos minulta kysyt, niin Ford

kannattaa jättää ostamatta ja sijoittaa rahat Maastoautoon eli Jeep...

nyyperi
14.02.2010, 23:29
Jees.. ensviikolla pitää lähteä parit cherokeet tsekkaamaan! Jos jollakulla on ylimääränen cherokee kolmen tonnin hintaluokassa, niin kiiruusti mulle ilmoa:cool: rahat saapi heti kätteen jos kauppa syntyy. puhno löytyy tuolta myydään/ostetaan osiosta... niin ja kohtuu läheltä mikkeliä, ei vaan ehi lähtee ouluun tai Kuusamoon..

Olen muutes viettänyt nettipäivän tutkien aihetta cherokee:D alkoi jo tuo kauniimpi puolisko "vähä" rykimään;)

Rekisteröimätön
15.02.2010, 01:18
Jees.. ensviikolla pitää lähteä parit cherokeet tsekkaamaan! Jos jollakulla on ylimääränen cherokee kolmen tonnin hintaluokassa, niin kiiruusti mulle ilmoa:cool: rahat saapi heti kätteen jos kauppa syntyy. puhno löytyy tuolta myydään/ostetaan osiosta... niin ja kohtuu läheltä mikkeliä, ei vaan ehi lähtee ouluun tai Kuusamoon..

Olen muutes viettänyt nettipäivän tutkien aihetta cherokee:D alkoi jo tuo kauniimpi puolisko "vähä" rykimään;)

Eipä taia löytyä kolmentonnin hintaluokassa muuta kun paaaljon hitsattavia, elkuilmosta sai sen käsityksen että olet hankkimassa ajoautoa eikä projektia

mikaelt
15.02.2010, 01:42
Ääni Cherolle! Itelläkin oli vielä reilu vuos sitten harkinnassa Cherokee XJ/ Ford/ Chevy Blazer s-10
- Pelinä on nyt tuo Cherokee.

Olihan kyse nyt XJ Cherosta?

Löytyy niitä mahtavia vetopainoja XJ:stäkin, rekisteriotteessa:
O.1 Perävaununmassa jarruin 3250
F.3 Yhd. suurin sallittu kok.massa tieliik 5290

Niin ja huomaa että -91 muuttuu koneen tyyppi, eli HO kone siitä lähtien. Siinä mm. eri ruisku ja helpompi löytää osia.

Tuurilla ja odottelemalla voi löytyä 3k hintaluokkaan ihan OK autoja. No mullakin meni puoli vuotta odotellessa ja etsiessä. Melkein jo ruotsin maalle lähdin. Laskujen mukaan sieltä jos löytyy n. 1500e hintanen auto tulee se suomeen tuotuna, ruotsista, maksamaan (matkat, verot, katsastus ym.) n. 2500-3000e yht.

Mikkelistä muuten yleisimpiä osia löytyy Jeeppiin ihan hyllystä ja muutaman pv toimitusajalla, Hämäläiseltä. Toinen paikka on Rantasalmella mistä asiantuntemusta ja osaa löytyy, Auvinen.

Omaani olen paljon osaa tilannut Saksan puolelta, Ebayn kautta.

Tossa omasta kulkineesta ja sen hankinnasta:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=56511
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=62378

- Jos tarvit apua tai neuvoja niin ota YV:llä yhteyttä, tuut sitte vaikka tohon Tuukkalan ABCille kahveelle.

edit: maksaahan tuo ajaminen, kesällä laskeskelin että takavedolla, tasasella vauhdilla 90-100km/h meni just 10l/100. talvikelillä, rikkinäisellä termostaatilla -27 pakkasessa ei 20 riittäny, nelikko päällä. Mutta nyt tuntuu (talvi)matka-ajossa tasaantuneen siihen 13-16l/100. Kaupunki ja maasto pyörityksessä sitten mennäänki yli 20l/100, mutta on se sen arvoista :D. Toisaalta tuttu sanoi että hänen 4-veto farkkuvolvo vie melkein saman!

