View Full Version : Bj:n jarrutehostin ja sähkövika
Elikkäs bj:stä hävisi viime mettäreissulla jarruista tehostus, ja nyt joutuu ihan aikuisten oikeesti painamaa poljinta. Mitäs vikaa pitäis alkaa tehostimesta metsästämään? Vai pystyykö niitä edes korjaamaan? Ja mistähän voisi johtua, kun takavalojen ja mittarivalon sulake palaa kun auto on käynnissä, mutta auto sammuksissa toimii ihan hyvin? Kuitenkin kaikki muut sähkövempeleet toimii ihan normaalisti. Elikkäs se sulakerasian ylin sulake, 20A.
BerttaMikke
13.02.2010, 22:59
Onko jarrunesteet minkäs ikäiset ja onko sitä tarpeeksi ?
Jarru pääsylinteriin saa esim. motonetistä uusia tiivistesarjoja jos ne päätät vaihtaa. Siinähän tulee sitten nesteetkin samalla vaihdettua. Tietty kannattaa kattsoa myös se polkimen ja tehostimen välissä oleva siirtotanko ettei se ole saanut kipeää jostain syystä.
Bj:n sähköjärjestelmä on kyllä sen verran yksinkertainen että en hirveesti keksi syytä miksi joku toimisi virrat päällä mutta käyntiin laittaessa polttaa sulakkeen. Tietty jos sen saman sulakkeen takana on vaikka ölynpaine anturi tai muu juttu joka on rikki...kannattais varmaan vähän tutkia mitä kaikkee sen sulakkeen takana on ja sitten mittailla vähän yleismittarilla mitä siellä tapahtuu. Omaan berttaan on tullut itse vedettyä kaikki sähköt uusiksi niin ei muista miten ne alunperin on.
Onko jarrunesteet minkäs ikäiset ja onko sitä tarpeeksi ?
Jarru pääsylinteriin saa esim. motonetistä uusia tiivistesarjoja jos ne päätät vaihtaa. Siinähän tulee sitten nesteetkin samalla vaihdettua. Tietty kannattaa kattsoa myös se polkimen ja tehostimen välissä oleva siirtotanko ettei se ole saanut kipeää jostain syystä.
Bj:n sähköjärjestelmä on kyllä sen verran yksinkertainen että en hirveesti keksi syytä miksi joku toimisi virrat päällä mutta käyntiin laittaessa polttaa sulakkeen. Tietty jos sen saman sulakkeen takana on vaikka ölynpaine anturi tai muu juttu joka on rikki...kannattais varmaan vähän tutkia mitä kaikkee sen sulakkeen takana on ja sitten mittailla vähän yleismittarilla mitä siellä tapahtuu. Omaan berttaan on tullut itse vedettyä kaikki sähköt uusiksi niin ei muista miten ne alunperin on.
Nesteet on uudet, ja pääsylinterikin kunnossa, mutta jarrutehostin lakkasi toimimasta...
Oiskohan alipainesäiliö ruostunu puhki? Taikka putkissa/letkuissa reikää...?
elhapero
14.02.2010, 00:26
Oiskohan alipainesäiliö ruostunu puhki?
Se säiliö on siellä pohjan alla,kuskin jalkatilan kohdalla.
Oiskohan alipainesäiliö ruostunu puhki? Taikka putkissa/letkuissa reikää...?
juurikin näin ,ei muuta kuin testiletku/putki alipainepumpulta (siinä laturin persiissä) jarru tehostimelle ja jos toimii niin senkusta kiinnität testiletkun/putken kunnolla koriin ja poistat hellä varoen vanhat putken ja sen säiliön sieltä lattian alta.
Omasta BJ:stä säiliön molemmat päätyt oli täysin poistuneet onneksi autolla ei oltu ajettu juurikaan niin ei ollut paska vielä kerinnyt alipaine pumpulle asti avonaisia putkia pitkin.
Ja mistähän voisi johtua, kun takavalojen ja mittarivalon sulake palaa kun auto on käynnissä, mutta auto sammuksissa toimii ihan hyvin? Kuitenkin kaikki muut sähkövempeleet toimii ihan normaalisti. Elikkäs se sulakerasian ylin sulake, 20A.
Käynnissä vai virrat päällä,vai radio asennossa?
Ja tuliko viat samaan aikaan?
Käynnissä vai virrat päällä,vai radio asennossa?
Ja tuliko viat samaan aikaan?
Käynnissä ollessa. Ja ei tullu viat samaan aikaan. Sähkövika ilmesty eilen kun lähdin huoltoaseman pihalta jatkamaan matkaa.
Ettei joku johtonippu kihnuttaisi vaikka johonkin edicin vipuun tms.
Itellä oli semmonen vika että lämppärin sulake paloi aina silloin tällöin,syyksi selvisi että jääköntti oli vetänyt takanta pakkivalon johdon maihin.
Tai mites perävaunusähköt on järjestetty?
Nii ja onkos tuossa ollut huomio valoja tms.kasari virityksiä?
juurikin näin ,ei muuta kuin testiletku/putki alipainepumpulta (siinä laturin persiissä) jarru tehostimelle ja jos toimii niin senkusta kiinnität testiletkun/putken kunnolla koriin ja poistat hellä varoen vanhat putken ja sen säiliön sieltä lattian alta.
Omasta BJ:stä säiliön molemmat päätyt oli täysin poistuneet onneksi autolla ei oltu ajettu juurikaan niin ei ollut paska vielä kerinnyt alipaine pumpulle asti avonaisia putkia pitkin.
Tossa äsken tutkailin pikkasen. Ei löytynyt mitään säiliötä lattian alta, mutta laturilta menee suoraan letku tehostimelle ja se oli ainakin sen verran lytyssä muutamasta kohtaa, että varmaan on vähän tukkonen letku. Pitää huomenna napata töistä paineilmaletkua ja testata josko sillä korjaantuisi...
Heitetäänpä tähän väliin vielä bonuskysymys. Mikähän vekotin mahtaa olla apparin penkin takana olevassa luukussa? Tankista siihen ainakin menee jotain letkuja. http://img213.imageshack.us/i/05022010465.jpg/
elhapero
15.02.2010, 21:25
Heitetäänpä tähän väliin vielä bonuskysymys. Mikähän vekotin mahtaa olla apparin penkin takana olevassa luukussa? Tankista siihen ainakin menee jotain letkuja. http://img213.imageshack.us/i/05022010465.jpg/
Polttoaine tankin huohotin hässäkkä.
Maksa?
Se on Toyotan nerokas huohotinjärjestelmä joka pitää litkut tankissa vaikka auto olisi pyörät ylöspäin.
Ja se ulkoilmayhde menee sinne apparin penkin takana pohjan alla olevaan poikittaiseen jäykiste koteloon.
Ja tämä oli siis arvaus.
Jeppistä jee... jarruvika tuli korjailtua äärimmäisen haastavalla toimenpiteellä, eli letkun vaihtamisella. Ja sähkövikakin yksinkertaistui ajan kanssa, kun nyt polttaa sulakkeen heti kun laittaa valot päälle. Näköjään takavalot saa "virran" suoraan korista. :)
oliko tämä sähkö vika umpiossa, johdoissa vai polttimossa? joskus nuo polttimot menee palaessaan oikosulkuun.
Kappas vain... sähkövian mysteerikin selvis. Parkkivalon piuha oli särki ja otti koriin kiinni. Aluksi varmaan ollut irti korista, mutta koneen käydessä lokari tärissy sen verran, että on sitten ottanut kiinni, ja nyt sitten oli jo sulanut kiinni lokariin. On se pienestä kii...