Tuossa vielä ruotsin tarjontaa:
http://www.blocket.se/hela_sverige/bilar?ca=11&q=jeep%20cherokee%20ej%20grand&cg=1020&st=s&rs=11&re=20&gb=2&fu=1&sp=1&w=3

nyyperi
15.02.2010, 08:55
Olen erimieltä kolmen tonnin hintaluokan autoista, anonyypin kanssa. Mun ipukka on ihan tarpeeks iso ja toimiva, ettei mun tartte laittaa rahaa kiinni hirveitä summia johki autoon. Ja eiks yks tämmösen auton poinnteja ole se sen kanssa seurustelu? Jos mä haluaisin vain ajaa, ehkäpä ostaisin ihan uuden Kian, tai CRV;n tms. Mä etin käyttöautoa jota voi käyttää! Ja yks käyttö mulle on sen auton parissa puuhailu. Sitäpaitsi, Oikeasti, hitsaaminen on parhaimmillaan, silloin kun se sujuu, ihan helkkarin hauskaa puuhaa. tai sellaset muut pienet pajahommat, vähänkö on mukavaa kun ITSE rakennettu kone tms. värkki mörisee.. Ei, sellasta fiilistä ei vaan saa muusta.. Mä en ainakaan. On kivaa mennä itse tekemäänsä mökkiin sisälle, itse tekemäänsä saunaan.. Sikskäpä kai mulla on 7 lastaki:D Tosin niit en o kaikkii tehny itte.

nyyperi
16.02.2010, 18:17
Lienee turha tätä keskustelua jatkaa:) Sojottaapi pihassa CHEROKEE:p Ameerikan herkkua:cool: pirhana kun tuli emäntään mahatauti, joudun (saan) vahtii penskoja eikä ehi ihmetteleen autoa..

mikaelt
16.02.2010, 18:52
Onneksi olkoon!
No kerros ny kuitenki tarkemmin minkälainen chero on pihassa.

niko69
16.02.2010, 18:57
sit sättiin jeepin omistajiin! onnea! (kuvan kera)

nyyperi
16.02.2010, 19:16
Vuos malli on -90.. ulkonäky karu.. mittarissa lukee 200 000 ja rapiat, totuutta tuskin tietää erkkikään.. sen vähä yli sata kilsaa minkä ajoin, tekniikka tuntu pelaavan.. alla on jotkut nastat, perä kontissa jotku bf goodrictit tms.. en oikeesti o ehtiny yhtään tutustuun:( kun emännyys sairastu, just vaihdoin nuorimmaisen vaipan:D ei ees pääse ajelemaan.. olin suunnitellu tän illan vähä toisin:p

niko69
16.02.2010, 20:17
uskon pienen harmituksen :( omasta putosi takapuskuri osto iltana :) eli renix koneella onko ltd?

nyyperi
16.02.2010, 20:36
Jos tuo ltd tarkoittaa limited(rajoitettu?) on.. Suurin osa sähkövehkeistä vissiin pimeenä. MUt onneks on tuo sähkärin tutkinto joskus tullut suoritettua, ja turattua noitten isuzujen kaa. Ne muutes on opettavaisia autoja, melkein kuin Fiiatit:D. Onks muuten kuin paljon porukalla kokemusta noista FORTE puhdistus aineista, etsin täältäki tietoo mut laihaks jäi saldo. Eli uskaltaako ton auton tankkiin kaataa sitä gasoline Fortea? miel tekis kokeilla kun tolla Jeepillä on vissiin ajeltu enempi lyhyttä ajoa, ainakin tää talvi.
Mä olen kyl käyttäny niit miedompia aineita, mut en tota Fortee.. tai enhän mä tiedä onks se jytympää ainetta, makso vaan ainaskii sairaasti.

Timo_L
17.02.2010, 00:02
Sillähän se selviää kun kokeilee, ei maksa uudet suuttimet e-bayssä ihan hirveän paljoa :D

Eihän se tietysti suuttimien putsaus ole huono idea, jos tuntuu röörit tukkoiselta - tai sitten vuotavilta. Mä laitoin edelliseen jotain PA- järjestelmän putsausainetta ja tuntui se ainakin pers-dynolla vähän jeesaavan. Ei kun oikeasti, oli välillä käynti vähän pätkivää, ja parani kyllä sillä. Suosittelen myös tsekkaamaan sytkäpuolen ihan huvikseen, siihen ei osat todellakaan paljoa maksa ja voi kummasti parantaa käyntiä ja menohaluja vaikka tuntuisi hyvin pelittävänkin.

Ja unohda kaikki mahdolliset hienot tulpat, käytä Championin tulppia (RC12LYC).

jpisteh
17.02.2010, 00:44
Onks muuten kuin paljon porukalla kokemusta noista FORTE puhdistus aineista, etsin täältäki tietoo mut laihaks jäi saldo. Eli uskaltaako ton auton tankkiin kaataa sitä gasoline Fortea? miel tekis kokeilla kun tolla Jeepillä on vissiin ajeltu enempi lyhyttä ajoa, ainakin tää talvi.
Mä olen kyl käyttäny niit miedompia aineita, mut en tota Fortee.. tai enhän mä tiedä onks se jytympää ainetta, makso vaan ainaskii sairaasti.

Muutamia oma kohtaisia ja useampi kaverien korjaamo käyttää Fortea, monta kertaa sillä on päästö ongelmat ratkaistu ja käyttöominaisuudet parantuneet. Joskus ei ole ollut mitään vaikutusta, mutta kertaakaan ei ole ongelmat pahentuneet.

Forte tankkiin (miel pieneen bensamäärään) tai Forte huuhtelulaitteella tehopesu suuttimille paikallaan ollessa.

Jos Forte ei toimi, niin sen hoitaa ASNU (tulee testaus, pesu ja testaus), niin toimii ainakin ja on paljon halvempaa kuin uudet suuttimet... Eikä tarvii ostaa uusia suuttimia kokeilumielessä.

j.h

http://www.asnu.com/

mikaelt
17.02.2010, 10:49
Fortea en ole kokeillut, mutta loppukesästä kun tuon Cheron itelle hommasin laitoin tankkiin jotakin ruiskutus järjestelmän puhdistusainetta. Kovinkaan paljoa en muutosta huomannut. Enempi tuli muutosta käyntiin kun vaihtoi uuden ilmanputsarin ja sytytys osat.
Uusi bensafiltteri on pyöriny takaluukussa jo muutaman kk, mutta en oo saanu aikaseksi sen vaihtoa.

Onko kukaan muuten asentanu uudemman (2000-) Cherokeen suuttimia vanhempaan HO koneeseen? Muistaakseni ne oli suunniteltu toimimaan isommalla paineella. Vaatii ehkä paineensäätimen väliin.

JAMANT
17.02.2010, 11:09
Onko kukaan muuten asentanu uudemman (2000-) Cherokeen suuttimia vanhempaan HO koneeseen? Muistaakseni ne oli suunniteltu toimimaan isommalla paineella. Vaatii ehkä paineensäätimen väliin.
Ööh, paineensäädin alentaa painetta, ei suurenna sitä!!!

nyyperi
17.02.2010, 12:15
Äh.. just kattelin sitä purnukkaa minkä varaosakaupan likka mun käteen tälläs, se on FORTE GASOLINE TREATMENTia, en mä tota halunnu, kun sitä mikä putsaa sen p-a linjan... olin vaan niin shokissa siit et mulla on jeeppi, etten huomannu.
Pitää vissiin ostaa sitä vastaavaa STP ainetta enste ja sit vasta tota gas treatmentiä.

Ja kyllä, puhtaanvalkoisella hangelle jäi aamulla musta vana, kun jeepillä kauppaan läksin. eli jonkinlaista nokea se työntää:p Noista koneen tehoista ja sellasista vaikee sanoo mitään, kun en ole ikuna tollasella ennen ajanut... Toisaalta, kun hj:n aikoinaan laitto pakkasella tulille, oli koko kylä sinisenä ja hankeen suli pakarin alle musta reikä...

JakeHammer
17.02.2010, 15:18
Onnittelut!

Mä tein aikanaan omalle Jeepille sen Forten Motor Flushin, ja mulla ainakin kulutus pieneni. Joten uskon Forten aineisiin aina siitä lähtien. Ei varmasti tuostakaan ainakaan haittaa ole.

Kyllä se on kait itekin cvaan panostettava sen Jeepin hankkimiseen.
Viimeistään kesän kalareissuja varten..

jpisteh
17.02.2010, 19:35
Onko kukaan muuten asentanu uudemman (2000-) Cherokeen suuttimia vanhempaan HO koneeseen? Muistaakseni ne oli suunniteltu toimimaan isommalla paineella. Vaatii ehkä paineensäätimen väliin.

Eiköhän suuttimet ole tehtaalla pähkäilty kohdilleen, ettei niitä itse arpomalla kannata lähteä vaihtamaan.

Korkeammalla paineella toimivat suuttimet voivat olla matelemalla paineella olevia heikommat.

Selvitä vanhojen suuttimien (suuttimista löytyy faktaa ja taulukoita googlella aika hyvin...)
- fyysinen mitoitus
- tuotto
- pa
- vastus

Selvitä uusien suuttimien
- fyysinen mitoitus
- tuotto
- pa
- vastus

sitten säädettävä paineensäädin peliin (ja vanha pois) ja auto tehopenkkiin jossa katsotaan ettei moottori mene liian laihalle (siis sula kuormituksessa).

Mutta onko tämä tehdyn työn väärti, tuskimpa...

j.h

Moottorivaurioiden määrä on suoraan verrannollinen virityskokemukseen ;-)

mikaelt
17.02.2010, 22:50
Ööh, paineensäädin alentaa painetta, ei suurenna sitä!!!

http://www.go.jeep-xj.info/HowtoAFPR.htm
- riippuu säätimestä.

Timo_L
18.02.2010, 00:36
http://www.go.jeep-xj.info/HowtoAFPR.htm
- riippuu säätimestä.

No joo, mutta ei tuo varsinaisesti nosta painetta. Se kyllä nostaa bensakiskon painetta suuttimille suhteessa alkuperäiseen, mutta ei se voi korkeampaa painetta tuottaa kuin mitä pumppu pumppaa..



Eiköhän suuttimet ole tehtaalla pähkäilty kohdilleen, ettei niitä itse arpomalla kannata lähteä vaihtamaan.

No ei ne aina ole, ja tekniikka kehittyy.

Jeepin kuutosissa on sellaiset suuttimet, mitkä vaan ei pelitä kunnolla pidemmän päälle. Uudemmat, muistaakseni nelireikäiset Mustangin suuttimet taasen ovat ihan suoraan kiinnitettävissä tuohon Jeepin koneeseen (ainakin HO- versioihin), ja toimivat paljon paremmin kuin alkuperäiset. Jos esim. stroukkaa koneen niin niitä kannattaa/ pitää käyttää, eikä ne mitään haittaa virittämättömässä koneessakaan. Eli jos suuttimet on rikki ja uusia tarttee, niin kandee ottaa muut kuin ne alkuperäiset. Ebay on sellaisia pullollaan ja varsin kohtuuhintaan.

nyyperi
18.02.2010, 17:40
Joo.. laitoin sit eilen tankkiin liqui moly jotain mönjää.. Harmi vaan ettei pysty nyt heittään mitään pitempää lenkkii, mut ihan täs kylä/kaupunki pyörittelyä, ja kyllä musta tuo tyhjäkäynti on vähän jo tasaantunut. Äsken kun tulin kaupungilta pihaan annoin vähä enempi sit jenkaa ihan paikallaan ollessa, niin vielä se vähä poltti putkessa. Huomenna tankille ja sit tankkiin se forte gas treatmentti, ja sit jos viikonloppuna sais ajettuu pitemmän matkan, kävis vaik Lappeenrannassa, tai sit mökillö nin pääsis upottaan ton nietoksiin:D Hj mäni niiiin hyvi lumessa. kuinhan tuo..

Mut mitä enemmän olen ajanut sitä enmmän olen tykännyt. Olis vaan ohjekirja ja sähkökaaviot ja ennenkaikkea lämpimämpää:) Tuo pohjola talli on niiiiin sairaan kylmä nyt...

jpisteh
21.02.2010, 13:29
Suuttimet hajoavat hyvin harvoin, ainakin omien kokemusten perusteella, jos käämi on ehjä, niin suuttimesta tulee toimiva (alkuperäistä vastaava) ultraäänipesulla. Edellisessä elämässä oli ASNU suutintestauspenkki työkaluna, on muuten erittäin hyvä värkki, sillä tietää onko ongelma suuttimissa vai ei.

Jos suuttimia lähtee vaihtamaan, niin pitää laittaa tuotoltaan vastaavat (tai paineilla kompensoida ne tuotoltaan vastaaviksi). Vääränkokoiset suuttimet ovat vääränkokoiset ja niillä saadut hyödyt löytyvät Esson kahvipöydästä ja haitat polttoainekuluina sekä mahdollisena moottorivauriona.

Lambda pystyy korjaamaan jonkin verran tilannetta osa-kuormalla, mutta ei joutokäynnillä eikä täyskaasulla.

Olen jonkin verran ajanut rallikoneita penkissä (litrateho noissa vapareissa on ollut 50...120 kW alueella) ja testannut niissä myös erityyppisiä suuttimia. Eroja löytyy mutta erot ovat aika pieniä, mutta dynolla ja pakokaasuanalysaattorilla huomattivia. Toisaalta käyttöautossa täysin merkityksettömiä.

j.h

nyyperi
21.02.2010, 15:42
Nyt oon ajanut Forte motor tretamentit tankissa abt 100 km, ja persdyno sanoo et parannusta on... mennä jytkyttelee samalla kaasulla mäet ja mannut.. Eihän toi kyllä mikään tykki taida olla olemassakaan:cool: Mut en mä sitä niinkään haekaan, kunhan sellasta käyttövarmuutta. Kävin just äsken mökillä, mut oli eläin ja nuoriso osastoa mukana, niin en uskaltanu oikke kunnolla kokeilla miten cherokee lumessa etenee. On tavattoman ärsyttävää, jos on auto kinoksessa jumissa ja pennut itkee kylmää ja nälkää:o

Timo_L
21.02.2010, 19:26
Kyllä tuon pitäisi vakiona lähteä alta kymmenen sekunnin nollasta sataan. Eli siis ei mikään raketti, mutta kyllä aika monet tämän maan perheautoista tarkastelee Jeepin takavaloja ;)


Jos suuttimia lähtee vaihtamaan, niin pitää laittaa tuotoltaan vastaavat (tai paineilla kompensoida ne tuotoltaan vastaaviksi). Vääränkokoiset suuttimet ovat vääränkokoiset ja niillä saadut hyödyt löytyvät Esson kahvipöydästä ja haitat polttoainekuluina sekä mahdollisena moottorivauriona.

Nuo peruskorjattujen vakiokoneiden kuin virikoneiden valmistajat suosittelevat Jeepin kuutoseen tiettyjä suuttimia, eikä ne yleensä ole alkuperäiset. Uskoisin kyllä että isot jenkkifirmat jotka noiden koneiden kanssa pelaavat niin tietävät mitä suuttimia siinä padassa pitää käyttää, koska jos heidän suosittelemansa suuttimet rikkoisi koneen niin olisivat siitä vastuussa. Eli varmasti mitattu ja testattu mitkä sinne on oikeat. Ideana tietääkseni tuossa suuttimenvaihdossa on lähinnä se, että nuo uudemmat ja paremmat suuttimet sumuttavat bensan pienemmiksi pisaroiksi ja tehostavat palamista, kun taas Jeepin alkuperäiset perussuuttimet ei tätä tee yhtä tehokkaasti. Tuoton varmasti täytyy olla sama, koska ei se kone muuten kunnolla toimisi.

fomoko
21.02.2010, 19:37
Kauheeta jeepin hehkutusta! aiemmin omassa topicissani kyselin mitä on just esim cherokeessa -90 alku ja explorerissa eroa. eipä kukaan oikeen keksiny mitään ratkaisevaa paremmuutta jeepille? näistä mutu tuntuma kommenteista ei kannata mitään välittää kun eivät yleensä ole kumpaakaan omistanut. itsellä toinen explorer menossa ja hyvin pelaa, en vaihtaisi cherokeehen.

nyyperi
17.03.2010, 09:59
Noh, päivitän hieman tätä kun Jeepistä on nyt kokemusta about 1500km... Ja olen tykännyt! Jos vertaan aikaisempiin nelikoihini ( suzuki sj 410/daihatsu/isuzu avolava/hj/ oliks viel joku, en muista)... niin tää on paras:D Tosin toi susna oli silleen teknisesti tikimpi, mut sehän olikii uuden karhee. joskus 80-luvun lopussa.

Sähkövermeet on jeepissä ruvennu toimimaan, paitsi keskuslukko, ei toimi avaimesta ja vakionopeuden säädin.. ABS: merkki valo palo viikon, sit sammu omia aikojaan, en tehny mitään asialle kun jarrut toimi kuiteskii ja oli niin kylmä.
Tankki näemmä vuotaa jos tankkaa ihan piripintaan, mut onneks mul ei o rahaa yleensä niiin paljoo tankata:)

Lumessa etenemiskyky vaikuttaa ihan kivalta, jopa noilla paskarenkailla mitkä siinä on alla, kunhan päivät lämpenee sen verta et tarkenee, vaihdan alle ne bfgoodrichtit..
Käyntiinki on lähtenyt, vaikka akku taitaa olla kans aika finaalissa, lie ollut sitä jo tehtaalta tullessa, kun on merkkiä ZAP, puolalaista laatua:cool:

Ja nyt kun on kerenny paremmin totutella tohon ajamiseen niin, kyllä, kyllä se kulkeekin ihan hyvin...
Kulutus on ollu seka-ajossa sellasta 14-15l/100km.. aluks tuntu aika karulta kun tohon vw polon 4.5l/100km oli tottunu..

Eli kiitokset kaikille jotka mua suositteli ostaa ton Jeepin.

Timo_L
17.03.2010, 12:57
eipä kukaan oikeen keksiny mitään ratkaisevaa paremmuutta jeepille? näistä mutu tuntuma kommenteista ei kannata mitään välittää kun eivät yleensä ole kumpaakaan omistanut

Mitä mutua se on, jos ihmiset joilla on juuri kyseinen ajoneuvo alla kommentoivat omasta kulkineestaan ja kertoo niiden hyvistä ja huonoista puolista, sekä sen toisen vaihtoehdon mahdollisista heikkouksista verrattuna omaan? Ainakin tässä topikissa suurin osa Jeeppiä suositelleistä on joko nykysiä tai entisiä Cherokeen omistajia.

jpisteh
17.03.2010, 22:44
Nuo peruskorjattujen vakiokoneiden kuin virikoneiden valmistajat suosittelevat Jeepin kuutoseen tiettyjä suuttimia, eikä ne yleensä ole alkuperäiset. Uskoisin kyllä että isot jenkkifirmat jotka noiden koneiden kanssa pelaavat niin tietävät mitä suuttimia siinä padassa pitää käyttää, koska jos heidän suosittelemansa suuttimet rikkoisi koneen niin olisivat siitä vastuussa. Eli varmasti mitattu ja testattu mitkä sinne on oikeat. Ideana tietääkseni tuossa suuttimenvaihdossa on lähinnä se, että nuo uudemmat ja paremmat suuttimet sumuttavat bensan pienemmiksi pisaroiksi ja tehostavat palamista, kun taas Jeepin alkuperäiset perussuuttimet ei tätä tee yhtä tehokkaasti.

Olis kiva nähdä dyno/pakokaasukäyrät sama auto uusilla uusilla ja vanhoilla uusilla suuttimilla, näinköhän löytyis penkissä paljon eroa, noh persdynossa löytyy pirustaan ja sehän riittää, sillä se on tarkka laite (jota ei kannata kyseenalaistaa...).

Jos nykyaikaisessa 4 venttiilimoottorissa uuden ja suuttimen eroa on hankala todistaa dynossa niin olisi kiva nähdä sama asia todistettuna vanhassa maatalousmoottorissa...

j.h

Uskoo, Ken haluaa... (Jenkki lakimiehet ovat hyviä, mutta rajansa...)
koska jos heidän suosittelemansa suuttimet rikkoisi koneen niin olisivat siitä vastuussa

Timo_L
18.03.2010, 01:20
Olis kiva nähdä dyno/pakokaasukäyrät sama auto uusilla uusilla ja vanhoilla uusilla suuttimilla, näinköhän löytyis penkissä paljon eroa, noh persdynossa löytyy pirustaan ja sehän riittää, sillä se on tarkka laite (jota ei kannata kyseenalaistaa...).

Jos nykyaikaisessa 4 venttiilimoottorissa uuden ja suuttimen eroa on hankala todistaa dynossa niin olisi kiva nähdä sama asia todistettuna vanhassa maatalousmoottorissa...

j.h

Uskoo, Ken haluaa... (Jenkki lakimiehet ovat hyviä, mutta rajansa...)
koska jos heidän suosittelemansa suuttimet rikkoisi koneen niin olisivat siitä vastuussa

Kerro ihmeessä millon vitussa olen väittänyt että se tehoja lisäisi? Sanoin että tehostaa palamista, ja vähentää sillä kulutusta ja tasaa mahdollisesti myös käyntiä - hyvin marginaalisesti tosin. Kaasujalan asento merkkaa enemmän. Mutta kun Jeepin alkuperäisiä suuttimia on todella paljon sellaisia jotka vuotaa eikä toimi kunnolla, nuo uudemmat nelireikäiset taasen on paljon luotettavampia ja parempia. Siksi niitä suositellaan. ..niin ja stroukattuihin koneisiin orkkissuuttimet on hieman turhan pienituottoisia ja voi aiheuttaa ongelmia, joten siksi suositellaan vaihdettavaksi suurempituottoiset tilalle. Orkkiskoneisiin taas tuotoltaan samanlaiset kuin vanhat, mutta nelireikäiset.

Ja ihan oikeasti - himppasen kärjistäen - miksi minun pitäisi uskoa yhtä vitun ketä-lie-ukkoa suomalaisella foorumilla enemmän, kuin KYMMENIÄ TUHANSIA käyttäjiä ja viripajojen edustajia jenkkifoorumeilla? Kyllä, netistä luettu tieto on aina netistä luettua ja siihen kannattaa suhtautua varauksella. Mutta järjen käyttö on sallittua, eikös?

Mutta ihan sama, en ala tästä asiasta enää kanssasi vääntämään kun ei mene sulla näköjään pointti jakeluun.


edit: sen verran vielä ettei nyt herneitä vedettäisi nenään, niin yritän tässä lähinnä tuoda esiin sen seikan että eiköhän niillä jenkkien viripajoilla - siinä missä suomalaisilla kuin saksalaisillakin vaikkapa - ole sen verran tietotaitoa että osaavat suositella oikeita osia tiettyihin koneisiin. Paskafirmojahan toki aina löytyy ihan joka maasta, mutta itse kyllä luotan (ehkä hieman naiivisti?) siihen, että tunnetut ja/tai ammattitaitoisiksi tunnetut viripajat ja koneiden virittäjät osaavat hommansa ja tietävät mistä puhuvat. En siis tässä tod. ketään hauku.